Alkoholin käytön lopettaminen

halu terveeksi

Kärsin vakavasta masennuksesta ja mulla lääkitys ja terapiahoito. Itse olen lisäksi "lääkinnyt" itseäni usein valkoviinillä (lähes joka päivä). Nyt olen tajunnut, että voiko alkoholin usein nauttiminen syventää masennusta? Jos jättää alkoholin kokonaan pois, niin onko mahdollista, että mieli muuttuu valoisammaksi ja kuinka pian lopettamisen jälkeen voi eron huomata? Nyt tuntuu, että vain viiniä nauttineena saan iloa asioista ja olen iloisammalla mielellä.

14

2306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös masentunut

Minä otan alkoholia illalla kun en saa unesta kiinni ja tunnen oloni kurjaksi seuraavana päivänä. Välillä otan unilääkkeitä mutta nekin aiheuttavat masennusta.
      En haluaisi ottaa mitään mutta on pystyttävä nukkumaan muuten ei pysty toimimaan seuraavana päivänä.

En tiedä mistä masennuksesi johtuu? Minun masennukseni on seurauksena erosta ja inhoan tyotäni joten olen strassaantunut ja onneton koko ajan.

Jos olisi rakkautta ja hyvä työpaikka niin pystyisin luultavasti olemaan "normaali".

Sinun on kai vaikeampi masennus koska saat terapiaa. Ehkä minunkin olisi sitä yritettävä-

• Mielen dynamiikka hyötyy alkotuotteista irtipysymisellä. Perusteluja; 'Ottamiseen' jää helposti koukkuun. Aina löytyy hyvä peruste ottaa ryyppi, pari. Morkkistahan siitä seuraa.

Masennuskausissa on syvyyseroja. Palautuminen on nopeampaa, jos ei tarvi murehtiä mahdollista vasiten oman kipponsa kaatamista, eli napostelulla tilanteensa vaikeuttamista.
      Jos oma psyyke ottaa helposti paineita - tuntee helposti syyllisyyttä tekemisistään, siinä varmasti jää neton puolelle jos jättää "lisälääkinnät" ihan toisten kontoille.

• Rouva41v...

Kyllä se alkoholi aiheuttaa masennusta ja ahdistusta. Itselläni ei ole masennusta, mutta voin omasta kokemuksesta sanoa, että välistä on alkoholi maistunut vähän liian usein ja varmasti myös vähän liian isoina annoksina. Olen tyyppiä joka helposti lipsahtaa ja edellisen illan kännit on helppo seuraavana aamuna (siis viikonloppuna) korjata ottamalla taas vähän alkoholia ja sitä voi lipitellä koko päivän.
      Pahimmillaan otin kännit perjantai-iltana, lauantaina aloitin jo aamupäivästä tissuttelemaan ja vielä sunnuntaina saatoin ottaa kevyet "päiväkännit" jotta olin kuitenkin ihan reippaana töissä maanantaina. Huomasin että kun tätä oli jatkunut jonkun aikaa, aloin masentua ja ahdistua ja kaikki alkoi tuntua mälsältä. Olen kuitenkin koko ajan liikkunut, harrastan urheilua säännöllisesti, syön terveelllisesti ja kaikki elämän osa-alueet on kunnossa. Totesin itse, että on parempi olla kokonaan ilman alkoholia (tai ottaa sitten tosiaan vain yksi olut tai viini) ja olokin on aivan toista. Ei ahdista, eikä masenna, eikä tunnu elämä niin merkityksettömältä. Suosittelen sinullekin vaikka vaihtamaan sen alkoholin säännölliseen liikuntaharrastukseen ja ulkoiluun. Osta kaappiin esim. vichyä ja juo sitä aina kun tekee mieli juoda jotain.

• _häntis

...ei tuu krapulaakaan mutta limuviinoja juon aina iloon. viinistä on aina tullut paha olo. löydä sinäkin oma juomasi ja lakkaa turruttamasta itseäsi.....iloon juominen on eri asia

• D.a.r.k.s.o.u.l

Alkoholi masentaa aivan varmasti. Se tyhjentää serotoniinivarastot hetkessä ja sen jälkeen tulee masennus.
      Miksi otat sitä alkoholia "lääkkeeksi" jos sinulla on jo lääkitys olemassa?? Jossei lääkityksesi toimi niin vaihda se toiseen tai jätä se. Alkoholia ei saisi lääkkeiden kanssa ottaakaan koska se vaikuttaa juuri samoihin asioihin aivoissa kun lääkkeet,hieman eri tavalla vaan.

http://masennus.nettisivu.org

• itsellekin tullut tavaksi silloin tällöin tissutella.
        ja se ei ainakaan paranna oloa.
        päin vastoin aamulla oon kahta kauheemmin ahdistunut.

• Kierteestä päässyt

Minä join masennukseen ja juominen syvensi masennusta - siitä se kierre syntyy. Huomasin tosin, että SSRI-lääkityksellä alkoholinhimoni lisääntyi, vaikka en enää ollut masentunut. Tästä on olemassa tutkimuskin (SSRI lisää alkoholinhimoa). Kaikkein parasta on pysyä alkoholista erossa, koska se syventää masennusta, aiheuttaa masennusta eikä sovi yhteen lääkkeiden kanssa. Minulla on nyt lääkityksenä Voxra, joka on sama kuin tupakasta vieroittamiseen käytettävä Zyban ja sen myötä alkoholi ei ole maistunut pätkääkään. Ei vaan enää tee mieli - onneksi.

• Avilan

Olen sairastanut masennusta pitkään, nyt menee jo paremmin. Mutta olen huomannut, että itsestä pitää pitää hyvää huolta. Omalla kohdallani se on tarkoittanut sitä, että käytän äärimmäisen niukasti alkoholia (pahentaa masennusoireita ja häiritsee unta), en juuri ollenkaan kofeiinia (saan siitä paniikkioireita, ahdistuneisuutta ja unettomuutta), yritän liikkua ainakin kolme kertaa viikossa vaikka ei huvittaiskaan ja oleilla paljon ulkona. Itselläni on hoitomuotona terapia, lääkitys ja pehmeät hoitokeinot (kuten luonnossa liikkuminen, rutiinit jne.)

• kaikki ja ei mitään

käytän kohtuudella, mutta sitten on oltava varuillaan ettei vedä päätä täyteen sillä itse olen itsetuhoinen silloin. Mutta en halua/pysty/aio luopua kohtuu käytöstäni, tuo vähän iloa synkkyyteni keskelle.

• mana5665555555

Alkoholi tappaa serot aivosta niin vaikka hetken on hauskaa, sen jälkeen voi olla pari päivää todella kurjaa.
      kannabis on hyvä lääkitys masennukseen, mutta sen aiheuttama olotila on aika koukuttavaa, joten sen kanssa pitää olla varovainen, mutta kannabis on parempi vaihtoehto masennuksen turruttamiseen kuin alkoholi...

• ptruuu

Jo 10 v sitä päivittäin kippaamalla turruttaa käyttäjäänsä ketä mitenkin. Vilustumislääkkeenä käytän teräviä hiukan. Ei koskaan 2 ravintola-annosta enempää samana päivänä.

• jkljk

Jos ei kuuluu niihin harvoihin, joka osaa ottaa yhden lasin viikossa, niin parempi olla absolutisti. Niin se vaan on.

• Vakava depis

Kyllähän viina lisää masennusta, mutta sehän vähentää ahdistusta ainakin hetken.

Lopettaminen on hyvä asia.

Minulla ainakin kävi niin., että kun tulin parempaan kuntoon ja stressaavia tekijöitä väheni elämässä, niin sitten liki lopetin alkoholin käytön. Juon nykyisin noin kerran kuussa 1-3 olutta tai siideriä.

Ei ole enää maistunut alkoholi, vaikka se oli aikaisemmin ahdistuksen hoitoväline.

• 12221

Minulla masennus ollut jo monet vuodet, ja lopetin alkoholikäytön pari kolme vuotta sitten, se oli outoa koska ei vaan enää maistunut mikään, kaljatki väljähti pöytään kun en juonut ja toinen syy oli että tulin kokoajan väkivaltaisammaksi ja haastoin riitaa jne...toisille se ehkä sopii mut toisille taas ei. Ainoo mikä huono puoli mun lopettamisessa oli et parisuhteessa tulee riideltyä enempi. pitäs vissii alottaa juominen sit uudestaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2797
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1360
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    Aihe