Moi.
Olen menossa paksusuolen leikkaukseen ja haluaisin nyt kysellä onko kenellekään tehty tätä leikkausta ja millainen leikkaus itsessään oli?
Sen kuitenkin jo tiedän mitä leikkauksessa tehdään, mutta haluaisin nyt kuulla miten muilla on tuo paraneminen leikkauksesta onnistunut ja onnistuiko kyseinen leikkaus odotetusti.
Millaista elämä on leikkauksen jälkeen? Onko vessassa käynti tihentynyt ja millaisia muutoksia leikkaus toi tullessaan?
Tärkein kysynys, että voiko leikkauksen jälkeen alkaa elämään taas normaalia elämää?
Paksusuolen leikkaukseen
9
1378
Vastaukset
- pkasunsuolensyöpä
Tarkoiatko ehkä että osa suolta leikataan pois. Se leikkaus voi olla erilainen riippuen minkä pätkän leikkaavat pois. Minulta leikattiin ohutsuolen ja paksusuolen välissä oleva osa pois sekä koko vasenpuolen paksuasuolta. Hyvin toimiin, ei minkäälaisia ongelmia.
- aina kipeä
Mulla poistetaan luultavimmin tuo sigmasuoli, koska se on kaikista pahin divertikkelipesä joka tulehtuu jatkuvasti.
- paulamummu
aina kipeä kirjoitti:
Mulla poistetaan luultavimmin tuo sigmasuoli, koska se on kaikista pahin divertikkelipesä joka tulehtuu jatkuvasti.
Vaihda viljakuitu kokonaan pois ja lisää luonnollisia rasvoja ruokaa, kuten suolatonta voita. Lääkkeistäkin s e vaiva voi johtua. Monelta varmaan on poistettu turhaankin suoli. Jos on vaarana megacolon, on se leikkaus pakko tehdä ja pian, mut hiilarit minimiin kans, jos jossakin on tulehdusta, sillä juuri ne pöpöt sitä tarvitsee. Mitä lääkkeitä olet käyttänyt? Osa saattaa estää paranemista ja osa aiheuttaa haavoja suolistoon, niitä aftoja:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/haavoista.htm
- FinnAmerican
Minulta otettiin koko paksusuoli ja perasuoli pois 4 vuotta sitten syopasolujen vuoksi. Vielakin on opettelemista mika ruokavalio aiheuttaa ongelmia. Kipuja ei ole ollut sitten leikkauksen, mutta vessaa pitaa kayttaa useammin, noin 4-6 kertaa paivassa. Kylla mina pystyn elamaan ihan normaalia elamaa. On pidettava paivakirjaa niin pystyt seuramaan mika aiheuttaa mitakin. Kyllahan sita voisi olla kotona vaan ja saalia itseaan, mutta on vain ajateltava etta asiat voisi olla viela huonommin. Onnea leikkaukseen!
- the man
Maaliskuussa leikattiin 40 cm pätkä pois paksusuolesta divertikkeli vaivojen takia. Paraneminen sujui suht hyvin siihen saakka kun pisimmän (5-6 cm) leikkaushaavan alle ilmestyi parin viikon kuluttua leikkauksesta joku patti joka oli erittäin kipeä. Kuulemma hyytynyttä verta tms ja poistui sitten itsestään muutamassa viikossa. Ensimmäisinä viikkoina oli ajoittain jatkuva tarve vessassa käyntiin ja pientä kipua alaselässä. Pari kuukautta leikkauksen jälkeen alkoivat kaikki pienetkin vaivat olemaan kokomaan ohitse ja nykyään kaikki toimii aivan normaalisti ilman minkäänlaisia vaivoja.
- myrtsi
Minulta leikattiin myös 40 cm. Kaikki meni ihan hyvin , mutta 2 kuukauden kuluttua joku tulehtui suolessa taas. Kaikki entisellään. Arvatkaa harmittaako.Kaikki alkaa alusta, kipu, antibiootit, pelot tulevasta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
- Yx vaan
myrtsi kirjoitti:
Minulta leikattiin myös 40 cm. Kaikki meni ihan hyvin , mutta 2 kuukauden kuluttua joku tulehtui suolessa taas. Kaikki entisellään. Arvatkaa harmittaako.Kaikki alkaa alusta, kipu, antibiootit, pelot tulevasta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Myrtsille!
Voi kun ikävä kuulla, että hoito alkaa alusta eikä leikkaus auttanut.
Itse olen menossa tähystykseen huomenna, eli kaikki vielä edessä.
Enemmän kuin kuin itse tähystys jännittää mikä on tuomio. Olen pari kertaa ollut tiputuksessa kun tulehdus äitynyt pahaksi ja kovilla antibioottikuureilla. Vaiva kiusannut kolmatta vuotta.
Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville!
- suolekas
Menkää ihmeessä tuonne CC-palstalle kokemuksienne kanssa, siellä löytyy vertaistukea ja tietoa näistä paljonkin!
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
VHH-ruokavalio auttaa usein, mutta jos suoli on todella pahassa kunnossa, niin vaikeahaan se sitten on... VHH ruokavalio ei paranna kokonaan, mutta helpottaa.- myrtsi
Kyseessä ei ole CC, vaan divertikuloosi. Siis noilta sivuilta ei löydy vertaistukea tähän vaivaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829