Polttoaineverotus

esitystä pukkaa

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/07/02/nain-bensan-verotusta-halutaan-muuttaa/20109240/139
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20100702Lausun/20100701_HE-energiaverotus_LUONNOS_lausunnolle.pdf
"Esityksessä ehdotetaan muutetavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia sekä
sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettu lakia siten, että polttoaineiden verotus perustuisi
polttoaineen energiasisältöön ja poltosta syntyvään hiilidioksidin ominaispäästöön, jolloin valmisteverona
kannettava vero muutettaisiin nimeltään energiasisältöveroksi ja hiilidioksidiveroksi."
"Koska kaikkia ajoneuvojen käyttämiä polttoaineita ja sähköä ei voida verottaa liikennepolttoaineiden
verotasolla, toteutettaisiin energiasisältöön sekä hiilidioksidi- ja lähipäästöihin perustuva rakenneuudistus
polttoaineiden verotuksella tai polttoaineverotuksen ja ajoneuvojen käyttövoimaveron yhdistelmällä.
Dieselautojen sekä kaasu- ja sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero muuttuisi.
Liikennepolttoaineiden polttoaineverotuksen rakennemuutos toteutettaisiin mahdollisimman tuottoneutraalisti.
Bensiinin verotasoon ei esitetä muutoksia ja dieselöljylle ehdotettu veronkorotus ehdotetaan
otettavaksi huomioon henkilö- ja kuorma-autojen käyttövoimaveron yleistä tasoa alentamalla."

9

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti Viikate

      Yksi aika tarkea aspekti noissa olisi se, ettai tulisi mitaan kohtuuttomia maksuja kellekaan. Ei olisi jarin kivaa jos yhtakkia tulisi hirveat maksut joissain tietyissa tilanteessa oleville, siis ilman mitaan vastaavaa hyotya. Se on esimerkiksi ikavaa jos pitaa maksaa paljon, vaikka ajoneuvo olisi kayttamattomana tallissa. http://mattiviikate.newsvine.com/

      • mmakine

        Lukaisinpa vähän mitä valtiovarainministeriö esittää ja yritin poimia sieltä muutamia otoksia:

        Bensa-autojen ajoneuvovero jää ilmeisesti nykyiseen malliin ja siinä huomioidaan ominaishiilidioksidipäästöt polttoaineen alkuperästä riippumatta. Eli maksamaan päästään kuten nykyäänkin, ajettiin autolla tai ei, oli siellä sitten tankissa maaöljyä tai biojätettä jalossa muodossa. Mikä tietysti harmitta minua, minulla on kakkosautona iso juoppo flexifuel joka pääasiassa seisoo parkkipaikalla. Soisin mieluusti että moiset verot siirrettäisiin suoraan polttoaineen hintaan. Auto ei saastuta. Polttoaine saastuttaa.

        Muiden polttoaineiden osalta käyttövoimvavero eli wanhan kansan suussa "Dieselvero" jää voimaan edelleen, mutta muuttuu sen mukaan mitä käyttövoimaa käytetään.

        Dieselhenkilöautojen vero laskee n.18%

        Sähköautojen ja ladattavien hybridien käyttövoimavero muuttuu mielenkiintoisesti, siitä lisää esityksen sivulla 23 ja sitten tarvitaankin osaava toimittaja että tuo saadaan ihmisten ymmärtämään muotoon. Joka tapauksessa vero taitaa muuttua automallikohtaiseksi eikä sitä voi sähkövehkeistä laskea nopeasti pelkän painon perusteella.

        Maa/Biokaasukäyttöisille autoille tulee jonkinlainen käyttövoimavero, ilmeisesti vähän dieselveroa pienempi koska toissijaisena polttoaineena on raskaasti verotettu bensiini. Biokaasusta ei kanneta polttoaineveroa, maakaasusta kannetaan lämmityspolttoaineen vero joten polttoaineiden hinnat kai muuttuvat jonkin verran. Kumpaan suuntaan sitten, en tiedä.


      • S80 bifuel
        mmakine kirjoitti:

        Lukaisinpa vähän mitä valtiovarainministeriö esittää ja yritin poimia sieltä muutamia otoksia:

        Bensa-autojen ajoneuvovero jää ilmeisesti nykyiseen malliin ja siinä huomioidaan ominaishiilidioksidipäästöt polttoaineen alkuperästä riippumatta. Eli maksamaan päästään kuten nykyäänkin, ajettiin autolla tai ei, oli siellä sitten tankissa maaöljyä tai biojätettä jalossa muodossa. Mikä tietysti harmitta minua, minulla on kakkosautona iso juoppo flexifuel joka pääasiassa seisoo parkkipaikalla. Soisin mieluusti että moiset verot siirrettäisiin suoraan polttoaineen hintaan. Auto ei saastuta. Polttoaine saastuttaa.

        Muiden polttoaineiden osalta käyttövoimvavero eli wanhan kansan suussa "Dieselvero" jää voimaan edelleen, mutta muuttuu sen mukaan mitä käyttövoimaa käytetään.

        Dieselhenkilöautojen vero laskee n.18%

        Sähköautojen ja ladattavien hybridien käyttövoimavero muuttuu mielenkiintoisesti, siitä lisää esityksen sivulla 23 ja sitten tarvitaankin osaava toimittaja että tuo saadaan ihmisten ymmärtämään muotoon. Joka tapauksessa vero taitaa muuttua automallikohtaiseksi eikä sitä voi sähkövehkeistä laskea nopeasti pelkän painon perusteella.

        Maa/Biokaasukäyttöisille autoille tulee jonkinlainen käyttövoimavero, ilmeisesti vähän dieselveroa pienempi koska toissijaisena polttoaineena on raskaasti verotettu bensiini. Biokaasusta ei kanneta polttoaineveroa, maakaasusta kannetaan lämmityspolttoaineen vero joten polttoaineiden hinnat kai muuttuvat jonkin verran. Kumpaan suuntaan sitten, en tiedä.

        Henkilöautojen osalta käyttövoimavero eli ns. dieselvero on nyt 6,7 c/päivä per kokonaismassan alkava 100 kg.
        Esityksen mukaan se tulee olemaan diesel-autoille 5,5 c/päivä per alkava 100 kg.
        Ja nyt tulee mukaan myös muita autoja kuin diesel autot:
        - plug-in hybridi bensalla: 0,5 c
        - plug-in hybridi diesel: 4,9 c
        - sähköauto: 1,5 c
        - metaaniauto: 3,1 c (maa- ja biokaasu)
        Dieselöljyn valmistevero kallistuu vajaat 8 c/litra => alvin kanssa reilu 9 c/l
        Maakaasua verotetaan jo nyt hieman eikä siihen käsittääkseni ole tulossa muutosta. Biokaasulle ei tule veroa.
        Käytännössä meikäläisen Volvo S80:sta menee ensi vuonna kaasuveroa 237,62 eur kun aiemmin ei mennyt yhtään.
        Vastaavalla dieselautolla ajavalle vero laskee 513,55 eurosta 421,58 euroon. Mutta miinuspuolelle tulee kalliimpi polttoaine. Jos hinta nousee 10 c/l, kulutus vaikka 6 l/100 km ja ajoa on 20000 km => 120 eur.
        Käytännössä siis bensa- ja diesel-autoilun kustannukset pysyvät kohtuukilometreillä ennallaan, mikä oli tavoitekin. Paljon ajavalle diesel-autoilijalle kustannukset kyllä nousevat hieman.
        Kaasuautoille tuli nyt tämä parin sadan euron rangaistusvero siitä, että kaasu on niin halpaa.


      • S80 bifuel
        S80 bifuel kirjoitti:

        Henkilöautojen osalta käyttövoimavero eli ns. dieselvero on nyt 6,7 c/päivä per kokonaismassan alkava 100 kg.
        Esityksen mukaan se tulee olemaan diesel-autoille 5,5 c/päivä per alkava 100 kg.
        Ja nyt tulee mukaan myös muita autoja kuin diesel autot:
        - plug-in hybridi bensalla: 0,5 c
        - plug-in hybridi diesel: 4,9 c
        - sähköauto: 1,5 c
        - metaaniauto: 3,1 c (maa- ja biokaasu)
        Dieselöljyn valmistevero kallistuu vajaat 8 c/litra => alvin kanssa reilu 9 c/l
        Maakaasua verotetaan jo nyt hieman eikä siihen käsittääkseni ole tulossa muutosta. Biokaasulle ei tule veroa.
        Käytännössä meikäläisen Volvo S80:sta menee ensi vuonna kaasuveroa 237,62 eur kun aiemmin ei mennyt yhtään.
        Vastaavalla dieselautolla ajavalle vero laskee 513,55 eurosta 421,58 euroon. Mutta miinuspuolelle tulee kalliimpi polttoaine. Jos hinta nousee 10 c/l, kulutus vaikka 6 l/100 km ja ajoa on 20000 km => 120 eur.
        Käytännössä siis bensa- ja diesel-autoilun kustannukset pysyvät kohtuukilometreillä ennallaan, mikä oli tavoitekin. Paljon ajavalle diesel-autoilijalle kustannukset kyllä nousevat hieman.
        Kaasuautoille tuli nyt tämä parin sadan euron rangaistusvero siitä, että kaasu on niin halpaa.

        Luin tekstiä uudelleen ja löytyihän se maakaasun verotuksen korotus sieltä.
        Vero oli aiemmin 2,016 0,084 = 2,100 eur/MWh
        ja uudeksi veroksi on ehdotettu 7,7 5,94 0,084 = 13,724 eur/MWh

        Maakaasukiloa kohden laskettuna nämä luvut tarkoittaa:
        - nyt 2,9 senttiä/kg
        - esityksen mukaan v2011 vero olisi 19 senttiä/kg
        eli tulossa olisi 650% korotus. Tämä lienee sitä pitkäjänteistä ja ennustettavaa hallintokäytäntöä.

        Käytännössä ekvivalenttihinta nousisi nykyisestä 0,72 senttiä/litra => 0,85 senttiä/litra.
        Hinta nousee hetkellisesti mutta jos ja kun Gasum ja Biovakka rakentavat sen Nastolaan kaavaillun biokaasulaitoksen, niin päästään tankkaamaan verotonta biokaasua. Toivottavasti hinnoittelu tulee olemaan kuluttajaystävällistä. Liikenne edustaa 0,1% osuutta kaasun kokonaiskulutuksesta mutta meidän kaasuautoilijoiden paino PR-mielessä on paljon suurempi.


      • 8snt
        S80 bifuel kirjoitti:

        Henkilöautojen osalta käyttövoimavero eli ns. dieselvero on nyt 6,7 c/päivä per kokonaismassan alkava 100 kg.
        Esityksen mukaan se tulee olemaan diesel-autoille 5,5 c/päivä per alkava 100 kg.
        Ja nyt tulee mukaan myös muita autoja kuin diesel autot:
        - plug-in hybridi bensalla: 0,5 c
        - plug-in hybridi diesel: 4,9 c
        - sähköauto: 1,5 c
        - metaaniauto: 3,1 c (maa- ja biokaasu)
        Dieselöljyn valmistevero kallistuu vajaat 8 c/litra => alvin kanssa reilu 9 c/l
        Maakaasua verotetaan jo nyt hieman eikä siihen käsittääkseni ole tulossa muutosta. Biokaasulle ei tule veroa.
        Käytännössä meikäläisen Volvo S80:sta menee ensi vuonna kaasuveroa 237,62 eur kun aiemmin ei mennyt yhtään.
        Vastaavalla dieselautolla ajavalle vero laskee 513,55 eurosta 421,58 euroon. Mutta miinuspuolelle tulee kalliimpi polttoaine. Jos hinta nousee 10 c/l, kulutus vaikka 6 l/100 km ja ajoa on 20000 km => 120 eur.
        Käytännössä siis bensa- ja diesel-autoilun kustannukset pysyvät kohtuukilometreillä ennallaan, mikä oli tavoitekin. Paljon ajavalle diesel-autoilijalle kustannukset kyllä nousevat hieman.
        Kaasuautoille tuli nyt tämä parin sadan euron rangaistusvero siitä, että kaasu on niin halpaa.

        http://verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=34103:dieselveroon-tulossa-8-sentin-korotus-kaeyttoevoimavero-laskisi-vastaavasti&catid=2:kotimaa&Itemid=4


      • 17+11

    • Anonyymi

      On se ihme kun mamujen sossuetuihin ei tule kiristyksiä. Jokainen tietää miten paljon mamut saa sossuetuja ulkomaanmatkoista lähtien ei mitään rajaa. Hallitus ei puhu mamusäästöistä

      • Anonyymi

        Joo ja uusilla tila autoilla täälläkin ajelevat joku roti mamujen hyysäämiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja uusilla tila autoilla täälläkin ajelevat joku roti mamujen hyysäämiseen

        Näin on mamuille on kaikki ilmaista ja EU:n
        pohjattomaan kassaan kyllä riittää miljardeja,
        Vihreät idiootit näitä loisia tänne kilpaa lennättävät,Suomen huonoimman hallituksen
        siunauksella.Eipä ole ihme että verotus vain kiristyy,maahanmuuton kustannukset ovat miljardeja vuositasolla.Rikollisuus ja lieveilmiöt
        ovat vain lisääntyneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      129
      1548
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1451
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1243
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      55
      1200
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      1014
    6. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      198
      996
    7. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      991
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      935
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      850
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      838
    Aihe