Boneko(Bonsai Ekosysteemi)

lounliboi

Boneko on suljettu, pieni ekosysteemi. Siihen kuuluu matoja, vesitila eli pohjavesi, multatila ja esim. jyrsjijöitä tuottamaan lantaa. Oletusarvoisesti siinä käytetään myös hamppua kasvina, koska hamppu poistaa myrkkyjä maaperästä. Nykyään myrkkyjä on jokapuolella ja Boneko tekee puhdasta multaa. Boneko on myös mukavaa puuhastelua luonnon parissa ja sen voi tehdä Bonekon avulla vaikkapa kerrostalossa.

Tässä on tarkoituksena ihannoida luontoa, ei pilkata sitä. Tämä systeemi toimii jyrsjijöiden eduksi eli toisinsanoen, jos ihminen haluaa pitää esim. degua lemmikkinään, niin Boneko tarjoo sille lähes luonnollisen elinympäristön verrattuna muoviseen häkkiin, missä ei ole kasveja tai maata. Myöskin, tässä on paljon enemmän liikkumatilaa, kuin yleensä suositellaan deguille ja ympäristö vaihtuu kokoajan, mikä ehkäisee myöskin stressiä. Tämän takia kouluissakin vaihdetaan välillä paikkoja.

Olen valinnut jyrsjijöistä juuri Degun projektiini, koska se on sosiaalinen ja tulee ihmisten kanssa hyvin toimeen. Se myöskin kaivaa luonnossa tunneleita, mikä onnistuu myös Bonekossa, mutta ei tavallisessa häkissä.

Bonekon hyödyt:

- kasvit puhdistavat ilmaa. Myöskin se tuo mukavan mielen harrastella tällaisiä projekteja, joten se myös parantaa mielenlaatuasi.
- saat puhdasta ja tehokasta lannoitetta kasveillesi.
- saat puhdasta multaa.
- se tuottaa huomattavasti lämpöä ja tämä on huomattava etu talvisin.
- saat tuoreita kasveja läpi vuoden, puhtaasti ja ekologisesti.
- se tarjoaa paremmat olot jyrsijöille, kuin häkkiratkaisu.

Seuraavaksi selitystä Bonekon toiminnasta:

Boneko hoitaa itse itseään ja tuottaa ravinnelannosta vesitilaan ja tämä tapahtuu jopa kahdessa viikossa, eli vesitila on valmista lannoitetta kasveille aina kun se vaihdetaan uuteen. Maatuva kasvijäte ja ulosteet ruokkivat matoja, jotka Kashimori- teknologian kanssa tekevät maatumisesta hajutonta. Maatumisen hoitavat mikrobit tappavat taudinaiheuttajia. Jyrsijöiden ulosteita ei kerätä pois ja hyvää purua tai muuta kuivikeainetta ei heitetä hukkaan, vaan se peitetään esim. hampunvarsilla, turpeella tai ihan millä tahansa, mitä käytetään myös ihmistenkin ulkokäymälöissä tekniikkana.

Tuloksena on tyytyväisiä jyrsjijöitä, puhdasta ravinnerikasta multaa, valmista ravinneliuosta ja varsinkin talvella komposti erittää niin paljon lämpöä, että se on kuin patteri. Kasvit myöskin puhdistavat ilmaa.

Boneko perustuu osin bioponiseen vesiviljelyyn:

http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=28226


Hajuttoman ja nopean maatumisen mahdollistaa myös Kashimori- teknologia. Se myöskin poistaa myrkkyjä ja yleensä kasvijätteen maatumisessa kestää useita kuukausia tai jopa vuosia. Kun kasteltava vesi kulkeutuu multatilan läpi, se tippuu eläinten jätösten ja maatuvan kasvijätteen läpi vesitilaan; josta juuret saavat ravintoa. Vesitilasta kastellaan kasveja ja se on myöskin hyvää lannoitetta. Myöskin, eläimet ovat mukavia lemmikkejä ja ne saavat hyvän ravinnon niistä kasvavista kasveista. Tästä on tulossa valmiimpi prototyyppi, mutta tällä hetkellä projekti on tässä:

http://i293.photobucket.com/albums/mm60/anakin_eiktiwan/jpg.jpg

http://i293.photobucket.com/albums/mm60/anakin_eiktiwan/jpg2.jpg

http://i293.photobucket.com/albums/mm60/anakin_eiktiwan/bonekovaiheetjpg.jpg

1

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lounliboi

      1. Vaihe
      -
      Kun jyrsjijöiden puru pitäisi yleensä vaihtaa, niin nyt sen annetaan olla. Päälle lisätään riittävästi kuiviketta, jotta saadaan uusi maakerros. Tätä toistetaan, kunnes kasvit ovat kasvaneet ylös asti. Eli alussa kasvit ovat siellä lähinnä degujen virikkeenä, auttamassa kompostoinnissa, puhdistamassa ilmaa ja niiden ruokana. Koko alustan voi esim. kylvää täyteen jotain ruoholajiketta, mistä degut pitävätkin. Tämä on myös oiva tapa harrastaa kasvinjalostusta, koska hitaimmin kasvavat yksilöt hautautuvat maan alle maan kohotessa. Vahvimmat yksilöt risteytyvät keskenään ja saat siemeniä itsellesi kaikissa vaiheissa. Kylvämistä jatketaan siis kokoajan, ei ole aluksi tarkoitus kylvää siis mitään ihmiselle ravinnoksi hyödyllisiä kasveja, kun degut asuvat siellä, vaan ne ovat ainoastaan osana Bonekon toimintaa degujen iloksi ja ylläpitämässä ekosysteemiä. Esim. aluksi kannattaa istuttaa vaikka tomaatteja, joiden juuret kasvavat helposti myös varresta ruohojen lisäksi. Olen tehnyt kokeen tomaatin lehdellä, niin siitä alkaa kasvamaan juuret muutamassa päivässä. Hamppu on suositeltavaa käyttää sen takia, että se puhdistaa maaperää myrkyistä, niitä kun nykyään on lähes kaikkialla ja sekin on varrestaan juurtuva kasvi. Madot lisätään vasta, kun on saavutettu riittävästi multaa tai sitten heti aluksi asennetaan pohjamulta väliaineen päälle. Lopuksi kannattaa lisätä nopeasti kasvavia kasveja esim. yrttejä, joita voidaan sitten tehokkaasti harventaa, kun multatila on kohonnut ylös ja se on täynnä ravinteita. Vesitilaan valuva, ravinnerikas kasteluvesi annetaan kasveille.

      2. Vaihe
      -
      - Kun multatila on täynnä, eikä sitä voida enää nostaa; niin kasveja voi alkaa tällöin käyttämään täysin itselleen hyödyksi. Boneko on täynnä maatuvaa ainesta ja degut siirretään toiseen Bonekoon. Nyt sinulla on todella iso multatila kasveille ja täynnä ravinteita, niin voit tässä tilassa nyt viljellä itsellesi todella luomumullassa ja ekologisesti kasveja. Jos bonekon sijoittaa ikkunan viereen, niin ei keinotekoiset valot eivät ole välttämättömiä edes talvella. Periaatteessa, tätä tilaa ei tarvitse koskaan enää tyhjentää jos siinä kasvattaa parin vuoden välein hamppua, mikä myös muokkaa maaperän mururakennetta paremmaksi muille kasveille.


      3. Vaihe
      -
      - Taas kun multatila on täynny, niin luot uuden Bonekon ja täynny oleva Boneko käytetään kasvien viljelyyn.

      4. Vaihe
      -
      Tätä jatketaan, kunnes kaikki tila on käytetty eli olen varannut prototyypille kaksiostani yhden huoneen. Tässä kuva suunnitelmasta: http://i293.photobucket.com/albums/mm60/anakin_eiktiwan/bonekojpg.jpg

      Voisin kuvitella, että kierto kestäisi ehkä vuoden verran yhteensä. Multa voidaan sen jälkeen käyttää tietenkin uudestaan esim. huonekasveille tai sen voi vaikka lahjoittaa jollekin. Tämä on todella puhdasta multaa, mitä et mistään kaupasta saa, varsinkin jos käytät hamppua siinä, mikä poistaa maaperästä myrkkyjä ja myös Kashimorin on todistettu puhdistavan jopa järviä. Tässä pari linkkiä Kashimorista:

      http://orgonisaatio.proboards.com/index.cgi?board=linkkej&action=display&thread=106

      http://www.emrojapan.com/

      http://www.ehomemakers.net/en/gallery/Effective Microorganism/ApplicationOfEMforGarbageInVietnam.pdf

      Tässä on kuvia matofarmista, mihin siis vielä tulee pelkkää multaa ja turvetta tuohon valmiin kompostin päälle. Lisäsin myöskin kuvassa näkyvästä toisesta astiasta teenlehtiä ym. kasvijätettä niille ruoaksi.

      http://s932.photobucket.com/albums/ad168/Da_HKK/

      Minulla on ollut kaksi kolmenkymmenen litran käymisastiaa, mitkä on täytetty kasveilla (mitä nyt himasta tulee, perunoitten kuoril, sipulien kuoril,.. mut oon yrittäny aina luomuu ostaa, ja jotain banaanien tai muiden hedelmien kuoria ei kannata ees yrittää, kun niissä voi olla ties mitä torjunta-aineita), kahvinpuruilla, erilaisilla yrteillä esim. Fo Ti Tien (mikä tarkoittaa "pitkän elämän eliksiiriä") ja teenpuruilla.

      Matofarmiprojekti on kestänyt noin neljä vuotta vuotta ja nyt se tyhjennetään tässä parin kk sisällä ja erottelen eri fenotyypit ja yritän myös erotella ne lajeittain. Tässä on nyt siis tapahtunut varmasti sitä, että on sisäoloihin sopeutunut geenipooli näissä kaikissa ja myöskin lämpimämpiin oloihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1808
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      180
      1324
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1168
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      35
      1067
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      82
      986
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      816
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe