Löytyykö kokemuksia Marino Swingistä 40-50hv koneella? Miten kulki, ajofiilis, käytös yms. ?
Veneessäni on tällähetkellä 30hp Johnson ja tuntuu ettei kulje kuten pitäisi (tai haluttaisi)
Navigaattorilla mitattuna n.26,5 solmua.
Vakiopotkuri ja kone vuosimallia -82, ajettu niin pirusti.
Sitten vielä jotta mikäli kysymäni kokoluokka on passeli, niin mitkä valmistajat ovat tehneet sopivimmat/keveimmät koneet välillä 90-96 mikäli tarvitsee penniä venyttää ostaessa?
Kone Marino Swingiin
23
3041
Vastaukset
- Swingi898
Kannattaa hankkia mahdollisimman kevyt kone. Parhaimmillaan Swingi on hieman piristetyllä parikymppisellä jolla pääsee jo yli 30s oikealla potkurilla. Jos haluaa lisää vauhtia kannattaa harkita lähinnä Yamahan koneita keveytensä takia. Ongelmana on ettei lyhytrikiset yamahat tässä kokoluokassa kasva puissa. Harvoin on hyviä yksilöitä myynnissä.
- Jarmo73
Kiitos kommentista Swingi898 !
Mietityttää tuo nykyisen koneen kunto. Mitenkähän perämoottorista yleensä haihtuu hevosia vuosien varrella? Onkohan tuosta parikymppisestä pikku piristyksillä nykyisen koneen voittajaksi vai kannattaisikohan hankkia suoraan 40 hv jammu? Mitä lie painaa?
Oman veneen perälautaa on edelliset omistajat fiksailleet kun näyttää olevan täynnänsä pultteja yms. reikiä. Muutettu pitkärikiseksi. Kaiken turaamisen tuloksena perälauta, joka on vaneria on vettynyt pahoin, mitenkähän paljon tuo ekstrapainoa, tiedä häntä. Korotin omaa konetta n.30mm jolloin saavutti nuo 26,5 kn yhden hengen kuormalla.
Mutta sen kai voi sanoa että koneen maksimi paino olisi jotain 85kg? Oli tiedossa Suzuki DT55 mutta ei uskaltanut hankkia koska painoa tuolla n.105kg.
Lisää vaan Swingi hemmojen kommentteja & jippoja kehiin! =D - Joakim_
Jarmo73 kirjoitti:
Kiitos kommentista Swingi898 !
Mietityttää tuo nykyisen koneen kunto. Mitenkähän perämoottorista yleensä haihtuu hevosia vuosien varrella? Onkohan tuosta parikymppisestä pikku piristyksillä nykyisen koneen voittajaksi vai kannattaisikohan hankkia suoraan 40 hv jammu? Mitä lie painaa?
Oman veneen perälautaa on edelliset omistajat fiksailleet kun näyttää olevan täynnänsä pultteja yms. reikiä. Muutettu pitkärikiseksi. Kaiken turaamisen tuloksena perälauta, joka on vaneria on vettynyt pahoin, mitenkähän paljon tuo ekstrapainoa, tiedä häntä. Korotin omaa konetta n.30mm jolloin saavutti nuo 26,5 kn yhden hengen kuormalla.
Mutta sen kai voi sanoa että koneen maksimi paino olisi jotain 85kg? Oli tiedossa Suzuki DT55 mutta ei uskaltanut hankkia koska painoa tuolla n.105kg.
Lisää vaan Swingi hemmojen kommentteja & jippoja kehiin! =DTuo painoi 3syl mallina ilman trimmiä sähköstartilla muistaakseeni 67 kg. Tohatsu 40 on vielä selkeästi kevyempi, samoin Selva 25 kisakone. Kaikilla noilla saanee 40 kn rikki, jos osaa.
Ei perämoottorista ajamalla tehot häviä. Huonolla säilytyksellä ehkä. Eiköhän nykyiselläkin koneella saa 30 kn rikki sopivalla potkurilla. Koneen mukana tullut vakiopotkuri on varmasti liian loiva. - Jarmo73
Joakim_ kirjoitti:
Tuo painoi 3syl mallina ilman trimmiä sähköstartilla muistaakseeni 67 kg. Tohatsu 40 on vielä selkeästi kevyempi, samoin Selva 25 kisakone. Kaikilla noilla saanee 40 kn rikki, jos osaa.
Ei perämoottorista ajamalla tehot häviä. Huonolla säilytyksellä ehkä. Eiköhän nykyiselläkin koneella saa 30 kn rikki sopivalla potkurilla. Koneen mukana tullut vakiopotkuri on varmasti liian loiva.Moro Joakim_ ja kiitos viestistä!
No eipä kyllä ihmeitä paina nuo jammut & tohatsut. Missä ikäluokassa nuo esimerkit olivat?
Budjetti koneelle on n.1000-1500e ja siihen haarukkaan pitäisi käytetty löytyä. Tarkoitatko tuolla 40kn rikkomisella osaamisenkautta, koneen korotusta sopivalle tasolle potkuria, vai onko vielä muita huomioitavia tekijöitä?
Tuosta nykykoneesta vielä senverran että tilasin Propulse potkurin kun halvalla sai (ei ole vielä saapunut) malli oli 4901 & 4902. Tuossahan pystyy muuttamaan nousua. Saa nähdä onko hyötyä kun nyt on tuo konekin korotettu. Kannattaa varmaan kokeilla pienimmällä nousulla ettei tukehdu koko laitos?
Jos ei toimi (huiput nouse) niin onpahan varapotkuri. - 15+1
Jarmo73 kirjoitti:
Moro Joakim_ ja kiitos viestistä!
No eipä kyllä ihmeitä paina nuo jammut & tohatsut. Missä ikäluokassa nuo esimerkit olivat?
Budjetti koneelle on n.1000-1500e ja siihen haarukkaan pitäisi käytetty löytyä. Tarkoitatko tuolla 40kn rikkomisella osaamisenkautta, koneen korotusta sopivalle tasolle potkuria, vai onko vielä muita huomioitavia tekijöitä?
Tuosta nykykoneesta vielä senverran että tilasin Propulse potkurin kun halvalla sai (ei ole vielä saapunut) malli oli 4901 & 4902. Tuossahan pystyy muuttamaan nousua. Saa nähdä onko hyötyä kun nyt on tuo konekin korotettu. Kannattaa varmaan kokeilla pienimmällä nousulla ettei tukehdu koko laitos?
Jos ei toimi (huiput nouse) niin onpahan varapotkuri.http://www.youtube.com/watch?v=efIj7UvFIRE , unohda se propulse ja hommaa hyvä alurusetti.
- Jarmo73
15+1 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=efIj7UvFIRE , unohda se propulse ja hommaa hyvä alurusetti.
He hee.. Itseasiassa tuo pätkä oli eräs katalyytti Swingin ostopäätökselle.
Hienosti kyllä menee. Mitenkähän tarkkaa tuo koneen laitto/asentelu yleensä tuolla 50hv luokissa rupeaa olemaan ettei äkkinäisellä karkaa Swingi ympäri?? Jarmo73 kirjoitti:
He hee.. Itseasiassa tuo pätkä oli eräs katalyytti Swingin ostopäätökselle.
Hienosti kyllä menee. Mitenkähän tarkkaa tuo koneen laitto/asentelu yleensä tuolla 50hv luokissa rupeaa olemaan ettei äkkinäisellä karkaa Swingi ympäri??Swingi on erinomainen vene, ja todistettavasti se kestää tehoa. 80-luvulla Sipoon saaristo oli täynnä noita "ylitehoisia" Swingejä, suurin näkemäni vakiomoottori oli 90 hv Jammu, ja tehokkammat taisivat olla 70 CES moottoriset. Vauhtia löytyi, ja löytyy (niitä on vieläkin käytössä), mutta kuljettajalta vaaditaan sitten oikeita ajotaitoja. Kaikki sen aikaisia "tuunattuja" Swingejä ajaneet olivat veneilyn aapiset vauvaikäisinä oppineita henkilöitä, joiden ajotaito taisi ylittää "keskivertoveneilijän" taidot varsin selkeästi. Osaamattomissa käsissä tuollainen on kirjaimellisesti tappovehje.
Sinänsä mielenkiintoista on, että Fagerstömeillä on aina ollut omassa käytössään Swingi(t), mutta kaikissa on ollut 20-30 hv moottorit.
P.S. Korjaa nyt ainakin aluksi tuo vettynyt peräpeilisi, ennen kuin lähdet moottorin vaihtoon/suorituskyvyn nostoon.- dfghjklmnbv
15+1 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=efIj7UvFIRE , unohda se propulse ja hommaa hyvä alurusetti.
Itse en näe syytä laittaa yli 30hv Swingiin. Paino on yksi syy. Tärkein on kuitenkin se ettei Swingi tosiaan vaadi kuin sen 25hv ollakseen hauska ajettava. Tosiasiassa se on juuri parhaimmillaan kevyellä ja hieman piristetyllä parikymppisellä. Kun Painonjakauma on oikea lähtee se plaaniin hyvin ilman kikkailuja ja loikat aalloista ovat hallittuja. Sellainen aja tuo yhtä leveän hymyn huulille kuin vähän isommassa paatissa 50 solmun vauhdissa. Swingissä on se etu että veneily voi olla lapsellisen hauskaa maksamatta kuitenkaan juuri mitään. 20 ja 30hv koneissa on se suuri etu että normimies nostaa ja kantaa tarvittaessa. Talvisäilytys on vaivatonta kun koneen nostaa pois ja vie vajaa ja veneen heittää ympäri.
Toki hyväkuntoiset Swingit ovat käytettyinäkin kalliita mutta ovat ne aivan eri veneitä kuin muut pikkupulpetit. Itse en koskaan myisi omaani ja 2-kymppisellä mennään yli 30s. Ei rekisteröintiä ei palosammutinta, käsin nostettava kone, vähäkulutuksinen ja halutessaan voi käydä ajamassa Swing Cup kilpailuissa.
Jos perälautasi on mätä ja täynnä tee se itse asennuksia korotuksineen laittaisin sen ensin kuntoon. Jos 40hv koneella kuljet 26,5 solmua menee tehosta yli puolet harakoille. Propulse potkuri ei toimi Swingissä. Oikea alupotkuri saattaa toimia mutta jostain syystä teräspotkureilla mennään hiukan kovempaa. - Joakim_
Jarmo73 kirjoitti:
Moro Joakim_ ja kiitos viestistä!
No eipä kyllä ihmeitä paina nuo jammut & tohatsut. Missä ikäluokassa nuo esimerkit olivat?
Budjetti koneelle on n.1000-1500e ja siihen haarukkaan pitäisi käytetty löytyä. Tarkoitatko tuolla 40kn rikkomisella osaamisenkautta, koneen korotusta sopivalle tasolle potkuria, vai onko vielä muita huomioitavia tekijöitä?
Tuosta nykykoneesta vielä senverran että tilasin Propulse potkurin kun halvalla sai (ei ole vielä saapunut) malli oli 4901 & 4902. Tuossahan pystyy muuttamaan nousua. Saa nähdä onko hyötyä kun nyt on tuo konekin korotettu. Kannattaa varmaan kokeilla pienimmällä nousulla ettei tukehdu koko laitos?
Jos ei toimi (huiput nouse) niin onpahan varapotkuri.Yammu 40 3syl tuli -83. Oli lähes samanlaisena loppuun saakka eli pitkälle 2000-luvulle. Sitä edeltänyt 2syl kone oli paljon puhdittomampi. Tohatsu 40 on samaa ikäluokkaa, mutta en muista tarkemmin. Selva 25:sta käytetään T400-luokan kisaveneissä.
Jos saat tuon kulkemaan ~40 kn, ajaminen vaatii varmasti jo osaamista. Netistä löytyy pätkiä, jossa Swingi heilauttaa kuskin mereen. ~30 kn vauhdeissa lienee vielä aika helppo peli. - Kevyt ok
Mulla Svingissä Mercury 20 hp, johon on vaihdettu isompi kaasari ja potkurin nousua hieman jyrkennetty. 30kts menee..
- 777Urho
Osaatteko sanoa mitä uusi Marino Swing maksaa ja valmistetaanko niitä enää? Miksi se muuten on vuodesta toiseen niin hehkutettu vene?
- 19
Uus swingi taitaa olla nykyään siinä 6000 paikkeilla, siis ovh
- huopaaja
Mietin Swingiin konetta kun soutuhommissa se ei ole parhaimmillaan. Ajatuksena olisi istuttaa perälautaan pitkärikisenä joko 25hp nelari (n. 80kg) tai 40hp nelari (n. 95kg). Olisiko kommentteja puolesta tai vastaan. Nasevat perustelut olisi aina poikaa.
- Ostan mielelläni
Aivan liian painavat koneet. Myy swingi mielummin minulle, ja vaihda uudempaan veneeseen johon sopii nelitahtikone:)
- huopaaja
Ilmeisesti edellinen kommentti pitää tulkita niin, että Swingiin sopii parhaiten kevyempi kaksitahtimoottori? Nykyiset päästömääräykset ovat ilmeisesti tukkineet perinteisten 2-tahtimoottoreiden tulon EU-alueelle? Jotain e-tec-systeemejä näyttää löytyvän, mutta niissä painoa vähintään saman verran kun vastaavantehoisissa nelitahtikoneissa.
- huopaaja
.. niin ja jäi sanomatta, että Swingejä saa sieltä yhdestä paikkaa Sipoosta ja pääsee ihan värinkin valitsemaan.. ;)
Kyllä Swingi 25 hv nelarin kantaa, tuo nelikymppinen on sitten jo liian raskas. Moottorimerkin valinnallakin voi vaikuttaa painoon, ainakin Mercuryn 25 hv nelari painaa sähköstartilla 73 kg, sillä 7 kilollakin on merkitystä pienessä veneessä. Swingissä painon voi hahmottaa vertailemalla nelarin painoa 80-luvun 3-pyttyiseen 50hv Yamahan 2-tahtisen painoon, sen se nimittäin vielä kantaa yllättävän hyvin. Saman ikäisen ja merkkisen 90 hv 2-tahtisella se ui jo perä huomattavan syvällä.
- huopaaja
Kiitos paljon arvioistanne!! Huomasin että Suzukilta tulee toukokuussa uutuutena 25hp ja 30hp (lean burn) ruisku-nelarit, joiden paino about 62kg. Tuo 30hp nelari 62kg painoisena kuulostaa melko mielenkiintoiselta Swingiin..
- 5325252
55hp evikka, piristettynä tietysti. Kulkuja 65knots! Jää jetit..
Swingi ei kyllä millään koneella kulje 65:ttä solmua, kuten ei kulje mikään muukaan sarjatuotantovene tuossa kokoluokassa.
- huopaaja
Minkälaista painoarvoa on annettava sähkötrimmille konetta Swingiin etsittäessä? En tiedä mutta olisihan se varmaan ihan mukava pystyä trimmaamaan konetta ajossa? Näitä pikkukoneita näyttää olevan liikenteessä usein ilman trimmiä.
- Sibbobo
I sibbo kör man swing o traktor o sätter yamaha 70 sport i aktern på båten!
Laitappa 70 sport swingin ahterii ja moottori hissi ja sopiva teräspotkuri niin sitt menee nii pirusti!- wastarannankiiski
Väitteesi ontuu, koska Valittaja_LKV väittää jotain muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693