Apua: AQ 151 sähköt pätkii

VP

Arvon raati, olisiko hyviä arvauksia vian syystä/kohteesta: Volvo Penta AQ 151 vm. -89 pätkäisi ajossa yhtäkkiä virrat poikki ja poltti kojetaulusta löytyvän 10A sulakkeen. Vaihdoin sulakkeen ja kone kävi taas. Jonkin matkaa mentiin hiljaksiin, mutta nostettuani veneen taas liukuun (kierroksia 4-4500rpm) alkoi volttimittarin viisari heittää nollan suuntaan ja käynti pätki. Hidastin ja taas mentiin hiljaksiin jonkin matkaa. Kokeilin sitten nostaa hitaasti kierroksia ja parin aallon lyödessä hiukan terävämmin vastaan volttimittari heitteli taas nollaa kohti eli virrat pätki. Pian sähköt katkesti taas kokonaan ja sama sulake paloi. Toisen sulakkeenvaihdon jälkeen ajelin hiljaksiin, mutta taas pätkäisi koneen sammuksiin. Tällä kertaa sulake ei palanut. Koneen ja akkujen päässä kaikki piuhat tuntuivat olevan siinä missä ennenkin ja tukevasti kiinni. Avasin kojelaudan paneelin ja ronklasin virtalukon liittimiä. Hiljaa ajaen pääsin lopulta takaisin satamaan ilman uusia katkoja. Hupipuolella virrat pysyi eikä sulakkeita palanut, mutta plotteri ei pysynyt päällä vaan sammui vähän väliä itsekseen. Alkuperäinen putkinäyttöinen kaiku sen sijaan pysyi päällä koko ajan.

Aiemmin perämoottoriveneessä törmäsin samantyyppiseen sulakkeenpoltteluun ja silloin virtalukko oli syypää. Nyt mietityttää tuo plotterin pätkiminen - virtalukon toiminnan ei kai pitäisi ulottua hupipuolelle..? Onko siis kyse todennäköisemmin laturin säätimestä? Olisiko raadilla omakohtaisia kokemuksia vastaavasta ja millä homma korjaantui?

Toiveissa olisi vielä uskaltaa Juhannusretkelle, mutta ei mitään asiaa lähteä, jos löydetty vika ei ole korjattu. Molemmat uupuu vielä. Kiitokset jo etukäteen vastauksista!

6

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköukko

      Ei laturin säätimen katkominen polta sulakkeita sillä laturi lataa akkua joka osaa kyllä varsin hyvin tappaa kaikenlaiset piikit niin kauan kun on kytkettynä. Jossakin muualla on löysää jos plotterikin putoilee päältä pois. Aloittaisin päävirtakytkimen ja maapuolen tarkastelulla-

      • VP

        Ymmärtääkseni akku ei kaikkia virtapiikkejä pitele ja ehkä siksi sulake paloi ja ei palanut..? Plotterissa saattaa olla virtapiikeille sisäinen sammutusmekanismi, joka toimi sulaketta herkemmin..? Laturin säädin on ilmeisesti parin kympin investointi, joten taidan kokeilla sitä joka tapauksessa.


      • VP kirjoitti:

        Ymmärtääkseni akku ei kaikkia virtapiikkejä pitele ja ehkä siksi sulake paloi ja ei palanut..? Plotterissa saattaa olla virtapiikeille sisäinen sammutusmekanismi, joka toimi sulaketta herkemmin..? Laturin säädin on ilmeisesti parin kympin investointi, joten taidan kokeilla sitä joka tapauksessa.

        Olisi viallinen trimmimittari, ne kun tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja rikkouduttuaan.

        Laturin säätimen vaihto ei ainakaan haittaa, mutta moottorin pääsulake on kuitenkin se lämpölaukaisin moottorin päällä. Eli se punainen "nappi" jonka päässä lukee ampeeriluku.

        Trimmimittari polttaa mittaritaulun sulakkeen, mutta ko. sulake on ymmärtääkseni asenettu juuri mittaritaulun suojaksi.


      • RaisSport
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olisi viallinen trimmimittari, ne kun tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja rikkouduttuaan.

        Laturin säätimen vaihto ei ainakaan haittaa, mutta moottorin pääsulake on kuitenkin se lämpölaukaisin moottorin päällä. Eli se punainen "nappi" jonka päässä lukee ampeeriluku.

        Trimmimittari polttaa mittaritaulun sulakkeen, mutta ko. sulake on ymmärtääkseni asenettu juuri mittaritaulun suojaksi.

        ...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

        Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

        Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!


      • unamous
        RaisSport kirjoitti:

        ...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

        Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

        Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!

        Mitään tietämättä olen joskus törmännyt sähköjen kulkevan virtalukon kautta.

        Eli eli.. virtalukkoon tulee sähkö ja siinä on merkinnät 15, 50, 75 tai jotain.. yksi niistä liitimistä on vain haaroitus jota kautta sähkö kulkee laitteille jotka ovat päällä muutenkin kuin avaimen ollessa käännettynä 1 tai 2 asentoon.

        Eli kosketushärö näin selkeästi sanottuna.


      • RaisSport
        RaisSport kirjoitti:

        ...eli malliltaan ja iältään identtinen Penta jätti meidät pojan kanssa keskelle Airistoa tuossa eilen. Samalla lailla ensin pätki vain aalloilla, päästiin nilkuttamaan Vepsän satamaan jossa yritin "kenttäoloissa" korjata vikaa muutaman tunnin. Mulla ei kyllä kojetaulun sulake mennyt missään vaiheessa, volttimittarin toimintaan en kiinnittänyt niin paljoa huomiota että osaisin sanoa, heittelikö sen lukemat pätkimisen aikana.

        Lopulta kone ryytyi kokonaan siihen, että kipinä oli hävinnyt. Onneksi ystävällinen kanssaveneiljä hinasi meidät vielä kerran laituriin, jossa väsäsin hätäpäissäni kaiutinjohdoista suorat sytkäjohdot koneelle, eli akun plussalta puolan plussalle, ja puolan miinukselta virranjakajalle. Kone kävi tämän jälkeen kuin unelma, ja päästiin kotiin, Tarkempi syyni on vielä tekemättä.

        Pistä ihmeessä viestiä tänne, jos löydät vian, minä lupaan tehdä samoin! Meillä ongelmaan saattaa liittyä vielä lievästi tihkuttava merivesisihdin kansi, se kun kusee laturin päälle... Täytyy uusia tuo ja mittailla johtoja / koejaa niin kauan että vika löytyy!

        ...huono liitos kojetaulun alta, joka oli omassa tapauksessa syynä pätkimiseen. Moottorille menevä sytytysvirta kiertää mm. valokytkimen kautta, jonka kohdalla "jatkaminen" tehdään ns. reppumallin apikoliittimellä. Tuo reppuselässä ollut liitin ei oikein enää jaksanut yhdistellä, vaikka silmämääräisesti näytti olevan täysin kunnossa. Liitin vaihtoon ja taas jatketaan.

        Täytyypi syksyllä käydä läpi koko tuo kojelauta ja sen sähköt...vastaavia juttuja voi yli 20v veneessä tulla vastaan muitakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe