Seitsemän lapsen äiti Auli, sanoi Iltasanomien haastattelussa: "Ei lapsia henkensä kaupalla". Hän varmaan katuu tätä suviseurareissuaan loppuikänsä, kun tietää millaiseen hoitokokoushöyhennykseen joutuu lausumastaan, kotisiioninsa taholta.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2220478&pos=hl-ko-1
Voi Auli parkaa
69
2286
Vastaukset
..Kuuluuko Auli vl-eliitin lähisukulaisiin. Viimekesänä nähtiin muka vl-feministikin suviseuroissa. On helppoa olla "radikaali" kun on päivämiehen päätoimittajan tytär ja teologian tohtorin (vl) miniä. Hän saatoi olla koskemattomuudestaan varma.
Tämän vlfeministin tempaus oli julmaa pilkkaa normaalia riviuskovaista kohtaan, jolla ei ole minkäänlaista mielipiteen- eikä sananvapautta.- tieto tullut
On siinä liikkeessä joku omilla aivoillakin ajatteleva, hoitoporukat hioo kynsiään jo.
- puolimaraton
Devoit kirjoitti:
Asian saama julkisuus suojaa ehkä Aulia?
tekoseksi että kirjaudut aamulla piirille. etkös sä pohjoispohjanmaan piiriin kuulu.
devoit; hoitokokoukset olivat ja menivät, silloin kun sulla ei kasvanut parta ja jolloin sulla vielä sentäs tukka kasvoi.
Jos et hoitoon hakeudu niin käy ainakin viinakaupassa, molemmista saat helpotusta elämääsi.
mahtais auli olla änäs yllättynyt jos tietäis että hänestä pari hullua vääntelee hoitokokousjuttua netissä
Voitko oikeesti sä; ihminen! noin alas mennä, olen pitänyt devoitia kuitenkin suht järkevänä ihmisenä. - Muuttumaton oppi
puolimaraton kirjoitti:
tekoseksi että kirjaudut aamulla piirille. etkös sä pohjoispohjanmaan piiriin kuulu.
devoit; hoitokokoukset olivat ja menivät, silloin kun sulla ei kasvanut parta ja jolloin sulla vielä sentäs tukka kasvoi.
Jos et hoitoon hakeudu niin käy ainakin viinakaupassa, molemmista saat helpotusta elämääsi.
mahtais auli olla änäs yllättynyt jos tietäis että hänestä pari hullua vääntelee hoitokokousjuttua netissä
Voitko oikeesti sä; ihminen! noin alas mennä, olen pitänyt devoitia kuitenkin suht järkevänä ihmisenä.tarvinnut joutua puhutteluihin tai hoitokokouksiin. Olen huomannut, että suhtautuminen puhutteluihin ja hoitokokouksiin muuttuu sillä silmänräpäyksellä, kun itse tai joku läheinen tällaiseen tilanteeseen joutuu. Todennäköistä on, että Auli ei joudu. Saattaa silti hänenkin vl-tuttavapiiriinsä kuulua sellaisia ihmisiä tai ihminen, joka huomauttaa hänelle asiasta. Kuulimmehan suviseurasaarnoista useaan otteeseen, että "Jumalan lapsi haluaa ottaa vastaan kaikki lapset, jotka Jumala tahtoo hänelle antaa". Samaa vakuutti Aimo Hautamäkin Iltalehden haastattelussa. Päivämies 7.7.10 jatkaa samalla linjalla:"Vanhoillislestadiolaisuus suhtautuu syntyvyyden rajoittamiseen uskon kysymyksenä. Lapset nähdään Jumalan lahjoina. Elämä on pyhä, eikä ihmisellä ole lupa puuttua kaikkivaltiaan Jumalan luomistyöhön".
Neuvostoliitossa aikoinaan leimattiin mielisairaiksi ihmiset, jotka asettuivat vastustamaan vallalla olevaa poliittista oppia. Näyttää olevan samoin asian laita tällä palstallakin, politiikan sijalle vain on tullut uskonto.
Olen pahoillani Devoitin puolesta. puolimaraton kirjoitti:
Voitko oikeesti sä; ihminen! noin alas mennä, olen pitänyt devoitia kuitenkin suht järkevänä ihmisenä...Kun joku vetää oikeasti herneet nenäänsä kirjoituksistani. Jos olet pitänyt minua suht järkevänä, miksi et koskaan asiaa ilmaissut?
Minulla ei ole mitään katumista kirjoittamassani ja sen verran tuta olen saanut hoitokokousvainosta, että minä jos kuka olen itseoikeutettu siitä muistuttamaan jälkipolville, niin kauan kuin elän.
PS. Tukka kasvaa vieläkin :)Muuttumaton oppi kirjoitti:
tarvinnut joutua puhutteluihin tai hoitokokouksiin. Olen huomannut, että suhtautuminen puhutteluihin ja hoitokokouksiin muuttuu sillä silmänräpäyksellä, kun itse tai joku läheinen tällaiseen tilanteeseen joutuu. Todennäköistä on, että Auli ei joudu. Saattaa silti hänenkin vl-tuttavapiiriinsä kuulua sellaisia ihmisiä tai ihminen, joka huomauttaa hänelle asiasta. Kuulimmehan suviseurasaarnoista useaan otteeseen, että "Jumalan lapsi haluaa ottaa vastaan kaikki lapset, jotka Jumala tahtoo hänelle antaa". Samaa vakuutti Aimo Hautamäkin Iltalehden haastattelussa. Päivämies 7.7.10 jatkaa samalla linjalla:"Vanhoillislestadiolaisuus suhtautuu syntyvyyden rajoittamiseen uskon kysymyksenä. Lapset nähdään Jumalan lahjoina. Elämä on pyhä, eikä ihmisellä ole lupa puuttua kaikkivaltiaan Jumalan luomistyöhön".
Neuvostoliitossa aikoinaan leimattiin mielisairaiksi ihmiset, jotka asettuivat vastustamaan vallalla olevaa poliittista oppia. Näyttää olevan samoin asian laita tällä palstallakin, politiikan sijalle vain on tullut uskonto.
Olen pahoillani Devoitin puolesta.Olen harmillinen soraääni, joka muistuttaa ei niin siloisesta vl-menneisyydestä. Hulluksi leimaamalla yrittävät saada kirjoituksistani todistusvoiman pois.
- puolimaraton
Devoit kirjoitti:
Olen harmillinen soraääni, joka muistuttaa ei niin siloisesta vl-menneisyydestä. Hulluksi leimaamalla yrittävät saada kirjoituksistani todistusvoiman pois.
se on selvää että sun hoitokokoukset olivat varmaan rankkoja, mutta herää
nykyaikaan - 2000 luvulle, tänne Aulin aikaan....,
piirillä voisit oikeesti herätä.
ei silti, ei meistä kukaan terve ole..... puolimaraton kirjoitti:
ei silti, ei meistä kukaan terve ole.....Sinä olet täysi idiootti.
puolimaraton kirjoitti:
ei silti, ei meistä kukaan terve ole.....Oletkohan Auli itse?
- Vieras täällä
"-Minkä teette yhdellekin pienimmistä, teette sen minulle, Auli Kärkölä siteeraa. Hän arvelee, että tapausten takana on toinen, esikoislestadiolaisten haara."
Tässä Haapaveden seurakunnan työntekijä on antanut sellaisen kommentin että sitä luetaan hyvin surullisena, luullakseni sekä esikois- että vanhoillislestadiolaisten piirissä.
Toisen lestadiolaisen herätysliikkeen syyttäminen tällaisessa haastattelussa on asia jota ei voi mitenkään käsittää, se ei liene kenenkään etu eikä Jumalan sanan mukaista.
Toivottavasti - ja uskoakseni - Aulilla on selkärankaa pyytää sanomaansa anteeksi.
Jumalan rauhaa kuitenkin kaikille teille.***-Minkä teette yhdellekin pienimmistä, teette sen minulle, Auli Kärkölä siteeraa. Hän arvelee, että tapausten takana on toinen, esikoislestadiolaisten haara."***
En minä, mutta pojat-asenne on yleinen silloin kun ei ole halua tai kykyä kantaa vastuuta tekemisistään.
Hyvin alkeellinen tapa on tehdä ulkopuolisesta syntipukki.
Eikö Heikki Saari kuitenkin tuonut esikoisten opin vanhoillislestadiolaisuuteenkin?
***Tässä Haapaveden seurakunnan työntekijä on antanut sellaisen kommentin että sitä luetaan hyvin surullisena, luullakseni sekä esikois- että vanhoillislestadiolaisten piirissä.
Toisen lestadiolaisen herätysliikkeen syyttäminen tällaisessa haastattelussa on asia jota ei voi mitenkään käsittää, se ei liene kenenkään etu eikä Jumalan sanan mukaista.***
Sopii hyvin erehtymättömyyden logiikkaan. Vl-liike, ei kannattajiensa mukaan voi erehtyä missään, silloin täytyy olla kysymyksessä väärinkäsitys.- niin...
Niinhän sitä yleensä vika on muissa ja syytellään muita. Ei se sen ihmeempää tunnu olevan uskovaisten keskuudessakaan, vaikka niin hyvinä itseään pitävät. Toisia ollaan herkästi tuomitsemassa. Miten se kiven heittämis juttu sitten menikään....se on tainnut uskovilta kokonaan unohtua. Uskallan väittää, että tavallinen "uskomaton" ihminen ei konsanaan syytele toisia niin paljon kuin monet uskovat tekevät.
- Kyse Lijä
niin... kirjoitti:
Niinhän sitä yleensä vika on muissa ja syytellään muita. Ei se sen ihmeempää tunnu olevan uskovaisten keskuudessakaan, vaikka niin hyvinä itseään pitävät. Toisia ollaan herkästi tuomitsemassa. Miten se kiven heittämis juttu sitten menikään....se on tainnut uskovilta kokonaan unohtua. Uskallan väittää, että tavallinen "uskomaton" ihminen ei konsanaan syytele toisia niin paljon kuin monet uskovat tekevät.
"Uskallan väittää, että tavallinen "uskomaton" ihminen ei konsanaan syytele toisia niin paljon kuin monet uskovat tekevät."
Vai onko niin, että juuri uskonyhteisön jäsenen tekemät pahuudet yleistetään rajusti, vaikka pitäisi olla selvää, että 100 000 ihmisen yhteisössä on - totta kai - susia lammasten vaatteissa ja sairaisiin tekoihin syyllistyneet eivät kerro sinänsä yhteisöstä mitään? - sdfsdf
Kyse Lijä kirjoitti:
"Uskallan väittää, että tavallinen "uskomaton" ihminen ei konsanaan syytele toisia niin paljon kuin monet uskovat tekevät."
Vai onko niin, että juuri uskonyhteisön jäsenen tekemät pahuudet yleistetään rajusti, vaikka pitäisi olla selvää, että 100 000 ihmisen yhteisössä on - totta kai - susia lammasten vaatteissa ja sairaisiin tekoihin syyllistyneet eivät kerro sinänsä yhteisöstä mitään?Uskonnon varjolla on tehty pahaa maailman sivu ja tullaan tekemään, että kyllä niitä susia on ihan laumoina uskovaisissakin. Mutta sepä juuri, että kyllä uskovaiset tuomitsee muita, vaikka ihan samanlaisia pahantekijöitä ovat.
- Muuttumaton oppi
Toki on selvää, että vl:ien piirissä on aina ollut niitä, jotka ovat tehneet oman päänsä mukaan välittämättä julkisesta opetuksesta. Edelleenkin vl-oppi määrittelee kielteisen kannan ehkäisyyn, mikä on helppo nähdä myös saman päivän kilpailevan Iltalehden sivuilla olleen Aimo Hautamäen haastattelusta, vaikka sanamuoto olikin politiikkomaisen ympäripyöreä.
Jos naisen henkin on uhattuna raskauden takia, hän joutuu puristuksiin joka suunnalta. Terveydenhoitohenkilöstö ammattinsa suoman tietämyksen ja velvollisuudentuntonsa perusteella antaa äidille hyvää tarkoittavia myötätunnon ilmauksia ja enemmän tai vähemmän hienotunteisia vihjauksia rajoittaa perheen kokoa. Toisaalta vl-seurakunnan ja ja oman miehen taholta saa kuulla perinteisiä "Jumalaa antaa kyllä voimia" ja "et sinä kuole, jos ei ole kuoleman aika" -tyyppisiä kommentteja.
Ratkaisuna on tällöin joko tehdä salaa seurakunnan opetuksen vastaisesti tai luopua ko. uskosta.- Muuttumaton oppi
Tällaiset jonkun rivi-Aulin lausahdukset voidaan liikkeen sisällä hyvin jättää omaan arvoonsa. Jopa johtajat oivaltavat, että liikkeen julkisuuskuvan kannalta on hyvä, jos joku päästää suustaan tuollaisia "henkensä kaupalla ei kenenkään tarvitse synnyttää" -möläyksiä.
Haluaisin kuitenkin kuulla saman SRK:n johtohenkilöiden suusta. Seurapuheiden osalta on sanottava, että käytännössä homma toimii sillä tavalla, että ehkäisystä tai pikemminkin ehkäisemättömyydestä puhuvat saarnoissaan vain ne puhujat, jotka eivät hyväksy ehkäisyä. Vapaamielisemmin asiaan suhtautuvat puhujat sivuuttavat aiheen kokonaan puheissaan. ***Jos naisen henkin on uhattuna raskauden takia, hän joutuu puristuksiin joka suunnalta.***
Ajattele, vl-nainen avioituessaan lähtee kuin sotaan.... Vaarantamaan henkensä.
**Toisaalta vl-seurakunnan ja ja oman miehen taholta saa kuulla perinteisiä "Jumalaa antaa kyllä voimia" ja "et sinä kuole, jos ei ole kuoleman aika" -tyyppisiä kommentteja.***
Voi verrata siihen kun saatana käski Jeesuksen hypätä kalliolta, vedoten siihen että Jumala käskee kannatella häntä, ettei jalkaansa satuta. "Älä kiusaa Jumalaa", vastasi Jeesus. Miksi vl:t kokevat oikeudekseen kiusata Jumalaa?
**Ratkaisuna on tällöin joko tehdä salaa seurakunnan opetuksen vastaisesti tai luopua ko. uskosta.***
Toivokaamme äideille voimaa tehdä ratkaisunsa.Muuttumaton oppi kirjoitti:
Tällaiset jonkun rivi-Aulin lausahdukset voidaan liikkeen sisällä hyvin jättää omaan arvoonsa. Jopa johtajat oivaltavat, että liikkeen julkisuuskuvan kannalta on hyvä, jos joku päästää suustaan tuollaisia "henkensä kaupalla ei kenenkään tarvitse synnyttää" -möläyksiä.
Haluaisin kuitenkin kuulla saman SRK:n johtohenkilöiden suusta. Seurapuheiden osalta on sanottava, että käytännössä homma toimii sillä tavalla, että ehkäisystä tai pikemminkin ehkäisemättömyydestä puhuvat saarnoissaan vain ne puhujat, jotka eivät hyväksy ehkäisyä. Vapaamielisemmin asiaan suhtautuvat puhujat sivuuttavat aiheen kokonaan puheissaan.**Jopa johtajat oivaltavat, että liikkeen julkisuuskuvan kannalta on hyvä, jos joku päästää suustaan tuollaisia "henkensä kaupalla ei kenenkään tarvitse synnyttää" -möläyksiä.***
Siitä huolimatta möläyttäjä voidaan höyhentää hoitokokouksessa, vaikka siitä olisi ollut julkisuuskuvalle hyötyä.
**Haluaisin kuitenkin kuulla saman SRK:n johtohenkilöiden suusta. Seurapuheiden osalta on sanottava, että käytännössä homma toimii sillä tavalla, että ehkäisystä tai pikemminkin ehkäisemättömyydestä puhuvat saarnoissaan vain ne puhujat, jotka eivät hyväksy ehkäisyä. Vapaamielisemmin asiaan suhtautuvat puhujat sivuuttavat aiheen kokonaan puheissaan.**
Juuri noin. Ns hiljainen siunaus ehkäisylle.- Muuttumaton oppi
Devoit kirjoitti:
**Jopa johtajat oivaltavat, että liikkeen julkisuuskuvan kannalta on hyvä, jos joku päästää suustaan tuollaisia "henkensä kaupalla ei kenenkään tarvitse synnyttää" -möläyksiä.***
Siitä huolimatta möläyttäjä voidaan höyhentää hoitokokouksessa, vaikka siitä olisi ollut julkisuuskuvalle hyötyä.
**Haluaisin kuitenkin kuulla saman SRK:n johtohenkilöiden suusta. Seurapuheiden osalta on sanottava, että käytännössä homma toimii sillä tavalla, että ehkäisystä tai pikemminkin ehkäisemättömyydestä puhuvat saarnoissaan vain ne puhujat, jotka eivät hyväksy ehkäisyä. Vapaamielisemmin asiaan suhtautuvat puhujat sivuuttavat aiheen kokonaan puheissaan.**
Juuri noin. Ns hiljainen siunaus ehkäisylle.Hoitokokouksia ja puhutteluja järjestetään edelleen vielä nykyäänkin. Höyhentäminen on vain muuttunut sen sorttiseksi, että ns. sideavainten käyttö ön varsin varovaista eikä puhumattakaan sielunvihollisen haltuun jättämisestä. Sen sijaan syytetty hylätään vaivihkaa; häneen aletaan suhtautumaan varovaisesti tai torjuvasti.
Jotkut tervehtivät Jumalan terveellä ja jotkut eivät. Takanapäin saatetaan sanoa, että häntä ei voi enää pitää uskovaisena. Lyhyesti sanottuna ihminen hengellisesti eristetään.
Hiljaisen siunauksen salliminen ehkäisylle on merkki siitä, että ainakin joissakin vl-uskovaisissa vaikuttaa armollinen Kristuksen mieli. Jeesus moitti fariseuksia kovasydämisyydestä; kovasydämisyyttä voidaan kutsua myös kohtuuttomuudeksi. On helppo sivaltaa toista ihmistä, jos ei tarvitse itse kokea samoja kärsimyksiä kuin vaikkapa jatkuvaa raskauden pelkoa kokevan äidin. Toivottakoon, että armollinen Kristuksen mieli saisi sijaa myös lestadiolaisuuden virallisessa opetuksessa. - Muuttumaton oppi
Devoit kirjoitti:
***Jos naisen henkin on uhattuna raskauden takia, hän joutuu puristuksiin joka suunnalta.***
**Toisaalta vl-seurakunnan ja ja oman miehen taholta saa kuulla perinteisiä "Jumalaa antaa kyllä voimia" ja "et sinä kuole, jos ei ole kuoleman aika" -tyyppisiä kommentteja.***
Voi verrata siihen kun saatana käski Jeesuksen hypätä kalliolta, vedoten siihen että Jumala käskee kannatella häntä, ettei jalkaansa satuta. "Älä kiusaa Jumalaa", vastasi Jeesus. Miksi vl:t kokevat oikeudekseen kiusata Jumalaa?
**Ratkaisuna on tällöin joko tehdä salaa seurakunnan opetuksen vastaisesti tai luopua ko. uskosta.***
Toivokaamme äideille voimaa tehdä ratkaisunsa.aikamoinen sotilas kokee olevansa, joskin aseet tuntuvat usein olemattoman puoleisilta. Ollessaan vielä vl.n kirjoissa on velvoitettu tuntemaan lojaalisuutta vl-yhteisöä ja oppia kohtaan ja neuvolassakaan ei auta yhtyä maailman tarjoamaan apuun ja siellä harjoitettuun pilkkaan Jumalan valtakuntaa kohtaan. Tällaiseksi jumalattomien neuvot on miellettävä.
Jumalan valtakunta -nimitys jo mielestäni antaa vastauksen tuohon kysymykseesi, miksi vl:t kokevat olkeudekseen kiusata Jumalaa. Jumalan valtakunta on lestadiolaisille kuin itse Jumala. Sama asia tulee ehkä pienimuotoisemmin esille lasten kasvatuksessa. Toisinaan saa nähdä turhan huoletonta suhtautumista lasten pulikoidessa esim. veden varassa tai teiden varsilla. Kovin yleistä tällainen suhtautuminen ei kuitenkaan onneksi ole. - Vihainen akka
Muuttumaton oppi kirjoitti:
Hoitokokouksia ja puhutteluja järjestetään edelleen vielä nykyäänkin. Höyhentäminen on vain muuttunut sen sorttiseksi, että ns. sideavainten käyttö ön varsin varovaista eikä puhumattakaan sielunvihollisen haltuun jättämisestä. Sen sijaan syytetty hylätään vaivihkaa; häneen aletaan suhtautumaan varovaisesti tai torjuvasti.
Jotkut tervehtivät Jumalan terveellä ja jotkut eivät. Takanapäin saatetaan sanoa, että häntä ei voi enää pitää uskovaisena. Lyhyesti sanottuna ihminen hengellisesti eristetään.
Hiljaisen siunauksen salliminen ehkäisylle on merkki siitä, että ainakin joissakin vl-uskovaisissa vaikuttaa armollinen Kristuksen mieli. Jeesus moitti fariseuksia kovasydämisyydestä; kovasydämisyyttä voidaan kutsua myös kohtuuttomuudeksi. On helppo sivaltaa toista ihmistä, jos ei tarvitse itse kokea samoja kärsimyksiä kuin vaikkapa jatkuvaa raskauden pelkoa kokevan äidin. Toivottakoon, että armollinen Kristuksen mieli saisi sijaa myös lestadiolaisuuden virallisessa opetuksessa.Se että ehkäisy sallitaan "hiljaisella siunauksella" joillekkin mutta ei kaikille, on törkeää !
- Muuttumaton oppi
Vihainen akka kirjoitti:
Se että ehkäisy sallitaan "hiljaisella siunauksella" joillekkin mutta ei kaikille, on törkeää !
käytännössä on. Itselleni asia henkilökohtaisesti on tuttu ja vaikea, tosin jo taakse jäänyttä elämää. Minulla
on kohtuullisen suuri perhe ja lähes jokaisen raskauden aikana minulla oli hengenvaaralliseksi luokiteltu pre-eklampsia eli raskausmyrkytys. Elin jatkuvan pelon ja jännittyneisyyden kourissa raskauden aikana sekä uuden raskauden pelossa väliajat.
En kuitenkaan kyennyt ohittamaan lestadiolaisuuden virallista opetusta olankohautuksella, vaan yritin elää käytännössä siten, kuin liikkeessä opetetaan. Tiesin kyllä joidenkin ehkäisevän salaa.
Pelkoni ja ristiriitani asian suhteen kasvoi kasvamistaan vuosien ja raskauksien myötä.
Niinpä jättäydyin vähin erin pois vl-liikkeestä, tosin ehkäisy ei ollut ainoa syy tähän. Minulla ei ollut henkistä kanttia alkaa elää kaksinaismoraalisesti asian suhteen. Toisaalta kadotin uskoni liikkeen armottomilta ja kovilta tuntuviin oppeihin. Vaikka heräämiseni asian suhteen tapahtui myöhään, olen kiitollinen, että olen hengissä ja myöskin kaikista lapsistani. - Apua ei saa
Devoit kirjoitti:
***Jos naisen henkin on uhattuna raskauden takia, hän joutuu puristuksiin joka suunnalta.***
Toivokaamme äideille voimaa tehdä ratkaisunsa.Mielestäni valtiovallan ja yhteiskunnan on kertakaikkiaan ryhdistäydyttävä ja alettava järjestää todellista apua näille naisille. Olen kokenut seksiorjuuden. Ei siitä niin vain lähdetä. Koska ev.luterilalinen kirkko, jolle kai ensijaisesti kuuluisi ottaa asia hoitaakseen, koska se on vain HILJAA; siis siten hyväksyy kaikenlaisen naisten alistamisen, valtiovallan ja koko yhteiskunnan on korkea aika ymmärtää, että tämä on totta hyvin monen suomalaisen naisen elämässä. Jos ei nainen ole alistuvainen, ei henkikään ole minkään arvoinen.
Hoitokokouksia ja puhutteluja järjestetään edelleen vielä nykyäänkin. Höyhentäminen on vain muuttunut sen sorttiseksi, että ns. sideavainten käyttö ön varsin varovaista eikä puhumattakaan sielunvihollisen haltuun jättämisestä. Sen sijaan syytetty hylätään vaivihkaa; häneen aletaan suhtautumaan varovaisesti tai torjuvasti.
Hiljaisen siunauksen salliminen ehkäisylle on merkki siitä, että ainakin joissakin vl-uskovaisissa vaikuttaa armollinen Kristuksen mieli. Jeesus moitti fariseuksia kovasydämisyydestä; kovasydämisyyttä voidaan kutsua myös kohtuuttomuudeksi. On helppo sivaltaa toista ihmistä, jos ei tarvitse itse kokea samoja kärsimyksiä kuin vaikkapa jatkuvaa raskauden pelkoa kokevan äidin. Toivottakoon, että armollinen Kristuksen mieli saisi sijaa myös lestadiolaisuuden virallisessa opetuksessa...armollinen Kristuksen mieli saa sijaa vl-opetuksessa, niin nykymuotoinen vl-liike hajoaa.
aikamoinen sotilas kokee olevansa, joskin aseet tuntuvat usein olemattoman puoleisilta. Ollessaan vielä vl.n kirjoissa on velvoitettu tuntemaan lojaalisuutta vl-yhteisöä ja oppia kohtaan ja neuvolassakaan ei auta yhtyä maailman tarjoamaan apuun ja siellä harjoitettuun pilkkaan Jumalan valtakuntaa kohtaan. Tällaiseksi jumalattomien neuvot on miellettävä.
Jumalan valtakunta -nimitys jo mielestäni antaa vastauksen tuohon kysymykseesi, miksi vl:t kokevat olkeudekseen kiusata Jumalaa. Jumalan valtakunta on lestadiolaisille kuin itse Jumala. Sama asia tulee ehkä pienimuotoisemmin esille lasten kasvatuksessa. Toisinaan saa nähdä turhan huoletonta suhtautumista lasten pulikoidessa esim. veden varassa tai teiden varsilla. Kovin yleistä tällainen suhtautuminen ei kuitenkaan onneksi ole.***aikamoinen sotilas kokee olevansa, joskin aseet tuntuvat usein olemattoman puoleisilta. Ollessaan vielä vl.n kirjoissa on velvoitettu tuntemaan lojaalisuutta vl-yhteisöä ja oppia kohtaan ja neuvolassakaan ei auta yhtyä maailman tarjoamaan apuun ja siellä harjoitettuun pilkkaan Jumalan valtakuntaa kohtaan. Tällaiseksi jumalattomien neuvot on miellettävä.***
..Mieluummin miinanpolkija. Sotilas kun voi puolustaa itseään, aseilla joita omaa. Vl-äiti on lainsuojaton.
**Jumalan valtakunta -nimitys jo mielestäni antaa vastauksen tuohon kysymykseesi, miksi vl:t kokevat olkeudekseen kiusata Jumalaa. Jumalan valtakunta on lestadiolaisille kuin itse Jumala. Sama asia tulee ehkä pienimuotoisemmin esille lasten kasvatuksessa. Toisinaan saa nähdä turhan huoletonta suhtautumista lasten pulikoidessa esim. veden varassa tai teiden varsilla. Kovin yleistä tällainen suhtautuminen ei kuitenkaan onneksi ole.***
Liian yleistä kuitenkin. Minäkin olen sukulaisissani nähnyt näitä huolettomia. Tulee mieleen että heillä on asenne "onhan niitä mistä mennä".Apua ei saa kirjoitti:
Mielestäni valtiovallan ja yhteiskunnan on kertakaikkiaan ryhdistäydyttävä ja alettava järjestää todellista apua näille naisille. Olen kokenut seksiorjuuden. Ei siitä niin vain lähdetä. Koska ev.luterilalinen kirkko, jolle kai ensijaisesti kuuluisi ottaa asia hoitaakseen, koska se on vain HILJAA; siis siten hyväksyy kaikenlaisen naisten alistamisen, valtiovallan ja koko yhteiskunnan on korkea aika ymmärtää, että tämä on totta hyvin monen suomalaisen naisen elämässä. Jos ei nainen ole alistuvainen, ei henkikään ole minkään arvoinen.
**Mielestäni valtiovallan ja yhteiskunnan on kertakaikkiaan ryhdistäydyttävä ja alettava järjestää todellista apua näille naisille.***
Mutta kun....vl-liikkeellä on lonkeronsa joka paikassa, missä on vähäkään valtaa yhteiskunnallisiin asioihin (vrt mafia). Niin vl-äidin on turha odottaa tukea sieltä päinkään.
Mielestäni lasten väkisin teettäminen kuolemanvaarassa olevalla äidillä, on murhan yritykseen verrattava rikos.- eioleeee
Devoit kirjoitti:
Toivokaamme äideille voimaa tehdä ratkaisunsa.seurakunnalta voi tehdä salaa vaikka mitä syntiä mutta Jumalalta ei., jumala näkee sydämen uskon, voit pettää itseäsi ja muita ihmisiä mutta et taivaanisää,
- Muuttumaton oppi
Devoit kirjoitti:
***aikamoinen sotilas kokee olevansa, joskin aseet tuntuvat usein olemattoman puoleisilta. Ollessaan vielä vl.n kirjoissa on velvoitettu tuntemaan lojaalisuutta vl-yhteisöä ja oppia kohtaan ja neuvolassakaan ei auta yhtyä maailman tarjoamaan apuun ja siellä harjoitettuun pilkkaan Jumalan valtakuntaa kohtaan. Tällaiseksi jumalattomien neuvot on miellettävä.***
..Mieluummin miinanpolkija. Sotilas kun voi puolustaa itseään, aseilla joita omaa. Vl-äiti on lainsuojaton.
**Jumalan valtakunta -nimitys jo mielestäni antaa vastauksen tuohon kysymykseesi, miksi vl:t kokevat olkeudekseen kiusata Jumalaa. Jumalan valtakunta on lestadiolaisille kuin itse Jumala. Sama asia tulee ehkä pienimuotoisemmin esille lasten kasvatuksessa. Toisinaan saa nähdä turhan huoletonta suhtautumista lasten pulikoidessa esim. veden varassa tai teiden varsilla. Kovin yleistä tällainen suhtautuminen ei kuitenkaan onneksi ole.***
Liian yleistä kuitenkin. Minäkin olen sukulaisissani nähnyt näitä huolettomia. Tulee mieleen että heillä on asenne "onhan niitä mistä mennä".on hyvä olla astioissakin, karmealta tuntuva sana tässä yhteydessä, mutta kuuleman mukaan jonkun käyttämä joskus.:(
Käsitykseni mukaan suurin osa vl-vanhemmista onneksi kokee, että jokainen syntynyt lapsi on äärettömän arvokas eikä olisi valmis ketään antamaan pois ilman, että lapsen menetys aiheuttaa valtavan menetyksen tunteen ja useita vuosia ja jopa koko loppuelämän kestävän kivun. Itsekään en haluaisi vapaaehtoisesti luopua kenestäkään, vaikka lasten odottaminen, raskaudet ja kasvattaminen ovat useinkin tuntuneet käyvän yli voimieni.
"Vl-äiti on lainsuojaton".
Siltä se usein tuntuu. Yhteiskunnan taholta tuntuva painostus ja tuomio, vl-seurakunnan lisääntymisvaateet ja jopa oman miehen taholta joskus esiin tuleva välinpitämättömyys saavat aikaan suuren yksinäisyyden tunteen. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin", lausui jo runoilijakin aikanaan.
Vl- naisia voisi auttaa, jos miehet velvoitettaisiin mukaan neuvola-, lääkäri,- ja jälkitarkastuskäynneille.
Tällöin mieskin olisi kuulemassa samat madonluvut, jotka äiti nyt enimmäkseen ottaa vastaan aivan yksin. Samalla miehelle realisoituisi paremmin mahdolliset riskit ja ongelmatilanteet ja hän joutuisi enemmän silmätysten oman vastuunsa kanssa. Muuttumaton oppi kirjoitti:
on hyvä olla astioissakin, karmealta tuntuva sana tässä yhteydessä, mutta kuuleman mukaan jonkun käyttämä joskus.:(
Käsitykseni mukaan suurin osa vl-vanhemmista onneksi kokee, että jokainen syntynyt lapsi on äärettömän arvokas eikä olisi valmis ketään antamaan pois ilman, että lapsen menetys aiheuttaa valtavan menetyksen tunteen ja useita vuosia ja jopa koko loppuelämän kestävän kivun. Itsekään en haluaisi vapaaehtoisesti luopua kenestäkään, vaikka lasten odottaminen, raskaudet ja kasvattaminen ovat useinkin tuntuneet käyvän yli voimieni.
"Vl-äiti on lainsuojaton".
Siltä se usein tuntuu. Yhteiskunnan taholta tuntuva painostus ja tuomio, vl-seurakunnan lisääntymisvaateet ja jopa oman miehen taholta joskus esiin tuleva välinpitämättömyys saavat aikaan suuren yksinäisyyden tunteen. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin", lausui jo runoilijakin aikanaan.
Vl- naisia voisi auttaa, jos miehet velvoitettaisiin mukaan neuvola-, lääkäri,- ja jälkitarkastuskäynneille.
Tällöin mieskin olisi kuulemassa samat madonluvut, jotka äiti nyt enimmäkseen ottaa vastaan aivan yksin. Samalla miehelle realisoituisi paremmin mahdolliset riskit ja ongelmatilanteet ja hän joutuisi enemmän silmätysten oman vastuunsa kanssa...Se särkymävara..
**Yhteiskunnan taholta tuntuva painostus ja tuomio, vl-seurakunnan lisääntymisvaateet ja jopa oman miehen taholta joskus esiin tuleva välinpitämättömyys saavat aikaan suuren yksinäisyyden tunteen. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin", lausui jo runoilijakin aikanaan.
Tällöin mieskin olisi kuulemassa samat madonluvut, jotka äiti nyt enimmäkseen ottaa vastaan aivan yksin. Samalla miehelle realisoituisi paremmin mahdolliset riskit ja ongelmatilanteet ja hän joutuisi enemmän silmätysten oman vastuunsa kanssa.**
Totta, ennenkaikkea vl-miesten olisi hyvä tuntea se nöyryytys ja häpeä, jota vl-äidit joutuvat joka neuvolakänynti tuntemaan.
Tunteeko vl-mies oikeasti vastuuta vaimostaan?- Muuttumaton oppi
Devoit kirjoitti:
..Se särkymävara..
**Yhteiskunnan taholta tuntuva painostus ja tuomio, vl-seurakunnan lisääntymisvaateet ja jopa oman miehen taholta joskus esiin tuleva välinpitämättömyys saavat aikaan suuren yksinäisyyden tunteen. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin", lausui jo runoilijakin aikanaan.
Tällöin mieskin olisi kuulemassa samat madonluvut, jotka äiti nyt enimmäkseen ottaa vastaan aivan yksin. Samalla miehelle realisoituisi paremmin mahdolliset riskit ja ongelmatilanteet ja hän joutuisi enemmän silmätysten oman vastuunsa kanssa.**
Totta, ennenkaikkea vl-miesten olisi hyvä tuntea se nöyryytys ja häpeä, jota vl-äidit joutuvat joka neuvolakänynti tuntemaan.
Tunteeko vl-mies oikeasti vastuuta vaimostaan?"Totta, ennenkaikkea vl-miesten olisi hyvä tuntea se nöyryytys ja häpeä, jota vl-äidit joutuvat joka neuvolakänynti tuntemaan.
Tunteeko vl-mies oikeasti vastuuta vaimostaan? "
Mikäli raskaudet ja synnytykset sujuvat vaikeuksitta ja äiti vaikuttaa kaikin puolin aidon tyytyväiseltä elämäänsä, suhtautuvat terveydenhuollon ammattilaiset yleensä vl-äiteihin melko suopeasti. Jos taas on paljon ongelmia, he ahdistuvat ilmeisesti äitien puolesta aivan ymmärrettävästikin. Seurauksena saattaa olla moittimista ja syyllistämistä. Toisaalta he kokevat ammattietiikkansa valvoittamina aiheelliseksi varoittaa äitejä riskeistä, mikä on mielestäni oikein. Juuri nöyryytyksen ja häpeän tunteet nousevat neuvolakäynnillä kuitenkin helposti pintaan, etenkin jos on tilanteessa yksin, niinkuin useimmiten on. Nöyryytyksen ja häpeän tunteet taas saavat aikaan pelkoa, jolla on taipumus kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän vaikeuksia on ja mitä suurempia nöyryytyksiä on joutunut kokemaan.
Niinpä vl-äidin elämä saattaa muuttua pelon täyteiseksi selviytymistaisteluksi.
Mikäli aviomiehet olisivat nykyistä enemmän mukana seuraamassa vaimonsa kamppailua asian kanssa, hän ehkä herkemmin voisi alkaa miettimään, voisiko tilanteelle tehdä jotakin. Olisiko syytä miettiä seuraavaa raskautta tarkemmin? Onko henkisiä ja fyysisiä edellyksiä sekä voimia suoda olemassa oleville lapsille rakkaudellinen ja turvallinen hoiva sekä kasvatus?
Ei liene kenenkään etu, mikäli elämä muuttuu pelkäksi selviytymistaisteluksi.
Kysymykseesi "tunteeko vl-mies oikeasti vastuuta vaimostaan" ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Itse olisin kaivannut miestä enemmän rinnalleni useilla eri elämän lohkoilla eikä vähiten juuri miettimään perheen kokoa ja voimavaroja. Kuinka usein olenkaan tuntenut olevani hylättynä ja jopa heitteille jätettynä. Mies pötkii usein töiden ja vl-liikkeen erilaisten työtehtävien pariin pakoon vastuutaan.
Tarkoitukseni ei ole saattaa miehiä kotiin joksikin äidin pikku apulaisiksi, miesten on luonnollisesti hoidettava työnsä kuten muidenkin ja voitava toteuttaa itseään sellaisena ihmisenä, kuin miksi Jumala on hänet tarkoittanut olemaan. Saman tulisi koskea kuitenkin myös naisia. Pelkkä äitiys ainoana elämäntehtävänä sopii vain harvoille naisille. Muuttumaton oppi kirjoitti:
"Totta, ennenkaikkea vl-miesten olisi hyvä tuntea se nöyryytys ja häpeä, jota vl-äidit joutuvat joka neuvolakänynti tuntemaan.
Tunteeko vl-mies oikeasti vastuuta vaimostaan? "
Mikäli raskaudet ja synnytykset sujuvat vaikeuksitta ja äiti vaikuttaa kaikin puolin aidon tyytyväiseltä elämäänsä, suhtautuvat terveydenhuollon ammattilaiset yleensä vl-äiteihin melko suopeasti. Jos taas on paljon ongelmia, he ahdistuvat ilmeisesti äitien puolesta aivan ymmärrettävästikin. Seurauksena saattaa olla moittimista ja syyllistämistä. Toisaalta he kokevat ammattietiikkansa valvoittamina aiheelliseksi varoittaa äitejä riskeistä, mikä on mielestäni oikein. Juuri nöyryytyksen ja häpeän tunteet nousevat neuvolakäynnillä kuitenkin helposti pintaan, etenkin jos on tilanteessa yksin, niinkuin useimmiten on. Nöyryytyksen ja häpeän tunteet taas saavat aikaan pelkoa, jolla on taipumus kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän vaikeuksia on ja mitä suurempia nöyryytyksiä on joutunut kokemaan.
Niinpä vl-äidin elämä saattaa muuttua pelon täyteiseksi selviytymistaisteluksi.
Mikäli aviomiehet olisivat nykyistä enemmän mukana seuraamassa vaimonsa kamppailua asian kanssa, hän ehkä herkemmin voisi alkaa miettimään, voisiko tilanteelle tehdä jotakin. Olisiko syytä miettiä seuraavaa raskautta tarkemmin? Onko henkisiä ja fyysisiä edellyksiä sekä voimia suoda olemassa oleville lapsille rakkaudellinen ja turvallinen hoiva sekä kasvatus?
Ei liene kenenkään etu, mikäli elämä muuttuu pelkäksi selviytymistaisteluksi.
Kysymykseesi "tunteeko vl-mies oikeasti vastuuta vaimostaan" ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Itse olisin kaivannut miestä enemmän rinnalleni useilla eri elämän lohkoilla eikä vähiten juuri miettimään perheen kokoa ja voimavaroja. Kuinka usein olenkaan tuntenut olevani hylättynä ja jopa heitteille jätettynä. Mies pötkii usein töiden ja vl-liikkeen erilaisten työtehtävien pariin pakoon vastuutaan.
Tarkoitukseni ei ole saattaa miehiä kotiin joksikin äidin pikku apulaisiksi, miesten on luonnollisesti hoidettava työnsä kuten muidenkin ja voitava toteuttaa itseään sellaisena ihmisenä, kuin miksi Jumala on hänet tarkoittanut olemaan. Saman tulisi koskea kuitenkin myös naisia. Pelkkä äitiys ainoana elämäntehtävänä sopii vain harvoille naisille.Kiitokset sinulle "muuttumaton oppi". Kirjoituksesi kuvasti tosi hyvin mitä vl-äiti kokee eläessään suuren lapsikatraansa kanssa. (Tekisi mieli sanoa: Yksinhuoltajana)
***Pelkkä äitiys ainoana elämäntehtävänä sopii vain harvoille naisille.***
Miehet jotka haluavat alistaa "vain" (arvostan myöskin "vain" äitejä) äidiksi vaimonsa, ovat muslimeihin verrattavia hirviöitä. Jos nainen on valinnut äidin roolin ja tyytyy siihen, asia on ok. Mutta entä ne vl-äidit joilla on esim akateemiset opinnot takanaan ja haluaisivat toteuttaa itseään?
- vl-äitihän
joka aivopestään vl-jargoneilla onkin vl-vallasväkeä kuten tämä haapaveden lukkari - mediaa vaan viedään kuin pässiä narussa ja tähän srk-loukkuun lankesi myös stt menettäen taas kaiken luottamuksensa?! ja muu sopulijoukko siteraa luottolähdettään kuin tyhjä kaiku - onneksi kansa osaa nauraa noille jutuille kuin ruokolahen leijonalle - helteen tuomaa ja luomaa jorinaa!
SRK ei osannut mediapeliä vielä -70 luvulla. Nyt ovat läksynsä oppineet liiankin hyvin. Ulospäin kiiltokuva ja jäsenilleen pahimiillaan raateleva susi.
- Kristinopin mukaan
Devoit kirjoitti:
SRK ei osannut mediapeliä vielä -70 luvulla. Nyt ovat läksynsä oppineet liiankin hyvin. Ulospäin kiiltokuva ja jäsenilleen pahimiillaan raateleva susi.
Vanhoillislestadiolaisten uusin ehkäisykannanotto sanoo että ehkäisyn syntinä pitäminen perustuu uskontunnustukseen.
Toisin sanoen, kun ihminen uskoo uskontunnustuksen mukaan Jumalaan, Luojaan, silloin ei ole luvallista ehkäistä.
Kuitenkin tämä lestadiolaisnainen sanoi että voi joskus ehkäistä, jos on sairas. Miten se voisi näin olla? Ei kai uskontunnustuksesta voi ikään kuin "ottaa lomaa" sairauden ajaksi, eikö uskontunnustus ole kristityllä aina voimassa.
Tästä voi päätyä ainoastaan siihen, että tosiasiassa vanhoillislestadiolaiset eivät voi perustella ehkäisykieltoaan uskontunnustuksella.
Millä he sitten kieltoa perustelevat, koska raamatusta sitä ei löydä?
Lutherin mukaan uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä. - 8+18
Kristinopin mukaan kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisten uusin ehkäisykannanotto sanoo että ehkäisyn syntinä pitäminen perustuu uskontunnustukseen.
Toisin sanoen, kun ihminen uskoo uskontunnustuksen mukaan Jumalaan, Luojaan, silloin ei ole luvallista ehkäistä.
Kuitenkin tämä lestadiolaisnainen sanoi että voi joskus ehkäistä, jos on sairas. Miten se voisi näin olla? Ei kai uskontunnustuksesta voi ikään kuin "ottaa lomaa" sairauden ajaksi, eikö uskontunnustus ole kristityllä aina voimassa.
Tästä voi päätyä ainoastaan siihen, että tosiasiassa vanhoillislestadiolaiset eivät voi perustella ehkäisykieltoaan uskontunnustuksella.
Lutherin mukaan uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä.uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä."
Uskontunnutus muistuttaa tosiaan hyvin paljon VALAN VANNOMISTA!
Kirkolliset kaavat ylipäänsä- Saahan niitä olla, mutta ei varmaankaan itse tarkoitus -
Onneksi asiaa on selitetty paperin kääntöpuolella.
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html Kristinopin mukaan kirjoitti:
Lutherin mukaan uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä.***Vanhoillislestadiolaisten uusin ehkäisykannanotto sanoo että ehkäisyn syntinä pitäminen perustuu uskontunnustukseen. ***
Ohjeeni on, ettei sellaista uskoa pidä tunnustaakaan. Vanhoillislestadiolaisuus on hedelmällisyyskultti. Pakanallinen kultti.
**Millä he sitten kieltoa perustelevat, koska raamatusta sitä ei löydä?
Lutherin mukaan uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä.**
Siinäpä se. Raamattukaan ei ole heille auktoriteetti, vaan yli kaiken on heidän seurakuntansa. Kymmenen käskyä oli Jumalan alkuperäinen syntilista.
***Kuitenkin tämä lestadiolaisnainen sanoi että voi joskus ehkäistä, jos on sairas. Miten se voisi näin olla? Ei kai uskontunnustuksesta voi ikään kuin "ottaa lomaa" sairauden ajaksi, eikö uskontunnustus ole kristityllä aina voimassa.***
Syntilistaa on näemmä jälleen päivitetty. Vl-liike ei ole sallinut ehkäisyä millään syyllä. Ainoastaan vähän aikaa kestävää "paastoa" on suositeltu. Nykyisin selibaatti lyhyt aikaisenakin on heille synti.Kristinopin mukaan kirjoitti:
Lutherin mukaan uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä.Hyvään tähtäät, mutta vähäisellä kirjoitusten tiedolla.
Jumalan tahto ei kulminoidu mitenkään kymmeneen käskyyn.
Ensinnäkin niitä oli Septuagintan mukaan 12 ja muita ohjeita n 620, jotka eivät olleet yhtään vähäpätöisempi.
Merkittävää näistäkin oli se, ettei niitä annettu muille kun juutaslaille, ei niitä minkään kirjoituksen mukaan pakanoille jaettu, vaikka hyviä neuvoja kuitenkin ovat.
Vain Hengellä voideltu löytää Raamatusta sanoma, mikä on Jumalan tahto! Se on pelastaa ihminen?
Miten se sitten tapahtuu? Uskomalla Jumalan lupaus Kristuksesta Jeesuksesta; Room 10: 3 Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi.
Lupus oli se, jonka ihminen sai jo alussa; 1 Moos 3;15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* IHMINEN ( Jeesus) on iskevä SINUN pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
Tämä oli jo lupus synnin voittajasta.
1. Piet. 1:23
Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.
Tällä lupuksella, Hän uhrasi viimeisenä veriuhrina oman poikansa, että saa sovinnoin laista, Hänen uskomisen kautta Messiaana, on vain pelastus, ei siihen saa sekoitta mitään mantroja.
Vanhoillislestadiolaisten uusin ehkäisykannanotto sanoo että ehkäisyn syntinä pitäminen perustuu uskontunnustukseen. ** Uskontunnustus on lihasta, ei Raamatusta, se on ihmisten keksimää, eli ei Jumalasta.
Toisin sanoen, kun ihminen uskoo uskontunnustuksen mukaan Jumalaan, Luojaan, silloin ei ole luvallista ehkäistä. ** Onko Hän luoja, mieti?
Joh 1;
1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
Sanahan oli Jeesus ennen syntymäänsä, ja - Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
Eli kenen kautta synty tapahtui?
Kuitenkin tämä lestadiolaisnainen sanoi että voi joskus ehkäistä, jos on sairas. Miten se voisi näin olla? Ei kai uskontunnustuksesta voi ikään kuin "ottaa lomaa" sairauden ajaksi, eikö uskontunnustus ole kristityllä aina voimassa. ** Joka viittaa ehkäisyssä Vanhaan liiton, eli lakiin yhdessäkään kohdassa, luisuu sen alle kaikissa, eli on aina ilman Kirstusta, muslimi. Uusi Testamentti ei kerro asiasta sanallakaan. Ehkäisykielto on saatanasta.
Tästä voi päätyä ainoastaan siihen, että tosiasiassa vanhoillislestadiolaiset eivät voi perustella ehkäisykieltoaan uskontunnustuksella. ** Hukkuva etsii oljenkortta, ei sille mitään voi?
Millä he sitten kieltoa perustelevat, koska raamatusta sitä ei löydä? ** Lahkoon sitominen jollain on syy.
Lutherin mukaan uskontunnustus ei aseta mitään vaatimuksia kristitylle, vaan Jumala on ilmoittanut tahtonsa kymmenessä käskyssä.** Se on tämän juutalaisvihaajan juopon oma näkemys, ei Raamatun.
Kes.
- entinenvl
.."läpi sormien" tällaiset. Hoitokousaika on kuulemma ollut niin vaikeata ja raskasta, ettei sellaiseen haluta enää palata. Nyt vl-siionilla menee hyvin.
- vihdoinkin soi
Totta, ollaan kyllä todella paljon joustavampia. Myös ehkäisyn ehdottomuus syntinä ei ole enää yhtä ehdotonta, vaan se riippuu ihmmisten elämäntilanteesta. ja kyllähieman siitä että onko koulutusta ja missä asuu. Eteläsuomalaisilla uskovaisilla on usein pienemmät perheet...
olen ihan varma että ainakin eteläsuomalaiset vl.t saavat kiittää nykisiä vapaammista oloista Ihmisoikeusliiton selvitystä. Kun se julkisuus oli niin massiivista ja kohdistui paljolti myös etelään, täällä oli pakko löysätä kuria. - Muuttumaton oppi
vihdoinkin soi kirjoitti:
Totta, ollaan kyllä todella paljon joustavampia. Myös ehkäisyn ehdottomuus syntinä ei ole enää yhtä ehdotonta, vaan se riippuu ihmmisten elämäntilanteesta. ja kyllähieman siitä että onko koulutusta ja missä asuu. Eteläsuomalaisilla uskovaisilla on usein pienemmät perheet...
olen ihan varma että ainakin eteläsuomalaiset vl.t saavat kiittää nykisiä vapaammista oloista Ihmisoikeusliiton selvitystä. Kun se julkisuus oli niin massiivista ja kohdistui paljolti myös etelään, täällä oli pakko löysätä kuria.Tullut mietittyä sitä. että tuliko ottaneeksi liian tosissaan kaikenlaiset Siionin "armoneuvot " ja Saara-äidin ohjeet. Viimeksi tänään kuunnellessani yhtä suviseurasaarnaa tämä tuli mieleeni. Siinä puhuja painotti, kuinka tärkeää on olla kuuliainen seurakunnan äänelle. Myönnän tietenkin oman naiiviuteni asian suhteen, tällaisia juttujahan on ehkäisyn lisäksi paljon muitakin.
Piti vain henkilökohtaisesti antaa periksi, kun koko opetuksesta olisi muissakin kohdissa pudonnut pohja pois, jos olisisin ajatellut, että antaa saarnamiehien höpistä mitä höpisevät, teen kuitenkin oman pääni mukaan. Näin en pystynyt toimimaan; niinpä en ole enää vl-joukon mukana. Mitä mieltä on kuulua liikkeeseen, jos ei allekirjoita liikkeen oppia ja opetuksia. Tunnen nyt olevani henkisesti ja hengellisesti vapaa ja minulla on mielenrauha. Suon kuitenkin kaikille mahdollisuuden kuulua vl-yhteisöön, vaikkapa vain sen tarjoaman yhteisöllisyyden takia. Siteiden katkeaminen entiseen turvaa tarjonneeseen yhteisöön ei suinkaan ole pelkästään helppo prosessi, etenkin, jos on sattunut lapsuudestaan alkaen kuulumaan ko. liikkeeseen laajoine sosiaalisine verkostoineen. - ent.vl
vihdoinkin soi kirjoitti:
olen ihan varma että ainakin eteläsuomalaiset vl.t saavat kiittää nykisiä vapaammista oloista Ihmisoikeusliiton selvitystä. Kun se julkisuus oli niin massiivista ja kohdistui paljolti myös etelään, täällä oli pakko löysätä kuria...muuttikin vl-siskoni suurperheineen tänne Kainuuseen pääkaupunkiseudulta? Täällä ei ole niin suuri sosiaalinen paine, kun on muitakin kaltaisia.
- Samanalaista
Tullut mietittyä sitä. että tuliko ottaneeksi liian tosissaan kaikenlaiset Siionin "armoneuvot " ja Saara-äidin ohjeet. Viimeksi tänään kuunnellessani yhtä suviseurasaarnaa tämä tuli mieleeni. Siinä puhuja painotti, kuinka tärkeää on olla kuuliainen seurakunnan äänelle. Myönnän tietenkin oman naiiviuteni asian suhteen, tällaisia juttujahan on ehkäisyn lisäksi paljon muitakin.
Piti vain henkilökohtaisesti antaa periksi, kun koko opetuksesta olisi muissakin kohdissa pudonnut pohja pois, jos olisisin ajatellut, että antaa saarnamiehien höpistä mitä höpisevät, teen kuitenkin oman pääni mukaan. Näin en pystynyt toimimaan; niinpä en ole enää vl-joukon mukana. Mitä mieltä on kuulua liikkeeseen, jos ei allekirjoita liikkeen oppia ja opetuksia. Tunnen nyt olevani henkisesti ja hengellisesti vapaa ja minulla on mielenrauha. Suon kuitenkin kaikille mahdollisuuden kuulua vl-yhteisöön, vaikkapa vain sen tarjoaman yhteisöllisyyden takia. Siteiden katkeaminen entiseen turvaa tarjonneeseen yhteisöön ei suinkaan ole pelkästään helppo prosessi, etenkin, jos on sattunut lapsuudestaan alkaen kuulumaan ko. liikkeeseen laajoine sosiaalisine verkostoineen.aamuna saatiin taas kuulla suviseuroista (L.Väyrynen), että Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Oikeassa olet, opetus on pysynyt ennallaan. Kuinka sitä itsekukin noteeraa, onkin sitten kirjavaa.
Mieluummin uskon että asia laitetaan korvantaakse ja otetaan sopivan henkilökohtaisen kaunan keppihevoseksi, tarpeen tullen?
- Oulun veli
ihana ihminen
lääkäreitä suku täynnä, varsinkin miehen suku :). Auli tietää mitä puhuu, ilman hoitokokouspelkoja.
Elä devoitti turhaan pelkää aulin puolesta :)
sen sijaan
pane norttia huuleen
;)- bonusmuori
on pahhaa. Vihreä bonus kyllä palaa. Vaikka minä poltan, ei tarvitse yleistää. Minä olen vain noin 1/100 000 vl:stä. Lopetan sitten kun siltä tuntuu...tai en.
- Ei seuroissa ollu
Devoit polttaa, sitä vihreää mallia ilman filtteriä? Taitaa lestadiolaislla olla yleisin syy, kehkosyöpä! Eiköhän tehä parannus?
Ei seuroissa ollu kirjoitti:
Devoit polttaa, sitä vihreää mallia ilman filtteriä? Taitaa lestadiolaislla olla yleisin syy, kehkosyöpä! Eiköhän tehä parannus?
En polta norttia minkäänvärisenä. Enkä muutenkaan tupakoi. Tupakoimattomuuttani en kuitenkaan halua korostaakaan.
Haastattelun spontaanius on kyseenalainen. Onko jälleen mediaa "kusetettu"?
Njet spasiba tupakkatarjouksellesi :)- Oulun veli
Devoit kirjoitti:
Haastattelun spontaanius on kyseenalainen. Onko jälleen mediaa "kusetettu"?
Njet spasiba tupakkatarjouksellesi :)"Haastattelun spontaanius on kyseenalainen."
Ei puhuttu aiheesta, mutta jossain netissä törmäsin juttuun, jossa eräs toimittaja antoi myönteistä palautetta suviseurojen järjestäjille siitä että hommasivat heille haastateltavia :).
Tuo taas viittaisi siihen, että Kärköläkin olisi ollut järjestäjien valinta haastateltavaksi...
...ja siitä taas seurasi se, et olisi aikamoinen paukku jos ensin järkkäävät hänelle mahdollisuuden avautua lehdelle ja sen päälle hoitokokous :))))))))))))
norttia keskusteluun, menee ihan överiksi muuten :D Oulun veli kirjoitti:
"Haastattelun spontaanius on kyseenalainen."
Ei puhuttu aiheesta, mutta jossain netissä törmäsin juttuun, jossa eräs toimittaja antoi myönteistä palautetta suviseurojen järjestäjille siitä että hommasivat heille haastateltavia :).
Tuo taas viittaisi siihen, että Kärköläkin olisi ollut järjestäjien valinta haastateltavaksi...
...ja siitä taas seurasi se, et olisi aikamoinen paukku jos ensin järkkäävät hänelle mahdollisuuden avautua lehdelle ja sen päälle hoitokokous :))))))))))))
norttia keskusteluun, menee ihan överiksi muuten :D***Ei puhuttu aiheesta, mutta jossain netissä törmäsin juttuun, jossa eräs toimittaja antoi myönteistä palautetta suviseurojen järjestäjille siitä että hommasivat heille haastateltavia :).
...ja siitä taas seurasi se, et olisi aikamoinen paukku jos ensin järkkäävät hänelle mahdollisuuden avautua lehdelle ja sen päälle hoitokokous :)))))))))))) ***
Jep, Auli saa olla varma selustastaan, jos todella noin on. Niinhän täytyykin olla, koska ei kukaan vl muuten tuollaisia olisi uskaltanut julkisuuteen lausua.
- Syntipukki 2323232
Voi tätä Aulia. Ei me, mutta varmaankin esikoiset.. Eikö häntä yhtään hävetä? Joko hän on tyhmä, täysin aivopesty tai valehtelee tahallaan. Lehdissä on ollut paljon näitä tapauksia jotka ovat sattuneet vl-seurakunnassa ja sitten tämä sisar koittaa vetää tähän soppaan muita suuntia. Ymmärrän että on kauheaa jos kaikkien vl-uskovien päälle heitetään epäilyksen varjo, mutta tässä tämä hän menetteli juuri samalla tavalla.
Häviäisikö vanhoillisuus (ja muut suunnat) mitään, jos luopuisi vanhoista valheista/arveluista koskien muita lestadiolaisia? Ei varmaankaan. Luulen että aika on jo muuttunut sillä tavalla, että näitä vanhojen riitaisuuksien ja hajaannuksen aikaisia "totuuksia" ei enää pidetä faktoina, vaan aika on antanut perspektiiviä ja asioita voi katsella laajemmasta näkökulmasta.- ritva28
"Voi tätä Aulia. Ei me, mutta varmaankin esikoiset.. Eikö häntä yhtään hävetä?"
Ei vaan sinä et osaa hävetä, sinulla ei ole häpyä! - Vieras täällä
ritva28 kirjoitti:
Ei vaan sinä et osaa hävetä, sinulla ei ole häpyä!"Voi tätä Aulia. Ei me, mutta varmaankin esikoiset.. Eikö häntä yhtään hävetä?"
Hävettää varmasti. Ei ehkä haastattelussa mutta nyt jälkeenpäin.
Ei hän voi olla niin paatunut ettei ajateltuaan ymmärtäisi mitä tuli sanottua.
Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka hän käyttäytyy kotiseudullaan tavatessaan esikoislestadiolaisia ihmisiä, kenties hyvät päivät ja juttutuokiot eivät enää onnistukaan entiseen tapaan - omatunto muistuttaa jos ja kun se on hereillä. - Kerro totuus
ritva28 kirjoitti:
Ei vaan sinä et osaa hävetä, sinulla ei ole häpyä!vl-lesbo?
- -
Leikkiminen Jumalan kustannuksella
ja toisten pilkkaaminen on kuolemansynti - Syntipukki 232323232
Nyt luin jostakin että Keskisuomalaisessa oli kirjoitettu esikoislestadiolaisesta, mutta onko juttu tarkoittanut pikkuesikoisia eli se Pietarsaaren juttu? Itse esikoisena olisin taatusti kuullut jos tuollaista olisi tapahtunut. Joka tapauksessa, jos Auli tarkoitti tätä, niin painan hieman villaisella, mutta silti... puhdistiko omaa mainetta jos muka ei tiennyt vl- pf tapauksista ja sai syytä toisten niskoille?
Suomessa (koskee koko yhteiskuntaa) tulee joka vuosi noin 1.000 tutkintapyyntöä poliisille ja muistaakseni 250 tuomiota. Eli kyllä sinne pakostakin muutama lestakin valitettavasti mukaan mahtuu, mutta veikkaisin että vähemmän kuin ei-l.
- Liperistä
Kuulin asiasta luotettavalta taholta. Haastattelun henkilöt eivät missään tapauksessa ole sanoneet esikoislestadiolaisista näin kuin toimittaja kirjoittaa.Haastattelussa on oli ollut puhetta vain siitä, että pedofiliakohu lestadiolaispiireissä lähti liikkeelle Pietarsaaren esikoislestadiolaisten joukossa ilmitulleesta tapauksesta. Tämän huomion teki kaiken lisäksi toimittaja.
Tärkeä fakta: toimittaja soitti ja luki haastatelluille jutun ennen julkaisua. Viimeistä lausetta hän EI lukenut. Haastateltavat lukivat sen tyrmistyksekseen lehdestä. Asiasta oltu yhteyksissä stt:oon. Ihmetyttää lisäyksen tarkoitus. Tietoinen eripuran kylväminen? Huolimattomuutta? Varmasti ei haasteteltavat ole niin yksisilmäisä, että noin olisivat sanoneet. Erittäin valitettavaa, että esikoislestadiolaisia kohtaan tuli toimittajan taholta aiheetonta lokaa sekä samalla haastateltavat (ja heidän edustamansa liike) leimattiin yksioikoiseksi. Molemmat asiat menivät väärin. Toimittajan tavoite onnistui?
Toivottavasti asia oikaistaan taholta, joka on virheen tehnyt.- ole näkynyt
näitä omien piirien puhtaaksipesuyrityksiä toki riittää asiaan kuin asiaan - minkäs teet kun lesta-sammakoita (niitä sisäpiiritotuuksia) julkaistaan eri medioissa
- Vieras täällä
Toivottavasti Auli oikaisee itse asian tavalla tai toisella vaikka lausunto ei olisi hänen suustaan peräisin - muuten hänestä jää varsin huono kuva kotiseutunsa ihmisille.
Epäilen ettei kommenttia muiden toimesta tulla oikomaan, jos nyt asia olisikin kuten edellä otsikolla "Tärkeä tieto" kerrotaan. - vl vl
viimeinen lause oli liiankin yksioikoinen, mutta lause oli silti tosi
koska
mikäli äidin henki on uuden raskauden suhteen vakavasti uhattuna, äidin elämän suojelemiseksi tuo uusi raskaus pyritään estämään
näin vanhoillislestadiolaiset ajattelevat asiasta
en epäile etteikö kiihko fundamentalistit ajattele toisin (eli äidin henki uhrataan) enkä sitäkään että vapaan suunnan ajattelijat ajattelevat ehkäisyn olevan ok muulloinkin kuin hengenvaaran edessä, mutta kultainen keskitie menee tuossa kun kirjoitin
niin ja tätä asiaa ei srk päätä (vaikka ehkä haluaisivat?),
vaan
uskovaiset itsenäisesti, tilanteidensa mukaan - liperistä
Vieras täällä kirjoitti:
Toivottavasti Auli oikaisee itse asian tavalla tai toisella vaikka lausunto ei olisi hänen suustaan peräisin - muuten hänestä jää varsin huono kuva kotiseutunsa ihmisille.
Epäilen ettei kommenttia muiden toimesta tulla oikomaan, jos nyt asia olisikin kuten edellä otsikolla "Tärkeä tieto" kerrotaan.Ole Auliin yhteyksissä, niin saat varmasti oikeaa tietoa ja selville sen, minkä jo kerroin. Hänen on hyvin hankala asiaa alkaa oikomaan julkisuudessa. En ole kuullut asian uusimpia vaiheita, josko toimittaja asiaa oikoisi. Luulen samoin, ettei sieltä oikaisua tule :( Haastatellut olivat hyvin pahoillaan tuosta lisälauseesta ja sen aiheuttamasta mielipahasta. Käsittämätön huolimattomuus toimittajalta tai sitten tarkoituksellinen. Tämä ei ole mikään yritys selvitellä asiaa parhain päin vaan totuus. Ikävä juttu ja on lisännyt kriittisyyttä itsellä: et voi oikeasti luottaa kirjoitettuun tekstiin. Median valta on kova.
- lue aku ankaaa
liperistä kirjoitti:
Ole Auliin yhteyksissä, niin saat varmasti oikeaa tietoa ja selville sen, minkä jo kerroin. Hänen on hyvin hankala asiaa alkaa oikomaan julkisuudessa. En ole kuullut asian uusimpia vaiheita, josko toimittaja asiaa oikoisi. Luulen samoin, ettei sieltä oikaisua tule :( Haastatellut olivat hyvin pahoillaan tuosta lisälauseesta ja sen aiheuttamasta mielipahasta. Käsittämätön huolimattomuus toimittajalta tai sitten tarkoituksellinen. Tämä ei ole mikään yritys selvitellä asiaa parhain päin vaan totuus. Ikävä juttu ja on lisännyt kriittisyyttä itsellä: et voi oikeasti luottaa kirjoitettuun tekstiin. Median valta on kova.
ihan sama mitä joku aune sanoi jossain lehdessä, ketään muita asia ei edes kiinnosta kuin teitä muutamaa hörhöä.
Ulkopuoliset eivät koskaan edes lukeneet jotain marginaalijuttua jostain marginaalisuviseuroista.
TEILLE EI VOI MUUTA KUIN NAURAAAAAAAAAA! - Vieras täällä
liperistä kirjoitti:
Ole Auliin yhteyksissä, niin saat varmasti oikeaa tietoa ja selville sen, minkä jo kerroin. Hänen on hyvin hankala asiaa alkaa oikomaan julkisuudessa. En ole kuullut asian uusimpia vaiheita, josko toimittaja asiaa oikoisi. Luulen samoin, ettei sieltä oikaisua tule :( Haastatellut olivat hyvin pahoillaan tuosta lisälauseesta ja sen aiheuttamasta mielipahasta. Käsittämätön huolimattomuus toimittajalta tai sitten tarkoituksellinen. Tämä ei ole mikään yritys selvitellä asiaa parhain päin vaan totuus. Ikävä juttu ja on lisännyt kriittisyyttä itsellä: et voi oikeasti luottaa kirjoitettuun tekstiin. Median valta on kova.
Kirjoitan aiheesta vielä vähän. Tarkoitukseni ei ole aiheuttaa enempää kiistelyä mutta asia vaivaa mieltä niin etten malta olla ottamatta kantaa.
"Haastattelussa on oli ollut puhetta vain siitä, että pedofiliakohu lestadiolaispiireissä lähti liikkeelle Pietarsaaren esikoislestadiolaisten joukossa ilmitulleesta tapauksesta."
Pietarsaaren tapauksessa kyseessä on ollut lähetysyhdistys Rauhan Sanan saarnaaja.
"Rauhansanalaisia" sanotaan "pikkuesikoisiksi" mutta lahkoa ei pidä sekoittaa Esikoislestadiolaiset ry:n väkeen, heillä ei ole mitään tekemistä toisiensa kanssa.
Lestadiolaisten herätysliikkeiden ulkopuoliset ihmiset eivät eroa osaa tehdä mutta meidän pitäisi olla sitäkin tarkempia.
Vaikka Aulin osalta olisi tapahtunut kuten "Tärkeä tieto" - otsikon alla kerrotaan on asiassa syytetty väärää ryhmää ja sitä pidän ikävänä asiana, on nämä sen verran vakavia asioita että niistä pitää olla tarkasti selvillä ennen kuin lähtee arvelemaan mitään haastatteluissa.
Vai onko hän kenties maininnut Rauhan Sanan ja sekin kääntynyt toimittajan tekstissä esikoislestadiolaisiksi - tuskinpa.
Oli miten oli, viisaampi olisi ollut käsitellä asiaa haastattelussa vain oman herätysliikkeensä osalta eikä vetää sanallakaan mukaan muita. - pakoilua!
Koko pedofiliakohu yritetään kaataa esikoisten niskaan ja sitten selitellään...
SRK on tuhansien juonien mestari! - myötähäpeä
pakoilua! kirjoitti:
Koko pedofiliakohu yritetään kaataa esikoisten niskaan ja sitten selitellään...
SRK on tuhansien juonien mestari!Olen jossain määrin arvostanut vanhoillislestadiolaisia, näillä hetkillä arvostus murenee nopeasti.
Uutinen on varmasti monessa muussakin viestiketjussa tällä palstalla, laitan sen vielä tähänkin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010092912426196_uu.shtml
- kummastuttaa tuol-
laiset pientä kulkijaa.
Onko millään enää mitään väliä ? - maanantai..
Hyi kauhistus mitä viestejä!!!!
Enpä olisi uskonut...
Enpä myöskään epäillyt...
Puhumattakaan etsinyt...!!!!
Hävetkää!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492288- 262033
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271485Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161424- 1211361
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107904Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78886Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333863