Terve, onko minkälaisia kokemuksia pumpuista nurmikonkasteluun.
Itse olen katsellut nyt näitä pumppuja mutta meillä aika pitkä matka letkulle.
Eli meillä on puro N.120m päässä tontista, Nousua ei ole paljon varmaan n. 10-15m Mutta pituus mietityttää.
Onko suosituksia tehoille. Vesiautomaatti, vai puutarhapumppu, Hinta tarvikkeineen miel Max 600€.
Pihankasteluun Pumppu ???
9
3964
Vastaukset
- Hyvin pelittää!
Uppopumppu ei montakymppiä maksa, siihen vain riittävän pitkä letku. Minulla on sellainen, tyhjennän sillä suihkualtaat, letkua on 50 metriä, ja kastelenvedellä kasvimaat, ja kukkapenkit.
- teho riittää
Uppopumpulla on kyllä hyvä tuotto, mutta se ei siedä vastapainetta paljon mitään. 15m on monelle uppopumpulle liikaa nousua, ja tähän, kun lisätään vielä 150m letkua niin ei voi kummoista lirua tulla. Itse käytettiin 150 metrin päästä, järvestä pumppaamiseen vesiautomaattia, ja sekin vaati niin kovan paineen kunnolla nostaakseen, että tavallinen puutarhaletku ei sitä kestänyt. Olisi pitänyt vesijohtoa putkea laittaa.
- Arska234
Tuolla melko edullisia pumppuja, voisi soveltua tarpeisiisi.
http://www.puuilo.fi/cat/product_catalog.php?c=112 - scdsdsdsvvsdvsdvd
Joo, ei missään nimessä uppopumppua. Se on tyhjennykseen tarkoitettu, eikä teoreettisista tehoistaan huolimatta yleensä jaksa tuottaa..tai siis ei tuotakaan mitään painetta. Lopulta jos tuollaisten metrien päähän saisit uppopumpulla vettä, tulee se letkun päästä pienenä norona. Itse touhusin hieman pienemmillä metreillä, mutta saman päämäärän kanssa. Uppopumppua kokeilin, se lähti palautuksena kauppaan kun ei vastannut mitenkään käyttötarvetta. Puutarhapumpun hommasin itselleni. Puutarhapumpussa on se ero uppopumppuun, että puutarhapumppua ei laiteta veteen vaan siitä vedetään letku puroon. Omassa pumpussa maksimietäisyys imuletkulle oli jotain 10m luokkaa. Työntöteho on sitten toinen asia. Omalla pumpulla työntöteho on suhteellisen hyvä sillä käytössä on 20m letkua ja nousua noin 5 metriä.
Siis, ei uppopumppua, vaan tehokas puutarhapumppu tai vesiautomaatti yms. - "Vetehinen"
pumpu ongelma ratkennut niin ehdotukseni olisi vesiautomaatti puoleen väliliin siis imua noin 50 metriä ja painetta loput matkasta. Näin toimii omani 300 metriä ja laitteet kestää vuosikausia kunhan vain tyhjentää talveksi putket. Imuputken tulee olla mustaa kovaa imun kestävää mutta panepuolella riittää puutarhaletkut ristikudos vahvisteella. Imupuolen nostokorkeus alle 6 metriä. Kustannukset noin 200 e.
- artttuu
elukoita ..mille te sitä nurmee kasvatatte...kaneille,rusakoille.???
- "Vetehinen"
omenapuut ja mansikat juovat kuin vanhat juopot ja hehtaareja on kaksi joita koira juoksee valvomassa kieli pitkällään janoissaan ettei ”russakat” syö. Golf- kenttänäkin voi käyttää, kun myyrät ahertaa valmiit reiät ei tarvi niitäkään porata. Köyhä senkun uikuttaa sivusta katselee että kyl ne rikkaat röhkii.
Näin se on Arttuu..... - artttuu
"Vetehinen" kirjoitti:
omenapuut ja mansikat juovat kuin vanhat juopot ja hehtaareja on kaksi joita koira juoksee valvomassa kieli pitkällään janoissaan ettei ”russakat” syö. Golf- kenttänäkin voi käyttää, kun myyrät ahertaa valmiit reiät ei tarvi niitäkään porata. Köyhä senkun uikuttaa sivusta katselee että kyl ne rikkaat röhkii.
Näin se on Arttuu.....eikö se koira voi joutessaan juosta sinne 120 m päässä olevalle purolle itse juomaan ...niin ei tartte pumppuja sen takia viritellä....saa samalla hyötyliikuntaa.
luotoelukat yleensä osaa elää vaistojensa mukaan, kuivemmallakin kelillä.
mansikat säilyy kyll pakkasessa - pumpannut
artttuu kirjoitti:
eikö se koira voi joutessaan juosta sinne 120 m päässä olevalle purolle itse juomaan ...niin ei tartte pumppuja sen takia viritellä....saa samalla hyötyliikuntaa.
luotoelukat yleensä osaa elää vaistojensa mukaan, kuivemmallakin kelillä.
mansikat säilyy kyll pakkasessa... ja suositan tuota Vetehisen ehdotusta vesiautomaatista ja juurikin sellaista asennusta jossa osa matkaa edetään mustalla imuputkella (nousu max 5m) ja loppupätkä (nousu noin 10m) toimitetaan perille painetta kestävällä ristikudospuutarhaletkulla. Tyypillinen vesiautomaatit käynnistyy 2.5bar paineessa ja katkaisu tapahtuu noin 4.5bar kohdalla, jolloin kymmenen metriä korkeammalla letkun päästä tulee vielä painetta kohtuullisella paineella (1.5 - 3.5bar) ja vedentulo on siten kohtuullista.
Jos alkupätkän nousu on loivaa ja imuputkea tarvitaan pitkiä matkoja sen 5m nousuun, voisin jopa kuvitella asettavani pumpun jonkinlaisen "korotuspukin päälle" ylempänä rannassa jotta sen saisi vedenpintaan nähden korkeammalle. Näyttää toki viritys ehkä hassulle, mutta aina kun noustaan 10m ylöspäin, painetta katoaa yhden ilmakehän verran. Vesiautomaattipumput jaksavat imeä noin 4...6m alempaa ja tuo kannatta käyttää painepuolella hyväksi ohuemmissa letkuissa ja pidemmällä siirtovedolla.
Sellainen lisävinkki vielä, että jos vedot ovat noin pitkiä, älä osta sitä ihan halvinta ohutta puutarhaletkua, vaan hommaa pykälä tai kaksi paksumpaa. On tullut huomattua, että tuotto putoaa rajusti jos virtausletkua on pitempiä pätkiä välissä ja letku on ohuinta kaliiperia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841