Ostin aurinkolasit ja kotona alkoi tuntumaan etteivät ne olekaan hyvät. Menin siis seuraavana päivänä aikomuksenani palauttaa tai vaihtaa ne. Minulle sanottiin infopisteessä ettei koruja ja aurinkolaseja voi paluttaa tai vaihtaa. Olin tyrmistynyt enkä koskaan kuullut moisesta! Sanoin ettei kuitissa ole mitään muuta mainintaa kuin "Vaihto- ja palautusoikeus 14 vrk myyntikuntoisille ja avaamattomille tuotteille kuittia vastaan". Minulla nämä ehdot täyttyivät. Lisäksi aurinkolasien lähellä ei ollut mitään lappua jossa asiasta olisi mainittu. Sanoin myös siitä. Infopisteen henkilö lähti johonkin (en tiedä tarkistamaanko asiaa, en saanut selvää) ja itse lähdin hetkisen kuluttua pettyneenä pois. Mielestäni minulla on oikeus palauttaa nuo lasit ja saada rahani takaisin. Olenko oikeassa? Yritin soittaa tästä asiasta kuluttajaneuvojalle jotta olisin saanut vastauksen mahdollisimman nopeasti mutta kaikki oli varattuina. Laitoin sitten sähköisenä ilmoituksen ja odottelen vastausta. Luulenpa että sinne kauppaankin on nyt jo ilmestynyt kyseinen puuttuva lappu. Ihmetyttää vaan tällainen kun itsekin myymälöissä työskennelleenä tiedän että myös aurinkolaseja on otettu vastaan. Citymarketissa ilmeisesti vähän omia sääntöjä..
Aurinkolaseja
6
2514
Vastaukset
- 15
Ensinnäkin, ei ole olemassa mitään yleistä tuotteiden palautusoikeutta (paitsi etämyynnissä). Jos olet ostanut tuotteen kaupasta, ja itse tuotteessa ei ole mitään vikaa, ei sinulla lähtökohtaisesti ole mitään oikeutta sitä palauttaa ihan vaan koska et siitä tykännytkään. Kauppa voi halutessaan myöntää palautusoikeuden, mutta mikään pakko se ei ole.
Toki tässä nimenomaisessa tapauksessasi, jos saamassasi kuitissa tosiaan luvataan 14 palautusoikeus, niin sitten kaupan tulisi lupaustaan myös kunnioittaa ja hyväksyä palautus.- Sonic Empire
No, Citymarket saa edelleen sanella itse säännöt palautuksilleen. Jos siellä lukee, että palautusoikeus ei koska koruja ja aurinkolaseja, niin silloin se on niin.
Asiakkaan velvollisuutena on varmistaa ENNEN ostopäätöstä, että tuote todella sopii omaan käyttöön. - alkuperäinen...
Sonic Empire kirjoitti:
No, Citymarket saa edelleen sanella itse säännöt palautuksilleen. Jos siellä lukee, että palautusoikeus ei koska koruja ja aurinkolaseja, niin silloin se on niin.
Asiakkaan velvollisuutena on varmistaa ENNEN ostopäätöstä, että tuote todella sopii omaan käyttöön.Kun ei nimenomaan ollut missään lappua tai kuitissa mainintaa ettei palautus koske niitä. Itsestään selväähän on että esimerkiksi alusvaatteita ei vaihdeta. Mutta jotenkin hämmästyttää kun aurinkolaseja ei. Omasta mielestä saisivat ottaa koko tekstin kuitista pois kun eihän se näköjään pidä ollenkaan paikkansa..
- tuomo1980
alkuperäinen... kirjoitti:
Kun ei nimenomaan ollut missään lappua tai kuitissa mainintaa ettei palautus koske niitä. Itsestään selväähän on että esimerkiksi alusvaatteita ei vaihdeta. Mutta jotenkin hämmästyttää kun aurinkolaseja ei. Omasta mielestä saisivat ottaa koko tekstin kuitista pois kun eihän se näköjään pidä ollenkaan paikkansa..
Nuo ovat aina vähän kinkkisiä. Olet siis kokeillut niitä kotona eli ne ei ole enää käyttämättömät miksi muuten niitä edes palauttaisit! Milläs asiakkaana sen todistat.
Tuskinpa tuolle mitään voi.
Ja tuokin on totta että yhdenkään kaupan ei tarvitse luvata 14pv palautusoikeutta, paitsi netti/posti myyntiin. - minä vaan
tuomo1980 kirjoitti:
Nuo ovat aina vähän kinkkisiä. Olet siis kokeillut niitä kotona eli ne ei ole enää käyttämättömät miksi muuten niitä edes palauttaisit! Milläs asiakkaana sen todistat.
Tuskinpa tuolle mitään voi.
Ja tuokin on totta että yhdenkään kaupan ei tarvitse luvata 14pv palautusoikeutta, paitsi netti/posti myyntiin.Kuluttajalla ei omasta mielestään ole mitään vastuuta ostoksistaan. Virheet ja viat ovat
tietenkin eri asia, mutta jos tuote ei miellytä kotona, niin eihän tuotteessa minusta mitään
vikaa ole. Jonkinverran peräisin kuluttajalta vastuuta ostohetkellä, kukaan liikkeessä kun
ei väkisin hänelle laseja matkaan laita. Aivan oman harkinnan perusteella se ostos on tehty,
ja silloin omat mahdolliset pukkinsa tulisi itse vastata, eikä laittaa sitä kaupan piikkiin - tuomo1980
minä vaan kirjoitti:
Kuluttajalla ei omasta mielestään ole mitään vastuuta ostoksistaan. Virheet ja viat ovat
tietenkin eri asia, mutta jos tuote ei miellytä kotona, niin eihän tuotteessa minusta mitään
vikaa ole. Jonkinverran peräisin kuluttajalta vastuuta ostohetkellä, kukaan liikkeessä kun
ei väkisin hänelle laseja matkaan laita. Aivan oman harkinnan perusteella se ostos on tehty,
ja silloin omat mahdolliset pukkinsa tulisi itse vastata, eikä laittaa sitä kaupan piikkiinYksi hyvä syy ostaa optikolta on juuri se että voi sovittaa ja palauttaakin jos ei sovi :D Vahvuuksien kanssa voikin olla sitten hankalampi palauttaa. Toki tämäkin on täysin optikkoliikkeestä kiinni koska kenenkään ei ole pakko ottaa vastaan ehjiä laseja jotka on jo maksettu.
Osa syy varmasti on juurikin aurinkolasien hinta joka on jotain maks.4- 20€ eli ei niitä kannata kaupan alkaa hirveästi ottamaan takasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne202227Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv282088Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941647Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k521609Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel761580- 1131430
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.501368- 831129
Martina haluaa tasoisensa miehen
Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol240997Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä
Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom21885