On heinäkuun alku. Vanhan omenapuumme oksistosta osa kuivui alkukesällä rajun kukinnan jälkeen. Kääpiöversoissa lehdet alkoivat ensin nuokkua, sitten ruskettuivat ja lopuksi ruskettuneet lehdet kuivuivat rapeiksi.
Herää kysymyksiä:
Onko lehtien alkukesäinen kuivettuminen samaa muumiotautia kuin hedelmissäkin tyypillisesti näkyy?
Kestääkö puu kuolematta taudin vaikka versojen ruskettuneisuus näyttää melko pahalta?
Rutikuivat pikkuversot tuntuisi luontevalta leikata pois. Onko leikkauksella mitään vaikutusta, ja voinko tehdä sen nyt keskellä kesää? Ne haavapinnat arveluttavat.
Olen aikaisemmin leikellyt kesällä pikkuoksia, ja puu on sitten loppukesällä terveen näköinen. Nyt arveluttaa kun tuho on laajempaa kuin ennen. Olisin todella kiitollinen kokeneiden neuvoista.
Kysymys muumiotaudista
1
551
Vastaukset
- terveisin omena
nyt voit siistiä puutasi. Minä otin kaikki ylimääräiset versot pois ja
katsotaan keväällä, miten talvi on sujunut, ja leikkaan lisää. En enää anna omenapuitteni
kasvaa risukoksi, kun näin ammattilaisen leikkaavan niitä.
Hän teki rohkeaa työtä. Ensin kysi, tehdäänkö näistä kerralla hyvät, vai
jatkatko itse keväällä. Minä jatkoin ja jatkan edelleen.
Omenapuu pitää olla sellainen, että hattu lentää läpi helposti heitettäessä.
Ennen oli myös latvukset taajoja, nyt niden pitäisi olla kuin joulukuusen, latvasta kapea
ja alhaalla pidemmät oksat.
Täältä netistä löytää helposti ohjeita niiden muodon suunnitteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1781911
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591656Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461636- 1231433
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1251150Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501022Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58970- 15859
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26846- 69842