Jeep Diesel Wqagoneer

Matth

70- ja 80-lukujen vaihteen tienoilla maahantuoja asensi Suomessa Jeep Wagoneereihin Valmetin traktoridieseleitä. Muistan, että melu oli aika kova ja moottori synnytti melkoisesti tärinää. Kulutus taisi laskea 10 l/100 km tienoille ja olihan dieseli tuolloin paljon bensaa halvempaa. Ei tainnut kulkea paljoa satasta kovempaa. Nykyajan näkövinkkelistä moinen tuntuu ihmeelliseltä. Mutta dollarin kurssi oli tuona aikana edullinen ja jenkit siten kilpailukykyisiä hionnoiltaan, mutta olivat myös aikamoisia bensarosvoja. Bensa-Wagoneer taisi hörppiä helposti tuollaiset 20 l/100 km.

Onkohan noita Wagoneer Valmet-dieseleitä enää yhtään jäljellä?

15

2811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastaja2

      Käsittääkseni nuo dieselöidyt Wagoneerit meni aika pitkästi valtion leipiin, VR, IVO ym. Muutama numero takaperin Mobilistissa oli hyvä ja kattava juttu Wagoneereistä.

      • %-ässä

        Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.


      • tahtoo itsekin...
        %-ässä kirjoitti:

        Muistan noilta ajoilta VR:n Wagoneerin, joka oli bensakoneella ja myös armeijan Cherokeen, joka oli myös bensakoneella. Valtio osti noita kuuden hengen ja suht. edullisia ja edustavia Wagoneereja/Cherokeeta jonkin verran sellaisille laitoksille, joissa tarvittiin nelivetoa.

        kaveri teki tos just ns.latolöydön ja sai ostettua cherokeen valmetin diesel koneella ensimmäiseltä omistajalta,auto on täysin alkuperäinen lukuunottamatta muutamaa ruoste-vikaa ja kaikki toimii,museo-autoksi alkanut touhuta ko.ajoneuvoa.


    • tilavuus ongelma

      Työkaverilla oli ja kyydissä ei oikein viihtynyt kukaan. Laittoi auton kiertoon ensimmäisen huollon jälkeen, meni kait palkka pelkkään öljyn hintaan.

    • jj

      Valmetin mahtava nelos -yleismoottori, joka Kekkosen-ajan "Made in finland " teeman mukaan sopi mihin vaan. Mainoshokemalla; "Vetää kuin Perkinsin kuutonen". Noo, sehän ei vetänyt millään kierroksilla, avikka enemmänkin kuitenkin kierroskone oli. sitähän oli myös SISUn pulla-kontiossa, joetn pääsi JEEPissä helpolla, sellaisia 8,5-9 kulutuksia satosella yleisesti raportoitiin.
      Suomalainen loppuunkehitetty HIGH-Tech tuote kun oli Valmet, niin alkusarjalaiset kärsivät mm öljypumppu-ongelmista, jotain saatanan shimmi-prikkoja asenneltiin...

    • powerstroke1

      Omistin joskus 80 luvulla jeepin jossa oli valmetin d-mylly,oli muistaakseni 76 punainen väriltään.Mahtava peli,sen jälkeen on ollut monta jeeppiä meidän perheessä...Tälläkin hetkellä omistan Jeep Grand Cherokeen 2.7 crd vm 2002,jossa on mb kone ja loota. ON se jännää että jeepissä on aina mitä erikoisemmat d-koneet,eikös voisi olla vaikka fordin 7.3 turbodiesel powerstroke
      ainakin hepoista ei olisi pulaa.....

    • Jenkki + Suomi=??

      Kaveri erehty joskus hankkimman tuollain Valmetin ihmeen ja kirosi sen helvettiin. Hirveä meteli ja tärinä ja tili meni kun öljyt vaihtoi koneeseen.
      Pari kertaa kerkesin kyydissä istua, ennen kuin kaveri laitto kiertoon.

      • Mate in Finland

        Tietääkseni Valmetin koneella dieselöityjä Waggoja ei ole museoitu, voin olla väärässäkin. Moottorihan on painava ja varmasti äänekäs. Aikalailla erilaisiahan dieselit olivat 70-luvun lopulla, 200D mersussakin oli huimat 60 hevosvoimaa. Valmetissa oli kuitenkin jo suoraruiskutus! Työkoneeksi tarkoitettu koko paketti. Maastossa moottorin paino vaikuttaa siten, että kaivautuu tehokkaasti pehmeisiin paikkoihin. Olisko jollakin tiedossa Valmetin 411 moottoria?


    • (wagoneer

      Meidän kylällä oli diesel wagoneeri joskus 70-80 lukujen vaihteessa. Muistan, että kone ei tahtonut talvella lämmetä tarpeeksi ja siitä otettiin tuulettajan siivet pois. Muistan myös, että Wagoneeriin kokeiltiin Valmetin turbodieseliä ja automaattia. Ei tainnut kestää.

    • mäntsesteri

      Vain yksi esimerkki neuvosto-Suomen autoista tuo oli. Piilofarmarit puupenkkeinneen ja 90- ja 80- läåtkineen olivat toisia. Joskus vuonna 1970 piti verovapaana ostettuun farmariin asentaa katsastusta varten taakse puupenkki selkä menosuuntaan. Näitä puupenkkejä sitten lainaultiin tarvittaessa.

    • jk

      en tiedä

    • islat

      Minäkään en tiedä.

    • Wagoneer

      3-vaihteinen loota ja kova meteli. Kierrokset laskivat huimasti kun vaihtoi isommalle.

    • Anonyymi

      Eipä ole tullut vastaan vuosikausiin.

    • Anonyymi

      Tuommonen Mersun OM606:lla voisi olla ihan mielenkiintoinen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3310
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2862
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      24
      2699
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2638
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2524
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2355
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1823
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1757
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1630
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1486
    Aihe