70- ja 80-lukujen vaihteen tienoilla maahantuoja asensi Suomessa Jeep Wagoneereihin Valmetin traktoridieseleitä. Muistan, että melu oli aika kova ja moottori synnytti melkoisesti tärinää. Kulutus taisi laskea 10 l/100 km tienoille ja olihan dieseli tuolloin paljon bensaa halvempaa. Ei tainnut kulkea paljoa satasta kovempaa. Nykyajan näkövinkkelistä moinen tuntuu ihmeelliseltä. Mutta dollarin kurssi oli tuona aikana edullinen ja jenkit siten kilpailukykyisiä hionnoiltaan, mutta olivat myös aikamoisia bensarosvoja. Bensa-Wagoneer taisi hörppiä helposti tuollaiset 20 l/100 km.
Onkohan noita Wagoneer Valmet-dieseleitä enää yhtään jäljellä?
Jeep Diesel Wqagoneer
15
2918
Vastaukset
- Harrastaja2
Käsittääkseni nuo dieselöidyt Wagoneerit meni aika pitkästi valtion leipiin, VR, IVO ym. Muutama numero takaperin Mobilistissa oli hyvä ja kattava juttu Wagoneereistä.
- %-ässä
Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.
- tahtoo itsekin...
%-ässä kirjoitti:
Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.
kaveri teki tos just ns.latolöydön ja sai ostettua cherokeen valmetin diesel koneella ensimmäiseltä omistajalta,auto on täysin alkuperäinen lukuunottamatta muutamaa ruoste-vikaa ja kaikki toimii,museo-autoksi alkanut touhuta ko.ajoneuvoa.
- tilavuus ongelma
Työkaverilla oli ja kyydissä ei oikein viihtynyt kukaan. Laittoi auton kiertoon ensimmäisen huollon jälkeen, meni kait palkka pelkkään öljyn hintaan.
- jj
Valmetin mahtava nelos -yleismoottori, joka Kekkosen-ajan "Made in finland " teeman mukaan sopi mihin vaan. Mainoshokemalla; "Vetää kuin Perkinsin kuutonen". Noo, sehän ei vetänyt millään kierroksilla, avikka enemmänkin kuitenkin kierroskone oli. sitähän oli myös SISUn pulla-kontiossa, joetn pääsi JEEPissä helpolla, sellaisia 8,5-9 kulutuksia satosella yleisesti raportoitiin.
Suomalainen loppuunkehitetty HIGH-Tech tuote kun oli Valmet, niin alkusarjalaiset kärsivät mm öljypumppu-ongelmista, jotain saatanan shimmi-prikkoja asenneltiin... - powerstroke1
Omistin joskus 80 luvulla jeepin jossa oli valmetin d-mylly,oli muistaakseni 76 punainen väriltään.Mahtava peli,sen jälkeen on ollut monta jeeppiä meidän perheessä...Tälläkin hetkellä omistan Jeep Grand Cherokeen 2.7 crd vm 2002,jossa on mb kone ja loota. ON se jännää että jeepissä on aina mitä erikoisemmat d-koneet,eikös voisi olla vaikka fordin 7.3 turbodiesel powerstroke
ainakin hepoista ei olisi pulaa..... - Jenkki + Suomi=??
Kaveri erehty joskus hankkimman tuollain Valmetin ihmeen ja kirosi sen helvettiin. Hirveä meteli ja tärinä ja tili meni kun öljyt vaihtoi koneeseen.
Pari kertaa kerkesin kyydissä istua, ennen kuin kaveri laitto kiertoon.- Mate in Finland
Tietääkseni Valmetin koneella dieselöityjä Waggoja ei ole museoitu, voin olla väärässäkin. Moottorihan on painava ja varmasti äänekäs. Aikalailla erilaisiahan dieselit olivat 70-luvun lopulla, 200D mersussakin oli huimat 60 hevosvoimaa. Valmetissa oli kuitenkin jo suoraruiskutus! Työkoneeksi tarkoitettu koko paketti. Maastossa moottorin paino vaikuttaa siten, että kaivautuu tehokkaasti pehmeisiin paikkoihin. Olisko jollakin tiedossa Valmetin 411 moottoria?
- (wagoneer
Meidän kylällä oli diesel wagoneeri joskus 70-80 lukujen vaihteessa. Muistan, että kone ei tahtonut talvella lämmetä tarpeeksi ja siitä otettiin tuulettajan siivet pois. Muistan myös, että Wagoneeriin kokeiltiin Valmetin turbodieseliä ja automaattia. Ei tainnut kestää.
- mäntsesteri
Vain yksi esimerkki neuvosto-Suomen autoista tuo oli. Piilofarmarit puupenkkeinneen ja 90- ja 80- läåtkineen olivat toisia. Joskus vuonna 1970 piti verovapaana ostettuun farmariin asentaa katsastusta varten taakse puupenkki selkä menosuuntaan. Näitä puupenkkejä sitten lainaultiin tarvittaessa.
- jk
en tiedä
- islat
Minäkään en tiedä.
- Wagoneer
3-vaihteinen loota ja kova meteli. Kierrokset laskivat huimasti kun vaihtoi isommalle.
- Anonyymi
Eipä ole tullut vastaan vuosikausiin.
- Anonyymi
Tuommonen Mersun OM606:lla voisi olla ihan mielenkiintoinen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28010286K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2445983Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735414PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *955038Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193315Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92704- 2142602
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.172434- 282274
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822197