Paljon kysymyksiä kaksosista

vaavix2

Milloin olette joutuneet jäämään pois töistä kaksosia odottaessanne ja minkä takia? Voiko päästä sairaslomalle vaikkei olisikaan mitään ihmeellistä vaivaa? Vai alkaako äitiysloma tavllista aikaisemmin. Itse olin ajatellut olevani viimeiseen asti, mutta en tiedä onnistuuko se.
Siis voiko kaksosia odottaessa saada kaksi äitiyspakkausta ja yhden rahana?
Onko mahdollista, että kaksoset syntyisivät lähellä laskettua aikaa vai käynnistetäänkö synnytys joka tapauksessa etuajassa ja kuinka paljon etuajassa?
Onko mahdollista synnyttää molemmat alateitse?
Haluaisin mennä 4d-ultraan, koska siine pitäisi varata aikaa?

13

6750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottelija*2

      odotan parhaillani spontaaneja ei-identtisiä kaksosia rv 38. Viime viikolla oli synnytystapa-arvio, eikä sektiota edes ehdotettu eli alakautta tarkoituksena molemmat synnyttää. Määräävää on a-vauvan tarjonta. Sairaslomaakaan ei ole "tarjottu", tosin raskauteni on ollut helppo, eikä mitään ihmeellistä ole ilmennyt. Äitiysloman alkaminen määräytyy aivan kuten muillakin. Yli lasketun ajan eivät kuulemma raskautta päästä, mutta muuten ei mitään hoppua käynnistämiselle ainakaan omalla kohdallani ole.

      Itse otin kaksi pakkausta ja yhden rahana. Yksityisellä en ole käynyt ultrassa, joten siitä en tiedä mitään. Tuntuu, että muutenkin saa ultrassa juosta koko ajan (tähän mennessä noin 7 kertaa), ja raskauteni tosiaan edennyt aivan normaalisti.

      • ymmyrkkä

        "odotan parhaillani spontaaneja ei-identtisiä kaksosia rv 38."
        "Itse otin kaksi pakkausta ja yhden rahana."

        Miten on mahdollista, et sait kaksi pakkausta ja vielä rahankin??


      • jkhjhöjh
        ymmyrkkä kirjoitti:

        "odotan parhaillani spontaaneja ei-identtisiä kaksosia rv 38."
        "Itse otin kaksi pakkausta ja yhden rahana."

        Miten on mahdollista, et sait kaksi pakkausta ja vielä rahankin??

        Kelan sivuilta:

        "Monikkoperheelle korotettu äitiysavustus

        Jos saat samalla kertaa useampia lapsia, äitiysavustustasi korotetaan niin, että saat toisesta lapsesta kaksi, kolmannesta kolme jne. äitiysavustusta. Saat siis kaksosista yhteensä kolme pakkausta tai 420 euroa (ensimmäisestä lapsesta 140 euroa ja toisesta 2 x 140 euroa). Kolmosille äitiysavustus on kuusi äitiyspakkausta tai 840 euroa (140 euroa 2 x 140 euroa 3 x 140 euroa). Voit myös valita äitiyspakkausten ja rahan yhdistelmän."


      • ...

        olitko todellakin töissä äitiysloman alkuun asti? Millainen työ sulla on, onko fyysisesti kuinka rasittava? Mulle sanottiin ekassa neuvolassa, että rv 28 pistetään viimeistään saikulle kaksosten odottajat. Mulla on raskas työ, joten varmaan pistetäänkin (nyt vasta viikko 11 menossa). Mutta luulin, että se on ihan yleinen käytäntö.


      • odottelija*2
        ... kirjoitti:

        olitko todellakin töissä äitiysloman alkuun asti? Millainen työ sulla on, onko fyysisesti kuinka rasittava? Mulle sanottiin ekassa neuvolassa, että rv 28 pistetään viimeistään saikulle kaksosten odottajat. Mulla on raskas työ, joten varmaan pistetäänkin (nyt vasta viikko 11 menossa). Mutta luulin, että se on ihan yleinen käytäntö.

        tosin työ pelkkää "aivotyötä", liikkua ei tarvitse välttämättä lainkaan. Neuvolasta täytyy sanoa valitettavasti sen verran, että ainakin meillä "kaksostietämys" on ollut melkeinpä ala-arvoista. Neuvolassa on keskitytty kertomaan lähinnä keskosuudesta muun muassa sairaala-ajan pituudesta, sairastavuudesta, neurologisista häiriöistä ym =(. Onkin tehnyt mieleni kysyä ovatko he ymmärtänet väärin, että odotan keskosia, enkä kaksosia... Tilastollisesti kaksoset kuitenkin syntyvät "vasta" viikolla 37, ja pienipainoisuuskin liittyy ensisijassa mahdolliseen raskausviikkojen vähyyteen, eikä kaksosuuteen. Lisäksi tieto Kelan monikkoetuuksista on ollut minulta neuvolalle päin...Sen sijaan ultrayksikössä on tieto ollut erittäin kattavaa, eikä mitään "pirujen maalailuja" ole todellakaan ollut, vaan lunkisti ollaan edetty.

        Kaksosraskauksista on todella paljon villejä juttuja liikkeellä, ja aluksi kauhistelin niitä itsekin. Netissä tuntuu olevan juttuja pääosin vain siitä, mitä kaikkea voi mennä pieleen. Toki paljon varmasti myös riippuu kaksosraskauden tyypistä, ja tosiaan omasta terveydentilasta. Omasta puolestani voin vain sanoa, että raskauteni on sujunut alusta asti tosi helposti, ilman pahoinvointeja ym. Nyt vain jännittää saanko synnytyksen käynnistymään kotikonstein, sillä la lähenee uhkaavasti =)=) Tsemppiä odotukseen ja onnittelut vielä kaksosista.


      • ed.
        odottelija*2 kirjoitti:

        tosin työ pelkkää "aivotyötä", liikkua ei tarvitse välttämättä lainkaan. Neuvolasta täytyy sanoa valitettavasti sen verran, että ainakin meillä "kaksostietämys" on ollut melkeinpä ala-arvoista. Neuvolassa on keskitytty kertomaan lähinnä keskosuudesta muun muassa sairaala-ajan pituudesta, sairastavuudesta, neurologisista häiriöistä ym =(. Onkin tehnyt mieleni kysyä ovatko he ymmärtänet väärin, että odotan keskosia, enkä kaksosia... Tilastollisesti kaksoset kuitenkin syntyvät "vasta" viikolla 37, ja pienipainoisuuskin liittyy ensisijassa mahdolliseen raskausviikkojen vähyyteen, eikä kaksosuuteen. Lisäksi tieto Kelan monikkoetuuksista on ollut minulta neuvolalle päin...Sen sijaan ultrayksikössä on tieto ollut erittäin kattavaa, eikä mitään "pirujen maalailuja" ole todellakaan ollut, vaan lunkisti ollaan edetty.

        Kaksosraskauksista on todella paljon villejä juttuja liikkeellä, ja aluksi kauhistelin niitä itsekin. Netissä tuntuu olevan juttuja pääosin vain siitä, mitä kaikkea voi mennä pieleen. Toki paljon varmasti myös riippuu kaksosraskauden tyypistä, ja tosiaan omasta terveydentilasta. Omasta puolestani voin vain sanoa, että raskauteni on sujunut alusta asti tosi helposti, ilman pahoinvointeja ym. Nyt vain jännittää saanko synnytyksen käynnistymään kotikonstein, sillä la lähenee uhkaavasti =)=) Tsemppiä odotukseen ja onnittelut vielä kaksosista.

        ja äitiysvapaalle voi jäädä varhennettuna, koska kaksosista saatava vapaan pidennys kompensoi sitten loppupäätä.


      • vuosi sitten
        ymmyrkkä kirjoitti:

        "odotan parhaillani spontaaneja ei-identtisiä kaksosia rv 38."
        "Itse otin kaksi pakkausta ja yhden rahana."

        Miten on mahdollista, et sait kaksi pakkausta ja vielä rahankin??

        Vuosi sitten kaksoset synnyttäneenä otin yhden pakkauksen ja 2Xrahana. Monikko perheet saa korotettuna. Ja se onkin sitten ainoa korotus mistään. Kotihoidon tuki on normaali yksi lapsi alle kouluikäisenkorotus. Rahat eivät meinaa riittää mihinkään. Äitiysloma alkaa 60pv aikaisemmin tai 60pv myöhemmin,kuin normaalisti.


      • äet
        vuosi sitten kirjoitti:

        Vuosi sitten kaksoset synnyttäneenä otin yhden pakkauksen ja 2Xrahana. Monikko perheet saa korotettuna. Ja se onkin sitten ainoa korotus mistään. Kotihoidon tuki on normaali yksi lapsi alle kouluikäisenkorotus. Rahat eivät meinaa riittää mihinkään. Äitiysloma alkaa 60pv aikaisemmin tai 60pv myöhemmin,kuin normaalisti.

        Jos et itse halua käyttää tuota toisesta vauvasta lisäksi tulevaa 60 arkipäivää, niin äiti voi sen siirtää isälle. Tuohon pitää olla kelalla molempien suostumus. J amikä parasta sen saa käyttää isä kun haluaa. Esim; Jos isä pitää ensin isyyslomansa ja haluaa jatkaa lomaansa niin saa käyttää äidin ollessa kotona tuon 60 arkipäivää. Tai isä pitää ensin isyyslomansa ja muutaman kk päästä sen ylimääräisen 60 arkipäivää.

        Näin jälkiviisaana en ottaisi ukkoa, vaikka kuinka olisi kotiin putkeen tuota aikaa, koska.. Kun tytöt alkoivat haluta ja tahtoa kaikkea yhtä aikaa, en millään revennyt molempiin suuntiin ja toinen joutui odottelemaan eli enemmän miehestä olisi apua n.puolesta vuodesta eteenpäin. :)

        Onnea monikko odottajille ja jo saaneille! Tiesittehän monikoille tarkoitetusta foorumista; monikko-onnea.


      • Ivf 82
        ... kirjoitti:

        olitko todellakin töissä äitiysloman alkuun asti? Millainen työ sulla on, onko fyysisesti kuinka rasittava? Mulle sanottiin ekassa neuvolassa, että rv 28 pistetään viimeistään saikulle kaksosten odottajat. Mulla on raskas työ, joten varmaan pistetäänkin (nyt vasta viikko 11 menossa). Mutta luulin, että se on ihan yleinen käytäntö.

        Mulla myös erittäin fyysisesti raskas työ,ja lääkäri sanoi myös heti alussa etten voi mennä töihin kun pitäis hoitovapaa loppua huhtikuussa(LA 19.8).Syynä juuri se,että halutaan vielä entisestään vähentää sitä ennen aikaista synnytystä..en tiedä onko käytäntö eri ensimmäistä kertaa synnyttävän ja jo kertaalleen synnyttäneen kanssa.Itse jään ihan suosiolla saikulle,mahan koko estäisi luultavasti tyystin työni teon,varsinkin kun mulle tulee jo yksikköraskaudestakin kammottavan kokonen maha:D


    • Äiti jo

      Itse jäin saikulle 26 3 lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi. Ei ne saikulle kovin herkästi päästänyt minua kun kyselin ennen tuota. Ei niitä kiinnostanut edes se etten fyysisesti pystynyt enää tekemään töitä edes kun maha oli jo niin suuri tuossa vaiheessa. Riippuu tietysi lääkäristä.

      Äitiysloma alkaa normaaliin ajankohtaan eikä sitä ole järkeä aloittaa varhennettuna. Saapahan olla sitten pidempään kotona lasten kanssa. Usein kuitenkin se sairasloma alkaa hyvissä ajoin ennen äitiyslomaa.

      Itse otin kaksi pakkausta ja yhden rahan.

      Voi synnytys mennä lähelle laskettua aikaa ja usein kyllä syntyy ennen sitä mutta täysiaikaisuus ei ole mikään mahdottomuus. Itse synnytin rv 34 ja alateitse tulivat molemmat. Alateitsesynnytyspäätökseen vaikuttaa lasten tarjonta. Yleensä jos A-vauva on raivotarjonnassa harkitaan alatiesynnytystä. Jos molemmat on raivotarjonnassa lähdetään synnyttämään alateitse jos ei ole mitään muuta lääketieteellistä estettä.

      4-d:stä en tiedä kun noita ultria oli 2 viikon välein julkisella niin en kokenut tarvetta käydä erikseen yksityisellä.

      Rekisteröidy monikko-onnea foorumille. Siellä on paljon asiaa ja vertaistukea odotukseen!

    • werty&morty

      Olipa mukava lukea asiallisia vastauksia täältä! Odotan kaksosia, itselläni ennenaikaisuuden uhka heikon kohdunkaulan ja aiempien ennenaikaisten synnytysten vuoksi, joten olen ollut täydessä vuodelevossa osastolla nyt 2,5 kk - tällä hetkellä menossa rv 30. Tällaiseen tilanteeseen on tuonut lohtua kevyt.net, keskosvanhempien suljettu keskustelufoorumi.

    • juliadri

      Milloin olette joutuneet jäämään pois töistä kaksosia odottaessanne ja minkä takia?
      Mulle lääkäri sanoi että jokatapauksessa joudun varmaan jäämään saikulle noin 1kk ennen äitiysloman alkua, vaikkei ongelmia olisikaan. Täytyy muistaa että kyseessä on riskiraskaus, ei suinkaan mikään normi-raskaus! Jäin siis viikoilla 32 ja olo oli normaali, tosin väsynyt

      Voiko päästä sairaslomalle vaikkei olisikaan mitään ihmeellistä vaivaa?
      Kyllä voi. Pelkkä väsymyskin riittää.

      Vai alkaako äitiysloma tavllista aikaisemmin. Itse olin ajatellut olevani viimeiseen asti, mutta en tiedä onnistuuko se.
      Äitiysloma alkaa aina 1kk ennen LA:ta. Jos lapsi/lapset syntyvät ennen sitä, äitiysloma alkaa lapsen syntymäpäivänä ja vastaavasti jatkuu kuukauden pidempään siellä loppupäässä.

      Siis voiko kaksosia odottaessa saada kaksi äitiyspakkausta ja yhden rahana?
      Juuri näin. Voit valita minkä tahansa yhdistelmän äitiysavustuksia. Kolmeen olet oikeutettu.

      Onko mahdollista, että kaksoset syntyisivät lähellä laskettua aikaa vai käynnistetäänkö synnytys joka tapauksessa etuajassa ja kuinka paljon etuajassa?
      Lapset voivat hyvin syntyä laskettuna aikana. Seuranta on tosin tiivistä ja yliajalle ei päästetä.

      Onko mahdollista synnyttää molemmat alateitse?
      Kyllä. Jos molemmat ovat hyvässä asennossa ja voivat hyvin ja että synnytys etenee normaalisti. Paljon syntyy kaksosia alateitse normaalisti.

      Haluaisin mennä 4d-ultraan, koska siine pitäisi varata aikaa?
      Tästä ei ole kokemusta ;)

      Terv. Jo 4,5 vuotiaiden kaksosten äiti ( syntyivät pienikokoisina, alle 1,5kg 34 2 raskausmyrkytyksen seurauksena )

    • Babboon

      "Vai alkaako äitiysloma tavllista aikaisemmin. Itse olin ajatellut olevani viimeiseen asti, mutta en tiedä onnistuuko se. Äitiysloma alkaa aina 1kk ennen LA:ta. Jos lapsi/lapset syntyvät ennen sitä, äitiysloma alkaa lapsen syntymäpäivänä ja vastaavasti jatkuu kuukauden pidempään siellä loppupäässä."

      TAI jos aloittaa äitiysloman varhennettuna, niin silloin se alkaa 50 vrk ennen laskettua aikaa. Ja vähennetään siis loppupäästä...

      "Haluaisin mennä 4d-ultraan, koska siine pitäisi varata aikaa?" Meillä ultraus kaksosista kahden viikon välein ja joka kerralla myös 4D-ultra, joten erikseen ei ole tarvinnut 4D-ultraa varailla.

      Itse otin kaksi äitiyspakkausta ja yhden rahana, kelpo ratkaisu. Nyt on tarvittavia tavaroita vaikka miten alkuun pääsyyn ja 140 eurolla sai vielä vaikka mitä kivaa pikkuisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1649
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1056
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      134
      972
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      73
      857
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      856
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      828
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe