Uskonnon opetuksesta

Tämmöi

Jooh, eli mua naurattaa nää "mua on kiusattu uskonnon opetuksella niin ja niin kauan"-vininät. Syynä tähän, että nykypäivänä uskonnon opetus ei ole mitään käännyttämistä - tai ainakaan omalle kohdalle ei ole tullut kuin päteviä, jopa huumorintajuisia opettajia, voihan olla että se riippuu ihan opettajastakin.

Eikö uskonnontunneilla keskustella uskonnoista ylipäätään? Ja eikö se ole ihan yleistietoa ymmärtää muitakin uskontoja, ovathan ne, tahdoimmepa niin tai emme, iso osa kulttuuria ja ihmisten ajatustapoja?

Ainakin itse koen ymmärtäväni muiden maiden elämästä hiukan enemmän, kun olen paremmin perillä, mihin ihmiset siellä uskoo. Vaikuttaahan se ihmisten syömisiinkin. Ja sen lisäksi uskonto on sinällään mielenkiintoinen aihe, onhan se jotain, joka tapahtuu pään sisällä, ja kysymykset, miksi joku uskoo mihinkin tai miten joidenkin usko on vaikuttanut johonkin vaikuttavaan, historialliseen tapahtumaan, hyvänä esimerkkinä sodat ja ristiretket.

Pakko lisätä, että en tullut tänne pilkkaamaan ihmisiä, joilla on ihan OIKEASTI ollut kurjia muistoja uskonnontunneista. Välillä vaan tuntuu siltä kun täällä lukee, tai ihan omien kavereidenkin suusta kuulee, kun uskonnon opetus on ihmisten "kiusaamista", ja sen lisäksi turhaa. Olisi hienoa kuulla, mitä muut on tästä mieltä. (:

Niin joo, ja olen pikemminkin uuspakana kuin kristitty, ettei kukaan tule syyttelemään "hihhuliksi". :P

9

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx jäpä

      Uskontojen historian opettaminen onkin järkevää. Ihmisten olisi syytä tietää mistä uskonnoissa on pohjimmiltaan todella kyse. Ei milikuvitusolento jumalasta, vaan siitä miten mielikuvitusolento jumalaa käytetään oman edun ja vallan tavoitteluun. Tosin peruskoulussa ei juurikaan tähän satsata vaikka uskontoa opetetaan suhteettoman paljon. Varsinkin uskontoihin liittyvä ikävä historia jää peruskoulussa tyystin opettamatta. Ja kuten sanoin uskontoon "tuhlataan" suhteettoman paljon tunteja suhteessa muihin paljon tärkeämpiin oppiaineisiin. En näe myöskään mitään järkeä uskonnolliseten loitsujen ja rukouksien ulkoa opettelemisessa enkä myöskään raamatun satujen opettelemisessa enkä varsinkaan kun samoja satuja luetaan joka vuosi uudestaan ja uudestaan. Uskontojen opetuksen onkelma vieläkin on ettei tosiasioita ja fiktiivisiä satuja kyetä erottamaan oppilaille riittävän selkeästi. Lisäksi uskonto ei opeta oppilaita ajattelemaan kriittisesti ja kyseenalaistavasti, vaan juurikin päinvastoin. Uskontojen ja niiden opetuksen onkelma on myös, että ne pyrkivät omimaan perusteetta asioita jotka ei alkujaan uskonnoista ole lähtöisin esim. moraalisia ja eettisiä arvoja, juhla päiviä, nimiä, jopa raamatun sadut on vanhempaa perua, kulttuurillisia, historiallisia ja tieteellisiä saavutuksia, jopa Suomen kieltä ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Uskonnot myös vääristävät historiaa, niinkuin voittajat yleensä tekevät. Historialliset asiat esitetään vain omalta näkökannalta. Itse ollaan aina hyviksiä ja vastapuoli on aina pahis. Omat toimet on aina kuvattu oikeutetuiksi ja vastapuolen toimet on esitetty huonossa valossa. Kaiken julmuuden, typeryyden ja epäinhimillisyyden uskonnoissa kruunaa, että ne on tehty vetoamalla ihmisen itse keksimään mielikuvitusolentoon. Eiköhän tässä pointteja tullut näin aluksi ihan riittävästi.

    • kirkot irti valtiost

      Minusta uskontojen opetus ei kuulu kouluun. Hihhulilahkot voivat ihan itse opettaa satujaan ihmisille ja kerätä itse myös jäsenmaksunsa.

    • en nukkunu tunneilla

      Kyllä uskonnon opetusta tarvitaan, tieto ei ole pahasta, päinvastoin. Koulu jakaa tietoa ja uskontoa ei siellä harjoiteta. Suomalainen systeemi on uskonnonopetuksen suhteen paras, mitä maailmasta tällä hetkellä löytyy, ja järjestelmä on tasapuolinen uskontokuntiin kuuluvia ja kuulumattomia kohtaan. Parasta oman kokemukseni mukaan olivat keskustelut koulussa, uskonnon tunneilla niihin oli paljon enemmän mahdollisuuksia kuin muilla tunneilla.

      • 7 + 10

        "järjestelmä on tasapuolinen uskontokuntiin kuuluvia ja kuulumattomia kohtaan."

        Ei pidä paikkaansa.

        Ev.lut uskonto- ja ET-ryhmiä kasattaessa järjestelmä ei ole tasapuolinen. Ev.lut kirkkoon kuuluva ei voi valita kuin oman uskontonsa, kun taas uskonnoton voi valita oman halunsa mukaan ET:n tai ev.lut uskonnon. Järjestelmä suosii ev.lut. uskonnon levitystä ja alistaa lapsia, jotka on ilman omaa tahtoa liitetty ev.lut. kirkon jäseniksi.


    • >> Eikö uskonnontunneilla keskustella uskonnoista ylipäätään? > Ja eikö se ole ihan yleistietoa ymmärtää muitakin uskontoja, ovathan ne, tahdoimmepa niin tai emme, iso osa kulttuuria ja ihmisten ajatustapoja? > Ainakin itse koen ymmärtäväni muiden maiden elämästä hiukan enemmän, kun olen paremmin perillä, mihin ihmiset siellä uskoo.

    • Kössönöm

      "Ainakin itse koen ymmärtäväni muiden maiden elämästä hiukan enemmän, kun olen paremmin perillä, mihin ihmiset siellä uskoo."

      ...tuossa mitään viittausta indoktrinaatioon? Voi sitä tietysti sievemmin sanoa myös kulttuuriksi.

    • PaganussunagaP

      ... minä myöskin, ja lukion uskonnontunneilta muistona kiihkokristitty opettaja joka kulutti aikaansa muiden uskontojen edustajien käsittelyyn kyseenalaisin termein, näin nätisti ilmaistuna, ja minulle ihan henkilökohtaisiin perusteluihin siitä miksi helvetti on oikein. En silti sano että muistot tunneilta olisivat varsinaisesti kurjia tai että vastustaisin uskonnonopetusta kokonaan, mutta nykyisestä mallista tulisi siirtyä kaikille yhteiseen uskontotietoon.

    • Aarzika

      Yleissivistys on aina hyvästä ja perustiedot länsimaisesta kulttuurista tärkeä osa sitä. En vain ymmärrä, miksi uskonnon opettaminen on siihen välttämätöntä? En näe tarkoituksenmukaisena opettaa ala-astelaisille kakaroille raamatun tarinoita tai myöhemmin "JOH 3:16"-julistusta.

      Paljon sivistävämpää olisi nuorille laaja kokonaisvaltainen yleisopetus, elämänkatsomustieto. Uskontoon ja kirkkohistoriaan liittyviä merkittävimpiä asioita voitaisiin historian opetuksen yhteydessä sivuta, siten kuin ne ovat oleellisia.

      Peruskoulun pitäisi mielestäni tarjota suuremmat valmiudet oman elämänkatsomuksen rakentamiseen, ei yksipuolista yhden uskonnon opetusta, jonka oppilaan vanhemmat ovat käytännössä valinneet. Kirkkohan tähän ei suostu, koska heidän sanomansa on se yksi ja ainoa totuus, eikä muulle ole sijaa. Sehän olisi kamalaa jos muut uskonnot ja uskonnottomuus veisivät tämän takia jäseniä muihin leireihin!

      • ---

        Jaa-a. En nyt menisi vanhempia syyttämään asiassa. Hehän ovat uskontonsa valinneet ainakin jäsenyyden tasolla itselleen ja lapsilleen.

        Yleinen harhaluulo on, että vanhemmat olisivat ensisijaisessa roolissa siinä, mitä katsomusainetta heidän lapsensa ja nuorensa opiskelee.

        Kuitenkaan koulu ei kysy vanhemmilta jälikasvun katsomusainetta. Ainoastaan jäsenyys ratkaisee.

        Näin voidaan sanoa, että kirkolla on pakottamisoikeutta ohi vanhempien.

        Opettajana tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat haluttomia allekirjoittamaan lapsensa eropaperin, mutta heillä ei olisi mitään sitä vastaan, että lapsi voisi vapaasti valita katsomusaineensa. Tässä tilanteessa lukiossa on usein lykätty katsomusaineen opintojen aloittamista, kunnes nuori on täysi-ikäinen. Samalla kuitenkin kirjoittamismahdollisuus oppiaineessa vaikeutuu, kun kursseja ei ehdi ottaa.

        Eli en haluaisi vanhempia syyllistää, pikemmin vastustettava asia on ilman omaa tahtoa pystytetty jäsenyys, josta seuraa velvollisuuksia. Oikeus oman uskonnon opetukseen on pikemmin pakottamista uskonnon opetukseen jäsenyyden velvoittamana. Armahtakaa jo vanhemmat! Heitä tässä lähinnä kiristetään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      178
      9404
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7228
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3645
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      105
      1428
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1293
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1188
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      931
    Aihe