70- ja 80-lukujen vaihteen tienoilla maahantuoja asensi Suomessa Jeep Wagoneereihin Valmetin traktoridieseleitä. Muistan, että melu oli aika kova ja moottori synnytti melkoisesti tärinää. Kulutus taisi laskea 10 l/100 km tienoille ja olihan dieseli tuolloin paljon bensaa halvempaa. Ei tainnut kulkea paljoa satasta kovempaa. Nykyajan näkövinkkelistä moinen tuntuu ihmeelliseltä. Mutta dollarin kurssi oli tuona aikana edullinen ja jenkit siten kilpailukykyisiä hionnoiltaan, mutta olivat myös aikamoisia bensarosvoja. Bensa-Wagoneer taisi hörppiä helposti tuollaiset 20 l/100 km.
Onkohan noita Wagoneer Valmet-dieseleitä enää yhtään jäljellä?
Jeep Diesel Wqagoneer
15
2872
Vastaukset
- Harrastaja2
Käsittääkseni nuo dieselöidyt Wagoneerit meni aika pitkästi valtion leipiin, VR, IVO ym. Muutama numero takaperin Mobilistissa oli hyvä ja kattava juttu Wagoneereistä.
- %-ässä
Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.
- tahtoo itsekin...
%-ässä kirjoitti:
Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.
kaveri teki tos just ns.latolöydön ja sai ostettua cherokeen valmetin diesel koneella ensimmäiseltä omistajalta,auto on täysin alkuperäinen lukuunottamatta muutamaa ruoste-vikaa ja kaikki toimii,museo-autoksi alkanut touhuta ko.ajoneuvoa.
- tilavuus ongelma
Työkaverilla oli ja kyydissä ei oikein viihtynyt kukaan. Laittoi auton kiertoon ensimmäisen huollon jälkeen, meni kait palkka pelkkään öljyn hintaan.
- jj
Valmetin mahtava nelos -yleismoottori, joka Kekkosen-ajan "Made in finland " teeman mukaan sopi mihin vaan. Mainoshokemalla; "Vetää kuin Perkinsin kuutonen". Noo, sehän ei vetänyt millään kierroksilla, avikka enemmänkin kuitenkin kierroskone oli. sitähän oli myös SISUn pulla-kontiossa, joetn pääsi JEEPissä helpolla, sellaisia 8,5-9 kulutuksia satosella yleisesti raportoitiin.
Suomalainen loppuunkehitetty HIGH-Tech tuote kun oli Valmet, niin alkusarjalaiset kärsivät mm öljypumppu-ongelmista, jotain saatanan shimmi-prikkoja asenneltiin... - powerstroke1
Omistin joskus 80 luvulla jeepin jossa oli valmetin d-mylly,oli muistaakseni 76 punainen väriltään.Mahtava peli,sen jälkeen on ollut monta jeeppiä meidän perheessä...Tälläkin hetkellä omistan Jeep Grand Cherokeen 2.7 crd vm 2002,jossa on mb kone ja loota. ON se jännää että jeepissä on aina mitä erikoisemmat d-koneet,eikös voisi olla vaikka fordin 7.3 turbodiesel powerstroke
ainakin hepoista ei olisi pulaa..... - Jenkki + Suomi=??
Kaveri erehty joskus hankkimman tuollain Valmetin ihmeen ja kirosi sen helvettiin. Hirveä meteli ja tärinä ja tili meni kun öljyt vaihtoi koneeseen.
Pari kertaa kerkesin kyydissä istua, ennen kuin kaveri laitto kiertoon.- Mate in Finland
Tietääkseni Valmetin koneella dieselöityjä Waggoja ei ole museoitu, voin olla väärässäkin. Moottorihan on painava ja varmasti äänekäs. Aikalailla erilaisiahan dieselit olivat 70-luvun lopulla, 200D mersussakin oli huimat 60 hevosvoimaa. Valmetissa oli kuitenkin jo suoraruiskutus! Työkoneeksi tarkoitettu koko paketti. Maastossa moottorin paino vaikuttaa siten, että kaivautuu tehokkaasti pehmeisiin paikkoihin. Olisko jollakin tiedossa Valmetin 411 moottoria?
- (wagoneer
Meidän kylällä oli diesel wagoneeri joskus 70-80 lukujen vaihteessa. Muistan, että kone ei tahtonut talvella lämmetä tarpeeksi ja siitä otettiin tuulettajan siivet pois. Muistan myös, että Wagoneeriin kokeiltiin Valmetin turbodieseliä ja automaattia. Ei tainnut kestää.
- mäntsesteri
Vain yksi esimerkki neuvosto-Suomen autoista tuo oli. Piilofarmarit puupenkkeinneen ja 90- ja 80- läåtkineen olivat toisia. Joskus vuonna 1970 piti verovapaana ostettuun farmariin asentaa katsastusta varten taakse puupenkki selkä menosuuntaan. Näitä puupenkkejä sitten lainaultiin tarvittaessa.
- jk
en tiedä
- islat
Minäkään en tiedä.
- Wagoneer
3-vaihteinen loota ja kova meteli. Kierrokset laskivat huimasti kun vaihtoi isommalle.
- Anonyymi
Eipä ole tullut vastaan vuosikausiin.
- Anonyymi
Tuommonen Mersun OM606:lla voisi olla ihan mielenkiintoinen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1433129- 81727
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221384Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701201- 441181
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918