psyykkisesti sairaana jenkkeihin?

tweety-bird

Hei!

Mulla on sellanen tilanne että haluisin mennä jenkkeihin mutta mulle tulee kauheita kauhu/paniikkikohtauksia. En pysty ees menemään leffaan kun sieltä "ei pääse" pois. Pääseehän sieltä pois mutta en halua lähteä kesken leffan. Lentokoneesta kun ei oikeesti pääse pois niin siitä saattais tulla paniikki. Lisäks mulle tulee paniikki jos meen vähänkin kauemmas kotoa niin saattais olla koko matkan ajan paniikki päällä.

Mietinkin että onko aivan hullu ajatus yrittää lähteä jenkkeihin asti...oon käynyt siellä aikasemmin ja viime kerralla selvisin siitä matkasta ainoastaan rauhottavien avulla. Nyt en voi ottaa niitä kun oon ollut koukussa niin jäisin varmaan heti uudestaan koukkuun.

Jos mä lähtisin kuitenkin sinne niin mitä mun kannattais laittaa siihen Visa Waiver-lappuun kun siinä kysytään että onko fyysistä vai psyykkistä sairautta? Aikasemmilla kerroilla oon laittanut että ei ole mitään sairauksia. Mutta mulla on aikamoiset lääkitykset niin saattasivat ihmetellä niitä.

Mietin jatkuvasti sitä kuinka haluaisin lähteä matkaan. En tiiä mitä tekis...
Kiitos jos voitte vastata.

Tipi

10

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuapulainen

      Lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta. Mutta syöt sitten niitä sen verran, ettei tule vieroitusoreita? Eihän se ole paha olla koukussa johonkin, mitä tarvitsee. Onhan kaikki ihmiset kuitenkin koukussa juomaan ja ruokaan. Muutenhan täällä kuolisi nälkään.

      Sitä vain, että jos paniikkikohtaus on todella noin todennäköinen asia kohdallasi, että leffateatteriinkin meneminen arveluttaa, koska se voi iskeä siellä, niin pitäisin sinuna mukanani rauhoittavia.

      Ja ehdottomasti menisin jenkkeihin ja ottaisin ne rauhoittavat mukaan. Elämä kuitenkin on elämistä varten. Eli jos on mahdollista tehdä asioita, ei kannata antaa pikkuseikkojen estää. Tiedän kuitenkin, että on joissain määrin noloa turvautua lääkkeisiin, eikä monesti edes ne läheisimmät ystävät ymmärrä sitä.

      Mutta mielestäni sinun kanattaisi lopettaa rauhoittavien syöminen vasta kun ongelma on poissa. Sitten kestää ne vieroitusoireet ja pyrkiä parempaan. Mutta vielä et ole valmis lopettamaan, jos se aiheuttaa epäröintiä ja pelkäät saavasi paniikkikohtauksen.

      Söin itse rauhoittavia puolitoista vuotta ja häiriökäyttäytymiseni loppui. Lopetin lääkkeet ja valvoin 3 vuorokautta putkeen ja sitten on pikkuhiljaa tasaantunut unirytmi. Tästä on nyt kyllä jo aika kauan aikaa.

      Kuitenkin. Suosittelen molempia. Rauhoittavia ja matkaa jenkkeihin. Pidä kivaa siellä. :)

    • pää kuntoon

      No eikö sun tapauksessa olisi oikeasti tärkeintä ensin saada oma elämä kuntoon?
      Laita ne matkarahat kunnon terapiaan, niin parannut.
      Noihin oireihin on aina jokin syy ja siihen voi saada apua. Tabujen jatkuva syöminen ei ole mikään ratkaisu mihinkään.
      Tyhmintä on lähteä matkalle noin sairaana! Voi tulla tuhansien eurojen lisälasku hyvin äkkiä.

      • tweetybird2

        Pää kuntoon ongelmahan on se että mun päätä ei saa kuntoon millään. On koitettu terapiat, sähköhoidot ja kaikki mahdolliset lääkkeet. Ei mikään auta mun pahoihin oloihin.

        Mitä tarkotit kun sanoit että voi tulla tuhansien lisälasku? Ai jos joutuu tulemaan kotiin jollain ambulanssikuljetuksella tai muuten vaan jos joutuu kääntymään takasin?

        Pikkuapulainen mä luulen että mulla ei oo enää varaa tulla riippuvaiseks pameista kun oon jo ollut useampaan otteeseen. Mä otin leffassa yhen ja heti seuraavana päivänä tuntu et on viekkareita. Se olo on mennyt kyllä nyt jo ohi.

        En mä taida kuitenkaan uskalla lähteä sinne matkaan kun siinä menis niin paljon rahaa hukkaan jos ei pääsis lomailemaan ja jos pitäis ostaa takasin lippu sieltä missä on jatkoyhteys, esim. Amsterdamista.

        Tipi


      • ....................
        tweetybird2 kirjoitti:

        Pää kuntoon ongelmahan on se että mun päätä ei saa kuntoon millään. On koitettu terapiat, sähköhoidot ja kaikki mahdolliset lääkkeet. Ei mikään auta mun pahoihin oloihin.

        Mitä tarkotit kun sanoit että voi tulla tuhansien lisälasku? Ai jos joutuu tulemaan kotiin jollain ambulanssikuljetuksella tai muuten vaan jos joutuu kääntymään takasin?

        Pikkuapulainen mä luulen että mulla ei oo enää varaa tulla riippuvaiseks pameista kun oon jo ollut useampaan otteeseen. Mä otin leffassa yhen ja heti seuraavana päivänä tuntu et on viekkareita. Se olo on mennyt kyllä nyt jo ohi.

        En mä taida kuitenkaan uskalla lähteä sinne matkaan kun siinä menis niin paljon rahaa hukkaan jos ei pääsis lomailemaan ja jos pitäis ostaa takasin lippu sieltä missä on jatkoyhteys, esim. Amsterdamista.

        Tipi

        tai mitkä ne diagnoosisi ovat? Onko sinulla voimassa oleva matkavakuutus? Millainen, mitä se kattaa?


      • tweetybird2
        .................... kirjoitti:

        tai mitkä ne diagnoosisi ovat? Onko sinulla voimassa oleva matkavakuutus? Millainen, mitä se kattaa?

        skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö vaikka en tiedä onko se mulle oikea diagnoosi. En ole ikinä ollut varsinaisesti psykoottinen jos ei vakavatasoista oireiluani pidetä psykoottisena. Aikasemmin mun diagnoosit oli psykoottinen masennus ja estynyt ja epäluuloinen persoonallisuus.

        Mulla ei ole matkavakuutusta kun en tiedä oonko mä lähdössä mihinkään. Ehkä yritän mennä perheen kanssa muutamaks päiväks Viroon. Sieltä pääsis sitten suht nopeasti pois jos on tarvis.

        Mitä siis tarkotit sillä että voi tulla monen tuhannen lisälasku?

        Tipi


      • .
        tweetybird2 kirjoitti:

        skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö vaikka en tiedä onko se mulle oikea diagnoosi. En ole ikinä ollut varsinaisesti psykoottinen jos ei vakavatasoista oireiluani pidetä psykoottisena. Aikasemmin mun diagnoosit oli psykoottinen masennus ja estynyt ja epäluuloinen persoonallisuus.

        Mulla ei ole matkavakuutusta kun en tiedä oonko mä lähdössä mihinkään. Ehkä yritän mennä perheen kanssa muutamaks päiväks Viroon. Sieltä pääsis sitten suht nopeasti pois jos on tarvis.

        Mitä siis tarkotit sillä että voi tulla monen tuhannen lisälasku?

        Tipi

        siinä tapauksessa jos ei ole matkavakuutusta ja joudutaan lennättämään kotimaahan. Silloin maksetaan sitten itse. Ja siinä ei sitten muutamalla tuhannella eurolla selviä.
        Ja ehdottomasti vakuutusta haettaessa kerrot todellisen tilanteen. Eli ne psykk.ja mahd.fyys-sairauksien diagnoosit! Jos jotain sattuu matkalla ja käykin ilmi ettet ole ollut rehellinen niin siitä tulee sitten lisämaksua sinulle.

        Mukavaa kesän jatkoa! Viro on kaunis paikka


      • oi
        . kirjoitti:

        siinä tapauksessa jos ei ole matkavakuutusta ja joudutaan lennättämään kotimaahan. Silloin maksetaan sitten itse. Ja siinä ei sitten muutamalla tuhannella eurolla selviä.
        Ja ehdottomasti vakuutusta haettaessa kerrot todellisen tilanteen. Eli ne psykk.ja mahd.fyys-sairauksien diagnoosit! Jos jotain sattuu matkalla ja käykin ilmi ettet ole ollut rehellinen niin siitä tulee sitten lisämaksua sinulle.

        Mukavaa kesän jatkoa! Viro on kaunis paikka

        hei
        missä terapiassa oot käyny.
        luen kirjaa ahdistuneisuushäiriöstä ja siinä on kognitiivisen terapian ohjeita ja altistusterapian.


      • tweetybird2
        oi kirjoitti:

        hei
        missä terapiassa oot käyny.
        luen kirjaa ahdistuneisuushäiriöstä ja siinä on kognitiivisen terapian ohjeita ja altistusterapian.

        Hei!

        Oon käynyt psykoanalyyttisessa ja psykodynaamisessa terapiassa joista kummastakaan ei ollut apua. En usko että kognitiivisestakaan terapiasta olis mulle apua.

        Tipi


    • Älä kokeile onnea

      Jos vastaat psyykkisiä sairauksia koskevaan kysymykseen KYLLÄ, saattaa olla, ettet pääse maahan. Jos vastaat EI ja alat ennen passintarkastusta panikoida/sekoilla, lähdet aivan varmasti kotiin. Ota yhteys U.S.A:n suurlähetystöön jo täällä ennen matkasi varaamista. He voivat jo täällä myöntää sinulle viisumin, jos katsovat, ettei sairautesi haittaa maahan pääsyä. Älä lähde tuolla asenteella (saan aivan varmasti paniikin!!!!) kokeilemaan onneasi, sitten vasta harmittaakin, jos sinut käännytetään. Miksi ylipäätään haluat matkustaa, jos et kerran uskalla olla muualla kuin kotonasi? Lukeman perusteella tuli sellainen fiilis, että sinä oikein lietsot itseäsi paniikkiin.

      • tweety-bird2

        Hei!

        Itse asiassa viimeks kun menin sinne jenkkeihin niin mä panikoin kun tultiin perille ja ne pyysi lentokenttätyöntekijän huolehtimaan musta. Se vei mut sitten pyörätuolilla ohi jonon passintarkastukseen eikä siinä kysytty multa mitään psyykkisestä sairaudesta. Siis en laittanut siihen lappuun että olen sairas ja onneks ne päästi mut läpi.

        Kai sitä voi unelmoida matkustamisesta vaikka ei pystyisikään? Nyt kyllä olen lähdössä Viroon enkä tiedä tuleeko siitäkään mitään. =(

        Tipi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe