Kokemukseni au pairina

StellaSofie

Haluaisin kertoa teille oman kokemukseni au pairina.

Ennen lähtöäni sain todella hyvät suositukset kyseisestä perheestä ja minulle sanottiin, että "parempaa hostperhettä ei voisi toivoa". Pidin perheen kanssa pitkään yhteyttä ennen lähtöäni ja sähköpostin välityksellä he vaikuttivat todella mukavilta. Olin tietenkin todella innoissani ja lähdin matkaan.

Perheen luokse saapuessani he olivat erittäin kohteliaita ja alku sujuikin hyvin, olin innoissani uudesta tilanteesta ja taisin jopa ajatella, etten halua lähteä sieltä ollenkaan.

Sitten arki iski kuitenkin vasten kasvoja.

Lyhyen ajan jälkeen ymmärsin olevani perheessä ainoastaan siivoojana. Jokaiselle päivälle oli määrätty eri työt, milloin piti pestä wc:t lattiasta kattoon ja milloin imuroida koko suuri talo. Siivoustöitä oli joka lähtöön, jotkut vaikuttivat jopa väkisin keksityiltä, kunhan minulla vain olisi töitä.
Siivous alkoi aamulla klo. 08.00 ja edetessäni listan mukaan olin työn touhussa usein vielä iltapäivällä kun hostäiti saapui töistä. Silloin hän kävi kaikki paikat tarkkaan läpi ja arvosteli työni jäljen. Mikäli hänen sormiinsa jäi pölyä, minä jouduin hakemaan rätin ja tekemään homman uudestaan. Tunsin itseni orjaksi.

Ehkä 16 aikaan sain vihdoin työt tehtyä ja pääsin vapaalle. Vapaa-aikani vietin pääasiassa pienessä huoneessani, koska en voinut lähteä enää siihen aikaan lähimpään kaupunkiin, se sijaitsi sen verran kaukana. Alue, jossa hostperhe asui oli pieni kylä, jonka keskustassa ei ollut juurikaan mitään. Myöskään ikäisiäni ei juurikaan alueella asunut, että olisi saanut kavereita.
Minulla oli siis muutama tunti omaa aikaa, kunnes lapset tulivat kotiin. Näin heitä kuitenkin vain vilaukselta, sillä minun oli taas ruvettava listan mukaisiin siivoustöihin. Töitä oli joka ilta tunnin ajan ( ylimääräinen aika jos hostäiti ei ollut tyytyväinen). Yritin aina parhaani, hammasta purren.
Olin joka ilta niin väsynyt, että kaaduin sänkyyn viimeistään 20.00 ja nukahdin saman tien. En siis viettänyt päivän aikana lapsien kanssa aikaa lähes ollenkaan, tuskin näin heitä.

Lauantaisin sain lähteä omille teilleni aamusta, mutta illalla oli siivoustöitä samoin kuin arkisinkin, niinpä aikaa ei ollut kovinkaan paljon lähteä mihinkään kauas. Sunnuntait olivat vapaita.
Löysin netin kautta kavereita ja he pyysivät minua viikonloppuisin mukaansa shoppailemaan ym. mutta hostäiti keksi aina itselleen pakollista menoa, ja minun oli jäätävä lasten kanssa.

Lisäksi hostperhe ei auttanut minua puhelinliittymän hankinnassa, vaikka pyysin apua. Sen sijaan he jaksoivat valittaa kun eivät saaneet minuun yheyttä jos satuin olemaan vapaa-ajallani jossakin muualla. Kerrankin eksyin ja myöhästyin iltatöistä. Hostisä sanoi, että minulla pitäisi olla puhelin juuri tällaisia tilanteita varten. Niinpä...

Minulla oli oma huone, mutta se oli niin pieni kuin kuvitella saattaa ja todella syrjässä muista huoneista. Minulla oli jatkuvasti tunne, etten kuulunut perheeseen. Olin aina nälkäinen, koska sain todellä vähän ruokaa enkä tietenkään kehdannut pyytää enempää.

Minulla oli oma läppäri ja käytin perheen langatonta verkkoa. Internet oli ainut keino pitää yhteyttä perheeseeni ja ystäviini, mutta jossakin vaiheessa perhe katkaisi yhteyden niin, etten enää voinut käyttää heidän verkkoaan. Se taisi olla minulle viimeinen pisara ja päätin lähteä.

Ja niin, palkkani tästä kaikesta oli £65 viikossa, eikä hostäiti edes muistanut antaa sitä ellen itse muistuttanut.

On ikävää, että tällaisia perheitä löytyy ja halusin kertoa tämän varoitukseksi niille, jotka ovat au pairiksi lähdössä. Vaikka perhe vaikuttaa kuinka mukavalta voi todellisuus olla toinen.
Onneksi mukavia perheitä on kuitenkin enemmän kuin näitä tällaisia, ainakin haluan uskoa niin. Ja huonosta kokemuksestani huolimatta haluaisin vielä kokeilla siipiäni au pairina, eli en ole katkeroitunut loppuiäkseni :)

105

15808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OonaK

Kun tulit kertomaan tälläisenkin tarinan. Elämässä kaikki vaan kun ei välttämättä ole niin hyvä miltä näyttää.
      Onneksi tälläsistäkin asioista saa jotain itselleen ja ne kasvattavat. Olet taas yhden kokemuksen vahvempi.
      Parempi onni seuraavalla kerralla ja kaikkea hyvää sinulle!

• OMA VIKAS

Et sitten ollut ikinä kotonas siivonnut?? Oisit palkannut jonkun aupairin aupairin. Tai lähteny veks.
      Oma vikas.

• ölevrö

tavallisen urpo. sulla ei nuppi säteile

• siivottava aina

Kauhistus, mä huomasin juuri olevani orjana omassa kodissani!

• pimpompin

Itse olen kokenut saman. Perhe vaikutti ihanalta ja mukavalta mutta todellisuus oli muuta. Esimerkkinä vaikka että perheen isä oli väkivaltainen. Hän lätki nuorinta lasta (kaksi muuta olivat jo isompia kuin hän, hän oli aika lyhyt..) ja kerran minulta paloi niin kovin päre että nappasin häntä kädestä ennen kuin kerkesi lätkäistä. Ei sen jälkeen ainakaan minun nähden mätkinyt. Ja minuun ei koskenut koska olin myös pidempi ja lihaksia löytyy.
      Minunkin työnkuvani oli vain siivous.. Alkoi 7.00 jonka jälkeen joka pvä piti kuurata iso, kaksikerroksinen talo lattiasta kattoon. Ja aina olivat tyytymättömiä. Hammasharjaa käyttäen kahden suihkuhuoneen kaakeleiden välit olisi joka pvä pitänyt pestä.. Itse koin sen aivan turhana, joten en kyllä tehnyt kuin kerran viikossa sen.. Eivätpä 4kk aikana sitä huomanneet! :D Työt sain yleensä tehtyä siihen klo17 mennessä paitsi jos oli paljon pyykkiä.. Sitten voi olla että meni klo20 asti silittäessä kaikki sukista lähtien(!!!) ja pyykkiä pesten.
      Ja aivan naurettavia tehtäviä sain! Enkä saanut poistua talosta työaikani jälkeen. Kielikurssilla sain yhtenä iltana käydä mutta sieltäkin hirveällä kiireellä takaisin. Ja kylä oli TODELLA PIENI joten eipä ollut yhtään nuorta..
      Netin käyttö oli aluksi tunti/pvä, mutta sekin oli heille liikaa.. Perheen äiti katkaisi netin aina pienen hetken koneella ollessani.. Ja vaikka pyysin että hetken vielä jotta saisin mailia laitettua omalle äidilleni,niin ei.
      Ja perheen vanhin poika harjoitteli ajamaan autoa, ja oli kolhinut sen. Minua syytettiin asiasta ja haukuttiin valehtelijaksi. Olin kuulemma kolhinut auton ja menetin puolet palkastani (300e/kk). Sama kun perheen 11v tyttö oli kaverinsa kanssa ladanneet viruksen tietokoneeseen.... Sekin oli minun vika ja taas valehtelin kun väitin toista. Ja tämän jälkeen en saanut 2vkoon käyttää konetta. Ja kun mittani tuli täyteen (kaikki vapaus otettu pois, en edes huoneeni ovea saanut sulkea......) ja irtisanoin itseni, he jättivät maksamatta viimeisen palkkani, koska olin kuulemma rikkonut tahallani imurin, ja he käyttävät palkkani uuteen..(aikamoinen imuri....) No mutta minulla oli läheisessä kylässä maailman paras duunipaikka odottamassa joten annoin asian olla ja lähdin pois. Kuukausi jälkeen näin perheen äidin yhdessä suuressa supermarketissa, uuden au pairin kanssa. Tyttö näytti niin surkealta ja näytti ihan kun hän ei olisi nukkunut ollenkaan.. No.. Toivottavasti hänkin on päässyt eroon perheestä. Ja ainiin, heillä oli jo 5v ollut jatkuvasti au pair, mutta minä olin siihen mennessä kauiten pysynyt........

Uskon että on aivan ihania perheitä, esimerkiksi ystävälläni kävi ihan mahdoton mäihä ja hän sai täydellisen perheen. Olimme samaa aikaa maailmalla ja hän kertoi tilanteestani omalle perheelleen. Sielläkin ihmeteltiin heidän käyttäytymistään ja olisivat ottaneet minutkin heille! :)

Kannattaa tosiaan olla vähän kriittinenkin perhettä valittaessa, eikä kannata uskoa kaikkea mitä kerrotaan.. Ja minulle ainakin valehdeltiin hirveästi tutustumis vaiheessa (sähköpostein ja puhelimitse) joten sitäkin kannattaa miettiä.. Ja jos joutuu vastaavaan tilanteeseen, niin ei kannata aikailla vaan lähteä menemään.

• perär.

onhan joku järjestö jonka kautta välitetään AU-paireja. Tuollainenhan on perheeltä törkeää
        järjestelmän väärinkäyttöä jos he eivät ymmärrä mitä AU-pairin tehtäviin kuuluu. AU-pair ei missään nimessä ole taskurahalla palkattu piika, joka vielä tekee jotain 12-tuntista päivää. Työtunithan ovat paljon alempia ja tarkkaan määritellyt säännöissä.
        Pitäisi olla jokin sopimuslomake, jonka täytätte yhdessä perheen kanssa. Sen sisällöstä on molemmilla osapuolilla oltava täysi ymmärrys. Saisikohan tällaista lomaketta jostain?
        Paikkaa ei pitäisi ottaa vastaan ellei perhe suostu sopimusta allekirjoittamaan.
        Eikö Englannissa ole toimivia työnsuojeluviranomaisia? Jos työajan perusteella työsi katsoittaisiin tavalliseksi työksi, voisi viranomaisilla olla jotain painavaa sanomista asiassa.
        Näihin ongelmiin pitäisi puuttua myös EU:n tasolla.

• Kysyn vaan?

kannattaa miettiä kerran jos toisenkin ennen kuin antaa lapsensa lähteä au pairiksi! Tarinasi on hyvin ikävä! Se ei vastannut odotuksiasi, eikä sitä ajatusta joka au pair- toiminnassa on alkujaan ollut. Kaiken kaikkiaan voisimme ehkä nykymaailmassa ajatella muita vaihtoehtoja lasten/nuorten kieli- ja kansainvälistymisopiskelun tapoina, kuin mennä perheisiin. Vai onko nämä au pair-nuoret niin "hyvistä" oloista ettei heidän voisi kuvitella menevän esimerkiksi joillekin eri yhdistysten tms. laireille joissa majoitukset, ruokailut, retket yms. toiminta on valmiiksi organisoitua. Niissä tapaa paljon eri kansallisuuksien nuoria ja olo on vapautunutta. Siellä on aina ystäviä, jos jokin ongelma ilmenee. Ei tarvitse olla jonkun perheen orjana tai vankina.
      Olen kuullut pahempiakin juttuja ja kohtaloita liittyen näihin au pair seikkailuihin.
      Etkö ollut vanhempiisi yhteydessä? Etkö kertonut tilannettasi heille?

• paljon kokenut

Tutulta tuntuu em. "orjakertomus". Olen vähän iäkkäämpi nainen enkä varsinaisesti ollut au pair. Ilmoitus oli Hesarissa, tehtävien piti olla aivan muuta kuin mitä oli todellisuus. Perheessä ei ollut lapsia ja rouva oli
        Suomesta lähtöisin. Hän oli henkisesti sairas, mutta osasi ns. lirkutella mm puhelimessa mukavia ja sai aina
        uuden ihmisen töihin. Hän oli aivan sadisti, kiusasi eläimiäkin ihmisten lisäksi. En saanut ladattua akkua puhelimeeni, nettiin ei ollut asiaa, en voinut huoneessani tehdä mitään illalla, kun valoja ei saanut pitää jne. Valvontakameralla seurattiin joka askel, eli siis aivan sairasta. Valehtelemalla pääsin kolmen viikon "vankeuden" jälkeen vapauteen. Näin hänen työhönhakuilmoituksiaan jatkuvasti Hesarissa ja jopa yliopistojen työhön rekrytointisivuilla, sieltä sain ainakin kerran poistettua ko ilmoituksen. Harmitti, kun tällaiset sairaat ihmiset saavat monet nuoret ja vanhemmatkin (minun tapauksessa) kiusattavakseen. Yritin täällä miettiä, miten saisin tuollaisen estettyä, ilmoitanko poliisille vai miten, mutta se jäi, kun lähdin sitten
        Ranskaan lastenhoitajaksi. Ymmärrän Sinua, mutta minkä teet sairaille ihmisille?

• mietintätäliiaksi

..mutta vastapainoksi täytyy kertoa oma kokemukseni, jolloin päädyin maailman parhaaseen host-perheeseen. Vanhemmista tuli todella hyviä ystäviäni ja lasten kanssa olin kuin isosiskon asemassa. Kotitöitä en joutunut tekemään paljoa, auttelin vain perheen äitiä aina tarvittaessa. Eli on niitä hyviäkin perheitä olemassa, kaikista parhaimpia on mielestäni ne, joissa vanhemmilla on itse kokemusta au pair työskentelystä tai vastaavasta. Tsemppiä, kyllä se oikea perhe sieltä vielä löytyy!

• 13-t

paskamaista kohtelua! eikö ole olemassa mitään mustaa listaa mihin voisitte ilmoittaa kyseisten tyypien tiedot, niin ettei kukaan enää suostuisi menemään heille orjaksi? mikä taho tätä touhua valvoo?

• hostis

sellainen olisikin kiva juttu. Sitten kun au pair itse tyrii, jättää lapset heitteille ja melkein polttaa talon niin kun ei tule kiitosta vaan saa potkut niin on kiva sitten laittaa perheen nimi mustalle listalle. Vikahan on aina perheessä jos asiat menevät au pairille pieleen. Orjapiiskureita ja kiskureita ja vaikka mitä.

• jjuustttjjooo

en ymmärrä miks et lopettanu jo aiemmi jos se nyt oli nii kauheeta-.-miks sit lähit mukaan??

• älkää suostuko

Ulkomailla osaavat suomalaisilta kiskoa vuokraakin mielin määrin jos sinne erehtyy töihin. Kämppä voi olla läävä mutta vuokra on pilvissä syrjäisessäkin paikassa, esimerkkinä Saksa ja Ranska. Tuollaisille olisi annettava palautetta viimeistään kun sieltä lähtee.

• että isäntä

olis pannut.

• OI VOI

Jos tuo on totta, mitä kerrot, niin olet lapsiin sekaantuja ja käyttänyt työnantajan vastuuta ja valtaa todella järkyttävän väärin... vaikkakaan et ainut tälläinen tapaus... SAIRASTA :( ... ikävää, että kaltaisia on olemassa ja täälläkin palstalla saat ohjata ohjata toimimaan samoin... eli miksi suomi24 sallii tällaisen oheistuksen ja lain vastaisen toiminnan julkaisemalla tällaisen kirjoituksen???

• Ihquna2

• nainen_30

Au pairin homma ei yleensä ole ihan ruusuista. Kurjaa kuitenkin, jos kokemus on noin karu kuin alkuperäisen tarina, mutta auppariksi harkitsevien kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että vaikka kuinka puhutaan että au pair on perheenjäsen, niin sitä se ei koskaan taida todellisuudessa olla. Perheenjäsenillä kun on kuitenkin eri tavalla vapoaus tehdä itsenäisiä päätöksiä kotiaskareiden ja aikataulujen suhteen, aupairina ollaan kuitenkin työsuhteessa.

Minäkin olen ollut aupparina, aikaan mahtui niin hyviä kuin huonoja päiviä. Aika on kullannut osan muistoista, mutta joitain ikäviä jttuja on silti yhä mielessä:
      -Pojat olivat aloittaneet soittoharrastuksen, minä olin koko lapsuuteni harrastanut musiikkia. Näille oli hankittu joku lasten kitara ja pienet sähköurut (ihan lelut) sekä viikottain käyvä soitonopettaja (joku vanhempien tuttu). Soitonopettajan tapa opettaa oli erilainen, mihin minä olen tottunut (nuottien sijaan, hän länttäsi värillisiä pallotarroja pianon koskettimille ja opetti niistä). Minun yksi tehtäväni oli innostaa ja tukea poikien soittoharrastusta, mutta soittoläksyjen harjoittelun valvominen oli aika haastavaa, kun opetustapa oli noin täysin erilainen, mihin itse olin tottunut, enkä olut ikinä läsnä niillä soittotunneila tajutakseni opettajan tapaa (olin silloin perheen vauvan kanssa). Perheenisä oli monesti kotona, kun läksyjä harjoiteltiin ja kun se ei oikein ottanut pojilta sujakseen, sain minä haukut. Jonkun kerran hän huusi ihan naama pubaisena ja haukkui ihan pataluhaksi, vaikka kuinka yitin hälle selittää, etten oikeasti pysty tukemaan poikien soittoharjoittelua heidän opettajansa metodeilla, kun en niistä ollut perillä.
      -Jouduin toisinaan muistuttamaan palkanmaksusta. Palkka oli pieni (sehän on vain taskurahaa) ja riitti juuri kuukaudeksi. Kun perheen vanhemmat unohtivat asian, oli jotenkin tosi epäiellyttävää joutua muistuttamaan asiasta.
      -Työajat eivät pitäneet oikein kutiaan. Perheessä ne oli sovittu varsin tarkoin, mutta suuriakin lipsumisia tuli tosi paljon, myöhästyin usein kielikoulusta noiden venymisten vuoksi ja oli vaikea tehdä mitään kovin tarkkoja vapaa-ajanviettosuunnitelmia.
      -Ja ihan syvältä oli ennen kaikkea se, ETTÄ kun lähtöni alko lähestyä, perhe ystävälisesti antoi minulle viikon palkallisen loman, MUTTA ottamatta lainkaan huomioon ettei minulla ollut mitään helkutin lomapaikkaa. Entisillä auppareilla oli ilm. ollut vastaavassa tilanteessa poikaystävä tai muu, jonka luona asua tuo aika, vaan kun minulla ei ollut. Minulla oli ollut paikallinen poikaystävä, joka oli juuri tuota lomaani ennen muuttanut toiseen maahan opiskelemaan, paikalliset ystäväni asuivat vanhempiensa luona, enkä minä kehdannut änkeä heidän luokseen (varsinkaan kun en muutenkaan ollut tottunut yökyläilemään ystävilläni siellä, enkä tavannut heidän vanhempiaan) jne. En minä puhunut tällaisista yksityisasioistani perheelle ja he vain olettivat että minulla on joku paikka minne mennä, vaikka yritinkin asiaa heille selvittää. Lomaani en voinut viettää majoittuen perheen luo, sillä kuinkas ollakaan, heidän uusi aupparinsa aloitti juuri silloin (eikä ollut ilmeisesti sopivaa, että me kohtaamme). Niinpä minä sitten vietin viikon koditonna suurkaupungissa :D Hauska kokemus sekin oli, etsiä joka jessuksen ilta jokin majapaikka, mutta tuli siinä pari parkua vuodatettua, kun minulle todella kirkastui, että noilla oli kiire saada minut pois uuden aupparin alta ja että he kyllä jalomielisesti järjestivät minulle ihan oikean lomaviikon, mutta ilman ylläpitoa. :D
      -Perhe oli luvannut maksaa kielikouluni, vaan se kielikoulu, johon nämä minut ilmoittivat olikin ajoiltaan sellainen, etten tunneille juurikaan päässyt. Vaihdoin sitten vähän ajan kuluttua omatoomisesti toiseen kielikouluun, joka oli perheen mielestä liian kallis (olihan se kalliimpi kuin edellinen, vaan minkäs teit kun et sinne toiseen päässyt koskaan töiltä) ja kustansin omasta pussistani (oli onneksi rahaa tilillä).

Aika on ihan totisesti kullannut paljon. Omasta kokemuksestani on jo 10 vuotta aikaa. Näille voi jo tässä vaiheessa nauraa, mutta hämärästi muistan, että monet monet kerrat sen aoarivuoden aikana tuli ihan oikeasti äitiä ikävä. Siitäkin huolimatta, että olin jo ennen tuonne lähtöä ehtinyt asua vuoden päivät ihan omillani.

perheenjäseneksi menin, mutta tosiasia oli kitenkin se, että minä olin "perheenjäsenistä" se, jonka homma oli rynnätä hakemaan rätti, kun joltain lapsista kaatui vesilasi (vaikka lasten isä olisi istunut rätin vieressä) tai jos ylipäätään oli jotain epämielisaa hommaa.

Positiivista oli päästä matkustelemaan perheen kanssa, mutta mm. tällaisiin matkusteleviin auppariperheisiin lähtijöiden kannattaa siten ehdottomasti pitää mielessä, että niille lomille mennään nimenomaan töihin varmistamaan se, että ne oikeat perheenjäsenet saavat nauttia lomasta.

• Yht.tiedot netissä?

Kaikki pitää todella raportoida aina eteenpäin, myös se jos lapsia tai eläimiä kohdellaan perheessä huonosti. Nää on saaneet jatkaa niin kauan, kun nuoret eivät ole tajunneet/osanneet/uskaltaneet kertoa asioita eteenpäin, ja ehkä myös ollaan suhtauduttu välttelevästi, jos ollaan jotain kerrottu. Ei siis ammattimaista porukkaa silläkään suunnalla? Mutta silti kannattaa kertoa? Onko olemassa jotain kansainvälistä au pair -sivustoa, jolla annetaan hyviä neuvoja? Näyttävät aika samanlaisilta nämä tapauksesta, tyypillistä silloinkin kun esim. uusi vaimo halutaan alistaa (ei sallita yhteydenpitoa ja syytellään väärin perustein, jotta "etuudet" saisikin pitää itsellään). Kertokaa vaikka jälkikäteen, näähän jatkaa kuitenkin vuosia, kun homma kerran toimii.

• Windsor66
        Yht.tiedot netissä? kirjoitti:

Kaikki pitää todella raportoida aina eteenpäin, myös se jos lapsia tai eläimiä kohdellaan perheessä huonosti. Nää on saaneet jatkaa niin kauan, kun nuoret eivät ole tajunneet/osanneet/uskaltaneet kertoa asioita eteenpäin, ja ehkä myös ollaan suhtauduttu välttelevästi, jos ollaan jotain kerrottu. Ei siis ammattimaista porukkaa silläkään suunnalla? Mutta silti kannattaa kertoa? Onko olemassa jotain kansainvälistä au pair -sivustoa, jolla annetaan hyviä neuvoja? Näyttävät aika samanlaisilta nämä tapauksesta, tyypillistä silloinkin kun esim. uusi vaimo halutaan alistaa (ei sallita yhteydenpitoa ja syytellään väärin perustein, jotta "etuudet" saisikin pitää itsellään). Kertokaa vaikka jälkikäteen, näähän jatkaa kuitenkin vuosia, kun homma kerran toimii.

Olin aikoinani aupparina, suomalaisessa perheessä ulkomailla (24/7 joka kolmas viikonloppu vp)! Perheen vanhemmat asuivat /työskentelivät kummatkin tahoillaan ulkomailla ja minut jätettiin yksin vastuuseen kahdesta 10 ikäisestä! Lapset ja talous ym ym oli kaikki hoidettava! Vanhemmat sitten välillä kävivät moikkaamassa ,maksamassa palkan ja antamassa ruoka,bensa ym.rahaa kuluihin...
        Se jos jokin opetti vastuuta ja oli TODELLA opettavaista aikaa, kun itsekkin ihana kakara! Lapsia kävi sääliksi! Olin 9 au pairi heillä ,samalla meiningillä! Aina kuin ehtivät kiintyä hoitajaan, niin olikin vuosi mennyt....!
        HUH! 8 kk perheessä riitti minulle ja vaihdoin maata ja duunia!

Monet silloin tuntemani aupairit ovat joutuneet vaihtamaan perhettä! Ei tarvi kituuttaa, jos perhe kohtelee kaltoin!

• uyulh

Minä jos olisin tänä päivänä esim. sellainen n. 18-24- vuotias, en kyllä lähtisi pesemään pöytiä ja pyyhkimään lasten kuolaa suupielestä jollakin kolmen - neljänsadan euklideksen taskurahalla johonkin halpa- au pair- työvoimaa käyttävään possuperheeseen, joskaan en suinkaan typerinä ( en toki) pidä niitä nuoria, jotka lähtevät, koska onhan au -pairina toiminen varmasti sekin oiva keino - onnistuessaan- nähdä maailmaa ja saada uusia kokemuksia. Jäi itseltäni aikoinaan au pair- kokemukset väliin.

Jos tänä päivänä olisin vaikkapa em. 18-24- vuotias, lähtisin esim. johonkin inter cultural - vaihtoon tai kehitysyhteistyöjuttuunkin mieluummin, eli että joku tulis Suomeen ja minä menisin muualle, mutta toikin au pair- business on kuulemani mukaan kyllä nykyisin usein niin nuorten kusetusta, kuin ikinä voi olla. Jos joku toimii perheessä asuvana sekä siivoojana, että lastenhuoltajana, että lisäksi vielä koko ajan tavoitettavissa oltavan velvoitteen mukaisena palkollisena, niin sellainenhan on palkattu palvelijaksi, eikä mitään muuta. Eikä se ole asiallista.

Eräällä tuntemallani on kiva kokemus kieliopinnoista ja kesävaihdosta ulkomailla nuorena. Halpa reissu ei ollut, mutta kustannuksia suuresti karsi majoitus ja eläminen paikallisessa losilais-perheessä - vastaava juttu olisi maksanut tajuttomasti ilman kyseistä perhemajoitusta ja luultavasti kalliimmaksi monelle suomalaisperheelle tulee nuorensa majoittaminen johonkin hämärään au pair- halpatyövoimaperheeseen ja mahdollinen työsuhteen purkaminenkin ja siitä aiheutuvat ongelmatkin joskus, kuin perinteinen "maksat x kuukautta matkasta, saat vastineeksi varmuuden, missä jälkikasvu on". Tutuksi tuntemalleni kuulemma tuli USA:ssa fanaattinen gospel- kirkkoon säntääminen joka sunnuntai, herkeämätön leipominen ja häärääminen ja hymyilemisen pakko koko ajan ja muu, mutta missä olisi kulttuuriin päässyt paremmin sisälle, kuin olemalla osa perhettä. Käsittääkseni pitivät ja pitävät yhteyttä vieläkin.

Mitä au-paireihin tulee, niin kyllä se ruoka tulee taata, jos sellainen on luvattu. Palkka tehdystä työstä tilille myös ja pilkulleen sovittuna aikana. Ja vapaa-aika pitää erotella työsopimuksessa.

• voivinde
        uyulh kirjoitti:

Minä jos olisin tänä päivänä esim. sellainen n. 18-24- vuotias, en kyllä lähtisi pesemään pöytiä ja pyyhkimään lasten kuolaa suupielestä jollakin kolmen - neljänsadan euklideksen taskurahalla johonkin halpa- au pair- työvoimaa käyttävään possuperheeseen, joskaan en suinkaan typerinä ( en toki) pidä niitä nuoria, jotka lähtevät, koska onhan au -pairina toiminen varmasti sekin oiva keino - onnistuessaan- nähdä maailmaa ja saada uusia kokemuksia. Jäi itseltäni aikoinaan au pair- kokemukset väliin.

Jos tänä päivänä olisin vaikkapa em. 18-24- vuotias, lähtisin esim. johonkin inter cultural - vaihtoon tai kehitysyhteistyöjuttuunkin mieluummin, eli että joku tulis Suomeen ja minä menisin muualle, mutta toikin au pair- business on kuulemani mukaan kyllä nykyisin usein niin nuorten kusetusta, kuin ikinä voi olla. Jos joku toimii perheessä asuvana sekä siivoojana, että lastenhuoltajana, että lisäksi vielä koko ajan tavoitettavissa oltavan velvoitteen mukaisena palkollisena, niin sellainenhan on palkattu palvelijaksi, eikä mitään muuta. Eikä se ole asiallista.

Eräällä tuntemallani on kiva kokemus kieliopinnoista ja kesävaihdosta ulkomailla nuorena. Halpa reissu ei ollut, mutta kustannuksia suuresti karsi majoitus ja eläminen paikallisessa losilais-perheessä - vastaava juttu olisi maksanut tajuttomasti ilman kyseistä perhemajoitusta ja luultavasti kalliimmaksi monelle suomalaisperheelle tulee nuorensa majoittaminen johonkin hämärään au pair- halpatyövoimaperheeseen ja mahdollinen työsuhteen purkaminenkin ja siitä aiheutuvat ongelmatkin joskus, kuin perinteinen "maksat x kuukautta matkasta, saat vastineeksi varmuuden, missä jälkikasvu on". Tutuksi tuntemalleni kuulemma tuli USA:ssa fanaattinen gospel- kirkkoon säntääminen joka sunnuntai, herkeämätön leipominen ja häärääminen ja hymyilemisen pakko koko ajan ja muu, mutta missä olisi kulttuuriin päässyt paremmin sisälle, kuin olemalla osa perhettä. Käsittääkseni pitivät ja pitävät yhteyttä vieläkin.

Mitä au-paireihin tulee, niin kyllä se ruoka tulee taata, jos sellainen on luvattu. Palkka tehdystä työstä tilille myös ja pilkulleen sovittuna aikana. Ja vapaa-aika pitää erotella työsopimuksessa.

" Palkka tehdystä työstä tilille myös ja pilkulleen sovittuna aikana. Ja vapaa-aika pitää erotella työsopimuksessa."

Ensinnakin Au pair ei saa palkkaa ja tyosopimusta ei ole.

Taas 'asiantuntija' palstalla vissiin...

• uyulh
        voivinde kirjoitti:

" Palkka tehdystä työstä tilille myös ja pilkulleen sovittuna aikana. Ja vapaa-aika pitää erotella työsopimuksessa."

Ensinnakin Au pair ei saa palkkaa ja tyosopimusta ei ole.

Taas 'asiantuntija' palstalla vissiin...

Tarkoitin sitä, että se työsopimus ja palkka _pitää_ olla kirjattuna työsopimukseen. Voi kysyä välittäjäfiman moraalia, jollei ole asia siten tai jos olisi esim. netti-ilmoituksellakin hankittu työpaikka, niin sama homma siinä tapauksessa. Työllä pitää olla työntekijälle _eritelty_ maksajataho. Jos se on firma, palkkatilitys työntekijälle firman tunnuksilla firman kautta työntekijän pankkitilille ja mikäli on yksityinen työnantaja (kuten au- paireja palkkaavissa tapauksissa varmasti usein on), palkkaerittely kuitein, työntekijän tilille menevällä palkanmaksatuksella ja erillisen kirjallisen työsuhteen solmimisen yhteen tai kolmanteen osapuoleen solmimisen puitteissa. Yksinkertaista, eikö, jos työnantaja lakeja noudattaa?

• Tarkkailija 88
        uyulh kirjoitti:

"Minä jos olisin tänä päivänä esim. sellainen n. 18-24- vuotias, en kyllä lähtisi pesemään pöytiä ja pyyhkimään lasten kuolaa suupielestä jollakin kolmen - neljänsadan euklideksen taskurahalla johonkin halpa- au pair- työvoimaa käyttävään possuperheeseen"

"Jos tänä päivänä olisin vaikkapa em. 18-24- vuotias, lähtisin esim. johonkin inter cultural - vaihtoon tai kehitysyhteistyöjuttuunkin mieluummin, eli että joku tulis Suomeen ja minä menisin muualle, mutta toikin au pair- business on kuulemani mukaan kyllä nykyisin usein niin nuorten kusetusta"

Eli menisit ennemmin ilman palkkaa kusetettavaksi?

"Eräällä tuntemallani on kiva kokemus kieliopinnoista ja kesävaihdosta ulkomailla nuorena. Halpa reissu ei ollut, mutta kustannuksia suuresti karsi majoitus ja eläminen paikallisessa losilais-perheessä. Tutuksi tuntemalleni kuulemma tuli USA:ssa fanaattinen gospel- kirkkoon säntääminen joka sunnuntai, herkeämätön leipominen ja häärääminen ja hymyilemisen pakko koko ajan ja muu, mutta missä olisi kulttuuriin päässyt paremmin sisälle, kuin olemalla osa perhettä. Käsittääkseni pitivät ja pitävät yhteyttä vieläkin."

Eli et mene neljansadan taskurahalla possuperheeseen mutta menet hymypelleksi leipomaan ja maksat siita viela maltaita??

Jotenkin ristiriitaisia nama sinun kommenttisi!

• Tietaja Ianikuinen
        uyulh kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että se työsopimus ja palkka _pitää_ olla kirjattuna työsopimukseen. Voi kysyä välittäjäfiman moraalia, jollei ole asia siten tai jos olisi esim. netti-ilmoituksellakin hankittu työpaikka, niin sama homma siinä tapauksessa. Työllä pitää olla työntekijälle _eritelty_ maksajataho. Jos se on firma, palkkatilitys työntekijälle firman tunnuksilla firman kautta työntekijän pankkitilille ja mikäli on yksityinen työnantaja (kuten au- paireja palkkaavissa tapauksissa varmasti usein on), palkkaerittely kuitein, työntekijän tilille menevällä palkanmaksatuksella ja erillisen kirjallisen työsuhteen solmimisen yhteen tai kolmanteen osapuoleen solmimisen puitteissa. Yksinkertaista, eikö, jos työnantaja lakeja noudattaa?

Ei ei ei. Sinulla on nyt jauhot ihan sekaisin pussissa.

- Firma ei voi palkata au paireja
        - Palkkaerittely kuitein -> au pair maksaa veroja palkasta seka luontaiseduista.

Nama molemmat ovat au pair lainsaadantoa vastaan.

Miksi tahallaisi yritat johtaa ihmisia harhaan?

• lakimiesnainen
        Tietaja Ianikuinen kirjoitti:

Ei ei ei. Sinulla on nyt jauhot ihan sekaisin pussissa.

- Firma ei voi palkata au paireja
        - Palkkaerittely kuitein -> au pair maksaa veroja palkasta seka luontaiseduista.

Nama molemmat ovat au pair lainsaadantoa vastaan.

Miksi tahallaisi yritat johtaa ihmisia harhaan?

"Nama molemmat ovat au pair lainsaadantoa vastaan. Miksi tahallaisi yritat johtaa ihmisia harhaan?"

Au paireista on vain sopimus, ei lainsäädäntöä eikä lakia. No, Suomessa on säädetty kai jotain sosiaaliturvamaksuista ja veroista ym. mutta mitään yleistä au pair lainsäädäntöä ei ole.

• Jepjep345

Nyt on pakko vähän kommentoida...

"vaikka kuinka puhutaan että au pair on perheenjäsen, niin sitä se ei koskaan taida todellisuudessa olla. Perheenjäsenillä kun on kuitenkin eri tavalla vapoaus tehdä itsenäisiä päätöksiä kotiaskareiden ja aikataulujen suhteen, aupairina ollaan kuitenkin työsuhteessa."

Niin ei varmaan joo monissa perheissä ole, mutta löytyy niitäkin perheitä joissa olet.
        Niinkuin sanoit, toi palkka on vain TASKURAHA ja minulle saa maksaa 5x (heittona nyt vain..) enemmän että luovun vapaudestani. Niin kauan kun liksa on noin saamarin pieni, kyllä aion minäkin asioihin vaikuttaa. Piste. Sit asia on aivan eri juttu, jos saisin kuukaudes väh. 1000$, silloin se onkin ymmärrettävää, että menet sinne töihin (tosin jollaki minimipalkalla mut töihin kummiskin) ihan ku minnekki muuallekki mut eihä se nyt ihan niinkään ole. Au pair auttaa kevyesti, just jotain imurointia, astiakoneen täyttämistä/tyhjentämistä - just jtn tollasta pientä. Eihän sitä voi vaatia paljoa edes tekemään, ku eihän toi liksa ole minkäänlainen.

"perheenjäseneksi menin, mutta tosiasia oli kitenkin se, että minä olin "perheenjäsenistä" se, jonka homma oli rynnätä hakemaan rätti, kun joltain lapsista kaatui vesilasi (vaikka lasten isä olisi istunut rätin vieressä)"

En ymmärrä miksi sinä tai kukaan muukaan tuollaseen suostuit. Minä en ainakaan mene sinne piiaksi vaan au pairiksi ja jos perheen faija/mutsi vaatii et tuo se rätti vaikka itse istuu vieres ja minä toises pääs ni kyl minä ainakin sanon, että mä olen täällä au pairina enkä henkilökohtaisena piikana ja.

Ei voi muuta sanoa, ku että huhhuh mikä perhe. Minä kyllä sanon asiat suoraan ja jos menee ristiin ymmärrys niin se on moro and off I go. XD

• hostis
        Jepjep345 kirjoitti:

"vaikka kuinka puhutaan että au pair on perheenjäsen, niin sitä se ei koskaan taida todellisuudessa olla. Perheenjäsenillä kun on kuitenkin eri tavalla vapoaus tehdä itsenäisiä päätöksiä kotiaskareiden ja aikataulujen suhteen, aupairina ollaan kuitenkin työsuhteessa."

Niin ei varmaan joo monissa perheissä ole, mutta löytyy niitäkin perheitä joissa olet.
        Niinkuin sanoit, toi palkka on vain TASKURAHA ja minulle saa maksaa 5x (heittona nyt vain..) enemmän että luovun vapaudestani. Niin kauan kun liksa on noin saamarin pieni, kyllä aion minäkin asioihin vaikuttaa. Piste. Sit asia on aivan eri juttu, jos saisin kuukaudes väh. 1000$, silloin se onkin ymmärrettävää, että menet sinne töihin (tosin jollaki minimipalkalla mut töihin kummiskin) ihan ku minnekki muuallekki mut eihä se nyt ihan niinkään ole. Au pair auttaa kevyesti, just jotain imurointia, astiakoneen täyttämistä/tyhjentämistä - just jtn tollasta pientä. Eihän sitä voi vaatia paljoa edes tekemään, ku eihän toi liksa ole minkäänlainen.

"perheenjäseneksi menin, mutta tosiasia oli kitenkin se, että minä olin "perheenjäsenistä" se, jonka homma oli rynnätä hakemaan rätti, kun joltain lapsista kaatui vesilasi (vaikka lasten isä olisi istunut rätin vieressä)"

En ymmärrä miksi sinä tai kukaan muukaan tuollaseen suostuit. Minä en ainakaan mene sinne piiaksi vaan au pairiksi ja jos perheen faija/mutsi vaatii et tuo se rätti vaikka itse istuu vieres ja minä toises pääs ni kyl minä ainakin sanon, että mä olen täällä au pairina enkä henkilökohtaisena piikana ja.

Ei voi muuta sanoa, ku että huhhuh mikä perhe. Minä kyllä sanon asiat suoraan ja jos menee ristiin ymmärrys niin se on moro and off I go. XD

Ei se "liksa" olw kummoinen, kuitenkin pitää muistaa että perheelle au pair tuottaa kustannuksia ihan eri summia. Eikä se siis ole halpatyövoimaa ollenkaan, perheen kannalta.

Vanhoista viestiketjuista voi lukea mitä palkkaa taskuraha vastaa kun laskee hinnan asunnolle ja ruoalle. Ja usein autolle, bensoille, kielikursseille jne. En siihen siksi palaa. Mutta USAssa au pairin ottavat maksavat useita tuhansia dollareita au pair järjestölle, jostain luin että $7000.

Perheen kannalta siis voi olettaa että he odottavat jotain au pairilta takaisin, yleensä sitä työntekoa. Aika harvalla on varaa maksaa tuollaisia summia jotta voisi majoittaa jonkun taloonsa tutustumaan kulttuuriin.

• Iso-Finni
        lakimiesnainen kirjoitti:

"Nama molemmat ovat au pair lainsaadantoa vastaan. Miksi tahallaisi yritat johtaa ihmisia harhaan?"

Au paireista on vain sopimus, ei lainsäädäntöä eikä lakia. No, Suomessa on säädetty kai jotain sosiaaliturvamaksuista ja veroista ym. mutta mitään yleistä au pair lainsäädäntöä ei ole.

No Suomi nyt on Suomi. Täällä pitää kirpputorilla myydystä mummon maljakostakin tehdä veroilmoitus.

• matikkanero
        Jepjep345 kirjoitti:

"Sit asia on aivan eri juttu, jos saisin kuukaudes väh. 1000$"

Voin kevyesti palkata sinut silla hinnalla jos hoidat itse lentosi, kannykkakulusi, autosi, asumisesi, ruokamenosi, nettikustannukset jne.

Ja kun kuukausi on mennyt, ajatteletkin ihan toisella lailla au pairin hommasta. Ihan suomeksi.

• Nardine_4
        lakimiesnainen kirjoitti:

Ok, eli firma voi palkata jonkun au pairiksi, ja au pair saa verottomana palkan?

Just joo.

• Tietaja Ianikuinen
        Jepjep345 kirjoitti:

"Perheenjäsenillä kun on kuitenkin eri tavalla vapoaus tehdä itsenäisiä päätöksiä kotiaskareiden ja aikataulujen suhteen, aupairina ollaan kuitenkin työsuhteessa."

Puhutko nyt au pairin tyoajasta vai vapaa-ajasta?

Monissa perheissa on huomattu etta au pair on tyoaikana kuten perheenjasen ja tyoajan ulkopuolella asuu kuin hotellissa, teettaen muilla kaikki hommat.

Silla perusteella au pairille ei tulisi maksaa palkkaa ollenkaan. Harva haluaa maksaa uuden tuntemattoman perheenjasenen ruoka/asumis/kannykka/lento jne kuluja vain siita ilosta etta saa passata jotakuta illat ja viikonloput.

• dss
        Windsor66 kirjoitti:

Olin aikoinani aupparina, suomalaisessa perheessä ulkomailla (24/7 joka kolmas viikonloppu vp)! Perheen vanhemmat asuivat /työskentelivät kummatkin tahoillaan ulkomailla ja minut jätettiin yksin vastuuseen kahdesta 10 ikäisestä! Lapset ja talous ym ym oli kaikki hoidettava! Vanhemmat sitten välillä kävivät moikkaamassa ,maksamassa palkan ja antamassa ruoka,bensa ym.rahaa kuluihin...
        Se jos jokin opetti vastuuta ja oli TODELLA opettavaista aikaa, kun itsekkin ihana kakara! Lapsia kävi sääliksi! Olin 9 au pairi heillä ,samalla meiningillä! Aina kuin ehtivät kiintyä hoitajaan, niin olikin vuosi mennyt....!
        HUH! 8 kk perheessä riitti minulle ja vaihdoin maata ja duunia!

Monet silloin tuntemani aupairit ovat joutuneet vaihtamaan perhettä! Ei tarvi kituuttaa, jos perhe kohtelee kaltoin!

eihän tuollainen ole mahdollista! Oilisin itse ilmoittanut heitteellejätöstä lastensuojeluviranomaisille.

• mustalista

Tuollaisissa tilanteissa pitää lähteä rohkeasti kotiin. Au pairien pitäisi pitää keskenään mustaa listaa huonoista perheistä. Se on ainut turva...

• blancca

Mulla on kanssa huonoja kokemuksia au pair "vuodesta" Californiassa pankkiirin ja markkinointipäällikön yksilapsisessa perheessä. Poika oli ekalla ja vanhemmat aina menossa. Menin sinne kesälomien aikaan ja olin vain 2kk, kun homma oli jotain muuta kuin sovittiin. Ensimmäisen viikkoni aikana vanhemmat olivat toinen 4pv ja toinen 6pv työmatkoilla (ja uskalsivat jättää lapsensa, omaisuutensa yms ventovieraalle!) Sain peruspalkan kun sen kehtasin pyytää, mutta en ylityökorvauksia (10 dollaria tunnilta luki työsopparissa) vaikka suurimmaksi osaksi vietin päivät aamusta iltaan lapsen kanssa. Lisäksi työhöni kuului kaksikerroksisen talon siivous; imurointi ja vessojen pesu päivittäin, pyykkäys (sekä lapsen, että vanhempien vaatteet) nurtsin leikkuu, puutarhanhoito (paljon hedelmäpuita), 4 auton pesu kerran viikossa.. Olo oli kuin orjaleirillä. Puhelimessa etukäteen perhe oli niin mukavan kuuloinen ja yli-imelä, että maalasin kaiketi kuvitelmani au pair vuodesta liian ruusuisella värillä..

Päätin kk oltuani lähteä pois. Perhe kieltäytyi auttamasta minua lippujen varauksessa (itse ne tietenkin maksoin) saatikka viemästä minua lentokentälle. Menin sts:n kautta ja sieltä koordinaattori lopulta ajoi minut kahden tunnin matkan päähän lentokentälle. Matkalla sinne kuulin, ett olin vain "kokeilu", että voiko kyseiseen perheeseen enää antaa au pairia, ja olin nro16!! Ihan uskomatonta..tuntui, että olisihan tuon jo tiennyt nro 10 kohdalla viimeistään, että jokin mättää, kun au pairit eivät viihdy perheessä. Minulle oli jo valmiiksi katsottu uusi perhe, mutta koska en ollut oireillut ongelmistani aikaisemmin, oli kyseiseen perheeseen annettu toinen au pairi kk kuluttua... koko hommasta jäi niin paska maku että!

Huipuinta oli, että tätini (kuultuaan, että lopetan au pair vuoden kesken) laittoi minulle kortin usaan ja kehoitti siinä pysymään perheessä vaikka hampat irvessä loppuvuoden :DDD En yhtään ole katunut päätöstäni tulla takaisin aikaisemmin..tuntuu, että voisi jopa harmittaa, kun olisi vuoden elämästään vietänyt paikassa, jossa ei viihdy ollenkaan

• hostis

Ja au pair perheiden pitäisi pitää keskenään mustaa listaa huonoista au paireista!

• Ordiland

Vau jouduit tekemaan melkein 8 tunnin tyopaivia.

Kuulostaa ihan tyopaikalta. Kamalaaa! Eika varmaan vesibookkiin paassy kun 5 kertaa paivassa.

• inhoanbrittejä

... Jos nämä nyt sitten olivat brittejä, mutta punnasta päätellen. viheliäistä ja tyhmää porukkaa.

• Naperonurkka

Meian naapuri Espoossa polttaa tupakkaa parvekkeella joten vihaan nyt kaikkia suomalaisia

• Eeshe20

Hei, itse olen talla hetkella Au Pairina Amerikassa, ja toimii minulle loistavasti. Syy: tulin Au Pairiksi laillisen/ Usan hallituksen hyvaksyman Au Pair jarjeston kautta. Jarjeston kautta au pairiksi tullessa saannot ovat selkeat, seka au pairille ja host perheelle. Max tyomaara viikossa on 45h, ja sen taytyy olla paasaantoisesti lastenhoitoa, ei esim. siivousta. Palkka minulla on $200 viikossa. Tukijarjestelma on vankka, tapaaminen au pair -ohjaajan kanssa kerran kuukaudessa, jolloin voi sitten avata sydantaan kaikesta mika menee hyvin tai huonosti. Mikali perheen kanssa ei kemiat toimi, tai esim. hostaiti on "tyranni", perheen voi vaihtaa.

Olen kuullut paljon kauhutarinoita naista netin kautta au paireiksi lahteneista. Ilman selkeita saantoja on vaikea kuvitella toimivaa Au Pair suhdetta. On toki poikkeuksia! Mutta eeeehdottomasti suosittelen kaikille Au Pairiksi haluaville jarjestoa, esimerkiksi Cultural Care Au Pair (EF)!! Itse ei tarvitse maksella muuta kuin vakuutus ja Viisumijarjestelyt, kaikki muu on covered. Lisaksi pakettiin kuuluu viikko Au Pair koulussa, ainakin nain USAn osalta.

Oma kokemukseni on ollut kasittamattoman hieno! 10 kuukautta takana ja enaa kaksi jaljella, tuntuu pelottavalta. :) Mutta lahtisin tahan seikkailuun milloin vain uudestaan, ainakin nain turvallisesti jarjeston alla. Ei tama pelkastaan ruusuilla tanssimista ole tietenkaan ollut, mutta oikea asenne hommaan niin kaikesta selviaa!

• tuleva au pair

Kiitos Happy Au Pair! Itse olen lähdössä elokuussa just ton kyseisen järjestön kautta, ja näitä kauhutarinoita luettuani alkoi vähän pelottaa.. mutta kyllä toi järjestön kautta meno on varmasti aivan eri juttu! :)

• hostis

• uygkhygk

Olen kuullut vastaavia kokemuksia. Nuoria erityisesti hyväksikäytetään todella usein noissa au-pair-hommissa. Se perhe oli ilmeisesti sitten ajatellut palkkaavansa halvan siivooojan ja kotiapulaisen itselleen, mutta markkinoinut pestiä valheellisesti lastenhoitajan hommana? Kiinnostaisi myös tietää, että hommasitko au pair-paikkasi jonkun au- paireja välittävän firman kautta, vaiko ominpäin. Voisit halutessasi valittaa kohtelustasi, jos haluaisit. Au-paireja välittävälle firmalle tai muutenkin, jos jaksaisit hommaan ryhtyä. Kyseinen au pair- apulaisia ottava perhe jossa olit, on nimittäin saattanut enemmänkin hyödyntää törkeästi halpatyövoimaksi katsomaansa väkeä, ikävä kyllä. Tekemäsi työn verotustilitykset verottajalle tuskin ovat kohdallasi menneet ihan laillisia reittejä... Saitko palkkasi työstäsi puhtaana käteen, vaiko tilillesi? Sinun olisi kuulunut saada palkkasi tilillesi maksettuna, mikäli palkkaamasi perhe ei toiminut siten ja palkka tehdystä työstä tulee aina maksaa tilille. Muuhun ei edes pidä suostua. Samoin aina tulee olla ja aina kannattaa laatia tarkka kirjallinen työsopimus - ja etenkin, jos ulkomaille töihin lähtee. En sano, että sekään aina pelastaisi ikäviltä kokemuksilta, mutta kirjallinen työsopimus auttaa ja siihen voi vedota, mikäli palkkatilitykset eivät tule ajallaan ja jos työtä teetetään järjettömästi.

Palkkasi on ollut kertomaasi työmäärään nähden aivan liian liian alhainen. Kun työtehtäväsi kertomasi mukaan ulottuivat esim. joillekin päiville siten, että ns. vapaapäiväksesi määritellystä oli ilmeiseimminkin vain osa päivästä vapaata, olisi sen pitänyt näkyä palkassasi. Useimmissa Euroopan maissa on nykyisin käytössä viisipäiväinen työviikko. Jotkut kuvittelevat ilmeisesti, että jotakin orjakaupan jäänteitä voisi toteuttaa noissa nuorten ulkomaan lastenhoitopesteissä, sikamaista...

Eräälle tutulle tytölle kävi myös siten, että hänet palkattiin ulkomaille huolehtimaan tietyistä maatilan töistä ja lisäksi hänelle oli luvattu maksuton asuminen ja ruoka jokaiselle päivälle. Todellisuudessa "ruoka" oli kuulemma ollut pizza korkeintaan kerran viikossa ja tyttöä ei myöskään kutsuttu yhteiseen ruokapöytään kun muu perhe aterioi, puhumattakaan siitä, että olisi vastineeksi annettu erillistä ruokarahaa luvattujen ruokakustannusten kattamiseksi. Onneksi tapaus sattui Euroopassa, eli pois lähteminen oli helppoa siinäkin tapauksessa ja fiksuna kyseinen tyttö hänkin huomasi meiningin.

Sinä olet varmasti kokemuksestasi oppinut. Harmi, että tuollaiseen tilanteeseen jouduit. Jotenkin erityisen törkeää, jos käytetään hyväksi ulkomaalaisen tietämättömyyttä paikallisista tavoista ja vaikeutta kommunikoida, kuten viittasit ongelmiin puhelimen hankinnassa ja nettiliittymänkin käytössä au pair- perheessäsi.

• au pair

Ikäviä kokemuksia täällä. On kuitenkin hyvä, että niitä tuodaan esille. Ajattelin kertoa omista kokemuksistani, jotka ovat olleet positiivisempia.

Itse haaveilin aina vaihto-oppilasvuodesta ulkomailla, mutta perheelläni ei ollut siihen varaa, ei myöskään kuukauden kielikurssiin. Päätin siis lähteä au pairiksi, enkä onneksi joutunut koskaan katumaan.

Tahtoisin lohduttaa kaikkia, että kyllä niitä hyviäkin au pair -perheitä löytyy. Olen ollut au pairina Ranskassa, Briteissä ja Suomessa suomenruotsalaisella alueella (suomalainen ei virallisesti voi työskennellä au pairina Suomessa). Kaikki perheet ovat olleet ns. hyviä perheitä, mutta Ranskan perheeni ylitse muiden. Työskentelin samassa ranskalais-sveitsiläisessä perheessä yhteensä kolme kevättä ja kesää lukioaikana ja sen jälkeen.

Jokaisen perheeni olen hankkinut itsenäisesti internetistä, kansainvälisiltä au pair -sivuilta. Useiden mielestä perheen hankkiminen itse on riskialtista, mutta edelläkin kuultujen tarinoiden perusteella myöskään toimistot eivät aina tarjoa erityistä turvaa. Mikään ei estä perhettä valehtelemasta toimistolle, vaikka nämä kävisivätkin kotikäynnillä ja tekisivät haastattelun, eikä mikään estä toimistoa sijoittamasta au pairia perheeseen, josta on jo valmiiksi huonoja kokemuksia. Monien toimistojen toiminta vaikuttaa lähinnä rahastukselta ja ainoa hyvä puoli on, että toimistot usein etsivät uuden perheen, mikäli ensimmäinen osoittautuu huonoksi. On tietenkin kuitenkin myös hyviä toimistoja.

Valitsin itsenäisen tavan hankkia perhe monestakin eri syystä. Ensinnäkään minun ei tarvinnut maksaa perheen etsimisestä kenellekään. Ajattelin, että välitysmaksuihin menevällä rahalla lennän jo takaisin Suomeen, mikäli perhe osoittautuu huonoksi, tai viivyn hetken aikaa maassa ja yritän etsiä uuden perheen. Toiseksi sain valita perheeni täysin itsenäisesti. Olin yhteydessä erilaisten perheiden kanssa ja kerroin tarkkaan omat toiveeni sekä kysyin perheiltä monia erilaisia kysymyksiä. Tein esimerkiksi selväksi, etten ota vastaan perhettä, joka asuu sellaisella asuinalueella, jossa ei ole toivomiani urheilumahdollisuuksia. Lisäksi rajasin esimerkiksi lasten iän ja lukumäärän: en ole ottanut vastaan perheitä, joissa on yksikään alle 3-vuotias lapsi tai enemmän kuin kolme lasta. Lisäksi olen kertonut rehellisesti asioita itsestäni, kuten sen, etten ole mikään gourmet-tason kokki.

Kun valitsee perheensä itse, voi valita myös paikan itsenäisesti. Itse olen aina halunnut perheen pienestä kylästä, jonka lähettyvillä on mielelään suurempi kaupunki. Ei kannata unohtaa kysyä, onko au pairilla oma auto käytössään (ja kuka maksaa bensat) ja millainen julkinen liikenne asuinalueella on! Ei kannata unohtaa kysyä sellaisiakaan kysymyksiä, jotka eivät tulisi ensimmäiseksi mieleen, kuten sitä, noudattaako perhe jotain ruokavaliota tai millainen uskonnollinen vakaumus heillä on. Kannattaa myös kysellä tarkkaan, millainen rooli au pairilla tulee olemaan kyseisessä perheessä.

Ennen valinnan tekemistä olen pyytänyt työaikataulut ja työtehtävät ja kysynyt, mikä on tarkka palkka. Lisäksi olen kysellyt esimerkiksi mahdollisuuksista käydä kielikurssilla. Olen saanut nähtäväkseni kuvia perheestä ja heidän talostaan sekä tulevasta huoneestani.

Uskon, että huolellinen perheiden seulominen vähentää riskiä joutua huonoon perheeseen. Luulisin, että huono perhe vähintäänkin kyllästyisi kysymystulvaan ja ottaisi au pairin helpoimman kautta. Kannattaa myös muistaa, että jollei perhe halua tietää mitään sinusta etukäteen, on se huolestuttava merkki. Lapsistaan välittävät ihmiset kyselevät myös sinulta, kuka ja millainen ihminen olet. Kannattaa kysellä, onko perheellä ollut aikaisemmin au paireja ja onko heillä ketään vanhaa au pairia, joka voisi suositella heitä ja jonka kanssa voisit keskustella. Jos perheellä on ollut useita au paireja, mutteivat he voi suositella ketään, ei se ole välttämättä hyvä merkki.

Aina voi tietenkin kuitenkin pettyä. Sellaiseen täytyy vain varautua ja muistaa pitää järki kädessä: esimerkiksi varata riittävästi rahaa Suomeen paluuta varten, eikä luovuttaa koskaan passiaan kenellekään ulkopuoliselle. Heti perheeseen mennessä kannattaa myös tehdä työsopimus.

On myös ymmärrettävä, että ihmiset ovat erilaisia, eikä kaikkiin perheisiin ja kaikkien ihmisten tapoihin voi välttämättä koskaan sopeutua, eikä tarvitsekaan. Harva sopeutuisi kaikkiin suomalaisiinkaan perheisiin. Tutustuminen vieraaseen kulttuuriin voi olla hyvin avartavaa. Itse pidän nykyään suurena voittonani sitä, että olen työskennellyt eri maissa ja asunut erilaisissa perheissä. Olen havainnut, että asioita voi tehdä monella eri tapaa, eikä mikään tapa ole välttämättä oikea tai väärä. Mukaan on tarttunut myös oppi sieltä ja toinen täältä.

Koska merkkimäärä on rajallinen, jatkan kokemusteni kertomista myöhemmin...

• kokemus!
        au pair kirjoitti:

Ikäviä kokemuksia täällä. On kuitenkin hyvä, että niitä tuodaan esille. Ajattelin kertoa omista kokemuksistani, jotka ovat olleet positiivisempia.

Itse haaveilin aina vaihto-oppilasvuodesta ulkomailla, mutta perheelläni ei ollut siihen varaa, ei myöskään kuukauden kielikurssiin. Päätin siis lähteä au pairiksi, enkä onneksi joutunut koskaan katumaan.

Tahtoisin lohduttaa kaikkia, että kyllä niitä hyviäkin au pair -perheitä löytyy. Olen ollut au pairina Ranskassa, Briteissä ja Suomessa suomenruotsalaisella alueella (suomalainen ei virallisesti voi työskennellä au pairina Suomessa). Kaikki perheet ovat olleet ns. hyviä perheitä, mutta Ranskan perheeni ylitse muiden. Työskentelin samassa ranskalais-sveitsiläisessä perheessä yhteensä kolme kevättä ja kesää lukioaikana ja sen jälkeen.

Jokaisen perheeni olen hankkinut itsenäisesti internetistä, kansainvälisiltä au pair -sivuilta. Useiden mielestä perheen hankkiminen itse on riskialtista, mutta edelläkin kuultujen tarinoiden perusteella myöskään toimistot eivät aina tarjoa erityistä turvaa. Mikään ei estä perhettä valehtelemasta toimistolle, vaikka nämä kävisivätkin kotikäynnillä ja tekisivät haastattelun, eikä mikään estä toimistoa sijoittamasta au pairia perheeseen, josta on jo valmiiksi huonoja kokemuksia. Monien toimistojen toiminta vaikuttaa lähinnä rahastukselta ja ainoa hyvä puoli on, että toimistot usein etsivät uuden perheen, mikäli ensimmäinen osoittautuu huonoksi. On tietenkin kuitenkin myös hyviä toimistoja.

Valitsin itsenäisen tavan hankkia perhe monestakin eri syystä. Ensinnäkään minun ei tarvinnut maksaa perheen etsimisestä kenellekään. Ajattelin, että välitysmaksuihin menevällä rahalla lennän jo takaisin Suomeen, mikäli perhe osoittautuu huonoksi, tai viivyn hetken aikaa maassa ja yritän etsiä uuden perheen. Toiseksi sain valita perheeni täysin itsenäisesti. Olin yhteydessä erilaisten perheiden kanssa ja kerroin tarkkaan omat toiveeni sekä kysyin perheiltä monia erilaisia kysymyksiä. Tein esimerkiksi selväksi, etten ota vastaan perhettä, joka asuu sellaisella asuinalueella, jossa ei ole toivomiani urheilumahdollisuuksia. Lisäksi rajasin esimerkiksi lasten iän ja lukumäärän: en ole ottanut vastaan perheitä, joissa on yksikään alle 3-vuotias lapsi tai enemmän kuin kolme lasta. Lisäksi olen kertonut rehellisesti asioita itsestäni, kuten sen, etten ole mikään gourmet-tason kokki.

Kun valitsee perheensä itse, voi valita myös paikan itsenäisesti. Itse olen aina halunnut perheen pienestä kylästä, jonka lähettyvillä on mielelään suurempi kaupunki. Ei kannata unohtaa kysyä, onko au pairilla oma auto käytössään (ja kuka maksaa bensat) ja millainen julkinen liikenne asuinalueella on! Ei kannata unohtaa kysyä sellaisiakaan kysymyksiä, jotka eivät tulisi ensimmäiseksi mieleen, kuten sitä, noudattaako perhe jotain ruokavaliota tai millainen uskonnollinen vakaumus heillä on. Kannattaa myös kysellä tarkkaan, millainen rooli au pairilla tulee olemaan kyseisessä perheessä.

Ennen valinnan tekemistä olen pyytänyt työaikataulut ja työtehtävät ja kysynyt, mikä on tarkka palkka. Lisäksi olen kysellyt esimerkiksi mahdollisuuksista käydä kielikurssilla. Olen saanut nähtäväkseni kuvia perheestä ja heidän talostaan sekä tulevasta huoneestani.

Uskon, että huolellinen perheiden seulominen vähentää riskiä joutua huonoon perheeseen. Luulisin, että huono perhe vähintäänkin kyllästyisi kysymystulvaan ja ottaisi au pairin helpoimman kautta. Kannattaa myös muistaa, että jollei perhe halua tietää mitään sinusta etukäteen, on se huolestuttava merkki. Lapsistaan välittävät ihmiset kyselevät myös sinulta, kuka ja millainen ihminen olet. Kannattaa kysellä, onko perheellä ollut aikaisemmin au paireja ja onko heillä ketään vanhaa au pairia, joka voisi suositella heitä ja jonka kanssa voisit keskustella. Jos perheellä on ollut useita au paireja, mutteivat he voi suositella ketään, ei se ole välttämättä hyvä merkki.

Aina voi tietenkin kuitenkin pettyä. Sellaiseen täytyy vain varautua ja muistaa pitää järki kädessä: esimerkiksi varata riittävästi rahaa Suomeen paluuta varten, eikä luovuttaa koskaan passiaan kenellekään ulkopuoliselle. Heti perheeseen mennessä kannattaa myös tehdä työsopimus.

On myös ymmärrettävä, että ihmiset ovat erilaisia, eikä kaikkiin perheisiin ja kaikkien ihmisten tapoihin voi välttämättä koskaan sopeutua, eikä tarvitsekaan. Harva sopeutuisi kaikkiin suomalaisiinkaan perheisiin. Tutustuminen vieraaseen kulttuuriin voi olla hyvin avartavaa. Itse pidän nykyään suurena voittonani sitä, että olen työskennellyt eri maissa ja asunut erilaisissa perheissä. Olen havainnut, että asioita voi tehdä monella eri tapaa, eikä mikään tapa ole välttämättä oikea tai väärä. Mukaan on tarttunut myös oppi sieltä ja toinen täältä.

Koska merkkimäärä on rajallinen, jatkan kokemusteni kertomista myöhemmin...

Kuten jo mainitsin, erityisesti ranskalais-sveitsiläinen perheeni osoittautui todelliseksi au pairin unelmaperheeksi. Heti alussa allekirjoitimme perheen laatiman, erittäin kattavan työsopimuksen.

Perhe asui toivomusteni mukaisesti pienessä kylässä, kuitenkin lähellä suurta kaupunkia. Tarjolla oli lukuisia urheilumahdollisuuksia sekä perheen kustantama, lähellä sijaitsevan hulppean kuntokeskuksen jäsenkortti. Käytössäni oli oma auto, jonka bensat perhe maksoi. Perhe maksoi myös vähintään 1/3 kielikoulumaksuistani. Kielikurssi oli kahtena iltana viikossa suuressa kaupungissa ja matkoihin sain käyttää "omaa" autoani. Taskurahani oli noin 100 euroa viikossa ja sen sain kerran viikossa käteisenä. Perhe maksoi myös pienet ostokseni kaupassa käydessämme. Lisäksi perhe maksoi myös minun ateriani aina ulkona syödessämme ja sain myös oleskeluni aikana pieniä lahjoja ja läksiäislahjat Suomeen palatessani.

Perheellä oli suuri omakotitalo, jossa minulla oli oma huone isolla parvekkeella. Käytin perheen tietokonetta (internet oli vapaasti käytössäni) ja lapsilla ja minulla oli tv yläkerran aulatilassa. Tullessani perhe osti polkupyörän ja he ottivat minut mukaan kauppaan valitsemaan pyörää, jotta se olisi mieleiseni. Viimeisenä kesänä perhe oli rakennuttanut pihalle myös mukavan kokoisen uima-altaan.

Perheen luona kävi siivooja kerran viikossa, joten suuret siivoustyöt eivät kuuluneet minulle. Tehtäväni oli valmistella lapset kouluun, viedä heidät sinne (parin kilometrin matka) ja hakea lounaalle, valmistaa lounas ja viedä takaisin kouluun, hakea taas, antaa välipala ja valvoa lasten läksyjä sekä kuljettaa heitä harrastuksiin tarpeen vaatiessa. Lisäksi tein pieniä kotitaloustöitä, ripustin pyykin ja silitin, täytin ja tyhjensin tiskikonetta, kävin kerran viikossa kaupassa sekä imuroin tarpeen vaatiessa osan alakerrasta. Käytännössä suoriuduin kotitöistä helposti aina aamupäivän aikana, ja kun vein lapset takaisin kouluun lounaan jälkeen, minulla oli muutama tunti vapaata aikaa. Iltapäivällä olin lasten seurassa vielä tunnista kolmeen tuntiin, jonka jälkeen minulla oli vapaata. Koska lapset olivat jo kouluikäisiä, ei heitä tarvinnut erityisesti "vahtia". Viihdyin perheen parissa hyvin ja koska lapsilla ja minulla oli yhteinen urheiluharrastus, harjoittelimme usein iltaisin yhdessä. Perheen äiti teki päivällisen ja osallistuin vapaa-ajalla kotiaskareisiin, kuten normaali perheenjäsen.

Kun lapset olivat kesälomalla, he kävivät harrastuksissa, kävimme usein myös kuntokeskuksella (jossa oli lapsille omia kerhoja) ja vietimme myös päiviä uimarannoilla ja vesipuistoissa. Lapset olivat vuoronperään myös noin viikon valmennusleireillä kesäisin, jolloin parin viikon ajan minulla oli vain yksi lapsi huollettavanani.

Olin aina tervetullut perheen menoihin myös viikonloppuisin, ja he myös käyttivät minua varta vasten eri paikoissa (Alpeilla, eri kaupungeissa, ravintoloissa...). Perheen äidin kanssa kävin kerran suurilla festareilla, kerran vietimme perheen kanssa viikonlopun hotellissa Alpeilla ja muutoin kävimme silloin tällöin sukulaisten ja tuttavien luona. Kun perhe oli kerran viikon ulkomailla, eivätkä he voineet ottaa minua mukaan, ehdottivat he minulle, että voisin kutsua sisareni viikoksi kylään ja jättivät meille ruokarahaa. Kemiat perheen kanssa toimivat loistavasti ja vanhemmat sanoivat aina minulle, että heidän kotinsa on myös aina minun kotini ja olen aina tervetullut sinne ja löydän sieltä aina oman huoneeni. Viimeisestä kesästäni heidän luonaan on useita vuosia, mutta pidämme edelleen ja suunnittelemme vierailuja. Perhe kutsuu minut Ranskaan lomailemaan joka kesä. En olisi siis voinut olla onnekkaampi: sain au pair -kokemukseni myötä toisen perheen ja roppakaupalla hienoja muistoja ja kokemuksia. Vähätellä ei voi myöskään sujuvan ranskankielentaidon ja kahden eri maan kulttuurintuntemuksen hyötyjä, joita olen havainnut työelämässä arvostettavan. Suosittelen!

• kokenut paljon

Äitini pisti tänään linkin tästä teidän keskustelusta ja ajattelin, että kertoisin oman näkemykseni... Lähdin siis viime vuonna au pairiksi, takana oli kokemusta niin lapsista kuin yksin asumisesta jo monen vuoden ajan.
        Lähdin alunperin netin kautta. Ensimmäisessä perheessäni 2 viikkoa oli lomaa ja pohdin mitä minun pitäisi oikein tehdä tässä perheessä, muuta kuin ottaa aurinkoa. He kun olivat lupautuneet selittämään kaiken tarkoin. noh sitten yks kaks perheen äiti aloitti työt loman jälkeen, minulle kertomatta. Ei se mitään koska meillä oli taloudenhoitaja joten lapset eivät olleet yksin... kuitenkin kyseisenä iltana äiti kysyi minulta klo. 20.00 mitä laitan heille ruuaksi. Ilman minkäänlaista ilmoitusta hän vain täräytti sen. Olin aivan haavi auki ja paniikki iski, onneksi asia klaarattiin. Jatko ei ollut ollenkaan hyvä ja parin päivän päästä teinkin jo monta asiaa mitä ei ennen sovittu. He olivat hyvin ystävällisiä, mutta kierosti alkoivat rajoittamaan kaikkea. Esimerkiksi ensin rajattiin juoma pelkkään veteen, sitten pelkkään lounaaseen (mistä illallista kun työt loppuu klo. 22 ja asun alueella josta vaarallista mennä syömään polkupyörällä). Lopulta söin vähemmän kuin muut ja aloin laihtumaan. Minulta kiellettiin myös ulos meno päivisin klo. 9-17 mikä oli ainoa vapaa-aikani. Tämä verukkeella että palaisin auringossa. Lopulta kaikki oli niin ahdistavaa, että oli pakko lähteä. Viimeisellä viikolla perheen äiti, apteekkari, ehdotti osallistumistani anoreksiakurssille, kun olin jo niin laiha.. kumma

Vaihdoin sitten omin päiten perhettä, kun muuta apua ei kuulunut. Apuuni tuli mukava nainen, kotoisin aivan muualta kuin kyseisestä maasta. Hän haki minut ja auttoi kaikessa, sain maalata oman huoneeni ja olin todella onnellinen. Au pairina olo oli helppoa, lasten aamutoimet kouluun kuskaukset, kaupassa käyntiä ja kotitöitä kuin kotona asuisi... palkkakin oli loistava ja vapaata paljon. tätä ei kuitenkaan kestänyt kauan, koska perheen äiti sai hermoromahduksen ja lapset muuttivat isälleen asumaan. siis lähtö tuli.

päätin koittaa vielä kerran, koska minulla oli paljon kavereita ja juuri takana hyvä kokemus. asuin hetken kimppakämpässä ja ystävän avulla pääsin järjestöön, joka oli suomalaisen yhteistyökumppani. he etsivätkin minulle perhettä hiki päässä ja lopulta löytyi perhe, ei kuitenkaan ihanne. Noh minulla oli rahat vähissä, joten ei muuta kuin perheeseen. Työ oli ns au pair eli paljon lisää tunteja, kuin myös palkkaa. työhön kuului pelkät lapset, viisi kipaletta. Perheen isä löi lapsia useasti ja lapset sitten ajattelivat saavansa lyödä minua... kun vatsassani oli kengän muotoinen mustelma, olin melkein jo luovuttamassa... jatkoin vielä kunnes tulin todella kiepäksi ja perhe vain vaati töihin. tartutin taudin sitten lapsiin ja kuka olikaan syypää... En kestänyt lopulta vanhempien kylmyyttä ja lasten lyömistä ja lähdin.

viimeinen muttei vähäisin perheeni oli erikoisin tapaus - liekö äiti päästään sekaisin? Luvattiin maat ja taivaat, pyysin sopimusta, noh tulee hetken päästä. Alussa todettiin että au pair on lasten kaveri, ei osa perhettä ja siis yksityisasiat omassa tiedossa. Oisi pitänyt tajuta...siitä se sitten lähti. Kävimme jonkun ihme keskustelun joka viikko kuinka olen tasainen, en täydellinen missään enkä huono missään. pitäisi olla täydellinen tai tulee potkut. Elin koko ajan pelossa, että lennän talosta. 2 viikkoa aloitettuani minulle sanottiin, että 2vk kokeilua, jos en ole riittävän läheinen lasten kanssa, joudun lähtemään. Ajattelin, että selvä ja yritin parhaani. Onnistuinkin luomaan hyvän suhteen lapsiin, mikä oli helppoa, ja tein työni huolella. Sitten minua alettiin rajoittamaan - en saanut syödä kuivakaapista, en pakasteesta mitään. sain lounaan ja aamupalaa sain tehdä itse, siinä se. Menin aina nälkäisenä nukkumaan. Äiti neuvoi ostamaan omaa ruokaa jääkaappiin, tein niin kerran ja kiellettiin tuomasta omaa ruokaa kotiin. Tilanne johti siihen, että lopussa sain syödä 1 hyllyltä ruokaa, se sisälsi yleensä vettä, sipulia ja kananmunia. Tämän lisäksi suihkuni rajoitettiin ensin arkena aamuun klo10-14 ja lopulta en saanut käydä suihkussa koko viikonloppuna. huoneestani (joka oli 1,8mx3m) vietiin kalusteita yksitellen pois, lopulta vain katossa roikkui yksi hehkulamppu ja opiskelu jäi siihen. Palkan jouduin pyytämään aina, muutamaa äiti ei maksanut ollenkaan.

Kaikkeen pitää valmistautua, mutta kaikella rajansa... Tämä oli kokemus joka todella kasvatti ja auttoi ohjaamaan haluttuun elämään, mutta edelleen itku kurkussa muistelen aikaa, kun kaipasin äitiäni. Asun edelleen samassa maassa, jopa pyrin tänne kouluun... Mutta au pair elämää en suosittele kenellekään!

• jepjep345
        kokenut paljon kirjoitti:

Äitini pisti tänään linkin tästä teidän keskustelusta ja ajattelin, että kertoisin oman näkemykseni... Lähdin siis viime vuonna au pairiksi, takana oli kokemusta niin lapsista kuin yksin asumisesta jo monen vuoden ajan.
        Lähdin alunperin netin kautta. Ensimmäisessä perheessäni 2 viikkoa oli lomaa ja pohdin mitä minun pitäisi oikein tehdä tässä perheessä, muuta kuin ottaa aurinkoa. He kun olivat lupautuneet selittämään kaiken tarkoin. noh sitten yks kaks perheen äiti aloitti työt loman jälkeen, minulle kertomatta. Ei se mitään koska meillä oli taloudenhoitaja joten lapset eivät olleet yksin... kuitenkin kyseisenä iltana äiti kysyi minulta klo. 20.00 mitä laitan heille ruuaksi. Ilman minkäänlaista ilmoitusta hän vain täräytti sen. Olin aivan haavi auki ja paniikki iski, onneksi asia klaarattiin. Jatko ei ollut ollenkaan hyvä ja parin päivän päästä teinkin jo monta asiaa mitä ei ennen sovittu. He olivat hyvin ystävällisiä, mutta kierosti alkoivat rajoittamaan kaikkea. Esimerkiksi ensin rajattiin juoma pelkkään veteen, sitten pelkkään lounaaseen (mistä illallista kun työt loppuu klo. 22 ja asun alueella josta vaarallista mennä syömään polkupyörällä). Lopulta söin vähemmän kuin muut ja aloin laihtumaan. Minulta kiellettiin myös ulos meno päivisin klo. 9-17 mikä oli ainoa vapaa-aikani. Tämä verukkeella että palaisin auringossa. Lopulta kaikki oli niin ahdistavaa, että oli pakko lähteä. Viimeisellä viikolla perheen äiti, apteekkari, ehdotti osallistumistani anoreksiakurssille, kun olin jo niin laiha.. kumma

Vaihdoin sitten omin päiten perhettä, kun muuta apua ei kuulunut. Apuuni tuli mukava nainen, kotoisin aivan muualta kuin kyseisestä maasta. Hän haki minut ja auttoi kaikessa, sain maalata oman huoneeni ja olin todella onnellinen. Au pairina olo oli helppoa, lasten aamutoimet kouluun kuskaukset, kaupassa käyntiä ja kotitöitä kuin kotona asuisi... palkkakin oli loistava ja vapaata paljon. tätä ei kuitenkaan kestänyt kauan, koska perheen äiti sai hermoromahduksen ja lapset muuttivat isälleen asumaan. siis lähtö tuli.

päätin koittaa vielä kerran, koska minulla oli paljon kavereita ja juuri takana hyvä kokemus. asuin hetken kimppakämpässä ja ystävän avulla pääsin järjestöön, joka oli suomalaisen yhteistyökumppani. he etsivätkin minulle perhettä hiki päässä ja lopulta löytyi perhe, ei kuitenkaan ihanne. Noh minulla oli rahat vähissä, joten ei muuta kuin perheeseen. Työ oli ns au pair eli paljon lisää tunteja, kuin myös palkkaa. työhön kuului pelkät lapset, viisi kipaletta. Perheen isä löi lapsia useasti ja lapset sitten ajattelivat saavansa lyödä minua... kun vatsassani oli kengän muotoinen mustelma, olin melkein jo luovuttamassa... jatkoin vielä kunnes tulin todella kiepäksi ja perhe vain vaati töihin. tartutin taudin sitten lapsiin ja kuka olikaan syypää... En kestänyt lopulta vanhempien kylmyyttä ja lasten lyömistä ja lähdin.

viimeinen muttei vähäisin perheeni oli erikoisin tapaus - liekö äiti päästään sekaisin? Luvattiin maat ja taivaat, pyysin sopimusta, noh tulee hetken päästä. Alussa todettiin että au pair on lasten kaveri, ei osa perhettä ja siis yksityisasiat omassa tiedossa. Oisi pitänyt tajuta...siitä se sitten lähti. Kävimme jonkun ihme keskustelun joka viikko kuinka olen tasainen, en täydellinen missään enkä huono missään. pitäisi olla täydellinen tai tulee potkut. Elin koko ajan pelossa, että lennän talosta. 2 viikkoa aloitettuani minulle sanottiin, että 2vk kokeilua, jos en ole riittävän läheinen lasten kanssa, joudun lähtemään. Ajattelin, että selvä ja yritin parhaani. Onnistuinkin luomaan hyvän suhteen lapsiin, mikä oli helppoa, ja tein työni huolella. Sitten minua alettiin rajoittamaan - en saanut syödä kuivakaapista, en pakasteesta mitään. sain lounaan ja aamupalaa sain tehdä itse, siinä se. Menin aina nälkäisenä nukkumaan. Äiti neuvoi ostamaan omaa ruokaa jääkaappiin, tein niin kerran ja kiellettiin tuomasta omaa ruokaa kotiin. Tilanne johti siihen, että lopussa sain syödä 1 hyllyltä ruokaa, se sisälsi yleensä vettä, sipulia ja kananmunia. Tämän lisäksi suihkuni rajoitettiin ensin arkena aamuun klo10-14 ja lopulta en saanut käydä suihkussa koko viikonloppuna. huoneestani (joka oli 1,8mx3m) vietiin kalusteita yksitellen pois, lopulta vain katossa roikkui yksi hehkulamppu ja opiskelu jäi siihen. Palkan jouduin pyytämään aina, muutamaa äiti ei maksanut ollenkaan.

Kaikkeen pitää valmistautua, mutta kaikella rajansa... Tämä oli kokemus joka todella kasvatti ja auttoi ohjaamaan haluttuun elämään, mutta edelleen itku kurkussa muistelen aikaa, kun kaipasin äitiäni. Asun edelleen samassa maassa, jopa pyrin tänne kouluun... Mutta au pair elämää en suosittele kenellekään!

Otan osaa. Tollasta tarinaa ei ole kiva lukea. :( En vain ymmärrä miten sinä n. 90% suomalaisista au paureista siedätte tollasta. Minä en olisi kestänyt viikkoakaan. Mutta toikin kokemus kasvattaa ihmistä, kokemus kuin kokemus. Todiste siitä että on ties minkälaisia perheitä olemassa.

• Housuissa.
        jepjep345 kirjoitti:

Otan osaa. Tollasta tarinaa ei ole kiva lukea. :( En vain ymmärrä miten sinä n. 90% suomalaisista au paureista siedätte tollasta. Minä en olisi kestänyt viikkoakaan. Mutta toikin kokemus kasvattaa ihmistä, kokemus kuin kokemus. Todiste siitä että on ties minkälaisia perheitä olemassa.

"En vain ymmärrä miten sinä n. 90% suomalaisista au paureista siedätte tollasta"

Luulet et se on lahempana 84.34%

• VaihtamallaParanee

Tehkää se jo etukäteen selväksi, että siivoojaksi en ala, mutta ruokaa voin tehdä ja lapsia kaitseja. Netti tulee olla käytössä. Tehkää ehdot etukäteen selväksi,mitä teette ja mitä ette. Jos ei kelpaa, niin älkää menkö. On minulla tuttuja, jotka vaihtoivat paikkaa kesken, koska saivat tarpeekseen.

• Mamashita

"Netti tulee olla käytössä."

Tuo on ihan tarkein. Lastenhoidosta ja ruoanteon voi unohtaa mut faecesbuukiin pitaa paasta 24/7. Se on kauheeta riistoo jos ei paase nettii niinku!

Minakin huomasin olevani orjana himassa, joudun siivoon, hoitaan niinku lapsia ja laittaa ruokaa. Palkkaa en saa ollenkaan. Yritan lahtea heti kuin mahdollista mutta en tieda miten sen sanoisin perheelleni (mies ja lapset).

• giulia-90
        Mamashita kirjoitti:

"Netti tulee olla käytössä."

Tuo on ihan tarkein. Lastenhoidosta ja ruoanteon voi unohtaa mut faecesbuukiin pitaa paasta 24/7. Se on kauheeta riistoo jos ei paase nettii niinku!

Minakin huomasin olevani orjana himassa, joudun siivoon, hoitaan niinku lapsia ja laittaa ruokaa. Palkkaa en saa ollenkaan. Yritan lahtea heti kuin mahdollista mutta en tieda miten sen sanoisin perheelleni (mies ja lapset).

naurettavaa tämä että katkerat aikuiset ihmiset tulevat heittelemään noita 24/7 feisbuukissa kommentteja..

hävettää noiden muutamien katkerien au pair mammojen puolesta...

itselläni oli ihan positiivinen au pair vuosi vaikka mukaan mahtui myös vaikeuksia, mutta eiköhän kaikilla?

mutta todellakin jos perheessä on väkivaltaa tai kemiat eivät kohtaa tai työsopimuksesta ei pidetä kiinni ja vaikka asiasta yritetään puhua ja muutosta ei tapahdu niin ei muuta kuin uutta perhettä etsimään!
        totuushan on se että enemmän niitä au paireita tahtovia perheitä on kuin au paireita!
        joten jos vielä kirjoitatte hakemukseenne että olette aikaisemminkin työskennelleet au pairina niin ilmoituksia varmasti satelee!!! :)

huonoissa olosuhteissa ei kenenkään tarvi kitua!

• Dongeli2
        giulia-90 kirjoitti:

naurettavaa tämä että katkerat aikuiset ihmiset tulevat heittelemään noita 24/7 feisbuukissa kommentteja..

itselläni oli ihan positiivinen au pair vuosi vaikka mukaan mahtui myös vaikeuksia, mutta eiköhän kaikilla?

mutta todellakin jos perheessä on väkivaltaa tai kemiat eivät kohtaa tai työsopimuksesta ei pidetä kiinni ja vaikka asiasta yritetään puhua ja muutosta ei tapahdu niin ei muuta kuin uutta perhettä etsimään!
        totuushan on se että enemmän niitä au paireita tahtovia perheitä on kuin au paireita!
        joten jos vielä kirjoitatte hakemukseenne että olette aikaisemminkin työskennelleet au pairina niin ilmoituksia varmasti satelee!!! :)

Onneks au pairit ei oo katkeria, ei ainakaan taman ketjun aloittaja.

Aikuisen ihmisen pitaisi osata lahtea pois jos hyvaksikaytetaan ihan hervottomasti.

Mutta mitaa tekee suomalainen tyllero - ruikuttaa suomi24-anonyymipalstalla eika paase lahtemaan pois.

Trolli sanon mina.

• Faecesbook rules
        giulia-90 kirjoitti:

Tuolla se meidankin au pair istuu paa kallellaan facebookissa ja odottaa etta jotain tapahtuis.

Tyoaikana. Ja mina maksan palkan ja tayden yllapidon tuosta. Naurattaa ihan mahdottomasti. Ja luonnollisesti olen katkera hampaaton liikalihava vanha hostmamma koska edes uskallan sanoa tallaista.

• hostis

On mullekin hakenut au paireja jotka ovat alkaneet hakuvaiheessa lukemaan lakia mikä kuuluu, mikä ei au pairien toimenkuvaan. He eivät ole kertaakaan tehtävää saaneet, siihen on valittu joku toinen. Meillä on ollut aikaisempiakin au paireja joiden kanssa työlistat tehtiin ja hyviksi todettiin. Ne ovat olleet reiluja ja kohtuullisia. Itse olen valmis vastaanottamaan uuden au pairin positiivisin odotuksin mutta odotan samaa heiltä. Jos jo hakiessa on "tekemässä selvää mitä tekee, mitä ei" niin au pairin odotukset ovat jo niin negatiiviset että sellaisella asenteella varustettua nuorta ei moni kotiinsa halua. Ihan samalla tavalla jos perhe alkaa sanella teille viinan kiroista ja sukupuolisiveydestä, eikös anna samalla tavalla kamalan huonon ensivaikutelman?

Silloin kun joku asettaa työpaikan hakuun, oli työ mitä tahansa, siihen sisältyy tietyt vastuut ja velvollisuudet. Au paireilla ne ovat erilaisia eri perheissä mutta mitään yhtenäistä lakia tai asetusta mitä saa tehdä ja mitä ei, ei ole. Kansainvälinen au pair sopimus toki on, laki se ei ole.

Loppuviimeksi au pairin tehtävät ovat juuri mitä au pair ja perhe keskenään sopii. Mutta työnantaja silloin kun laittaa työpaikan hakuun on viimekädessä se joka päättää minkälaisiin tehtäviin työntekijää hakee. Au pairin tilanteessa asiaa määräävät muutkin tekijät, kuten vanhempien työajat ym. mitkä eivät aina jousta.

Siis jos työajat ja -tehtävät tuntuvat liian vaativilta niin mielestäni on paljon parempi hakea muualle kuin alkaa tekemään selväksi kenellekään mitään. Meillä lapset ovat pitkää päivää koulussa ja au pairia tarvitaan aamulla kun vanhemmat lähtevät töihin 7.00 ja joskus koulun jälkeen. Päivittäiset viisi tuntia eivät kyllä tule millään täyteen tai lähellekään jos au pair ilmoittaa ettei sitten siivoa. Tai aloittaa työt vasta kymmeneltä ja lopettaa ennen kolmea. Tai mitä vaan. Eikä meillä ole mitään töitä tuollaiselle ihmiselle, talon seinät pysyvät kyllä paikallaan ilman pitämistä.

• hoo987
        Faecesbook rules kirjoitti:

Tuolla se meidankin au pair istuu paa kallellaan facebookissa ja odottaa etta jotain tapahtuis.

Tyoaikana. Ja mina maksan palkan ja tayden yllapidon tuosta. Naurattaa ihan mahdottomasti. Ja luonnollisesti olen katkera hampaaton liikalihava vanha hostmamma koska edes uskallan sanoa tallaista.

kuule tulee sinulle paljon halvemmaksi, kuin jos au pairi pitäisi yhteyttä perheeseensä, ja kavereihinsa puhelimella. Etenkin jonnekin ulkomaille. Vai eikö hänellä saisi olla omaa elämää? Huolehtivia sukulaisia?

• NussakKaisa

Täällä kans yksi huono reissu! Menin netin, en järjestön kautta jenkkeihin.

Miehen entisestä liitosta pamahti lapsia lisää, minulla oli "kaupattu" kaksi lasta. Perhe hankki koiran (vaikka olin tähdentänyt sen sata kertaa, että olin koirille allerginen), mutta onneksi veivät koiran sitten isovanhemmille kun olin henkihieverissä. Sitten minua syyllistetiin hostäidin toimesta, että piti nyt tuon takia luopua koirasta.. Perheen äiti puhui vain ranskaa minulle, vaikka osasi tasan tarkkaan englantia (kun miehensä kanssa sitä käytti), oli koko ajan tosi yliolkainen. Perheen isä oli tosi ihana, esitteli kaupunkia ja tutustutti ihmisiin, joista tuli sitten ystäviä. Lapset ja naapurin mukulat olivat ihan rakastuneita minuun ja kaikki kehuivat, kuinka aarre olin. Lähdin ylipäätänsä sillä asenteella, että siivoan, teen ruokaa ja hoidan lapsia... Hostäiti oli vaan ihan karmea. Näin jälkeenpäin mieittynä luulen, että olin liian sievä ja liian nuori - tuntuu siltä, että hostäiti koki minut kilpailijana etenkin kun hostisä ja sen kaverit ottivat minut mukavasti vastaan ja lapset omivat minut itselleen parin päivän sisään.. Hostäidin asenne oli muutenkin sellainen minäitte eikä kukaan muu tiedä mistään mitään... No, hostisä ja äiti tappelivat melkein joka ilta, joten palasin kotiin. Kotiintuloa olen katunut syvästi sen jälkeen. Hostisän ja äidin ongelmat eivät olleet minun ja lapset olivat todella ihania. Naapurit ja tuttavat olivat ihania, kaupunki oli iso ja upea. Hostisä oli kiva ja vielä lähtöä edeltäväna aamuna kysyi, ettenkö voisi vielä yrittää hostäidin kanssa. Suuttuivat kuitenkin niin lähdöstä, etten saanut edes kyytiä lentokentälle - onneksi olin ehtinyt ystävystyä ihmisten kanssa.

Toinenkin huono tarina on.. Isosisko meni tutuntutun kautta Keski-Euroopassa. Perheen äiti oli oikea natsi ja isosysteri oli käytännössä siivousorja, katkaisivat siltä netin ja puhelinkin piti itse hommata, tilit ja kaikki - missään ei apua. Sitten naapureille kehuskelivat, kuinka ollaan kultturelleja ja on au-pair. Tosiasiassa hostäiti kyykytti systeriä voimiensa takaa. Sisko tuli takaisin henkisesti ihan rikki ja syy sitten laitettiin hänen niskoille. Työaikaa oli 10h/pvä, taskurahaa sai kaksi euroa päivässä.

Yksi hyvä tarina on ja se on toisen isosiskon. Meni netin kautta, lähettivät kirjalliset sopimukset toisilleen etukäteen pykälä pykälältä ja perhe sattui olemaan sellainen että kun tuli vastahankaa, niin istuttiin pöydän ääreen oikeasti juttelemaan asiasta. Perheessä kävi siivooja, joten sisko viihdytti lapsia aamulla, vei hoitoon, haki hoidosta ja viihdytti lapsia isän ja äidin kotiintuloon saakka. Auttoi isompia läksyissä, hoiti lounasta ja keräsi lelut jne. Isosiskolle sattui juuri se unelmien paikka.

Älkää siis luovuttako! Minun neuvoni on, että laatikaa ETUKÄTEEN KIRJALLISENA sopimus, jos ette mene järjestön kautta. Vaikka joku ruuan määrä tuntuu tyhmältä kirjata, niin se kannattaa. Postikulujahan siitä vähän tulee, mutta tiedätte mihin sitoudutte ja mihin voitte vedota riitatilanteissa. Niin ja älkää lähtekö ilman rahaa. Kannattaa pitää tilillä valmiina rahat viiden päivän ruokaan (nukkua voi vaikka lentokentällä) ja lentolippuun. Vakuutuksesta ei kannata tinkiä.

Sopimukseen seuraavat asiat:

Työtunnit viikossa
      Mahdolliset lisätunnit viikossa
      Taskuraha
      Lisäkorvaus ylimääräisistä tunneista
      Majoitus (oma huone, oma kylpyhuone, mitä)
      Internetin käyttömahdollisuus (h/pvä/kk)
      Tietokoneen käyttöaika (h/pvä)
      Suihku (montako kertaa viikossa)
      Oma pyykki, perheen pyykki
      Perheen tarjoama apu tilin avaamisessa, puhelimen hankkimisessa jne
      Ruoka (ateriat, vapaa ruokailu tms)
      Lasten määrä, lasten iät
      Erikseen sopiminen muista lapsista
      Lasten erikoistarpeet ja niiden hoito
      Lasten toiminta, eli harrastukset, kuljetukset
      Autolla ajamisen säännöt, auton käyttömahdollisuus omalla ajalla
      Sopimuksen irtisanomisaika
      Irtisanomisajan majoitus ja ruokailu sekä työ
      Välittömän purkamisen ehdot
      Välittömän purkamisen ja matkustusajan välinen majoitus ja ruokailu
      Kuljetukset kohdemaassa (kuka vastaa kustannuksista ja kuka järjestää)
      Tupakointi
      Alkoholi
      Uskonto
      Ruokailutottumukset ja/tai allergiat

Tiedän, että on paljon, mutta parempi katsoa kuin katoa.

• Muuten ok

Hyva lista mutta tuo on pelkka tyosopimus ja siina ei puhuta perheen kotona toimimisesta muulloin kuin tyoaikana.

Eli pitaisi lisata:

- Viikonloppu ja iltasyonnit - korjaatko omat jalkesi ruokailun jalkeen ja laitat astiat tiskikoneeseen
        - Montako tuntia viikossa siivoat omaa huonettasi
        - Paljonko katsot olohuoneessa televisiota viikonloppuisin ja iltaisin
        - Paljonko soitat ulkomaille perheen puhelimilla
        - Kuinka usein tuot miesvieraita ja sukulaisia taloon asumaan

jne jne.

Jos tuo lista jatetaan pois perhe saa laskuttaa au pairin asumisesta ja kuluista viikonloppuisin ja iltaisin kuten Bed & Breakfast. Harva paastaa ketaan asumaan kotiinsa ilmaiseksi, luulisin mina. Jos niin pistakaa yhteystietoja etta missa niin alan pakata :D

• Niinku-Neiti

"Vakuutuksesta ei kannata tinkiä. "

Maksaako vakuutus jos teet liikaa toita voi miten se liittyi asiaan??

• NussakKaisa
        Niinku-Neiti kirjoitti:

"Vakuutuksesta ei kannata tinkiä. "

Maksaako vakuutus jos teet liikaa toita voi miten se liittyi asiaan??

Voi niinkukulti..

Vakuutuksesta halusin muistuttaa siksi, että jos satut sairastumaan tai joudut onnettomuuteen, niin saat asiaankuuluvan hoidon. Mikäli taas satut kuolemaan, niin vakuutus ainakin korvaa.

Useimmiten vakuutuksiin sisältyy vielä oikeusturva, eli jos menet mokaamaan kunnolla, et maksele sitä lopun ikääsi. Etenkin jenkkilässä tämä sinämaksatperkele -kulttuuri saattaa tulla kalliiksi tyhmälle tyttölapselle.

Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin kitistä tyhjästä, niin jätä kuule kirjoittamatta. Itselläsikin on varmasti parempi mieli.

• NussakKaisa
        NussakKaisa kirjoitti:

Voi niinkukulti..

Vakuutuksesta halusin muistuttaa siksi, että jos satut sairastumaan tai joudut onnettomuuteen, niin saat asiaankuuluvan hoidon. Mikäli taas satut kuolemaan, niin vakuutus ainakin korvaa.

Useimmiten vakuutuksiin sisältyy vielä oikeusturva, eli jos menet mokaamaan kunnolla, et maksele sitä lopun ikääsi. Etenkin jenkkilässä tämä sinämaksatperkele -kulttuuri saattaa tulla kalliiksi tyhmälle tyttölapselle.

Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin kitistä tyhjästä, niin jätä kuule kirjoittamatta. Itselläsikin on varmasti parempi mieli.

"vakuutus ainakin korvaa kotiinkuljetuksen ja hautajaiskulut"

• ElämäLähellä

Ethän vain mennessä luullut olevasilomalla?.Voisin nyt jäkeenpäin kertoa mitä halusit itse tekeväsi ko paikassa?.
      JK.minä aikaihminen arvostan heitä.

• KiKi.

Luuletko että tuo "työ" on jotenkin hienompaa, jos siitä on annettu hieno nimi, koska oikea nimihän olisi juurikin palvelija/apulainen, ja sitähän työsi oli, kertomasi mukaan, ei se auta vaikka olisi miten hieno ja omituinen ja trendikäs nimi työllä, niin samaa paskaa se on, harmi että se paljastui sulle vasta nyt.

Voin kuvitella miten sun lainen ihminen menee töihin esim ISS:lle toimitilahuoltajaksi, ja ottaa loparit ja on vihanen, kun joutuu vaan siivoomaan kokoajan :)

• Ex-ISSS

ISSS:llä on työaika 37,5h/vko ja siltä ajalta juoksee palkka. Työ on perseestä ja palkka huonohko, mutta ylitöistä ja viikonlopuistakin maksetaan rahaa.

Itse suosittelen että jos lähtee ulkomaille niin menee vaikka paikalliseen Mäkkäriin töihin. Siitä juoksee palkka, saa varmasti omanikäisiä kavereita ja hauskaa on. Au pairina en ole ollut mutta muuten opiskelemassa ja töissä ulkomailla olen ollut. Orjaksi en ole joutunut vaan minulla on ollut se kuuluisa vapaa-aika.

• kiki.
        Ex-ISSS kirjoitti:

ISSS:llä on työaika 37,5h/vko ja siltä ajalta juoksee palkka. Työ on perseestä ja palkka huonohko, mutta ylitöistä ja viikonlopuistakin maksetaan rahaa.

Itse suosittelen että jos lähtee ulkomaille niin menee vaikka paikalliseen Mäkkäriin töihin. Siitä juoksee palkka, saa varmasti omanikäisiä kavereita ja hauskaa on. Au pairina en ole ollut mutta muuten opiskelemassa ja töissä ulkomailla olen ollut. Orjaksi en ole joutunut vaan minulla on ollut se kuuluisa vapaa-aika.

ISS:llä toimitalahuoltajana saa palkkaa, samoin AU pairina.

Mutta ei se todellakaan tee työstä yhtään sen hienompaa, vaikka pois kuin vitun trendikäs ja hieno nimi

• tiukka amatsoni
        kiki. kirjoitti:

Mutta ei se todellakaan tee työstä yhtään sen hienompaa, vaikka pois kuin vitun trendikäs ja hieno nimi

Eikö näillä välittäjätoimistoilla ole ns mustaa listaa epäasiallisista perheistä? ettei noi kurjuudet toistuisi. Muistisääntö kaikille lähtijöille-Teillä on ihmisarvo ja Passia ei pidä antaa isäntäperheen käsiin(jotkut piilottavat passin ja pitävät orjana). Ottakaa selvää perheestä ja kertokaa ehtonne ja kirjoittakaa oikea kirjallinen sopimus tehtävistänne ja vapaaa-ajasta.Ottakaa aina paikallisen konsulaatin ja poliisin tiedot jotta voitte ottaa yhteyttä...ja välitystoimiston tiedot.NUORIA on helppo naruttaa jos ei satu olemaan kokemusta ja vahvaa luonnetta...Maailmalla pärjää mutta varmistakaa selustannne!

• Tietäjä Iänikuinen
        Ex-ISSS kirjoitti:

"Itse suosittelen että jos lähtee ulkomaille niin menee vaikka paikalliseen Mäkkäriin töihin."

Ei taida Mäkkärin palkka riittää edes asumismenoihin. Suosittelen laskemista ihan paperilla ennenkuin tilaat lentoliput. Vaihtoehtona: ota muutama tuhat euroa säästöjä mukaan ja katso niiden hupenemista hirmu vauhdilla sillä palkallla...

• ProssieRules
        Tietäjä Iänikuinen kirjoitti:

"Itse suosittelen että jos lähtee ulkomaille niin menee vaikka paikalliseen Mäkkäriin töihin."

Ei taida Mäkkärin palkka riittää edes asumismenoihin. Suosittelen laskemista ihan paperilla ennenkuin tilaat lentoliput. Vaihtoehtona: ota muutama tuhat euroa säästöjä mukaan ja katso niiden hupenemista hirmu vauhdilla sillä palkallla...

http://www.facebook.com/group.php?v=wall&viewas=0&gid=2359660783

Suomalainen au pair tekee ilmeisesti mita vaan rahasta.

• Ex-ISSS
        kiki. kirjoitti:

että työ olisi hienoa. Pointtini oli vain sellainen, että ISSS:llä maksetaan tietyistä töistä. Sinä teet töitä määrän X viikossa, ylimenevästä saat ylimääräistä korvausta. Missään tapauksessa ISSS:llä pomo ei pakota sinua ylimääräisiin töihin ilman ylimääräistä korvausta, sehän olisi laitonta.

Sen sijaan au pair voi tällaiseen tilanteeseen joutua. Sano mitä sanot, mutta minusta ihmisen ei tarvitse tehdä työtä korvauksetta. Jopa au pairilla on oikeus jonkinlaiseen vapaa-aikaan (osa päivästä, viikonloput) eikä normaalin vapaa-ajan vaatiminen tee kenestäkään pilallehemmoteltua tai laiskaa.

• Ex-ISSS
        Tietäjä Iänikuinen kirjoitti:

Ei ehkä Mäkkärin palkka riitä, mutta esim. vaatekaupan myyjän palkka ja baarimikon palkka sekä tietokoneohjelmoijan palkka on riittänyt ihan hyvin elämiseen myös ulkomailla, nimimerkillä kokemusta on.

• KIKI.
        Ex-ISSS kirjoitti:

että työ olisi hienoa. Pointtini oli vain sellainen, että ISSS:llä maksetaan tietyistä töistä. Sinä teet töitä määrän X viikossa, ylimenevästä saat ylimääräistä korvausta. Missään tapauksessa ISSS:llä pomo ei pakota sinua ylimääräisiin töihin ilman ylimääräistä korvausta, sehän olisi laitonta.

Sen sijaan au pair voi tällaiseen tilanteeseen joutua. Sano mitä sanot, mutta minusta ihmisen ei tarvitse tehdä työtä korvauksetta. Jopa au pairilla on oikeus jonkinlaiseen vapaa-aikaan (osa päivästä, viikonloput) eikä normaalin vapaa-ajan vaatiminen tee kenestäkään pilallehemmoteltua tai laiskaa.

ALOITTAJA OLI PETTYNYT ETTÄ TYÖ OLIKIN SIIVOAMISTA, PALVELUA YMS. AJATTELI ETTÄ TYÖ ON JOTENKIN HIENOMAA KUN KÄYTETÄÄN HIENOJA NIMIÄ ELI AU PAIR, MASTERÄITI JA TIES MITÄ, MUTTA EI SE OLE, EI SE TYÖ SEN HIENOMMAKSI TULE VAIKKA OIS MIKÄ NIMI.

JA SAMA ISS:LLÄ, VOI OLLA ETTÄ SUT ON PALKATTU TOIMITILAHUOLTAJAKSI, MUTTA ET SILTI TÄÄLLÄ ITKE, MITEN JOUDUT VAIN SIIVOOMAAN KOKOAJAN...

• Tietaja Ianikuinen
        Ex-ISSS kirjoitti:

Ei ehkä Mäkkärin palkka riitä, mutta esim. vaatekaupan myyjän palkka ja baarimikon palkka sekä tietokoneohjelmoijan palkka on riittänyt ihan hyvin elämiseen myös ulkomailla, nimimerkillä kokemusta on.

"Esim. vaatekaupan myyjän palkka ja baarimikon palkka sekä tietokoneohjelmoijan palkka on riittänyt ihan hyvin elämiseen myös ulkomailla, nimimerkillä kokemusta on."

Vaatekaupan myyja:

http://jobseekers.direct.gov.uk/detailjob.aspx?sessionid=ea96744f-6c1a-4ada-8bfc-fe6f62a3b5ef&pid=4&j=BUR/61174

Baarimikko:

http://jobseekers.direct.gov.uk/detailjob.aspx?sessionid=ea96744f-6c1a-4ada-8bfc-fe6f62a3b5ef&pid=4&j=BOQ/26604

Minimum Wage molemmat. Eli sama kuin McDonaldsilla. Puhut puutaheinaa.

Tietokoneohjelmoija:

http://jobseekers.direct.gov.uk/detailjob.aspx?sessionid=ea96744f-6c1a-4ada-8bfc-fe6f62a3b5ef&pid=4&j=SPS/36735

Ja suomalainen 18v lukiosta tullut tytteli vaan kavelee tietokoneohjelmointihommiin, ilman tyokokemusta ja koulutusta?

Ihmeellista Nuo Ulkomaat! Jep jep!

• 20+15

• Ex-ISSS
        Tietaja Ianikuinen kirjoitti:

"Esim. vaatekaupan myyjän palkka ja baarimikon palkka sekä tietokoneohjelmoijan palkka on riittänyt ihan hyvin elämiseen myös ulkomailla, nimimerkillä kokemusta on."

Vaatekaupan myyja:

http://jobseekers.direct.gov.uk/detailjob.aspx?sessionid=ea96744f-6c1a-4ada-8bfc-fe6f62a3b5ef&pid=4&j=BUR/61174

Baarimikko:

http://jobseekers.direct.gov.uk/detailjob.aspx?sessionid=ea96744f-6c1a-4ada-8bfc-fe6f62a3b5ef&pid=4&j=BOQ/26604

Minimum Wage molemmat. Eli sama kuin McDonaldsilla. Puhut puutaheinaa.

Tietokoneohjelmoija:

http://jobseekers.direct.gov.uk/detailjob.aspx?sessionid=ea96744f-6c1a-4ada-8bfc-fe6f62a3b5ef&pid=4&j=SPS/36735

Ja suomalainen 18v lukiosta tullut tytteli vaan kavelee tietokoneohjelmointihommiin, ilman tyokokemusta ja koulutusta?

Ihmeellista Nuo Ulkomaat! Jep jep!

Joo, on se ihmeellistä että miten ihmiset tulevatkaan sillä minimipalkalla toimeen ulkomailla. Muistelenkin lukeneeni kuinka vaatekaupan työntekijät kuolevat joukoittain nälkään ulkomailla. Sensijaan täällä kotona pärjää minimipalkalla ihan loistavasti, niin että käydään ulkona syömässä joka päivä ja asutaan kartanossa.

Oletko ikinä kuullut esimerkiksi kimppa-asumisesta tai makaronista (se on ruoka-aine)? En minä ole väittänyt, että minulla olisi ollut tonneja ylimääräiseen joka kuukausi, mutta hengissä pysyin kyllä ja oli rahaa dokatakin välillä. Kyllähän tuolla maailmalla on paljon nuoria suomalaisia esim. tarjoilijoina ja muissa yhtä hienoissa töissä. Mitä luulet, kuolevatko ne nälkään?

Tietokoneohjelmoijaksi ei tosiaan mennä ilman kokemusta. Mutta sitäkin olen tehnyt ulkomailla, hankittuani ensin koulutusta ja kokemusta ihan kotimaasta. Ihmeellistä kyllä...

• Rivien valista
        20+15 kirjoitti:

Ymmärrätkö lukemasi? Et ilmeisesti. Eihän tuossa kukaan suomalainen au pair ole tehnyt yhtään mitään.

"Sounds a bit fishy to me Neil. Why a Finnish au pair? Personally I dont think you need children or a goldfish to have a Finnish au pair.... but lots of dosh."

Toisaalta, suomalainen au pair ei nyt muutenkaan tee mitaan :D

• Ole tiedot
        Ex-ISSS kirjoitti:

Joo, on se ihmeellistä että miten ihmiset tulevatkaan sillä minimipalkalla toimeen ulkomailla. Muistelenkin lukeneeni kuinka vaatekaupan työntekijät kuolevat joukoittain nälkään ulkomailla. Sensijaan täällä kotona pärjää minimipalkalla ihan loistavasti, niin että käydään ulkona syömässä joka päivä ja asutaan kartanossa.

Oletko ikinä kuullut esimerkiksi kimppa-asumisesta tai makaronista (se on ruoka-aine)? En minä ole väittänyt, että minulla olisi ollut tonneja ylimääräiseen joka kuukausi, mutta hengissä pysyin kyllä ja oli rahaa dokatakin välillä. Kyllähän tuolla maailmalla on paljon nuoria suomalaisia esim. tarjoilijoina ja muissa yhtä hienoissa töissä. Mitä luulet, kuolevatko ne nälkään?

Tietokoneohjelmoijaksi ei tosiaan mennä ilman kokemusta. Mutta sitäkin olen tehnyt ulkomailla, hankittuani ensin koulutusta ja kokemusta ihan kotimaasta. Ihmeellistä kyllä...

Kimppa-asuminen ja makaronilla kituuttaminen auttaa kylla selviamaan. Mutta taallahan joku aikaisemmin sanoi etta ei lahtisi au pairiksi kun asuu toisten nurkissa.

Mutta sitten olet toisten nurkissa siivoamassa myos iltaisin ja viikonloppuisin, ja turha ruveta au paireille sanomaan mitaan elamanlaadusta muutenkaan. Kannattaa unohtaa autolla ajamiset ja kannykalla soittamiset, kaapelitelevisiot, tietokoneen ostot ja netin kaytto. Niihin ei ole varaa.

Tunnen puolentusinaa suomalaista nuorta jotka ovat minimipalkkahommissa Englannissa. Asuvat kimppakampissa karmeilla alueilla. Kamppiin murtaudutaan ainakin pari kertaa kuukaudessa, kamppakaverit jattavat kaikki sekaisin ja lainaavat tavaroitasi, ja palkka silti ei riita nykyaikana mihinkaan. Muutaman kayvat kylassa luonani koska ei ole varaam omaan tietokoneeseen tai nettiin. Siis iltaisin kun tyot loppuvat klo 18. Kaytaan luonani he lahtevat ostamaan Lidlista tarjousruokaa, ja siivoamaan kimpakampan keittiota ennen kuin saavat murkinaa.

Naiden nuorten unelmana on saada oma vuokra-asunto mutta minimipalkoilla ei onnistu. Elokuvissa kaynti kerran kuukaudessa alennuslipulla on elaman kohokohta.

Mitenkahan muuten au pair perhetta kommentoitaisiin taalla jos sanoisivat au pairillensa etta syoppa muuten vuosi makaronia.

Ehka sinun kultaiset muistosi ovat viime vuosikymmenelta tai kauempaa.

• Ex-ISSS
        Ole tiedot kirjoitti:

Kimppa-asuminen ja makaronilla kituuttaminen auttaa kylla selviamaan. Mutta taallahan joku aikaisemmin sanoi etta ei lahtisi au pairiksi kun asuu toisten nurkissa.

Mutta sitten olet toisten nurkissa siivoamassa myos iltaisin ja viikonloppuisin, ja turha ruveta au paireille sanomaan mitaan elamanlaadusta muutenkaan. Kannattaa unohtaa autolla ajamiset ja kannykalla soittamiset, kaapelitelevisiot, tietokoneen ostot ja netin kaytto. Niihin ei ole varaa.

Tunnen puolentusinaa suomalaista nuorta jotka ovat minimipalkkahommissa Englannissa. Asuvat kimppakampissa karmeilla alueilla. Kamppiin murtaudutaan ainakin pari kertaa kuukaudessa, kamppakaverit jattavat kaikki sekaisin ja lainaavat tavaroitasi, ja palkka silti ei riita nykyaikana mihinkaan. Muutaman kayvat kylassa luonani koska ei ole varaam omaan tietokoneeseen tai nettiin. Siis iltaisin kun tyot loppuvat klo 18. Kaytaan luonani he lahtevat ostamaan Lidlista tarjousruokaa, ja siivoamaan kimpakampan keittiota ennen kuin saavat murkinaa.

Naiden nuorten unelmana on saada oma vuokra-asunto mutta minimipalkoilla ei onnistu. Elokuvissa kaynti kerran kuukaudessa alennuslipulla on elaman kohokohta.

Mitenkahan muuten au pair perhetta kommentoitaisiin taalla jos sanoisivat au pairillensa etta syoppa muuten vuosi makaronia.

Ehka sinun kultaiset muistosi ovat viime vuosikymmenelta tai kauempaa.

"Tunnen puolentusinaa suomalaista nuorta jotka ovat minimipalkkahommissa Englannissa."

Niin minäkin tunnen.

"Asuvat kimppakampissa karmeilla alueilla."

Totta. On pakko asua lähiössä. Ai kun kamala.

"Muutaman kayvat kylassa luonani koska ei ole varaam omaan tietokoneeseen tai nettiin. Siis iltaisin kun tyot loppuvat klo 18."

Niin, minimipalkankin eteen pitää tehdä töitä.

"Lidlista tarjousruokaa, ja siivoamaan kimpakampan keittiota ennen kuin saavat murkinaa."

Siis tämäkö on sinun mielestäsi hirveää? Se, että ruoka pitää ostaa (mahdollisesti tarjouksesta) ja siivota ennen kun voi syödä? :D

"Naiden nuorten unelmana on saada oma vuokra-asunto mutta minimipalkoilla ei onnistu."

Kuten sanoinkin, minimipalkalla ei asuta yksin.

"Mitenkahan muuten au pair perhetta kommentoitaisiin taalla jos sanoisivat au pairillensa etta syoppa muuten vuosi makaronia."

No minä söin ainakin paljon makaroniruokia kun olin huonopalkkaisissa töissä tai opiskelin enkä kokenut eläväni epäinhimillistä elämää.

"Ehka sinun kultaiset muistosi ovat viime vuosikymmenelta tai kauempaa."

Itkuparku. No eivät ole. Edellisen kerran olen ollut kehnopalkkaisessa duunissa Euroopassa vuonna 2006 kesän silloisen poikaystäväni kanssa. Hyväpalkkaiselta duunikomennukselta palasin 2kk sitten.

• hostis
        tiukka amatsoni kirjoitti:

Eikö näillä välittäjätoimistoilla ole ns mustaa listaa epäasiallisista perheistä? ettei noi kurjuudet toistuisi. Muistisääntö kaikille lähtijöille-Teillä on ihmisarvo ja Passia ei pidä antaa isäntäperheen käsiin(jotkut piilottavat passin ja pitävät orjana). Ottakaa selvää perheestä ja kertokaa ehtonne ja kirjoittakaa oikea kirjallinen sopimus tehtävistänne ja vapaaa-ajasta.Ottakaa aina paikallisen konsulaatin ja poliisin tiedot jotta voitte ottaa yhteyttä...ja välitystoimiston tiedot.NUORIA on helppo naruttaa jos ei satu olemaan kokemusta ja vahvaa luonnetta...Maailmalla pärjää mutta varmistakaa selustannne!

Juu! Taas tämä lista! Ottakaa huomioon että moni perheistä valittanut ja potkut saanut kertoo mitä värikkäimpiä tarinoita kokemuksistaan. Ikinä en ole kuullut kenenkään kertovan että varastin, valehtelin, vaaransin lasten turvallisuuden ja laiminlöin tehtäväni täysin ja siksi tuli potkut. Ja ihan varmasti hyvin suuri osa näistä on juuri seurausta tuosta.

Juu, laitetaan vaan se musta lista mutta sitten pitäisi olla perheelläkin vastaavasti oikeus kommentoida ja kertoa oma versionsa tapahtuneesta. Jopa vähenisi valitukset ja lyhenisi lista.

• Lihava hampaaton hos
        Ex-ISSS kirjoitti:

"Tunnen puolentusinaa suomalaista nuorta jotka ovat minimipalkkahommissa Englannissa."

Niin minäkin tunnen.

"Asuvat kimppakampissa karmeilla alueilla."

Totta. On pakko asua lähiössä. Ai kun kamala.

"Muutaman kayvat kylassa luonani koska ei ole varaam omaan tietokoneeseen tai nettiin. Siis iltaisin kun tyot loppuvat klo 18."

Niin, minimipalkankin eteen pitää tehdä töitä.

"Lidlista tarjousruokaa, ja siivoamaan kimpakampan keittiota ennen kuin saavat murkinaa."

Siis tämäkö on sinun mielestäsi hirveää? Se, että ruoka pitää ostaa (mahdollisesti tarjouksesta) ja siivota ennen kun voi syödä? :D

"Naiden nuorten unelmana on saada oma vuokra-asunto mutta minimipalkoilla ei onnistu."

Kuten sanoinkin, minimipalkalla ei asuta yksin.

"Mitenkahan muuten au pair perhetta kommentoitaisiin taalla jos sanoisivat au pairillensa etta syoppa muuten vuosi makaronia."

No minä söin ainakin paljon makaroniruokia kun olin huonopalkkaisissa töissä tai opiskelin enkä kokenut eläväni epäinhimillistä elämää.

"Ehka sinun kultaiset muistosi ovat viime vuosikymmenelta tai kauempaa."

Itkuparku. No eivät ole. Edellisen kerran olen ollut kehnopalkkaisessa duunissa Euroopassa vuonna 2006 kesän silloisen poikaystäväni kanssa. Hyväpalkkaiselta duunikomennukselta palasin 2kk sitten.

"Totta. On pakko asua lähiössä. Ai kun kamala."

Lahio = ihmiset asuvat omissa asunnoissaan kerrostaloissa

Kimppa-asuminen = jaat sen asunnon 5-10 tuntemattoman kanssa.

"Niin, minimipalkankin eteen pitää tehdä töitä. "

...ja silla ei saa edes peruselintasoa.

"Siis tämäkö on sinun mielestäsi hirveää? Se, että ruoka pitää ostaa (mahdollisesti tarjouksesta) ja siivota ennen kun voi syödä? :D"

EI vaan se etta kun aamulla jatat keittion siistiksi, niin se on kuin tulipalon ja maanjaristyksen jaljilta kun tulet kotiin. Laitat lipokkaat jalkaan ja menet keittioon, ne lipokkaat tarttuvat lattiaan koska se on niin sokerissa tai muussa mommossa. Kattilat ovat likaisia ja hujan hajan pitkin helloja, ja ruoka-aineksiasi on kaytetty jaakaapista ja hyllyilta. Taman on ihan jannaa pari paivaa mutta viikon jalkeen rupeaa ottamaan pannuun.

"No minä söin ainakin paljon makaroniruokia kun olin huonopalkkaisissa töissä tai opiskelin enkä kokenut eläväni epäinhimillistä elämää. "

Niin mutta sano se au pairille.

"Itkuparku. No eivät ole. Edellisen kerran olen ollut kehnopalkkaisessa duunissa Euroopassa vuonna 2006 kesän silloisen poikaystäväni kanssa."

Niin ja silti asuit tuntemattomien kanssa kimppakampassa vaikka oli valiaikainen poikaystava mukana. No further comments

• Tietaja Ianikuinen
        kiki. kirjoitti:

Kansainvalinen aAu pair sopimus on tehty vuonna 1968.

Au pair-sana on siis yhta trendikas kuin mustavalkotelkkari.

• on vastaus
        Ex-ISSS kirjoitti:

"Tietokoneohjelmoijaksi ei tosiaan mennä ilman kokemusta. Mutta sitäkin olen tehnyt ulkomailla, hankittuani ensin koulutusta ja kokemusta ihan kotimaasta. Ihmeellistä kyllä..."

Samoin voi menna lakimieheksi ja ekonomiksi. Ihmeellista kylla.... mutta mita helvetin tekemista talla on enaan 18v lukiotyton kanssa ?? Kyse oli siita voiko miniminpalkalla saada au pairin elintason ulkomailla.

Vastaus: ei voi.

• Eau de toilette
        Ex-ISSS kirjoitti:

"Jopa au pairilla on oikeus jonkinlaiseen vapaa-aikaan (osa päivästä, viikonloput) "

EU:n au pair sopimuksen mukaan au pairilla on kahtena iltana viikossa babysitting ja yksi vapaa-paiva, yleensa sunnuntai. Ko. sopimus loytyy Googlella ihan helposti.

Au pair perheiden pitaa tehda musta lista tallaisista riistoaupaireista jotka eivat toimi asetusten mukaan!

• Omamaaaa

Itse olen asunut Englannissa ja voin sanoa että kaikesta on hyvä sopia etukäteen ja kirjallisena!

Englantilaiset työntekijät ovat itse todellisia lorvijoita eivätkä todellakaan jousta yhtään pidemmälle kuin sopimuksessa seisoo. En halua yleistää, mutta kyllä aina mennään sen sopimuksen mukaan vaikka välillä olisi molemmille osapuolille järkevämpää jokin toinen vaihtoehto. Siinä tapauksessa sopparia muutetaan.

Monet täällä sanovat että työtehtävät alkoivat muuttua pikkuhiljaa. Heti jos jotain muutosta tulee pitäisi pistää peli seis ja käydä läpi tarkkaan onko asia ok ja tulisiko maksaa enemmän. Suomalaiset luottavat siihen että sovituista asioista pidetään kiinni ja että kun jotain sovitaan niin se pitää. Näin ei ole maassa jossa työntekijä ja työnantaja yrittävät huijata toisiaan minkä kerkeävät. Totta kai työnantaja huomatessaan työntekijän joustavuuden alkaa käyttää sitä häikäilemättömästi hyväkseen. Eivät he ole tottuneet työntekijään joka oikeasti, ylpeydellä haluaa hoitaa työnsä kunnialla.

Työnantajat ovat tottuneet uhkailemaan ja työntekijät kohauttelemaan olkiaan näille uhkailuille. Suomalainen ei tiedä mitään häpeällisempää kuin potkujen saanti. No ainakin Englannissa tuntui niitä tulevan vähän jokaiselle ja muutamissa työpaikoissa ollessani jotkut työntekijät vain jättivät tulematta töihin. Mihin lie katosivat. Vaihtuvuus työpaikoilla oli tosi tiuha. Oli myös helpompi vaihtaa työtä. Koskaan missään työhaastattelussa minulta ei kysytty miksi olen ollut vain 4kk jossain työssä.

Itse koin että suomalaisesta sisusta ei paljon hyötyä ollut... Hyväksi käytetyksi tuli jos ajatteli että kestän mitä kakkaa vaan, olenhan suomalainen ja suomalaisella sisulla tässä mennään. Työnantaja varmaan naureskeli partaansa että onpas tyhmä työntkijä jäänyt kerrankin verkkoon.

• faastu.

No voivoi. Et kai sitten suomen kotokolossasi ole ikinä tottunut siivoamaan. Sellaisest jutut on sitten jätetty äiskälle. Voi sua reppanaa. Kun ei kännykkälaskujakaan maksettu - onneksi oli se läppäri mukana. Voi elämä näitä nykynuoria!

Älytöntä valitusta. Kunnon pissis-meininkiä.

Voi nyyh! Olet niin saanut kärsiä - kun et shoppailemaankaan päässyt kuin lauantaisin. Hanki elämä!

• Twatter22

...kuten joku entinen au pair täällä sanoikin että hiukan hävettää miten tuli asioita ajateltua au pair aikana. Sellaista se on, elämä opettaa. Just sen takia sanonkin että vähön vanhempi au pair on usein parempi kuin 20v äidin helmoista lentävä bilettäjä.

• eskoz
        Twatter22 kirjoitti:

...kuten joku entinen au pair täällä sanoikin että hiukan hävettää miten tuli asioita ajateltua au pair aikana. Sellaista se on, elämä opettaa. Just sen takia sanonkin että vähön vanhempi au pair on usein parempi kuin 20v äidin helmoista lentävä bilettäjä.

Ei liity tähän nyt, mutta tuolta luin siitä veneonnettomuudesta arvion keskustelupalstalta että olisko ollut molemmilla veneessä olijoilla sepalukset auki, venettä ei olisi ohjannut kukaan törmäyshetkellä? Ilmeisesti sepaluksen aukiolo on hyvin monessa venehukkumistapauksessa ja onnettomuudessa syynä. Mitä arvelette?

• 3+7

Mäkin olin aupairina englannis ja jouduinkin tekee siellä töitä. ihan kamalaa. nettiä vain 2 tuntia päivä. Kuka sillä pärjää nykyaikana? kokista ja sipsejä vain pullo ja pussi per päivä höh. kakarat oli onnex suht helppoja.

• Matti Viikate

Noita on kaikenlaisia, parhaiten valttyy ongelmilta kun hankkii oman asunnon. Ikavaa sinulla on varmasti voinut olla, mikali et tuollaisesta pida. Tuollaiseen lahteminen on kuitenkin monelle tarkea asia, ikavaa jos menee pilalle. http://mattiviikate.newsvine.com/

• Veikko Moottorisaha

Tottakai. Kaikilta ongelmilta valttyy kun hankki oman asunnon, oman auton, kannykan, kannettavan, maksaa oman netin, television lupineen, ostaa omat ruoat jne. Siihen council tax, kaasu, sahko jne.

Toivottavasti on rikkaat vanhemmat Suomessa jotka voivat lahettaa rahaa.

• Matti Viikate
        Veikko Moottorisaha kirjoitti:

Tottakai. Kaikilta ongelmilta valttyy kun hankki oman asunnon, oman auton, kannykan, kannettavan, maksaa oman netin, television lupineen, ostaa omat ruoat jne. Siihen council tax, kaasu, sahko jne.

Toivottavasti on rikkaat vanhemmat Suomessa jotka voivat lahettaa rahaa.

Niin tokihan toita tarvitsee ainakin aika monen sen etaan tehda, mutta se on totisesti sen arvoista. http://mattiviikate.newsvine.com

• Tuulen Viemaa
        Matti Viikate kirjoitti:

Niin tokihan toita tarvitsee ainakin aika monen sen etaan tehda, mutta se on totisesti sen arvoista. http://mattiviikate.newsvine.com

Kylla, McDonaldislle on talla hetkella yhta paikkaa kohti noin 70 hakemusta.

Saattaa menna vuosia

• ja vasara
        Matti Viikate kirjoitti:

Mika taa mattiviikate on, taas joku vitun vajokki joka kay tanne latelemassa papan omia juttuja?

• kokenut paljon
        ja vasara kirjoitti:

Mika taa mattiviikate on, taas joku vitun vajokki joka kay tanne latelemassa papan omia juttuja?

nyt taidetaan olla ihan vaaralla palstalla keskustelemassa toimeentulosta ihmiset...tama on au pair sivusto ja taalla pitaisi kait keskustella kokemuksista... kommentoin kuitenkin, etta Suomessa parjaa minimipalkalla / tyottomana siksi etta on kaikki sossut ja kelat tukemassa.... siina ero ulkomaihin.

oman kokemukseni tuonne jo pistinkin mutta kommentoin viela tahan kommenttiin:
        " Hyva lista mutta tuo on pelkka tyosopimus ja siina ei puhuta perheen kotona toimimisesta muulloin kuin tyoaikana.

Eli pitaisi lisata:

- Viikonloppu ja iltasyonnit - korjaatko omat jalkesi ruokailun jalkeen ja laitat astiat tiskikoneeseen

jne jne.

Jos tuo lista jatetaan pois perhe saa laskuttaa au pairin asumisesta ja kuluista viikonloppuisin ja iltaisin kuten Bed & Breakfast. Harva paastaa ketaan asumaan kotiinsa ilmaiseksi, luulisin mina. Jos niin pistakaa yhteystietoja etta missa niin alan pakata :D"

-au pair ei ole kotona kuin yksi lapsista... tai mikaan lisatyon aiheuttaja. kuinkahan moni au pairina ollut voisi kuvitella jattavansa ruokalautasen poytaan? sen puoleen, yleensa soppariin kuuluu lounas ja useimmiten vain arkisin... jos teet omaa ruokaa, siivoat jalkesi... aivan kuin kotona, oho! jos syot perheen kanssa, ei sinua passata, juku

-oman huoneen siivous on oma juttu.. kunhan se ei ole sikolatti.. sen puoleen perhe antaa sen sulle kayttoon mika tarkoittaa yksityisyyttasi, he eivat sita kyttaa.. toisaalta jos se alkaa haisemaan sikolatilta ja tavarat pursuavat ulos, toki siina normaali naapurikin kommentoisi.

-tv:n katselun rajoitus, hmm? ei kai kukaan sita rajoita niin kauan kun et tv:ta omi/ole heidan tiellaan... itse en ollut koskaan vkloppuja perheen kanssa sattuneesta syysta mutta ystavani hyvissa perheissaan katsoivat perheen kanssa yhdessa. monesti esim lastenhuoneessa on tv jota voit katsoa.

-ulkomaille perheen puhelimella? et yhtaan. au pair ei aiheuta ylimaaraisia kuluja. au pairille tarjotaan asunto, usein netti, ruoka ainakin lounaat ja taskuraha.joskus myos lomia. ei mitaan puheluita mammalle suomeen. eri asia kannykka jota tarvitsee tyon puolesta.

-miesvieraita ja sukulaisia taloon asumaan? et koskaan. itsellani oli yhdessa perheessa ok etta toin tyttoja illalla, mutta VAIN kun lapset olivat isalla... yleensaau pairin ei sallita tuoda ketaan kotiin, mika tuntuu aluksi hankalalta, mutta sen omaksuu pian ja nykyaan onkin vaikeaa tuoda ketaan omaan kamppaan...

loppuun tekstiin kommentoin vain, etta ala jauha kuule kakkaa kun et mtn tiia au pairina olosta... au pair tekee tyota puoli-ilmaiseksi koko viikon ja joskus osan vkl saadakseen katon paansa paalle 24/7 ja saadakseen muut edut... siksi palkka on 50-60e ainakin Espanjassa... tama siis viikossa... jos kattoa paan paalle ei anneta on au pair ns ulko auppari taalla pain ainakin ja silloin han saa paljon enemman palkkaa.

• Ollut 3x jo

nyt taidetaan olla ihan vaaralla palstalla keskustelemassa toimeentulosta ihmiset...tama on au pair sivusto ja taalla pitaisi kait keskustella kokemuksista... kommentoin kuitenkin, etta Suomessa parjaa minimipalkalla / tyottomana siksi etta on kaikki sossut ja kelat tukemassa.... siina ero ulkomaihin.

" Hyva lista mutta tuo on pelkka tyosopimus ja siina ei puhuta perheen kotona toimimisesta muulloin kuin tyoaikana.

Eli pitaisi lisata:

jne jne.

Jos tuo lista jatetaan pois perhe saa laskuttaa au pairin asumisesta ja kuluista viikonloppuisin ja iltaisin kuten Bed & Breakfast. Harva paastaa ketaan asumaan kotiinsa ilmaiseksi, luulisin mina. Jos niin pistakaa yhteystietoja etta missa niin alan pakata :D"

-au pair ei ole kotona kuin yksi lapsista... tai mikaan lisatyon aiheuttaja. kuinkahan moni au pairina ollut voisi kuvitella jattavansa ruokalautasen poytaan? sen puoleen, yleensa soppariin kuuluu lounas ja useimmiten vain arkisin... jos teet omaa ruokaa, siivoat jalkesi... aivan kuin kotona, oho! jos syot perheen kanssa, ei sinua passata, juku

-oman huoneen siivous on oma juttu.. kunhan se ei ole sikolatti.. sen puoleen perhe antaa sen sulle kayttoon mika tarkoittaa yksityisyyttasi, he eivat sita kyttaa.. toisaalta jos se alkaa haisemaan sikolatilta ja tavarat pursuavat ulos, toki siina normaali naapurikin kommentoisi.

-tv:n katselun rajoitus, hmm? ei kai kukaan sita rajoita niin kauan kun et tv:ta omi/ole heidan tiellaan... itse en ollut koskaan vkloppuja perheen kanssa sattuneesta syysta mutta ystavani hyvissa perheissaan katsoivat perheen kanssa yhdessa. monesti esim lastenhuoneessa on tv jota voit katsoa.

-ulkomaille perheen puhelimella? et yhtaan. au pair ei aiheuta ylimaaraisia kuluja. au pairille tarjotaan asunto, usein netti, ruoka ainakin lounaat ja taskuraha.joskus myos lomia. ei mitaan puheluita mammalle suomeen. eri asia kannykka jota tarvitsee tyon puolesta.

-miesvieraita ja sukulaisia taloon asumaan? et koskaan. itsellani oli yhdessa perheessa ok etta toin tyttoja illalla, mutta VAIN kun lapset olivat isalla... yleensaau pairin ei sallita tuoda ketaan kotiin, mika tuntuu aluksi hankalalta, mutta sen omaksuu pian ja nykyaan onkin vaikeaa tuoda ketaan omaan kamppaan...

loppuun tekstiin kommentoin vain, etta ala jauha kuule kakkaa kun et mtn tiia au pairina olosta... au pair tekee tyota puoli-ilmaiseksi koko viikon ja joskus osan vkl saadakseen katon paansa paalle 24/7 ja saadakseen muut edut... siksi palkka on 50-60e ainakin Espanjassa... tama siis viikossa... jos kattoa paan paalle ei anneta on au pair ns ulko auppari taalla pain ainakin ja silloin han saa paljon enemman palkkaa.

"jos kattoa paan paalle ei anneta on au pair ns ulko auppari taalla pain ainakin ja silloin han saa paljon enemman palkkaa."

Juuri nain. Ja se ylimaarainen palkka melkein kattaa asumismenot. Ruoka, kannykka jne menot menevatkin sitten au pairin Suomen saastoista. Kerran tuli tatakin ihmetta kokeiltua ja meinas itku paasta kun tuli ekan vuokranmaksun aika... seuraavat viikot syotiin sitten kavereiden luona pummilla ja kannykalla ei tullu soiteltua syysta kun saldo oli nolla eika ollu killinkiakaan.

• Ruohotyökalu
        Matti Viikate kirjoitti:

Tottahan kuitenkin epäilemättä toisaalta kuitenkin vaan ehkäpä.

Sinä se Matti olet sitten viisas.

• Hostari
        Ruohotyökalu kirjoitti:

Tottahan kuitenkin epäilemättä toisaalta kuitenkin vaan ehkäpä.

Sinä se Matti olet sitten viisas.

Ajateltiin rajoittaa au pairin netin kayttoa siten etta netti on kiinni arkisin klo 8-17. Illat ja viikonloput rajaton kaytto.

Meidan au pairin netin kaytto nimittain hairitsee jo tyontekoa. Kun rajotimme Facebookin kayttoa, han kysyi etta miten nyt pidan aitiini ja isaani yhteytta? Sanoin etta miten olisi Skype ja sahkoposti - vanhemmat eivat kuulemma osaaa kayttaa kumpaakaan, vain Facebookia.

Aikuisten oikeasti, tuntuuko teita etta meille valehdellaan ja netti rajoitus olisi paikallaan?

• ttumikapelle

Eli pitaisi lisata:

jne jne.

"kommentoin kuitenkin, etta Suomessa parjaa minimipalkalla / tyottomana siksi etta on kaikki sossut ja kelat tukemassa"

Ai jaa, paljo Kelan tukia saa jos olet toissa?

Ja Briteissa ei ole sosiaalietuuksia, kuten lapsilisaa jne?

Vau, ihan toista kuin KAIKILTA muilta olen kuullut. Siella sita vasta benefiteja on KAIKKIEN muiden mukaan mutta onneks korjasit tietoni nailla "faktoillasi".

• kaikkitietävät teini
        ttumikapelle kirjoitti:

"kommentoin kuitenkin, etta Suomessa parjaa minimipalkalla / tyottomana siksi etta on kaikki sossut ja kelat tukemassa"

Ai jaa, paljo Kelan tukia saa jos olet toissa?

Ja Briteissa ei ole sosiaalietuuksia, kuten lapsilisaa jne?

Vau, ihan toista kuin KAIKILTA muilta olen kuullut. Siella sita vasta benefiteja on KAIKKIEN muiden mukaan mutta onneks korjasit tietoni nailla "faktoillasi".

jos Suomessa saat minimipalkkaa mutta joudut esim. leikkaukseen eikä rahasi riitä sitä maksamaan, sossu maksaa laskusi puolestasi...

Jos taas rahasi loppuvat ja esim. pikavipin maksu painaa päälle, sossu maksaa puolestasi...

Jos taas jäät työttömäksi, saat työttömyyskorvausta. Vrt tätä kohtaa esimerkiksi mainitsemaasi Britanniaan tai Espanjaan...

Lapsilisää et saa omaan lapsellisuuteesi vedoten... En tiedä yhtäkään ulkomaille lähtenyttä 18v tyttöä joka olisi lapsen ottanut mukaan saadakseen tätä avustusta. Tiedätkö sinä?

Tervetuloa Suomeen - jossa muuten autetaan vähävaraisia

• ....................
        Hostari kirjoitti:

Ajateltiin rajoittaa au pairin netin kayttoa siten etta netti on kiinni arkisin klo 8-17. Illat ja viikonloput rajaton kaytto.

Meidan au pairin netin kaytto nimittain hairitsee jo tyontekoa. Kun rajotimme Facebookin kayttoa, han kysyi etta miten nyt pidan aitiini ja isaani yhteytta? Sanoin etta miten olisi Skype ja sahkoposti - vanhemmat eivat kuulemma osaaa kayttaa kumpaakaan, vain Facebookia.

Aikuisten oikeasti, tuntuuko teita etta meille valehdellaan ja netti rajoitus olisi paikallaan?

hostäidille oma nuoren näkökulmasta tuleva neuvo... Jos epäilet tätä vanhempiin yhteydenpitoa Fb:n kautta, miksi et huvin vuoksi tekisi omaa tiliä ja lisäisi au pairiasi kaveriksesi? Oma hostini oli kaverini eikä missään kyyläysmielessä, mutta toisaalta samalla sai tietää mitä siellä oikeasti puuhasin.. Samalla siinä' sai myös hostiin luotua parempaa suhdetta esimerkiksi esittelemällä ihmisiä omasta elämästä suomessa etc.

Jos ei tätä tule tehtyä niin en tiedä kannattaako nettiä rajoittaa... tietenkin voitte sen laittaa aina pois kun on työaika jos au pairilla ei ole lupaa sitä käyttää silloin? Huom esim babysittingissä lasten nukkuessa itselleni se oli aikas oleellinen että pysyin hereillä.... asialla on aina monta kantaa ;)

• Hostari
        .................... kirjoitti:

hostäidille oma nuoren näkökulmasta tuleva neuvo... Jos epäilet tätä vanhempiin yhteydenpitoa Fb:n kautta, miksi et huvin vuoksi tekisi omaa tiliä ja lisäisi au pairiasi kaveriksesi? Oma hostini oli kaverini eikä missään kyyläysmielessä, mutta toisaalta samalla sai tietää mitä siellä oikeasti puuhasin.. Samalla siinä' sai myös hostiin luotua parempaa suhdetta esimerkiksi esittelemällä ihmisiä omasta elämästä suomessa etc.

Jos ei tätä tule tehtyä niin en tiedä kannattaako nettiä rajoittaa... tietenkin voitte sen laittaa aina pois kun on työaika jos au pairilla ei ole lupaa sitä käyttää silloin? Huom esim babysittingissä lasten nukkuessa itselleni se oli aikas oleellinen että pysyin hereillä.... asialla on aina monta kantaa ;)

"Jos epäilet tätä vanhempiin yhteydenpitoa Fb:n kautta, miksi et huvin vuoksi tekisi omaa tiliä ja lisäisi au pairiasi kaveriksesi?"

Jostain syysta au pair ei halunnut kaveriksi, mika lie syyna

"Huom esim babysittingissä lasten nukkuessa itselleni se oli aikas oleellinen että pysyin hereillä.... "

Kerropa se seuraavalla tyopaikalla - tarvitsen Facebookin etta pysyn hereilla tyoaikana. Best of luck.

• ......
        Hostari kirjoitti:

"Jos epäilet tätä vanhempiin yhteydenpitoa Fb:n kautta, miksi et huvin vuoksi tekisi omaa tiliä ja lisäisi au pairiasi kaveriksesi?"

"Huom esim babysittingissä lasten nukkuessa itselleni se oli aikas oleellinen että pysyin hereillä.... "

Kerropa se seuraavalla tyopaikalla - tarvitsen Facebookin etta pysyn hereilla tyoaikana. Best of luck.

Minusta tuo oli kylla ihan asiallinen neuvo. Pitaisiko sillon ku lapset nukkuu ja babysittaa niin olla korva kiinni niitten huoneitten ovissa? Voin kylla myontaa ihan rehellisesti etta olen netissa tyopaivan aikana silloin kun lapset ovat nukkumassa paivauniaan tama ei ole vaikuttanut mitenkaan tyohoni ja poistun koneelta viimeistaan sillon kun he heraavat. On kylla semmosia tyttoja paljon jotka vaan heittavat lapset telkan aareen ja ite istuvat koneella koko paivan, eika tammoisessa tapauksessa sitten kannattaisi laittaa tytto maitojunalla takasin kotiinsa?

• Hostari
        ...... kirjoitti:

Minusta tuo oli kylla ihan asiallinen neuvo. Pitaisiko sillon ku lapset nukkuu ja babysittaa niin olla korva kiinni niitten huoneitten ovissa? Voin kylla myontaa ihan rehellisesti etta olen netissa tyopaivan aikana silloin kun lapset ovat nukkumassa paivauniaan tama ei ole vaikuttanut mitenkaan tyohoni ja poistun koneelta viimeistaan sillon kun he heraavat. On kylla semmosia tyttoja paljon jotka vaan heittavat lapset telkan aareen ja ite istuvat koneella koko paivan, eika tammoisessa tapauksessa sitten kannattaisi laittaa tytto maitojunalla takasin kotiinsa?

"Pitaisiko sillon ku lapset nukkuu ja babysittaa niin olla korva kiinni niitten huoneitten ovissa?"

Siitahan ei ollut kysymys lainkaan. Lue uudestaan. Useimmilla tyopaikoilla pitaa olla hereilla tyoaikana.

• Voi elama mika bimbo
        kaikkitietävät teini kirjoitti:

jos Suomessa saat minimipalkkaa mutta joudut esim. leikkaukseen eikä rahasi riitä sitä maksamaan, sossu maksaa laskusi puolestasi...

Jos taas rahasi loppuvat ja esim. pikavipin maksu painaa päälle, sossu maksaa puolestasi...

Jos taas jäät työttömäksi, saat työttömyyskorvausta. Vrt tätä kohtaa esimerkiksi mainitsemaasi Britanniaan tai Espanjaan...

Lapsilisää et saa omaan lapsellisuuteesi vedoten... En tiedä yhtäkään ulkomaille lähtenyttä 18v tyttöä joka olisi lapsen ottanut mukaan saadakseen tätä avustusta. Tiedätkö sinä?

Jaaha, taas .asiantuntija palstalla:

"jos Suomessa saat minimipalkkaa mutta joudut esim. leikkaukseen eikä rahasi riitä sitä maksamaan, sossu maksaa laskusi puolestasi... "

Arvaa paljonko leikkaukset maksavat Britanniassa? Sairaanhoito on taysin ilmaista mukaanlukien leikkaukset.

"Jos taas rahasi loppuvat ja esim. pikavipin maksu painaa päälle, sossu maksaa puolestasi... "

Ai siksiko Suomessa on leipajonoja mutta Britanniassa ei? Briutanniassa kaikki vaan kuolevat nalkaan?

"Jos taas jäät työttömäksi, saat työttömyyskorvausta. Vrt tätä kohtaa esimerkiksi mainitsemaasi Britanniaan tai Espanjaan... "

Et ole tosissasi noin taukki ethan? Sinun mielestasi Suomi on ainoa maa jossa on tyottomyyskorvaus?

• Hrdu
        Hostari kirjoitti:

"Pitaisiko sillon ku lapset nukkuu ja babysittaa niin olla korva kiinni niitten huoneitten ovissa?"

Siitahan ei ollut kysymys lainkaan. Lue uudestaan. Useimmilla tyopaikoilla pitaa olla hereilla tyoaikana.

Euroopassa noi perheet tuntuu pitavan aupaireja siivoojina. Ite oon amerikassa culturalcaren kautta, eika mitaan valittamista. Teen toita ton sallitun 45h, mutta pelkkaa lastenhoitoa. Ehka kerran kahessa viikossa viikkailen lasten pyykkeja. Ja nainhan sen kuuluukin olla, lapsia tanne tultiin

• dgfvhjn
        Hostari kirjoitti:

itse en ainakaan lisäisi hostvanhempiani facebook kavereikseni, eivätkä he onneksi pyytäneetkään. henkilökohtaiset asiani eivät heille kuulu.

• never again

Jotenkin en ollut yllättynyt, että kyseessä oli brittiperhe. Britit (varsinkin naiset) osaavat olla hankalia ja tuntuvat pitävän esim. Suomea jonain takapajuisena maana, mistä on helppo hankkia itselleen ilmainen, kuuliainen kotiorja- anteeksi siis- au pair. Monen britin mielestä UK on koko maailman kehittyneinen ja paras maa ja muut ovat jälkijättöisiä, vaikka asia on todellisuudessa toisinpäin.

• LillaMy_90

Oon tällä hetkellä au pairina Wienissä, ensimmäinen kuukausi takana :)

Mun kokemus au pairiudesta on ollut hyvä! Olin miettinyt monta kevättä, että pitäiskö lähtee pitäiskö lähtee, mutta joka kerta, kun kävin netistä hakemassa jonkun järjestön (esim. Cultural Care) 20-sivuisen ristikuulustelu-lomakenivaskan, niin hommasta lähti maku. Lisäksi vieraskieliseen perheeseen lähtö arvelutti, tulenko ymmärretyksi ja niin edespäin.
      Sain au pair-ilmoituksen Wieniin äidiltäni, joka oli bongannut ilmoituksen työpaikaltaan. Kyseessä oli yksilapsinen suomalainen perhe, jonka äiti oli työkomennuksella Wienissä. Ilmoituksessa tehtiin heti selväksi palkka (300€/kk), etuja jne. Lähetin sähköpostia host-äidille, ja mailailimme paljon ennen Wieniin lähtöäni. Lisäksi hostäiti antoi silloisen au pairin sähköpostiosoitteen, ja pystyin kyselemään häneltä perheestä, paikasta, arjesta yms. Edeltäjäni kanssa mailailu vaan vahvisti hyvää fiilistä lähteä matkaan. Tapasin hostäidin ja pojanvesselin vielä Suomessa ennen tänne tuloani (he kävivät sukulaisilla joulun aikoihin passelisti koto-Suomessa). Ennen lähtöä hostäitini oli mailannut valmiiksi minulle työsopimuksen, jota sain tiirailla ihan rauhassa, ja tehdä mieleisiäni korjaus- ja täydennysehdotuksia. Ja silloin kun näimme Suomessa, niin allekirjoitettiin sopimukset.

Perhe on ollut tosi mukava, eikä konflikteja ole ollut. Työtuntini päivässä on keskimäärin 6h, ja vapaa-ajallani saan tehdä mitä haluan. "Työsuhde-etujani" on mm. täys-ylläpito, johon kuuluu oma huone, oma kylpyhuone, ruokaa saan ottaa vapaasti, paikallinen puhelinliittymä, paikallisen liikenteen kuukausikortti, kielikurssi, netti... Lisäksi hostäiti auttoi muiden suomalaisten samanikäisten "metsästyksessä", ja auttoi muutenkin sopeutumaan kaupunkiin, ekana päivänäni hän oli ottanut omista töistään vapaata voidakseen opettaa kädestä pitäen miten hommat täällä toimii. Teen töitä ma-la, ja sunnuntait ovat vapaat. Lisäksi viikonlopuista voidaan muutenkin sopia. Perheeni on tuntunut oikeasti perheeltä, ja kemiat on kohdanneet tosi hyvin.

Luin aika paljon juttuja täältä, ja kauhistelin "orjatarinoita". Lisäksi luin myös "hostisten" kommentteja. Musta au pairiksi lähteminen vaatii asennetta ja tosi paljon sopeutumiskykyä. Koska tulin tähän perheeseen, ja tähän maahan, sanonta "maassa maan tavalla" sopii mielestäni aika hyvin kuvaan. Olen kummastellut monia juttuja, esim. perheen siivoustottumuksia, jotka kuuluvat minun hommiini, mutta olen ajatellut, että ei auta muu kuin tehdä, koska tää on kuitenkin heidän kotinsa, ja samalla mun koti nyt. Mitään "lattiasta kattoon"-mittapuulla en kuitenkaan joudu tekemään, eikä työnjälkeäni kukaan tule arvostelemaan tai arvioimaan. Luotto meidän välillämme on vahva. Lisäksi terve "maalaisjärki" sekä perheeltä että au pairilta on odotettavaa, luulisi että on selvää kummallekin osapuolelle, ettei au pair ole pelkästään siivooja, eikä pelkästään kodinhoitaja, vaan pääasiassa on lapsi/lapset. Toisaalta "mitä teen, mitä en tee" on aika nokkavaa minusta, kaikesta pitää pystyä puhumaan ja epäkohdat täytyy sanoa suoraan. Karu totuus kuitenkin on se, ettei au pair ole paikan päällä lomailua varten, vaan au pair on jotain kotiorjan ja "perheenjäsenen" väliltä.

Mitä tulee "paskaan palkkaan", kehottaisin ottamaan huomioon, että taskuraha on todellakin TASKURAHAA, joka annetaan sulle kaikkien ruoka-, asumis-, netti-, puhelin-, paikallisliikenne/bensa- kulujen jälkeen. Elikkä musta 300€/kk on tosi ruhtinaallisesti, se on oma murhe, jos sitä ei osaa käyttää säästeliäästi vaan pistää kaiken menemään samantien. Onhan erilaisiakin järjestelyjä, esim. eräs au pair -ystäväni täällä asuu perheen maksamassa yksiössä, ja saa reilu satasen "ruokarahaa" viikossa, johon kuuluu myös puhelimen "saldon" ostaminen. Omassa palkanmaksussa en ole havainnut moitetta, kertaakaan en ole joutunut muistuttelemaan, en myöskään paikallisliikenteen kuukausikorttia ostettaessa, johon saan vielä erikseen kortin verran rahaa.

Itse suosittelen au pairiksi lähtemistä, jos on tarpeeksi asennetta ja sopeutumiskykyä. Täytyy olla myös sosiaalinen, että pystyy luomaan tukiverkoston myös paikan päälle, vaikka on Suomessa asuvasta verkostostakin apua (nimim. äitin kanssa mailailen, ja usein! :D). Au pairina olo voi olla myös unohtumaton kokemus!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe