Yksinäisyys

brad_wurst

Me ihmisethän pohjimmiltaan olemme laumaeläimiä, silti yksinäisyys ei ole aina vapaaehtoinen valinta, tai voi olla sitä johonkun määrään asti, "sen oikean" löytyminen kuitenkin tuntuu vaikeutuvan iän myötä, vaikka luulisi että kokemus jo opettaisi, mutta mielestäni se ei helpota mitään. No ehkä se on hyvä asia että yksin vietetty juhannus takaa sen ettei päädy tilastoihin.

31

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anjaniina.

emme pohjimmiltamme ole. Laumaeläimiä.
      Heikot kulkevat laumassa
      Tuo olettamus liittyy siihen aikaan, kun oli pakko ja yhteiskunnan sanelema pakko, löytää aviomies tai nainen.
      Muuten ihmisen arvoa ei ollut kummoinen.Yhteiskunnan mielestä vain parisuhde oli arvossaan.
      Nuoremmilla ihmisillä evoluutio vaatii jatkamaan sukua ja vietit ovat kiihkeitä
      Nykyisin sinkkuilu ja omavaraisuus on lisääntymässä.
      Paljon on ihmisiä, jotka eivät halua kiinteää parisuhdetta, saatika lapsia.
      Ihmisen kun ei ole pakko sopeutua kenenkään toisen elämäntapaan tai -tyyliin.Enää
      Ihminen ei silti ole "yksinäinen" vaikkei eläisikään parisuhteessa.

• brad_wurst

vaikka osa on ehkä totta, mutta kyllä me olemme sosiaalisia elukoita, se on taannut menestyksen, yhteisö on aina vahvempi kuin yksilö, enkä ole niin yksinäinen, ehkä vain peräänkuulutin sellaista jonka oikeesti haluasin jäävän eikä katoavan aamulla sarastukseen, niitä kyllä riittää.

• Anjaniina.
        brad_wurst kirjoitti:

vaikka osa on ehkä totta, mutta kyllä me olemme sosiaalisia elukoita, se on taannut menestyksen, yhteisö on aina vahvempi kuin yksilö, enkä ole niin yksinäinen, ehkä vain peräänkuulutin sellaista jonka oikeesti haluasin jäävän eikä katoavan aamulla sarastukseen, niitä kyllä riittää.

samaan olosuhdefaktaan.
        Vielä 50 vuotta sitten oli pakko muodostaa yhteisöjä, jotta pärjättiin.
        Sitä aiemmin vieä enemmän.
        Yhteisöt ei pärjänneet valloittajaa vastaan ilman tiivistä yhteistyötä.
        50v sitten..
        Tehtiin talkoilla, auteltiin naapuria.
        Nykyisin naapurisi kokee yhteydenpidon kiusallisena ja häiritsevänä.
        Hän ei halua sua talkoilemaan, eikä tarvitse.
        Rahalla saa.
        Yhteisöllisyyden perusta on kokenut inflaation ja ihmisistä tullut itsenäisiä.
        Eivätkä läheskään kaikkinäe parisuhdetta minkäänlaisena autuutena

• brad_wurst
        Anjaniina. kirjoitti:

samaan olosuhdefaktaan.
        Vielä 50 vuotta sitten oli pakko muodostaa yhteisöjä, jotta pärjättiin.
        Sitä aiemmin vieä enemmän.
        Yhteisöt ei pärjänneet valloittajaa vastaan ilman tiivistä yhteistyötä.
        50v sitten..
        Tehtiin talkoilla, auteltiin naapuria.
        Nykyisin naapurisi kokee yhteydenpidon kiusallisena ja häiritsevänä.
        Hän ei halua sua talkoilemaan, eikä tarvitse.
        Rahalla saa.
        Yhteisöllisyyden perusta on kokenut inflaation ja ihmisistä tullut itsenäisiä.
        Eivätkä läheskään kaikkinäe parisuhdetta minkäänlaisena autuutena

totesin olet myös oikeassa asioista, tosiasia on kuitenkin että ilman yhtesityötä ei juuri mikään kehittyisi, mä olen vaan tavallinen mies, ja paärjännyt erinomaisesti yksinkin, en voi kuitenkaan sille mitään että mikäli juuri oikeanlainen nainen astelisi elämääni sellainen jota haluaa suojella ja pitää hyvänä olisi mahtavaa, sä voit tietysi olla sitä mieltä että olen muinaisjäänne, ja se on ihan okei.

• Anjaniina.
        brad_wurst kirjoitti:

totesin olet myös oikeassa asioista, tosiasia on kuitenkin että ilman yhtesityötä ei juuri mikään kehittyisi, mä olen vaan tavallinen mies, ja paärjännyt erinomaisesti yksinkin, en voi kuitenkaan sille mitään että mikäli juuri oikeanlainen nainen astelisi elämääni sellainen jota haluaa suojella ja pitää hyvänä olisi mahtavaa, sä voit tietysi olla sitä mieltä että olen muinaisjäänne, ja se on ihan okei.

johtopäätöksiin ;)))
        en mitään sen kaltaista sanonut.
        Vaan ihan vaan että...yhteiskunnan rakenne on muuttumassa ;))

• HTZA
        Anjaniina. kirjoitti:

johtopäätöksiin ;)))

Poitsuhan teki, sydämeen käyvän, kommentin.

• whoeveramI

ole pakko sopeutua.....

voi että raapii.
        Kaikki mulle heti.
        Minä, minulle, minusta...
        Kunpa kaikki eläisivätkin vain itselleen ja itseään varten... Kauhukuva, vaan tähänkö on suunta.

Ehkä kirjoitit vain yhden virkkeen, minkä tässä kärjistäen otin silmätikukseni.
        Valitettavasti näitä itsellisiä oman elämänsä toteuttajia on myös työyhteisöissä.
        Sopeutumattomia yhteistyöhön, oman tilansa ja piintyneet tapansa pitäviä ja sen myötä herkästi ärtyviä ihmisiä, äst...listasta tulisi liian pitkä.

Vaan eläös sinä tyytyväisenä valitsemallasi tiellä, kunhan annat muunlaisen elämäntavan ja- tyylin valinneille oikeutuksensa, kun heitä tiellesi joutunee.

• brad_wurst
        Anjaniina. kirjoitti:

johtopäätöksiin ;)))

Kuka loikkii ja kuka ei

• brad_wurst

• brad_wurst
        sasus kirjoitti:

tuli jotenkin mieleeni tosta kirjoituksestasi:) Symboliikkaa:)))))

Ihan oikein, mutta toi mun vastauslinkki oli ehkä sanoista huolimatta lähempänä mielentilaa, tuolla keskustelussa eräät todistelevat että aitoa rakkautta ei ole olemassakaan vaan kaikki pyrkii nyppimään rusinat pullasta, en ole täysin vakuuttunut allekirjoittamaan, jonkun sortin konsensus pitäisi tähänkin löytää.

• brad_wurst kirjoitti:

Ihan oikein, mutta toi mun vastauslinkki oli ehkä sanoista huolimatta lähempänä mielentilaa, tuolla keskustelussa eräät todistelevat että aitoa rakkautta ei ole olemassakaan vaan kaikki pyrkii nyppimään rusinat pullasta, en ole täysin vakuuttunut allekirjoittamaan, jonkun sortin konsensus pitäisi tähänkin löytää.

minä ainaki uskon aitoon rakkauteen, ympärilläni on monia pareja, joista säteilee rakkautta toisiinsa parinkinkymmenen avioliittovuoden jälkeenkin:))))

• brad_wurst
        sasus kirjoitti:

minä ainaki uskon aitoon rakkauteen, ympärilläni on monia pareja, joista säteilee rakkautta toisiinsa parinkinkymmenen avioliittovuoden jälkeenkin:))))

Saat kunnon rutistushalin, virtuaalisesti =)

• brad_wurst
        sasus kirjoitti:

hoilauksen perään. http://www.youtube.com/watch?v=KtnNsM0IBJw

• brad_wurst kirjoitti:

Saat kunnon rutistushalin, virtuaalisesti =)

Mut älä rutista sit nii kovasti, et luut rutisee:))))) Nyt onki kiva lähtee hetkeks ulos käpsimää:))

• brad_wurst
        sasus kirjoitti:

nätti kappale:)) Sitä kuulee nykyisin tosi harvoin.

No Reetu ei lukeudu mun varsinaisiin suosikkeihin, mutta äijällä on joitain mahtavia biisejä, kuten myös esim http://www.youtube.com/watch?v=XaMmQYKLpu8

• brad_wurst kirjoitti:

No Reetu ei lukeudu mun varsinaisiin suosikkeihin, mutta äijällä on joitain mahtavia biisejä, kuten myös esim http://www.youtube.com/watch?v=XaMmQYKLpu8

Hyvää sunnuntaasta toista juhannuspäivää pohojanmaalta!
        Kyllähän ihiminen on ilimanmuuta laumaelään, niinhän soon aina ollu ja jos se jotaan etuja on vielä tuonu tullessaan niin aina vaan paree.
        Kyllähän sitä laumaelään täs jo oliis ku oliis vaan se lauma mihin päänsä pistääs ja hyväksyttääsihin sakkihin. Pahalaanen ku täs saa itte olla aina kelekkana ja rekenä, itte häsyys joka paikas. Ja kattella toisten avio-onnia siinä sivuus, niinkuun pohojanmaalla sanotahan notta:korvalla. Kateellisena, tottahan ny. Sitä on sen verran hyväuskoonen jotta ei osaa pelätä, eikä epäällä mitään. Ja voihan sitä aina luottaa hyvään tuurihin. Jos oliiskin sellaanen onnenkantamoonen jotta löytääskin maaliman parhaan akan. Voittaahan ne jokku lotoskin, niin miksei sitten kosimareissuulla. Jos se pielehen menöö, niin sanoo että: enhän mä muutoon oliis tullukaan mutta kun pojat yllytti.
        Ja siksi toiseksi pitkihin kinttuuhin voi luottaa aina, lähtöö käpälämäkehen jos takkuaa. Kaikkein paraastahan se oliis jos vaikka ny joku koriakin flikka sieppaas korvahan kiinni ja sanoos notta: ny mennähän. Soot suluhaanen nyt, soon uskottava ja pikkuusen vielä tiukkaas myötäotettaan. Oliis siinä sepäällä mairianpualeenen omahyväänen ilimes naamallaansa ja pusuut tuliis ku taivahalta purooten. Voi pehkana, oliiskohan sellaanen käytännöös erees maharollistakaan. Varmahan haaveheksi jää, eikä sitä tällaanen musta seppääntöriläs kaikkia hyvää elämässään tarvittekaan.
        terv. me reviirittömät, minä ja Tiitu täs auringon paistehes.

• HTZA
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Hyvää sunnuntaasta toista juhannuspäivää pohojanmaalta!
        Kyllähän ihiminen on ilimanmuuta laumaelään, niinhän soon aina ollu ja jos se jotaan etuja on vielä tuonu tullessaan niin aina vaan paree.
        Kyllähän sitä laumaelään täs jo oliis ku oliis vaan se lauma mihin päänsä pistääs ja hyväksyttääsihin sakkihin. Pahalaanen ku täs saa itte olla aina kelekkana ja rekenä, itte häsyys joka paikas. Ja kattella toisten avio-onnia siinä sivuus, niinkuun pohojanmaalla sanotahan notta:korvalla. Kateellisena, tottahan ny. Sitä on sen verran hyväuskoonen jotta ei osaa pelätä, eikä epäällä mitään. Ja voihan sitä aina luottaa hyvään tuurihin. Jos oliiskin sellaanen onnenkantamoonen jotta löytääskin maaliman parhaan akan. Voittaahan ne jokku lotoskin, niin miksei sitten kosimareissuulla. Jos se pielehen menöö, niin sanoo että: enhän mä muutoon oliis tullukaan mutta kun pojat yllytti.
        Ja siksi toiseksi pitkihin kinttuuhin voi luottaa aina, lähtöö käpälämäkehen jos takkuaa. Kaikkein paraastahan se oliis jos vaikka ny joku koriakin flikka sieppaas korvahan kiinni ja sanoos notta: ny mennähän. Soot suluhaanen nyt, soon uskottava ja pikkuusen vielä tiukkaas myötäotettaan. Oliis siinä sepäällä mairianpualeenen omahyväänen ilimes naamallaansa ja pusuut tuliis ku taivahalta purooten. Voi pehkana, oliiskohan sellaanen käytännöös erees maharollistakaan. Varmahan haaveheksi jää, eikä sitä tällaanen musta seppääntöriläs kaikkia hyvää elämässään tarvittekaan.
        terv. me reviirittömät, minä ja Tiitu täs auringon paistehes.

Kohta Pohojanmaallakin.
        Leviää täältä etelästä, ristiturpaisia ovat.
        Tulee Tiitukin onnelliseksi.
        H.

• HTZA
        HTZA kirjoitti:

Kohta Pohojanmaallakin.
        Leviää täältä etelästä, ristiturpaisia ovat.
        Tulee Tiitukin onnelliseksi.
        H.

Tiitun vapaaksi, sinne mihnä kuuluukin, elikkä luontoon.
        Kohtaavat laumat, sitten, johnakin Jyväskylän kohilla.

• GloriaJoy

ihminen on laumaeläin erikoislaatuisuutensa vuoksi, ihmisillä on tunne-tahto-sielu ja monipuolinen tarve komminikoida sekä jakaa itseään hoivan, rkiintymyksen ja osaamisen eri alueilla. Sielu on viettien armoilla (suvunjatkaminen ja agressio/puolustus)ja henkisyys jossa perustunteet jalostuvat kehittyneemmiksi tunteiksi ja järki muokkaa ympäristöä ja sen antamia tarveaineita eli materiaa ja muita virikkeitä aina uusiin ja uusiin muotoihin, ilman laumaa ja muita laumoja ihminen olisi melko pienessä ympyrässä ollut kuitunut laji jonka olemassaolosta kenelläkään ei enää olisi harmaintakaan hajua, koska historiaakaan ei olisi, koska vain ihmsellä on tarve taltuioida ja antaa nimeämisiä ja merkityksiä ym. kaikelle. Tähän pakottaa liittymisen tarve ja samaistuminen laumaan.

• brad_wurst

rivien välistä että jopa me epäsosiaaliset rentut, olemme aika sosiaalisia pohjimmiltaan.

• GloriaJoy
        brad_wurst kirjoitti:

rivien välistä että jopa me epäsosiaaliset rentut, olemme aika sosiaalisia pohjimmiltaan.

iällä sitten tuo kahden rakastavaisen / lempiväisen / muuten yhteensopivan ihmisen yhteisolon kaiho ja tarve / välttämättömyys perustunee perusluonteeseen ja siihen miten on elämässä muuten saanut maistaa yhteeiselon riemusta ja tuskasta .... voi olla että on pakko antaa itselle aikaa olla ihan itsekseen ja toisaalta voi olla ettei enää osaa olla ilman toista ihmistä; tässä ei ratkaise silloin keskinäiset kemiatkaan vaan se, ettei osaa hahmottaa itseään ilman jotakuta toista, siinä ihan lähellä.

• brad_wurst
        GloriaJoy kirjoitti:

iällä sitten tuo kahden rakastavaisen / lempiväisen / muuten yhteensopivan ihmisen yhteisolon kaiho ja tarve / välttämättömyys perustunee perusluonteeseen ja siihen miten on elämässä muuten saanut maistaa yhteeiselon riemusta ja tuskasta .... voi olla että on pakko antaa itselle aikaa olla ihan itsekseen ja toisaalta voi olla ettei enää osaa olla ilman toista ihmistä; tässä ei ratkaise silloin keskinäiset kemiatkaan vaan se, ettei osaa hahmottaa itseään ilman jotakuta toista, siinä ihan lähellä.

GJ hartsahan tykkää susta, saat toisen hivenen nuoremman (koska en ole kuuskymppinen) ihailijan halit sulle.

• Sol57

mielestäni selittää puhki;))) Se on sellainen juttu että, me ihmiset olemme vain erilaisia. Toisille sellainen pysyvä sitoutuminen toiseen yksinkertaisesti saattaa myös olla kovin pelottava ajatus jota mahdoton laittaa käytäntöön ei käy...;))) Anjaniina hyvin tuolla otti kantaa myös tähän yhteisön merkitykseen siinä kuinka tämäkin muuttunut...olen samaa mieltä...Ennen varsinkin naisiin kohdistui myös työpaikoilla tämä ikäänkuin pakko naimisiin meno? jos, et tiettyyn ikään asti ollut mennyt avioon...olit jotenkin poikkeava kummallinen tapaus? naisena ja ihmisenä. Naiset itse pitivät tätä yllä siis työyhteisössä missä naisvaltainen enemistö...painostus saattoi olla kovakin;))) Tiedän mistä kirjoitan... Nykyisin enää tällaista ole. Onneksi niin;)) Ihmiset ovat vapaampia myös päättämään haluavatko sitoutua..mikä on mielestäni erittäin hyvä asia senkun pitäisi aina olla vapaa-ehtoista mielestäni ei pakosta...mennä avioon......asiasta toiseen;))

Tällainen asia tuli jälleen esille mistä mekin tänä juhannuksena keskusteltiin...kun tähän virolaisen pariskunnan kanssa juteltiin. Siellä kun tyyppillisistä on vielä tällainen asenne aika yleistä monienkin pariskuntien välillä ( en yleistä koska se väärin;)) mutta tähän törmään.....Nainen kuuntelee ja tekee käytönnön työt kyselemättä. Mies sitten suunnitelmat ja...mies on se johtaja siinä keskenäisessä parisuhdekuviossa aina, nainen tietää tämän paikkansa ja jotenkin se tulee aina esiin jopa siinä keskustelussa heidän kanssaan...naiset kun ovat tähän tottuneet, uskon kuitenkin että, sielläkin tämä muutos tapahtumassa......;)) Siis ei mitenkään pidä yleistää. Tätä korostan.

Nooh, oman mieheni mielestäni tämä olisi ihanteellinen olotila meidänkin avioliitossa;))) edelleen samantapainen käytäntö....meinasi vaan hieman saada paistinpannusta...kun rupesi vakavalla äänellä ehdottamaan...että, hän olisi tässä ainoastaan se boss ja ikääkuin järkevä käyttävä osapuoli.....ja meikäläinen sitten tämä hitsin kotipiika joka tottelisi kysymättä;))) kiltti olen ja jotenkin yritän kuitenkin aina sopeutua pääpaino sanalla yritän edelleen......mutta, rajansa silläkin...;))) Siis hänellehän tämä järjestely sopisi hyvinkin;))) Olisi kuulemma jotenkin yksinkertaisesta ja selväpiirteistä...elämä...auts....;)))

tsau:Friidu

• vietetty juhannus oli enemmän kuin tervetullutta!

se kyllä päättyi juuri, se yksinäisyys ja onhan tää jussikin jo melkein lusittu!!

• brad_wurst

puukkoa haavan =D

• Katsoin, että sinä olet mies ja kylmä tosiasiahan on, että mitä vanhemmaksi tulemme, sitä paremmat "valikoimat" miehillä on parinvalinnan suhteen. Vanhainkoti-ikäisellä miehellä tyttöjä riittää jo vaikka omaan haaremiin.

No, me emme ole vielä vanhainkoti-iässä, mutta miksi ihmeessä yksinäinen viettää juhannuksen yksin? Se on minusta jo oma valinta. Minä, vaikken ole edes tanssimusiikin ystävä, enkä liioin osaa kovin hyvin tanssia, suuntasin ainakin aattona tanssilavalle. Siellähän niitä omankin ikäisiä miehiä näytti olevan ja suhteellisen selvin päin. Parinvalinnan vaikeuskin tuli esiin, kun saatolle pyrkivä mies ei minua miellyttänytkään ;)

Ei ole helppoa, ei. Väkisin on turha mitään vääntää, eikä se riitä, että on vain joku.

Voin syyttää vain itseäni omista huonoista valinnoistani eikä tähän yksinäisyyteen kuole. Pahempiakin vaihtoehtoja on ja tarkkana on syytä ollakin. Onhan minulla laumaa omasta takaa huolehdittavana. Siinä mielessä en ole yksin, mutta ei se ole sama. Kuulun muihinkin yhteisöihin, mutta eivät ne korvaa sitä, mitä minunkin elämästäni puuttuu. Minusta tämä oli hyvin rehellinen vastaus.

• RosaLiiin

Niin hienoja vastauksia, vähäisen ymmärrän jostain laumaeläimestä yms.

Mutta sen ymmärrän, että ihminen, ainakin tämä ihminen, kaipaa elämäänsä toisen sukupuolen osoittamaa huomiota, hellyyttä ja läheisyyttä. Toisaalta haluaa myös osoittaa oman kiintymyksensä ja tehdä oman osansa, että yhteiselämässä tulisi molempien toiveet huomioiduiksi.
      Tässä iässä useinkin arjen kuviot ovat jo niin vakiintuneet, että on mahdollista omistautumaan yhteisille harrastuksille yms. ja rikastuttaa arkea monin eri tavoin. Se onnistuu mainiosti kun elää pitkää ja turvallista ihmissuhdetta.
      Kun jostain syystä sitten jää yksin, niin kaiken joutuu aloittamaan alusta. Jos olet sen sortinen naisihminen, että haluat käpertyä jonkun kainaloon ja sylisi janoaa öisin lämpöä, niin elämästä tulee monimutkaisempaa. Elämänkokemuksellani tiedän millaisen silmänpilkkeen omistavan miehen seuraa kaipaan ja millaisista asioista hän olisi mahdollisesti kiinnostunut, mille hän nauraisi. Mutta on todellakin vaikeaa löytää tuo mies tässä iässä.
      Itse on elämässään jo niin urautunut tiettyihin kaavoihin, niiden rikkirepiminen on työlästä ja aina ei edes keksi miten sen tekisi. Se ei suinkaan ole halusta kiinni.
      On aika helppoa sanoa, että mene nyt tansseihin yms. siellä tapaa ihmisiä. Voisinhan tietysti pukea sen kukkahameen ja punaiset korkkarit vaan... kun mielummin liottaisin varpaitani hänen kanssaan laiturin päässä ja rakentelisin yhdessä pilvilinnoja... tai hyppäisin prahan koneeseen ja kuvaisin vanhoja rakennuksia...tai vaipuisin uneen aitassa kun hän lukisi minulle runoja tai tainnuttaisin hänet uneen kutittamalla harakansulalla ja kertomalla omia höpöhöpöjuttujani...no joopa joo

• Äh, kyllä tässä iässä yksinäisyys on jo tietoinen valinta.

Seuraa löytyy helposti mutta on todennäköistä että se ennemmin laskee kuin nostaa elämisen laatua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      383
      8406
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2760
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1082
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      988
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      893
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      876
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      853
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      796
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      772
    Aihe