Aikamatka texasilaiselle karjatilalle

arokurki

Ylen ykköseltä lauantaina klo 10.05 alkoi dokumenttisarja: Aikamatka texasilaiselle karjatilalle.
Ensimmäinen osa jäi minulta näkemättä, kun ei yleensä tule lauantai aamusin tv:tä katsottua.
Tosi harvoin yle esittää mitään kiinnostavaa ja mielenkiitoista ohjelmasarjaa ja varsinkaan mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
Itse katson yleensä kaikki lännenelokuvat ja kuukauden Westernit, joita Yle kakkoselta tulee joskus harvoin.
Olisi kyllä mielenkiintoista saada elää tuolloin 1850-1940 luvulla jossakin tuolla lännen miesten asuin alueilla. Ei se elämä siellä siihen aikaan mitään helppoa, eikä nykyajan mukavuuksiakaan ollut.
Olisi ihan mielenkiintoista luopua ja jättää kaikki nykyinen elämä ja kokeilla elää kuten nuo karjapaimenet 1850-1940 luvulla. Ainoa asia, mitä kaipaisi on nykyajan hyvä terveyden huolto, kuten hammaslääkäri, jossa aina välillä joutuu pistäytymään.
Mutta kaikista muista mukavuuksista voisi luopua ainakin joksikin aikaa.
Nykyajan ihminen on tullut riippuvaiseksi näistä nykyajan mukavuuksista, kuten tv, tietokone, netti, kännykkä, auto ja radio.
Niin, kuin ei niitä ilman pärjäisi ollenkaan, vaikka 20 vuotta sitten oli todella harvinaista, jos jollakin oli netti tai kännykkä ja jos olikin, niin ei siellä netissä ollut silloin juuri mitään tietoja.

Ainakin minulle olivat kaikki dokumentissa esitetyt työt tuttuja, paitsi tuo karjanajo ja hevoset.
Nykyäänkin tulee tehtyä vastaavanlasia yksinkertaisia töitä.
Vaihtaisin kyllä asuinpaikkani tuollaiseen ranchiin, jossa on omia maita 4000 hehtaaria ja ympärillä avaraa tilaan silmänkantamattomiin. Siellähän olisi vaikka mitä mahdollisuuksia.
Ei ole täällä suomessa noin komeita maisemia. Jos täällä on vähänkään avointa tilaa, niin ne rakennetaan täyteen rakennuksia tai metsitetään.

1

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cowgirl..........

      Mä katoin, se isäntäperhe siinä on muutenkin jo niin hiton hyveellinen ja uskovainen ettei tossa mitään tuskaa niille syntyny, se äiti paasas hartaushetkenkin ihan innolla läpi.. näitä jenkkien "parempia ihmisiä".. itekin kyllä kiinnostuin ja päätin kattoa mutta tuo rupeskin lähinnä kiehuttamaan hermoja... ei ihan sellasta ku ootin, että ihan kaupunkilaiset joutus tonne, olivat noi cowboytkin osa jo muuten asunu maatiloilla yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe