Jeep Diesel Wqagoneer

Matth

70- ja 80-lukujen vaihteen tienoilla maahantuoja asensi Suomessa Jeep Wagoneereihin Valmetin traktoridieseleitä. Muistan, että melu oli aika kova ja moottori synnytti melkoisesti tärinää. Kulutus taisi laskea 10 l/100 km tienoille ja olihan dieseli tuolloin paljon bensaa halvempaa. Ei tainnut kulkea paljoa satasta kovempaa. Nykyajan näkövinkkelistä moinen tuntuu ihmeelliseltä. Mutta dollarin kurssi oli tuona aikana edullinen ja jenkit siten kilpailukykyisiä hionnoiltaan, mutta olivat myös aikamoisia bensarosvoja. Bensa-Wagoneer taisi hörppiä helposti tuollaiset 20 l/100 km.

Onkohan noita Wagoneer Valmet-dieseleitä enää yhtään jäljellä?

15

2832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastaja2

      Käsittääkseni nuo dieselöidyt Wagoneerit meni aika pitkästi valtion leipiin, VR, IVO ym. Muutama numero takaperin Mobilistissa oli hyvä ja kattava juttu Wagoneereistä.

      • %-ässä

        Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.


      • tahtoo itsekin...
        %-ässä kirjoitti:

        Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.

        kaveri teki tos just ns.latolöydön ja sai ostettua cherokeen valmetin diesel koneella ensimmäiseltä omistajalta,auto on täysin alkuperäinen lukuunottamatta muutamaa ruoste-vikaa ja kaikki toimii,museo-autoksi alkanut touhuta ko.ajoneuvoa.


    • tilavuus ongelma

      Työkaverilla oli ja kyydissä ei oikein viihtynyt kukaan. Laittoi auton kiertoon ensimmäisen huollon jälkeen, meni kait palkka pelkkään öljyn hintaan.

    • jj

      Valmetin mahtava nelos -yleismoottori, joka Kekkosen-ajan "Made in finland " teeman mukaan sopi mihin vaan. Mainoshokemalla; "Vetää kuin Perkinsin kuutonen". Noo, sehän ei vetänyt millään kierroksilla, avikka enemmänkin kuitenkin kierroskone oli. sitähän oli myös SISUn pulla-kontiossa, joetn pääsi JEEPissä helpolla, sellaisia 8,5-9 kulutuksia satosella yleisesti raportoitiin.
      Suomalainen loppuunkehitetty HIGH-Tech tuote kun oli Valmet, niin alkusarjalaiset kärsivät mm öljypumppu-ongelmista, jotain saatanan shimmi-prikkoja asenneltiin...

    • powerstroke1

      Omistin joskus 80 luvulla jeepin jossa oli valmetin d-mylly,oli muistaakseni 76 punainen väriltään.Mahtava peli,sen jälkeen on ollut monta jeeppiä meidän perheessä...Tälläkin hetkellä omistan Jeep Grand Cherokeen 2.7 crd vm 2002,jossa on mb kone ja loota. ON se jännää että jeepissä on aina mitä erikoisemmat d-koneet,eikös voisi olla vaikka fordin 7.3 turbodiesel powerstroke
      ainakin hepoista ei olisi pulaa.....

    • Jenkki + Suomi=??

      Kaveri erehty joskus hankkimman tuollain Valmetin ihmeen ja kirosi sen helvettiin. Hirveä meteli ja tärinä ja tili meni kun öljyt vaihtoi koneeseen.
      Pari kertaa kerkesin kyydissä istua, ennen kuin kaveri laitto kiertoon.

      • Mate in Finland

        Tietääkseni Valmetin koneella dieselöityjä Waggoja ei ole museoitu, voin olla väärässäkin. Moottorihan on painava ja varmasti äänekäs. Aikalailla erilaisiahan dieselit olivat 70-luvun lopulla, 200D mersussakin oli huimat 60 hevosvoimaa. Valmetissa oli kuitenkin jo suoraruiskutus! Työkoneeksi tarkoitettu koko paketti. Maastossa moottorin paino vaikuttaa siten, että kaivautuu tehokkaasti pehmeisiin paikkoihin. Olisko jollakin tiedossa Valmetin 411 moottoria?


    • (wagoneer

      Meidän kylällä oli diesel wagoneeri joskus 70-80 lukujen vaihteessa. Muistan, että kone ei tahtonut talvella lämmetä tarpeeksi ja siitä otettiin tuulettajan siivet pois. Muistan myös, että Wagoneeriin kokeiltiin Valmetin turbodieseliä ja automaattia. Ei tainnut kestää.

    • mäntsesteri

      Vain yksi esimerkki neuvosto-Suomen autoista tuo oli. Piilofarmarit puupenkkeinneen ja 90- ja 80- läåtkineen olivat toisia. Joskus vuonna 1970 piti verovapaana ostettuun farmariin asentaa katsastusta varten taakse puupenkki selkä menosuuntaan. Näitä puupenkkejä sitten lainaultiin tarvittaessa.

    • jk

      en tiedä

    • islat

      Minäkään en tiedä.

    • Wagoneer

      3-vaihteinen loota ja kova meteli. Kierrokset laskivat huimasti kun vaihtoi isommalle.

    • Anonyymi

      Eipä ole tullut vastaan vuosikausiin.

    • Anonyymi

      Tuommonen Mersun OM606:lla voisi olla ihan mielenkiintoinen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4858
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3159
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      202
      2043
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      28
      1808
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1631
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe