Unohtakaa ne B&S-romut

On sitten sanottu

Tälläkin palstalla joka toinen kysymys koskee Brigs&Strattonin vikoja. Ostakaa Honda tai Bosch, vaikka ne ovatkin 100 - 200 € kalliimpia. Tuo uhraus on pieni hinta siitä, että seuraavat 20 vuotta ei tarvitse monta kertaa kesässä tapella bensaa ja öljyä vuotavan B&S-romun kanssa.

En ole mikään Bosch- tai Honda-kauppias, vaan 20 v Brigs&Strattonista kärsinyt, sittemmin Hondaan ja nyt Boschiin siirtynyt.

En jaksa edes kirjoittaa mitä kaikkea Brigs&Strattoneista laukesi 20 vuoden aikana. Mm. kiertokanki piti vaihtaa ja oli ihme, ettei koko kone hajonnut. Samalla vakuutuin B&S:n "laadusta". Kyllä sen huomaa, että jenkit ovat sen suunnitelleet vuosikymmeniä sitten.

En olisi vaihtanut Hondaa Boschiin muuten, mutta Bosch on pirun kevyt. Hondan ainoa vika oli paino.

Jotenkin hullunkurista, että ihmiset ostavat sitä halvinta...ja sitten itkevät täällä. :O

31

4873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on epäilemättä

      hyvä,mutta toisaalta minulla on B&S moottorilla oleva ruohonleikkuri.
      tämä on seitsemäs kesä,kun ruohoa leikkaan ko komneella,ja kyllä se talven jäljiltä on viimeistään toisella nykäisyllä lähtenyt.
      mitään huoltoa koneelle ei ole tehty,ei vaihdettu tulppaa tai öljyjä.
      ainosataan bensaa lisätty,ja kone käy ja kukkuu.
      öljytkin on pysynyt sisällä,että ei ne aivan paskoja ole.

    • MiksiHonda

      Ei sulla sitten tullut kaikessa viisaudessa mieleen että B&S koneita on vaan niin paljon että kysymystulva johtuu siitä. Omat heikkoudet ne on hondankin koneissa. Korjaajana sen kyllä tiedän.

      • tosiaan....

        Brigs&Stratton valmistaa vuodessa 11 miljoonaa moottoria, siis 11 miljoonaa moottoria yhdessä VUODESSA. Onpa tosiaan kummallista , jos joka toinen kysymys koskee Brigs&Strattonin vikoja.


      • s
        tosiaan.... kirjoitti:

        Brigs&Stratton valmistaa vuodessa 11 miljoonaa moottoria, siis 11 miljoonaa moottoria yhdessä VUODESSA. Onpa tosiaan kummallista , jos joka toinen kysymys koskee Brigs&Strattonin vikoja.

        Olen kuullut, että uusia halpoihin leikkureihin tarkoitetut Brigsin moottorit = lelumoottoreita, mutta vanhat ainakin kestää. Itsellä ollut vetävä, keräävä leikkuri 11 vuotta. Pahimmillaan oli mansikkaa n. 1ha ja ajoin ainakin kerran viikossa nuo rivivälit, yksi väli aina edestakaisin, laskeskelin, että tuli käveltyä 18km koneen perässä aina viikoittain. Meni kolme tankillista bensaa aina tuon maan ajossa. Muuta en ole koneelle tehnyt kuin kerta vuoteen öljyt vaihtanut, eka öljyt vaihdoin muutaman tunnin jälkeen ja sen jälkeen siis kerta vuodessa. Ensin ajoin vielä Delvacilla, mutta pienkonekorjaaja suositteli käyttämään leikkureihin tarkoitettua öljyä, sen jälkeen sitten sitä. En edes tulppaa ole vaihtanut ja Brigsi lähtee hyvin käyntiin ja toimii mainiosti edelleen (terää olen kyllä teroittanut). Taitaa olla niinkuin vanhat V8 jenkkiautot: kestää, kestää, kestää...


      • Korjaajajajaja
        s kirjoitti:

        Olen kuullut, että uusia halpoihin leikkureihin tarkoitetut Brigsin moottorit = lelumoottoreita, mutta vanhat ainakin kestää. Itsellä ollut vetävä, keräävä leikkuri 11 vuotta. Pahimmillaan oli mansikkaa n. 1ha ja ajoin ainakin kerran viikossa nuo rivivälit, yksi väli aina edestakaisin, laskeskelin, että tuli käveltyä 18km koneen perässä aina viikoittain. Meni kolme tankillista bensaa aina tuon maan ajossa. Muuta en ole koneelle tehnyt kuin kerta vuoteen öljyt vaihtanut, eka öljyt vaihdoin muutaman tunnin jälkeen ja sen jälkeen siis kerta vuodessa. Ensin ajoin vielä Delvacilla, mutta pienkonekorjaaja suositteli käyttämään leikkureihin tarkoitettua öljyä, sen jälkeen sitten sitä. En edes tulppaa ole vaihtanut ja Brigsi lähtee hyvin käyntiin ja toimii mainiosti edelleen (terää olen kyllä teroittanut). Taitaa olla niinkuin vanhat V8 jenkkiautot: kestää, kestää, kestää...

        No kertokaapa mitä vikoja niissä uudemmissa sitten on. Kokemuksesta sanon ettei ole mitään ihmeellisiä vikoja. Ainoastaan kulutusosat menee vaihtoon sillon tällöin.


      • kasattu
        Korjaajajajaja kirjoitti:

        No kertokaapa mitä vikoja niissä uudemmissa sitten on. Kokemuksesta sanon ettei ole mitään ihmeellisiä vikoja. Ainoastaan kulutusosat menee vaihtoon sillon tällöin.

        BS on massatuotanto moottori, mikä tehdään niin vähistä osista ,kuin vaan nelitahtikone pystytään ikinä valmistamaan. Se ei pyri loistamaan ominaisuuksilla, vaan sellaiseen yksinkertaisuuteen, että apinakin pystyy sen kasaamaan. Siinä ei yksinkertaisesti pysty olemaan mitään ihmeellisiä, paranormaaleja vikoja, joiden selvittämiseen tarvitaan meedio.


      • Käyttäjäjä
        Korjaajajajaja kirjoitti:

        No kertokaapa mitä vikoja niissä uudemmissa sitten on. Kokemuksesta sanon ettei ole mitään ihmeellisiä vikoja. Ainoastaan kulutusosat menee vaihtoon sillon tällöin.

        Korjaajaja:lle tiedoksi. Ainakin minun vm 2008 Jonsered LM 2146M:n Briggsin kone ei käynnistynyt
        enää kuumana 2009, silloin käytetty n. 10 h. Vaihdoin tulppaa putsasin ilmansuodattinen, ei auttanut.
        No, en vienyt silloin takuuhuoltoon, kun yleensä sain pienen nurmikkoni ajettua alle 0,5 tunnissa
        yhdellä käynnistyksellä. Sama peli jatkui tänä kevätkesänä ja sitten kesken ajon sammui eikä
        käynnistyny. Ikää 2v 3kk, käyttötunteja n. 20. Vein merkkikorjaamoon, vaihdettu kaasari(muovinen) ja virtalähde eli magneetto=sytytysyksikkö. Hintaa tuli 135.70€. Takuu ei korvannut, kun takuuaika ylittynyt vajaa 3 kk. Aion tapella. Onko hyviä neuvoja? Itse neuvon, että viekää vähänkin reistalevat Briggin koneella olevat vehkeet takuuaikana huoltoon. Eli uudet pienet Briggsit lienevät paskoja!
        PS. 80-luvulla ostamani White/Briggs toimi moitteetta yli 20 vuotta.


      • HmmmHmmmm
        Käyttäjäjä kirjoitti:

        Korjaajaja:lle tiedoksi. Ainakin minun vm 2008 Jonsered LM 2146M:n Briggsin kone ei käynnistynyt
        enää kuumana 2009, silloin käytetty n. 10 h. Vaihdoin tulppaa putsasin ilmansuodattinen, ei auttanut.
        No, en vienyt silloin takuuhuoltoon, kun yleensä sain pienen nurmikkoni ajettua alle 0,5 tunnissa
        yhdellä käynnistyksellä. Sama peli jatkui tänä kevätkesänä ja sitten kesken ajon sammui eikä
        käynnistyny. Ikää 2v 3kk, käyttötunteja n. 20. Vein merkkikorjaamoon, vaihdettu kaasari(muovinen) ja virtalähde eli magneetto=sytytysyksikkö. Hintaa tuli 135.70€. Takuu ei korvannut, kun takuuaika ylittynyt vajaa 3 kk. Aion tapella. Onko hyviä neuvoja? Itse neuvon, että viekää vähänkin reistalevat Briggin koneella olevat vehkeet takuuaikana huoltoon. Eli uudet pienet Briggsit lienevät paskoja!
        PS. 80-luvulla ostamani White/Briggs toimi moitteetta yli 20 vuotta.

        Samaa on oireillut hondatkin. Ei lähde käyntiin uudet koneet kun kaasarit on tukossa. Ei se tee briggsin koneesta huonompaa jos itse et ole vienyt sitä takuukorjaukseen. Vai miten se hondan moottori olisi ollut parempi vastaavassa tilanteessa.


    • sähkö on hammasharja

      Mitä vitua tekee sähkökoneella kun pitää leikata 2000m2 viheralue? joku vitun akku kone on naurettava paska! honda on paska juuri loppui honda ja uuden koneen ostan nyt joka on klippo pro 21 se on tukeva ja hyvä 53cm kone.

      • fefdfgfrrg

        Meillä lähes uusi n.4 vuotta vanha briggs&strattoni eikä mitään vikaa ollut. Sillä leikataan n. 2000 neliömerin ala joka toinen viikko kesäisin.

        Toinen briggs on kotona joka ollut samoissa hommissa yli 20 vuotta. Joku kevät ei lähtenyt käyntiin, joten ostettiin uusi ja vähän vanhaa rukattiin ja taas toimi. Sitten siirrettiin vanha kone kotipihan leikuuseen. Meinaa vaan ruostua koppa alta...


    • Remppamies1

      Brigs Strattonit on sitkeitä vehkeitä,mulla on ollut semmonen jo 12 v ja en edes talveksi vie sisälle siellä seonportaiden alla viime keväänäkin laitoin bensaa ja ja avasin hanan ja odotin että kaasari täytyy ja nykäisin janiin alkoi tuttu puputus.... ei kun menoksi ... vai vielä huonoja....

      • no BullShit

        Meilläkin on 1990 korvilla ostettu Huskin Royal 42 , jossa BS kansiventtiilikone (Quantum 35) ja oikein haitariilmanputsari superlonin tilalla.
        Kyllä kajahtaa keväisin helposti käyntiin. Kovin sitkeä ylipitkässä ruohikossa ,jota leikkaan siis harvoin.
        Boschin tulpalla pelaa paremmin kuin Championilla.

        Eli en tiedä minäkään mistä aloittaja puhuu vaikka vertailu on minulle mahdotonta ,kun muita ei ole.


      • tomi,
        no BullShit kirjoitti:

        Meilläkin on 1990 korvilla ostettu Huskin Royal 42 , jossa BS kansiventtiilikone (Quantum 35) ja oikein haitariilmanputsari superlonin tilalla.
        Kyllä kajahtaa keväisin helposti käyntiin. Kovin sitkeä ylipitkässä ruohikossa ,jota leikkaan siis harvoin.
        Boschin tulpalla pelaa paremmin kuin Championilla.

        Eli en tiedä minäkään mistä aloittaja puhuu vaikka vertailu on minulle mahdotonta ,kun muita ei ole.

        kansiventtiilikone....????? avaa ja vilkase...hämmästyt,sillä kyl se on sivuventtiilikone.


      • briksi
        tomi, kirjoitti:

        kansiventtiilikone....????? avaa ja vilkase...hämmästyt,sillä kyl se on sivuventtiilikone.

        venäjäniivana muka valmistaa yksinkertaisia työkoneita,kyllä brikkestaattori pärjää aivan mainiosti siinä vertailussa, ja kummallakin on vielä ydinaseet, huh huh.


      • pelottava
        briksi kirjoitti:

        venäjäniivana muka valmistaa yksinkertaisia työkoneita,kyllä brikkestaattori pärjää aivan mainiosti siinä vertailussa, ja kummallakin on vielä ydinaseet, huh huh.

        joka sana mutta tuo ydinase.


      • soonnuon
        pelottava kirjoitti:

        joka sana mutta tuo ydinase.

        teollisuus hondineen lähti nousuun 1945 jälkeen............


      • kompaktimman????
        tomi, kirjoitti:

        kansiventtiilikone....????? avaa ja vilkase...hämmästyt,sillä kyl se on sivuventtiilikone.

        .

        rakenteiden teho-eroillahan ei niin suurta merkitystä ole kun näitä käytetään melkein tyhjäkäynnillä kuitenkin???

        .


      • Dorkan ääni
        kompaktimman???? kirjoitti:

        .

        rakenteiden teho-eroillahan ei niin suurta merkitystä ole kun näitä käytetään melkein tyhjäkäynnillä kuitenkin???

        .

        B&S toimii kunhan kampikammiossa pitää tarpeeksi moottoriöljyä (ja vaihtaa ne riittävän usein). Ainoa oikea öljy näihin on SAE30 yksiasteöljy. Ilmansuodatin on myös pidettävä puhtaana ja tulpankin voi silloin tällöin vaihtaa uuteen. B&S:n varma tuho on kuivana tai huonoilla öljyillä ajaminen. En ole moottorimiehiä mutta ilmeisesti kampiakselin laakerointi menee sököksi ja kone alkaa kalkattaa sekä täristää (voi tietty johtua epätasapainoisesta terästäkin). Kun vika pahenee tarpeeksi kampikammioon ei enää tule alipainetta ja näin myös kaasutin lakkaa toimimasta. Eli siihen loppui sillä B&S:llä ajelu. Korjatkaa jos olen väärässä. Joku korjausalan ammattilainen sanoi joskus minulle että "eniten ihmiset tuhoavat näitä kun ajavat liian vähillä tai huonoilla öljyillä."


      • sinnepäin..
        Dorkan ääni kirjoitti:

        B&S toimii kunhan kampikammiossa pitää tarpeeksi moottoriöljyä (ja vaihtaa ne riittävän usein). Ainoa oikea öljy näihin on SAE30 yksiasteöljy. Ilmansuodatin on myös pidettävä puhtaana ja tulpankin voi silloin tällöin vaihtaa uuteen. B&S:n varma tuho on kuivana tai huonoilla öljyillä ajaminen. En ole moottorimiehiä mutta ilmeisesti kampiakselin laakerointi menee sököksi ja kone alkaa kalkattaa sekä täristää (voi tietty johtua epätasapainoisesta terästäkin). Kun vika pahenee tarpeeksi kampikammioon ei enää tule alipainetta ja näin myös kaasutin lakkaa toimimasta. Eli siihen loppui sillä B&S:llä ajelu. Korjatkaa jos olen väärässä. Joku korjausalan ammattilainen sanoi joskus minulle että "eniten ihmiset tuhoavat näitä kun ajavat liian vähillä tai huonoilla öljyillä."

        sinnepäin... sae 30 ei ole ainoa öljy. moni muukin käy.parempi huonokin öljy kun ei ollenkaan. ja parempi heikompi uusi öljy kuin käytetty hyvä..

        täristys tulee terän epätasapainosta kun ajetaan kiveen. kalkatus tulee iän mukana automaattisesti. jos voitelu toimii huonosti ekana hajoaa männänrenkaat minkä huomaa savusta ja heikosta käyntiinlähdöstä.
        laakerit voi hajota milloin vaan jos on hajotakseen. kulumisen kuulee rahinasta.


    • heleppoa..

      Luulisi että jokainen ääliökin tajuaisi tarkistaa öljymäärän pari kertaa kesässä kun siinä on oikein vartavasten sitä varten merkitty öljytikku ja lisäysaukko. Jos käynti on huonoa ensin harjataan ilmansuodattimen imupinta puhtaaksi, jos vieläkin huono käynti niin vaihdetaan kaasarin kalvot(10e). Aika helppoa näiden kanssa turaaminen.

      • Nämä ostetaan uusina

        .

        Ensimmäinen leikkuri voi olla loppuunkulunut käytetty mutta sitä seuraavat on jo syytä olla uusia jos on tarkoitus keskittyä vain leikkaamiseen ei tunaamiseen

        .


    • No gasoline

      Mun Jonsered LM2646 B&S toimii, mutta on käynyt turhan kovilla kierroksilla. Säätää ei ilmeisesti itse voi. Ilmeisesti liian suurien kierrosten takia johtuvasta tärinästä bensasäiliö on murtunut syöttökohdasta ja irronnut ??? Leikkuri on ostettu keväällä 2011, joten takuu ei enää voimassa. Ehdotuksia ? Ei vissiin itse kannata alkaa hitsailemaan kiinni :D

    • hämmästyin

      Hei, noin 5 vuotta oli todella vanha, 80-luvun Riston Rakkine käyttämättömänä tallissa. Tuoretta bensaa tankkiin ja toisella vedolla käyntiin !! Että kyllä ovat hyviä koneita. tässä mallissa ei ole vielä sitä kumituttia, kahvasta vaan ryyppy päälle ja pari vetoa.

    • Honda ei aina hyvä

      Minulla honda ruohonleikkuri, nopeaa tuli loppu siitä koneesta, toki toimiesaan oi sivistynyt mutta kesto erittäin heikko. Viimeistely ja koneen osat oli hienoja käyttötunteja ei ehtinyt kertyä paljoakaan. Huolto pli ohjekirjan mukaan orjallisesti.

    • Voisin ostaa poshin

      Mikä moottori öljy käy boshin ruohonleikkuriin? synteettiset?

    • varmapeli

      Mistähän tuollasta luikuria keksitään ? Kyllä ne koneet toimii kun niitä välillä huoltaa, ei mikään toimi ilman huoltoo. Kiertokanki jos on pitäny vaihtaa niin ei kuulosta aivan tavallisesta käytöstä aiheutuvalta vialta, joko kone on ajettu kiveen tai koneessa ei ole ollut tarpeeks öljyä. Kyllä se on kumma kun itsellä lähemmäks 30 vuotta vanha muokkain ja samoin ruohonleikkuri joissa kummasakin brigsin koneet, vieläkin ne vaan käyy ja kukkuu.

      Ruohon leikkuriin joka kesä vaihdettu öljyt ja muokkaajaan vähän harvemmin kun vähäisemmässä köytössä. Leikkuria käytetään kesällä viikottain,muokkaajaa noin kahesti vuodessa.

      Ruohonleikkuriin on kerran vaihdettu terä ja tulppa aina öljynvaihdon yhteydessä. Muokkaajaan hihnoja muutamat joutunnu vaihtamaan ja samoin tulppia. Lähivuosina ruohonleikkuriin pientä koneen ja venttiilien väljistymistä on alkannu olemaan huomattavissa mutta muuten toimii todella hyvin ikäisekseen!

    • Seniori.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8191019

      Ajoin nurmikkoni etuvetoisella Stigalla jossa oli alkuperäinen B&S moottori, vuodesta 1975 vuoteen 2006 eli 31 vuotta, moottoriremontin tein ja vetolaitteet/vetopyörät uusin.
      Sitten tuli vaihdon aika! myyjä suositteli Stiga Turbo 50 S Compi, Merkki Stiga RV 65 (OHV) Teho 6,5 kW Itsevetävä takavetoinen!
      Suositus takavetoisesta, vetopyörät pysyy paremmin maassa kun kerääjä on täynnä! ja moottori on parempi koska uusi B&S on kansiventtiilimoottori! Menin lankaan ja ostin tämän myyjän suositteleman Stigan!
      Ensimmäisen kesän Stiga leikkasi mielestäni hyvin, vaikka vieroksuin takavetoa koska käännökset on hankalia tehdä ( vertaa etuvetoinen, painaa vaan aisasta ).
      Tuli syksy ja kun keräsin lehtiä kerääjä kun täyttyi, moottori joutui niin koville että ensinnä tuli savut, sitten kolinat ja lopuksi leikkuri pysähtyi! Lopullisesti
      Soitin myyjälle joka sanoi heti ”venttiilivaurio” vaihdetaan uuteen!
      Katsoin leikkurin valmistajan joka oli ITALIA, moottoriin oli meistetty SUMEC-LINHI SV 200 ( Linhain tehtaalla Kiinassa valmistama B&S tarralla varustettu moottori ).

      Ostin 1.6-07 etuvetoisen Klippo Copran S 50 valmistettu Upsala Ruotsi, jossa on alkuperäinen Briggs & Stratton Quantum 50, 5 kW moottori Valmistaja B&S Milwaukee, Wisconsin 53201 USA
      Toivottavasti Klippo kestää, tämä ns ”kuntaleikkuri” samat 30 v kun alkuperäinen Stiga! Tähän asti olen ollut erittäin tyytyväinen!

    • Viking66

      Meillä on viking mb2 perusleikkuri vuodelta 2002. Itse aina huoltanut mm öljyt kesässä joka kuukausi, kun tunteja tulee ja kaasuttimen kalvot 3 menossa. Leikkuuala 1 hehtaari ja kerran viikossa vähintään leikkaan. Brigsi kuitenkin aina toimii. Tunnit olisi mukava laskea mutta pirusti niitä täytyy olla. Öljynä käytän teboil pienkoneöljy. Mielestäni hyvä öljy. Mobilia kulutti mutta Teboilia ei. Ei näitä briksejä saa rikki kun huoltaa hyvin aina kaikki.

    • Anonyymi

      Yli 30-vuotta sama B&S kone käytössä. Ei mitään ongelmia. Joskus kaasuttimeen kalvon vaihto. Öljynvaihto kuuluu myös moottorin huoltotoimenpiteisiin.

    • Anonyymi

      Kun Brigge ei käynnisty vaan takapotku tulee sormille
      pieni kiila on murtunut vauhtipyörän sisällä.
      Uusi maksaa 2 e.

      • Anonyymi

        Ihan itsekseen hajosi. Varmaan kevät sade rikkoi. Koskaan ei ole kiveen ajettu. Akselikin ihan viivasuora. Mutta hei miksi leikkurini tärisee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe