Kokemuksia riippulobeliasta?

utelias

Onko joku teistä kasvattanut riippulobelioita siemenistä?

Itse laitoin ne tänään itämään, toivottavasti ehtivät kesäksi.. :)

Olipa ihmeen pieniä ne siemenet, tosi pieniä!

Kuinka monta n. jogurttipurkin kokoista astiaa sait pussillisesta siemeniä?

15

3253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lobelia

      niitä siemeniä ei tarvia peittää,pidät pinnan kosteana suihkuttelemalla,ite pidin kelmua jonkun ajan päällä ettei ois kuivahtaneet(reikiä kuitenkin muoviin)

      Mä sain yhdestä pussista vaik kuinka moneen kukkapurkkiin somisteeksi lobeliaa-tavallista.

      Nyt minäkin laitoin riippulobelian tulemaan,kai se yhtälailla ehtii kukkia kuin edelliset kasvatelmat....

    • Viljelijä

      Lobelian siemen on aina todella pientä. Itse laittaisin 10-20 siementä jogurttipurkin kokoiseen astiaan. Lobelia itää noin parissa viikossa ja siemeniä ei tarvitse peittää. Jotta lobeliat ehtisivät yhtä pitkälle kuin taimimyymälöissä myytävät yksilöt, menee ainakin pari kuukautta, ehkä hieman ylikin, ihan lajikkeesta riippuen.
      Siemenestä viljeltävät riippalobeliat ovat muuten ihan hyviä, mutta ne ovat aika arkoja harmaahomeelle sitten myöhemmin kesällä. Kauniina kesänä ei ongelmia yleensä synny, mutta jos on sateista, ne tahtovat homehtua jossain vaiheessa kesää.

      • anniina

        Riippa lobelia on mun yksi suosikki kesä kukka ja laitan siemenistä joka vuosi noin 30 tainta. Ehkä n.3-5 siementä per ruukku. Kylvän aina viimeistään maaliskuussa ja hyvin on mun mielestä onnistuneet. Eivät ole niin muhkeita kuin taimitarhoissa myytävät ja vain kauniisti somistavat ja peittävät parvekelaatikoiden reunat.
        Kerkiävät kyllä sinullakin kukkia mutta ehkä hiukan myöhemmin.

        Onnea istutuksille


      • mokako?
        anniina kirjoitti:

        Riippa lobelia on mun yksi suosikki kesä kukka ja laitan siemenistä joka vuosi noin 30 tainta. Ehkä n.3-5 siementä per ruukku. Kylvän aina viimeistään maaliskuussa ja hyvin on mun mielestä onnistuneet. Eivät ole niin muhkeita kuin taimitarhoissa myytävät ja vain kauniisti somistavat ja peittävät parvekelaatikoiden reunat.
        Kerkiävät kyllä sinullakin kukkia mutta ehkä hiukan myöhemmin.

        Onnea istutuksille

        Minäkin menin istuttaa riippa lobelioita, mutta kun siinä pussissa ei ollu ohjeita niin menin peittää ne mullalla :( Ei kai mikään paha moka? Pintaan pääsy vaan kestää kauemmin, vai mitä???


      • Titta
        mokako? kirjoitti:

        Minäkin menin istuttaa riippa lobelioita, mutta kun siinä pussissa ei ollu ohjeita niin menin peittää ne mullalla :( Ei kai mikään paha moka? Pintaan pääsy vaan kestää kauemmin, vai mitä???

        Siemenet peitetään yleensä vain saman vahvuisesti kuin mikä on siemenenkin vahvuus. Eli sellaisia pieniä "kirppuja" ei tarvitse peitellä.

        Itse käytän pienissä siemenissä päällä ohuen kerroksen hienoa hiekkaan, joka myös sitoo hyvin kosteuden.

        Et kai kovin paksulti niitä mullalla peitellyt? Jos niin teit, niin itse kyllä ottaisin varovaisesti sitä päällimultaa pois. Tässä tosin on sitten se vaara olemassa, että heittää ne mitättömät siemenetkin huitsin Nevadaan ;(

        Siirtele sitä lootaa tms. vain auringon mukaan, että saavat valoa ja lämpöä niin eiköhän ne sieltä vielä esiin tupsahda :)

        Onhan sinulla myös pistelty muovi siinä päällä? Se pitää lämmön ja kosteuden. On vain muistettava välillä tuulettaa astiaa, ettei synnyt hometta.


      • mokako?
        Titta kirjoitti:

        Siemenet peitetään yleensä vain saman vahvuisesti kuin mikä on siemenenkin vahvuus. Eli sellaisia pieniä "kirppuja" ei tarvitse peitellä.

        Itse käytän pienissä siemenissä päällä ohuen kerroksen hienoa hiekkaan, joka myös sitoo hyvin kosteuden.

        Et kai kovin paksulti niitä mullalla peitellyt? Jos niin teit, niin itse kyllä ottaisin varovaisesti sitä päällimultaa pois. Tässä tosin on sitten se vaara olemassa, että heittää ne mitättömät siemenetkin huitsin Nevadaan ;(

        Siirtele sitä lootaa tms. vain auringon mukaan, että saavat valoa ja lämpöä niin eiköhän ne sieltä vielä esiin tupsahda :)

        Onhan sinulla myös pistelty muovi siinä päällä? Se pitää lämmön ja kosteuden. On vain muistettava välillä tuulettaa astiaa, ettei synnyt hometta.

        noin sentti tuli sitä multaa laitettua päälle. Joo, kelmu on päällä ja ikkunalaudalla aurinkoa saavat.


      • Titta
        mokako? kirjoitti:

        noin sentti tuli sitä multaa laitettua päälle. Joo, kelmu on päällä ja ikkunalaudalla aurinkoa saavat.

        sitä multaa mielestäni on, mutta ehkä ei kannata ylimääräisiä enää ottaa pois. Kauanko siementen kylvöstäsi on aikaa?

        Muistithan myös laittaa purkkiin hiukan lannoitetta :)


      • lannoita
        Titta kirjoitti:

        sitä multaa mielestäni on, mutta ehkä ei kannata ylimääräisiä enää ottaa pois. Kauanko siementen kylvöstäsi on aikaa?

        Muistithan myös laittaa purkkiin hiukan lannoitetta :)

        no ei siemeniä kyllä lannoiteta, mullassa on senverran ,jos on kauapasta ostettua.Lannoituksella tappaa kyllä taimet.


      • Titta
        lannoita kirjoitti:

        no ei siemeniä kyllä lannoiteta, mullassa on senverran ,jos on kauapasta ostettua.Lannoituksella tappaa kyllä taimet.

        Minä olen laittanut aina mullan joukkoon jonkin verran Biolanin Ruukun voima Luonnonravinneraetta.

        Laitan rakeiden päälle vielä reilun kerroksen multaa ennen kuin kylvän siemenet. Taimeni eivät ole siihen kyllä ikinä kuolleet. Syyt ovat olleet muualla, kun näin on käynyt.

        Vaan kokeilemalla oppii ja jokainen tyylillään.


      • mokako?
        Titta kirjoitti:

        sitä multaa mielestäni on, mutta ehkä ei kannata ylimääräisiä enää ottaa pois. Kauanko siementen kylvöstäsi on aikaa?

        Muistithan myös laittaa purkkiin hiukan lannoitetta :)

        lannoittanut ollenkaan..Taitaa olla että sormet koukkuun ja toivotaan tuloksia ;)


    • c",)

      Vaikka laitoin multaa päälle niin oli jo vihreetä noussu pintaan, 2 viikkoa siinä meni.

      • Satu

        Ihan peestä koko lobelia, kuka piru niitä jaksaa niitä mitättömiä taimia nyhtää harvemmaksi. Itse kun jo kylvövaiheessa poltin hermoni ja ropistelin siemenet "aivastusmenetelmällä" purkkeihin ja nyt joka purkissa on miljoona tainta. Niin hullu en ole enää ensi kesänä, että itse viljelisin mokomaa, jos en puutarhalta saa valmiina, niin sitten olen ilman.

        TAitaa olla meikäläisen heiniä enemmän vaikka ruusupavut, joissa siemen on jo ihan käsissä pidettävää kokoa :)


      • ...
        Satu kirjoitti:

        Ihan peestä koko lobelia, kuka piru niitä jaksaa niitä mitättömiä taimia nyhtää harvemmaksi. Itse kun jo kylvövaiheessa poltin hermoni ja ropistelin siemenet "aivastusmenetelmällä" purkkeihin ja nyt joka purkissa on miljoona tainta. Niin hullu en ole enää ensi kesänä, että itse viljelisin mokomaa, jos en puutarhalta saa valmiina, niin sitten olen ilman.

        TAitaa olla meikäläisen heiniä enemmän vaikka ruusupavut, joissa siemen on jo ihan käsissä pidettävää kokoa :)

        tarviiko vai ei?? Omasta mielestäni ei.. Luulisin, kai..? Kertokaas viisaammat! :)


      • Viljelijä
        ... kirjoitti:

        tarviiko vai ei?? Omasta mielestäni ei.. Luulisin, kai..? Kertokaas viisaammat! :)

        Ne taimet saa olla sellasis 10-20 taimen ryppäissä, jos enemmän taimia yhes niin luultavasti homehtuu kesän mittaan.


      • ...
        Viljelijä kirjoitti:

        Ne taimet saa olla sellasis 10-20 taimen ryppäissä, jos enemmän taimia yhes niin luultavasti homehtuu kesän mittaan.

        Pitääpä ruveta harventamaan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe