Oikea paikkakaan..

Kysyä?

Mulla on tuollanen piha, tai mikä se onkaan, jokatapauksessa siinä kasvaa myös nurmikkoa.
Kysysinkin vähän apuja, olen lisäillyt nurmikon siemeniä, kun huoltomies jo heti luntenlähdettyä innostui ajamaan nurmikon, joten rapa vaan lensi.

kauankohan kestää, että noista siemenistä kasvaa jotakin?

Sitten mietin, kun yksi aidan seinämys on täynnä kieloja, saako kielon tuhottua noin vaan repimällä juurineen irti vai pitääkö tehdä muuta? (tahdon siihen paikalle sellasen valkoisen ruusupuskan = Juhannusruusu?)

Ja kun tuosas elää läjä hyttysiä niin varmaan on sopivan varjoisa ja kostea ja kaikea muuta.. Sammalta tylee tulee ja tulee, mitähan ainetta sinne kannattaisi laittaa että saisi sen maan suotuisammaksi sille nurmikolle eikä sammalelle?

Mä oon ihan käsi näissä, eikä oikein oo ketään tuttua joka voisi neuvoa. Tämä on nyt eka kerta kun edes teen mitään tuolle pihalle.
Ruukkuun oon kasvattanut tomskun ja basilikaa ja on amppelimansikka (just huomasin että sitäki kuulemma piti itte pölyttää).

Otan ilolla vastaan kaikki pienetkin kikka kolmoset, pihasta ei tartte tulla siis kertalaakista mitään unelma pihaa, mä tykkään siitä noinkin, mutta oishan se kiva edes yrittää, naapurin piha on niin vihreä ja kaunis. (sinne tosin ei pääse huoltomies möyhimään kun on puskat eessä)

2

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

Hei!

Nurmisiementen kyllä pitäisi itää jopa ihan viikossa, jos vaan on kosteutta ja kelvollinen maa. Toisinaan käytetään rairuohoa nurmikon pikapaikkaukseen, se kasvaa tosi nopeasti ja vihreyttää nurtsin. Sinuna minä kyllä laittaisin jotain estämään huoltomiehen pääsyn pihallesi, koska hänen toimensa vain pilaavat pihaa. Pikavauhdillahan siihen ei tietysti mitään kasva, mutta voisit laittaa esimerkiksi isoja istutuslaatikoita tai ruukkuja sopivin välein. Silloin tietysti vastaisit nurtsinpläntistäkin itse. Sammalen saa hävitettyä kalkitsemalla ja haravoimalla tai ilmastoimalla nurmikkoa. Mutta mietipä vielä uudelleen, ehkäpä antaisitkin jonkin osan puutarhasta olla sammalella. Sen kasvua ja hyvinvointia voi edistää esimerkiksi piimällä ja kahvilla tai kahvinporoilla.

Kyllä kielon saa ajan kanssa hävitettyä kitkemälläkin, mutta voi sen myrkyttääkin, esimerkiksi Toxan-nimisellä aineella. Mutta mietipä tämäkin juttu uudestaan: Jos kielo viihtyy siinä, mikset antaisi sen olla, silloin sinulla on pihassasi ainakin oikea kasvi oikeassa paikassa. Näin ei välttämättä ole, jos istutat siihen juhannusruusun. Se viihtyy parhaiten aurinkoisessa tai edes kunnolla valoisassa paikassa ja mikäli oikein ymmärsin, suunnittelemasi paikka ei ole tällainen. Löytyisikö pihalta juhannusruusulle mieluisampaa asuinsijaa?

Jos katselet ihaillen naapurin pihaa, kerropa ihmeessä se myös hänelle! Me puutarhahullut jaamme mielellämme kikkojamme ja konstejamme kuten myös kasvejamme toisille samanlaisille. Saat varmasti apua ja neuvoja, kenties ensimmäisenä ohjeen lannoittaa nurtsiasi.

Onnea ja menestystä viriävälle puutarhainnostuksellesi!

• Kysyjä..

Kiitos kun vastasit.

Ja kyllä naapurin pihaa ihastelen ihan hänellekin ja hän minua on vähän yrittänyt auttaakin.
        Tänä aamuna viimeksi kävi sanomassa etanoista, koska hänen pihalla niitä on niin kyllä varmaan mullakin.

Siitä sammaleesta ja kieloista, olet NIIN oikeassa siitä, että niiden pitäisi antaa kasvaa, koska selkeästi kuuluvat siihen, mutta mä tahtoisin välillä jotakin muuta - se on ainut syy.

Piimää tänne ei tartte, tuo sammal kasvaa ja voi hyvin ilmankin ja mä annan sen sammaleen kasvaa tuolla yhdessä kohtaa kyllä, mutta nokkoset mä kyllä julmasti taistelin pois, koska ne on tosi kiukkusia ja levinneitä.

Kielosta en sillein pidä, pelottaa aina että joku syö ne (mun lapset on kyllä jo isompia) kissa syö mitä vaan ym ym..

Hyvä kun sanoit tuosta juhannusruususta, se siis tuskin tuossa elää?
        Mä vähän leikkasin puskia alas, kun naapurikin leikkasi, niin nyt on tullu vähän enempi valoa (naapuri leikkaa omansa aina niin on vähän tyhmän näköstä ku mun puolen puskat rehottaa)

Tavallaanhan toi piha olisi ihannimmillaan kun saisi vaan kasvaa, siis että ne "rikkaruohot" saisivat olla, miksikäs sitä sanotaan? pelloksi? Mutta tosiaan, tämä on eka kerta kun edes teen pihalle mitään niin oon ihan käsi.

Olihan mulla idea!!
        Tahdoin tohon pihalle valkosia ja vaaleensinisiä kasveja, mutta kun aloin katselemaan niin oli aika vähällä nuo vaaleansiniset -Heh.

Tulipas mulle hyvä mieli, kiitos vielä kun vastasit.

Mä muuten kastelen tuota pihaa aamulla ja illalla missä niitä siemeniä näkyy, josko ne kohta sitten itäisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      342
      8592
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2551
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2318
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1522
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1361
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1327
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      178
      1305
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1207
    Aihe