Kannattaako amatöörin kasata kone, jos tunnen ihmisen ketä voi valita minulle osat ja muut, kone kasataan sitten liikkeessä ym.
ainoa ongelma on se että jos koneessa ilmenee vikaa, en sitä mitenkään osaa itse hahmottaa, kun en yhtään sen enempää osien päälle ymmärrä, että mikä on mikäkin ym.
Kannattaako tällöin lähteä kokoamaan konetta?
tietokoneen kasaaminen?
30
1803
Vastaukset
- Klenn 0'Hari
Ei kannata itse, liikkeessä voi kasauttaa, kyl ne testaa että kone toimii myös kun on kasattu. Minkälaiseen käyttöön kone tulee? Itse kasaan pelikoneet mutta taviskäyttöön käy valmiskoneet ihan hyvin.
- dragonet_
Kone tulee videoeditointiin, harvemmin pelaan koneella.
Mutta mitä nyt olen katsonut, pakettikoneiden tehot eivät oikein riitä niin hyvin editointiin kuin pitäisi. dragonet_ kirjoitti:
Mutta mitä nyt olen katsonut, pakettikoneiden tehot eivät oikein riitä niin hyvin editointiin kuin pitäisi.No kyllä tasan riittää. Dellilta tai Applelta tehotyösema vaan niin saat varmasti niin tehokkaan koneen kuin rahaa löytyy. Riittääkö 8 ydintä ja 96 gigaa muistia vaikka noin alkuun, nVidian järeällä GPU kiihdytyksellä?
Kyse nyt on siitä, että mitä haluat. Ei niitä tietokoneita mistään marketista kannata ostaa.
Siitä voisi lähteä, että onko tarkoitus muokata kotivideoita vai onko se editointi vähän sellaista vakavampaa? Kotivideoiden muokkauksessa joku iMac olisi aika hyvä paketti. Mutta jos haluat vaativampaa niin sitten on pitkälti kyse siitä, että mitä ohjelmistoa käytät? Adobe Premiere Pro CS5, Avid vai Final Cut? Kerro vaan mahdollisimman tarkkaan mitä vaatimuksia on niin voidaan katsoa sitä konettakin.- Selkeää
dragonet_ kirjoitti:
Mutta mitä nyt olen katsonut, pakettikoneiden tehot eivät oikein riitä niin hyvin editointiin kuin pitäisi.tietenkin koneesta. Mutta markettikoneissa loppuu vääntö varsin nopeasti. Pitää olla prosessoritehoakin, mutta etenkin rutkasti muistia ja niin hyvä näytönohjain kuin vain pystyy ostamaan. Lisäksi ohjelmat ovat kalliita. Useampia tonneja asialliseen koneeseen pitää varata rahaa kaikkinensa. Ja pari kunnollista näyttöä sen päälle. Paljon raskaampaa hommaa koneella ei voi tehdä. On meinaan melko typerän tuntuista yrittää pyörittää Avidia tai Premieriä nuhapumpulla. Kokeiltu on. Muista, ohjelmien konesuositukset on aina minimeitä, niihin saa laittaa kerrointa, että homma sujuu siedettävästi. Kannattaa ehkä selvitellä asiaa ja kasauttaa kone jossain. Ja ohjelmiinkin uppoaa sitten reilusti tonnistoa.
Ei kannata, koska joudut itse myös olemaan sen kokoonpanon testaaja ja tuollaisille palapeleille ei saa takuuta kuin niille osille. Se, toimiiko osat hyvin yhteen on omalla vastuulla.
Suosittelen koneen kasaamista jos on tarkoitus saada jotain sellaista konetta mitä nyt ei vaan kunnolla saa valmiina, haluaa harrastella tai jos hyödyntää kierrätysosia. Uusi kone kannattaa ostaa valmiina käyttötarkoitusten mukaan.- laarejetti
millä vuosikymmenellä oikein elät?
asiantunteva liike testaa kyllä koneen ennen luovutusta ja osaavat jopa valita sellaiset komponentit jotka sopivat keskenään yhteen. laarejetti kirjoitti:
millä vuosikymmenellä oikein elät?
asiantunteva liike testaa kyllä koneen ennen luovutusta ja osaavat jopa valita sellaiset komponentit jotka sopivat keskenään yhteen.Ihan niinkuin kaverinikin tietokoneen mutta kummasti vaan bluescreenit tervehtii Adoben työkaluilla. Liike ei selvästikään testannut ammattiohjelmia sillä koneella...
- pellesetä
Itse olen aina kasannut ja niitä itsekasattuja sanottiin kloonikoneiksi ennen. Nyk. pelissä on kotelo jo vuosia vanha ja rumakin vielä, mutta palvelee toimintaansa, oli halpa ja sen ulkonäkö ei meikäläiselle niin tärkeä ole. Sitten pääsee halvemmalla taas, kun päivittää osia, eikä osta koko paskaa taas uudestaan. Toki, jollei osaa, niin kysele kavereilta vaikka, jos joku osaisi.
Tosin nykyään se kasaaminen aika helppoa, kun värikoodattuja kaikki, eli vihreä vihreään kiinni. Ainoa mitä voi joutua katsomaan oikeastaan manuaalista on noiden LEDien ja virta/reset-nappuloiden kytkeminen oikeisiin piikkeihin, toki ne emolevylläkin lukee, mutta se voi olla hankalaa, kun ne aina tungetaan johkin pieneen nurkkaan mihin ei edes kouria saa kunnolla mahtumaan, kun niihin oikein saa muutenkaan ilman, että terävä pelti viiltäisi. Ruuvikin tippuu, niin aina saa kierittää ja käännellä, että sen saa sieltä ulos. On se välillä verta,hikeä ja kyyneleitä sekin touhu..
Toinen merkkaamaton kohta on virtalähteen kytkeminen, mutta sitä ei saa kyllä edes väkivallalla muuhun liittimeen mahtumaan, joten huoli pois.
Kaikki muu on automaattista tai sisäänrakennettua/softalla käsiteltävä, ei tarvitse jännitepinnejä siirrellä prossorille emolevyllä tai muutakaan enää. Ja aina jos jotain ongelmia on, niin kyllä niissä asennusohjeet mukana tulee ja kyllä, jos piipperin laitat kiinni, niin se älämölöää kyllä, jos on jotain vialla, kun päälle laitat.
Ennenkuin alat asentamaan, niin voit ostaa ESD eli staattisen/hankaus sähkörannekkeen ja kytkeä se maahan kiinni, kuten koteloon tai sitten jollet osta ennen asennusta, niin käyt vaikka koskemassa jääkaapin oveeseen tai itse kotelon runkoon, niin latinki purkautuu siinä, jos sitä nyt sellaisia määriä on edes kertynyt, että se jotain vahingottaisi. - 32141242
pellesetä kirjoitti:
Itse olen aina kasannut ja niitä itsekasattuja sanottiin kloonikoneiksi ennen. Nyk. pelissä on kotelo jo vuosia vanha ja rumakin vielä, mutta palvelee toimintaansa, oli halpa ja sen ulkonäkö ei meikäläiselle niin tärkeä ole. Sitten pääsee halvemmalla taas, kun päivittää osia, eikä osta koko paskaa taas uudestaan. Toki, jollei osaa, niin kysele kavereilta vaikka, jos joku osaisi.
Tosin nykyään se kasaaminen aika helppoa, kun värikoodattuja kaikki, eli vihreä vihreään kiinni. Ainoa mitä voi joutua katsomaan oikeastaan manuaalista on noiden LEDien ja virta/reset-nappuloiden kytkeminen oikeisiin piikkeihin, toki ne emolevylläkin lukee, mutta se voi olla hankalaa, kun ne aina tungetaan johkin pieneen nurkkaan mihin ei edes kouria saa kunnolla mahtumaan, kun niihin oikein saa muutenkaan ilman, että terävä pelti viiltäisi. Ruuvikin tippuu, niin aina saa kierittää ja käännellä, että sen saa sieltä ulos. On se välillä verta,hikeä ja kyyneleitä sekin touhu..
Toinen merkkaamaton kohta on virtalähteen kytkeminen, mutta sitä ei saa kyllä edes väkivallalla muuhun liittimeen mahtumaan, joten huoli pois.
Kaikki muu on automaattista tai sisäänrakennettua/softalla käsiteltävä, ei tarvitse jännitepinnejä siirrellä prossorille emolevyllä tai muutakaan enää. Ja aina jos jotain ongelmia on, niin kyllä niissä asennusohjeet mukana tulee ja kyllä, jos piipperin laitat kiinni, niin se älämölöää kyllä, jos on jotain vialla, kun päälle laitat.
Ennenkuin alat asentamaan, niin voit ostaa ESD eli staattisen/hankaus sähkörannekkeen ja kytkeä se maahan kiinni, kuten koteloon tai sitten jollet osta ennen asennusta, niin käyt vaikka koskemassa jääkaapin oveeseen tai itse kotelon runkoon, niin latinki purkautuu siinä, jos sitä nyt sellaisia määriä on edes kertynyt, että se jotain vahingottaisi.Itse olen myös kasaillut itse ja jos homman osaa niin siinähän voi painottaa koneessa niitä itselle tärkeitä osa-alueita, hyvin useasti ostetaan nimittäin pakettikone ja sitten kun siinä ei olekaan kunnollista näytönohjainta niin se menee vaihtoon, useimmat pakettikoneet kun varustetaan jollain paskaohjaimella. Eli tavallaan kuitenkin lähdetään kasaamaan vaikkei lähdetä.
Kun kasauksen opettelee niin sitten voi tosiaan päivitellä konetta miten tykkää, joko uusilla tai vanhoilla osilla jos ei pyrikään aina ostamaan sitä uusinta ja hienointa. En tiedä miten Linuxin kanssa mutta Windowsilla osien valikoiminen on aika helppoa koska osille on hyvä laitetuki ja jos esim. Windows 7 logo komeilee paketin kyljessä tai valmistajan sivuilla niin siitä vaan ostamaan. Erittäin harvoin tulee sitten toki tilanteita joissa esim. piirisarja ja näytönohjain eivät jostain ihmeellisestä syystä tule toimeen keskenään vaikka periaatteessa pitäisi.
Koneen kasaaminen kannattaa jos tietää mitä tekee eikä se nykypäivänä edes ole mikään vaikea urakka vaikka tosiaan noita ruuveja saa joskus kaiveilla mistä sattuu plus muuta tuollaista pikkutohelointia sattuu joskus :) - laarejetti
M-Kar kirjoitti:
Ihan niinkuin kaverinikin tietokoneen mutta kummasti vaan bluescreenit tervehtii Adoben työkaluilla. Liike ei selvästikään testannut ammattiohjelmia sillä koneella...
onko pyydetty ohjelmistojen testausta ja onko myyjäliikettä ohjeistettu käyttämään ohjelmia kuten normaali käyttötilanteessa, ilmeisesti ei koska ongelma ei ole tullut esille. ei ne siellä liikkeessä ole mitään yli-ihmisiä jotka osaavat lukea asiakkaan ajatukset ja ohjelmistokäyttötottumukset.
väitteesi vuotaa edelleen kuin seula. - ________________
M-Kar kirjoitti:
Ihan niinkuin kaverinikin tietokoneen mutta kummasti vaan bluescreenit tervehtii Adoben työkaluilla. Liike ei selvästikään testannut ammattiohjelmia sillä koneella...
Millaisen koulutuksen olet hankkinut alalta?
- _Haukotus.
________________ kirjoitti:
Millaisen koulutuksen olet hankkinut alalta?
jokin tietoliikenteen perustutkinto. Ikinä ei ole töissä ollut, eli se siitä. Ikävä kyllä äiskä suostuuu maksamaan sen nettiliittymän. Ihmeen paljon tuntuu olevan työttömiä suomessa. Töitä joko ei ole, tai sitten ne ei kelpaa minnekään töihin. Epäilen tässä tapauksessa jälkimmäistä vaihtoehtoa.
- kannataako..
rahallisesti on niin ja näin mutta kokemuksena kannattaa ilman muuta. Itse en ole koskaan ostanut "valmista" konetta, ja ekankin joutuin tekemään ihan itte :)
- halvaksi tulee
jos kerran osaavat tutut valkkaa kokoonpanon niin siitä vaan. tulee paljon halvemmaksi kuin valmis paketit.
ja tota M-Karin paskanjauhantaa ei tartte edes lukea,, hän kun väitti juuri toisessa keskustelussa ettei markettikoneita suosittele kenellekkään, joten jos hänen mielestä valmista ei kannata ostaa niin kasaus on ainoa vaihtoehto.Valmista kananttaa ostaa mutta en minä missään ole sanonut, että marketista kannattaa ostaa! Netistä tilaamista suosin kun marketissa on niin huonoja koneita.
- jihaaaaaaaaaaaaaaaaa
Poistattaa tällaiset oksennusviestit. Kylläpä se rassaa sua, kun joillakin on kanttia kirjoittaa rekatulla nimi-
merkillä. Sulla se suurin asennevamma näyttää olevan. Solvauksia saat aikaiseksi, mutta neuvoista ei ole
tietoakaan. - m-car
M-Kar kirjoitti:
Valmista kananttaa ostaa mutta en minä missään ole sanonut, että marketista kannattaa ostaa! Netistä tilaamista suosin kun marketissa on niin huonoja koneita.
kusipää painu vittuun tältä palstalta.
- jihaaaaaaaaaaaaaaaaa
m-car kirjoitti:
kusipää painu vittuun tältä palstalta.
Terve menoa kaltaistesi joukkoon.
- tiedä mitään
parempi maksaa muutama kymppi tai satanen siitä että tulee hyvää jälkeä, sama on rakennustöissä, vaikka mieli tekisi säästellä kuluissa ja itse tehdä osan töistä niin en suosittele, ammattilainen asialle niin hyvää siitä tulee varmasti!
- Nortti Finnilä
Sanompas vielä lyhyesti että jos teräväpiirto editointia meinaat haaveilla niin 2 ytiminen 1800 mhz kone yski ja jumiutui täysin noissa hommissa.
Rakensin koneen 4ytimisellä 3ghz prossulla ja 4gt muisteilla niin alkoi tehot riittämään, normaali DV-video editointiin riittää laiskakin pc. >sama on rakennustöissä, vaikka mieli tekisi säästellä kuluissa ja itse tehdä osan töistä niin en suosittele, ammattilainen asialle niin hyvää siitä tulee varmasti!
Todella. Muuten, kaikki maan homeiset betonilaatikot, nekin sadat tai tuhannet jotka on pakko purkaa jo nuorina kun korjaaminen on mahdotonta, on alusta loppuun päätoimisten rakennusammattilaisten tekemiä.
Sen sijaan itselle huolellisesti tehdyt ok-talot voi kestää vaikka yli sata vuotta.
Se siitä vertauksestasi, "tiedä mitään".
- kasannut
saa puolta havemmalla ja puolta paremman.
Jos haet kokemusta koneen kasaamisesta itse, niin kyllä se kannattaa silloin kasata itse. Siitä voi kertoa kavereillekin, että on itse kasattu. Jos ei ensimmäisellä kerralla ihan onnistu, niin kyllä ainakin toisella, koska ei se kovin ihmeellistä ole, kun minäkin pystyin siihen.
Kyllä se harrastustoimintana toki on kehittävää mut jos haluaa rahaa/vaivaa säästää ja haluaa luotettavan koneen niin ei kannata.
- englanniksi ohjeet
Siis jos on rahaa niin kasauttaisin koneen liikkeessä, mutta koska mulla ei ollut rahaa niin ostin koneen osissa ja kasasin sen itse.
tarviit : atx kotelon, emolevyn prossun (possu tuulettimen) ddr1,2,3 muistit emoon ja näytön ohjaimen.
sit dvd aseman
tietokone tarvii myös näppiksen hiiren näytötn.
emolevyn mukana tulee ohje minne kaikki johdot kiinnitetään. - Kaksi piippua.
Mutta jos asia kiinnostaa, kannattaa varmasti. Siinähän sitä oppii ja opettelee. Ihan hyvä olisi kaikenlaista tietää koneitten sielunelämästäkin.
Ehkä mieluummin kuitenkin valmis kone. Niissä takuutkin ja kun kerran itseä epäilyttää kovin paljon, ongelmia voi olla liian paljon tiedossa noin heti kättelyssä. Valmis kone ain akin toimii varmasti ja jos siinä on asialliset osat, ei tule yllätyksiä sitten. Töpseli seinään ja töihin. Se siitä.
Rahallisesti itse kokoamalla säästää kyllä. Nekin rahat menee yleensä kalliinpiin osiin ja tuntipalkkaa ei todellakaan kannata laskea. Mutta kyllä se itseä ajatellen olisi ihan hyödyllinen asia. Tietokoneessa ei ole kuin kymmenkunta kmponenttia. kyllä sen osaa kasata melkein kuka tahansa. Sitten vaan tulee käyttkisen asennukset jne. Eli kokonaisuutena hommaan menee kyllä aikansa ja vaivansa. Ja aina on teoreettinen mahdollisuus, että tössii jotain, se on sitten oman piikkiin.
Ite oon kasannut muutamiakin koneita itelle ja kavereille. Ihan mielenkiinnostakin. Nyt koneet on niin halpoja, että en viitsi sellaiseen ihan pikkukummasta alkaa. Mutta ainakin tiedän aika paljonkin tekniikasta ja ei mene heti sormi suuhun, jos ilmaantuu sininen ruutu, tai ei ruutuun tule yhtään mitään valoa. Säästyy huoltokuluissa ainakin. - DigiJussi
Juu Lahdessa yhdessäkin liikkeessä kasattiin 65e tunti. En suosittele että käsittelet edes osia itse, jos vaikka puristat prosessorin pinnit vinoon tai jäähdytyksessä et ymmärrä lämmönjohdeaineiden päälle niin savu nousee ensi metreillä. Sitten vielä pitää löytää bios ja käydä perusasetuksia läpi ettet ajele vajaa tehoilla konetta tietämättäsi tulevat vuodet. Niin ja sitten erinnäiset laiteajurit voi aiheuttaa harmaita hiuksia -
kuten sata ja isot kovalevyt sekä usb jos portteja on enempikin kuin 8 niin irq-avaruus voi ahdistaa asennusta.
Ruuvejakaan ei voi ihan tarkkailematta murjoa reikiin kaikilla emolevyillä.
Kyllä kotiasennuksessa pitäs olla aina ammattilainen läsnä ja konsultoimassa. Pieni moka voi tulla kalliiksi.
Virtalähteen koko .. Liian pieni rikkoo powerin. Takuu osilla on aina niin että palautat sen mikä on rikki, valmiissa konepaketissa joutuu lähettää koko koneen. Valmiskoneissa saattaa olla omia väyliä, rajoituksia yhteensopivuuksissa ja tuessa, tai ei yksinkertasesti ole haluttuja lisäpaikkoja vaikka näytönohjaimelle ja useimmiten virtalähteet on valmismikroissa alimitoitettuja. Vakio näytönohjaimet on yleensä vielä integroitu ja riisuttuja malleja.- ___________
1) lämmönjohtoaineista ei tarvitse tietää tuon taivaallista. Töräyttää vähän sörsseliä siileen tai professoriin, ja kaapii enimmät pois.
2) Kysyy virtalähteen koosta paikasta josta pulikat ostaa, tai ostaa sellaisen että riittää.
3) Kyseiset asetukset biosissa osaa taavikin. Väylänopeus * kerroin = cpu sisäinen nopeus. Ensimmäinen tarkoittaa mökähertsejä muistien ja cpu:n välillä, ja jälkimmäinen sit sitä kikahertsinumeroo jolla myydään markettikoneita. Ensimmäinen löytyy emolevyn tiedoista.
4) Laiteajurit löytyvät valmistajan intterweb sivuilta tai mukana tulevalta asennuslerpulta.
5) Säädin irq:ta liitäntäpaikkaa ja jumpperia siirtämällä 386-aikaan. Etes plug'npray ei päässyt sössimään väliin. Mutta olin niin pieni vielä, että kokemukseni rajoittuu omin kätösin lapsosena asennettuun soundblaster 8-bit äänikorttiin.
Toki, olen vain amatööri. Kasaamiseen tarvii huolellisuutta ja ruuvimeisselin. Ja jotain outoa halua kasata tietokone. Yhden näytönohjaimen olen joskus hajottanut. En muistanut että päälläni oli villapaita.
- ____________
kannattaa jos haluaa. Ei kannata jos on yksi hailee, tai ei halua.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090