mikään ei enää imeydy???

paranemaan_päin

Hellou,

olen anoreksiaa ja bulimiaa n.4 vuotta sairastanut nainen. Paraneminen on lähtenyt-lopultakin!- jollain lailla käyntiin pitkien vuosien jälkeen. oskentelua on enää maksimissaan kerran viikossa tai kahdessa, ja kiellot ruokien suhteen ovat harventuneet. syön kaikkea laidasta laitaan ja olo on ollut pääsääntöisesti todella hyvä!

Painossa ei kuitenkaan ole tapahtunut muutoksia. Vatsa toimii liiankin hyvin(jopa 3krt päivässä), ja uloste on löysää... nälkä vaivaa jatkuvasti ja syön oikeasti suuriakin määriä välttelemättä mitään ruoka-aineita! ajoittain olen sortunut ahmimaan oikein kunnolla ilman oksentelua (niin että vatsa on ihan piukeana; suklaata,keksejä,oikeaa ruokaa...) ja sen jälkeen seuraavana aamuna vatsa vasta toimiikin erinomaisesti ja tyhjenee täysin!!! Surullista kyllä; olen tästä havainnosta varsin tyytyväinen :( voin syödä MITÄ TAHANSA, isojakin määriä, liikkumatta, eikä kropassa tapahdu muutoksia ja kaikki tulee pian ulos. mitat ovat 173/42.

Toki tästä olisi ehkä syytä huolestua, jos todella haluan parantua... mutta tekin varmasti s.häiriöisinä voitte ymmärtää, että mielihyvän tunne kasvaa jos huomaa että paino pysyy vakiona ja saa nauttia ruoasta. :S Ristiriitaista...

Voiko anoreksia/bulimia aiheuttaa "lopullisen" imeytymishäiriön, jonka seurauksena ruoka menee pääsääntöisesti vaan ruonsulatuskanavan läpi? vai onko tämä ehkä vaan joku vaihe parantumisessa, ja pian aineet alkavatkin imeytyä ja lihon aivan muodottmaksi!!!? :(

5

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystävä*

sulta otettu helikobakteeri-testi? Kannattais ottaa. Ja otata myös muitakin verikokeita.
      Oireet viittaavat helikobakteeriin. Siihen on tehokas hoito. Hoitamattomuus taas voi aiheuttaa vatsasyöpää.

• jazzierthanyou

Entä keliakia? Jos oot pitkään (tai edes vähän aikaa) ollut ilman viljatuotteita, sun suolisto voi nyt hylkiä niitä; suolistonukka tuhoutuu ja ravintoaineet jää imeytymättä.

Jos uskallat (vaarat varmaan ymmärrät..) voit yrittää olla 1-3vk ilman viljatuotteita, ja katsoa miten tilanne kehittyy?

Ja kannattaa muutenkin käydä lääkärissä puhumassa ja saamassa neuvoja. :)

Paraneminen kannattaa. Elämä voittaa. Maailma on oikeastaan aika kiva paikka kun sille antaa mahdollisuuden. Uskon että pystyt tähän!

• miltei-paratumassa

hurjasti kiitosta asiallisista vastauksista. en ole mitään testejä lähtenyt ottamaan sen jälkeen kun pääsin sairaalan sisäosastolta viime syksynä. jotenkin kammoksun nyt kaikkia testejä, pelkään ja tiedän että luvut on pielessä moneen suuntaan. mitä siinä pelkään? niin.. sitä että joudun takaisin osastolle, minne oikeastaan kuuluisinkin, ja toisaalta pelkään että luvuista paljastaa ajoittainen oksentelu, tai vielä pahempaa; sellaisia s.häiriön aiheuttamia seurauksia joille ei ole enää mitään tehtävissä :(:( pelkoja liittyy paljon tähän sairauteen. luulin jo pitkään että olen lopullisesti parantunut, meni syömiset hyvin enkä edes ajatellut asiaa!!! mutta sitten kaikki palasi takaisin hitaasti ja sairaalloisesti, kun palasin tuttuun ympäristöön---ympäristöön jossa olin "tottunut" sairastamaan :( :(

onko teillä samanlaisia kokemuksia.. ? että tietyt paikat muistuttavat sairaudesta ja saavat siksi helposti palaaman vanhaan kuvioon?

• jazzierthanyou
        miltei-paratumassa kirjoitti:

hurjasti kiitosta asiallisista vastauksista. en ole mitään testejä lähtenyt ottamaan sen jälkeen kun pääsin sairaalan sisäosastolta viime syksynä. jotenkin kammoksun nyt kaikkia testejä, pelkään ja tiedän että luvut on pielessä moneen suuntaan. mitä siinä pelkään? niin.. sitä että joudun takaisin osastolle, minne oikeastaan kuuluisinkin, ja toisaalta pelkään että luvuista paljastaa ajoittainen oksentelu, tai vielä pahempaa; sellaisia s.häiriön aiheuttamia seurauksia joille ei ole enää mitään tehtävissä :(:( pelkoja liittyy paljon tähän sairauteen. luulin jo pitkään että olen lopullisesti parantunut, meni syömiset hyvin enkä edes ajatellut asiaa!!! mutta sitten kaikki palasi takaisin hitaasti ja sairaalloisesti, kun palasin tuttuun ympäristöön---ympäristöön jossa olin "tottunut" sairastamaan :( :(

onko teillä samanlaisia kokemuksia.. ? että tietyt paikat muistuttavat sairaudesta ja saavat siksi helposti palaaman vanhaan kuvioon?

Haluatko itsesi kuntoon vai et?
        -> Mene lääkäriin, jos vastaat "kyllä", mutta varsinkin, jos vastaat "en".

Sinulla on sairashistoriaa ilmeisesti jo jonkun verran. Eli tiedossa edes joku/useampi kontakti, jota kautta saat tilanteesi rauhoittumaan ja pysähtymään? Ja sitten käännät sen suntaa.

Tiedätkin tämän varmasti, mutta älä ole vihainen (tms.) itsellesi. Paranemiseen liittyy takapakkeja. Kaksi askelta eteen, yksi taakse. Pikkuhiljaa; kaikki lähtee ihan pienistä arjen päätöksistä.

Sinun on mahdollista parantua.

Tuosta sairauden puhkeamisesta tietyssä ympäristössä: en tiedä, onko tämä ihan sama asia, mutta kirjoitan sen tähän ihan jo senkin takia, että itsekkin haluan purkautua johonkin.
        En koe normaalipainoisuutta vastenmielisenä, mutta olen ammatiltani tanssija, ja tanssipiireissä kyllä tiedetään toisten syömishäiriöt ihan yleisesti. Jos/kun painoni nousee, siitä puhutaan. Ehkä positiivisessa valossa, mutta kumminkin. Se huomioidaan. Normaalielämässä olisin mielelläni normaalipainoinen, mutta tanssijana (syömishäiriöisenä), se on vaikeaa! Ehkä siksi, että painooni kiinnitetään huomiota, olin sitten ali- normaali tai ylipainoinen. Ja minun "kuuluu" olla alipainoinen, koska minulla on anoreksia. Vähän sama, kuin ala-asteella jonkun "kuuluu" olla pelle, ja jonkun "kuuluu" olla prinsessa. Sitä vain käyttäytyy siten, kun oletetaan.. Aika kurjaa; kaikkien kannalta!

• lilac pompom
        jazzierthanyou kirjoitti:

Haluatko itsesi kuntoon vai et?
        -> Mene lääkäriin, jos vastaat "kyllä", mutta varsinkin, jos vastaat "en".

Sinulla on sairashistoriaa ilmeisesti jo jonkun verran. Eli tiedossa edes joku/useampi kontakti, jota kautta saat tilanteesi rauhoittumaan ja pysähtymään? Ja sitten käännät sen suntaa.

Tiedätkin tämän varmasti, mutta älä ole vihainen (tms.) itsellesi. Paranemiseen liittyy takapakkeja. Kaksi askelta eteen, yksi taakse. Pikkuhiljaa; kaikki lähtee ihan pienistä arjen päätöksistä.

Sinun on mahdollista parantua.

Tuosta sairauden puhkeamisesta tietyssä ympäristössä: en tiedä, onko tämä ihan sama asia, mutta kirjoitan sen tähän ihan jo senkin takia, että itsekkin haluan purkautua johonkin.
        En koe normaalipainoisuutta vastenmielisenä, mutta olen ammatiltani tanssija, ja tanssipiireissä kyllä tiedetään toisten syömishäiriöt ihan yleisesti. Jos/kun painoni nousee, siitä puhutaan. Ehkä positiivisessa valossa, mutta kumminkin. Se huomioidaan. Normaalielämässä olisin mielelläni normaalipainoinen, mutta tanssijana (syömishäiriöisenä), se on vaikeaa! Ehkä siksi, että painooni kiinnitetään huomiota, olin sitten ali- normaali tai ylipainoinen. Ja minun "kuuluu" olla alipainoinen, koska minulla on anoreksia. Vähän sama, kuin ala-asteella jonkun "kuuluu" olla pelle, ja jonkun "kuuluu" olla prinsessa. Sitä vain käyttäytyy siten, kun oletetaan.. Aika kurjaa; kaikkien kannalta!

jos sun "kuuluu" olla alipainoinen, se on turhan iso osa identiteettiäs:( ymmärrän hyvin vaikken itse ole tanssija eikä mulla ole mitään "syytä" pysyä hoikkana (anoreksia-aikana olin alipainoinen, mutta nyt normaalissa painossa), paitsi se miten muut kiinnittää huomiota painoon. se haittaa parantumista yllättävän paljon, tiedän, ettei terveet ihmiset niin ajattele, mutta jos lihon, olen epäonnistunut. no, se on jo tapahtunut, joten mitä menetettävää mulla on? olen samassa painossa kuin terveenä ollessani, joten miksi hitossa pidän kiinni sairaudestani? koska se on jotain, mitä multa ei saa vietyä, se on mun identiteetti.

aloittajalle, oon onnellinen puolestas:) luultavasti, jos sairastaa pitkään, ihmisen elimistössä tapahtuu muutoksia, joiden korjaantumiseen menee aikaa. kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä, keliakia todellakin on mahdollinen (pelotella en halua), jos olet pitkän aikaa välttänyt viljatuotteita, syönyt niitä paljon vähemmän. omat keliakia-arvoni ovat nousseet sairastamiseni aikana, mutten tiedä johtuuko se anoreksiasta vai laksatiivien käytöstä...:/ tietty ruokavalion muuttaminen voi aiheuttaa vaikka mitä "häikkää" ja korjaantuu aikanaan, mutta ehkä tosiaan kannattaa käydä testeissä, sillä pidemmän päälle imeytymishäiriö aiheuttaa puutosta.

iloinen olen puolestas ja aika ylpeä:) onnea ja hyvää jatkoa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe