Oliskos täällä ihmisiä, joilla on ASP-laina? Kävin Nordeassa neuvottelemassa lainasta ja siellä annettiin ymmärtää, että marginaali on AINA 0,64 ASP-lainaa ottaessa. Eli siis sehän on ihan sama mistä pankista silloin lainan ottaa, jos marginaali on sama aina. Onko todella näin? Googletin asiaa ja näyttäisi että marginaali on neuvottelukysymys myös ASP-lainassa..
Muutenkin olen pettynyt Nordean toimintaa. Kävin lainaneuvotteluissa aikaisemmin ja jäin siihen uskomukseen, että laina oli niillä ehdoilla sovittu. Neuvottelija vielä sanoi, että seuraavan kerran voin ottaa yhteyttä asunnon löydyttyä. Nyt tuli muissa asioissa ilmi, että mun täytyy tehdä lainahakemus ensin ennekuin mitää asuntokauppoja voi tehdä (sitä ei siis oltu neuvotteluissa tehty). Onneksi nyt ei sitä asuntoa tässä välissä löytynyt, olishan se ollu noloa kun kaupantekotilasuudessa selviää ettei mitään lainaa olekaan. Varsinkin nyt kun tein sen lainahakemusen ja sain lainalupauksen, on se n. 30 tuhatta euroa pienempi kuin mitä keskusteltin aikaisemmin!
Nyt mietin, että jos tuo marginaali on kilpailutettava asia, voisin jopa vaihtaa pankkia.
ASP-laina
5
1495
Vastaukset
ASP-lainan marginaalin tulisi olla edullisempi kuin muuten vastaavan lainan marginaali. Missään nimessä marginaalia ei ole kiinnitetty muuta kun nyt nordeassa juuri tämän hetken mukaan. ASP_lainakin kannattaa aina kilpailuttaa.
Onnea vaan matkaan. Sinulle sitä voi huoletta toivottaa, kun kuulut niihin harvinaisuuksiin, jotka on etukäteenkin säästäneet rahaa asuntokaupoille!- 4+16
ASP-laina on marginaalin puolesta kilpailutettavissa siinä missä muukin laina. ASP-lainan voi ottaa eri pankkiryhmän pankista kuin missä ASP-tili on. Kannattaa tehdä vertailua ehdottomasti pankkien välillä! On se asuntolaina sen verran isompi sijoitus, että 0,1 % ero marginaalissakin on iso summa rahaa esim. 20 vuoden laina-aikana.
- 13
No ei se kyllä ole iso summa... ASP-lainan maksimi on muistaakseni 145000€ , ja 0,1% tekee tuosta vuodessa sitten 145€. Ja tuosta se vuosi vuodelta sitten pienenee.
- pikkuraha
13 kirjoitti:
No ei se kyllä ole iso summa... ASP-lainan maksimi on muistaakseni 145000€ , ja 0,1% tekee tuosta vuodessa sitten 145€. Ja tuosta se vuosi vuodelta sitten pienenee.
Juuri nämä ihmiset sitten jossain vaiheessa elämäänsä ihmettelevät täällä palstoilla, että mistä sais sitä rahaa, kun ei koskaan ole varaa reissata etelään. Ja katkerana syyttävät aina muita.
"satanen on pideni raha, ei sen takia kannata pankkia vaihtaa"
"ei pikavippi nyt niin huno juttu ole. Eihän siinä mene kuin muutama kymppi"
"bensa on halpaa, kyllä siihen vähän suuremman koneen voi ottaa."
"Miksi mä muka ostaisin osakkeita tällä tonnilla, kun en mä sais kun muutaman kympin osinkoja."
...."miks valtio ei autakaan, kun oon joutunut vippikierteeseen? mä luulin, että tää on hyvinvointivaltio" - 4+16
13 kirjoitti:
ASP-lainaa saa Helsingissä 145 000 euroon, Espoossa Vantaalla ja Kauniaisissa 125 000 euroon ja muualla Suomessa 100 000 euroon saakka. Jos asunnon hankintahinta on 200 000 ja asut muualla kuin Etelä-Suomessa, saat korkotuettua ASP-lainaa 100 000 euroon saakka ja 80 000 eurolle tulee normaali asuntolaina pankista (ja se 20 000 euroahan oli säästettynä sinne ASP-tilille). Tämä tiedoksi nimimerkille 13, että asuntorahoituksen katto ei todellakaan ole tuo maksimi 145 000 euroa.. se on vain saatavan ASP-lainan maksimimäärä.
Kaikille ei 145 euroa ole vuodessa suuri summa, mutta minulle se on. En ole sentään niin tiukka kuin ystäväperheeni, joka vaihtoi pankkia kun sai toisaalta lainaansa 0,02 % edullisemman marginaalin muualta. =D Kun muuttaa asumaan omakotitaloon, niin silloin ennemmin käytän tuon 145 euroa sähkölaskun maksamiseen kuin lainan korkoon. Itse aikaisemmin vuokralla edullisesti asuessani minulla oli samanlainen ajattelumalli, että "sehän on vain 100 tai 200 euroa vuodessa", mutta asia on muuttunut muutaman vuoden aikana oman kodin hankkimisen jälkeen..
Rakastan nykyistä kotiamme, mutta kiinnitän enemmän huomioita turhiin kuluihin, joita menee kuukausittan pienen summan verran. Kävimme läpi kaikki vakuutukset ja otimme selvää työnantajan kautta tulevista vapaa-ajan tapaturma vakuutuksista, jotka totesimme kattaviksi. Tästä hyvästä katkaisin oman erillisen vakuutuksen.. Lehtiä tilaan vain tarjouksesta..
Syksyllä poimin marjoja.. tällä hetkellä on pakkasesta menossa viimeiset mustikka ja vattupurnukat ennen seuraavaa satokautta. Ostimme syksyllä sianpuolikkaan pakkaseen, sillä se tulee edullisemmaksi kuin ostaa lihatiskiltä kaupasta kerran viikossa. Polttopuuta saamme vanhemmiltamme hakea metsästä suoraan.. tulevathan ne olemaan aikanaan meidän omia metsiä. Tällä hetkellä sähkön kulutus on 7000 kWh/vuosi kuin suoralla sähköllä se olisi 22 000 kWh/vuosi.
Me ei pihistellä hirveästi elämisessä, mutta järkeä käyttämällä saa suuret säästöt. Ajattelumallilla "sehän on vain 100 e/vuodessa" usean asian kohdalla olisi moni muu arvokkaampi asia jäänyt kokematta ja olo olisi ehkä taloudellisesti turvattomampi. Olemme reissunneet neljän vuoden sisällä Venezuelassa, Thaimaassa, Meksikossa, Afrikassa.. Tänä vuonna panostetaan talon laittamiseen 10 000 euroa (ja ihan omilla säästöillä). Tuli pitkä sepustus, mutta halusin kertoa että kiinnittämällä huomioita pieniin valintoihin mitä joka päivä tekee niin niillä on kauaskantoiset vaikutukset.. jopa sillä 0,1 erolla lainan marginaalissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857495- 965424
- 2614669
- 444545
- 623287
- 502718
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 492343
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292342- 412204