Hei! Olen 20-Vuotias nuorimies sekä noin vuoden ajan aina kun olen juonut sekä oksentanut niin oksennuksen sekä oksennuksen jälkeisen räkimisen mukana on tullut verta. Olen käyttäny välillä ihan reippaasti alkoholia. Mitä kannattaisi tehdä/mistä tämä voi johtua? APUA! Kiitos jo etukäteen!
Veren oksentaminen
10
17035
Vastaukset
- ,
juominen.
- .
Kas liuotin nimeltä alkoholi liuottaa.
- ohje!
Tee verilettuja. Äläkä missään tapauksessa mene lääkärin puheille vaan luota suoli24 palstan kuivahuikkaajiin!
- .
Siinä tuli juovan alkoholistin järkiperäinen ohje....
- Yksi joukosta
Veren oksentaminen on aina syytä tutkituttaa lääkärillä. Jo hemoglobiinin ottaminen kertoo alkajaisiksi vuotaako joku (pienikin tihutus jo laskee aika pian arvoja) haava/haavauma tai limakalvo mahassa niin paljon, että se alkaa uhata terveyttä enempi.
Verentuloon nyt voi olla lukuisia syitä, mutta mainitaan oleellisimpia:
(Yleisin) -> Vatsan limakalvot ovat huonossa kunnossa kovan esim. väkevien juomisen tai oikeastaan minkälaisen tahansa juomisen jälkeen joka on ITSELLE liiallista. Voi vain tulla se päivä jolloin vatsa ei enää kestä kuten ennen, ei sitä ole tarvinnut edes juoda rikki vaan ihan ikä, muut elämäntavat, mahdolliset sairauksien herkistämiset ja 100 1 muuta muuttuvaa tekijää siihen vaikuttavat. "Joskus vähänkin on paljon" -kuten tohtorit sanovat. Limakalvoasiat YKSITTÄISINÄ ovat sikäli vaarattomia jos on vain joku kertaärsytys (juot 60% kossuvodkaa raakana ja maha ei kestä, alkaen pienten limakalvohaavaumien ja ns. palamien takia hiukan verestää tms. -tyylisiä), mutta pitkittyessään ja kun ei anna pienenkään ongelman parantua, voi saada lyhyessäkin ajassa esim. vatsahaavan joka on jo pahempi juttu.
Vatsahaava. -> Vatsaan on ärsytetty jo niin paha vaurio, että sitä voidaan kutsua haavaksi. Etenkin hoitamattomana saati ettei siitä tiedetä, jo paha juttu itsessäänkin ja helposti henki pois jo puhkeaa. Vatsasi sisältö eli kaikki väksyt hapot valuvat muualle elimistöön ja itse jo verenvuoto on tällöin hengenvaarallinen tila, ei kiva.
Edellämainitut vauriot voivat yhtä hyvin sijaita alempana mahalaukussa, ylävatsalla tai ruokatorvessa. Kirkas veri voi tulla mistä vain mahalaukku - ruokatorven yläosa -väliltä eikä kerro itsessään mitään. Jos hiilen väristä tai kahvisumppimaista sakkaa alat oksentaa, niin tilaa lanssi saman tien, tällöin vuodat kuiviin jostain jo syvempää ja paljon vakavampi tila.
Mahdollisesti tietty voi olla myös "vain" kurkkusi palanut oksentelusta, eli veri ei tule vatsan alueelta. Rykiminen ja viina voivat kurkun pistää senkin aika huonoon happeen.
Tuossa nyt jotain arvailuja, joista yleensä on kyse jos puhtaasta ärsytyksestä on kysymys eikä mistään elimellisestä sairaudesta. Esim. jos maksa on kovin huonossa kunnossa niin tällöinkin alkaa tulla verensyöksyä ja valumista ym. mutta sen nyt varmaan olisit jo huomannut muustakin.
YHTÄKAIKKI: Olet nyt vuoden oksentanut verta ilmeisen säännöllisesti. En suosittele enää tämän kauempaa arvailemaan "se tulee varmaan vaan kurkusta kun on köhinyt...", vaan käymään nyt edes juttelemassa tohtorissa joka tekee arvion asiasta ja mitä kokeita kannattaa ottaa. Jos nyt vain kippaat ja kippaat odottaen niin se on selviö, ettei tuo hyvin pääty. Vähimmillään jos kyse on vatsan alueen kestoärsytyksestä niin kyllä se haavaksi muuttuu, ellei ole sitä jo. Parempi kävellä itse arvuutteluvaiheessa tohtorin juttusille ja antaa itseä viisaampien miettiä mitä tekisi, kuin mennä kannettuna pari litraa verta rinnuksilla köhittynä kun ei sitten ollutkaan ihan vain kurkkuärsytystä..
On tosin itseäsi 11 vuotta vanhempi arvuuttelija, mutta yksi tuttu tuossa taas varsin heikossa kunnossa lasaretissa onkin ja tiedä miten käy. Nyt oli ruokatorventulehduksesta ja palaneista limakalvoista johtuvan pahan verenvuodon lisäksi kaveriksi tullut vielä haimatulehdus. Viiden pisteen kysymys: Millä nämä oli aiheutettu? Tunnistan jotain tuttua tuossa kyselyssä, "mistähän tämä voi johtua?"... "Tämä nyt on vaan närästystä..." - rgf2.åpområ0i
verensyöksy jolloin tukehdut omaan vereesi. Kannattaiskohan ottaa yhteyttä lääkäriin?
- jekku jee
Ei kannata, tällä palstalla saa riittävät ja asiantuntevat ohjeet.
Itse suosittelisin kermalikööriä, se on hyvää vatsalle. Tai sitten jekkua. - mikkokkk
jekku jee kirjoitti:
Ei kannata, tällä palstalla saa riittävät ja asiantuntevat ohjeet.
Itse suosittelisin kermalikööriä, se on hyvää vatsalle. Tai sitten jekkua.lääkärille meno olisi nyt paikallaan...
- chupachups
Hei olen 16vuotias tyttö ja ihmettelen miksi heti kun join yhden huikan alkoholia vatsaani alko pistelemään ja polttamaan ikävästi ja hetken päästä siitä oksensin verta onko kellään mitään ideoita ?
- hjgvhgvg
Osta ensiavuksi happosalpaajaa (Famotidin, Pepsid ym). Ylipäätään laimentakaa juomanne vähintään 20%. Väkevät viinat syövyttävät suoliparkanne korjauskelvottomaan kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171