E90 akun vaihto

qwo¨dcvuiofvåqf

Neljä vuotta ja 121 miljoonaa metriä kesti 320dA akku, nyt kesällä ei sitten kestänyt enää vajaan viikon seisontaa. Lainasähköllä lähti käyntiin.

Laakkosen tarjous: uusi akku 350 euroa ja lisäksi "ohjelmointityö". Autolle on kerrottava uuden akun tyyppi. Mitä paskaa..? Ja kuulemma seuraava huoltoaika "ensi viikolla". En kuullut enää sen "ohjelmointityön" hintaa, varmaan jotain 100-150 euroa, olin jo siinä vaiheessa ovesta ulkona. Eli yhteensä 400-500 uusi akku asennettuna ja toimitusaika toista viikkoa. Ei kiitos.

Kallein 100 Ah akku (Bosch S5), jonka löysin varaosaliikkeestä, maksoi 150 euroa. Lisäksi piti hankkia Biltemasta pari halvinta "käynnistyskaapelia", noin 4 euroa setti, ohutta rihmaa, mutta ei tarvita virtaa.

Laitoin ensin uuden tehtaan lataaman Boschin kiinni keulan virtapisteisiin. Sitten vanha akku irti takakontista. Yksinkertainen homma, mutta sakemanni nuukuuksissaan laittanut 2-3 cm liian lyhyet johdot. Liitinpakettia ei saa kunnolla ylös ja syrjään akun tieltä.

Sitten vanha akku kiinni uuden rinnalle keulalle, ja uusi takakonttiin. Vieläkin hankalampi keplotella painava akku paikoilleen, mutta onnistuihan sekin. Sitten vielä tuuletusputki (vai mikä lienee) paikoilleen akun kanteen entisen mallin mukaan, jne.

Vajaan puolen tunnin työ varaosakaupassa käynteineen, säästö noin 500 euroa/tunti. Ei paha.

Uusi akku on 100 Ah, vanha 80 Ah. Ehkä sille tietokoneelle pitäisi nyt kertoa että nyt saa ladata 10A entisen 8A sijasta, mutta tuskinpa on käytännössä mitään eroa, 20-25% sinne tänne, yks hailee. Teoriassa jotain pientä parannusta, tuskin käytännössä.

Mitään muuta uudelleenohjelmointia ei ainakaan tarvittu, kun autossa oli jännitteet päällä koko vaihdon ajan.

18

11225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..................

      Aika uskomattomalta kuulostaa jos Laakkosella tosiaan maksaa noin paljon uusi akku vaihtoineen. Itse olen myös vaihtanut yleensä akkuni itse, tai vaihdattanut suoraan akkuliikkeessä. Maksanut pari kymppiä ylimääräistä ja tietävät taatusti miten akku tulee oikeaoppisesti vaihtaa.

      Mutta miten voi e90 akku olla neljän vuoden kuluttua kaput? Itsellä on neljä vuotta vanha 320 myös, sillä ajetaan enimmäkseen pätkäajoa ja alkuperäisellä akulla käytetään webastoakin. Akku on vielä kuin uusi.

      • sdoåp¨pouhg

        Akun vaihto on joka tapauksessa edessä aina noin 3-5 vuoden välein, sen olen oppinut vuosien varrella, ja tärkeintä on että jos että jos se antaa mitään oireita jo kesällä, niin talvella on sitten iso ongelma edessä.


      • xckäölfd

        Kesällä useimmat autokorjaamot ovat lomalla ja ne loput tukossa. Kannattaisi pitää ne lomat talvella vaikka 3 kk putkeen Thaimaassa ja olla sitten töissä koko kesän kesäkuu-elokuu, kun autoilu Suomessa vilkastuu.


    • Marko123456kofkopef

      Joo pska puhetta että tarvii koodata. Jos tajuaa ennen akun irrottamista laittaa konepellin alla olevaan "apuvirtapistokkeeseen" toisen akun jossa tarpeeksi varausta, niin auto ei tajua operaatiosta mitään. Ainakin näin tekivät akkuliikkessä tänä aamuna. En sitte oo 100varma että pitääkö johonkin muuhunki kiinnittää huomiota kun en itse tätä tehnyt vaan välillä pääsin vierestä vilkuileen. Ja auto on BMW E90 325i ja kahta kuukautta vaille 6v vanha vakioakku oli paikalla, joka antautu tämän aamun -28'C pakkasessa, tai kun on kohta 2vkoa ollu jo tuollasta keliä ja ajanu vaan 6km työmatkaa penkinlämmitin päällä jne..
      Oulussa Akkutalo Esko Markuksela on aivan ehdottomasti paras liike niin palvelun kuin hinnan puolesta jo monen vuoden kokemuksella.

      • akkuhappo

        Jokaiselle uudelle autolle voidaan myös antaa "ylläpitovirtaa" akunvaihdon aikana obd-pistokkeen kautta, laitetta ei tosin itse kannata ostaa, mutta monilla korjaamoilla on sellainen. Webastossa on sellainen nyrkkisääntö, että autolla tulisi ajaa vähintään yhtä pitkään kuin webastolla on lämmitetty->esim tunnin lämmitys->tunnin ajo silloin akku kestää pitempään.


    • huuhaa kakkaa

      Mikä on tuo "ohjelmointityö"? Ohjelmoiko ne radion asetukset takaisin vai onko bemari tosiaan niin onneton auto, että hukkaa kaiken kun akku irroitetaan?
      Jotenkin tuntuu vaan merkkihuollon rahastukselta.

      • gagfa

        ei vaan IBS (älykäs jatausjärjsetelmä) adaptoituu akun ikääntyessä ja jos sinne vaihtaa uuden akun ohjelmoimatta niin auto ei enää osaa ladata kunnolla jonka jälkeen ihmetelläänki että miksi lämppärin puhallin lakkaa satunnaisesti pelaamasta, miksi akku on vähän väliä tyhjä ym. mitä ihmeellisempää sähkövikaa.

        IBS on täydellinen turhake ja ohjelmoimattomana aiheuttaa aikalailla ongelmia


      • gagfa
        gagfa kirjoitti:

        ei vaan IBS (älykäs jatausjärjsetelmä) adaptoituu akun ikääntyessä ja jos sinne vaihtaa uuden akun ohjelmoimatta niin auto ei enää osaa ladata kunnolla jonka jälkeen ihmetelläänki että miksi lämppärin puhallin lakkaa satunnaisesti pelaamasta, miksi akku on vähän väliä tyhjä ym. mitä ihmeellisempää sähkövikaa.

        IBS on täydellinen turhake ja ohjelmoimattomana aiheuttaa aikalailla ongelmia

        lisäys vielä että ohjemointiin tarvittavat piuhat maksaa n. 50€ ja ohjelmat löytyy vertaisverkoista.. samalla onnistuu vikakoodinkin luku.

        eli ei välttämättä kannata kiikuttaa rahojaan joka asiassa merkkiliikkeen tiskille.


      • huuhaa kakkaa
        gagfa kirjoitti:

        ei vaan IBS (älykäs jatausjärjsetelmä) adaptoituu akun ikääntyessä ja jos sinne vaihtaa uuden akun ohjelmoimatta niin auto ei enää osaa ladata kunnolla jonka jälkeen ihmetelläänki että miksi lämppärin puhallin lakkaa satunnaisesti pelaamasta, miksi akku on vähän väliä tyhjä ym. mitä ihmeellisempää sähkövikaa.

        IBS on täydellinen turhake ja ohjelmoimattomana aiheuttaa aikalailla ongelmia

        Kiitos selvennyksestä!
        Kuulostaa aika hölmöltä järjestelmältä näin tojoteron korvaan. Pitäähän se kaikkea keksiä, että saadaan ihmisiltä rahat pois.


      • kalle kustaa
        huuhaa kakkaa kirjoitti:

        Kiitos selvennyksestä!
        Kuulostaa aika hölmöltä järjestelmältä näin tojoteron korvaan. Pitäähän se kaikkea keksiä, että saadaan ihmisiltä rahat pois.

        Se ohjelmointi on käytännössä se, että kerrotaan ECUlle moniko ampeerinen akku autossa on. Eli jos oli 100AH ja korvaa se saman tehoisella niin ei tarvii edes ohjelmoida. Varsinkin kun syöttää ylläpitoa akun napoihin vaihtaessa.


    • tosibaska

      näit vaan pahaa unta. ei bemarissa mitään vikoja ole!! sehän on maailman paras rotisko!!!

    • Tuossa vielä epäuskoisille ote BMW:n WDS:stä.

      http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/zinfo/BLB0506HI-612100.htm

      Tärkeintä akun koodaus on, jos sen tyyppi (tavallinen/AGM) vaihtuu, koska näille käytetään tilanteesta riippuen eri jännitettä. Tavalliselle akulle tarvittaessa annettava 15 V latausjännite rikkoo AGM-akun ennenaikaisesti, koska sitä ei koskaan pitäisi ladata yli 14,6 V jännitteellä.

      Ylläpitovirran antaminen OBD-pistokkeen kautta on järjetöntä. Konetilasta löytyy pistokkeet sitä varten. Juuri pari päivää sitten vastaavan akunvaihdon kokenut E61 oli kuin joulukuusi, kun OBD-pistokkeen virransyötön 5 A sulake oli palanut ja muutama muukin purkki oli samalla pimeänä.

    • korpis

      Ei missään nimessä virtaa obd pistokkeen kautta. Mulle tekivät näin ja paloi mittariton sulakkeet ja jotain ohjelmointia myös tarvittiin. Akku liike maksoi 200e viulut ku merkkiliike korjasi tuhot. Autolle ei tarvinu myöskään kertoa että akku vaihdettu koska tässä kyseisessä yksilössä ei ollu tätä "fiksua" järjestelmää joka tunnistais akun koon. Auto siis 320d -05 230tkm takana alkuperäisellä akulla.

    • 530da

      Vaihdatin akun OulunAkkutalossa vuosi sitten kovalla pakkasella ja kerroi myyjälle, että suurempi amppeerimäärä jos löytyy. No löytyi ja ennenkuin akunkengät irroitettiin, pyysin lisäakun ,joka yhhistettiin konepellin alla oleviin napoihin . Lisäakku irti ja starttauksen jälkeen jouduin säätämään vain kellon. kaikki hyvin. auto 530 da vm 05 aj.nyt vasta 143000 km.Mutta kyllä aikakin syö akusta voiman. Luulisin, että nykyisillä autoilla, jotka tarvitsevat virtaa joka "nippeliin" akun kesto on noin 5 v.

    • Ruupert

      Tiedoksenne, juuri tällä viikolla tuli akkujen vaihtohinnat merkkihuollossa, e39 akku vaihdettuna 184 EURoa.

      Tämä on siis se oikea hinta .

    • 320d-2010

      Ohjekirjan mukaan tiedot jotka menetetään ovat perustietoja kuten kello,yksiköt(km/maili) ym. Jotka on ohjelmoitavissa itsekin. Mitään tärkeitä ei tuon mukaan menetettäisi. E 90/n42 - 320d 2010 x-drive . Akku tässä huono ja menee vaihtoon. N. 80t km mittarissa ja akun päällä se valvonta box kaikkine piuhoineen.

    • Problems

      Moro! Eli tosiaan kyseessä 320D e90 vm.07. Akku pääsi tyhjenemään, ja latauksen jälkeen ei enää suostu lähtemään käyntiin millään. Osaisitteko neuvoa mistä moinen johtuu ja mitä kannattais kokeilla?

    • yuyjthtgf

      bmw on paska semmoseen eo voi laittaa edes 0.05cent

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe