Pihalammen sammakkoparka

MiraL

Eli pihalammessamme on yleensäkin paljon sammakoita ja vesiliskoja, tänä vuonna jopa sammakot innostuivat kutemaan ja nyt sekä nuijapäitä että äärettömän pikkuisia sammakoita vipeltää lammikossamme ilonamme. Kävi kuitenkin niin että lammen suodatinta puhdistaessani löysin sieltä yhden pienen sammakon takertuneena jalastaan suodattimeen. Kun avasin suodattimen kannen ja sammakko pääsi irti, huomasin sen toisen takajalan olevan täysin riekaleina, en tiedä oliko sitten raukka yrittänyt irti tempoa itseään vai oliko suodatin repinyt jalan niin huonoon kuntoon. Otin tämän sammakon nyt tyhjäksi jääneeseen vanhaan akvaarioon tarkoituksenani katsoa elääkö kyseinen ylipäätään. Nyt on kuitenkin jo mennyt pari päivää ja sammakko näyttää voivan kohtalaisesti, raahaa ruhjoutunutta jalkaa perässään, mikä hidastaa kaverin menoa ja hankaloittaa liikkumista. Jalka roikkuu enää pienen lihasuikaleen varassa paikoillaan ja on alkanut muuttua eri väriseksi kuin muu sammakon iho. Miten on; kannattaako laskea sammakko tuollaisena lampeen takaisin ja antaa luonnon päättää miten käy vai olisiko hyvä leikata tuo jalkaa yhä perässä raahaava iho/liha suikale ja näin ollen koko jalka irti? En halua sammakon kärsivän, meno vain nyt näyttää vaivalloiselta eikä sammakko pääse hyppimään.
Neuvoja saa antaa, en todellakaan tiedä sammakoista mitään, mutta auttaa tahtoisin tuota raukkaa jos se vain on mahdollista jotenkin.

5

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas@Sammakkolampi

      Ei kolmijalkainen sammakko luonnossa kovin pitkään pärjää. Jotkin sammakkoeläimet pystyvät kehittämään katkenneen jalan tilalle uuden, mutta se on enemmän salamanterieläinten hommaa. Niinpä moinen jäänee sammakolta tekemättä. Toisaalta mukana roikkuva, ja kuollut/kuoleva (värin muutos) jalkakaan ei sammakkoa auta. Vamma vielä tulehtuu ja leviää koko eläimeen. Uskaltaisin arvata että luonnossa sammakko on kuoleman oma, teet kummin päin tahansa.

      Arvaisin että vaihtoehtosi ovat joko humaanisti päästää sammakko kärsimyksistään. Tai sitten koettaa etsiä eläinlääkäri suorittamaan amputaatio ja määräämään eläimelle antibioottikuuri / vastaava jonka turvin eläin saattaisi toipua kolmijalkaiseksi eläjäksi. Tämän jälkeen se tarvitsisi hoitopaikan/kodin jossa se pystyisi elelemään kolmijalkaisena suojassa pedoilta ja helpotettua elämää eläen loppuelämänsä ajan.

      Minulla on aiempaa kokemusta monenlaisista sammakoista, ja muutoinkin saattaisin pystyä auttamaan enemmänkin. Kirjoittele mulle mailia osoitteeseen [email protected], ja kerro lisää tilanteesta. Ja siitä missä päin Suomea asustat. Vilkaise myös nettisivujamme osoitteissa www.sammakkolampi.net ja www.sammakkolampi.fi.

      • MiraL

        En aikaisemmin päässyt vastaamaan sillä olin lomamatkalla. Ikävä kyllä sammakko oli ehtinyt menehtyä heti seuraavan yön aikana, varmaankin jokin bakteeri pääsi raukan kimppuun. Olisiko jotain neuvoja miten voisin estää tätä toistumasta? Mitä voisin suodattimelle tehdä, jotta siinä olevat raot pienisivät, mutteivät estäisi sen toimintaa? Otan kiitollisena vinkkejä ja neuvoja vastaan. :)


      • Joonas@Sammakkolampi
        MiraL kirjoitti:

        En aikaisemmin päässyt vastaamaan sillä olin lomamatkalla. Ikävä kyllä sammakko oli ehtinyt menehtyä heti seuraavan yön aikana, varmaankin jokin bakteeri pääsi raukan kimppuun. Olisiko jotain neuvoja miten voisin estää tätä toistumasta? Mitä voisin suodattimelle tehdä, jotta siinä olevat raot pienisivät, mutteivät estäisi sen toimintaa? Otan kiitollisena vinkkejä ja neuvoja vastaan. :)

        Pstyisikö suodattimen sisäänottoaukon eteen virittämään jonkinlaisen verkon? Vaikka muovisesta hyttysverkosta? Vai kerääkö se sitten itsensä täyteen moskaa ja tukkiutuu? Siinä tapauksessa sisäänoton eteen voi kehitellä jonkinlaisen laajennuksen joka on suojattu verkolla: laajempi pinta-ala ei tukkiudu yhtä nopeasti kuin pienempi ala.


    • Saku SS

      Sitä tässä vaan, että sammakko pärjää kyllä kolmellakin jalalla, sillä olen kasvatellut sammakon poikasia muovilaatikossa ulkona (koska ojat aina kuivuu), ja joku vuosi yksi poikasista ei saanutkaan toista takaraajaa, ja aloin sitä ihmetellä, mutta päästin silti luontoon (lähtivät muovilaatikosta), ja en tiedä oliko se sama vai eri sammakko jonka kans näin parivuotta myöhemmin, eikä silläkään toista taka jalkaa ollut.

    • AnneLinkku

      Sammakoita on ollut ja kutevat joka kevät.Mutta tänä kesänä tuli tuhansia pikku eliöitä ne syövät kaikkea pinnalla kehittämällä jättipyörteen roskan tai levän ympärille ja imee pinnan alle.Eli tuhansia pyörii ympyrää ja vie pinnan alle noin millimetrin pituisia,ja altaan vesi alkanut kirkastua.Hienoa katsoa sitä yhteistoimintaa.Mutta tietääkö joku mitä ne on???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      329
      4019
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      24
      2256
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      20
      1483
    4. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      39
      1384
    5. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      33
      1336
    6. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      24
      1268
    7. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      125
      1218
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      81
      1202
    9. Älkää käyttäkö tunnisteita

      Täällä pesii muutama mt-tapaus, joka alkaa esittää teitä ja pilaa välinne kaivattuun. Alat kuvitella että se kaivattusi
      Ikävä
      36
      1111
    10. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      49
      1100
    Aihe