Maitojen hinnoista

Valiota boikotoiva

Olen "Vanhasen maitokohun" jälkeen tehnyt maidon hintavertailuja. Siis mä en voi ymmärtää, mikä Valion maidossa maksaa niin älyttömän paljon ellei raha valiolta mene Vanhasen taskuun? Maidosta ei ole koskaan myöskään saanut missään kaupassa kanta-asiakasalennusta, mutta alkoholijuomista on?

Kuvittelisi nyt, että moni ihminen miettii ennen ostopäätöstä, kenen taskuun se raha lopulta menee, eikä aina miettisi sitä Suomen lippua.

Tässä hieman eri maitojen hintoja:

Arlan maito (ruotsalainen) n. 0,65-0,70 €/l
Pirkka Maito (Maitokolmio / Hämeenlinnan osuusmeijeri) n. 0,80 €/l
Lidl (Valio Oyj, Jyväskylä) n. 0,65€/l
Satamaito (Satamaito, Pori) n. 0,65€/l

VALIO Oyj:n maito N. 1,00 €/l

Tuosta "Valion pörssimaidosta" / "vanhasen maidosta" eli Valion maidosta kuluttaja maksaa n. 0,30 €/l enemmän joko a) Valion merkistä/tölkistä b) sitä varten että Vanhanen rikastuisi ja muut köyhtyisi.

En ole koskaan ymmärtänyt, että valtion päämies ryhtyy inisemään kaupassa, jollei nyt satu olemaan sitä maitoa jota hän haluaa. Sellaisen ymmärtäisin vain tällöin korkeintaan Suomen muulta kansalaiselta.

Ihmettelen vaan sitä, ettei nykyisissä Turun pikkukaupoissa ole mahdollisuutta samaan valinnanvapauteen yhtälailla kuin pääministerillä (joutuu ostamaan Valion maitoa, vaikka tahtoisi ostaa Arlan ruotsalaista maitoa). Niissä pikkukaupoissa pakotetaan ostamaan Valion maitoa, mutta olut-merkkejä kyllä löytyy hyllystä vaikka minkälaista lattiasta kattoon.

Lidlin hinta olisi Valiollekin sopiva. Näin ollen saattaisin miettiä Valion maidon ostamista. Ingmann kuitenkin maksaa maidontuottajille Suomessa enemmän kuin Valio -maitobisnes on kovaa?!

Turun Prismoissa toki myydään Arlan maitoa. Tosin useasti se 1,5 litran maitotölkki-rullakko on tyhjä kun mä sinne menen ja lähikaupassani on Valion maitotölkeissä melko useasti -30% alennustarra! Mistä mahtaa johtua? En siis ole ainut, joka poikotoin tätä Valion maitoa eli ns. "Vanhasen maitoa"?!?

2

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valiota boikotoiva

Liputan toki siinä määrin suomea, että ostan Turussa Pirkka maitoa, Lidlin maitoa (en maksa mielelläni mistään tölkin piirrustuksista) ja vanhempieni luona käydessäni Porissa ostan mieluusti Satamaidon tuotteita kotiin viemisiksi kylmälaukussa.

• Tiedon puolesta

Eihän Valio hinnoittele maitojaan kaupoissa. Valion hinta on kaupoille tukkuhinta, ja hinnoittelua valvotaan määräävän markkina-aseman takia, siksi se Lidlkään ei voi saada maitoaan halvemmalla kuin muut. Kauppa päättää millä hinnalla tavara myydään kuluttajille.
      Minua ottaa päähän koko "maito on kallista" tai "ruoka on kallista" keskustelu. Mikä määrä työtä, että ravitsevaa maitoa on kaupan hyllyllä. Ruokaan kuluu viimeisen tilaston mukaan vajaat 15 % suomalaisten tuloista. Vertaa hintoja esimerkiksi pullotettuun veteen jota myydään täällä maailman parhaan hanaveden maassa monta kertaa kalliimmalla eikä kukaan pukahda mitään. Maksavat vaan kiltisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      190
      3554
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2217
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2072
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1004
    Aihe