Jos katsomme menneisyyteen ja mietimme vain esimerkiksi eräitä kulttuurin suuriksi nimiksi jääneitä henkilöitä, voi ainakin joistakin sanoa, että he olivat monella tavalla lahjakkaita. Leonardo da Vinci etunenässä tietenkin, mutta kyllä heitä on myös nykymaailmassa. Monet näyttelijät ovat lahjakkaita laulajia, kuten Eija Ahvo, jota pidän eräänä maamme eturivin laulujen tulkitsijoista. Luetteloa on loputon, jos sitä haluaa jatkaa, mutta erään henkilön lahjakkuuden haluaisin alleviivata erityisesti. Tämä henkilö jätti tähtitieteen opiskelunsa kesken aikanaan, koska The Queen alkoi menestyä maailmalla. Kun Freddie Mercury sitten menehtyi, hän suoritti tutkintonsa loppuun ja on nyt astrofysiikan tohtori.
Ei pidä unohtaa, että hän sävelsi suuren osan The Queenin tuotannosta. Kaikki kunnia Freddielle silti.
Näyte: http://www.youtube.com/watch?v=Qy4HMj10QXw&feature=related
Multilahjakkuus, mitä se on?
45
483
Vastaukset
- Jotain rotia
Et tee Leonardolle oikeutta kun mainitset hänet tässä samassa yhteydessä.
- :/
Eiköhän täällä useinmiten riittäisi jutella meistä taviksista, ilman kirjoista/Wikipediasta lainattuja viisasteluja?
Niitä toiki osaamme me muutkin hakea.- :\
Teotwawki kirjoitti:
menneisyyteen olen perehtynyt ihan ilman Wikipediaakin.
Kuten meistä useimmat.
Itse en pidä itseäni poikkeuksena. :\ kirjoitti:
Kuten meistä useimmat.
Itse en pidä itseäni poikkeuksena.niin. Saatamme me jotain tietää ilman tietokantojakin. Äläkä nyt kimpaannu, mutta tämä oli minun kannanottoni Brian Mayn puolesta, sillä Freddie vei koko huomion aina 1970-luvun alusta alkaen, vaikka ei suinkaan tehnyt kaikkea duunia.
Teotwawki kirjoitti:
niin. Saatamme me jotain tietää ilman tietokantojakin. Äläkä nyt kimpaannu, mutta tämä oli minun kannanottoni Brian Mayn puolesta, sillä Freddie vei koko huomion aina 1970-luvun alusta alkaen, vaikka ei suinkaan tehnyt kaikkea duunia.
oli kokonaisuudessaan oma lukunsa, Brian myös!
minttupuu kirjoitti:
oli kokonaisuudessaan oma lukunsa, Brian myös!
liian usein säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja jää mainitsematta. Minusta bändi henkilöityi liikaa Freddien lahjakkuuden ympärille, koska suuren osan perustyöstä teki nimenomaan Brian May.
- ME kö
Todella irvokasta puhua samaan hengenvetoon da Vincin ja Ahvon lahjakkuudesta. Ilman kommunistien hallitsemaa yleisradiota tuo akka olisi jäänyt suureen tuntemattomuuteen. Kas kun et ylistänyt myös Kaisa Korhosta, surkeata surkeampaa Taneli Mäkelää tai iihanaa Leppilampea.
Ihailemasi Queen on kymmenen vuoden kuluttua unohdettu.
Korkeintaan sinä muistat, jos silloin vielä elät.kenen tekemät työt jäävät historiaan. Jos puhun yleisellä tasolla multilahjakkuudesta, en ota kantaa siihen, mitä poliittista suuntausta he ovat joskus edustaneet. Eiköhän tuo kommunismin viha ala olla jo vähän vanhanaikaista.
- Matemaatikko.
yhteenlaskija?
Valtaoja sanoo, että ei tähtitiede ole vaikeaa tai vaadi mitään erityistä matemaattista lahjakkuutta. Siinä on vain nollia enemmän, mutta itse laskeminen vaatii vain matemaattisten perustietojen hallintaa.
- Tosi on
Suuren perheen äiti, joka luotsaa pesueensa elämän alkuun hän on multilahjakkuus.
Kaikenmailman kometiian pelaajat ja pillipiiparit on vastaantulijoita.- Pirre*
tästä kommentista, - olen täysin samaa mieltä..
ei sen kiistäminen ole asiallista. Tässä oli kuitenkin kysymys kulttuurista, ei arjen pyörittämisestä. Arkipäivän taistelijoita olemme omalla tavallamme kaikki ja hatun nosto sille pientilan emännälle, joka sen kaiken teki.
- Adria
Niin no, mitä se multilahjakkuus sitten on ja kuinka se ilmenee. Nyt päädyit kehumaan jonkun rokkipändin soittajaa.
joku on lahjakas monella eri alalla. Kyseistä kitaristia pidetään eräänä kaikkien aikojen lahjakkaimmista ja lisäksi hän on tehnyt väitöskirjan astrofysiikasta, julkaissut tieteellisiä artikkeleita sekä ollut mukana kirjoittamassa kirjaa Maailmankaikkeuden historia. On esimerkiksi tutkittu, että musiikkia opiskelleet saavat säännönmukaisesti paremmat tulokset älykkyystesteissä kuin verrokit. Hakeutuuko musiikin pariin jo valmiiksi älykkäämmät henkilöt, ei tutkimuksessa kerrottu.
- Adria
Teotwawki kirjoitti:
joku on lahjakas monella eri alalla. Kyseistä kitaristia pidetään eräänä kaikkien aikojen lahjakkaimmista ja lisäksi hän on tehnyt väitöskirjan astrofysiikasta, julkaissut tieteellisiä artikkeleita sekä ollut mukana kirjoittamassa kirjaa Maailmankaikkeuden historia. On esimerkiksi tutkittu, että musiikkia opiskelleet saavat säännönmukaisesti paremmat tulokset älykkyystesteissä kuin verrokit. Hakeutuuko musiikin pariin jo valmiiksi älykkäämmät henkilöt, ei tutkimuksessa kerrottu.
Varmaan hän ansaitsee tulla huomioiduksi faniensa taholta. Minä, vaikka en hänen faninsa ole, annan kuitenkin arvoa hänen astrofysiikan harrastukselleen joka mun mielestä on jo sinällään lahjakkuutta ja osoittaa kiinnostusta hömpän ulkopuolella oleviin asioihin. Mikäli hän vielä soittelisi akustisella kitaralla vähän klassisempaa, liittyisin hänen fanikerhoonsa.
Ehkä väritän liiaksi omaa mielipuoltani, mutta kun sähköisellä kitaralla vinguttelu on melkein rasittavinta mitä tiedän.
Enivei. En häntä kuitenkaan noilla omaamillaan ansioilla vielä multilahjakkuutena mitenkään voi pitää. Adria kirjoitti:
Varmaan hän ansaitsee tulla huomioiduksi faniensa taholta. Minä, vaikka en hänen faninsa ole, annan kuitenkin arvoa hänen astrofysiikan harrastukselleen joka mun mielestä on jo sinällään lahjakkuutta ja osoittaa kiinnostusta hömpän ulkopuolella oleviin asioihin. Mikäli hän vielä soittelisi akustisella kitaralla vähän klassisempaa, liittyisin hänen fanikerhoonsa.
Ehkä väritän liiaksi omaa mielipuoltani, mutta kun sähköisellä kitaralla vinguttelu on melkein rasittavinta mitä tiedän.
Enivei. En häntä kuitenkaan noilla omaamillaan ansioilla vielä multilahjakkuutena mitenkään voi pitää.voi pitää varsinaisesti klassisena musiikkina, mutta kyllä tässä minusta on aivan samoja aineksia: http://www.youtube.com/watch?v=w1ydSXHsc9Y
- Adria
Teotwawki kirjoitti:
voi pitää varsinaisesti klassisena musiikkina, mutta kyllä tässä minusta on aivan samoja aineksia: http://www.youtube.com/watch?v=w1ydSXHsc9Y
Varmaan ihan kliffaa. Ei vaan nappaa, ei sitten millään. Tuossa haettiin tietoisesti yleisön aktiivista osallistumista aiemmin luodun 'raamatullisen' imagon kautta.
Adria kirjoitti:
Varmaan ihan kliffaa. Ei vaan nappaa, ei sitten millään. Tuossa haettiin tietoisesti yleisön aktiivista osallistumista aiemmin luodun 'raamatullisen' imagon kautta.
esitetty pianosonaattina, se saattaisi napata. Sävellys on Mayn ja melodisesti kaunis....mielestäni. Sitä paitsi kyllä jotkut klassisen musiikin tositekijätkin käyvät kuutelemassa rock-musiikkia.
- juuli..
että kenen elämällä kokonaisuutena on ollut suuri myönteinen merkitys ihmiskunnalle tai edes osalle ihmiskuntaa? Mitä lahjakkuudellaan tekee, se on olennaista. Moni mainio filosofikin on ollut oikea perhetyranni.
nyt en puhukaan Radovan Karadzicista tai muista psykopaateista, vaan ainoastaan monilahjakkuudesta. Ei pidä livetä aiheesta.
- Adria
Teotwawki kirjoitti:
nyt en puhukaan Radovan Karadzicista tai muista psykopaateista, vaan ainoastaan monilahjakkuudesta. Ei pidä livetä aiheesta.
Kun nyt otit ton Radovanin puheeksi, niin eihän voi kieltää, etteikö aatu ollut omalla, vittumaisella tavallaan lahjakas. Hän kun oli vielä jonkunlainen graafikko.
Adria kirjoitti:
Kun nyt otit ton Radovanin puheeksi, niin eihän voi kieltää, etteikö aatu ollut omalla, vittumaisella tavallaan lahjakas. Hän kun oli vielä jonkunlainen graafikko.
maalauksen olen nähnyt, mutta en ole asiantuntija silläkään alalla, joten en voi sanoa niistä mitään.
- 1´12
Teotwawki kirjoitti:
maalauksen olen nähnyt, mutta en ole asiantuntija silläkään alalla, joten en voi sanoa niistä mitään.
Kertoisitko kiinnostuneelle missä niitä on näytillä?
1´12 kirjoitti:
lehdissä olen kuvia nähnyt, mutta en tiedä niiden taiteellista arvoa.
- Heikunkeikku
1´12 kirjoitti:
Tässä on joitakin: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010040411415732_ul.shtml
- ....
Teotwawki kirjoitti:
lehdissä olen kuvia nähnyt, mutta en tiedä niiden taiteellista arvoa.
Muistan lehdessä kirjoitetun arvion viime huutokaupan jälkeen, että hänen taiteensa on yhtä korkeatasoista, kuin kyläpiirustusopettajan.
"Eivät ne ole mitään mestariteoksia," Westwood-Brookes lisäsi.
Hän arveli, että Hitlerin teokset päätyvät "ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet Hitleristä historiallisena hahmona".
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Hitlerin vesivärimaalauksia kaupataan Britanniassa ja Saksassa/1135245222322 .... kirjoitti:
Muistan lehdessä kirjoitetun arvion viime huutokaupan jälkeen, että hänen taiteensa on yhtä korkeatasoista, kuin kyläpiirustusopettajan.
"Eivät ne ole mitään mestariteoksia," Westwood-Brookes lisäsi.
Hän arveli, että Hitlerin teokset päätyvät "ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet Hitleristä historiallisena hahmona".
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Hitlerin vesivärimaalauksia kaupataan Britanniassa ja Saksassa/1135245222322teoksista voi saada kovan hinnan, jos on "ansioitunut" jollain muulla saralla.:-D)))) Makaaberia?
- juuli..
Teotwawki kirjoitti:
Sosiaalinen lahjakkuus on paljon arvokkaampaa kuin nuottien kirjoittelu. Da Vinci nyt oli usealla alalla saavutuksia saanut.
Kuka nykyhenkilö on sinusta oikea multitalentti?
Ehkä innovatiivinen ihminen, joka osaa toteuttaa ideansa ja saa menstystä itselle ja toisille. Jopa maa mainetta.
Mitkä lahjakkuudenlajit sinä ottaisit mukaan, jotta avstaukset sinua miellyttäisivät. Minä en aio miellyttää ketään.?
- Sol57
nimihomelleissa muistamaan nimiä;))) tuo nimimuisti ei parhaimpia puolia...mieleeni tulee nyt kuitenkin muutama tunnettu ja hyvin arvostettukin taitelija toinen on C.Chaplin ja toinen Reino Helismaa. Joita itse kyllä pidän monilahjakkaina.Varmasti löytyy muitakin Tauno Palo yksi...Uudemmasta ikäpolvesta ehkä tämä Maija Vilkkumaa on myös sellainen..Kyllä löytyy varmasti muitakin ja paljon;))
Uskoisin että, jos ihminen omaa tällaisen monilahjakkuuden se suinkaan ei ole aina kevyttä ja yksinkertaisesta elämää. Valinta myöskään mitä haluaa sitten tehdä. Elämä usein tällaisilla huippulahjakkuuksilla saattaa myös muodostua hyvinkin traagiseksi...koska heitä tavallaan odotetaan jatkusti tuota luovuutta ja uutta myöskin syntyväksi....Reino Helismaa tästä yksi esimerkki...Hänen elämänsä oli minusta hyvin traaginen jotenkin myös surullinen..myös...vaikkakin siinä oli paljon niitä kohokohtia...
tsau:Friidu- Sol57
Eija Ahvon nimen jo mainitsit ehkä myös Vesa-Matti Loiri tietysti lukeutuisi tähän porukkaan. Ei nyt enempää nimiä tule mieleeni tälläkertaa;))
tsau:Friidu - Sol57
Sol57 kirjoitti:
Eija Ahvon nimen jo mainitsit ehkä myös Vesa-Matti Loiri tietysti lukeutuisi tähän porukkaan. Ei nyt enempää nimiä tule mieleeni tälläkertaa;))
tsau:FriiduAlvar Aalto oli myös monilahjakkuus ilman muuta..ja sitten sellainen josta pidän vieläkin kovasti niin Henrik Tikkanen..hän ei nyt kirjoittanut muuta kuin omakerrallisen tarinansa..mutta, se on koskettavalla tavalla kirjoitettu...
tsau:Friidu Sol57 kirjoitti:
Alvar Aalto oli myös monilahjakkuus ilman muuta..ja sitten sellainen josta pidän vieläkin kovasti niin Henrik Tikkanen..hän ei nyt kirjoittanut muuta kuin omakerrallisen tarinansa..mutta, se on koskettavalla tavalla kirjoitettu...
tsau:FriiduFriidulle tulevan mieleen kun vähän muistin lokeroita kaivelee.:-D))))
- Sol57
Teotwawki kirjoitti:
Friidulle tulevan mieleen kun vähän muistin lokeroita kaivelee.:-D))))
oikeesti tuo nimimuisti kovasti huonontunut....kasvot saataan muistaa hyvinkin..ja äänenpainon ja muun tällaisen fyysiseen habitukseen liittyvän..hyvinkin terävästi;))) mutta, nimi....olen yrittänyt tietoisesti parantaa tätä nimimuistiani koska se aina ollut huonohko;))) Vähän epäkohteliasta kun toinen muistaa nimesi...ja itse et...tiedät kuintenkin että, pitäisi muistaa...koska olet tavanut ennenkin..ja toinen on itsensä sinulle esitellyt...ehkä tarkoituksella että muistaisit myös..
oikeesti tuo nimimuisti kovasti huonontunut....kasvot saataan muistaa hyvinkin..ja äänenpainon ja muun tällaisen fyysiseen habitukseen liittyvän..hyvinkin terävästi;))) mutta, nimi....olen yrittänyt tietoisesti parantaa tätä nimimuistiani koska se aina ollut huonohko;))) Vähän epäkohteliasta kun toinen muistaa nimesi...ja itse et...tiedät kuintenkin että, pitäisi muistaa...koska olet tavanut ennenkin..ja toinen on itsensä sinulle esitellyt...ehkä tarkoituksella että muistaisit myös..
tsau:Friidumitä tarkoittaa: "fyysiseen habitukseen liittyvän..hyvinkin terävästi;))) " Tuosta voisi vetää vaikka mitä johtopäätöksiä.:-D)))))))))))
- Sol57
Teotwawki kirjoitti:
mitä tarkoittaa: "fyysiseen habitukseen liittyvän..hyvinkin terävästi;))) " Tuosta voisi vetää vaikka mitä johtopäätöksiä.:-D)))))))))))
Ehkä jonkinlainen...miten sanoisi...jotkut ihmiset ovat vaan jotenkin fyysisesti hyvin ehkä karismaattisesia tai heillä saattaa kasvoissaan tai eleissään tai äänessään tai jotenkin siinä fyysisessä minässä olla sellainen kummallinen vetovoima että, jäävät ikäänkuin väkisin mieleen paremmin;))) joku ihmeellinen vetovoima tai taikavoima ehkä...mitä vaikea selittää...;))) Heistä vaan pitää jotenkin automaattisesti... Olipas tämä taas jälleen Friidumainen selitys...ota siitä selvää...;)))
Ehkä jonkinlainen...miten sanoisi...jotkut ihmiset ovat vaan jotenkin fyysisesti hyvin ehkä karismaattisesia tai heillä saattaa kasvoissaan tai eleissään tai äänessään tai jotenkin siinä fyysisessä minässä olla sellainen kummallinen vetovoima että, jäävät ikäänkuin väkisin mieleen paremmin;))) joku ihmeellinen vetovoima tai taikavoima ehkä...mitä vaikea selittää...;))) Heistä vaan pitää jotenkin automaattisesti... Olipas tämä taas jälleen Friidumainen selitys...ota siitä selvää...;)))
tsau:Friiduoikein hyvin.:-D)
- GloriaJoy
on B. M. Fani henkeen ja vereen koska hän osaa koskettaa sielun kieliä kosmisten värähtelyjen balassinssa, vaikka aluksi huomaa säröjä niin kaikki on kuitenkin lopuksi kuin fraktaaleissa :-)
Multilahjakkuus on monitahoista ja omat fanini naisissa tällä saralla ovat Anne Fried ja Maija-Riitta Ollila
linkki Friediin joka kenties on monelle tuntemattomampi:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=23&t=214&a=33
... -tiedän vain hänen lausunnoistaan eräissä keskusteluohjelmista ja pidän häntä hyvin älykkäänä ja humaanina ihmisenä, mutta onko hänellä muita lahjakkuuksia?
- GloriaJoy
Teotwawki kirjoitti:
tiedän vain hänen lausunnoistaan eräissä keskusteluohjelmista ja pidän häntä hyvin älykkäänä ja humaanina ihmisenä, mutta onko hänellä muita lahjakkuuksia?
että tosi multilahjakkuudet eivät huutele lahjojaan julki; ainakaan aidot naiset ;-) kun yks on julkisuuven pivos niin kymmenen voi olla kotipuun oksalla rauhassa ja niiden anneist voi nauttia. Taiteilijat lahjakkuuksineen ovat rönsyäviä, ja esim da Vinci oli perillä paljosta tiedosta joka oli tavallaan 'maan alla' olevaa, koska vallalla olevat ismikot olivat melkoisia inkvisiittoreita ja hän kätki teoksiinsa ja kaavoihinsa paljon sellaista, mikä avautuu vasta nykyihmisen tietotaidoilla. Epäilen, että ilman hänen muodonkieltään, sen pakottavaa tarvetta ja tukihenkilöitä (sponsorit) voisi olla, ettei mitään hänen neroutensa antimia olisi tullut julki.
GloriaJoy kirjoitti:
että tosi multilahjakkuudet eivät huutele lahjojaan julki; ainakaan aidot naiset ;-) kun yks on julkisuuven pivos niin kymmenen voi olla kotipuun oksalla rauhassa ja niiden anneist voi nauttia. Taiteilijat lahjakkuuksineen ovat rönsyäviä, ja esim da Vinci oli perillä paljosta tiedosta joka oli tavallaan 'maan alla' olevaa, koska vallalla olevat ismikot olivat melkoisia inkvisiittoreita ja hän kätki teoksiinsa ja kaavoihinsa paljon sellaista, mikä avautuu vasta nykyihmisen tietotaidoilla. Epäilen, että ilman hänen muodonkieltään, sen pakottavaa tarvetta ja tukihenkilöitä (sponsorit) voisi olla, ettei mitään hänen neroutensa antimia olisi tullut julki.
ole juurikaan lisättävää. Da Vincin historian olen lukenut tiedejulkaisuista.
- GibsonMartinFender
Tulkitsija on joittenkin mielestä multilahjakkuus. Arvostat kai suuresti kasettinauhuriasi, sehän tulkitsee ihan mitä tahansa. Vaude!
sitä, että Brian May sävelsi ja sovitti useita klassikkoja The Queenin tuotannosta. Ei hän ole pelkkä tulkitsija, mutta kyllä tulkitsijakin voi olla lahjakas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4018721Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683091- 171514
- 741056
- 761048
- 271005
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta63958- 55943
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73894- 65890