Voiko narsisti tuntea empatiaa?

Empaatikko

Minulla on ongelma. Epäilen lähisukulaistani narsistiksi. Eihän asia tietysti sinänsä kuulu minulle millään tavoin, mutta epäillyn lapset ovat kummilapsiani ja huolehdin heidän vuokseen. Kyseinen henkilö pystyy kiusaamiseen, on itsekin ollut kiusattu töissä suureellisen käytöksensä ja täydellisyydentavoittelunsa vuoksi. Kotonaan esittää sääntöjä joihin muiden on taivuttava. Kyläillessään pyrkii muokkaamaan uutta ympäristöä omien sääntöjensä mukaiseksi esim. paikkoja järjestelemällä. Hän tarkkailee kaikkialla perheenjäsentensä keskustelua ja puuttuu siihen, muistuttaa lapsiaan esim. vuosi sitten käydystä keskustelusta kaukaisen sukulaisen kanssa; epäilty ei ollut tyytyväinen silloin käytyyn keskusteluun koska lapset eivät osallistuneet siihen epäillyn toivomalla tavalla. Tunnen tämän kaukaisen sukulaisen joka kehui kuinka lapset olivat hyviä puhumaan ja avoimia. Mutta ei siis tämän epäillyn mielestä. Kaikenkaikkiaan tämä tyyppi yrittää aivan liiaksi kontrolloida ympäristöään eikä hyväksy lainkaan että häntä vastaan asetutaan. Kuitenkin... tämä epäilty siis pystyy myös tuntemaan empatiaa. Ainakin olen kuvitellut niin. Toisaalta olen huomannut, että hän on hyvin sadistinenkin. Empatiaa tulee siis siihen saakka kun asiat ovat hänen hallinnassaan ja hän empatiaa esittämällä saa myös hyväksyntää itselleen. Ainakin olen tulkinnut näin. Jostakin persoonallisuushäiriöstä lienee kuitenkin kysymys, jos vaikka narsisti ei olekaan. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

20

2238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi voi voi,....

      veljeni entinen vaimo. Huh,..narsisti tuo sinun kirjoittamasi persoona on ja empatiaa narsisti saattaa vähän kokea, mutta se tunne empatiasta on minimaalisen pieni. Narsisti on myöskin sadisti. Narsisti tuhoaa koko perheen. Ja narsistin tuntee myöskin siitä ettei hänellä itsellään ole mitään sairautta ( migreeni saattaa olla ), mutta kaikki muut perheenjäsenet ovat fyysisesti ja psyykkisesti sairaita. Avioeron jälkeen ja narsistisen perheenjäsenen poistuttua kuvioista koko perhe paranee.

      Narsisti on henkilö joka tuhoaa kaikki muut ihmiset niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Narsisti haluaa omistaa kaiken ja saada itselleen kaikki mitä käsiinsä saa. Avioerotapauksissa kannattaa narsistia vastaan ottaa aina asianajaja, koska muuten et saa mitään siitä yhteisestä pesästä, jonka olette avioliiton aikana valmistelleet. Narsisti on niin kiero kuin korkkiruuvi, että vie kaiken, jopa miehensä kirveenkin.

      Tiedän aviomiehen, joka sai lähteä narsistivaimon luota eli hänet ajettiin pois mukanaan ainoastaan matkalaukku. Narsistivaimo jäi omakotitaloon ja mies autoonsa, josta muutamien kuukausien jälkeen sai sitten hankittua itselleen asunnon,. Tuolla vaimolla, joka on narsisti hautaan asti, on iso omakotitalo ja kaikki miehensä valokuvatkin. Miehen olisi pitänyt maksaa omista kuvistaan. Sellainen on narsisti. Voi voi,....kumpa tuo narsistinaisen tytär selviäisi vielä jaloillensa raukka.

      • uskollinen.ystava

        Mutta kykenee kyllä halutessaan sitä taitavasti näyttelemään (varsinkin jos on joskus kuullut sanan narsismi ja empatiakyvyttömyys, sillä narsisteja taitavampia näyttelijöitä saa hakea). Narsistin empatia on joko näyteltyä tai samaistumisen kautta saatua (jos silmissä näkyy kyyneleet esim. eläiämen kohtalosta saattaa samaistua voimakkaasti hetkellisesti tähän eläimeen - tunne ei ole empatiaa vaan sairas samaistumisen hetki.) Se, mitä narsisti esim. omia lapsiaan kohtaan liittyy taas omistamiseen ja hallintaan. Lapsiaan voi vaikuttaa rakastavankin, mutta narsun rakkaus on kuitenkin itserakkautta.

        Pahin kohtalo on kumppanilla, joka ei kuulu hoviin. Sadistin uhri joutunut joutuu mustamaalatuksi, sosiaalisesti eristetyksi, henkisesti ja fyysisesti kiusatuksi, monin tavoin hyväksikäytetyksi (raha/seksi) ja usein lopulta alkaakin oirehtia psyykkisesti. Liitossa narsistin virheet ovat kumppanin virheitä sillä narsistissa ei ole virheitä, ainakaan hän ei sellaisia kykene itsestään löytämään. Riidat ovat mahdoton ajatus sillä narsu on aina oikeassa, hän uhkaa jättämisellä välittömästi.

        Kumppani "temppuilee", "kiukuttelee" ja on "henkisesti häiriintynyt" jos uskaltaa vaatia perusihmisoikeuksia. Vaan kun saisi edes niitä. Empatia on niin kaukana narsistista kuin käsite voi ylipäätään olla kaukana asiasta. Narsisti on tunteeton, ilmeetön, laskelmoiva ja äärimmäisen taitavan manipulatiivinen sadisti, joka osaa eristää uhrinsa hovista, jota taas tarvitsee, ja jota osaa taitavasti liehitelläkin. Uhrin kohtalo on menettää itsensä. Monien persoona hajoaa.

        Ei ole empatiaa näissä jätkissä. Vallalla pelaaminen ja seksi, niitä harrastaa. Ja ne käsitteinä ovat taas niin kaukana aidosta empatiasta, kunnioituksesta, ymmärryksestä eli rakkaudesta kuin käsite voi olla.


      • uskollinen.ystava
        uskollinen.ystava kirjoitti:

        Mutta kykenee kyllä halutessaan sitä taitavasti näyttelemään (varsinkin jos on joskus kuullut sanan narsismi ja empatiakyvyttömyys, sillä narsisteja taitavampia näyttelijöitä saa hakea). Narsistin empatia on joko näyteltyä tai samaistumisen kautta saatua (jos silmissä näkyy kyyneleet esim. eläiämen kohtalosta saattaa samaistua voimakkaasti hetkellisesti tähän eläimeen - tunne ei ole empatiaa vaan sairas samaistumisen hetki.) Se, mitä narsisti esim. omia lapsiaan kohtaan liittyy taas omistamiseen ja hallintaan. Lapsiaan voi vaikuttaa rakastavankin, mutta narsun rakkaus on kuitenkin itserakkautta.

        Pahin kohtalo on kumppanilla, joka ei kuulu hoviin. Sadistin uhri joutunut joutuu mustamaalatuksi, sosiaalisesti eristetyksi, henkisesti ja fyysisesti kiusatuksi, monin tavoin hyväksikäytetyksi (raha/seksi) ja usein lopulta alkaakin oirehtia psyykkisesti. Liitossa narsistin virheet ovat kumppanin virheitä sillä narsistissa ei ole virheitä, ainakaan hän ei sellaisia kykene itsestään löytämään. Riidat ovat mahdoton ajatus sillä narsu on aina oikeassa, hän uhkaa jättämisellä välittömästi.

        Kumppani "temppuilee", "kiukuttelee" ja on "henkisesti häiriintynyt" jos uskaltaa vaatia perusihmisoikeuksia. Vaan kun saisi edes niitä. Empatia on niin kaukana narsistista kuin käsite voi ylipäätään olla kaukana asiasta. Narsisti on tunteeton, ilmeetön, laskelmoiva ja äärimmäisen taitavan manipulatiivinen sadisti, joka osaa eristää uhrinsa hovista, jota taas tarvitsee, ja jota osaa taitavasti liehitelläkin. Uhrin kohtalo on menettää itsensä. Monien persoona hajoaa.

        Ei ole empatiaa näissä jätkissä. Vallalla pelaaminen ja seksi, niitä harrastaa. Ja ne käsitteinä ovat taas niin kaukana aidosta empatiasta, kunnioituksesta, ymmärryksestä eli rakkaudesta kuin käsite voi olla.

        Hei. Kamppailen itsekin asian kanssa. Tässä joitain kokoamiani linkkejä, jos olisi apua:

        Piirteitä:
        http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html

        Uhreille tsempiksi, näitä narsisti käyttää aina:
        http://www.healingeagle.net/Fin/Irene/verbal1.html

        Narsisti ei kykene vastavuoroiseen ihmissuhteeseen eikä hän tunne empatiaa:
        http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/tunnista-narsisti/


      • madeleina
        uskollinen.ystava kirjoitti:

        Mutta kykenee kyllä halutessaan sitä taitavasti näyttelemään (varsinkin jos on joskus kuullut sanan narsismi ja empatiakyvyttömyys, sillä narsisteja taitavampia näyttelijöitä saa hakea). Narsistin empatia on joko näyteltyä tai samaistumisen kautta saatua (jos silmissä näkyy kyyneleet esim. eläiämen kohtalosta saattaa samaistua voimakkaasti hetkellisesti tähän eläimeen - tunne ei ole empatiaa vaan sairas samaistumisen hetki.) Se, mitä narsisti esim. omia lapsiaan kohtaan liittyy taas omistamiseen ja hallintaan. Lapsiaan voi vaikuttaa rakastavankin, mutta narsun rakkaus on kuitenkin itserakkautta.

        Pahin kohtalo on kumppanilla, joka ei kuulu hoviin. Sadistin uhri joutunut joutuu mustamaalatuksi, sosiaalisesti eristetyksi, henkisesti ja fyysisesti kiusatuksi, monin tavoin hyväksikäytetyksi (raha/seksi) ja usein lopulta alkaakin oirehtia psyykkisesti. Liitossa narsistin virheet ovat kumppanin virheitä sillä narsistissa ei ole virheitä, ainakaan hän ei sellaisia kykene itsestään löytämään. Riidat ovat mahdoton ajatus sillä narsu on aina oikeassa, hän uhkaa jättämisellä välittömästi.

        Kumppani "temppuilee", "kiukuttelee" ja on "henkisesti häiriintynyt" jos uskaltaa vaatia perusihmisoikeuksia. Vaan kun saisi edes niitä. Empatia on niin kaukana narsistista kuin käsite voi ylipäätään olla kaukana asiasta. Narsisti on tunteeton, ilmeetön, laskelmoiva ja äärimmäisen taitavan manipulatiivinen sadisti, joka osaa eristää uhrinsa hovista, jota taas tarvitsee, ja jota osaa taitavasti liehitelläkin. Uhrin kohtalo on menettää itsensä. Monien persoona hajoaa.

        Ei ole empatiaa näissä jätkissä. Vallalla pelaaminen ja seksi, niitä harrastaa. Ja ne käsitteinä ovat taas niin kaukana aidosta empatiasta, kunnioituksesta, ymmärryksestä eli rakkaudesta kuin käsite voi olla.

        Kylläpä tekstisi kolahti. Aivan suoraan minun elämästäni. Olen jo jonkun aikaa miettinyt, miten pääsisin eroon pienen lapseni (3vk) narsisti-isästä, joka pian tuhoaa minut henkisesti kokonaan. Kiusaa henkisesti ja fyysisesti ja käyttää rahallisesti hyväkseen ja tuntuu, etten jaksa enää. Kaikki on minun syytäni, hänessä ei koskaan ole mitään vikaa. Minä ja minun sukulaiseni on hänen mielestään mielenvikaisia ja persoonallisuushäiriöisiä. Olen niin väsynyt jatkuviin riitoihin ja tähän jatkuvaan pahaanoloon. Erosta olen puhunut monet kerrat eikä hänellä ole aikomustakaan lähteä. Tiedän, että ero on ainoa ratkaisu jo pelkästään lastenkin takia. Pieni vauvani valvottaa öisin eikä tältä mieheltä heru minkäänlaista empatiaa eikä apua, vaan yksin joudun kaikki kotityötkin tekemään. Olen vaan hullu ja ärsyttävä, jos yritän apua pyytää. Häntä ei sanomiseni kiinnosta kuulemma. En tiedä, mitä tekisin tai sanoisin enää..


      • Vaikka itse lopulta sain reväistyä itseni irti, muistan miten mua piti kiinni 1. muutoksen pelko. 2. toivo paremmasta, ehkä huomenna on kaikki toisin.


      • Aivan valtavan ponnistuksen se vaati. Itsensä irti repiminen kertoo kuvakielellä sen tunteen! Kuin olisi nahka nyljetty henkisesti.


      • yxex kirjoitti:

        Vaikka itse lopulta sain reväistyä itseni irti, muistan miten mua piti kiinni 1. muutoksen pelko. 2. toivo paremmasta, ehkä huomenna on kaikki toisin.

        Sama kuvakielellä :)

        http://www.youtube.com/watch?v=4oejojPLURc


    • psyk.opisk.

      Narsisti voi ja tunteekin empatiaa. Kaikissa persoonallisuushäiriöissä on kyse empatian eriasteisista puutoksista, ei siis vain NPH:ssa.

      Mielenkiintoinen dilemma sen sijaan on, miksi se on aina vain narsisti, eikä ikinä esim. epävakaa (yleisin) tai vaikka paranoidinen persoonallisuushäiriö..? "Epäilty" kuin rikollisesta puhut.
      Eikä käytöksen tarvitse liittyä persoonallisuushäiröön millään tavoin. Usein se onkin läheisen pahantahtoista panettelua.

      • Kappas, täällä oli keväällä yksi tyttö, psykan opisk. mutta hänellä on toisenlainen "ääni". :)

        Munkin kokemuksen mukaan narsu tuntee empatiaa, ainakin ajoittain, mutta homma kaatuu juuri sen empatian paljastamien häpeän ja syyllisyyden tunteiden käsittelyyn. Silloin sisäiset lukot napsahtaa päälle.


      • psyk.opisk.

        On olemassa kaikille persoonallisuushäiriöille yhteisiä oireita ja yksi tällainen on empatian eriasteinen puutos.

        Epävakaa kuuluu narsistisen kanssa samaan ryhmään; dramaattiset ja acting out-tyyppiseen käytökseen taipuvaiset.


      • psyk.opisk.

        Jaotteluitahan on erilaisia, tämä johtuu luonnollisesti lähestymistavasta.
        " Acting out" tarkoittaa kypsymätöntä defenssimekanismia, jossa ominaista on, että uhan olemassaolo kielletään ja siihen liittyvä vastuu sijoitetaan itsen ulkopuolelle.
        Defenssimekanismeja on monia eikä niistä vallitse yksimielisyyttä. Muita ovat mm. kieltäminen, älyllistäminen, huumori, repressio ja projektio.


      • metall-leidi
        psyk.opisk. kirjoitti:

        Jaotteluitahan on erilaisia, tämä johtuu luonnollisesti lähestymistavasta.
        " Acting out" tarkoittaa kypsymätöntä defenssimekanismia, jossa ominaista on, että uhan olemassaolo kielletään ja siihen liittyvä vastuu sijoitetaan itsen ulkopuolelle.
        Defenssimekanismeja on monia eikä niistä vallitse yksimielisyyttä. Muita ovat mm. kieltäminen, älyllistäminen, huumori, repressio ja projektio.

        En ota tieteellisesti vaan lähestyn asiaa oman kokemukseni perusteella. Mulla oli ystävätär jonka luokittelin parhaaksi. Kaksikymmentä vuotta oltiin tekemisissä.
        Nyt olen päässyt kyseisestä tyypistä eroon, maljani vuoti yli pari vuotta sitten.
        Sanokaa viisaat mitä tahansa, mutta minä tavallinen kansannainen voin sanoa ja vakuuttaa, että narsisti ei tunne minkäänlaista aitoa empatiaa!
        Jos muka tuntee niin narsuhan on loistava näyttelijä ja manipuloija.
        Mua kyrsii tällä keskustelupalstalla käyty "tieteellinen"keskustelu narsismista.
        En voi muuta sanoa kuin, että loppujen lopuksi oli hyvä, että ystävättäreni ylitti rajat ja suorastaan loukkaavasti raateli, että pääsin onneksi irti.
        Mitä kirjoitan täällä kirjoitan oman kokemukseni perusteella, enkä yritä päteä ns. tieteellisillä argumenteilla.
        Ikäänkuin ns. "asialinjalla" voisi kyseenalaistaa narsistin uhrien kirjoituksia


      • metall-leidi

        Tämäpä onkin narsismi palsta. Ihmiset puhuvat narsismista täälä palstalla eikä ole tarkoituskaan käsitellä muita persoonallisuushäiriöiden lajeja.
        Vai pahantahtoista panettelua!!
        Ainahan narsiteja pahantahtoisesti panetellaan, rassukoita!
        Ei kyse olekaan siitä millaisioa henkisiä kärsimyksiä ne ihmiset ovat saaneet, jotka ovat joutuneet narsistin "möyhennykseen".


      • Alkuperäinen111

        Voinpa nyt kertoa että olen puolustanut tätä epäiltyä hänen lähisukulaisilleen aika monet kerrat. En siis ole pahantahtoinen enkä todellakaan panettele. Kirjoitan epäillystä sen vuoksi koska vain epäilen häntä narsistiksi tai muuten vain ongelmalliseksi persoonaksi. En halua kutsua häntä nimellä enkä halua paljastaa hänen sukupuoltaan. Muut ihmiset ovat tätä epäiltyä syyttäneet narsistiksi monet kerrat. Minä taas ajattelin aiemmin niin, että on oiva keino loukata toista narsistiksi syyttämällä. Mutta mutta. Nyt kun olen seurannut tarkemmin tämän ihmisen toimintaa, olen nähnyt asioita ikäänkuin uudessa valossa. Olen esimerkiksi huomannut että tämä henkilö kontrolloi itsensä ja muiden sanoja, olemusta ym. huomattavasti ja pakottaa muut toimimaan pieniä sääntöjään noudattaen ja puuttuu keskusteluun jossa havaitsee kielioppivirheitä. Niin paljon hän vahtaa, että lähimmäisille tulee hänen seurassaan kiusaantunut ja epämukava olo. Hän suuttuu silmittömästi jos esim. sähkölaitos ei suostu ehdottamaansa maksuaikatauluun. Hän tuntuu vaativan erikoiskohtelua viranomaisilta ym... Ei kyllä ollut tarkoitus asettua puolustuskannalle mutta tässähän tämä tuli.


      • pikkumutta.
        metall-leidi kirjoitti:

        En ota tieteellisesti vaan lähestyn asiaa oman kokemukseni perusteella. Mulla oli ystävätär jonka luokittelin parhaaksi. Kaksikymmentä vuotta oltiin tekemisissä.
        Nyt olen päässyt kyseisestä tyypistä eroon, maljani vuoti yli pari vuotta sitten.
        Sanokaa viisaat mitä tahansa, mutta minä tavallinen kansannainen voin sanoa ja vakuuttaa, että narsisti ei tunne minkäänlaista aitoa empatiaa!
        Jos muka tuntee niin narsuhan on loistava näyttelijä ja manipuloija.
        Mua kyrsii tällä keskustelupalstalla käyty "tieteellinen"keskustelu narsismista.
        En voi muuta sanoa kuin, että loppujen lopuksi oli hyvä, että ystävättäreni ylitti rajat ja suorastaan loukkaavasti raateli, että pääsin onneksi irti.
        Mitä kirjoitan täällä kirjoitan oman kokemukseni perusteella, enkä yritä päteä ns. tieteellisillä argumenteilla.
        Ikäänkuin ns. "asialinjalla" voisi kyseenalaistaa narsistin uhrien kirjoituksia

        Kaikki määreet ja termit, joillakin sinäkin narsisteja etsit ympäriltäsi ovat kotoisin tieteestä, psykiatriasta. Vai et kai väitä, että narsismi on sinun keksintösi?


      • hihikhikhlih
        pikkumutta. kirjoitti:

        Kaikki määreet ja termit, joillakin sinäkin narsisteja etsit ympäriltäsi ovat kotoisin tieteestä, psykiatriasta. Vai et kai väitä, että narsismi on sinun keksintösi?

        ole peräisin tieteestä. Tiede vain nimeää ja tutkii ilmiöitä. Esimerkiksi narsismia on todennäköisesti aina ollut, siitä on kenties kärsitty, mutta vasta jossakin vaiheessa joku keksi, että ihmisillä on persoonallisuushäiriöitä, joista yksi on narsismi. Silti tällaisia ihmisiä oli ennen nimikkeen keksimistäkin. Minulla on eräs ystävä, jota olen pitänyt aina erikoisen empatiakyvyttömänä ja joka täyttää persoonallisuushäiriön määritelmät, mutta vasta vuosia sitten oivalsin, että kyse on narsismista, koska löysin materiaalia aiheesta. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ennen tämän nimikkeen löytämistä, tiesin että tämä ihminen poikkesi valtaväestöstä.

        Eihän tiede ole luonnon kiertokulkuakaan keksinyt vaan se on olemassa itsenäisestikin ilman tiedettä. Luonnontieteilijät vain tutkivat sen ilmiöitä ja lainalaisuuksia, luokittelevat ja lajittelevat. Kuitenkin esimerkiksi susi olisi eläimenä olemassa ilman tätä luokittelua, näin me vain nimeämme sen sudeksi, joka kuuluu nisäkkäisiin..jne.


      • Ilkikurimus
        hihikhikhlih kirjoitti:

        ole peräisin tieteestä. Tiede vain nimeää ja tutkii ilmiöitä. Esimerkiksi narsismia on todennäköisesti aina ollut, siitä on kenties kärsitty, mutta vasta jossakin vaiheessa joku keksi, että ihmisillä on persoonallisuushäiriöitä, joista yksi on narsismi. Silti tällaisia ihmisiä oli ennen nimikkeen keksimistäkin. Minulla on eräs ystävä, jota olen pitänyt aina erikoisen empatiakyvyttömänä ja joka täyttää persoonallisuushäiriön määritelmät, mutta vasta vuosia sitten oivalsin, että kyse on narsismista, koska löysin materiaalia aiheesta. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ennen tämän nimikkeen löytämistä, tiesin että tämä ihminen poikkesi valtaväestöstä.

        Eihän tiede ole luonnon kiertokulkuakaan keksinyt vaan se on olemassa itsenäisestikin ilman tiedettä. Luonnontieteilijät vain tutkivat sen ilmiöitä ja lainalaisuuksia, luokittelevat ja lajittelevat. Kuitenkin esimerkiksi susi olisi eläimenä olemassa ilman tätä luokittelua, näin me vain nimeämme sen sudeksi, joka kuuluu nisäkkäisiin..jne.

        Miten joku voi lukea saman asian noin eri tavalla?

        Kirjoittajahan aivan selvällä suomen kielellä sanoo, että KAIKKI MÄÄREET JA TERMIT OVAT KOTOISIN TIETEESTÄ. Hän ei puhu mitään luonnonkiertokulusta.

        Tieteelliset termit ja määreet OVAT nimenomaan kotoisin tieteestä. Sorry, että taas korjasin.


    • Anonyymi

      "En ota tieteellisesti vaan lähestyn asiaa oman kokemukseni perusteella. Mulla oli ystävätär jonka luokittelin parhaaksi. Kaksikymmentä vuotta oltiin tekemisissä.
      Nyt olen päässyt kyseisestä tyypistä eroon, maljani vuoti yli pari vuotta sitten.
      Sanokaa viisaat mitä tahansa, mutta minä tavallinen kansannainen voin sanoa ja vakuuttaa, että narsisti ei tunne minkäänlaista aitoa empatiaa!
      Jos muka tuntee niin narsuhan on loistava näyttelijä ja manipuloija.
      Mua kyrsii tällä keskustelupalstalla käyty "tieteellinen"keskustelu narsismista.
      En voi muuta sanoa kuin, että loppujen lopuksi oli hyvä, että ystävättäreni ylitti rajat ja suorastaan loukkaavasti raateli, että pääsin onneksi irti.
      Mitä kirjoitan täällä kirjoitan oman kokemukseni perusteella, enkä yritä päteä ns. tieteellisillä argumenteilla.
      Ikäänkuin ns. "asialinjalla" voisi kyseenalaistaa narsistin uhrien kirjoituksia"....Oletko varma että henkilö ettei henkilö ole kenties PSYKOPAATTI?

    • Anonyymi

      Ei orpo ainakaan tunne.

      Täysi mätäpaise ihmiseksi. Toivottavasti käy vahinko ja pääsemme hänestä eroon

    • Anonyymi

      Voisiko kyseessä olla vaativa persoona mikä joskus sekoitetaan narsismiin? Vaativat persoonat pystyvät empatiaan, mutta he saattavat yritää kontrolloida muita ja se juurisyy voi olla jossain lapsuuden traumoissa missä heiltä on vaadittu täydellisyyttä, oltu ylikriittisiä, syytelty, vertailtu eikä olla osoitettu lämpöä, ymmärrystä tai empatiaa. Minulla oli vastaava anoppi, hän alkoi aina meille tullessaan siivoamaan, järjestelemään, kokkaamaan ja ikäänkuin otti kontrollin. Epäilen, ettei hän ollut kuitenkaan narsisti sillä ei hän tehnyt kuitenkaan siten mitään niin pahaa vaan lähinnä kaiken piti olla kuten hän haluaa ja ei ymmärtänyt oikein mikä on hänen oma koti ja mikä on jonkun muun koti. Lastansa haukkui usein osaamattomaksi ja teki mielummin lapsen puolesta asiat. Vaativat persoonat eivät siis kestä juuri sitä, että toinen tekee virheen tai jokin ei ole täydellisesti. Se tuli ilmi siinäkin kun tein vauvan töppöset, hän pilasi sen ilon tunteen minulta näkemällä siinä heti jonkun virheen, vähätteli sitä ensimmäistä työtäni eikä sanonut siitä mitään postiivista tai kannustavaa. Osti tilalle aina oman makunsa mukaisia asioita...ihminen joka vei koko tilan. Oli paljon äänessä jne. Narsiteilla se empatiakyky on olematon tai hyvin matala. Ja tavallaan kyllä joskus kiusaaminen aiheuttaa domino efektin ja se ketä on kiusattu voi omalla tavallaan alkaa kiusaamaan myös muilta kun on oppinut muilta sen mallin miten toisia kohdellaan. Joten sillätavoin viaton siihen. Häntä vastaan tosin kukaan ei juurikaan noussut, ihan tuo rauhassa meilläkin huseerasi. Jokaisella on yksilöllinen tapa reagoida kiusaamiseen. Jotkut alkavat kostaa sitä muihin vaikka siellä taustalla olisi kyky empatiaan. Itse reagoin kiusatuksi tulemiseen vetäytymällä ja olemalla yksin, mutta kaikki eivät tiedosta eivätkä reflektoi niin hyvin. Kiusaamisen aihettamat dominoefektit ovat kyllä todella ikäviä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3110
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1592
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1390
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      80
      1277
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      270
      1201
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      857
    Aihe