Olen ollut avustajana n. seitsemässä eri produktiossa ja haluaisin kertoa avustamisesta jotakin heille, jotka siitä haaveilevat.
Avustajat ovat aika turhaa porukkaa, tai ainakin niin tuotantotiimi suhtautuu heihin. Avustajat joutuvat usein odottelemaan studion ulkopuolella pitkiäkin aikoja tiedottomuudessa, kun heitä ei jakseta informoida tai ottaa sisälle.
Itse olin pari vuotta sitten erään musavideon kuvauksissa ja minua pidettiin siellä 14 tuntia. Pois ei saanut lähteä, koska se olisi pilannut musavideon, mutta palkkaakaan ei tullut. Kuvitelkaa - 14 tuntia tuskallista paikallaan seisomista eikä lainkaan palkkaa!
Muistakaa AINA mennä vain tuotantoihin joissa kellonajat on edes jotenkin selvillä TAI saatte palkan jokaisesta tunnista. Jos kuulet, että hommassa voi mennä koko päivä ja palkaksi saat kaksi leffalippua, älä mene. Silloin sinua voidaan pitää siellä väkisin, jopa laittomasti vapautta riistäen. Tiedä omat oikeutesi.
Avustaminen on hauskaa silloin, kun homma kestää pari tuntia (tai saat 10e tunnissa kuten vähän paremmissa avustushommissa tarjotaan) ja pääset näkemään julkimoita ja osallistumaan johonkin hienoon produktioon. Pahimmillaan se on kuitenkin juuri sitä mistä kerroin.
Avustajien on aika ryhtyä puolustamaan oikeuksiaan. Netissä apulaisohjaajat etsivät aina silloin tällöin avustajia ja saavat homman kuulostamaan jotenkin hienolta ja avustajat valitaankin tarkasti kuvien ja kokemuksen perusteella (ihan kuin tuo homma mitään kokemusta vaatisi..). Tosiasiassa paikan päällä ei usein edes katsota että minkä näköisiä janttereita sinne on raahautunut paikalle, ja usein paikan päällä karsitaan niitäkin pois kuvasta jotka on sinne jo huolittu.
Avustaja, älä pidä avustuspaikan tarjoajaa jumalana, joka antaa sinulle mahtavan tilaisuuden jostain korkeuksista - homman pitäisi olla toisinpäin: on ihme, että kukaan edes tekee avustushommia!
Älä mene avustajaksi!
33
27686
Vastaukset
- Heini78
Itse olen ollut lukuisissa suomalaisissa kokoillan-elokuvissa ja televisio-ohjelmissa avustajana, enkä ole kuin muutaman kerran törmännyt huonoon kohteluun.
Useimmiten meidät avustajat on otettu hyvin huomioon ja tekeminen on ollut hauskaa. Harrastamisesta en oletakaan saavani rahaa, vaan teen tätä hommaa, koska se antaa mielenkiintoisia kokemuksia. Riittää myös paljon tarinoita kerrottavaksi kavereille.- bla buu de ruu
Siitäkin saa kokemusta ja samalla näkee mitä se on jos alalle meinaa hakeutua.
- statisti365
Oletko tyhmä vai muuten vain vajaa? Onhan ne tarinat tietenkin hienoja kavereille kerrottavaksi, mutta kun muut ottaa hyvät hillot päältä! Sinä (tyhmä/vajaa) teet hommia ilman mitään kunnollista palkkaa, tai palkkaa ollenkaan?
- sebastiandogmatoff
minulla olisi värkkiä tarjolla hyvästä työstä...niinhän kuuluu tehdä jos tahtoo alalle kuin alalle alennetusti alihankitusti, jossa musta Ali ja Alisan ihme maassa
- Anonyymi
statisti365 kirjoitti:
Oletko tyhmä vai muuten vain vajaa? Onhan ne tarinat tietenkin hienoja kavereille kerrottavaksi, mutta kun muut ottaa hyvät hillot päältä! Sinä (tyhmä/vajaa) teet hommia ilman mitään kunnollista palkkaa, tai palkkaa ollenkaan?
Että sängyn pohjalta ei kannata nousta jos ei saa hilloo. Vain onnettomat luuserit ajattelee näin. Ilman vapaaehtoisia moni järjestö olisi pulassa. Mm. Mielenterveysjärjestöt. Että sinäkin turha valittaja saat apua kun tarpeeksi siipeen tulee. Ja kukin saa itse päättää mitä tekee. Työ on aina arvokasta. Yhteiskunnan elättiä harva kunnioittaa. Toki pitää ymmärtää sairaudet ja jotkut ihan pakkotilanteet. Niitä ei ole tuomitseminen.
- ex-avustaja
Olen kanssasi täysin samaa mieltä että avustajaksi ei kannata mennä. Tuotantoyhtiöt käyttää avustajia vain hyväkseen ja jos jokin menee vikaan niin se on aina avustajan syy vaikkakin todellinen syy löytyis ns. "näyttelijöistä". Joka asiasta avustajia syytetään. Avustajat eivät saa minkäänlaista kiitosta vaan haukkumista ja moittimista. Ei ole mitään järkeä lähteä avustajaksi parin leffalipun takia joka ei edes kelpaa monessakaan elokuvateatterissa. Seisoa nyt siellä jossain useita tunteja tyhjän panttina. Kuvaukset saattavat kestää jopa 12 tuntia. Edes 20 euron palkkio ei luulis motivoivan. Todellisuudessa käy niin ettei avustajaa näy koko elokuvassa tai korkeintaan pieni vilaus. Joten jos aattelee että pääsee televisioon niin aivan turhaa hommaa.
- Ehkäpä amatööri..
Minusta tuntuu (olen aika varma) siltä että nämä avustaja hommien haukkujat ovat käyneet kerran tai kaksi avustamassa jossain ja se vieressä seisonut avustaja onkin saanut tehtäväksi kävellä kameran ohi, muiden seistessä paikallaan taustalla. Nyt nämä kyrpiintyneet avustajan hommien moittijat ovat vihaisia ohjaajille koska he luulivat että kun käy kerran avustamassa niin on jo tähti näyttelijä ja nimi koreilee seiskan kannessa tuksun kainalossa :) mutta heidän uransa pilattiin koska heille ei annettu edes tulitikkua suussa pidettäväksi.
Älkää odottako avustajan homista liikoja, menkää aina avoimin mielin ja pyrkikää esille ja pyrkikää painamaan kasvonne ja nimenne viihdemaailma väen mieleen positiivisessa mielessä.
Itse olen harrastajanäyttelijä ja näytellyt useissa produktioissa, olen tehnyt, teen ja tulen tekemäänkin avustajan hommia koska rakastan näyttelemistä. Plussaa on jos avustajan hommista maksetaan jotain, mutta teen sitä mielelläni ilmaiseksin missä tahansa milloin tahansa.
Älkää uskoko muiden puheita avustajan hommien huonoudesta se pitää itse kokea.
Kuliseissa on mukava olla ja seurailla ammattilaisten hommia, näyttelijöiden eleitä, ilmeitä ym..
KAIKKI ON KIINNI OMASTA ASENTEESTA!! - TGS80
Eri tuotantoyhtiöt suhtautuvat avustajiin eri tavalla. Esimerkiksi Kaurismäen veljesten elokuvissa avustajiin suhtaudutaan arvostavasti ja palkkaa maksetaan aina. Nämä Selin-Bardy-Karukoski -pelleilyt on jotain ihan muuta, ja tuloksetkin sen mukaisia. Halvalla ei saa hyvää elokuva-alallakaan.
- Anonyymi
Ehkäpä amatööri.. kirjoitti:
Minusta tuntuu (olen aika varma) siltä että nämä avustaja hommien haukkujat ovat käyneet kerran tai kaksi avustamassa jossain ja se vieressä seisonut avustaja onkin saanut tehtäväksi kävellä kameran ohi, muiden seistessä paikallaan taustalla. Nyt nämä kyrpiintyneet avustajan hommien moittijat ovat vihaisia ohjaajille koska he luulivat että kun käy kerran avustamassa niin on jo tähti näyttelijä ja nimi koreilee seiskan kannessa tuksun kainalossa :) mutta heidän uransa pilattiin koska heille ei annettu edes tulitikkua suussa pidettäväksi.
Älkää odottako avustajan homista liikoja, menkää aina avoimin mielin ja pyrkikää esille ja pyrkikää painamaan kasvonne ja nimenne viihdemaailma väen mieleen positiivisessa mielessä.
Itse olen harrastajanäyttelijä ja näytellyt useissa produktioissa, olen tehnyt, teen ja tulen tekemäänkin avustajan hommia koska rakastan näyttelemistä. Plussaa on jos avustajan hommista maksetaan jotain, mutta teen sitä mielelläni ilmaiseksin missä tahansa milloin tahansa.
Älkää uskoko muiden puheita avustajan hommien huonoudesta se pitää itse kokea.
Kuliseissa on mukava olla ja seurailla ammattilaisten hommia, näyttelijöiden eleitä, ilmeitä ym..
KAIKKI ON KIINNI OMASTA ASENTEESTA!!👌👍👌
- Kameran edestä/takaa
Elokuva- ja televisioalan työntekijät ARVOSTAVAT avustajia suunnattomasti!
Ja avustajaksi nimenomaan kannattaa lähteä jos on kiinnostunut MUUSTAKIN kuin vain oman naaman näyttämisestä julkisuudessa. Avustajat ovat TÄRKEÄ osa elokuvan tai televisiosarjan ylöspanoa!
Kuvauksissa oppii paljon alasta.
Odottamisesta: Odottaminen on elokuva- ja televisioalan työtekijöiden (myös tekniikka!) peruskauraa. Avustajat eivät ole ainoita, jotka odottavat - KOKO TYÖRYHMÄ lukuunottamatta kuvaajaa ja ohjaajaa sekä apulaisohjaajaa joutuvat välillä odottamaan pitkiäkin aikoja. Esimerkiksi puvustaja on tällainen odotuksen maailman mestari. Hän tekee huomattavasti pidempää päivää kuin avustajat. Valo pystyttää ennen kuinn kukaan muu työryhmästä on paikalla ja purkaa sitten, kun muut ovat jo lähtenee pois. Silti valon pitää olla paikalla koko ajan.
Elokuvan tekemeninen on hauskaa, kunhan muistaa, että kyseessä on todellakin kutsumusammatti!
JOS alat nokkavaksi kuvauksissa avustajana ollessasi, sinut kyllä muistetaan - ja vaikka olisit kuinka hyvä näyttelijänä sinua ei huolita roolehin, koska olet jo antanut itsestäsi alalla huonon kuvan. Pienet ovat piirit nimittäin!- samakuäske
LISÄKSI!
Elokuva-alalla pätee aivan samat työaikasäädökset kuin muuallakin.
Mainoskuvaukset ovat eriasia, sillä silloin tehdään kaikki nopeasti parin päivän aikana. Mutta jos olet pitkässä elokuvassa avustajana, pääset varmasti kotiin ajoissa.
- terkkuja kulisseista
Tuotanto suhtautuu välinpitämättömästi? Tuskin. Avustajat ovat tärkeässä roolissa, vaikkei heitä koko ajan käytäisikään paapomassa.
Itse olen tuotantoassistentti, ja näin toimin erittäin vaihtelevissa työtehtävissä making of -kuvaajasta valojen apulaiseksi, ja lisäksi hoitanut omat hommani siinä sivussa. Hankalin on kuitenkin ollut ns. 2nd 2nd AD - 2. apulaisohjaajan apulaisohjaaja - tällöin olin vastuussa yhtä aikaa n. 150 kokemattomasta avustajasta, jotka kaikki kärsivät kuumista valoista, toistuvista liikkeistä ja odottelusta kahdeksan tuntia (ajan piti olla neljästä kuuteen tuntia, mutta aikataulut venyvät). Itselläni oli kevyt 15 tunnin työpäivä.
Myönnän, että elokuvissa/lyhäreissä/missä vaan avustaminen voi olla jokseenkin tylsää, ei kai kenenkään mielestä useamman tunnin venailu ole mitään herkkua. Suomessa avustamisesta harvemmin saa myöskään palkkaa, mutta tälle on syynsä - budjetit ovat tiukassa.
Avustajat hyvät, on toki ikävää, ettei työn haittapuolista informoida riittävästi, mutta ymmärrystä kaivaten. - jontend44ler
Olen täysin eri mieltä!
Jos oikeasti haluat, niin kyllä tekemistä kulisseissakin saa!
Itse olen parhaillaan yhdessä miljoona-prokkiksessa ja voin sanoa, että vaikka rahaa en saa, niin kokemusta kyllä..
Esim. välillä toimin itse kuvaajana, välillä hoidan valotusta, autan ohjaajaa, kuvaan Making Of - videoo...
Ja vaikka olisikin tylsää, niin silti saa kokemusta kattelemalla miten työt tehdään!
Oon sitä mieltä :) - -.ö
Mun mielestä se on kivaa mutta toisaalta kun on itse teatterin lavalla enemmän niin en osaa sanoa riippuu varmaan paikasta.
- Kokenut avustaja
Täytyy sanoa, että "neveragain" on kokenut alan kaikkein pahimmat puolet. On pakko myöntää, että alalla on tuotantoyhtiöitä, joille avustaja on pelkkää massaa, joille useimmille riittää pelkkä elokuvalippu monen tunnin työstä. En viitsi osoittaa sormella, mutta näitä löytyy. Ne oppii tuntemaan ja niiden maine kulkee edellä. Tiedän erään kuuluisan huijarin, joka perustaa tuotantoyhtiön jotain projektia varten ja samassa, kun ohjaaja huutaa viimeisen kerran Kiitos, niin firma on konkurssissa, eikä palkkiota tule. Kyseinen huijari on vähän väliä julkisuudessa ja hänen ulosottonsa on pesty moneen otteeseen julkisuudessakin.
Itse olen tehnyt keikkaa useammassa projektissa. Välillä maksetaan ja välillä ei. Itse on ratkaistava, että kannattaako mennä. Jos kyseessä on päättötyötä tekevä porukka, jolla ei tosiaankaan ole rahaa, niin saatan mennä ja olen mennytkin. Olen istunut useita tunteja yleisönä produktioissa, joista ei saa senttiäkään, mutta olen tehnyt myös rahakkaita mainoskeikkoja. Niistä kun on saattanut kolmen tunnin hommalla tienata vajaan kuukauden liksan. Viime vuoden puolella tein useamman mainoskeikan, jossa muutaman tunnin kivasta hommasta sai 1-3 päivän palkan verran. Tehkää perässä.
Olen tehnyt sen verran monta keikkaa ja erilaisissa porukoissa, että voin kokemuksen rintaäänellä sanoa, että avustajat ei ole pohjasakkaa. Lähes tulkoon aina on edes jonkinlaista tarjoilua, jos ei ole, niin siitä on mainittu etukäteen. Muistan vain yhden ainoan keikan, joka nyt ei ollut hauskimmasta päästä, mutta siinä ohjaaja oli sen verran kokematon, että hän hermoili asioista. Aikapula on pahin hermoilun aihe. Kun annetaan määräaika (Kelloaika), johon mennessä kuvaus pitää olla valmis, niin usein menee aika kortille. Pääsääntöisesti keikat ovat olleet hauskoja ja useimmiten niistä on maksettu jotain. Joka keikalla on tullut uusia tuttavuuksia, joiden kanssa on monesti törmätty toisella keikalla ja on ollut hauska muistella niitä tehtyjä keikkoja.
Kun on otettu yhteyttä ja tarjottu keikkaa liksan kanssa tai ilman, olen miettinyt, että tässä voi olla hyvä tuttavuus, sillä on vanha totuus: "Ei sillä ole väliä, että ketä sinä tunnet, vaan kuka tuntee sinut". Ja jos ohjaaja tai tuottaja on ollut sinuun tyytyväinen jo aiemmin, hän saattaa ottaa sut keikalle toistekin. Ja sellaiselle rahakkaalle keikalle.
"(ihan kuin tuo homma mitään kokemusta vaatisi..)."
Kyllä monet ohjaajat arvostavat kokemusta ja esimerkiksi koulutusta. Jotkut tahot järjestävät avustajilleen koulutusta, sillä kameran käydessä ei ole enää aikaa selittää, että miksi jokin asia ptää tehdä niin.
Ja vaikka me kaikki maksamme Ylelle TV-maksua, niin silti Yle maksaa kaikkein huonoimmin. Vain 5 euroa tunti. - Elokuvatyöntekijä
10 vuotta elokuva-alan töitä tehneenä voin sanoa, että yleensä ammattilaiset kunnioittavat ja arvostavat suuresti avustajien panosta tuotannoissa. Ilman heitä ei tehtäisi suomalaisia elokuvia.
- Kungpao
Sitten olisi arvostus paras noustakin!
- Keppihevonen
Ei riitä että tuotannon porukka arvostaa. Tuotantoyhtiön pitäisi arvostaa. Ihan käytännössä. Eli maksaa palkkaa. Avustaminen ei ole harrastus, vaan työtä, sillä avustajien ilmaistyön (tällainenhan on tarkalleen ottaen jopa laitonta,) avulla tuotantoyhtiö repii tuohta. Vedotaan avustajiin, että saat kivan kokemuksen ja muuta diibadaabaa, tule ja näe kuinka tehdään elokuvaa, koevtähtipölyä (!) jne, mutta tarkoitus on saada vain ilmaista työvoimaa. Tiukat budjetit on täyttä tuubaa. Jos avustajat laskettaisiin alusta alkaen budjettiin niin kyllä olisi varaa maksaa palkkaa. Ovat nämä tuotantoyhtiöt vain tottuneet siihen että ilmaisiksi saavat. Siksi sumutetaan tätä tiukkabudjettia silmille. Mikä muu työnantaja sanoo työntekijöilleen, että ei nyt kyllä ole varaa maksaa palkkaa, mutta teetkö homman silti? Kuka hullu semmoiseen lähtee. Avustajat on saatu uskomaan, että tällä alalla on ihan ok tehdä ilmaistyötä ja olla jopa kiitollinen kun on päässyt sitä tekemään. Avustajat, herätkää! Ei ilmaistyötä enää! Tuotannoilla todellakin on varaa maksaa avustajille palkkaa. Ihan kuten muillekin produktiossa mukana oleville. Suitsutus siitä, että tuotannot eivät valmistu ilman avustajia on totta. Ja kun niin välttämättömiä tuotannoille avustajat kerta ovat pitäisi myös tästä välttämättömästä työstä saada oikea rahapalkka. Ei leffalippuja, ei 10e lahjakortteja. Vaan ratifioitu palkka.
- hejhej23
Jos haluatte avustajaksi tai näyttelijäksi televisioon, elokuviin, mainoksiin kannattaa liittyä jäseneksi Rooli.fi -palveluun osoitteessa www.rooli.fi/artists.
- Anonyymi
..kyseinen domain "rooli.fi" on myytävänä..😮😂😂
- !!!
Muutaman kerran olen ollut tv sarjassa ja elokuvassa avustajana ja menen kyllä uudestaankin! olen harrastanut näyttelemistä kesäteattereissa.
Eli mielettömän upea kokemus. Upea nähdä ammattitaitoisia näyttelijöitä työssään, myös sen miten elokuva/tv tehdään, en mene sinne sen takia että pääsisin telkkariin ei se on väärä periaate jos se on syy miksi menee, näistä saa upeita kokemuksia ja tapaa uusia ihmisiä, ja joku sanoi että ilman palkkaa no ei harrastuksista yleensä palkaa saa sitä en tarvitsekaan, se on jo erittäin paljon jos leffalipun saa ja siitä olen iloinen! Positiivisella ja avoimelal mielellä mukaan ja kaikki on tosiaan omasta asenteesta kiinni! ja se että kukaan tuotannossa ei välittäisi avustajista ei ole kyllä kokemukseni mukaan totta kyllä niitä avustajiakin tarvitaan! minä ainakin menen uudestaan mukaan! :)- statisti365
Sarja Extras kertoo hyvin kyseisestä asenteesta... Itse kyllä yleensä vaadin statistin työstä palkkaa ja siitä jonkun ns. korvauksen saankin... Harrastus on harrastus, mutta aina kannattaa katsoa kortin kääntöpuolta... Moni tienaa sievoiset rahat ja sinä olet sitten ilman mitään.
- Keikoillanähtyä
Tässä on jo paljon kerrottu, mutta jos hieman lisää:
On totta, ettei kaikista keikoista saa palkkaa. Se on vähän sama kuin jokin ammatillinen koulutus, niin avustajankin tehtävissä mennään "työharjoitteluun" ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi.
Joskus aikoinaan on avustajan tehtävistä saanut ihan oikeaa palkkaa. Nykyään harvoin. Tämän ovat avustajat itse pilanneet menemällä ilmaiseksi keikalle kuin keikalle, kunhan pääsevät telkkariin osaamatta yhtään mitään.
Itse olen tehnyt kymmeniä keikkoja ja ne ovat kaikkinensa poikinut keikkoja, joista on saanut korvauksen ja joskus vieläpä hyvän sellaisen. Olen esiintynyt mainoksissa niin avustajana, kuin myös pääosissakin. Olen ollut monessa elokuvassa erilaisissa tehtävissä. Jokainen keikka on poikinut uusia tuttavuuksia, jotka ovat joskus muistaneet. Olen joskus päässyt naureskelemaan, kun olen mennyt avustajaksi johonkin mainokseen, niin henkilökunta on nimeltä pyytänyt tekemään jonkin tietyn asian.
On totta, että jotkut perustavat tuotantoyhtiöitä ja pistävät niitä konkurssiin yhtä usein kuin toiset vaihtaa kalsareita. Itsekin olen kerran saanut palkkani tekemällä rikosilmoituksen. Tosin sain sen sitten7-kertaisena.
Kerran eräässä mainoksessa homma venyi ja kerroin asiallisesti castingille, ettei homma mennyt ihan niin kuin piti. Lopputuloksena oli tuplaliksa, kun päiväkin venyi tuplaksi.
Itse olen varsin tyytyväinen kohteluun kuvauspaikoilla. Itse kannattaa pitää mukana joku voileipä ja juomapullo kaiken varalta. Lisäksi reipas ja avoin mieli. - Vattu-Marja_Punkeroinen
Hitchcock sanoi että näyttelijät ovat karjaa. Avustajat ovat mutaa jota karja polkee.
- Kjhggf
Tuttu heppu oli 70-luvulla elokuvassa "Täällä Pohjantähdessä alla" punikkina joukkokohtauksessa.
Naama vilahti kankaalla 2 sekuntia. Esiintyi sen jälkeen tunnettuna "näyttelijänä". Oli kuulemma hyvä keino saada naisia. :D - Akutlataatoisiaan
Mutta menemällä miesohjaajaksi sotaelokuvaan saa miehiä.
- Anonyymi
Voisin lähtee ja samalla vaikkapa miesmalliksi
- Anonyymi
Olen ollut nyt yhdellä varsinaisella avustajakeikalla ja siellä avustajia kohdeltiin tosi hyvin, vaikka palkkaa sai vaan 10€ tunnilla venyneestä kolmen tunnin keikasta. Siellä siis pidettiin avustajia kunnolla ajan tasalla, kyseltiin, että tartteeko ruokaa tai juomaa ja myöhemmin tuli vielä kiitos-viesti, jossa kehuttiin avustajia.
- Anonyymi
ohjaaja=palkallinen
runner=palkallinen
avustaja=palkaton "harrastus" ok?
catering=palkallinen
haluan muistuttaa kaikille, että KAIKISSA muissa pohjoismaissa avustajat saavat palkkaa, jossain on jopa ammattiliittoja ja ohjeistuksia avustajapakkauksesta(lähde: karonkkapuheita podcast, jota hostaa esim. helsinki castingin pääroolittaja ja perustaja.). Jos avustamine on palkallista työtä kaikkialla muualla, on täysin ymmärrettävää, että suomalaiset avustajat hieman ärsyyntyvät palkattomuudesta. On kuitenkin paljon näitä "harrastelijoita" jotka sinne menevät mielellään ilmaiseksi ja kun niin jatkuu, ei tilanne tule koskaan muuttumaan.
(Olen tehnyt kymmeniä avustajakeikkoja, koska elokuvatuotanto kiinnostaa ja tykkään pyöriä setissä.) - Anonyymi
Olen tällä hetkellä avustajana yhes kesä teatterissa eikä mua ole
Kohdeltu huonosti - Anonyymi
Sama henkilökohtainen avustaja ammatti,🤣
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379