Meillä on -65 mallinen talo ja samanikäinen kattila&käyttövesijärjestelmä. Vesiputket haluamme joka tapauksessa uusiksi ja tod.näk.varaaja myös. Yksi putkiasentaja sanoi, että vanhaa erillistä lämminvesisäiliötä ei kannata uusia samantyyppiseen vaan koko kattila helahoito uudenmalliseksi.Ehdotuksia /mahkuja halvempaan ratkaisuun??? Entä voiko/kannattaako vanhat pikkupätkät (3m) putkia kuoria asbestista itse/paljonko maksaa teetto?
Asbestista ja muustakin
24
9888
Vastaukset
- Nina
"Nykyisin asbestin käyttö on kiellettyä. Työilman asbestikuitupitoisuuksille on asetettu raja-arvot. Kaikki asbestille altistavat työt ovat luvanvaraisia. Töitä voivat tehdä ainoastaan koulutuksen saaneet henkilöt ja heidänkin pitää käyttää suojavarustuksia."
- miten on
Tosiasia on, että maskin ja suojahaalarin kanssa ne firmatkin sen purkaa. Ja taatusti porukka niitä edelleen purkaa itsekin. Äkkiseltään tuntuisi selviävän hengissä, kun putket märkänä katkaisee ja vie ulos ja siellä naputtelee mömmöt talteen. Mutta jos täällä kaikki on tosissaan sitä mieltä, että terveys vaarantuu, niin kyllä kai se täytyy unohtaa.
- Putkisetä
miten on kirjoitti:
Tosiasia on, että maskin ja suojahaalarin kanssa ne firmatkin sen purkaa. Ja taatusti porukka niitä edelleen purkaa itsekin. Äkkiseltään tuntuisi selviävän hengissä, kun putket märkänä katkaisee ja vie ulos ja siellä naputtelee mömmöt talteen. Mutta jos täällä kaikki on tosissaan sitä mieltä, että terveys vaarantuu, niin kyllä kai se täytyy unohtaa.
jos itse purat. Älä ainakaan kastele sitä asbestia, pahentaa vaan tilannetta
- hmmm
miten on kirjoitti:
vain sattuu olamaan laitonta sen itse tekeminen.
Ne mömmöt talteen otetaan oikeasti suojatussa puhaltimin varustetussa alipaineisessa tilassa, josta myös ilmaan karkaavat hiukkaset saadaan suodattimiin.
Mitä mieltä kaikki täällä tosissaan ovat, on asiaan liittyen aivan yks hailee. - Sulo Wilen
hmmm kirjoitti:
vain sattuu olamaan laitonta sen itse tekeminen.
Ne mömmöt talteen otetaan oikeasti suojatussa puhaltimin varustetussa alipaineisessa tilassa, josta myös ilmaan karkaavat hiukkaset saadaan suodattimiin.
Mitä mieltä kaikki täällä tosissaan ovat, on asiaan liittyen aivan yks hailee....sinä ja Putkisetä mulle tyhmälle, että miten oikeaoppisesti puretaan asbestia sisältävä vanha minerit-katto? Puhaltimin varustetussa alipaineisessa tilassako? Neuvo olisi kultaakin kalliimpi - mulla sitä purkutyötä on n. 10000 neliötä. Ja jätettä syntyy laskujeni mukaan n. 170000 kg.
- hmmmm
Sulo Wilen kirjoitti:
...sinä ja Putkisetä mulle tyhmälle, että miten oikeaoppisesti puretaan asbestia sisältävä vanha minerit-katto? Puhaltimin varustetussa alipaineisessa tilassako? Neuvo olisi kultaakin kalliimpi - mulla sitä purkutyötä on n. 10000 neliötä. Ja jätettä syntyy laskujeni mukaan n. 170000 kg.
se on sun tehtäväs ja ko materiaali on luokiteltu asbestia sisältäväksi, sulla on oltava luvat ja osaat silloin homman.
Jos sulla ei ole lupia (eikä taida olla kun täällä tuommosia kyselet), sun on turha sitä murehtia, seuraat hommaat katseella ja kaivat kuvetta ja muuten aika lailla paljon ...se vertaus kultaan osuu oikeaan ...
Tarkoittaa siis, ettei aavistustakaan, nähty on vain muovisuojauksia puhaltimineen ja hengityslaittein varustettuja purkumiehiä ... - _oi
Sulo Wilen kirjoitti:
...sinä ja Putkisetä mulle tyhmälle, että miten oikeaoppisesti puretaan asbestia sisältävä vanha minerit-katto? Puhaltimin varustetussa alipaineisessa tilassako? Neuvo olisi kultaakin kalliimpi - mulla sitä purkutyötä on n. 10000 neliötä. Ja jätettä syntyy laskujeni mukaan n. 170000 kg.
tutustua
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1987sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19870886.sd)
Ylläolevasssa on mainittu helpotus kattolevyistä:
Asbestipitoisten rakenteiden purku- >ja saneeraustöiden suorittamisen edellytykset
Vapautuvia asbestimateriaaleja tai asbestipitoisia materiaaleja sisältävien rakennusten ja rakenteiden purkamista ja asbestin poistamista sellaisista rakennuksista ja rakenteista, joista asbesti helposti pääsee työpaikan ilmaan, saavat suorittaa vain sellaiset työnantajat, jotka työsuojeluhallitus on todennut päteviksi suorittamaan tällaista työtä tämän päätöksen ja muiden asbestityötä koskevien määräysten mukaisesti ja jotka työsuojeluhallitus on valtuuttanut tällaista työtä suorittamaan.
Työsuojeluhallituksen on annettava valtuutus työnantajalle, joka
1) käyttää asbestipurkutöihin vain sellaista työnjohtoa ja sellaisia työntekijöitä, jotka ovat saaneet työsuojeluhallituksen hyväksymän koulutuksen asbestipurkutöihin;
2) käyttää asbestipurkutöissä työsuojeluhallituksen hyväksymiä laitteita ja työmenetelmiä; ja
3) noudattaa asbestipurkutöissä ja niihin liittyvissä menettelytavoissa muutoinkin työsuojeluhallituksen vahvistamia asbestipurkutöitä koskevia turvallisuusmääräyksiä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua työsuojeluhallituksen valtuutusta ei tarvita työssä, jossa poistetaan ulkotiloissa kokonaisena asbestisementistä tehtyjä katto- tai seinälevyjä taikka jossa purkutyöhön tarvittava kokonaistyöaika ei ylitä yhtä henkilötyötuntia. - Sulo Wilen
hmmmm kirjoitti:
se on sun tehtäväs ja ko materiaali on luokiteltu asbestia sisältäväksi, sulla on oltava luvat ja osaat silloin homman.
Jos sulla ei ole lupia (eikä taida olla kun täällä tuommosia kyselet), sun on turha sitä murehtia, seuraat hommaat katseella ja kaivat kuvetta ja muuten aika lailla paljon ...se vertaus kultaan osuu oikeaan ...
Tarkoittaa siis, ettei aavistustakaan, nähty on vain muovisuojauksia puhaltimineen ja hengityslaittein varustettuja purkumiehiä ...Sun nyt ei kannata täällä ketään yrittää neuvoa. Lueskelet vaan näitä muitten kirjotuksia ja yrität jotain ottaa opiksesi. Ihan kaikkea ei kuitenkaan täällä kannata uskoa - täällä kirjotetaan niin paljon ihan silkkaa paskaa ja mutu-juttua.
- ASBESTIPURKAJA
Sulo Wilen kirjoitti:
Sun nyt ei kannata täällä ketään yrittää neuvoa. Lueskelet vaan näitä muitten kirjotuksia ja yrität jotain ottaa opiksesi. Ihan kaikkea ei kuitenkaan täällä kannata uskoa - täällä kirjotetaan niin paljon ihan silkkaa paskaa ja mutu-juttua.
Jos et saanut noista pykälistä tolkkua kuten en minäkään niin kyseiset levyt voi ehkä purkaa ns. kohdepoistomenetelmällä. se onnistuu jos levyt on ruuvattu kattoon ja tarkoittaa sitä että ruuvit aukaistaan ja levyt poistetaan kokonaisena. Työn voi tehdä vain valtuutettu alan yritys. Suojaimiksi riittää p2 puolinaamari sekä tietty suojahaalarit. Asbestityön tuntihinta on ehkä 35e/h ja päälle tulee sitten vielä jätemaksut jotka vaihtelevat paikkakunnittain. Koko suomen keskiarvo tällä hetkellä asbestin kaatopaikkamaksulle on 120e mutta se vaihtelee paikkakunnittain melkoisesti. Kaatopaikat ottavat jätettä vastaan omalta "toimialueeltaan" ,mutta jätteen alkuperää ei sen tarkemmin valvota.. Urakkahinnoista en osaa tarkemmin näin yhtäkkiä sanoa.
- asbesti
Putkisetä kirjoitti:
jos itse purat. Älä ainakaan kastele sitä asbestia, pahentaa vaan tilannetta
Mihin perustuu tuo väite että märkänä tilanne pahenee? Olen kuullut päinvastaisia kommentteja (nimenomaan putkisediltä). Jotenkin maalaisjärjelläkin ajateltuna asbestikuidut pysyisi paremmin "koossa" kosteana, eikä lähtisi pöllyämään jokapaikkaan. Itse otin kyllä firman purkamaan asbestipitoiset suorakaiteen malliset ilmanvaihtoputket 60-luvun kämpästä. Jätettä tuli jätesäkki kaupalla ja koko homma maksoi n. 90 e. Jotenkin tuntuis että jos olisin itse purkanut ja vienyt asianmukaiseen jälkikäsittelylaitokseen hinta olisi voinut olla jopa suurempi suuren jätemäärän vuoksi...
Tosin ko. firma totesi että noissa putkissa asbestipitoisuus on niin pieni että ne olis voinut vaikka purkaa itse. Enemmän pitoisuuksia kai saa oleskelemalla suuren kaupungin torilla... Mutta nuo lämpöputkien eristeet on kokonaisuudessaan sitä itteensä ja niitä ei mielestäni kannata käpistellä itse. - Sturmann
miten on kirjoitti:
Kyllä minä itse purkasin asbestit omineni! Miksi maksaa itsensä kipeäksi, jos pystyy itse kantamaan ulos mokomat putkien suojat!
- vanha
aikoinaan Lokomolla valimossa monta vuotta ja siellä minä käytin asbestia työssäni päivittäin.
Olen hiihtänyt ja rakentanut mineriittipintaisen talon itse. Nyt olen purkanut ko. kuoren talosta ja tehnyt uudesta materiaalista ulkovuorin. Ikää on kertynyt 66 vee ja hiihto maistuu, joten lopettakaa tuo vouhotus.
Ei asbestista keuhkosyöpää saa, puolen tunnin altistuksesta jos vielä käyttää hengityssuojainta.
Käyttäkää kunnon suojaimia ja tehkää itse työ. Materiaalin hävittämisessä pitää käyttää maalaisjärkeä, eihän kukaan sivullinen halua altistua teidän asbestiinne.- Ei vanha kuuskutosena.
Maalaisjärjellä ja asbestilla ei ole mitään tekemistä keskenään, älä puhu vastoin tietoa.
"Mesotelioma on keuhkopussista tai vatsakalvosta lähtöisin oleva pahanlaatuinen syöpä. Suomessa todetaan vuosittain noin 30- 50 tapausta. Pääosa mesoteliomista on keuhkopussin kasvaimia.
Useimmat sairastuneista ovat 40- 60-vuotiaita, valta-osa miehiä. Muista asbestin aiheuttamista sairauksista poiketen altistumisen ei tarvitse olla voimakas eikä pitkäkestoinen. Vain viikkojenkin altistus saattaa olla riittävä taudin syntyyn.Tupakointi ei vaikuta tämän syöpämuodon syntyyn.
Tavallisimmat oireet ovat rintakipu ja hengenahdistus. Röntgenkuvassa nähdään merkkinä sairaudesta toispuoleinen keuhkopussin nesteily. Taudinmääritys varmistetaan yleensä keuhkopussin koepalasta.
Kasvain leviää herkästi ympäröiviin kudoksiin ja palleankin läpi vatsaonteloon. Mesotelioma on vaikeimmin hoidettavia syöpämuotoja. Se reagoi poikkeuksellisen huonosti säde- ja solunsalpaajahoidolle. Kasvutapansa vuoksi syöpää voidaan harvoin leikata. Tällä hetkellä käytetään erilaisia solunsalpaajien yhdistelmähoitoja. Ennuste on kuitenkin huono." - Raksu
harvinaisen edesvastuuton kommentti.
- vanha
Raksu kirjoitti:
harvinaisen edesvastuuton kommentti.
kauhukuvien maalaamista teiltä. Edellisessä kommentissani toin jo esiin suojaimien ja maalaisjärjen käytön tarpeellisuuden asbestin kanssa otellessa.
Jos teille korostetaan koulutuksessa asbestin vaarallisuutta ei se tarkoita, että teillä on oikeus luoda hysteriaa asukkaissa.
Asbesti on vaarallinen aine mutta kansanosa jolla ei ole taloudellisia edellytyksiä pyytää suojavarusteisia, kalliita erikoismiehiä hoitamaan ongelmaa, on neuvoton.
Jos yhteiskunnassa todella kannetaan huolta tästä aineesta, osallistuu yhteiskunta myös kustannuksiin. Neuvonta asbestikuitujen torjumiseksi on asiallista ja torjunta hengityssuojaimella ja suojavaatetuksella riittää lyhytaikaisen purkutyön puitteissa. Materiaalin hävittäminen pitää tapahtua asiallisesti.
Ei saa sekoittaa ammatikseen asbestipurkutyötä tekevän suojausta ja yhdenkerran elämässään puolituntia kestävän purkutyön suorittajaa keskenään.
Meillä on asbestia Suomi pullollaan, mineriittirakenteissa ja ne luovuttavat ympäristöön kuituja joita tuuli kuljettaa jokaisen hengitysvyöhykkeelle.
Meistä jokainen saa asbestikuituja varmasti yhtä paljon elämänsä aikana, kuin hengitysuojaimella varustettu rakenteen purkaja, lyhyenä aikana. - _oi
Asbestin aiheuttamat syöpätapaukset kasvussa
Julkaistu 22.04.2004 11:00
Syöpätapausten määrän kasvu saattaa johtua siitä, että ammattitauteja osataan diagnosoida aiempaa paremmin.
Asbestialtistuksesta aiheutuneiden syöpätapausten määrä on kasvussa. Vuonna 2002 asbestin aiheuttamien ammattisyöpien määrä oli 130, mikä on selvästi enemmän kuin aiempina vuosina, tiedottaa Hengitysliitto.
Asbestialtistuksesta on usein kulunut kymmeniä vuosia ennen syövän ilmenemistä. Kaikkiaan asbestin aiheuttamista ammattitaudeista kärsii lähes 10 000 ihmistä. Liitto arvioi, että syöpämäärien kasvua saattaa selittää se, että ammattitauteja osataan diagnosoida aiempaa paremmin.
Lisäksi lääkärit tietävät asbestin aiheuttamasta syöpäriskistä enemmän. Asbestia käytettiin yleisesti esimerkiksi rakennusalalla eristysaineena vielä 1980-luvulla. Asbestille altistuneita arvioidaan olevan maassamme noin 200 000.
(MTV3-STT) - mesoteliooma
mesoteliooman itämisaika on kymmeniä vuosia
- asiassa
lakihan ei kiellä omasta talosta itse purkamista, eri asia on miten järkevää se on.(en todellakaan suosittele)
jos puratte itse niin vetäkää putket n. 1,5 metrin pätkiin ja asbestia puretaan vain siltä alueelta josta putki rälläköidään poikki. muut osat vain tiukasti muoviin ja teipaten sen jälkeen kaatopaikalle. p3 suojainaamarit ja imuri vaikka vuokraamosta. kastelu on suositeltavaa.
Terv. ex purkumies- purkaja
Laki nimenomaan kieltää altistamasta ketään asbestipölylle, eli jos purat omasta talosta asbestia ilman suojausta ja alipaineistusta näkymätön pöly leviää kaikkialle ja jokainen talossa oleskeleva altistuu asbestille. Omituista puhetta "ammattilaisen" suusta.
- niipänii123456
Asbestos exposure becomes a health concern when high concentrations of asbestos fibers are inhaled over a long time period.[32] People who become ill from inhaling asbestos are often those who are exposed on a day-to-day basis in a job where they worked directly with the material. As a person's exposure to fibers increases, because of being exposed to higher concentrations of fibers and/or by being exposed for a longer time, then that person's risk of disease also increases. DISEASE IS VERY UNLIKELY TO RESULT FROM A SINGLE, HIGH-LEVEL EXPOSURE, OR FROM A SHORT PERIOD OF EXPOSURE TO LOWER LEVELS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos
onneks muualla osataan suhteuttaa asioita paremmin kuin me suomalaiset. - eki setä
Asbestin vedellä kastelu ei vaikuta mitenkään, vesi ei sido asbestia. Glykoli sitoo muistaakseni. Vituttaa miettiä miten monta kylppäriremonttia on tehty joissa asbestista ei ole välitetty ja sitten on pienet lapset sinne aseuttuneet asumaan tietämättä mikä pommi heidän keuhkojensa varalle on viritetty siihen kiinteistöön. Saata_nan murhamiehet, tiedätte ketä olette. Vielä kun tietää mitä porukkaa nuo raksaajat usein on, alihankkijatasolla varsinkin. Ei ne mistään piittaa.
- ......
Olin alle kymmenvuotias, kun tätä taloani rakennettiin, aikaa noin 50 vuotta. Putket ja varaaja päälystettiin asbestilla, putkimies teki massaa jauheesta ja vedestä tavallisessa vadissa, hänellä ei sitten minkäänlaisia suojaimia ja minäkin siinä muutaman metrin päässä katselin touhua. Tuohon aikaan siis asbestia ei pidetty mitenkään vaarallisena..
Tuo 300 litrainen varaaja ja putket on vaihdettu noin 15 vuotta sitten.. Kastelemalla ja suojaimet päällä putkien kuorinta lyhyeltä matkalta ja putket poikki.. Sitten vaan putket ja varaaja asbestipäälysteineen pihalle. Kyllä siitä kastelusta hyötynsä on, sillä kuivana asbesti pölyää ja sen jälkeen se on työläs siivottava, kun se pöly lentää joka paikkaan.
Että turha niitä asbesteja on siellä sisällä poistella vaan osat päälysteineen pihalle. - Anonyymi
Samalla tavalla ne purkufirman ukotkin ne asbestit purkaa. Itse tekemällä vaan tietää miten homma on tehty, eikä tarvitse soitella perään että täällä on vielä asbestimurusia lattialla, tulkaa siivoamaan.
- Anonyymi
Juuri näin. Turha vaivata mitään luvanvaraisia purkufirmoja kun lopputulos on kuitenkin että itäeurooppalaiset hanttapulit tulee tontille sekoilemaan tietämättä mistään mitään. Tulee vielä tilaajavastuut niiden tomppelien sekoiluista. Kiinnijäämisriski itse tekemällä on niin olematon ja tietää mitä saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279