http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/07/02/nain-bensan-verotusta-halutaan-muuttaa/20109240/139
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20100702Lausun/20100701_HE-energiaverotus_LUONNOS_lausunnolle.pdf
"Esityksessä ehdotetaan muutetavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia sekä
sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettu lakia siten, että polttoaineiden verotus perustuisi
polttoaineen energiasisältöön ja poltosta syntyvään hiilidioksidin ominaispäästöön, jolloin valmisteverona
kannettava vero muutettaisiin nimeltään energiasisältöveroksi ja hiilidioksidiveroksi."
"Koska kaikkia ajoneuvojen käyttämiä polttoaineita ja sähköä ei voida verottaa liikennepolttoaineiden
verotasolla, toteutettaisiin energiasisältöön sekä hiilidioksidi- ja lähipäästöihin perustuva rakenneuudistus
polttoaineiden verotuksella tai polttoaineverotuksen ja ajoneuvojen käyttövoimaveron yhdistelmällä.
Dieselautojen sekä kaasu- ja sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero muuttuisi.
Liikennepolttoaineiden polttoaineverotuksen rakennemuutos toteutettaisiin mahdollisimman tuottoneutraalisti.
Bensiinin verotasoon ei esitetä muutoksia ja dieselöljylle ehdotettu veronkorotus ehdotetaan
otettavaksi huomioon henkilö- ja kuorma-autojen käyttövoimaveron yleistä tasoa alentamalla."
Polttoaineverotus
9
859
Vastaukset
- Matti Viikate
Yksi aika tarkea aspekti noissa olisi se, ettai tulisi mitaan kohtuuttomia maksuja kellekaan. Ei olisi jarin kivaa jos yhtakkia tulisi hirveat maksut joissain tietyissa tilanteessa oleville, siis ilman mitaan vastaavaa hyotya. Se on esimerkiksi ikavaa jos pitaa maksaa paljon, vaikka ajoneuvo olisi kayttamattomana tallissa. http://mattiviikate.newsvine.com/
- mmakine
Lukaisinpa vähän mitä valtiovarainministeriö esittää ja yritin poimia sieltä muutamia otoksia:
Bensa-autojen ajoneuvovero jää ilmeisesti nykyiseen malliin ja siinä huomioidaan ominaishiilidioksidipäästöt polttoaineen alkuperästä riippumatta. Eli maksamaan päästään kuten nykyäänkin, ajettiin autolla tai ei, oli siellä sitten tankissa maaöljyä tai biojätettä jalossa muodossa. Mikä tietysti harmitta minua, minulla on kakkosautona iso juoppo flexifuel joka pääasiassa seisoo parkkipaikalla. Soisin mieluusti että moiset verot siirrettäisiin suoraan polttoaineen hintaan. Auto ei saastuta. Polttoaine saastuttaa.
Muiden polttoaineiden osalta käyttövoimvavero eli wanhan kansan suussa "Dieselvero" jää voimaan edelleen, mutta muuttuu sen mukaan mitä käyttövoimaa käytetään.
Dieselhenkilöautojen vero laskee n.18%
Sähköautojen ja ladattavien hybridien käyttövoimavero muuttuu mielenkiintoisesti, siitä lisää esityksen sivulla 23 ja sitten tarvitaankin osaava toimittaja että tuo saadaan ihmisten ymmärtämään muotoon. Joka tapauksessa vero taitaa muuttua automallikohtaiseksi eikä sitä voi sähkövehkeistä laskea nopeasti pelkän painon perusteella.
Maa/Biokaasukäyttöisille autoille tulee jonkinlainen käyttövoimavero, ilmeisesti vähän dieselveroa pienempi koska toissijaisena polttoaineena on raskaasti verotettu bensiini. Biokaasusta ei kanneta polttoaineveroa, maakaasusta kannetaan lämmityspolttoaineen vero joten polttoaineiden hinnat kai muuttuvat jonkin verran. Kumpaan suuntaan sitten, en tiedä. - S80 bifuel
mmakine kirjoitti:
Lukaisinpa vähän mitä valtiovarainministeriö esittää ja yritin poimia sieltä muutamia otoksia:
Bensa-autojen ajoneuvovero jää ilmeisesti nykyiseen malliin ja siinä huomioidaan ominaishiilidioksidipäästöt polttoaineen alkuperästä riippumatta. Eli maksamaan päästään kuten nykyäänkin, ajettiin autolla tai ei, oli siellä sitten tankissa maaöljyä tai biojätettä jalossa muodossa. Mikä tietysti harmitta minua, minulla on kakkosautona iso juoppo flexifuel joka pääasiassa seisoo parkkipaikalla. Soisin mieluusti että moiset verot siirrettäisiin suoraan polttoaineen hintaan. Auto ei saastuta. Polttoaine saastuttaa.
Muiden polttoaineiden osalta käyttövoimvavero eli wanhan kansan suussa "Dieselvero" jää voimaan edelleen, mutta muuttuu sen mukaan mitä käyttövoimaa käytetään.
Dieselhenkilöautojen vero laskee n.18%
Sähköautojen ja ladattavien hybridien käyttövoimavero muuttuu mielenkiintoisesti, siitä lisää esityksen sivulla 23 ja sitten tarvitaankin osaava toimittaja että tuo saadaan ihmisten ymmärtämään muotoon. Joka tapauksessa vero taitaa muuttua automallikohtaiseksi eikä sitä voi sähkövehkeistä laskea nopeasti pelkän painon perusteella.
Maa/Biokaasukäyttöisille autoille tulee jonkinlainen käyttövoimavero, ilmeisesti vähän dieselveroa pienempi koska toissijaisena polttoaineena on raskaasti verotettu bensiini. Biokaasusta ei kanneta polttoaineveroa, maakaasusta kannetaan lämmityspolttoaineen vero joten polttoaineiden hinnat kai muuttuvat jonkin verran. Kumpaan suuntaan sitten, en tiedä.Henkilöautojen osalta käyttövoimavero eli ns. dieselvero on nyt 6,7 c/päivä per kokonaismassan alkava 100 kg.
Esityksen mukaan se tulee olemaan diesel-autoille 5,5 c/päivä per alkava 100 kg.
Ja nyt tulee mukaan myös muita autoja kuin diesel autot:
- plug-in hybridi bensalla: 0,5 c
- plug-in hybridi diesel: 4,9 c
- sähköauto: 1,5 c
- metaaniauto: 3,1 c (maa- ja biokaasu)
Dieselöljyn valmistevero kallistuu vajaat 8 c/litra => alvin kanssa reilu 9 c/l
Maakaasua verotetaan jo nyt hieman eikä siihen käsittääkseni ole tulossa muutosta. Biokaasulle ei tule veroa.
Käytännössä meikäläisen Volvo S80:sta menee ensi vuonna kaasuveroa 237,62 eur kun aiemmin ei mennyt yhtään.
Vastaavalla dieselautolla ajavalle vero laskee 513,55 eurosta 421,58 euroon. Mutta miinuspuolelle tulee kalliimpi polttoaine. Jos hinta nousee 10 c/l, kulutus vaikka 6 l/100 km ja ajoa on 20000 km => 120 eur.
Käytännössä siis bensa- ja diesel-autoilun kustannukset pysyvät kohtuukilometreillä ennallaan, mikä oli tavoitekin. Paljon ajavalle diesel-autoilijalle kustannukset kyllä nousevat hieman.
Kaasuautoille tuli nyt tämä parin sadan euron rangaistusvero siitä, että kaasu on niin halpaa. - S80 bifuel
S80 bifuel kirjoitti:
Henkilöautojen osalta käyttövoimavero eli ns. dieselvero on nyt 6,7 c/päivä per kokonaismassan alkava 100 kg.
Esityksen mukaan se tulee olemaan diesel-autoille 5,5 c/päivä per alkava 100 kg.
Ja nyt tulee mukaan myös muita autoja kuin diesel autot:
- plug-in hybridi bensalla: 0,5 c
- plug-in hybridi diesel: 4,9 c
- sähköauto: 1,5 c
- metaaniauto: 3,1 c (maa- ja biokaasu)
Dieselöljyn valmistevero kallistuu vajaat 8 c/litra => alvin kanssa reilu 9 c/l
Maakaasua verotetaan jo nyt hieman eikä siihen käsittääkseni ole tulossa muutosta. Biokaasulle ei tule veroa.
Käytännössä meikäläisen Volvo S80:sta menee ensi vuonna kaasuveroa 237,62 eur kun aiemmin ei mennyt yhtään.
Vastaavalla dieselautolla ajavalle vero laskee 513,55 eurosta 421,58 euroon. Mutta miinuspuolelle tulee kalliimpi polttoaine. Jos hinta nousee 10 c/l, kulutus vaikka 6 l/100 km ja ajoa on 20000 km => 120 eur.
Käytännössä siis bensa- ja diesel-autoilun kustannukset pysyvät kohtuukilometreillä ennallaan, mikä oli tavoitekin. Paljon ajavalle diesel-autoilijalle kustannukset kyllä nousevat hieman.
Kaasuautoille tuli nyt tämä parin sadan euron rangaistusvero siitä, että kaasu on niin halpaa.Luin tekstiä uudelleen ja löytyihän se maakaasun verotuksen korotus sieltä.
Vero oli aiemmin 2,016 0,084 = 2,100 eur/MWh
ja uudeksi veroksi on ehdotettu 7,7 5,94 0,084 = 13,724 eur/MWh
Maakaasukiloa kohden laskettuna nämä luvut tarkoittaa:
- nyt 2,9 senttiä/kg
- esityksen mukaan v2011 vero olisi 19 senttiä/kg
eli tulossa olisi 650% korotus. Tämä lienee sitä pitkäjänteistä ja ennustettavaa hallintokäytäntöä.
Käytännössä ekvivalenttihinta nousisi nykyisestä 0,72 senttiä/litra => 0,85 senttiä/litra.
Hinta nousee hetkellisesti mutta jos ja kun Gasum ja Biovakka rakentavat sen Nastolaan kaavaillun biokaasulaitoksen, niin päästään tankkaamaan verotonta biokaasua. Toivottavasti hinnoittelu tulee olemaan kuluttajaystävällistä. Liikenne edustaa 0,1% osuutta kaasun kokonaiskulutuksesta mutta meidän kaasuautoilijoiden paino PR-mielessä on paljon suurempi. - 8snt
S80 bifuel kirjoitti:
Henkilöautojen osalta käyttövoimavero eli ns. dieselvero on nyt 6,7 c/päivä per kokonaismassan alkava 100 kg.
Esityksen mukaan se tulee olemaan diesel-autoille 5,5 c/päivä per alkava 100 kg.
Ja nyt tulee mukaan myös muita autoja kuin diesel autot:
- plug-in hybridi bensalla: 0,5 c
- plug-in hybridi diesel: 4,9 c
- sähköauto: 1,5 c
- metaaniauto: 3,1 c (maa- ja biokaasu)
Dieselöljyn valmistevero kallistuu vajaat 8 c/litra => alvin kanssa reilu 9 c/l
Maakaasua verotetaan jo nyt hieman eikä siihen käsittääkseni ole tulossa muutosta. Biokaasulle ei tule veroa.
Käytännössä meikäläisen Volvo S80:sta menee ensi vuonna kaasuveroa 237,62 eur kun aiemmin ei mennyt yhtään.
Vastaavalla dieselautolla ajavalle vero laskee 513,55 eurosta 421,58 euroon. Mutta miinuspuolelle tulee kalliimpi polttoaine. Jos hinta nousee 10 c/l, kulutus vaikka 6 l/100 km ja ajoa on 20000 km => 120 eur.
Käytännössä siis bensa- ja diesel-autoilun kustannukset pysyvät kohtuukilometreillä ennallaan, mikä oli tavoitekin. Paljon ajavalle diesel-autoilijalle kustannukset kyllä nousevat hieman.
Kaasuautoille tuli nyt tämä parin sadan euron rangaistusvero siitä, että kaasu on niin halpaa. - 17+11
8snt kirjoitti:
Naurettavan pieni korotus. Miksei verotusta voitu yhtenäistää bensiinin kanssa...
- Anonyymi
On se ihme kun mamujen sossuetuihin ei tule kiristyksiä. Jokainen tietää miten paljon mamut saa sossuetuja ulkomaanmatkoista lähtien ei mitään rajaa. Hallitus ei puhu mamusäästöistä
- Anonyymi
Joo ja uusilla tila autoilla täälläkin ajelevat joku roti mamujen hyysäämiseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja uusilla tila autoilla täälläkin ajelevat joku roti mamujen hyysäämiseen
Näin on mamuille on kaikki ilmaista ja EU:n
pohjattomaan kassaan kyllä riittää miljardeja,
Vihreät idiootit näitä loisia tänne kilpaa lennättävät,Suomen huonoimman hallituksen
siunauksella.Eipä ole ihme että verotus vain kiristyy,maahanmuuton kustannukset ovat miljardeja vuositasolla.Rikollisuus ja lieveilmiöt
ovat vain lisääntyneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1274255
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233012Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132534- 462111
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2561699Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt461626- 321567
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201436- 281430
- 951211