Hei Jokke65 ja

tiidu78

muut samassa liemessä olevat. Olen kirjoitellut tälle palstalle tilanteestani ja lueskellut tätä palstaa pitkän aikaa päivittäin. Täältä saa usein lukea tarinoita samanlaisessa tilanteessa olevista kuin itse olen jo vuosia ollut. Viime viikolla tälle ylivelkaantumiselle ja velalla velan maksamiselle tuli kuitenkin loppu. Olen jo kauan sinnitellyt velkojeni kanssa ja yrittänyt maksaa niitä ennen kuin menevät käräjäoikeuteen tai viimeistään siinä vaiheessa kun haaste tulee ja kuvitellut näin välttäväni sen maksuhäiriömerkinnän. Mutta...eräs vippifirma sitten otti ja ilmoitti asiakastietoon yli 60 päivää viivästyneestä laskusta ja merkintä 2 vuodeksi tuli. Ja näinhän heillä oli oikeus tehdäkkin. Järkytys oli kova, mutta olihan se alitajunnassa että joskus tämä kierre katkeaa tavalla tai toisella. Olin salannut velat mieheltäni vuosia ja ahdistus vaivasi päivä päivältä enemmän. Nyt ole asian miehelleni viimein kertonut ja shokkihan se miehelle oli. Mutta nyt asiat alkavat vihdoinkin selvitä. Lupasin miehelleni että jos hän vähäänkän auttaa niinteen kaikkeni että velat tulee maksettua muuta kuin ulosoton kautta. Menin pankkiin josta meillä asuntolaina ja kerroin koko karmean totuuden. Pankissa oltiin todella ystävällisiä vaikka tälläisestä luopiosta on kyse. Järjestelylaina luvattiin jos saan takaajat. Nyt olen takaajat saanut ja kaikki on allekirjoituksia vaille selvää. Toki huokaisen vasta sitten kun nimet papereissa ja kaikki laskut maksettu. Sen jälkeen pääsen ensimmäistä kertaa vuosiin tilanteeseen jossa minulle jää lainan maksun jälkeen rahaa elämiseen eikä yhtään laskua tarvitse jättää maksamatta! Lainanmaksu tulee kestämään n.7 vuotta mutta ainakin velka nyt lyhenee joka kuukausi. Ei enää postien piilottelua eikä puheluita velkojilta, ihanaa! Nyt vaan toivon että kaikki menee niin hyvin kuin nyt näyttää ja alan nauttia elämästä ja perheestä. Tilanteessani tuo merkintä on vain hyvä juttu. Varmistuksen varmistus että velkaa ei enää lisää tule, vaikka kyllä tässä on kantapään kautta opetus tullut eikä tulisi enää mieleenkään ottaa velkaa velan päälle. Halusin kirjoittaa tämän rohkaistakseni muita jotka eivät uskalla kertoa vastaavia asioita perheelleen/läheisilleen, yksin näistä on vaikea selvitä ja apua kannaattaa aina pyytää. Tsemppiä kaikille!

93

12975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gggggggggggggggggggg

Onnea, muistelisin että joskus on aiheesta keskusteltukin. :) tuohan meni nyt sitte aika hienosti tuo tilanne. Tuosta kahden vuoden maksuhäiriöstä tuskin on sulle haittaa. Pelkästään hyötyä, ei ainakaan vahingossakaan pääse velkaantumaan lisää. Aika paljon halvemmalla pääsit kyllä kun lainan sait.. tai saat.. mukava joskus lukea että jollakin on homma lähtenyt menemään parempaan suuntaan. Luulen että on kyllä ihan eri tunne mennä nukkumaankin iltaisin nytkun miehesikin tietää asiasta. Tuohan se käy terveydenkin päälle kun pitää kirjeitä piilotella ja aina ehtiä posti hakea. Todella stressaavaa.

• ...

Uuden verkkojulkaisun aikakausi.
        Uutisia joista valtamedia tahtoo vaieta!

http://www.uutissanomat.fi/

Vai tyydytkö tälläiseen aivopesuun?

http://www.ampparit.com/

Taannoin tuli virkamies taholta läppää ”jos olis fyffee,perustettas lehti joka sanoo asiat suoraan”. Valitettavan moni lukee duunissa jonku iltapäivälehden ja kattoo jotku kymppiuutiset tyytyen siihen,sen kummemmin miettimättä mitä maailmalla OIKEASTI tapahtuu.

Eli alkakaas iskeä ”uutissanomien” linkkiä joka paikkaan,ei sitä muuten kukaan lue! Nostetaan se puolesvuodes suomen luetuimmaks verkkolehdeksi

• eihalutavelaksi

"Nyt olen sitten takaajat saanut yms."

Täytyy jonkun olla tosi tyhmä kun menee takaamaan sun maksukyvyttömän velkoja! No ei ole mun ongelma, mutta itse en mene kenenkään, edes lähisukulaisen velkoja takaamaan ja ihmisellä on oikeus kieltäytyä vastaamasta toisten veloista!

Onko se niin vaikea elää tavallista elämää ja olla ottamatta velkoja ylisuurilla koroilla viihteeseen, matkustamiseen (tai jopa alkoholiin ja tupakkaan). yms?

Nähtävästi on!

Sitten huudetaan yhteiskuntaa apuun, että tarttis saada velkajärjestely tai jopa velkojen anteeksianto.

Voi Ziisös, minkälaisissa perheissä kasvaa noin uusavutonta ja vastuutonta tyyppiä?!

• tiidu78

Hei! Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta en itse lähtisi arvostelemaan noin rankasti kun asiat eivät todella ole aina niin yhksinkertaisia. Velkaatumiseni on toki ollut suurelta osin "kevytmielistä" mutta myös muita syitä löytyy mm. sairastaminen. Kyllä pankki velkaneuvotteluissa tarkkaan selvitti maksukykyni ennenkuin lainan myönsi. Eihän mikään pankki tänä päivänä anna lainaa periaatteella jos ei lainanhakija itse pysty maksamaan niin takaajat maksaa. Ei todellakaan! Lainanlyhennyksen jälkeen elämiseen jää 700 euroa ja koska mieheni on työssäkäyvä "kunnon" kansalainen uskon että tästä selvitään. Ja jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella olisit huomioinut etten ole hakenut velkajärjestelyä enkä velkojen anteeksiantoa vaan nimenomaan tehnyt kaikkeni että asiat järjestyisivät niin että saan velkani maksettua ITSE. Ja vaikka sinun kaltaisesi ainakin raha-asioissa täydellisen ihmisen on varmasti vaikea uskoa niin kyllä tässä opetus on tullut ja ihan kantapään kautta. Mutta ei kirjoituksesi mieltäni masenna, vielä muutama päivä ja voin alkaa kuukausittain näkemään miten velkani lyhenee!!!

• Mie76
        tiidu78 kirjoitti:

Hei! Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta en itse lähtisi arvostelemaan noin rankasti kun asiat eivät todella ole aina niin yhksinkertaisia. Velkaatumiseni on toki ollut suurelta osin "kevytmielistä" mutta myös muita syitä löytyy mm. sairastaminen. Kyllä pankki velkaneuvotteluissa tarkkaan selvitti maksukykyni ennenkuin lainan myönsi. Eihän mikään pankki tänä päivänä anna lainaa periaatteella jos ei lainanhakija itse pysty maksamaan niin takaajat maksaa. Ei todellakaan! Lainanlyhennyksen jälkeen elämiseen jää 700 euroa ja koska mieheni on työssäkäyvä "kunnon" kansalainen uskon että tästä selvitään. Ja jos olisit lukenut kirjoitukseni huolella olisit huomioinut etten ole hakenut velkajärjestelyä enkä velkojen anteeksiantoa vaan nimenomaan tehnyt kaikkeni että asiat järjestyisivät niin että saan velkani maksettua ITSE. Ja vaikka sinun kaltaisesi ainakin raha-asioissa täydellisen ihmisen on varmasti vaikea uskoa niin kyllä tässä opetus on tullut ja ihan kantapään kautta. Mutta ei kirjoituksesi mieltäni masenna, vielä muutama päivä ja voin alkaa kuukausittain näkemään miten velkani lyhenee!!!

Hei Tiidu78, onnittelut sinulle!
        Minäkin sain viime viikolla asiakastiedosta kirjeen maksuhäiriömerkinnästä. Tiesin että se on tulossa (kolme haastetta), mutta silti tuntui kuin maailmani olisi romahtanut. En ole saanut asiasta kerrottua miehelleni - pakkohan se olisi kun velkoja on menossa ulosottoon.. Mutta miten kerron kun olen asioita salaillut? Meillä on siis hyvin samanlaiset tilanteet, mutta pankkilainaan minulla ei ole mahdollisuutta kun ei ole takaajia. Velkaneuvojalla kävin pari kuukautta sitten ja tulimme siihen tulokseen että ei ole muuta keinoa kuin päästää uo:on. Kuinka suuresta pankkilainasta kohdallasi on kyse ja montako takaajaa vaativat?

• tiidu78
        Mie76 kirjoitti:

Minäkin sain viime viikolla asiakastiedosta kirjeen maksuhäiriömerkinnästä. Tiesin että se on tulossa (kolme haastetta), mutta silti tuntui kuin maailmani olisi romahtanut. En ole saanut asiasta kerrottua miehelleni - pakkohan se olisi kun velkoja on menossa ulosottoon.. Mutta miten kerron kun olen asioita salaillut? Meillä on siis hyvin samanlaiset tilanteet, mutta pankkilainaan minulla ei ole mahdollisuutta kun ei ole takaajia. Velkaneuvojalla kävin pari kuukautta sitten ja tulimme siihen tulokseen että ei ole muuta keinoa kuin päästää uo:on. Kuinka suuresta pankkilainasta kohdallasi on kyse ja montako takaajaa vaativat?

Tiedän että kertominen on vaikeaa. Itselläni juuri tuo tieto maksuhäiriömerkinnästä aiheutti niin valtavan ahdistuksen että oli pakko kertoa. Kriisihän siitä tuli ja aiheesta, mutta lopulta saatiin asiat keskusteltua. Varmasti on pitkä tie ansaita luottamus takaisin mutta olen päättänyt jatkossa olla sen arvoinen. Eikä uuteen mokaan kyllä enää olisikaan varaa. Lainani on n. 35000 euroa,siis valtava ja tarvitsin siihen 2 takaajaa. Aloitan vakituisessa työssä loppuvuodesta ja pystyn sen myötä lyhentämään lainaa jatkossa nopeammin. Kuinka suurista veloista sinulla on kyse? Yritä tehdä sopimus uo:n kanssa maksuista ja suosittelen kertomista miehellesi. Voimia sinulle!

• tiidu78
        tiidu78 kirjoitti:

Tiedän että kertominen on vaikeaa. Itselläni juuri tuo tieto maksuhäiriömerkinnästä aiheutti niin valtavan ahdistuksen että oli pakko kertoa. Kriisihän siitä tuli ja aiheesta, mutta lopulta saatiin asiat keskusteltua. Varmasti on pitkä tie ansaita luottamus takaisin mutta olen päättänyt jatkossa olla sen arvoinen. Eikä uuteen mokaan kyllä enää olisikaan varaa. Lainani on n. 35000 euroa,siis valtava ja tarvitsin siihen 2 takaajaa. Aloitan vakituisessa työssä loppuvuodesta ja pystyn sen myötä lyhentämään lainaa jatkossa nopeammin. Kuinka suurista veloista sinulla on kyse? Yritä tehdä sopimus uo:n kanssa maksuista ja suosittelen kertomista miehellesi. Voimia sinulle!

...se aurinko risukasaankin:) Nyt on nuo pankkiasiat hoidettu ja laskut maksettu. Ihana tunne, vihdoin velka alkaa lyhenemään eikä kasva enää senttiäkään. Maksuhäiriömerkinnän perässä on maksettu merkintä eikä uusia merkintöjä ehtinyt tulla. Kahden vuoden kuluttua puhtaat paperit. Velan maksuun menee kyllä enemmän kuin tuo kaksi vuotta mutta töitä siis tiedossa joten nou hätä. Aurikoista kesää kaikille!

• jo vain
        tiidu78 kirjoitti:

...se aurinko risukasaankin:) Nyt on nuo pankkiasiat hoidettu ja laskut maksettu. Ihana tunne, vihdoin velka alkaa lyhenemään eikä kasva enää senttiäkään. Maksuhäiriömerkinnän perässä on maksettu merkintä eikä uusia merkintöjä ehtinyt tulla. Kahden vuoden kuluttua puhtaat paperit. Velan maksuun menee kyllä enemmän kuin tuo kaksi vuotta mutta töitä siis tiedossa joten nou hätä. Aurikoista kesää kaikille!

On tosi idiootti joka on lähtenyt sulle takaamaan tuollasen lainan.. et ole tietenkään takaaille kertonut mihin lainaraha käytetään... ymmärtäisin muutaman tonnin ongelman mutta kun kyse on isohkon omakotitalon hinnasta tai uuden mersun hinnasta niin ei ole muuta kyseessää kuin se että on elänyt kevytmielisesti ja halunnut näyttää kavereille olevansa jotakin muuta mitä todellisuudessa on..

• kyllästynyt kaikkiti

Onneksi ei ainakaan teidän perheessä,koska muuten voisit olla tosi kusessa! Ei kaikki ole aina kasvatuksesta kiinni, ja on tilanteita elämässä joihin ei voi varautua,eikä ennakoida.Ei kaikki velkaantuneet,syrjäytyneet ja työttömät omasta vapaasta tahdostaan niin ole tehneet.Ja sen Sinäkin valitettavasti tulet joskus vielä näkemään.Ja sit syytät äitiä ja isää,niinkö? Toivottavasti siinä vaiheessa muistat kommenttisi ja selviydyt ilman yhteiskunnan apua,koska itse en halaua ainakaan moisella ajattelutavalla toimivaa yksilöä auttaa...

• Masentelija
        tiidu78 kirjoitti:

Äläpä nuolaise ennekuin tipahtaa. Ihana tunne tulee vasta sitten kun viimeinen lainanlyhennys on maksettu ja olet KOKONAAN VELATON, ei siitä, että olet löytänyt takajan. Ongelmasi ei todellakaan ole ratkaistu. Jorinasi ovat suoraan kuin jostakin alkoholisti riippuvaisen päiväkirjasta "ensimmäinen selvä päivä takana AA-kerhoon liittymisestä, ihana tunne olla ilman viinaa" Koettelumuksia ja syitä uudelle velkaantumiselle tulee harva tuollaisille se päivä ja sitten taas selitellään sitä sun tätä, no mutku mutku.

• hölmöjä riittää

Just eilen Suomen eduskunta päätti mennä mukaan kimppaan lainaamaan rahaa persaukiselle Kreikalle. Eli löytyy niitä taloustaidottomia hölmöjä korkealta tasoltakin.

Tämä muuten tehtiin ovelasti samalla kertaa ydinvoimalapäätösten kanssa, niin se ei saanut sillä tavalla huomiota mediassa kuin olisi muuten saanut...

• wamic
        tiidu78 kirjoitti:

ainoa hyvä puoli tuossa tarinassasi on, että uskalsit kertoa miehellesi. mutta miten joku sairaus voi ottaa vippiä vipin päälle?
        ja mitä jos ukkosi vittuuntuu jä lähtee nostelemaan?
        olet tehnyt kaikkesi, että asiat järjestyisivät? hah! olet vain tehnyt lisää velkaa ja toivonut, että ukkosi ei saa tietää. tosiaan olet yrittänyt. etkä nytkään näköjään pärjää yksin maksujesi kanssa, koska "kunnon" kansalainen auttaa sinua. miksi leikit marttyyriä, vaikka itse olet soppasi keittänyt? kristus mikä kakara olet.

• wamic
        jo vain kirjoitti:

On tosi idiootti joka on lähtenyt sulle takaamaan tuollasen lainan.. et ole tietenkään takaaille kertonut mihin lainaraha käytetään... ymmärtäisin muutaman tonnin ongelman mutta kun kyse on isohkon omakotitalon hinnasta tai uuden mersun hinnasta niin ei ole muuta kyseessää kuin se että on elänyt kevytmielisesti ja halunnut näyttää kavereille olevansa jotakin muuta mitä todellisuudessa on..

mistä saa 35000eur:lla ison omakotitalon, tai edes asunnon. urpo!

• Saa sillä jotain
        wamic kirjoitti:

mistä saa 35000eur:lla ison omakotitalon, tai edes asunnon. urpo!

35 000 €:lla saa pienen talon (remppaa kaipaavan) tai hyvän siistin osakkeen ainakin pohjois-suomesta!! Mistään etelästähän tuolla hinnalla ei saa ku pahan mielen.

• ....................

Ahaha, ihastuttavat Herra/Rouva Täydelliset liikenteessä taas

• hölömöläinen
        hölmöjä riittää kirjoitti:

Just eilen Suomen eduskunta päätti mennä mukaan kimppaan lainaamaan rahaa persaukiselle Kreikalle. Eli löytyy niitä taloustaidottomia hölmöjä korkealta tasoltakin.

Tämä muuten tehtiin ovelasti samalla kertaa ydinvoimalapäätösten kanssa, niin se ei saanut sillä tavalla huomiota mediassa kuin olisi muuten saanut...

Juu velkaantuu valtiokin, mutta et muista että valtiolla on tulot iaänkaikkisesti järjestetty, sinun pussista. Onko sinulla automaatti rahastoa? Nostellaan vaan veroja. Kansahan ne valtion törsäämiset maksaa. On niinku pikkasen eri asia.

• nansku.

ei siinä täydy olla tosi tyhmä, jos takaa toisen lainan. Jos on paljon rahaa nii mitäs väliä sillä on. :) jos esim on paljon rahaa ja on aikas vanha eikä halua antaa puolia rahoistaan valtiolle verotuksen kautta, niin lähimmäisen auttaminen on ihan jees. :)

• minäpä-

Kyllä sä olet ihan pimee... Hyvähän sun on arvostella toisia noin rankasti kun et välttämättä tiedä tilanteesta aivan kaikkea. Ei kaikki velkaantuneet ole taukkeja ja toisekseen kaikka ei velkaannu omien tekojensa tähden! mietippä sitä sitten pässi!

• tosi on
        nansku. kirjoitti:

ei siinä täydy olla tosi tyhmä, jos takaa toisen lainan. Jos on paljon rahaa nii mitäs väliä sillä on. :) jos esim on paljon rahaa ja on aikas vanha eikä halua antaa puolia rahoistaan valtiolle verotuksen kautta, niin lähimmäisen auttaminen on ihan jees. :)

hittoako sitä omaisuutta hautaansa vie, kyl sen voi vaikka ANTAA jollekin, jos ei o jälkikasvua, niin on olemas esim, rahastoja: laPSISÄÄTIÖT, SYÖPÄSAIRAAT LAPSET, MEDIHELI, kyllä lakjoituskohteita löytyy! On meinaan Suomessa monia ihmisiä, joilla on tota FYRKKAA, mutkun ovat ITSE ne tienanneet, niin eivät kyllä muille anna, EIVÄT! Paska juttu, mutta TOSI ON NÄIN! Ja, kun ei rahoistaan/varoistaan luovu, vaikka kuolema olis jo tulossa, niin kuka voittaa? SUOMEN VALTIO! Voi taas maksaa esim. kansaedustajien matkoja, lentoja, "kahvituksia", jne!!!!! Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta annan muillekin aikaa vastata. (kyl tietyt asiat tosiaan JURPPII)!!!!!

• juuer
        tiidu78 kirjoitti:

Vai jää sulle 700e lainanlyhennyksen jälkeen. Olen nykyään hyvätuloinen 23v LVI-asentaja, mutta ikävuodet 6-18 äitini oli yksinhuoltaja jolle jäi laskujen jälkeen elämiseen 300-500e. Sillä täytyi elättää pikkusiskoni, kissa, koira, minut, ja kyllä äitikin aina välillä söi. Omistin myös mopon jonka vakuutukset/bensat ym. äiti aina maksoi.

• 335 i
        Saa sillä jotain kirjoitti:

35 000 €:lla saa pienen talon (remppaa kaipaavan) tai hyvän siistin osakkeen ainakin pohjois-suomesta!! Mistään etelästähän tuolla hinnalla ei saa ku pahan mielen.

35000??? talon onko siinä alle 30 Neliöö?? 35000 ei riitä etes kunnon autoon????

• MoneyISsoFUNNY
        jo vain kirjoitti:

pitää yleistää että olisi kevytkenkäinen, jos joutuu velkakierteeseen??!! Siihen voi olla monta syytä, eikä se tarkoita sitä että olisi kevytkenkäinen. Pääasia on että siitä puhuu jonkun kanssa, sekä hakee ratkaisua. Koska siitä myös pääsee irti. Eikä se kuitenkaan ole maailmanloppu! Elämästä pystyy silti nauttimaan samalla lailla kuin muutkin. Toki velka lähtee palkasta tms. Mutta onhan monella muulla isompia velkoja asuntoon tai vastaavaan otettu, joita sitten todellakin maksetaan koko loppuelämä.. 35 000 € on pieni summa siihen verrattuna, että monet ottavat lainaa 100 000 € tai enemmän..

Järjenkäyttö on edelleen sallittua, inhimmillisyys olisi suotavaa, sekä virheitä tai huonoja valintoja saa jokainen tehdä, oli ne sitten mitä tahansa.

• oppieiojaankaada

Rehellinen ryhdikäs mielipide. Olen samaa mieltä kanssasi.
        Velkaa ei oteta, jollei sitä pysty hoitamaan. Vastuu puuttuu itsestä jos velkaantuu ja sitten katselee muualle, että kuka auttaisi.
        Kyllä tuo on kasvatus kysymys, että oppisi kantamaan vastuuta jo etukäteen itsestään ( älykkyyttä) eikä nojaile muihin omien mokien takia.
        Noh, kirjoittaja on saanut maistella opintietä ja on helpottunut siitä, että voisi selviytyä asiasta.
        Opettelu on joskus tuskaista.
        Se vaan minuakin ihmetyttää, että kuka menee takaajaksi vielä nykyäänkin jollekin, vaikka edellisestä ongelmavyyhdistä ei ole vielä kauaakaan.Osa niistä edellisen laman takaajista on vieläkin lirissä toisten velkojen takia.

• AbsaloM
        .................... kirjoitti:

Ahaha, ihastuttavat Herra/Rouva Täydelliset liikenteessä taas

harvemmin täällä näkee näin fiksuja vastauksia! :) Täysin samaa mieltä ja noin ajattelevan Ihmisen haluaisin tavata ja antaa kättä! "highfemma" läps! :)
        Alottajalle: Hienosti olet hoitanut asian! :) Tsemiä jatkoon! :)

• Leipuri man

moi! hienosti sanottu. olen ihan samaa mieltä olekjs joku mun velistä?

se on kato niin mukavaa esittää sitä varakkaampaa kuin onkaan.

• köyhäkö
        335 i kirjoitti:

35000??? talon onko siinä alle 30 Neliöö?? 35000 ei riitä etes kunnon autoon????

Kyllä riitää jos ei oo rahan perään ja näyttämisen haluun.Uuden auton saa alle 20000 tonnia jos haluu.

• jos ulosostossa olet

Eikä maksa niitä velkajärjestelylainojakaan ....kyllä se asianomainen lainanottaja ne maksaa ja isolla korolla , ei niistä eroon silti pääse....ulosotto kestää sen minkä lainaakin on ....velkajärjestelyssä hiukan eri juttu mutta riippuu siinäkin tietysti summista . Halusin laittaa tämän ettei tule turhaan syyllistettyä että velanottaja jättää yhteiskunnan maksettavaksi lainansa ..... ei todellakaan !

• Prekariaattilaina
        jos ulosostossa olet kirjoitti:

Eikä maksa niitä velkajärjestelylainojakaan ....kyllä se asianomainen lainanottaja ne maksaa ja isolla korolla , ei niistä eroon silti pääse....ulosotto kestää sen minkä lainaakin on ....velkajärjestelyssä hiukan eri juttu mutta riippuu siinäkin tietysti summista . Halusin laittaa tämän ettei tule turhaan syyllistettyä että velanottaja jättää yhteiskunnan maksettavaksi lainansa ..... ei todellakaan !

Ei velanottajan tarvitse jättää lainoja yhteiskunnan maksettavaksi. Yhteiskunta vain yksinkertaisesti määrää, ettei lainoja tarvitse maksaa takaisin. Sitä sanotaan velkajärjestelyksi eikä se valtiolle maksa mitään. Luotonantajat eivät saa rahojaan, mutta nehän ovat rikkaita piruja, joilta sopii ottaakin.

• eveankris

Sulla täytyy olla PAHA OLO!

Mä olen ainakin onnellinen siitä, että olet jaksanut ja uskaltanut selvitellä solmussa olevia kalaverkkoja;)) Keikkea hyvää sinulle jatkossakin.

• joonathan 2
        Mie76 kirjoitti:

MInun meni 3 vuotta ennenkuin siihen päääsin. Yritin sitä todella. No muuta ei mekitystä ole ollut kuin visan jouduin perumaa. Nyt on hyvä olla Vaikka sekään ei kaikkialta suojaa. Yhä vieläkin pyydetää takuumieheksi usein, Mutta nyt voin kieltäytyä sanomalla että olen maksuhäiriöinen. Kai tuo vetkuttelu oli siitä syystä että summat jolla sen aikaan sain oli pieniä muutamia kymppejä. Oikestaan verottaja oli se joka minun sinne pelasti. ainoastaan visa on vähän huono juttu kun ulkomailla on pidenpiä aikoja onneksi vaimon visalla pärjätään kun kaikki ei noita pankkikortteja ymmärrä.ja käteisen säilyttämisessä on ongelmaa. onneksi Pay Pal on yhtähyvä maksujuttu kuin visakin. Lainaa ei tarvinnut koskaan ottaa. Oikeastaa ei kenellekkään saisi edes lainaa antaa. Ne on aivan turhia jos asunnon ostaa pitää olla sen verran rahaa että sen voi käteisellä ostaa. Sama pätee autossa ja veneessä. Se että on maksuhäiriöitä ei suikaan tarkoita ettei ole rahaa ja omaisuutta. Saa sen ulosmitatun maksaa rahallakin Tai antaa sitten ottaa eläkkeestä. Sen ymmrträn, Jos rahaa ei ole on se vaikeampaa. Mutta ai asuntoa myydä päältä. Eikkä pankkitilitä rahaa otetaa. Ja muullakin tavalla voi omaisuutta suojata.

• ...
        MoneyISsoFUNNY kirjoitti:

pitää yleistää että olisi kevytkenkäinen, jos joutuu velkakierteeseen??!! Siihen voi olla monta syytä, eikä se tarkoita sitä että olisi kevytkenkäinen. Pääasia on että siitä puhuu jonkun kanssa, sekä hakee ratkaisua. Koska siitä myös pääsee irti. Eikä se kuitenkaan ole maailmanloppu! Elämästä pystyy silti nauttimaan samalla lailla kuin muutkin. Toki velka lähtee palkasta tms. Mutta onhan monella muulla isompia velkoja asuntoon tai vastaavaan otettu, joita sitten todellakin maksetaan koko loppuelämä.. 35 000 € on pieni summa siihen verrattuna, että monet ottavat lainaa 100 000 € tai enemmän..

Järjenkäyttö on edelleen sallittua, inhimmillisyys olisi suotavaa, sekä virheitä tai huonoja valintoja saa jokainen tehdä, oli ne sitten mitä tahansa.

No se vähän riippuu mihin sitä velkaa on tarvinnut. Jos 35 000 € on pistänyt vähän sinne sun tänne tai jos se 100 000 on asuntovelkaa, niin on se vähän eri asia.

• MoneyISsoFunny
        ... kirjoitti:

No se vähän riippuu mihin sitä velkaa on tarvinnut. Jos 35 000 € on pistänyt vähän sinne sun tänne tai jos se 100 000 on asuntovelkaa, niin on se vähän eri asia.

se oikeastaan sen kummallisempaa ole mihin käyttää. Onko järkeä hankki asuntovelkaa 100 000€, eihän se silloin ole sinun asuntosi, vaan pankin asunto. Jos toinen on käyttänyt 35 000€ johonkin jonka on kokenut tarpeelliseksi, niin minun mielestä se on aivan sama. Tietty jos velalla on suuri vaikutus elämässä ja kokee sen tilanteen ahdistavaksi, silloinhan se on hankalaa. Mutta ei tätä elämää ole meille annettu siksi että meidän pitäisi sitä vallan murehtia..

On kumma että moni täällä menee arvostelemaan toisen yrittämistä. Haukkumalla tai muuten loukkaamalla. Ihan kuin ei arvostettaisi toisten elämää, johon loppuen lopuksi kenelläkään muulla ei ole osaa.. Eihän meistä kukaan ole niin puhtoinen, että voisi toisen yrittämistä mollata!
        On hienoa että pystyy avautumaan ja kertomaan asiasta vaikka täällä, koska helppoa se ei varmastikaan ole, joten eiköhän kannustaminen olisi se paras kommentointi tapa...

Elämässä tehdään monenlaista virhettä ja niistä opitaan jotain, jos raha-asiat eivät toiselta suju, niin jollain muulla on toisellaiset ongelmat. Ei ainakaan kauhean fiksulta vaikuta, jos rohkenee toisen yrittämistä haukkua, kun ei edes kasvotusten siihen pystytä. Helppohan se on täällä netissä mollata. Aika raukkamaista käytöstä.

• Tsemppiä!

Siksihän ne velkajärjestelyt on! Ja siis kaikkihan ollaan erilaisia ja voi kyse olla esim. shoppailuaddiktiosta jne. ei sille niin vain voi mitää, eikä siinä tarvii olla todellakaan mikään uusavuton! Herätys sinne!!!

• Yks vaan
        tiidu78 kirjoitti:

Hienoo! Älä anna tollasten tietämättömien ihmisten vaikuttaa. Siis olen iloinen puolestasi! Hyvä et alkaa velat olemaan omassa hallussasi :D

• blatsarus

Kerro heti mullekin missä on sellainen pankki joka antaa maksuhäiriöiselle lisää lainaa! Aivan mahtava ja hieno juttu! Jos sitten kaupanpäällisiksi kerrot lisää takaajista jotka kirjoittavat nimensä tuollaiseen paperiin!

• VelkaaONenValita

Joo,itel on sellanen vajaa 10000e uo velkaa jäljellä.Ei oo tarttenu paljo pankista hakee lainaa sillä ne ei sitä kovin herkästi lähde kyllä myöntämään.Maksan ulosottoon siis n.750e kuukaudessa ja elämiseen jää reilu 1000e.Eikä mistään ole tartenu luopua =)
        Kaikki velka syntyi n.2vuodessa kokeiltuani yrittämistä,ja ei siitä voi kuin itseänsä syyttä että raha-asiat meni noin.
        Keltään tutulta en edes kehtaisi kysyä että tuukko takaamaan ku on pikkusen velkaa.Itse en ainakaan lähtisi.
        Aloitteen tekijälle sellainen muistutus että ei se vakipaikka ole enää vakipaikka.Se on vaan muodollisuus tänäpäivänä!Aika hyvä tietenkin jos saat seuraavat 7 vuotta pidettyä saman työpaikan=)Eihän tässä ole muuta tehty ku luettu lehdistä että kuinka taas siellä ja täällä on yt neuvottelut käynnissä=) takaajiesi täytyy siis olla hyvin perillä tilanteestasi? Ja jos se sun velka on suurimmaksi osaksi muodostunut vippi ja lainan otoista niin se kertoo jo aika paljon psyykkisestä ongelmasta.Olet varmasti myös osannut hakea sen hoitamiseen myös apua?Jos et ole niin noin 90% todennäköisyydellä upotat itsesi ja takaajasi samaan paskaan!!

• ffffffffffffff

Voitko mennä kasvamaan edes ylä-asteikäisen tasolle? Auttaisi kummasti ymmärtämään asioita ;)
        Esitätkö muuten vain tyhmää vai oletko oikeasti noin tyhmä?

Tiedän että viestisi on trolli, mutta koska tätä lukee vuosien aikana miljoonat ihmiset jotka hakevat neuvoja ja turvantunnetta, täytyy tämäkin kerran oikaista.
        Olen itsekin ollut samantyyppisessä tilanteessa ja LOPULTA saanut lainan pankilta, pari kertaa jouduin hylätyksi. Arvaa mikä oli kahden viimeisen pankissa käyntikerran ero, sen lisäksi että ensin en saanut lainaa, ja sitten sain? Kauhian vaikea kysymys sinulle! Noh, minäpä ystävällisesti autan :)

Minut viimeinkin katsottiin KYKENEVÄKSI maksamaan lainani. Minulla oli VAKITUINEN työ ja menot eivät vieneet kaikkea palkkaani, lisäksi sain vanhempani ja veljeni takaamaan lainan, joilla ei ole ollut mitään maksuhäiriöitä ikinä.

Noniin, oliko se niin vaikea ymmärtää? No olihan se - sinulle. Mutta ole hyvä vain, olet taas yhden perusasian fiksumpi.

• zkxcäjdf

se on niin, että oma pankki auttaa omia asiakkaitaan. Siis ketjun aloittaja sai lainan pankista jonka asiakas on ollut, niin ko oma pankki kyllä yleensä aina auttaa omia vanhoja asiakkaita.

Jos kävelet maksuhäiriöisenä uuteen pankkiin, niin sellaista ei kyllä yleensä auteta, saattaa toki poikkeuspankkejakin olla. Ketjun aloittaja sai tilanteeseen nähden lainan tosi pienellä (2) takaajamäärällä.

• salmi197

Kyllä itse sain lainat aikoinaan pankista,vaikka luottotedot olivat menneet.

No tämä koski yritystoimintaa(oy) ja työllistin silloin 35 henkilöä.Eli yritykseni luottotiedot olivat puhtaat kannattavuus hyvä.

Lainasumma jonka sain, koskivat erään koneen hankintaa,jonka hinta oli 1,7milj e...Kyllä rahat järjestyivät
        nopeasti.

• Eläinystävä

Toivon sinulle onnea eteenpäin ja vahvuutta myös. Hienoa, että olet ottanut ongelmat esiin ja päättänyt ratkaista ne. On siis vielä ihmisiä, joiden kanssa asiat sujuvat hyvin. Joskus tuntuu, että jopa sukulaiset toivovat toisilleen ei niinkän hyvää ja tulee pidettyä omana tietona asioita, joihin toivoisi toisten tukea. Elo on niin kovaa ja vain menestyminen ja onnistuminen tuntuu olevan luvallista ja niistä sitten hehkutellaan, päinvastaisesta ei uskalla puhuakaan. Mukavaa jatkoa, olen iloinen, että olet löytänyt avoimuuden ja ihmiset ovat vastanneet siihen myönteisesti. Hyvää jatkoa!

• Ryyd ja Bät

Omat paskat vaan muiden rattaille. Ylimitoitetulla elämäntyylillä pääsee tilanteeseen missä olet, se ei ole uutta. Ihmetellä pitää niitä jotka nimensä ja omaisuutensa vuoksesi pistävät likoon, luulin että diakoniatyö on kirkon heiniä. "Ihanaa, olen saanut takaajat ja voin taas alkaa elään ja nauttiin",.. " olen kirjoitellut tänne ja lueslellut päivittäin". Niinpä, senkin ajan kun tänne säälinhakuisia viestejä veivaat olisit töitä tehnyt niin ei sinun olisi tarvinnut muita apuun huudella omia sotkujasi siivoon. Itsestä se äly lähtee jos sitä on, ei velkaneuvonnasta, sinne asti jos selkiää niin pelisäännöt on olleet kateissa joa ajat sitten.

• naisyrittäjä

Mä joudun vielä odottamaan monta vuotta ennen kuin pääsen työhöni takaisin kiinni, sillä se vaatii investointeja, joihin nyt en lainaa saisi. Neljä verottajan ilmoittamaa alv-erää pääsi ulosottoon asti ja merkinnät tuli - yhteensä n. 400 eurosta - pienin erä oli 32 euroa.

Nuo ovat ajalta, jolloin taistelin vakavan loukkaantumiseni kanssa ja menetin silloisen työni. Mitään ei voida. Merkinnät ovat UMV luokkaa ja pysyvät tiedoissani 5 vuotta vaikka kaikki on jo vuosia sitten maksettu. Vuonna 2012 pääsen näistä irti.

Joten näiden merkintöjen kanssa on niinkin, että ei kannata kyllä joutua mihinkään onnettomuuksiinkaan...Minäkin alihankkijana silloin olin heti ulkona työstä, kun en siihen enää kyennyt.

Minulle merkintä ei ole siunaus, vaan este päästä takaisin kiinni siihen, minkä menetin huonon tuurin seurauksena.

• :::::::::

Tyhmyys kuitataan uudella velalla ja vedetään tuttavatkin siihen mukaan (takaajat). Et tule onnistumaan. Kun et edellistenkään velkojesi kanssa.

• tiidu78

kaikille kantaa ottaneille! Ei voi kyllä muuta ajatella kuin että nuo syytös/haukkumis ym. viestit ovat sellaisten ihmisten kirjoittamia jotka itse ovat sössineet asiansa siihen malliin että kukaan tai mikään ei voi enää auttaa. Ja vielä viime tiedoksi, olisin viime aikoina tehnyt työtä mutta olen ollut äitiyslomalla ja nythän joku kohta kirjoittaa että voi voi tuollainen surkimus tekee vielä lapsiakin:) Äitiyspäivärahani on hyvä joten lyhennän velkaa jo sillä ja elämiseen jää vielä 700euroa/kk. Takaajat ovat tietoisia miten velat ovat syntyneet, eli en ole asioita salaillut. Lainaturva on myös otettu turvaamaan takaajia. Virheitä olen tehnyt ja niistä oppinut koska jos joskus jatkaisin samaan malliin olisi seuraavaksi vaakalaudalla perheeni. Toivon edelleen kaikille, myös kovin sanoin syyttelijöille, oikein hyvää kesää ja toivon että myös te saatte joskus apua!

• .........
        tiidu78 kirjoitti:

kaikille kantaa ottaneille! Ei voi kyllä muuta ajatella kuin että nuo syytös/haukkumis ym. viestit ovat sellaisten ihmisten kirjoittamia jotka itse ovat sössineet asiansa siihen malliin että kukaan tai mikään ei voi enää auttaa. Ja vielä viime tiedoksi, olisin viime aikoina tehnyt työtä mutta olen ollut äitiyslomalla ja nythän joku kohta kirjoittaa että voi voi tuollainen surkimus tekee vielä lapsiakin:) Äitiyspäivärahani on hyvä joten lyhennän velkaa jo sillä ja elämiseen jää vielä 700euroa/kk. Takaajat ovat tietoisia miten velat ovat syntyneet, eli en ole asioita salaillut. Lainaturva on myös otettu turvaamaan takaajia. Virheitä olen tehnyt ja niistä oppinut koska jos joskus jatkaisin samaan malliin olisi seuraavaksi vaakalaudalla perheeni. Toivon edelleen kaikille, myös kovin sanoin syyttelijöille, oikein hyvää kesää ja toivon että myös te saatte joskus apua!

Kerro "kevytmielistä on jo vain " mistä saa ison omakotitalon 35000 eurolla??

• hjjhjjhklhj
        tiidu78 kirjoitti:

siis onko tämä sairautesi ollut äitiyslomaa?

• gggggggggggg
        tiidu78 kirjoitti:

Anna ihmisten vittuilla. Mä olen ainakin vilpittömästi onnellinen puolestasi. :) toki osa puhuu asiaakin, onhan se pelko aina että ratkeat uudestaan lainaamaan. Mutta tuo maksuhäiriömerkintä kyllä estää sen ainakin aluksi. Ja nyhän on pari vuotta aikaa opetella rahan käyttö uudestaan. Ja kyllähän se on aika tolkuttoman iso kynnys jättää läheisensä pulaan. Onnea sulle. Mä hoidan asiat omalla tavallani, kun en takaajia tahdo pyytää. Saisin ne kyllä mutten tahdo.. ja edes kehtaa. Itse olen tän paskan itselleni aiheuttanut ja itse tästä selviän. Mulla on toki niin paljon helpompaakun asun yksin, enkä tällä hetkellä seurustelekkaan enää. Kukaan muu ei joudu kärsimään kuin minä itse.

• ketuttaa vielä lisää
        ::::::::: kirjoitti:

Tyhmyys kuitataan uudella velalla ja vedetään tuttavatkin siihen mukaan (takaajat). Et tule onnistumaan. Kun et edellistenkään velkojesi kanssa.

Useat ihmiset oppivat virheistään,eivätkä toista niitä,varsinkin kun ikää ja elämänkokemusta tulee lisää,toivottavasti sinullekin käy niin.Lopettakaa toisten kivittely,antakaa kaikkien kukkien kukkia,ja onnitelkaa niitä jotka saavat mahdollisuuden uuteen alkuun,kaikilla ei käy yhtä hyvä tuuri!Näitä vastauksia täällä ja muilla keskustelupalstoilla kun lukee,olkoot aloitukset provoja tai ei,aina lyödään lyötyä,ja nähdään kaikki niin musta-valkoisesti.Harmaatakin elämästä löytyy,ja onneksi myös punaista ja keltaista!

• kaamosIII

juhlittu maailmanlaajuisestikin.Kohta romahtaa kunnolla.Kyllä NAURATTAA

• djylj67

totta kyllä tuo.Nokian kimpussa häärii jo kiinalaiset

• suomeen kyllästynyt

Sinuna en olisi ottanut uutta lainaa vaan muttanut ulkomaille töihin vähintään siksi aikaa että ulosotto ja lainat vanhenee ja luottotiedot puhdistuu. Itse aion tehdä juuri niin että lähden ulkomaille ja jätän paskat tänne suomeen ja tuskin enää palaan tänne matalapalkan maahan missä verotetaan törkeän paljon ansioihin nähden ja lisäksi kaikki maksaa niin älyttömän paljon ansioihin nähden. Ei ole mitään kiinnostusta asua suomessa kun tajunnu tosiasian.

• kohtalotoveri

juu, niin on maksuhäikkämerkintä/merkintöjä täälläkin!
      Tällähetkellä on ulosotossa n 6000e erilaisia vippejä ja lainoja.

Tod näkösesti menee vielä 3000e lisää ulosotettavia maksuja.

nohh, onneks on duunia, 200e joka tilistä vievät eli 400e/kk muutama vuosi ja homma selvä,

KYLLÄ olen oppinut PALJON mokistani mutta kaikki ei kuitenkaan ole ollut ihan omaa vikaanikaan, tuli yllättäen 12000e.n homevauriokorjaus kaksivuotta sitten ostettuun asuntoon ja sitähän Ei asuntovelallisen perse kestänyt eli oli PAKKO ottaa niitä pienlainoja ja vippejä kun ei pankista enää saanut ilman takaajia lainaa, takaajiahan mä EN sotke omiin lainoihini!! että näin täällä.

• Erään

tuppukylän Osuuspankki antoi aikoinaan yrittäjä-isälleni,joka sattui olemaan alkoholisti,merkittävän lainan.vakuutena oli ok-talo,joka oli minulle yhä hämäristä syistä siirretty omistukseeni.olin tuolloin 14-vuotias.siis lapsi.mutta hyvin kelpasi tutulle pankinjohtajalle alaikäisen nimi paperiin,ja sadat tuhannet tietysti myös isille.sen opin tuosta,etten mihinkään nimeäni laita,oli sukulainen tai ei.nyt,itse perheellisenä,olisi parempaakin käyttöä rahalle kuin maksaa ukon takavuosien juopotteluja.no,happy to pay,mutta tässä esimerkki siitä kuinka saattaa velkaantua ilman pahaa tarkoitusta.jaa niin ettei suomessa,vai?niin minäkin uskoin silloin aikanaan,totuus taitaa olla;ERITOTEN suomessa!no,itsehän nimeni papereihin laitoin että siinä mielessä olen itse syypää.tuon kirjoitin siksi että jo nousulla ollut herne tipahtaisi ulos niiden nenästä,jotka eivät ole koskaan olleet lapsia.

• Velallinenko?

Ite olin kans aikoinaan ns.pulas velkojeni kans.mut menin velka neuvojan puheille ja sitä kautta ongelmat ratkes.ei tarvinnu ottaa lainaa...ja ny olen velkajärjestelyssä.
      Ja maksu häiriö merkinnät ajallaan poistuu.jos eivät ole jo poistuneet.

• ulosottossa

..hienoa että tilanteesi parantunut, mutta monilla meistä vastaavassa tilanteessa ei ole ymmärtäväisiä läheisiä tai läheisiä ollenkaan jotka pystyvät noin jeesaamaan..harva nykyaikana rupeaa takaajaksi kenellekään, teillä tietysti eri asia kuin perhe ja ilm. lapsia. Yksin näistä selviäminen tuntuu mahdottomalta, no onhan se narunjatke sitten olemassa kun ei enää jaksa..
      Onnittelut sinulle kuitenkin harvinaisen ymmärtäväisiä läheisesi ovat, kai tajuat arvostaa ja olla onnellinen heistä..

• kohtalon orja

Itselläni on velkaa kaikkiin mahdollisiin tahoihin,mistä sai rahaa ilman takaajia. Niistä on kertynyt lähes 100000 korkoineen,käräjineen ym. kaikki alkoi, kun olin hyväpalkkaisessa työssä, kaksivuorossa. kymmenisen vuotta jaksoin herätä klo 03 aamuv. ja vapaiden jälkeen täys muutos, iltavuoroon n. klo 14-15.30.sitten tuli unettomuutta, kavala masennus hiipi elämääni, enkä edes ymmärt. mistä on kyse,kun koskaan ei moista ole ollut.syks.2008 läheinen veljeni kuoli yllättäin ja tilanne paheni ratkaisevasti. aloin pelata nettipelejä, otin olutta ja kontrolli lähti täysin.itsetuho oli päällimmäisenä mielessä töissä sinnittelin ikenet verillä.takaamattomia vippejä,lainoja kymmenittäin siksi, että kukaan ei kuolemani jälk.vastaa niistä.helmk.2009tuli lähtölaskenta. otin viinaa ja kaikkeja mahd.lääkkeitä. olin valit.rojahtanut tajun lähtiessä oudosti seinää päin ja kaveri kuuli sen ja tilasi amb.vastalääk.ja ties millä elvytys onnistui. hapet oli heikot ja pulssi laskenut 24. kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt vain uupua näppäim. päälle.tästä seurasi vakava masennusja hirvittävä stressi.pakko oli työp.lääk. kertoa ja 10 kk kävin säänn. psyk. akuutti terapiassa.sain lääkk.masennukseen mutta olo oli hirvittävä,kamala stressi jatkui ja tammik.2010 katkesi syvältä aivoistani verisuoni.heng.lähtö taas hilkulla.sai pahat vammat aikaan mm.vas.puoli halv.kasvoista varpasiin ja neuropsykologiset oireet merkittävät.lääkärit ihmeissään, kun mulla ei ole verenp. sokerit.ei pullistumia ei siis mitään vikaa,millä selitys tapahtumaan.valtava,hirvittävä sressi sai sen aivohalv.aikaan.hyväpalkk. työstä edessä työkyvyttömyyseläke.tässä yksi tarina,miten sairaus,täydellinen pakonomainen vastuuntunto katoaa, ennen näitä tapahtumia minulla ei ole koskaan ollut velkaa.olen 48v.sinkku ja elämä täyttä tuskaa,ulosotot päällä ,asun työsuhdeasun.kuunnelkaa hyvät ihmiset kehonne antamia tuntemuksia ahdistuksesta jatkuvaan stressiin. emme me kaikki selviä ilman hirvittäviä seurauksia.tietääkö kukaan, onko esim. tällä minun tapauksella mahd.päästä velkasaneeraukseen tai mihin vain mistä voisi saada apua.posti kun tuli,ahdistus oli kamala, kun kirjeposti oli vain perintätoim. ja niitä on kertynyt ainakin 3 isoa muovikassia. olen vielä kesällä 2008 hoitanut kaikki maksuasiat täydellisesti suoraveloituksella.myöntääkö kukaan teistä, että kohdallani kaikki vastuutomat teot voisivat johtua sairaudesta,kyvyttömyydestä ymmärtää mihin tuhoon on itsensä tälläsella järjettömällä toimilla saanut itsensä loppuelämäksi.vilpittömästi en hae sympatiaa tai sääliä ym.tällä omalla itseaihetetuilla seurauksilla.on vain niin paha olla ja miettiä tekemisiään,kuntoutus on nyt ainoa sosiaalinentapahtuma elämässäni.tunnen nyt ,että pienessä hetkessä menetin työni, terveyteni,ihmissuhteet;väkisin ajautuu elämään vain sisällä kotona.puolivuotta tulee kohta täyteen aivohalvauksesta eikä kuntoni ole edes siinä,että voisin käydä ulkona kävelemässä.kotona sisällä tulen juuri ja juuri toimeen,mutta se vaatii minulta varovaisuutta kaiken aikaa.kiitos Sinulle,jos jaksoit tarinani lukea.toivoisin kommennettijä, mitä ajattelette omasta kohtalostani. hyvää kesää teille jokaiselle!

• Melkein free
        kohtalon orja kirjoitti:

Itselläni on velkaa kaikkiin mahdollisiin tahoihin,mistä sai rahaa ilman takaajia. Niistä on kertynyt lähes 100000 korkoineen,käräjineen ym. kaikki alkoi, kun olin hyväpalkkaisessa työssä, kaksivuorossa. kymmenisen vuotta jaksoin herätä klo 03 aamuv. ja vapaiden jälkeen täys muutos, iltavuoroon n. klo 14-15.30.sitten tuli unettomuutta, kavala masennus hiipi elämääni, enkä edes ymmärt. mistä on kyse,kun koskaan ei moista ole ollut.syks.2008 läheinen veljeni kuoli yllättäin ja tilanne paheni ratkaisevasti. aloin pelata nettipelejä, otin olutta ja kontrolli lähti täysin.itsetuho oli päällimmäisenä mielessä töissä sinnittelin ikenet verillä.takaamattomia vippejä,lainoja kymmenittäin siksi, että kukaan ei kuolemani jälk.vastaa niistä.helmk.2009tuli lähtölaskenta. otin viinaa ja kaikkeja mahd.lääkkeitä. olin valit.rojahtanut tajun lähtiessä oudosti seinää päin ja kaveri kuuli sen ja tilasi amb.vastalääk.ja ties millä elvytys onnistui. hapet oli heikot ja pulssi laskenut 24. kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt vain uupua näppäim. päälle.tästä seurasi vakava masennusja hirvittävä stressi.pakko oli työp.lääk. kertoa ja 10 kk kävin säänn. psyk. akuutti terapiassa.sain lääkk.masennukseen mutta olo oli hirvittävä,kamala stressi jatkui ja tammik.2010 katkesi syvältä aivoistani verisuoni.heng.lähtö taas hilkulla.sai pahat vammat aikaan mm.vas.puoli halv.kasvoista varpasiin ja neuropsykologiset oireet merkittävät.lääkärit ihmeissään, kun mulla ei ole verenp. sokerit.ei pullistumia ei siis mitään vikaa,millä selitys tapahtumaan.valtava,hirvittävä sressi sai sen aivohalv.aikaan.hyväpalkk. työstä edessä työkyvyttömyyseläke.tässä yksi tarina,miten sairaus,täydellinen pakonomainen vastuuntunto katoaa, ennen näitä tapahtumia minulla ei ole koskaan ollut velkaa.olen 48v.sinkku ja elämä täyttä tuskaa,ulosotot päällä ,asun työsuhdeasun.kuunnelkaa hyvät ihmiset kehonne antamia tuntemuksia ahdistuksesta jatkuvaan stressiin. emme me kaikki selviä ilman hirvittäviä seurauksia.tietääkö kukaan, onko esim. tällä minun tapauksella mahd.päästä velkasaneeraukseen tai mihin vain mistä voisi saada apua.posti kun tuli,ahdistus oli kamala, kun kirjeposti oli vain perintätoim. ja niitä on kertynyt ainakin 3 isoa muovikassia. olen vielä kesällä 2008 hoitanut kaikki maksuasiat täydellisesti suoraveloituksella.myöntääkö kukaan teistä, että kohdallani kaikki vastuutomat teot voisivat johtua sairaudesta,kyvyttömyydestä ymmärtää mihin tuhoon on itsensä tälläsella järjettömällä toimilla saanut itsensä loppuelämäksi.vilpittömästi en hae sympatiaa tai sääliä ym.tällä omalla itseaihetetuilla seurauksilla.on vain niin paha olla ja miettiä tekemisiään,kuntoutus on nyt ainoa sosiaalinentapahtuma elämässäni.tunnen nyt ,että pienessä hetkessä menetin työni, terveyteni,ihmissuhteet;väkisin ajautuu elämään vain sisällä kotona.puolivuotta tulee kohta täyteen aivohalvauksesta eikä kuntoni ole edes siinä,että voisin käydä ulkona kävelemässä.kotona sisällä tulen juuri ja juuri toimeen,mutta se vaatii minulta varovaisuutta kaiken aikaa.kiitos Sinulle,jos jaksoit tarinani lukea.toivoisin kommennettijä, mitä ajattelette omasta kohtalostani. hyvää kesää teille jokaiselle!

Lyhyesti voin kertoa, että burn-out ja masennus kavalia...itse ei edes tajua ongelmaa ennenkuin liian myöhään tai vasta parannuttua...mulla tuli joku burn-out n. 6 vuotta sitten ja samaan syssyyn erokin. Yrittäjänä en juuri tehnyt/kyennyt töitä ja perseelleenhän se meni. Posti tunki perintäkirjeitä yms postia solkenaan...jonkun ajan päästä en edes avannut kuoria. Näin ennen maksut ajallaan suorittaneesta kunnon kansalaisesta tuli yhteiskunnan hylkiö ihan hetkessä...itse edes kaikkea tajuamatta. Meni n. vuosi ja sain itseni taas kasaan, mutta olin saanut asiani aikalailla sekaisin...pelastin mitä pystyin ja nyt vaan odotan verovelkojen vanhenemista...muista olen jo tehnyt takaisinmaksu suunnitelmia. Mutta luottotietojen menetys SAIRAAN hyvä juttu, kun ei pysty velkaannuttamaan itseään enempää. Ja sitkeys kasvanut vastoinkäymisten takia...naurattaa kun kultalusikka suussa syntyneiltä piipertäjiltä katkeaa kynsi tai mersun konepeltiin paskoo pulu...maailma meinaa romahtaa ;) Mua ei muserra mikään!!!

• Kesäterveiset
        kohtalon orja kirjoitti:

Käynti oman kaupungin velkaneuvonnassa kannattaa ehdottomasti. Asiat järjestyvät. Puhu taloustilanteesta vaikka sosiaalihoitajalle tai kuntouttajalle.

Onneksi voit puhua, kirjoittaa, muisti on tallella. Liikkuminen edistyy koko ajan kuntoutuksen ansiosta, ja tapaat siellä ihmisiä.

Sinä selviydyt kaikista haasteista, mitä elämä tuo tullessaan.- Rentoudu, luota huomiseen !

• itsekkyyttä

Jaa-a, mitähän tähän muuta voisi sanoa kuin että itsekästä ajatella sinun tavallasi. Mun mies on pelannut elämänsä aikana paljon, niillä rahoilla olisi ostanut autoja ja etelästä talonkin. Tähän paskaan mut ajettiin mukaan muutama vuosi sitten kun en naimisiin mennessä ymmärtänyt asioista tarpeeksi. Sulla on sama juttu kuin miehelläni: "kerroin toisille, mua autettiin ja euforia alkoi, nyt kaikki on hyvin". Tässä on juuri se itsekkyys: vaikka sinulla on nyt helppo olla niin puolisosi elää helvetissä, epäilee kaikkia tekosiasi ja joutuu elämään varuillaan koko ajan. Vain tyhmä puoliso alkaa luottaa noin vain, itsekin siihen kerran haksahdin. Täällä kuitenkin sinnillä jatketaan eteenpäin, luottamusta ei ole mutta siksi ukko onkin jatkuvan seurannan alla.

• ei itsekäs

Kerrot asian omalta kohdaltasi...hyvin katkeroituneena ja jo aiemmin ehkä avioliittoon pettyneenä. Joidenkin kohdalla luottamus sen kuin paranee kun uskaltaa kertoa oman paskamaisen velkakierteen tai muun vastaavan asian puolisolle. Ei kaikki paljastuksen kuulleet puolisot elä helvetissä eivätkä ole tyhmiä.

Oman kokemuksen pohjalta voin sanoa, että meidän yhteinen taival on saanut aivan uusia, uskomattomia ulottuvuuksia. Yhteinen elämänlaatu on parantunut entisestään. Kun perusta avioliitolle on hyvä niin elämän varrella sattuneet "takaiskut" eivät kaada eivätkä vähennä toisen luottamusta. Toinen/eri asia on tietysti uskottomuus, joka usein johtaa jopa eroon.

Olen kyllä iloinen tiidu 78 puolesta, että hän on saanut raha-asiat kohdalleen ja vakaasti aloittaa niiden vaalimisen. Aikaa ja voimia riittää nyt paremmin sitten koko perheelle. Hienoa tiidu78!!!!

• itsekkyyttä
        ei itsekäs kirjoitti:

Kerrot asian omalta kohdaltasi...hyvin katkeroituneena ja jo aiemmin ehkä avioliittoon pettyneenä. Joidenkin kohdalla luottamus sen kuin paranee kun uskaltaa kertoa oman paskamaisen velkakierteen tai muun vastaavan asian puolisolle. Ei kaikki paljastuksen kuulleet puolisot elä helvetissä eivätkä ole tyhmiä.

Oman kokemuksen pohjalta voin sanoa, että meidän yhteinen taival on saanut aivan uusia, uskomattomia ulottuvuuksia. Yhteinen elämänlaatu on parantunut entisestään. Kun perusta avioliitolle on hyvä niin elämän varrella sattuneet "takaiskut" eivät kaada eivätkä vähennä toisen luottamusta. Toinen/eri asia on tietysti uskottomuus, joka usein johtaa jopa eroon.

Olen kyllä iloinen tiidu 78 puolesta, että hän on saanut raha-asiat kohdalleen ja vakaasti aloittaa niiden vaalimisen. Aikaa ja voimia riittää nyt paremmin sitten koko perheelle. Hienoa tiidu78!!!!

...oli sitten tehnyt "upean" analyysin avioliittomme tilasta ennen rahaongelmia. Totuus oli se, että naimisissa oli ehditty olla 2 kk kun selvisi että mies on hävittänyt osan asuntolainarahoista. Tuossa vaiheessa avioliittoa ollaan vielä kovin rakastuneissa tunnelmissa joten pudotus tuli korkealta ja kovaa. tuntui kuin kaikki olisi ollut valetta: "ottiko tuo minut vain velkojensa maksajaksi", "valehteleeko se rakkaudestaankin" jne. velkaantumiset on tulleet noin puolen vuoden välein tuosta lähtien, nyt viimeinen vuosi on ollut pelkkää velkojen maksamista ja siten parempaan päin menoa. luottamus kuitenkaan tuskin palautuu muutamassa vuodessakaan. mä hoiddan meidän raha-asiat kun ei miehestä siihen ole mutta samalla joudun ärsyttävään rooliin "rahanvahtimisesta". Olisi ihanaa kun kaksi aikuista ihmistä voisi elää tasa-arvoisessa liitossa - talouden vahtiminen väkisinkin vääristää tilannetta!

• Matti Viikate

Helppo uskoa etta olet onnellinen, tuollaisessa tilanteessa on ikava elaa. Siis jos tarvitsee salailla ja muuta koko ajan. Se on myos katevaa etta sait tilanteen jarjestettya kunnolla, muuten olisi silta osin ikavampi juttu. http://mattiviikate.newsvine.com/

• 3235235

Vai jää sulle 700e lainanlyhennyksen jälkeen. Olen nykyään hyvätuloinen 23v LVI-asentaja, mutta ikävuodet 6-18 äitini oli yksinhuoltaja jolle jäi laskujen jälkeen elämiseen 300-500e. Sillä täytyi elättää pikkusiskoni, kissa, koira, minut, ja kyllä äitikin aina välillä söi. Omistin myös mopon jonka vakuutukset/bensat ym. äiti aina maksoi.

• Kitta72

Tässä ajatuksia hiukka toiselta puolelta eli raha-asiansa sössineen puolisolta. Kun tapasin nykyisen mieheni, oli hänellä ulosottoja ja luottotiedotonkin hän tietysti oli. Olimme seurustelleen jo jonkun aikaa, kun hän uskalsi asiasta minulle kertoa. Ulosottoja oli viimeisiä menossa ja tilanne parempaan päin.

Kyllä siinä oli minulle hiukka nielemistä, koska olen itse aina työskennellyt "rahan parissa" ja raha-asioiden hoitamisessa ei minulla ole koskaan ollut vaihto-ehtoja. Se oli hämmentävä tilanne, mutta ei se tietenkään muuttanut tunteitani miestäni kohtaan. Kun aloimme suunnitella yhteen muuttoa, niin asia askarrutti minua vielä enemmän. Kuinka voisin muuttaa tuollatavalla raha-asioitaan hoitavan kanssa? Kuinka hänen tilanteensa vaikuttaisi minuun/meihin. Vaikka rakastin, niin en suinkaan aikonut lanttiakaan hänen töppäyksiään maksaa. Miksi minun olisi pitänytkään.
      Kun muutimme yhteen, avasimme yhteisen tilin, jonne molemmilta siirtyi palkkapäivänä sama summa. Minä sitten maksoin sieltä kaikki yhteiset asumiskulumme. Ei olisi tullut mieleenkään jättää mitään hänen hoidettavakseen. Molemmille siis jäivät myös omat tilit, vain yhteiset asumiseen liittyvät kulut maksoin yhteiseltä tililtä.
      Ulosotot sitten aikanaan loppuivat ja luottotiedotkin palasivat. Olemme olleet naimisissa 5 vuotta ja sama systeemi jatkuu edelleen, koska totesimme sen hyväksi systeemiksi. Minä olen aina pyöritellyt rahaa pilkun tarkasti ja mieheni taas ei ole niin "turhan tarkka". :o)) Näin minulla säilyy sielunrauha ja mieheni ei tarvitse miettiä puuduttavia numeroita.
      Itseasiassa opin tästä paljon. Olin aina ajatellut, että ulosotossa olevat/luottotietonsa menettäneet ovat enemmän tai vähemmän vastuuttomia nuljuja ja pohjasakkaa. Toki näitäkin on, mutta on myös ihan tavallisia ihmisiä, jotka nuoruuden, sairauden, "hulluuden" tai minkä tahansa harkitsemattoman siirron takia ovat vaan sössineet. En myöskään ollut koskaan ennen oivaltanut, miten vaikea siitä suosta on päästä pois. Korot ja kulut ovat valtavia ja pääoma tukin vähenee lainkaan.
      Olen vilpittömästi onnellinen puolestasi tiidu78!!

• mosa83

Itse olin samassa veneessä, paitsi että perhe kyllä hajosi toilailujeni myötä..ensin pikku velka ja sit ruvettiin maksamaan velkaa velalla ja lopputulos oli selvä, kaiken lisäksi en uskaltanut puhua asiasta puolisolleni ja hän pidemmän aikaa ihmetteli kun postista tuli kaiken näköisiä laskuja ja lopulta oli laivanut "jemmaamani" laasku nipun ja velkaa oli niin paljon ettei äänen voi puhua..se oli häntä kohtaan niin suuri luottamuksen pettäminen ettei yhteis eloa voinut jatkaa..noh eron myötä kun muutti asumaan yksistään ja elatusmaksut päällä, ja nyt laskut ulosotossa niin ei tämä mitään ruusuilla tanssimista enää ole.. noh,itseäänhän tässä saa vain syyttää!

• ahdistunut10

Minulle kävi nyt kanssa sitten niin, että Asiakastiedosta tuli pari viikkoa sitten kirje, että nyt on tullut maksuhäiriömerkintä. Olin kuitenkin tuon hoitanut sitten jo, niin laittoivat velkojalta siitä tiedon ja merkintä lyheni kahteen vuoteen. Pari päivää sitten sain uuden lapun, että on mennyt taas merkintä tietoihin. Olen niin ahdistunut etten oikein tiedä mitä tehdä. Toisaalta helpottaa ettei ainakaan lisää velkaa voi tehdä, mutta toisaalta ahdistaa kun tiedän etten millään pysty kaikkea maksamaan. Maksusopimuksia olen tehnyt perintäfirmojen kanssa, mutta en ole millään pystynyt maksamaan myöskään näitä maksusopimuksia kaikkia. Pelkään joutuvani kohta todella pahoihin ongelmiin ja se ahdistaa. Käräjäoikeudesta odottaa kolme kirjettä, jotka pitäisi parin viikon sisällä maksaa. Kaikki tämä on ihan omaa tyhmyyttäni, sen tiedän enkä tarvitse minäkään mitään saarnoja omasta tyhmyydestäni, toivon vain jonkinlaista toivoa elämään. Raha-asiat on ainoa huolenaihe, muut asiat elämässäni menevät hyvin. Olen vasta 23-vuotias ja minulla on asuntolaina sekä kulutusluotto omaan pankkiini, nämä otettu aikana ennen kun minulla oli minkäänlaisia raha-ongelmia. Lainat olen aina hoitanut kunnolla, ja minulla ei ole esimerkiksi asuntolainassa lainkaan henkilötakaajia. Asuntolainan saan varmasti syksyllä pois, aion muuttaa vuokra-asuntoon, jos vain sellaisen kaupungin kautta saan, jolloin nuo asumiskustannukset pienenevät huomattavasti ja saan maksettua hieman enemmän velkojanikin. Tienaan ihan hyvin, se tietenkin hieman helpottaa elämääni.
        En halunnut ruikuttaa, teki vain hyvää hieman purkaa sydäntään ja nähdä että muilla on samantapaisia tilanteita ja sain hiukan lohtua aloittajan viestistä.
        Kuinka monen elämä on näin nuorena kaatunut maksuhäiriömerkintöihin? Ehkä jotain toivoa kuitenkin on, lisää lainaa en enää halua ottaa..

• Jokke 65

Olipa mieltä lämmittävää kuulla että olet saanut asiat kuntoon. hienoa että sait siitä myös kerrottua miehellesi. nyt voi elämäsi alkaa ikäänkuin uudelleen. mahtava homma kertakaikkiaan.
        Jokke65

• tiidu78
        Jokke 65 kirjoitti:

Olipa mieltä lämmittävää kuulla että olet saanut asiat kuntoon. hienoa että sait siitä myös kerrottua miehellesi. nyt voi elämäsi alkaa ikäänkuin uudelleen. mahtava homma kertakaikkiaan.
        Jokke65

ja kiitos! Toki vaikka asiat ovat näinkin hyvällä mallilla niin varmasti joka kuukausi kun lyhennys tililtä lähtee niin muistaa töppäilynsä, mutta hyvä niin. Todellinen helpotuksen tunnehan tosiaan tulee varmasti sitten kun viimeinen lainaerä maksettu. Mutta kyllä ahdistus on helpottanut suunnattomasti ja toivon todella että kaikki te jotka haluatte veloistanne selvitä saatte siihen apua joltakin taholta. Sinulle Jokke65, toivon että sinnikyytesi palkitaan ja selviät veloistasi ilman ulosottoa. Se on tosiaan äärettömän pitkä ja kallis tie, tuli sekin selvitettyä kaikelta varalta.

• MO
        ahdistunut10 kirjoitti:

Minulle kävi nyt kanssa sitten niin, että Asiakastiedosta tuli pari viikkoa sitten kirje, että nyt on tullut maksuhäiriömerkintä. Olin kuitenkin tuon hoitanut sitten jo, niin laittoivat velkojalta siitä tiedon ja merkintä lyheni kahteen vuoteen. Pari päivää sitten sain uuden lapun, että on mennyt taas merkintä tietoihin. Olen niin ahdistunut etten oikein tiedä mitä tehdä. Toisaalta helpottaa ettei ainakaan lisää velkaa voi tehdä, mutta toisaalta ahdistaa kun tiedän etten millään pysty kaikkea maksamaan. Maksusopimuksia olen tehnyt perintäfirmojen kanssa, mutta en ole millään pystynyt maksamaan myöskään näitä maksusopimuksia kaikkia. Pelkään joutuvani kohta todella pahoihin ongelmiin ja se ahdistaa. Käräjäoikeudesta odottaa kolme kirjettä, jotka pitäisi parin viikon sisällä maksaa. Kaikki tämä on ihan omaa tyhmyyttäni, sen tiedän enkä tarvitse minäkään mitään saarnoja omasta tyhmyydestäni, toivon vain jonkinlaista toivoa elämään. Raha-asiat on ainoa huolenaihe, muut asiat elämässäni menevät hyvin. Olen vasta 23-vuotias ja minulla on asuntolaina sekä kulutusluotto omaan pankkiini, nämä otettu aikana ennen kun minulla oli minkäänlaisia raha-ongelmia. Lainat olen aina hoitanut kunnolla, ja minulla ei ole esimerkiksi asuntolainassa lainkaan henkilötakaajia. Asuntolainan saan varmasti syksyllä pois, aion muuttaa vuokra-asuntoon, jos vain sellaisen kaupungin kautta saan, jolloin nuo asumiskustannukset pienenevät huomattavasti ja saan maksettua hieman enemmän velkojanikin. Tienaan ihan hyvin, se tietenkin hieman helpottaa elämääni.
        En halunnut ruikuttaa, teki vain hyvää hieman purkaa sydäntään ja nähdä että muilla on samantapaisia tilanteita ja sain hiukan lohtua aloittajan viestistä.
        Kuinka monen elämä on näin nuorena kaatunut maksuhäiriömerkintöihin? Ehkä jotain toivoa kuitenkin on, lisää lainaa en enää halua ottaa..

Oletko käynyt velkaneuvojan luona, voisi antaa hyvät ohjeet, miten saat tilanteen hallintaan.
        Oman kaupungin nettisivuilta löydät yhteystiedot.

• tiidulle onnea
        tiidu78 kirjoitti:

ja kiitos! Toki vaikka asiat ovat näinkin hyvällä mallilla niin varmasti joka kuukausi kun lyhennys tililtä lähtee niin muistaa töppäilynsä, mutta hyvä niin. Todellinen helpotuksen tunnehan tosiaan tulee varmasti sitten kun viimeinen lainaerä maksettu. Mutta kyllä ahdistus on helpottanut suunnattomasti ja toivon todella että kaikki te jotka haluatte veloistanne selvitä saatte siihen apua joltakin taholta. Sinulle Jokke65, toivon että sinnikyytesi palkitaan ja selviät veloistasi ilman ulosottoa. Se on tosiaan äärettömän pitkä ja kallis tie, tuli sekin selvitettyä kaikelta varalta.

On varmaan helpottunut olo kun asiat järjestyksessä.vaikka onkin lainaa ja maksua pitkälti eteenpäin,on asiat kuitenkin järjestyksessä etkä tarvitse kantaa huolta mistä rahat saa kaikkiin velkoihin.Tiedän kokemuksesta että tunne on kuin kivitaakka putoaisi päälyä.Mielellän sitä maksaa yhtä lainaa pois ja itse hävitin kaikki luottokortit,enkä aio ostaa velaksi enää koskaan,jos ei tule pakottavaa tarvetta,esim.kodinkoneen tai vastaavan pakollisen osto.Silloinkin maksan heti pois niin pian kuin mahdollista,ettei jää velkaa.Onnea jatkoon ja hyvää kesää sinulle ja perheellesi!

• äiti- 86, loukussa..

minullekkin sen luoja soisi..homeloukun omistanut, viimeiset viisi vuotta velkahelvettiä. ulosottovelat pankin velat yht. n. 50 000e, pankki ei myönnä järjestelylainaa. takuusäätiöstä haettu apua -> EI. meillä kolme pientä lasta ja molemmat opiskelijoita. (mies irtisanottiin viime joulukuussa vakkaripaikasta..)

Toisia se onni potkaisee, toisia ei. me ei saada apua mistään. siis ei MISTÄÄN. vielä seuraavat 5 vuotta velkahelvettiä. ehkä sitten helpottaa??? tai sitten ei....

• Tsemppiäpä

Vaimoni sai kaupanpurkusopimuksen hometalosta, jossa oli asunut ennen kuin tapasimme.
        Talo todettiin asuinkelvottomaksi, mutta silti piti vuosikaujsien prosessin ajan maksaa lämmitykset, kiinteistöverot, vakuutukset, ym.
        Ihan sairasta!

Myyjä ei suostunut aluksi kaupan purkuun, vaan väitti yhtä sun toista. Kuitenkin hyvän lakimiehen palkkaaminen kannatti! Kauppa saatiin purettua, ja kertyneissä maksuissa auttoivat monet tahot. Pankki tuli lainaehdoissa vastaan, Asumisterveysliitto tuki selvitystyössä, seurakuntakin maksoi osan vero- ja maksurästeistä.

Seurakunnalta muuten kannattaa kysyä apua.
        Suomessa on kuirtenkin huonoon jamaan joutuneilla aika hyvät oltavat, kun asumistuet, klapsilisät ym. yhteiskunnan avut ovat jokaiselle tarkoitettuja.

Tsemppiä vaan, ja asumisterveysliitolle vielä hatunnosto!

• äiti- 86, loukussa..
        Tsemppiäpä kirjoitti:

Vaimoni sai kaupanpurkusopimuksen hometalosta, jossa oli asunut ennen kuin tapasimme.
        Talo todettiin asuinkelvottomaksi, mutta silti piti vuosikaujsien prosessin ajan maksaa lämmitykset, kiinteistöverot, vakuutukset, ym.
        Ihan sairasta!

Myyjä ei suostunut aluksi kaupan purkuun, vaan väitti yhtä sun toista. Kuitenkin hyvän lakimiehen palkkaaminen kannatti! Kauppa saatiin purettua, ja kertyneissä maksuissa auttoivat monet tahot. Pankki tuli lainaehdoissa vastaan, Asumisterveysliitto tuki selvitystyössä, seurakuntakin maksoi osan vero- ja maksurästeistä.

Seurakunnalta muuten kannattaa kysyä apua.
        Suomessa on kuirtenkin huonoon jamaan joutuneilla aika hyvät oltavat, kun asumistuet, klapsilisät ym. yhteiskunnan avut ovat jokaiselle tarkoitettuja.

Tsemppiä vaan, ja asumisterveysliitolle vielä hatunnosto!

meillä talo tyhjänä reilut 2v. sähkölämmitys tuli kalliiksi. mutta tosiaan, kaikki tahot jo koluttu, ei kukaan auta. ei seurakunta, ei takuusäätiö, ei pankit..ollaan pahassa velkakierteessä. nyt vaan yritetään selvitä päivä kerrallaan, kuten tähän asti. vaikka saatiin silloin kauppa purettua ja rahat takaisinn niin se ei riittänyt kaikkeen muuhun. jos talouden tulot on esim. 1800e/kk ja menot 2500e/kk niin seinät kaatuu päälle. ollaan oltu alusta asti ihan omillamme, pankit ei auta ja omakin pankki veti välistä meidän kipurahat. helppo sanoa:"ei voida myöntää lainaa koska teillä on merkintä."
        maksukykyä kyllä löytyy. olen luvannut itselleni, että jos joskus voitan lotossa, lahjoitan jonkun tietyn summan rahaa niille jotka ovat kokeneet saman kuin me. eli niille jotka sitä todella tarvitsevat. yksi 100 000e on pieni summa miljoonasta.

Mutta olen kuitenkin iloinen niiden puolesta, jotka selviävät tällaisita tilanteista.

niin joo, kela ei ota huomioon asuntolainan korkoja jos on vuokralla. eli ei saada edes asumistukea.

• tiidu78

teille paljon voimia! Tiedän että sanat eivät paljon auta mutta itse myös pienten lasten äitinä voin hieman ymmärtää ahdistuksenne. Toivottavasti kohdallanne tuo 5 vuotta riittää ja velkahelvetti helpottaa.

• captainonboard

Onnittelut ja anna neg. kommenttien olla omassa arvossa.
      Ne ken eivät ole olleet kuseessa eivät ymmärrä ja piste. Ok, sorruit kulutusluottoihin mutta velkaantumiseen on usein todella paljon erilaisia syitä ja usein jopa niin ettei itellä oo osaa eikä arpaa.
      Arvostat varmaan elämää ihan eri tavalla ja saatat olla jollekin tueksi aikoinaan ; ja paras tuki on sellainen joissa ei korjata revennyttä tilannetta parsimalla vaan jo ennakoiden.
      Eli oikein mukavaa kesäkautta.

• samassa tilanteessa

Täälä on myös velkakierre. Itselläni on jo muutama mennytt uo:n mutta tiettävästi ei ole merkintää luottotiedoissa. Näin ainakin uo:ssa mua palvellut nainen sanoi kun katsoi tietojani, ihme kylläkin.

Miehellä on myös vippejä mutta on saanut tilanteensa hyvälle mallille ja pian voi auttaa mua omieni kanssa. Vipit on siis yhteistuumin otettu, aluksi mun nimiin kun ei mies salaisella liittymällä saanut. Sitten kun sai(tupas tunnistautumisen avulla) niin homma repes käsiin. Nyt on hieman valoa tunnelin päässä mutta silti postilaatikolla käynti on kummallekin pieni ressin aihe.

• oppipoikajoikaa

Monia asioita pitää opetella, jos niitä ei ole muuten oppinut ( mm. kasvatus).
        Ei siinä mitään. Hienoa että selviätte ja viisastutte.
        Mokat on siitä oikeastaan hyviä, että aina niistä viisastuu.
        Tiedon jakaminen viisastuttaa myös muita ja sekin on ok.
        Mitäs siinä, tulevaisuus edessä ja olette laittanut jarrun hölmöilylle.
        Asiat ovat siis paranemaan päin. Ihan ok !

• Yussuf El Piponoviz
        oppipoikajoikaa kirjoitti:

Monia asioita pitää opetella, jos niitä ei ole muuten oppinut ( mm. kasvatus).
        Ei siinä mitään. Hienoa että selviätte ja viisastutte.
        Mokat on siitä oikeastaan hyviä, että aina niistä viisastuu.
        Tiedon jakaminen viisastuttaa myös muita ja sekin on ok.
        Mitäs siinä, tulevaisuus edessä ja olette laittanut jarrun hölmöilylle.
        Asiat ovat siis paranemaan päin. Ihan ok !

Vitun typerykset se rahan arvo, niin ei tarvi täällä itkeä kun ei sitten maksukykyä olekkaan. Kumma että pitää muita sitten vetää siihen itse kaivamaanne paskaojaan mukaan.

• se on moro
        Yussuf El Piponoviz kirjoitti:

Vitun typerykset se rahan arvo, niin ei tarvi täällä itkeä kun ei sitten maksukykyä olekkaan. Kumma että pitää muita sitten vetää siihen itse kaivamaanne paskaojaan mukaan.

sulle! Ite oon samas tilantees ollu jo pidemmän aikaa ja nyt oon tullu siihe tulokseen et saa riittää, hyppään tosta vitun parvekkeelta alas, ei tätä enää jaksa... Tarvii ainaka kuunnel kusipäitten vittuiluu, et mitäs oot ittes toho jamaa ajanu yms paskaa! En suosittele kenellekkä velkaantumista..

• Jokke 65
        se on moro kirjoitti:

sulle! Ite oon samas tilantees ollu jo pidemmän aikaa ja nyt oon tullu siihe tulokseen et saa riittää, hyppään tosta vitun parvekkeelta alas, ei tätä enää jaksa... Tarvii ainaka kuunnel kusipäitten vittuiluu, et mitäs oot ittes toho jamaa ajanu yms paskaa! En suosittele kenellekkä velkaantumista..

Tuossa muutamilla on todella kiperä tilanne mm äiti-86 että velkaa on paljon eikä apua saa mistään. joissain tapauksissa ulosottoon velkojen päästäminen saattaa olla se viimeinen ratkaisu joka helpottaa kk maksuista selviämistä. se tie on kallis ja pitkä mutta joskus ei vaan ole vaihtoehtoja.

Itse en sitä suosittelis mutta joskus ei vaan ole vaihtoehtoja muita enään. itselläni velkamäärä noin 40000eur ja velkaa noin 10 eritaholle. Takuusäätiö ei sääntöjensä mukaan voinut auttaa se oli selvä. mutta pankkini nuiva suhtautuminen hieman yllätti. no menin toiseen pankkiin ja sekään ei myöntänyt järjestelylainaa. sitten kolmanteen pankkiin jossa tulin vakuuttuneeksi ettei pankit minua auta.

Tilanteeni oli äärimmäisen tukala tossa noin 1kk sitten. minulla oli kk laskut jo tilin verran ja siihen päälle Visa lasku 1300 en millään selvinnyt. no onnekseni sain veronpalautuksia vastaan pienen lainan tuttavaltani. ja Visa kortin löin kahtia ja siitä sovin maksujärjestelyn 270e/kk

Nyt sain ylityötilin sekä lomarahat niin todella pitkästä aikaa minulla on tilillä jopa hieman ns. ylimääräistä rahaakin :-) koitan sitkutella näin siihen saakka että saan velkani alle 34000 ja koitan hakea Takuusäätiöltä takausta.

• Selkä suorana
        se on moro kirjoitti:

Toi nyt on ihan lapsellista marttyyri paasaamista. Se on totuus, että jos itse kämmäät, niin itse maksat seuraukset. Toki jengi vittuilee, jos sinä omia mogailuja valitat ja vikiset. En minäkään jaksa kuunnelle, jos joku itse sekoilee ja sitten olettaa saavansa muilta päänsilitystä. Ole mies ja kanna seuraukset. Tolla marttyyri asenteella et varmasti saa asioitasi kuntoon.

• Ei onnenonkija
        Jokke 65 kirjoitti:

Tuossa muutamilla on todella kiperä tilanne mm äiti-86 että velkaa on paljon eikä apua saa mistään. joissain tapauksissa ulosottoon velkojen päästäminen saattaa olla se viimeinen ratkaisu joka helpottaa kk maksuista selviämistä. se tie on kallis ja pitkä mutta joskus ei vaan ole vaihtoehtoja.

Itse en sitä suosittelis mutta joskus ei vaan ole vaihtoehtoja muita enään. itselläni velkamäärä noin 40000eur ja velkaa noin 10 eritaholle. Takuusäätiö ei sääntöjensä mukaan voinut auttaa se oli selvä. mutta pankkini nuiva suhtautuminen hieman yllätti. no menin toiseen pankkiin ja sekään ei myöntänyt järjestelylainaa. sitten kolmanteen pankkiin jossa tulin vakuuttuneeksi ettei pankit minua auta.

Tilanteeni oli äärimmäisen tukala tossa noin 1kk sitten. minulla oli kk laskut jo tilin verran ja siihen päälle Visa lasku 1300 en millään selvinnyt. no onnekseni sain veronpalautuksia vastaan pienen lainan tuttavaltani. ja Visa kortin löin kahtia ja siitä sovin maksujärjestelyn 270e/kk

Nyt sain ylityötilin sekä lomarahat niin todella pitkästä aikaa minulla on tilillä jopa hieman ns. ylimääräistä rahaakin :-) koitan sitkutella näin siihen saakka että saan velkani alle 34000 ja koitan hakea Takuusäätiöltä takausta.

Omia kokemuksia, että ei kannata, kuin ulosoton kautta hoitaa. On aivan mahdoton selvitä moneen paikkaan, jos näin on. Olen myös saanut ammatti apua, josta selvitettiin, että antaa mennä ulos-ottoon, niin jää edes elämiseen raha. Mutta, jos maksat "sovinnolla" ja haet sossusta rahaa, niin turha toivo.....!!! Siis, jos ei palkasta tai muusta rahasta pidätetä (maksat siis itse), niin ei huomioida toimeentulossa. Nämä on hankalia asioita, joista ei kerrota julkisuudessa. mutta koita kuitenkin, jos saisit ns. sosiaalista lainaa. Ja Tsemmppiä !

• Elämä voittaa
        se on moro kirjoitti:

Raha on tärkeä, elämä tärkein. Sinä saat asiasi kuntoon varmasti !

• ReinoTT

Tiedän monta jolta on korttitalo romahtanut, mutta onneksi on Edukas,
      sillä selviää pienemmällä.

www.tinyurl.com/edukas

• ei onnenonkija

Tuon kaiken kokenut vuodelta -93 lähtien. Nyt jäljellä n. 1 000€. Tuntuu, että elämä voittaa, myös viimeisen laman jälkeenkin. Mieheni sai pari kuukautta sitten jutut selviksi ulosotostosta, mutta nyt ovat perintäfirmat asialla ns. perintäkulujen osalta. Ihmetyttää, että kun maksettu perintäkuluja myös uo:n kautta, niin miten voi tulla vielä laskuja. Turhia tuossa odottelin seuraavia veronpalautuksia tililleni. Kyllä nuo uudet "perintäkulut" varmaankin ehtivät ensin.

• toivoa on

Ei se ulosotto maailmoja kaada jos velkaa 1000e tai 100000e niin ulosottoon menee sama summa palkasta eli esim jos palkka 1700e netto niin ulosottoon menee n500e/kk.Eli tämä summa voi olla pienempi mitä maksat normaalisti lyhennystä kaikista veloistasi.No tuleehan siihen korkoja ym. päälle maksettavaksi joten maksuaika pitenee mutta ulosottosumma pysyy samana n500e tässä esimerkissä.

• karppa vain

sää oot päässy helpoll,oo onnellinen,itsellä meni luotto ym.tiedot persauksilleen 1990 ja siittä asti on oltu kusessa eikä apua ole saatu kun hetkeksi et revi siittä-Kun nyt joku ihmettelee etteikö muka apua oo saanu niin olen hetkeksi ja kun olin yksin vastaamassa veloista pääsin velkasaneeraukseen joka oli ihan ok mutt ajan eteenpäin mennessä minulle suotiin vaimo ja lapsi ja kohta toinen lapsi mistä olen todella onnellinen.Palataanpas velkajärjestelyyn kun minulle oli tullut perhe ja itse olin pätkätöissä ja velkasaneerauslyhennykset oli sen verran kovia että elämäntilanteeni johdosta olisin halunnut kohtuullistaa velkajärjestelyssä määrättyä kuukausi erää kun oli jo vaimo ja 2 lasta ruokaankin pitäis jäädä jotain ja lyhennys oli laskettu yksin eläjän mukaan mut arvatkaapas kuin kävi (tämä tapahtui kemin kaupungissa) valitettavasti perheolosuhteiden muutos ei vaikuta mitenkään jo päätettyyn asiaan.No ajattelin et ja paskat lapsosille pitää olla katto päänpäällä ja vaatteet sekä ruoka pöydässä eli annoin mennä koko saneerauksen nurin.Ole sinä kaveri onnellinen kun loppujen lopuksi pääset vähällä toiset ne on jo kärvistelly 20 vuotta ja en tiä näkyykö loppusaas nähä?

• Näinhän se on,minkä taakseen jättää edestään löytää,olishan noilla pankin korko rahoilla ollut parempaakin käyttöä,muistathan että lainaa et tule saamaan viiteen vuoteen oma takauksella edellyttäen että olet hoitanut nykyisen lainasi moitteettomasti.eli ei tule olemaan helppoa ,ei osamaksu kauppoja,kännykkä liittymät etu maksulla,ym.ym .Joten hoida laina asiasi virheettä.

• Entinen takaaja

On tosi "syvällinen" ja "läheinen" suhde oltava, kun pystyy velkojaan peitteleen ja piilotteleen toiselta vuosikausia.
      Ihmeen lyhyen häiriömerkinnän sait ja voin kertoa kokomuksesta, että se merkintä seuraa sua lopun elämääsi tietyissä paikoissa kuten esim. pankki.
      Outoa myös se, miten selvisit summaan ja tilanteeseen nähden noin vähillä takaajilla. No, takaajaksi lähteminen merkitsee sitä, että voi varautua maksamaan takaamansa summan.
      Toivotaan perheesi ja takaajiesi takia, että töitä ja terveyttä sulla piisaa ettet vie koko sakkia mukanasi vielä huonompaan tilaan.
      Iloista lainamaksua!

• 1611

merkintä on voimassa kaksi vuotta jos kysessä velkojan ilmoittama kulutusluottohäiriö jos tulee toinen merkintä voimassaoloaika on neljä vuotta. Eli ei tuossa mitään ihmeellistä ole.

• Nälänopettama jurisi

Muistakaahan, että takaajat ovat huonommassa asemassa kuin varsinaiset velalliset.

Velkasaneerauksessa velallinen saa osan veloistaan anteeksi. Ihan kohtuullista, eikö vain. Kääntöpuoli vain on, että takaajat joutuvat maksamaan sen anteeksi saadun velan velallisen puolesta.

• ???????????

kirjoittelijoita täällä. Aloittaja nimen omaan on ilmaissut halunsa ja mielestäni kykynsä maksaa velat ja täällä kirjoitetaan velkasaneerauksista ja siitä miten takaajat joutuu velan maksamaan! Kyllä asioiden pitää mennä todella huonosti että velka takaajien niskaan kaatuu. Itselläni on näistä asioista omakohtaista kokemusta. Lainan maksusta pystyy aina neuvottelemaan pankin kanssa jos esim. työttömäksi joutuu. Ei se tarkoita sitä jos työpaikka menee että hei, nyt takaajat joutuu velan maksajiksi! Niinkuin moni täällä on sanonut, virheistään voi oppia ja virheitä tekee jokainen. Kuka milläkin saralla.

• fdfdf
        ??????????? kirjoitti:

kirjoittelijoita täällä. Aloittaja nimen omaan on ilmaissut halunsa ja mielestäni kykynsä maksaa velat ja täällä kirjoitetaan velkasaneerauksista ja siitä miten takaajat joutuu velan maksamaan! Kyllä asioiden pitää mennä todella huonosti että velka takaajien niskaan kaatuu. Itselläni on näistä asioista omakohtaista kokemusta. Lainan maksusta pystyy aina neuvottelemaan pankin kanssa jos esim. työttömäksi joutuu. Ei se tarkoita sitä jos työpaikka menee että hei, nyt takaajat joutuu velan maksajiksi! Niinkuin moni täällä on sanonut, virheistään voi oppia ja virheitä tekee jokainen. Kuka milläkin saralla.

Yritäpä siinä neuvotella maksuaikaa jos takausvelka on 300000 euroa ja pitäisi vielä asustellakin jossakin...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe