Luonnonperennat

pihapiirissä

Mitäs luonnonkasveja, siis lähinnä kukkasia tarkoitan, teillä on pihoillanne? Mitkä menestyvät hyvin, ja mitä taas ei kannata edes kokeilla?
Omalta markilta löytyy ojanpohjakasvina keltakurjenmiekkaa - juuri kukkimassa. On näyttävä ja vaivaton. Ojan pientareelle on istutettu rantakukkaa - sekin ihan hieno vasta loppukesän kukkija. Nurmitädykettä olen siemenistä levitellyt pensaiden alle; tosi sievä sinikukkainen. Nurmikosta löytyi poimulehteä, jotka keräsin riviin kukkapenkin laitaan. Minimuoto suositusta jättipoimulehdestä.
Mitäs muita näitä olisi? Vaikka happamammallakin maalla viihtyviä?

Ja juu; se maanomistajan lupahan täytyy olla, kun noita luonnosta hakee.

6

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tant Grön

      Ahomansikka, kielo, sini-,valko- kelta- ja Lapinvuokko, kissankäpälä, peuran- ja ukonkello ja sianpuolukka.

      Osa vanhoista perennoista on karannut luontoon, joten kaikkien 100 %:sta luonnonmukaisuudesta on vaikea mennä takuuseen.

    • Imelänmakea

      Ahomansikka ainakin viime kesänä mukavasti levittäytyi aurinkoiseen paikkaan istutetun nuoren ruotsinpihlajan alle. Ihan yllätyin sen nopeudesta.

      Jokirannasta haetut kielot sen sijaan tuntuvat murjottavan terijoensalavojen katveessa. Eivät ilmeisesti oikein vauhdikkaasti maataan valloita.

      Onko kukaan kokeillut mesiangervoa kukkapenkissä? Arvelin, että siitä saisi hyvän tukikasvin sinisen ritarinkannuksen vierelle. Voisi värinäkin olla mukavan neutraali ... päästäisi ikäänkuin muut loistamaan vierellään.
      Niin ja se tuoksu - se olisi aika huumaava, ellei suorastaan pökerryttävä.

      • Kauniita kaikki;

        Kissankello levisi itekseen kukkapenkkiin, kukkii ihan mahottomasti joka vuosi.
        Oravanmarjaa on pläntti pihlajan juurella, yritin kerran siirtää muuallekin, vaan eipä alkanut.
        Metsätähtiä kasvaa kuusten juurella, kukkivat joka vuosi, mutteivät leviä ollenkaan. En tohdi ruohoa siitä kohden leikata, etteivät suutu ja häviä.

        Mesiangervoita kasvaa myös, tosin ei kukkapenkissä. Tontin rajoilla, ojien reunoilla viihtyvät hyvin. Ajelen nurmikon ympäriltä ja keväällä kerään vanhat varret roskiin, muuten annan olla. Voishan kokeilla siirtää yhden penkkiinkin, komeahan se on ja kasvaa korkeammaksi kuin jaloangervot.
        Samalla tyylillä säästän puna-apilaturppaita, ajelen nurin vasta loppukesästä kukinnan hiivuttua. Yksittäiskasveina tekevät isompia kukkia kuin muuten, miksiköhän?


    • O-mukulakiurunkannus

      Monia jo mainittujakin kasvaa, mutta lisäksi vielä pietaryrttiä. Se on kova leviämää juuristonsa kautta, mutta siementaimia ei liikaa tule. Kun osoittaa sille oikean paikan, se on kyllä tosi hyvä ja komea kasvi.

      Minulla kasvoi myös musta-apilaa, siirsin ojan pohjalta kylätien varresta. Se on kaksivuotinen ja on sittemmin kadonnut sekä ojasta että pihastani. Jos saisin jostakin siemeniä, toivottaisin sen tervetulleeksi uudelleen ja hoitaisin paremmin!

      Myös kevätlinnunhernettä minulla on ollut monena vuonna. Viime vuonna se oli kyllä kadonnut jonnekin - ehkä peurojen suihin.

      Lisäksi minulla on kukkamaitten lähettyvillä ihan luonnostaan ojakellukaa. Kimalaiset tykkäävät siitä ja olivatpa jopa risteyttäneet sen tulikellukan kanssa. Tämä risteymä sitten ikävä kyllä meni suurena myyrätalvena parempiin suihin.

      Ukontulikukkaa kasvaa vähän joka puolella. Se on hyvin sopeutuvainen: jos on paljon aurinkoa, vettä ja ravinteita, se kasvaa reippaasti yli kaksimetriseksi, mutta vaatimattomammissa oloissa jää jopa puolimetriseksi. Siitäkin kimalaiset tykkäävät.

      Kiitos vinkistä, että tukevaa mesiangervoa voisi laittaa jaloritarinkannusten tueksi ja turvaksi. Pitääpä kokeilla, ainakin väriyhdistelmä on nätti.

    • Arboreettumi

      Puna-ailakki levisi kukkapenkkiin ensin vahingossa, välillä olen tahallaankin kylvänyt vasta syksyllä kukkivan asterin sekaan. Sopii nätisti sävy sävyyn rusokuusaman kanssa.
      Maahumalaa siirsin nurmikolta ja on levinnyt mahdottomasti. Kätevä maanpeitekasvi!

    • O-mukulakiurunkannus

      Niin ja sitten on vielä keltakannusruoho. Hyvä tyyppi kuivahkoonkin paikkaan. Sillä on kyllä taipumus levitä sekä juuriston kautta että siementämällä, mutta ihan mahdollinen pitää kurissa.

      Myös mäkimeirami on lunastanut paikkansa. Näyttää kuuluvan neitoperhosten suosikkikasveihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe