Onko kenelläkään TOS-oireyhtymä aiheuttanut veritulppaa? Olen juuri 30v täyttänyt nainen ja minulla todettiin toukokuun lopussa veritulppa oikeassa solislaskimossa. Juhannuksena tilanne taas pahentui Marevan-lääkityksestä huolimatta ja jouduin uudestaan sairaalaan. Nyt sitten pistän Klexanea itseeni 2 kertaa päivässä. Tällä hetkellä käsi on levossa suht normaali, mutta sinertyy ja turpoaa, kun sitä käyttää.
Eilen kävin yksityisellä puolella verisuonikirurgilla, joka oli sitä mieltä että tulppa johtuu TOS-oireyhtymästä. Mitään hermo-oireita minulla ei koskaan ole ollut, mutta oikeasta kädestä katosi pulssi tietyissä testiliikkeissä. Tänään olen menossa ultraäänitutkimukseen, jossa tutkitaan verisuonten virtauksia. Hoidoksi kirurgi ehdotti 1. kylkiluun poistoa.
Onko kenellekään tehty kyseistä operaatiota? Miten pitkä on ollut toipuminen ja onko mahdollisesti tullut haittavaikutuksia. Voiko operaation jälkeen käydä esim. punttisalilla?
TOS ja siitä johtuva veritulppa
82
14559
Vastaukset
- tulppa321
Mikä on TOS- oireyhtymä? Minulla on samankaltainen vaiva ja olen leikkausjonossa juuri tuon kylkiluun poistoon.
Olen 18 vuotias nainen. Minulla todettiin veritulppa samasta paikasta keväällä. Minulla oli samat oireet ja niiden lisäksi outoa särkyä ja puutuneisuutta. Itse olin sairaalassa viikon. Minulle tehtiin paikallisliuotus sekä pallolaajennus. Ja sairaalan jälkeen söin marevania sekä vajaat 2 viikkoa piikitin klexanea. Marevanin oli tarkoitus jatkua n puoli vuotta. Minulla kuitenkin todettiin uusintatukos magneettikuvauksissa marevanista huolimatta, joka oli ollut koko ajan hoitotasolla. Marevan vaihdettiin klexaneen. Olen nyt tässä pari kuukautta piikitellyt itseäni 2 kertaa päivässä. Maha on kauheassa kunnossa ja rahaa menee. Nyt olen leikkausjonossa. Minulta siis poistetaan ylin kylkiluu, joka ilmeisesti tulpan aiheuttaa. Se kohta on kuulemma normaalistikin ahdas ja minulla se on vielä ahtaampi. Muita veritulpan aiheutajia minulla ei ole, söin kyllä aiemmin e-pillereitä, mutta ne lopetettiin heti kun ensimmäisen kerran selvisi että minulla on tukos.
Tämän vaivan takia on vähän mennnyt elämä pieleen, töissä en ole voinut käydä oikeastaan koko kesänä, koska käteni turpoaa ja alkaa punottaa jotain sillä tehdessä. Sairaslomalla siis. Kävin ennen kuntosalilla ja jumpassa usein, nyt voin tehdä vain sellaista lihaskuntoa/liikkeitä mikä ei rasita käsiä ollenkaan. Eli oireita tulee jo pelkästään jos käsi on ylöspäin. Minulla ei vissiin enää olen kunnollista tulppaa ( 2kk piikitettyäni) mutta oireet tulevat siitä kun käsi nousee ylös jolloin laskimo painuu kasaan ahtauden vuoksi. Toivottavasti pääsen leikkaukseen mahd pian ja sen jälkeen olen taas kunnossa.- vena subclavia
Thoracic outlet syndroma (TOS) on oireyhtymä, yleisnimitys erilaisille neurovaskulaarisille toiminnallisasteisille oireille tai puristustiloille kaularangan ja kainalon välisellä alueella. Toiminnallisen häiriön tai kompression syy voi olla luustossa, lihaksissa tai sidekudosjuosteissa. Kompressio voi olla synnynnäinen ja toiminnallinen häiriö hankittu - toisaalta synnynnäiset tekijät altistavat toiminnalliselle häiriölle. Synnynnäisinä syinä ovat esimerkiksi kaulakylkiluun tai fibroottisten juosteiden osittain tai täysin aiheuttama TOS oireilu. (kopioitu suoraan osoitteesta http://www.fysiatria.net/TOS.html)
Minullakaan ei Marevan hoito toiminut, vaikka se oli koko ajan hoitotasolla. UÄ-tutkimus puolsi verisuoniperäistä TOS:ssia, joten leikkausjonoon minäkin sitten jouduin. Nyt vaan odottelen kutsua sairaalaan ja sieltä sitten lähetettä toiseen sairaalaan leikattavaksi. Tosi pirullinen vaiva tämä on. Sairaslomalla olen ollut toukokuun lopusta ja töihin en voi mennä ennen kuin käsi on normaali. Nyt vaan pelkään, että käsi ei koskaan enää tulekaan normaaliksi, kun se nyt rasituksessa turpoaa ja sinertyy. Jos ei kättä saada normaaliksi en valitettavasti voi jatkaa nykyisessä työssäni, sillä kättä on pystyttävä käyttämään 100 prosenttisesti.
Myös minä kävin kuntosalilla ja lisäksi juoksemassa ennen tulpan syntyä. Nyt ottaa valtavasti päähän, kun mitään ei voi tehdä. Minun piti juosta ½-maratooni tämän viikon lauantaina, mutta en nyt sitten sattuneesta syystä juokse (tosin en kyllä olis ilman tulppaakaan pystynyt juoksemaan, kun oikeassa polvessa on limapussin ja jänteiden kiinnityskohdan tulehdus, joka alkoi vaivaamaan pääsiäisenä ja pahentui 6vk juoksutauosta huolimatta juuri ennen tulpan toteamista. Ainut hyvä puoli tässä on se, että tuleepahan nyt sairastettua kaksi tautia samaan aikaan). - tulppa321
vena subclavia kirjoitti:
Thoracic outlet syndroma (TOS) on oireyhtymä, yleisnimitys erilaisille neurovaskulaarisille toiminnallisasteisille oireille tai puristustiloille kaularangan ja kainalon välisellä alueella. Toiminnallisen häiriön tai kompression syy voi olla luustossa, lihaksissa tai sidekudosjuosteissa. Kompressio voi olla synnynnäinen ja toiminnallinen häiriö hankittu - toisaalta synnynnäiset tekijät altistavat toiminnalliselle häiriölle. Synnynnäisinä syinä ovat esimerkiksi kaulakylkiluun tai fibroottisten juosteiden osittain tai täysin aiheuttama TOS oireilu. (kopioitu suoraan osoitteesta http://www.fysiatria.net/TOS.html)
Minullakaan ei Marevan hoito toiminut, vaikka se oli koko ajan hoitotasolla. UÄ-tutkimus puolsi verisuoniperäistä TOS:ssia, joten leikkausjonoon minäkin sitten jouduin. Nyt vaan odottelen kutsua sairaalaan ja sieltä sitten lähetettä toiseen sairaalaan leikattavaksi. Tosi pirullinen vaiva tämä on. Sairaslomalla olen ollut toukokuun lopusta ja töihin en voi mennä ennen kuin käsi on normaali. Nyt vaan pelkään, että käsi ei koskaan enää tulekaan normaaliksi, kun se nyt rasituksessa turpoaa ja sinertyy. Jos ei kättä saada normaaliksi en valitettavasti voi jatkaa nykyisessä työssäni, sillä kättä on pystyttävä käyttämään 100 prosenttisesti.
Myös minä kävin kuntosalilla ja lisäksi juoksemassa ennen tulpan syntyä. Nyt ottaa valtavasti päähän, kun mitään ei voi tehdä. Minun piti juosta ½-maratooni tämän viikon lauantaina, mutta en nyt sitten sattuneesta syystä juokse (tosin en kyllä olis ilman tulppaakaan pystynyt juoksemaan, kun oikeassa polvessa on limapussin ja jänteiden kiinnityskohdan tulehdus, joka alkoi vaivaamaan pääsiäisenä ja pahentui 6vk juoksutauosta huolimatta juuri ennen tulpan toteamista. Ainut hyvä puoli tässä on se, että tuleepahan nyt sairastettua kaksi tautia samaan aikaan).joo ikävä vaiva tämä :/ edellleen jonossa leikkaukseen.. se myös pelottaa että kauan kestää toipua leikkauksen jälkeen ja milloin voi taas tehdä ihan mitä huvittaa.
- vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
joo ikävä vaiva tämä :/ edellleen jonossa leikkaukseen.. se myös pelottaa että kauan kestää toipua leikkauksen jälkeen ja milloin voi taas tehdä ihan mitä huvittaa.
Jonossa olen minäkin, mitään tietoa leikkauksen ajankohdastaa ei vielä ole. Missä päin sinä asut? Minä asun Hämeessä. Minulle kirurgi sanoi sairasloman olevan leikkauksen jälkeen 6 viikkoa, mutta toipuminen on varmaankin yksilöllistä. Minä pelkään leikkauksen jälkeisiä kompilikaatioita ja sitä ettei käsi tulekaan normaaliksi leikkauksen jälkeen. Mutta pakko on leikkaukseen mennä, kun ei tila muutu miksikään fysioterapian ja venyttelyn avulla.
- tulppa321
Jonossa olen minäkin, mitään tietoa leikkauksen ajankohdastaa ei vielä ole. Missä päin sinä asut? Minä asun Hämeessä. Minulle kirurgi sanoi sairasloman olevan leikkauksen jälkeen 6 viikkoa, mutta toipuminen on varmaankin yksilöllistä. Minä pelkään leikkauksen jälkeisiä kompilikaatioita ja sitä ettei käsi tulekaan normaaliksi leikkauksen jälkeen. Mutta pakko on leikkaukseen mennä, kun ei tila muutu miksikään fysioterapian ja venyttelyn avulla.
Asun Päijät-hämeessä. Helsinkiin olen leikkaukseen menossa. Soitin juuri viime viikolla leikkausjonon hoitajallle ja kuulemmma vasta aikasintaan marras- joulukuussa olis leikkaus. Ymmärtäähän sen että onhan niitä vakavempiakin tapauksia leikattava ensin esim syöpäpotilaat ja sellaset, mutta on se mun mielestä aika törkeetä ootella tällästä leikkausta n puol vuotta ja tökkia satoja piikkkejä masuu. Ja ku ei tässä oikee mitää voi edes tehdäkkää, käy jo tylsäksi.. Ei sentään enää tarvi maksaa paljoa niistä piikeistä ku mennä lääkkeitten maksukatto umpee. Joo ja mua pelottaa myös että se leikkaus ei oo auttanukkaan toho vaivaan ja joudun jatkamaan tätä hirveetä piikitystä.
Ois myös kiva tietää missä vaiheessa toi tulppa on alkanu muodostua ja minkä takia, että onko esimerkiks ku aloin käydä enemmän salilla ja muutenki harrastaa enemmän hartioita rasittavaa liikuntaa, että onko ne lihakset sitte vähän kehittyny tolta alueelta ja tehny sitä myös ahtaammmaks. Koska muutenhan jos se olis aina ollu samalainen niin sit sen tulpan olis täytyny tulla jo paljon nuorempana. Mulla justiin vähän aika sitten verikokeissa varmistettiin, että mulla on normaali ja hyvä veri, eikä mun veressä ole mitään hyytymistekijöitä.
Mutta joo toivotaan,että leikkauksista on apua ja ku se luu poistetaan, että tilaa ois sit vihdoin tarpeeks verellle virrata ! :D - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
Asun Päijät-hämeessä. Helsinkiin olen leikkaukseen menossa. Soitin juuri viime viikolla leikkausjonon hoitajallle ja kuulemmma vasta aikasintaan marras- joulukuussa olis leikkaus. Ymmärtäähän sen että onhan niitä vakavempiakin tapauksia leikattava ensin esim syöpäpotilaat ja sellaset, mutta on se mun mielestä aika törkeetä ootella tällästä leikkausta n puol vuotta ja tökkia satoja piikkkejä masuu. Ja ku ei tässä oikee mitää voi edes tehdäkkää, käy jo tylsäksi.. Ei sentään enää tarvi maksaa paljoa niistä piikeistä ku mennä lääkkeitten maksukatto umpee. Joo ja mua pelottaa myös että se leikkaus ei oo auttanukkaan toho vaivaan ja joudun jatkamaan tätä hirveetä piikitystä.
Ois myös kiva tietää missä vaiheessa toi tulppa on alkanu muodostua ja minkä takia, että onko esimerkiks ku aloin käydä enemmän salilla ja muutenki harrastaa enemmän hartioita rasittavaa liikuntaa, että onko ne lihakset sitte vähän kehittyny tolta alueelta ja tehny sitä myös ahtaammmaks. Koska muutenhan jos se olis aina ollu samalainen niin sit sen tulpan olis täytyny tulla jo paljon nuorempana. Mulla justiin vähän aika sitten verikokeissa varmistettiin, että mulla on normaali ja hyvä veri, eikä mun veressä ole mitään hyytymistekijöitä.
Mutta joo toivotaan,että leikkauksista on apua ja ku se luu poistetaan, että tilaa ois sit vihdoin tarpeeks verellle virrata ! :DMulla on toivoa päästä leikkaukseen melko pian! Eilen varasin soittoajan samalle yksityiselle lääkärille, joka vaskulaarisen TOS:sin diagnosoi (hän sanoi jo heinäkuussa, että leikattava on, muuten joudun koko elämäni pistämään Klexanea. Hän sitten laittoi lähetteen keskussairaalaan, josta pitää saada maksusitoumus Tampereelle yliopistosairaalaan, jossa hän minut sitten leikkaa). Eilen lääkäri sitten kertoi, että hän on ollut lomalla ja tullut eilen taas töihin sairaalaan. Tänään hän lupasi katsoa papereitani ja soittaa minulle uudestaan. Ja lisäksi hän kysyi milloin haluaisin tulla leikkaukseen ja tietenkin vastasin, että mahdollisimman pian ja voin tulla peruutuspaikalla vaikka heti! Nyt sitten vain odottelen soittoa.
Rupeaa jo hermo menemään tähän odotteluun. Täällä keskussairaalassa minua vain pompoteltiin osastolta toiselle. Kirurgialta laitettiin fysiatrialle, kun keskussairaalan kirurgi oli sitä mieltä, että jospa käsi tulisi kuntoutuksella kuntoon. No ei kyllä tule, olen jo kohta 7 viikkoa venytellyt fysioterapeutin ohjeiden mukaan 2 kertaa päivässä ja lisäksi hän on kylkiluuta niksauttanut ja lihaksia siinä ympärillä venyttänyt, mutta mikään ei ole auttanut. Onneksi fysiatri oli sitä mieltä, että käden olisi pitänyt tulla 3 kuukaudessa paremmaksi fysioterapialla ja hän puolsi leikkausta. Ja ellen olisi mennyt yksityiselle lääkärille, hematologialla varmaan edelleen ihmeteltäisiin, että mistä ihmeestä tulppa oikein johtuu, sillä minullakaan ei ole veressä hyytymishäiriöitä, ei geneettisiä tai itse aiheutettuja.
Minäkin olen miettinyt, onko kuntosaliharjoittelu mahdollisesti vaikuttanut tulpan syntymiseen. Minä aloin käymään kuntosalilla 10 vuoden tauon jälkeen viime lokakuussa ja erityisesti olen tehnyt juuri käsiä ja selkää vahvistavia liikkeitä. Koska vika on rakenteellinen, on se varmasti ollut olemassa aina, mutta onko lisääntynyt lihasmassa se lopullinen syy, joka tukoksen aiheutti. Lisäksi olen miettinyt, onko työni mahdollisesti vaikuttanut tulpan syntyyn. Olen ammatiltani eläinlääkäri ja työasennot on välillä todella hankalia. Toukokuussa 10 päivää ennen ensimmäisen tulpan toteamista annoin lehmälle synnytysapua n. tunnin ajan jolloin molemmat kädet olivat puristuksissa lehmän sisällä ja työasento huono. En tiedä, vaikuttiko tämä tulpan syntyyn sillä olen antanut lehmälle synnytysapua kymmeniä kertoja aikasemminkin ja mitään ei ole tapahtunut. Minut ultraäänellä tutkinut lääkäri arveli, että tulppa on voinut kehittyä ilman oireita pitkänkin ajan ja lopulta tulppa on tullut niin suureksi, että se on aiheuttanut tukoksen.
Minulla alkaa maha olla jo sellaisessa kunnossa Klexanen piikittämisen jälkeen, että ei meinaa löytyä sellaista kohtaa mihin pistää kun joka puolella on mustelmia ja patteja rasvakudoksessa. Ja minä olen pistänyt vasta 2,5 kuukautta. Pitäs varmaan selvittää KELA:sta tuota lääkemaksukattoa, se taitaa tulla minullakin täyteen ihan kohta.
Mutta eipä tässä auta kuin odottaa leikkausaikaa. Jospa sitä vihdoinkin sais käden kuntoon ja pääsisi takaisin töihin! On se vaan kumma, kun ei nuoria työkykyisiä ihmisiä haluta saada nopeasti takaisin töihin. - tulppa321
Mulla on toivoa päästä leikkaukseen melko pian! Eilen varasin soittoajan samalle yksityiselle lääkärille, joka vaskulaarisen TOS:sin diagnosoi (hän sanoi jo heinäkuussa, että leikattava on, muuten joudun koko elämäni pistämään Klexanea. Hän sitten laittoi lähetteen keskussairaalaan, josta pitää saada maksusitoumus Tampereelle yliopistosairaalaan, jossa hän minut sitten leikkaa). Eilen lääkäri sitten kertoi, että hän on ollut lomalla ja tullut eilen taas töihin sairaalaan. Tänään hän lupasi katsoa papereitani ja soittaa minulle uudestaan. Ja lisäksi hän kysyi milloin haluaisin tulla leikkaukseen ja tietenkin vastasin, että mahdollisimman pian ja voin tulla peruutuspaikalla vaikka heti! Nyt sitten vain odottelen soittoa.
Rupeaa jo hermo menemään tähän odotteluun. Täällä keskussairaalassa minua vain pompoteltiin osastolta toiselle. Kirurgialta laitettiin fysiatrialle, kun keskussairaalan kirurgi oli sitä mieltä, että jospa käsi tulisi kuntoutuksella kuntoon. No ei kyllä tule, olen jo kohta 7 viikkoa venytellyt fysioterapeutin ohjeiden mukaan 2 kertaa päivässä ja lisäksi hän on kylkiluuta niksauttanut ja lihaksia siinä ympärillä venyttänyt, mutta mikään ei ole auttanut. Onneksi fysiatri oli sitä mieltä, että käden olisi pitänyt tulla 3 kuukaudessa paremmaksi fysioterapialla ja hän puolsi leikkausta. Ja ellen olisi mennyt yksityiselle lääkärille, hematologialla varmaan edelleen ihmeteltäisiin, että mistä ihmeestä tulppa oikein johtuu, sillä minullakaan ei ole veressä hyytymishäiriöitä, ei geneettisiä tai itse aiheutettuja.
Minäkin olen miettinyt, onko kuntosaliharjoittelu mahdollisesti vaikuttanut tulpan syntymiseen. Minä aloin käymään kuntosalilla 10 vuoden tauon jälkeen viime lokakuussa ja erityisesti olen tehnyt juuri käsiä ja selkää vahvistavia liikkeitä. Koska vika on rakenteellinen, on se varmasti ollut olemassa aina, mutta onko lisääntynyt lihasmassa se lopullinen syy, joka tukoksen aiheutti. Lisäksi olen miettinyt, onko työni mahdollisesti vaikuttanut tulpan syntyyn. Olen ammatiltani eläinlääkäri ja työasennot on välillä todella hankalia. Toukokuussa 10 päivää ennen ensimmäisen tulpan toteamista annoin lehmälle synnytysapua n. tunnin ajan jolloin molemmat kädet olivat puristuksissa lehmän sisällä ja työasento huono. En tiedä, vaikuttiko tämä tulpan syntyyn sillä olen antanut lehmälle synnytysapua kymmeniä kertoja aikasemminkin ja mitään ei ole tapahtunut. Minut ultraäänellä tutkinut lääkäri arveli, että tulppa on voinut kehittyä ilman oireita pitkänkin ajan ja lopulta tulppa on tullut niin suureksi, että se on aiheuttanut tukoksen.
Minulla alkaa maha olla jo sellaisessa kunnossa Klexanen piikittämisen jälkeen, että ei meinaa löytyä sellaista kohtaa mihin pistää kun joka puolella on mustelmia ja patteja rasvakudoksessa. Ja minä olen pistänyt vasta 2,5 kuukautta. Pitäs varmaan selvittää KELA:sta tuota lääkemaksukattoa, se taitaa tulla minullakin täyteen ihan kohta.
Mutta eipä tässä auta kuin odottaa leikkausaikaa. Jospa sitä vihdoinkin sais käden kuntoon ja pääsisi takaisin töihin! On se vaan kumma, kun ei nuoria työkykyisiä ihmisiä haluta saada nopeasti takaisin töihin.aaa sä olet siiis yksityisellle menossa. Ku mä oon tätä vaivaa ihan yleisessä lääkärissä/sairaalassa hoidellu (tai siis PHKS). Ni Helsinkii leikkaukseen johonki yliopistolliseen sairaalaan Meilahteen vissiiki. Olin jo siinä uskossa, että pääsisin leikkkausee viimestään lokakuun aikana, mut on se kiva tietää että monta sata piikkiä lisää tohon kivikovaa vatsanahkaa saa pistellä.
Ite en ees oo missäään fysiatrilla käyny vaan verisuonikirurgian, sisäätautien ja joittenki muitten vastaavien luona vieraillu tai niiltä pyydelty konsultaatioita. Sit mut lähetettiin meilahden sairaalaan varjoainetutkimuksiii ja lääkärin puheillle ja leikkausjonoonhan ne sitte laitto.
Niii uskon ite aika varmasti etttä se kuntosaliharjottelu on vaikuttanu osittain siihen tulpan syntyyn, onhan se aika loogista :D aloitin myös pari kk ennen ekaa tulpppaa työn jossa nostelllaan paljon käsillä ja se on juuri tuota aluettta rasittavaa. Toivon et sitten joskus leikkauksen jälkee voin kuitenki jatkaa tota työtä.
Jooo toi piikitys on tässä myös tosi ikävä puoli. Kestää tosi kauan noilta pahkuroilta sulaa ja tila on tosi vähissä ja sit välillä on vaan väkisin hammasta purren tökättävä vaikka kuinka paljon sattuis. Ja mulla on jo noita kuukausia ainakin 4 takana ellei enemmänki. Piikkikammonkin omistan, varmaa tosin vähän lieventyny nytten. Ihmeen hyvin oon saanu itteni pidettyä tiukkana, koska alkuaikoina itkin välillä monta tuntia ennen ku sain sen tökättyä ihomakkaraan.
Lääkekatto on viiissiii jotain n 670 e jos oikein muistan.. Ite oon yrittäny vähän hoitaa noita mahan mustelmia ja patteja kahella eri voiteellla. Trombosol forte:lla ja hirudoid forte:lla. On niistä varmaan pikkasen apua ollu vaikkei mitää ihmeitä teekkkää ainakaa hetkessä :) Mulla muuten välillä aika harvoin kuitenki kun pistän ni saattaa tulla aika reilusti verta kun vetää piiikin ulos. En oikee tiiä mistä se johtus kai se sitte jos siel on ollu joku mustelma ja sattuu sen sit samallla puhkasee...
NIiii in meneehän tässä hyvää aikaa hukkkaan :D! - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
aaa sä olet siiis yksityisellle menossa. Ku mä oon tätä vaivaa ihan yleisessä lääkärissä/sairaalassa hoidellu (tai siis PHKS). Ni Helsinkii leikkaukseen johonki yliopistolliseen sairaalaan Meilahteen vissiiki. Olin jo siinä uskossa, että pääsisin leikkkausee viimestään lokakuun aikana, mut on se kiva tietää että monta sata piikkiä lisää tohon kivikovaa vatsanahkaa saa pistellä.
Ite en ees oo missäään fysiatrilla käyny vaan verisuonikirurgian, sisäätautien ja joittenki muitten vastaavien luona vieraillu tai niiltä pyydelty konsultaatioita. Sit mut lähetettiin meilahden sairaalaan varjoainetutkimuksiii ja lääkärin puheillle ja leikkausjonoonhan ne sitte laitto.
Niii uskon ite aika varmasti etttä se kuntosaliharjottelu on vaikuttanu osittain siihen tulpan syntyyn, onhan se aika loogista :D aloitin myös pari kk ennen ekaa tulpppaa työn jossa nostelllaan paljon käsillä ja se on juuri tuota aluettta rasittavaa. Toivon et sitten joskus leikkauksen jälkee voin kuitenki jatkaa tota työtä.
Jooo toi piikitys on tässä myös tosi ikävä puoli. Kestää tosi kauan noilta pahkuroilta sulaa ja tila on tosi vähissä ja sit välillä on vaan väkisin hammasta purren tökättävä vaikka kuinka paljon sattuis. Ja mulla on jo noita kuukausia ainakin 4 takana ellei enemmänki. Piikkikammonkin omistan, varmaa tosin vähän lieventyny nytten. Ihmeen hyvin oon saanu itteni pidettyä tiukkana, koska alkuaikoina itkin välillä monta tuntia ennen ku sain sen tökättyä ihomakkaraan.
Lääkekatto on viiissiii jotain n 670 e jos oikein muistan.. Ite oon yrittäny vähän hoitaa noita mahan mustelmia ja patteja kahella eri voiteellla. Trombosol forte:lla ja hirudoid forte:lla. On niistä varmaan pikkasen apua ollu vaikkei mitää ihmeitä teekkkää ainakaa hetkessä :) Mulla muuten välillä aika harvoin kuitenki kun pistän ni saattaa tulla aika reilusti verta kun vetää piiikin ulos. En oikee tiiä mistä se johtus kai se sitte jos siel on ollu joku mustelma ja sattuu sen sit samallla puhkasee...
NIiii in meneehän tässä hyvää aikaa hukkkaan :D!Minulle leikkaus tehdään kunnallisella puolella yliopistosairaalassa Tampereella, koska kotisairaalassa (Kanta-Hämeen keskussairaala) ei tälläisiä leikkauksia tehdä. Leikkaava lääkäri ottaa potilaita vastaan yksityisesti Mehiläisessä, mutta ei tee leikkauksia yksityisenä vaan ainoastaan sairaalalääkärinä yliopistosairaalassa. Aikaa on mennyt hukkaan sen takia, että kotisairaalastani on pitänyt saada maksusitoumus yliopistosairaalaan ja lisäksi on ollut kesä ja kaikkien osastojen päättävät lääkärit ovat olleet lomalla peräkkäin.
Sairaalassa olen ollut 2 kertaa hematologian (eli verisairauksien) osastolla ja siellä vaan pyöriteltiin päätä ja ihmeteltiin, että kylläpäs on kummallinen ja sitkeä tulppa kun ei meinaa lähteä pois (ja varmaan ihmeteltäisiin vieläkin, ellen olisi itse hakeutunut yksityiselle puolelle). Yksityisellä puolella menin verisuonikirurgin vastaanotolle kysyäkseni, että onko tulppia mahdollista leikata pois, kun ne eivät marevan-hoidolla olleet sieltä hävinneet ja hematologialla vain sanottiin, että kyllä ne sieltä häviävät aikanaan (ja onneksi sitten klexane-lääkityksellä hävisivätkin). Verisuonikirurgi sanoi heti, että tulppien synnyn syy on vaskulaarinen (eli verisuoniperäinen) TOS. Käsien asentotestit ja ultraäänilöydökset sitten olivatkin vaskulaarista TOS:sia tukevat.
Minulla ei onneksi ole piikkikammoa ja pistämäänkin olen tottunut, kun työssäni pistän eläimiä päivittäin. Välillä pistäessä tulee verta, ja tällöin usein tuntuu, että neula menee pistäessä sitkeämmän kudoksen (oliskohan sitten verisuonen seinämän tai ihan vaan sidekudoksen) läpi rasvan sijasta ja tällöin tulee verta. Olen myös huomannut, että osassa Klexane paketteja on tylsempiä neuloja ja tällöin sattuu aina enemmän. Myös kirvely, joka tulee vähän ajan päästä, on todella inhottavaa. Olen myös kokeillut Trombosol fortea (tosin minun käyttämäni on ollut vähän vanhentunutta, kun tukusta ei ole saanut uutta) ja Hirudoid fortea mustelmiin, mutta eipä niistä juuri tehoa ole. Tuo Trombosol on mielestäni tehokkaampaa kuin Hirudoid forte. Pitäs varmaan selvittää, että saiskohan sitä taas tukusta tilattua.
Harmittaa todella paljon, kun koko kesä on mennyt hukkaan, kun ei oikein mitään ole pystynyt tekemään. Ja kaiken lisäksi minulta menee työpaikka, kun sopimus oli määräaikainen ja syyskuun loppuun voimassa. Mutta tekemäni virka oli avoin virka ja siihen haetaan lähiaikoina vakituista tekijää, joten jos tässä pääsisi leikkaukseen ja takaisin työkykyiseksi, niin voisin sen viran vaikka saadakin. Eniten kyllä pelottaa, että käsi ei leikkauksesta huolimatta tule kuntoon ja en voi enää palata kunnaneläinlääkäriksi. Meidän koulutuksella kyllä on mahdollista tehdä myös hommia, joissa ei ole fyysistä ponnistelua (esim. elintarvikehygieenikon hommat ja aluehallintoviraston hommat), mutta kun ne eivät kiinnosta minua pätkääkään. Kunnaneläinlääkärinä olen unelma-ammatissani.
Minulla on ollut lievää lämpöä (37,2-37,3) päivisin nyt lähes 3,5 kuukauden ajan. Mitään syytä lämpöilyyn ei ole löydetty (tulehdusarvot ovat normaalit). Kait se sitten johtuu tuosta, että solislaskimo on puristuksissa solisluun ja 1. kylkiluun välissä.Ja kun verenvirtaus ei ole siellä normaali niin varmaankin punasoluja rikkoontuu koko ajan verenvirtauksen ollessa pyörteistä. Välillä on päivisin tosi kurja olo ja ei voi oikein mitään tehdä pahan olon takia. Pää meinaa hajota, kun ei pääse salille eikä juoksemaan. Kävelemässä olen käynyt, mutta sekin on tylsää kun ei voi käyttää sauvakävelysauvoja. Lisäksi harmittaa, kun lähes kaikki salilla vaivalla hankkimani lihakset ovat muuttuneet läskiksi sisällä makaamisen takia.
Mutta eipä tässä auta muu kuin odotella leikkausaikaa. Onneksi on edes mahdollisuus tulla taas normaaliksi :) - tulppa321
Minulle leikkaus tehdään kunnallisella puolella yliopistosairaalassa Tampereella, koska kotisairaalassa (Kanta-Hämeen keskussairaala) ei tälläisiä leikkauksia tehdä. Leikkaava lääkäri ottaa potilaita vastaan yksityisesti Mehiläisessä, mutta ei tee leikkauksia yksityisenä vaan ainoastaan sairaalalääkärinä yliopistosairaalassa. Aikaa on mennyt hukkaan sen takia, että kotisairaalastani on pitänyt saada maksusitoumus yliopistosairaalaan ja lisäksi on ollut kesä ja kaikkien osastojen päättävät lääkärit ovat olleet lomalla peräkkäin.
Sairaalassa olen ollut 2 kertaa hematologian (eli verisairauksien) osastolla ja siellä vaan pyöriteltiin päätä ja ihmeteltiin, että kylläpäs on kummallinen ja sitkeä tulppa kun ei meinaa lähteä pois (ja varmaan ihmeteltäisiin vieläkin, ellen olisi itse hakeutunut yksityiselle puolelle). Yksityisellä puolella menin verisuonikirurgin vastaanotolle kysyäkseni, että onko tulppia mahdollista leikata pois, kun ne eivät marevan-hoidolla olleet sieltä hävinneet ja hematologialla vain sanottiin, että kyllä ne sieltä häviävät aikanaan (ja onneksi sitten klexane-lääkityksellä hävisivätkin). Verisuonikirurgi sanoi heti, että tulppien synnyn syy on vaskulaarinen (eli verisuoniperäinen) TOS. Käsien asentotestit ja ultraäänilöydökset sitten olivatkin vaskulaarista TOS:sia tukevat.
Minulla ei onneksi ole piikkikammoa ja pistämäänkin olen tottunut, kun työssäni pistän eläimiä päivittäin. Välillä pistäessä tulee verta, ja tällöin usein tuntuu, että neula menee pistäessä sitkeämmän kudoksen (oliskohan sitten verisuonen seinämän tai ihan vaan sidekudoksen) läpi rasvan sijasta ja tällöin tulee verta. Olen myös huomannut, että osassa Klexane paketteja on tylsempiä neuloja ja tällöin sattuu aina enemmän. Myös kirvely, joka tulee vähän ajan päästä, on todella inhottavaa. Olen myös kokeillut Trombosol fortea (tosin minun käyttämäni on ollut vähän vanhentunutta, kun tukusta ei ole saanut uutta) ja Hirudoid fortea mustelmiin, mutta eipä niistä juuri tehoa ole. Tuo Trombosol on mielestäni tehokkaampaa kuin Hirudoid forte. Pitäs varmaan selvittää, että saiskohan sitä taas tukusta tilattua.
Harmittaa todella paljon, kun koko kesä on mennyt hukkaan, kun ei oikein mitään ole pystynyt tekemään. Ja kaiken lisäksi minulta menee työpaikka, kun sopimus oli määräaikainen ja syyskuun loppuun voimassa. Mutta tekemäni virka oli avoin virka ja siihen haetaan lähiaikoina vakituista tekijää, joten jos tässä pääsisi leikkaukseen ja takaisin työkykyiseksi, niin voisin sen viran vaikka saadakin. Eniten kyllä pelottaa, että käsi ei leikkauksesta huolimatta tule kuntoon ja en voi enää palata kunnaneläinlääkäriksi. Meidän koulutuksella kyllä on mahdollista tehdä myös hommia, joissa ei ole fyysistä ponnistelua (esim. elintarvikehygieenikon hommat ja aluehallintoviraston hommat), mutta kun ne eivät kiinnosta minua pätkääkään. Kunnaneläinlääkärinä olen unelma-ammatissani.
Minulla on ollut lievää lämpöä (37,2-37,3) päivisin nyt lähes 3,5 kuukauden ajan. Mitään syytä lämpöilyyn ei ole löydetty (tulehdusarvot ovat normaalit). Kait se sitten johtuu tuosta, että solislaskimo on puristuksissa solisluun ja 1. kylkiluun välissä.Ja kun verenvirtaus ei ole siellä normaali niin varmaankin punasoluja rikkoontuu koko ajan verenvirtauksen ollessa pyörteistä. Välillä on päivisin tosi kurja olo ja ei voi oikein mitään tehdä pahan olon takia. Pää meinaa hajota, kun ei pääse salille eikä juoksemaan. Kävelemässä olen käynyt, mutta sekin on tylsää kun ei voi käyttää sauvakävelysauvoja. Lisäksi harmittaa, kun lähes kaikki salilla vaivalla hankkimani lihakset ovat muuttuneet läskiksi sisällä makaamisen takia.
Mutta eipä tässä auta muu kuin odotella leikkausaikaa. Onneksi on edes mahdollisuus tulla taas normaaliksi :)JOoo olen kanssa huomannut että noi piikit on välill' huomattavasti tylsempiä. Myös niiden aukaiseminen aiheuttaa ärsytystä, tai siis sen "korkin" poisto. Ne on niin tiukassa. Mun avaamistaktiikka on selllanen hidas nysvääminen, koska en uskallla vetää sitä mitenkää rajusti etten pistä itteäni vahingossa tai ettei se neula katkee.
No mulla ei periaatteessa työpaikka menny koska en oo vielä vakituisesti työelämässä. Valmistuin ammattikoulusta keväälllä, mutten päässyt mihinkään ammattikorkeaan joten olin ajatellut, että tekisin sitten töitä ainakin tän syksyn ajan, mut enhän nyt sit tietenkää siihen pysty. Se on vaan kelan tuilla pärjättävä, onneks tosin asun vielä kotona.
Mulle sanottiin, että voin käydä ihan hyvin lenkillä ja tehdä selllasta liikuntaa mikä ei häiritse kättä. Olen myös käynyt kuntosalilla, mutta teen pelkkiä jalkoja. Välillä myös vatsoja ja vasenta kättä. Toisaalta en tiiä onko se pahaks jos treenaa vaa toista puolta, mutta oon ainaki vähän tehny sillä ettei sentäs toinenki käsi surkastu ihan :D kerran nostelin painoja ni otin hetkeks oikeen käden avuks (yläasentoo) ni se ihan heti turpos ja meni punaseks. Mulla oli just n viikko sitte selkä ja hartiaseutu oikeelta puolelta tosi kipeä, niin ettei kunnolla pystyny hengittämään tai makaamaan, niin kävi mielessä että jos toi vasemmman puolen treenaaminen ois aiheuttanu sen. Onneks se meni alle viikossa itestään ohi. Mutta aion nyt kuitenki jatkaa tota salilla käymistä tohon tyylii. Lenkkeily vois kyllä auttaa pitämään selän kunnossa, kun nyt ku on pitkään ollu niin epäaktiivinen yläkropasta niin selkä koko ajan ihan jumissa.
Niii sentäään meillä on toivoa ! :D ja kiva huomata että en oo ihan yksin tän mun ongelman kanssa. - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
JOoo olen kanssa huomannut että noi piikit on välill' huomattavasti tylsempiä. Myös niiden aukaiseminen aiheuttaa ärsytystä, tai siis sen "korkin" poisto. Ne on niin tiukassa. Mun avaamistaktiikka on selllanen hidas nysvääminen, koska en uskallla vetää sitä mitenkää rajusti etten pistä itteäni vahingossa tai ettei se neula katkee.
No mulla ei periaatteessa työpaikka menny koska en oo vielä vakituisesti työelämässä. Valmistuin ammattikoulusta keväälllä, mutten päässyt mihinkään ammattikorkeaan joten olin ajatellut, että tekisin sitten töitä ainakin tän syksyn ajan, mut enhän nyt sit tietenkää siihen pysty. Se on vaan kelan tuilla pärjättävä, onneks tosin asun vielä kotona.
Mulle sanottiin, että voin käydä ihan hyvin lenkillä ja tehdä selllasta liikuntaa mikä ei häiritse kättä. Olen myös käynyt kuntosalilla, mutta teen pelkkiä jalkoja. Välillä myös vatsoja ja vasenta kättä. Toisaalta en tiiä onko se pahaks jos treenaa vaa toista puolta, mutta oon ainaki vähän tehny sillä ettei sentäs toinenki käsi surkastu ihan :D kerran nostelin painoja ni otin hetkeks oikeen käden avuks (yläasentoo) ni se ihan heti turpos ja meni punaseks. Mulla oli just n viikko sitte selkä ja hartiaseutu oikeelta puolelta tosi kipeä, niin ettei kunnolla pystyny hengittämään tai makaamaan, niin kävi mielessä että jos toi vasemmman puolen treenaaminen ois aiheuttanu sen. Onneks se meni alle viikossa itestään ohi. Mutta aion nyt kuitenki jatkaa tota salilla käymistä tohon tyylii. Lenkkeily vois kyllä auttaa pitämään selän kunnossa, kun nyt ku on pitkään ollu niin epäaktiivinen yläkropasta niin selkä koko ajan ihan jumissa.
Niii sentäään meillä on toivoa ! :D ja kiva huomata että en oo ihan yksin tän mun ongelman kanssa.On kyllä tosi kiva, että on löytynyt kohtalotoveri! Tää vissiin on vähän harvinaisempi vaiva. Mun fysioterapeutti sanoi, ettei hänellä ole ollut potilaana 6-7 vuoteen tästä vaivasta kärsivää potilasta. Nyt oli sit kuulemma ollu mun lisäksi myös joku toinen. Kävin heinäkuussa ortopedilla polveni takia ja häneltä loksahti leuka auki, kun kerroin että mulla on solislaskimossa veritulppa. Ei meinannu millään uskoa ja päivitteli, kuinka harvinaista se on. Samoin ei meinannu terveyskeskuksen hoitajakaan uskoa, kun kävin marevan kontrolleista sopimassa. Mutta kyllä tuo tulppa oli hyvin todellinen, valitettavasti.
Mulla oli oikea käsi 3cm ympärysmitaltaan paksumpi kuin vasen käsi. Ja nykyäänkin eroa on n. 2cm, ellei käsi ole täysin levossa. Enää käsi ei onneksi ole koko ajan sininen, ainoastaan silloin kuin jotain rasittavampaa tekee. Mm. hampaiden pesu, vatkaimen tai pippurimyllyn käyttö saa käden siniseksi. Kesällä kokeilin uimista (kirurgi sanoi, että kättä pitää käyttää normaalisti, mutta ylös sitä ei saa nostaa ja sotilaallista ryhtiä tulee välttää), mutta siinäkin käsi sinertyi muutaman kymmenen metrin uimisen jälkeen ja ennen pystyin uimaan kilometrin ilman mitään ongelmaa. Hauiskääntöjä tein kokeilumielessä 2kg painolla, mutta sininen käsihän siitä seurasi.
Minä pelkään, että oikean käden laskimot ovat pysyvästi vaurioituneet, eikä käsi enää tule normaaliksi leikkauksesta huolimatta. Lisäksi pelkään, että leikkauksesta tulee hermovamma (olen käynyt netistä lukemassa, miten leikkaus tehdään ja melko suuri hermokimppu kulkee aivan 1. kylkiluun vierestä) tai jokin muu komplikaatio. Mutta leikkaukseen aion kuitenkin mennä, ennen en usko että käsi on lopullisesti pilalla. - tulppa321
On kyllä tosi kiva, että on löytynyt kohtalotoveri! Tää vissiin on vähän harvinaisempi vaiva. Mun fysioterapeutti sanoi, ettei hänellä ole ollut potilaana 6-7 vuoteen tästä vaivasta kärsivää potilasta. Nyt oli sit kuulemma ollu mun lisäksi myös joku toinen. Kävin heinäkuussa ortopedilla polveni takia ja häneltä loksahti leuka auki, kun kerroin että mulla on solislaskimossa veritulppa. Ei meinannu millään uskoa ja päivitteli, kuinka harvinaista se on. Samoin ei meinannu terveyskeskuksen hoitajakaan uskoa, kun kävin marevan kontrolleista sopimassa. Mutta kyllä tuo tulppa oli hyvin todellinen, valitettavasti.
Mulla oli oikea käsi 3cm ympärysmitaltaan paksumpi kuin vasen käsi. Ja nykyäänkin eroa on n. 2cm, ellei käsi ole täysin levossa. Enää käsi ei onneksi ole koko ajan sininen, ainoastaan silloin kuin jotain rasittavampaa tekee. Mm. hampaiden pesu, vatkaimen tai pippurimyllyn käyttö saa käden siniseksi. Kesällä kokeilin uimista (kirurgi sanoi, että kättä pitää käyttää normaalisti, mutta ylös sitä ei saa nostaa ja sotilaallista ryhtiä tulee välttää), mutta siinäkin käsi sinertyi muutaman kymmenen metrin uimisen jälkeen ja ennen pystyin uimaan kilometrin ilman mitään ongelmaa. Hauiskääntöjä tein kokeilumielessä 2kg painolla, mutta sininen käsihän siitä seurasi.
Minä pelkään, että oikean käden laskimot ovat pysyvästi vaurioituneet, eikä käsi enää tule normaaliksi leikkauksesta huolimatta. Lisäksi pelkään, että leikkauksesta tulee hermovamma (olen käynyt netistä lukemassa, miten leikkaus tehdään ja melko suuri hermokimppu kulkee aivan 1. kylkiluun vierestä) tai jokin muu komplikaatio. Mutta leikkaukseen aion kuitenkin mennä, ennen en usko että käsi on lopullisesti pilalla.Joo tosi monet lääkärit on ollu kyllä ihmeissäään, että näin nuorella ja muutenki tollasesssa paikassa! Mä en ole mittaillu mun käden ymärysmittaa mutta kyl sen kokeilemalla tuntee et se on vieläki pikkasen paksumpi ku toinen välilllä vähän enemmän välillä vähän vähemmän. Mullla ei kyllä mitenkään pahemmin sinisty toi käsi, joskus jos vaikka laittaa hiuksia ni sitte hetkeks tai jotain vastaavaa.
Tota en tullukkaa ajatellleeks et ne vois olla pysyvästi vaurioitunu.. mutta luulis kuitenki että ku se luu on sit sieltä poissa, että vaik siel ois jotain vaurioo ni pääseehän siitä kuitenki paremmin veri läpi ku nytte :D Joo niin mäki eikä mulla varmaa oikee muuta vaihtoehtoa oiskaan. Ku ilman klexanea en pärjää ollenkaan ja kuulemma klexane ei oo sellanen lääke mikä olis tarkotettu koko elämän ajaks käytettäväks ja haluun mun kunnon elämän takasin !:)
Mä en oo uskaltanu mennä kattelee netistä mitää tosta leikkauksesta. Sen verran nyt tiiän, mitä mulle on lääkäri kertonu, että se on tähystysleikkaus ja tehään joko rinnnan alta, solisluun tai kaina kautta. Mitähän hermovammoja siitä saattaa seurata, hui. Sen verran onnekkaita ollaa kuitenki ettei se tulppa ollu vielä keuhkoihin ehtiny tai et se olis vastaaavasti aivoissa tai sydämessä ! - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
Joo tosi monet lääkärit on ollu kyllä ihmeissäään, että näin nuorella ja muutenki tollasesssa paikassa! Mä en ole mittaillu mun käden ymärysmittaa mutta kyl sen kokeilemalla tuntee et se on vieläki pikkasen paksumpi ku toinen välilllä vähän enemmän välillä vähän vähemmän. Mullla ei kyllä mitenkään pahemmin sinisty toi käsi, joskus jos vaikka laittaa hiuksia ni sitte hetkeks tai jotain vastaavaa.
Tota en tullukkaa ajatellleeks et ne vois olla pysyvästi vaurioitunu.. mutta luulis kuitenki että ku se luu on sit sieltä poissa, että vaik siel ois jotain vaurioo ni pääseehän siitä kuitenki paremmin veri läpi ku nytte :D Joo niin mäki eikä mulla varmaa oikee muuta vaihtoehtoa oiskaan. Ku ilman klexanea en pärjää ollenkaan ja kuulemma klexane ei oo sellanen lääke mikä olis tarkotettu koko elämän ajaks käytettäväks ja haluun mun kunnon elämän takasin !:)
Mä en oo uskaltanu mennä kattelee netistä mitää tosta leikkauksesta. Sen verran nyt tiiän, mitä mulle on lääkäri kertonu, että se on tähystysleikkaus ja tehään joko rinnnan alta, solisluun tai kaina kautta. Mitähän hermovammoja siitä saattaa seurata, hui. Sen verran onnekkaita ollaa kuitenki ettei se tulppa ollu vielä keuhkoihin ehtiny tai et se olis vastaaavasti aivoissa tai sydämessä !Pysyvässä vaurioitumisessa laskimossa olevat läpät, jotka estää veren virtaamisen takaisinpäin, vaurioituu ja tätä tilaa kutsutaan posttromboottiseksi syndroomaksi (itse pelkään, että kädessä on jonkinasteista vauriota, koska se sinertyy niin helposti ja veri pakkautuu käteen, kun jotakin tekee). Mulle kirurgi sanoi, että yläraajassa on pienempi riski, koska laskimoissa ei oo niin suuri paine kuin alaraajassa. Nyt ei auta kuin odottaa leikkausta, sen jälkeen vasta näkee kuinka käsi pelaa.
Mulle on kerrottu, että leikkaus tehdään kainalon kautta. Siitä ei ole ollut mitään puhetta, että onko leikkaus avoleikkaus vai tähystys. Tähystyksen vaaroista en tiedä, mutta avoleikkauksessa on vaarana mm. serratuspareesi (http://www.fysiatria.net/Serratuspareesi.html), elikkä lapaluuta hermottava hermo vaurioituu. Lisäksi voi mm. tulla tuntopuutosta olkavarren ihoon. Lisäksi pelkään massiivita verenvuotoa leikkauksen aikana, kun veri ei hyydy normaalisti Klexanen takia. Ja sit voi tulla myös pneumothorax elikkä ilmarinta.
Mun ei kyllä pitäs sua pelotella tälläsillä asioilla, mutta kun itse oon melko pessimistinen luonteeltani ja aina kuvittelen kaiken menevän pieleen kun asia koskee mua. Minä myös haluan aina tietää asioista kaiken etukäteen. Lisäksi jo ammattini vuoksi tiedän, että leikkauksissa on aina mahdollisuus komplikaatioihin.
Toivottavasti en nyt pelotellu sua liikaa. Itse kuitenkin kovasti odotan leikkausta ja toivottavasti sen jälkeen normaalia elämää :) - vena subclavia
Pysyvässä vaurioitumisessa laskimossa olevat läpät, jotka estää veren virtaamisen takaisinpäin, vaurioituu ja tätä tilaa kutsutaan posttromboottiseksi syndroomaksi (itse pelkään, että kädessä on jonkinasteista vauriota, koska se sinertyy niin helposti ja veri pakkautuu käteen, kun jotakin tekee). Mulle kirurgi sanoi, että yläraajassa on pienempi riski, koska laskimoissa ei oo niin suuri paine kuin alaraajassa. Nyt ei auta kuin odottaa leikkausta, sen jälkeen vasta näkee kuinka käsi pelaa.
Mulle on kerrottu, että leikkaus tehdään kainalon kautta. Siitä ei ole ollut mitään puhetta, että onko leikkaus avoleikkaus vai tähystys. Tähystyksen vaaroista en tiedä, mutta avoleikkauksessa on vaarana mm. serratuspareesi (http://www.fysiatria.net/Serratuspareesi.html), elikkä lapaluuta hermottava hermo vaurioituu. Lisäksi voi mm. tulla tuntopuutosta olkavarren ihoon. Lisäksi pelkään massiivita verenvuotoa leikkauksen aikana, kun veri ei hyydy normaalisti Klexanen takia. Ja sit voi tulla myös pneumothorax elikkä ilmarinta.
Mun ei kyllä pitäs sua pelotella tälläsillä asioilla, mutta kun itse oon melko pessimistinen luonteeltani ja aina kuvittelen kaiken menevän pieleen kun asia koskee mua. Minä myös haluan aina tietää asioista kaiken etukäteen. Lisäksi jo ammattini vuoksi tiedän, että leikkauksissa on aina mahdollisuus komplikaatioihin.
Toivottavasti en nyt pelotellu sua liikaa. Itse kuitenkin kovasti odotan leikkausta ja toivottavasti sen jälkeen normaalia elämää :)Sain tänään tiedon, että leikkaus on ensi viikolla! Sairaalaan menen 15.9. Nyt kyllä alkoi jännittämään ihan kunnolla.
- tulppa321
Sain tänään tiedon, että leikkaus on ensi viikolla! Sairaalaan menen 15.9. Nyt kyllä alkoi jännittämään ihan kunnolla.
jooo mullakin on taipumusta pessimismiin :D mut oon nyt kuitenki toiveikas leikkauksen suhteen! Mulle se tehään kuulemma tähystyksenä, koska avoleikkaus vaurioittais helpommin just jotain hermoja kuulemmma. Mä ymmärsin että se klexane lopetetaan vähän ennen leikkausta? Mulle on alustavasti ajateltu leikkauksen jälkee marevan-hoitoa, jos se sit riittäis ettei enää klexanea sentää tarvis !
Hui ! Onnnea ! Kerro sitten leikkauksen jälkeen miten meni ja näin :) Olispa mullaki jo se :/ - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
jooo mullakin on taipumusta pessimismiin :D mut oon nyt kuitenki toiveikas leikkauksen suhteen! Mulle se tehään kuulemma tähystyksenä, koska avoleikkaus vaurioittais helpommin just jotain hermoja kuulemmma. Mä ymmärsin että se klexane lopetetaan vähän ennen leikkausta? Mulle on alustavasti ajateltu leikkauksen jälkee marevan-hoitoa, jos se sit riittäis ettei enää klexanea sentää tarvis !
Hui ! Onnnea ! Kerro sitten leikkauksen jälkeen miten meni ja näin :) Olispa mullaki jo se :/Nyt olen sitten yhtä kylkiluuta köyhempi. Leikkaus oli 16.9. TAYS:sissa. Solislaskimo oli ollut tosi puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä ja lisäksi lihaksessa oli ollut leveä ligamentti, joka oli kuronut suonta entistä ahtaammalle. Kirurgi ihmetteli, miten veri oli päässyt edes virtaamaan suonessa, niin puristuksissa se oli ollut.
Nyt mulla sitten on oikeasta kädestä pikkusormi, nimetön ja puolet keskisormesta ja iho käden alapuolelta kainaloon asti puuduksissa ja koko käsi on lähes voimaton, mutta onneksi se liikkuu normaalisti. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että käteen menevää hermokimppua on jouduttu venyttämään leikkauksen aikana. Leikkaus tehtiin kainalosta ihan perinteisellä menetelmällä, ei siis tähystämällä. Käden kuulemma pitäisi normalisoitua 3-6kk kuluessa. Vähän kyllä ottaa päähän, kun käsi tuollaiseksi puupökkelöksi meni kun siinä ei ollu mitään vikaa hermotuksessa ennen leikkausta. En todellakaan haluais enää odottaa puolta vuotta että pääsee töihin. 3 viikon kuluttua leikkauksesta saa aloittaa kuntosaliharjoittelun. - tessa80
Nyt olen sitten yhtä kylkiluuta köyhempi. Leikkaus oli 16.9. TAYS:sissa. Solislaskimo oli ollut tosi puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä ja lisäksi lihaksessa oli ollut leveä ligamentti, joka oli kuronut suonta entistä ahtaammalle. Kirurgi ihmetteli, miten veri oli päässyt edes virtaamaan suonessa, niin puristuksissa se oli ollut.
Nyt mulla sitten on oikeasta kädestä pikkusormi, nimetön ja puolet keskisormesta ja iho käden alapuolelta kainaloon asti puuduksissa ja koko käsi on lähes voimaton, mutta onneksi se liikkuu normaalisti. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että käteen menevää hermokimppua on jouduttu venyttämään leikkauksen aikana. Leikkaus tehtiin kainalosta ihan perinteisellä menetelmällä, ei siis tähystämällä. Käden kuulemma pitäisi normalisoitua 3-6kk kuluessa. Vähän kyllä ottaa päähän, kun käsi tuollaiseksi puupökkelöksi meni kun siinä ei ollu mitään vikaa hermotuksessa ennen leikkausta. En todellakaan haluais enää odottaa puolta vuotta että pääsee töihin. 3 viikon kuluttua leikkauksesta saa aloittaa kuntosaliharjoittelun.Itselläni solislaskimon trombi ja samainen tos.
Solislaskimo arpeutui umpeen jo ennen leikkausta, joten se siitä sitten, kierto pikkusuonten kautta.
Leikkauksesta jo yli 2 vuotta ja ei tästä kädestä enää peliä tule. Kömpelö edelleen, ei kestä yläasentoja, hienomotoriikka aivan surkeaa.
Tuntopuutokset kyljessä, selässä ja kädessä edelleen vaikka leikkauksesta jo noin kauan.
Nyt toisessa kädessä verisuoni menee täysin umpeen kättä liikuttaessa joten
toiselle puolelle tulossa samainen 1 kylkiluun poisto. - tulppa321
Nyt olen sitten yhtä kylkiluuta köyhempi. Leikkaus oli 16.9. TAYS:sissa. Solislaskimo oli ollut tosi puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä ja lisäksi lihaksessa oli ollut leveä ligamentti, joka oli kuronut suonta entistä ahtaammalle. Kirurgi ihmetteli, miten veri oli päässyt edes virtaamaan suonessa, niin puristuksissa se oli ollut.
Nyt mulla sitten on oikeasta kädestä pikkusormi, nimetön ja puolet keskisormesta ja iho käden alapuolelta kainaloon asti puuduksissa ja koko käsi on lähes voimaton, mutta onneksi se liikkuu normaalisti. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että käteen menevää hermokimppua on jouduttu venyttämään leikkauksen aikana. Leikkaus tehtiin kainalosta ihan perinteisellä menetelmällä, ei siis tähystämällä. Käden kuulemma pitäisi normalisoitua 3-6kk kuluessa. Vähän kyllä ottaa päähän, kun käsi tuollaiseksi puupökkelöksi meni kun siinä ei ollu mitään vikaa hermotuksessa ennen leikkausta. En todellakaan haluais enää odottaa puolta vuotta että pääsee töihin. 3 viikon kuluttua leikkauksesta saa aloittaa kuntosaliharjoittelun.hui selvisit hengissä kuitenki ! :) mulla vaan vieläki tätä tuskallista odottelua. Olitko pitkäänki sairaalassa? Hui jännäää mulle se tehään tähystyksenä:s
- tulppa321
tessa80 kirjoitti:
Itselläni solislaskimon trombi ja samainen tos.
Solislaskimo arpeutui umpeen jo ennen leikkausta, joten se siitä sitten, kierto pikkusuonten kautta.
Leikkauksesta jo yli 2 vuotta ja ei tästä kädestä enää peliä tule. Kömpelö edelleen, ei kestä yläasentoja, hienomotoriikka aivan surkeaa.
Tuntopuutokset kyljessä, selässä ja kädessä edelleen vaikka leikkauksesta jo noin kauan.
Nyt toisessa kädessä verisuoni menee täysin umpeen kättä liikuttaessa joten
toiselle puolelle tulossa samainen 1 kylkiluun poisto.onko sullla sitten menossa koko ajan jokin verenohennuslääkitys?
- vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
hui selvisit hengissä kuitenki ! :) mulla vaan vieläki tätä tuskallista odottelua. Olitko pitkäänki sairaalassa? Hui jännäää mulle se tehään tähystyksenä:s
Menin sairaalaan keskiviikkona ja leikkaus tehtiin torstaina aamulla. Kotiin pääsin lauantaina iltapäivällä. Tällä hetkellä pistän vielä Klexanea 0,4ml kerran päivässä luultavasti marraskuun loppuun (hematologian puolella olivat sitä mieltä että ½ vuotta tulpan tulon jälkeen olisi hyvä pistää).
Nyt käsi on edelleen puutunut, mutta ei enää niin puutunut kuin heti leikkauksen jälkeen. Voimaa ei kädessä edelleenkään ole juuri lainkaan, hienomotoriikka onneksi toimii normaalisti. Ensi viikolla saan jo mennä salille treenaamaan! Nukkumaan en pysty kuin selällään, muuten alkaa kädessä hermoa kiristämään liikaa ja käteen sattuu. Mutta toivottavasti käsi tulisi pian normaaliksi, töihin kun haluaisin mennä mahdollisimman pian. - tos08
Menin sairaalaan keskiviikkona ja leikkaus tehtiin torstaina aamulla. Kotiin pääsin lauantaina iltapäivällä. Tällä hetkellä pistän vielä Klexanea 0,4ml kerran päivässä luultavasti marraskuun loppuun (hematologian puolella olivat sitä mieltä että ½ vuotta tulpan tulon jälkeen olisi hyvä pistää).
Nyt käsi on edelleen puutunut, mutta ei enää niin puutunut kuin heti leikkauksen jälkeen. Voimaa ei kädessä edelleenkään ole juuri lainkaan, hienomotoriikka onneksi toimii normaalisti. Ensi viikolla saan jo mennä salille treenaamaan! Nukkumaan en pysty kuin selällään, muuten alkaa kädessä hermoa kiristämään liikaa ja käteen sattuu. Mutta toivottavasti käsi tulisi pian normaaliksi, töihin kun haluaisin mennä mahdollisimman pian.vihdoin löytyi kohtalotovereita. Itselle tehty tuo sama leikkaus viikko sitten. Kivut on kovat ja sormet puutunut se olkavarren koko alapuoli. Vena Subclavia, missä tahdissa toipumisesi alkoi, jääkö nämä vaivat pysyviksi? Pelkään hermovauriota. Minulla kovi vähän tietoa asiasta. Leikkauksessa oli pitänyt venyttää hermoa tieltä pois. Pitikö tehdä jumppa liikkeitä operaation jälkeen?
- vena subclavia
tos08 kirjoitti:
vihdoin löytyi kohtalotovereita. Itselle tehty tuo sama leikkaus viikko sitten. Kivut on kovat ja sormet puutunut se olkavarren koko alapuoli. Vena Subclavia, missä tahdissa toipumisesi alkoi, jääkö nämä vaivat pysyviksi? Pelkään hermovauriota. Minulla kovi vähän tietoa asiasta. Leikkauksessa oli pitänyt venyttää hermoa tieltä pois. Pitikö tehdä jumppa liikkeitä operaation jälkeen?
Minulla on aikaa kulunut vasta 2,5 viikkoa leikkauksesta, joten en tiedä tuleeko käsi koskaan normaaliksi. Puutuneisuus on jonkin verran vähentynyt, mutta ei poistunut kokonaan. Minulle sanottiin, että hermojen toipumiseen voi mennä puoli vuottakin. Jumppaohjeeksi sain nostaa kättä ylös etukautta ja sivukautta, että olkapää ei jumiudu. Lisäksi olen puristellut stressipalloa useita kertoja päivässä, että hermoille tulee ärsytystä ja yrittänyt tehdä kädellä normaaleja askareita. Minulla käsi ei onneksi ole levossa kipeä, mutta kättä ei pysty venyttämään juuri lainkaan, sillä venytyksessä kyynärhermo ärsyyntyy koko käden mitalla ja tuntuu kuin hermoa kiskoittaisiin joka suuntaan. Aluksi en pystynyt nukkumaankaan kuin selällään juuri tuon hermon "kiskomisen" takia. Nyt pystyn nukkumaan pieniä pätkiä kyljellään. Rasitusta käsi ei oikein kestä, koska se puutuu enemmän rasituksessa ja lisäksi käsi on kylmä melkein koko ajan (tosin minulla ovat molemmat kädet olleet kylmät koko ajan niin kauan kuin muistan, mutta jotenkin kylmyys tuntuu ikävämmältä kun käsi on myös puoliksi puutunut). Lisäksi minulla jatkuu sama ongelma kuin ennen leikkausta, eli käsi sinertyy kuin sillä jotain raskaampaa tekee. Joten saa nyt sitten nähdä, toipuuko tässä ikinä työkuntoon ja jääkö käsi vielä huonommaksi kuin ennen leikkausta (minulla kun ei ennen leikkausta ollut hermopuolella mitään ongelmaa).
- tos08
Minulla on aikaa kulunut vasta 2,5 viikkoa leikkauksesta, joten en tiedä tuleeko käsi koskaan normaaliksi. Puutuneisuus on jonkin verran vähentynyt, mutta ei poistunut kokonaan. Minulle sanottiin, että hermojen toipumiseen voi mennä puoli vuottakin. Jumppaohjeeksi sain nostaa kättä ylös etukautta ja sivukautta, että olkapää ei jumiudu. Lisäksi olen puristellut stressipalloa useita kertoja päivässä, että hermoille tulee ärsytystä ja yrittänyt tehdä kädellä normaaleja askareita. Minulla käsi ei onneksi ole levossa kipeä, mutta kättä ei pysty venyttämään juuri lainkaan, sillä venytyksessä kyynärhermo ärsyyntyy koko käden mitalla ja tuntuu kuin hermoa kiskoittaisiin joka suuntaan. Aluksi en pystynyt nukkumaankaan kuin selällään juuri tuon hermon "kiskomisen" takia. Nyt pystyn nukkumaan pieniä pätkiä kyljellään. Rasitusta käsi ei oikein kestä, koska se puutuu enemmän rasituksessa ja lisäksi käsi on kylmä melkein koko ajan (tosin minulla ovat molemmat kädet olleet kylmät koko ajan niin kauan kuin muistan, mutta jotenkin kylmyys tuntuu ikävämmältä kun käsi on myös puoliksi puutunut). Lisäksi minulla jatkuu sama ongelma kuin ennen leikkausta, eli käsi sinertyy kuin sillä jotain raskaampaa tekee. Joten saa nyt sitten nähdä, toipuuko tässä ikinä työkuntoon ja jääkö käsi vielä huonommaksi kuin ennen leikkausta (minulla kun ei ennen leikkausta ollut hermopuolella mitään ongelmaa).
kiitos tiedosta. Ollaan sitten ihan samassa tilassa. Täytyy vain toivoa, että tämä hermoärsytys helpottaa. Minulla ei tällaista kipua ja hermoärsytystä ollut ennen leikkausta. Haava kainalossa on kipeä ja kättä ei nostella. Toivotaan paranemista sinulle myös:)
- tulppa321
tos08 kirjoitti:
kiitos tiedosta. Ollaan sitten ihan samassa tilassa. Täytyy vain toivoa, että tämä hermoärsytys helpottaa. Minulla ei tällaista kipua ja hermoärsytystä ollut ennen leikkausta. Haava kainalossa on kipeä ja kättä ei nostella. Toivotaan paranemista sinulle myös:)
Mulla on nyt vihdoin leikkausaika alustavasti tiedossa ! Reilu viikko vielä pitäis ootellla, alkanu jo vähän pelottaa. Joudutteko vielä ottamaan jotain verenohennuslääkistystä ja kuinka pitkään?
- vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
Mulla on nyt vihdoin leikkausaika alustavasti tiedossa ! Reilu viikko vielä pitäis ootellla, alkanu jo vähän pelottaa. Joudutteko vielä ottamaan jotain verenohennuslääkistystä ja kuinka pitkään?
Kiva kuulla, että pääset leikkaukseen! Minä pistän Klexanea nykyisen suunnitelman mukaan marraskuun loppuun (vielä 3 päivää 2 kertaa päivässä 0,4ml ja sit kerran päivässä 0,6ml). Kirurgilla ja hematologilla on ollut vähän eri käsitykset Klexanen pistämisestä, mutta hematologin ohjeilla olen pistellyt.
Mulla on käden puutuminen vähän helpottanut ja nukkumaankin pystyn jo kyljellään. Käsi on edelleen voimaton, mutta onneksi voima on lisääntynyt. Alussa en esim. saanut ovea avattua avaimella, en pystynyt nyppimään kulmakarvoja tai leikkaamaan kynsiä kynsileikkureilla. Nyt nuo kaikki onnistuu jo. Tosin käsi ei ole kunnossa, sillä se sinertyy ja turpoaa edelleen käytössä. Kävin pari viikkoa sitten ultrassa ja veren virtaus oikeassa kädessä on 7 kertaa hitaampi kuin vasemmassa. Nyt olen menossa 15.11. uudestaan TAYS:ssiin ja siellä tehdään käden laskimoiden varjoainekuvaus. Jos verisuonissa on arpeutumisesta johtuvaa tukosta, tehdään pallolaajennus ja mahdollisesti laitetaan stentti (eli semmonen metalliverkkoputki) suoneen. Vähän alan epäilemaan, että tuosta ei taida enää kättä tulla ja saan heittää hyvästit työhän palaamiselle :(
Mutta toivottavasti sinun leikkauksesi onnistuu ja saat normaalin käden! - tos08
Kiva kuulla, että pääset leikkaukseen! Minä pistän Klexanea nykyisen suunnitelman mukaan marraskuun loppuun (vielä 3 päivää 2 kertaa päivässä 0,4ml ja sit kerran päivässä 0,6ml). Kirurgilla ja hematologilla on ollut vähän eri käsitykset Klexanen pistämisestä, mutta hematologin ohjeilla olen pistellyt.
Mulla on käden puutuminen vähän helpottanut ja nukkumaankin pystyn jo kyljellään. Käsi on edelleen voimaton, mutta onneksi voima on lisääntynyt. Alussa en esim. saanut ovea avattua avaimella, en pystynyt nyppimään kulmakarvoja tai leikkaamaan kynsiä kynsileikkureilla. Nyt nuo kaikki onnistuu jo. Tosin käsi ei ole kunnossa, sillä se sinertyy ja turpoaa edelleen käytössä. Kävin pari viikkoa sitten ultrassa ja veren virtaus oikeassa kädessä on 7 kertaa hitaampi kuin vasemmassa. Nyt olen menossa 15.11. uudestaan TAYS:ssiin ja siellä tehdään käden laskimoiden varjoainekuvaus. Jos verisuonissa on arpeutumisesta johtuvaa tukosta, tehdään pallolaajennus ja mahdollisesti laitetaan stentti (eli semmonen metalliverkkoputki) suoneen. Vähän alan epäilemaan, että tuosta ei taida enää kättä tulla ja saan heittää hyvästit työhän palaamiselle :(
Mutta toivottavasti sinun leikkauksesi onnistuu ja saat normaalin käden!tulppa 31 toivotaan että leikkaus sujuu hyvin ja saat avun sitä kautta. Minulla ei ole käytössä verenohennuslääkkeitä lainkaan , sillä tos oli hermopinne tyyppinen. Leikkauksesta kuukausi aikaa ja toipuminen on hidasta. Käsi on kipeä edelleen ja puutunut vielä kyynärvartta myöten. Hermojen toipuminen on hidasta hommaa. Muutenkaan en vielä ole saanut kuntoutusohjeita. Harmiksi sain keuhkokuumeen, en tiedä liittyykö toimenpiteeseen, mutta todennäköisesti. Kaikkea hyvää kohtalotovereille ja kirjoitelkaa kuulumisianne.
- vena subclavia
tos08 kirjoitti:
tulppa 31 toivotaan että leikkaus sujuu hyvin ja saat avun sitä kautta. Minulla ei ole käytössä verenohennuslääkkeitä lainkaan , sillä tos oli hermopinne tyyppinen. Leikkauksesta kuukausi aikaa ja toipuminen on hidasta. Käsi on kipeä edelleen ja puutunut vielä kyynärvartta myöten. Hermojen toipuminen on hidasta hommaa. Muutenkaan en vielä ole saanut kuntoutusohjeita. Harmiksi sain keuhkokuumeen, en tiedä liittyykö toimenpiteeseen, mutta todennäköisesti. Kaikkea hyvää kohtalotovereille ja kirjoitelkaa kuulumisianne.
Olin maanantaina oikean käden laskimoiden varjoainekuvauksessa ja siellä selvisi, että solislakimo on arpeutunut umpeen. Pallolaajennuskatetria ei saatu menemään suonesta läpi lainkaan. Verenkierto kulkee nyt sitten kollateraalisuonia pitkin. Lääkäri oli sitä mieltä, että ajan kanssa verenkierto voi tulla melko hyväksikin. Mulla on kontrolli 3 kuukauden kuluttua ja jos tulee ongelmia niin pitää ottaa yhteyttä aikaisemmin. Nyt saan tehdä kädellä kaikkea mitä tahdon, kohtuuden rajoissa kuitenkin. Mahdollisesti myöhemmin voidaan tehdä ohitus solislaskimoon kaulan laskimon avulla (mutta ohituksen jälkeenkään suoni ei kuulemma välttämättä pysy auki).
Aika mälsä juttu, että käsi ei ehkä koskaan tule normaaliksi. Todennäköisesti solislaskimossa on ollut tukoksia jo aikaisemmin ilman oireita ja laskimon seinämä on niistä vioittunut ja sitten toukokuussa arpeutunut kokonaan umpeen, kun oireet ilmaantuivat. - Leikattuluu
Olin maanantaina oikean käden laskimoiden varjoainekuvauksessa ja siellä selvisi, että solislakimo on arpeutunut umpeen. Pallolaajennuskatetria ei saatu menemään suonesta läpi lainkaan. Verenkierto kulkee nyt sitten kollateraalisuonia pitkin. Lääkäri oli sitä mieltä, että ajan kanssa verenkierto voi tulla melko hyväksikin. Mulla on kontrolli 3 kuukauden kuluttua ja jos tulee ongelmia niin pitää ottaa yhteyttä aikaisemmin. Nyt saan tehdä kädellä kaikkea mitä tahdon, kohtuuden rajoissa kuitenkin. Mahdollisesti myöhemmin voidaan tehdä ohitus solislaskimoon kaulan laskimon avulla (mutta ohituksen jälkeenkään suoni ei kuulemma välttämättä pysy auki).
Aika mälsä juttu, että käsi ei ehkä koskaan tule normaaliksi. Todennäköisesti solislaskimossa on ollut tukoksia jo aikaisemmin ilman oireita ja laskimon seinämä on niistä vioittunut ja sitten toukokuussa arpeutunut kokonaan umpeen, kun oireet ilmaantuivat.Noin reilu kuukausi sitten ihmettelin vasemman käden oireita, käsi turposi ja oli eri värinen ja salitreenissä meni heti "pumppiin"
Lisäksi olkapään rintapuolelle ilmestyi tummia verisuonia toiseen olkapäähän päin. Oireet alkoivat lieventyä kolmen viikon sisällä, mutta kävin kuitenkin työpaikkalääkärillä, joka passitti kiireellisenä verisuonikirurgille keskus-sairaalaan. Siellä todettiin tukos ja samantien otettiin osastolle, kolmen päivän kuluttua leikattiin kylkiluu nukutuksessa. Leikkauksesta on nyt tasan viikko ja olen toipunut hyvin, käsi toimii eikä hermovaurioita ole ilmennyt. Sairasloma 4 viikkoo ja marevanhoito puoli vuotta, näillä mennään eteenpäin. Toipuminen tosin on alussa vielä, mutta ainakin kotihommat jo onnistuu. - tos-vaivainen
Leikattuluu kirjoitti:
Noin reilu kuukausi sitten ihmettelin vasemman käden oireita, käsi turposi ja oli eri värinen ja salitreenissä meni heti "pumppiin"
Lisäksi olkapään rintapuolelle ilmestyi tummia verisuonia toiseen olkapäähän päin. Oireet alkoivat lieventyä kolmen viikon sisällä, mutta kävin kuitenkin työpaikkalääkärillä, joka passitti kiireellisenä verisuonikirurgille keskus-sairaalaan. Siellä todettiin tukos ja samantien otettiin osastolle, kolmen päivän kuluttua leikattiin kylkiluu nukutuksessa. Leikkauksesta on nyt tasan viikko ja olen toipunut hyvin, käsi toimii eikä hermovaurioita ole ilmennyt. Sairasloma 4 viikkoo ja marevanhoito puoli vuotta, näillä mennään eteenpäin. Toipuminen tosin on alussa vielä, mutta ainakin kotihommat jo onnistuu.Viimein löytyi kohtalotovereita. Olen TOS-oireillut enemmän tai vähemmän vakavasti vuosia. Nyt syksyllä tehtiin ultratutkimukset ja vasempaan käteen ei veri kierrä juuri lainkaan, lähes totaalitukos. Veritulppariski jatkuvasti päällä ja pitkä sairausloma. Työssäni joudun jatkuvasti nostelemaan raskaita taakkoja ja pitämään käsiä kohoasennossa. Kaikki mahdolliset fysikaaliset hoidot vuosien saatossa kokeiltu. Hoitava fysiatri antoi yliopistosairaalaan verisuonikirurgille lähetteen, leikkaus todennäköinen.
- tulppa321
tos-vaivainen kirjoitti:
Viimein löytyi kohtalotovereita. Olen TOS-oireillut enemmän tai vähemmän vakavasti vuosia. Nyt syksyllä tehtiin ultratutkimukset ja vasempaan käteen ei veri kierrä juuri lainkaan, lähes totaalitukos. Veritulppariski jatkuvasti päällä ja pitkä sairausloma. Työssäni joudun jatkuvasti nostelemaan raskaita taakkoja ja pitämään käsiä kohoasennossa. Kaikki mahdolliset fysikaaliset hoidot vuosien saatossa kokeiltu. Hoitava fysiatri antoi yliopistosairaalaan verisuonikirurgille lähetteen, leikkaus todennäköinen.
Leikattuluu sullahan kävi hyvin ku pääsit noin nopeesti hoitoo ja heti leikkauksee:)
Multa siis poistettiin marraskuun alussa nyt se oikea ylin kylkiluu ja toivuin siitä tosi hyvin ainaki pintapuolisesti. Olin jo tosi toiveikas ja luulin että olin vihdoin parantunut, kunnes tällä viikolla kävin varjoaine kuvauksessa, josta selvisi ettei leikkausesta ollut juurikaan suurta apua. Tai vaikka olisi niin suoni on silti tosi ahdas. No lääkärit sanoi että se voi olla jääny vielä lyttyy leikkauksen jäljiltä että välillä pitää tehä pallolaajennus että se aukeaa taas. Pallolaajennushan siihen sitten samalla tehtiin mutta heti kun sen jälkee otettiin uudet röntgenkuvat, niin se suoni oli palautunu entiselleen eli ahtaaks.
Joten klexane se vaan jatkuu ja mulle varataan aika verisuonikirurgille ja vaikuttaa vähän siltä että toinen leikkaus tulossa. Alkaa vaa koko ajan mennä pelottavammaks.. Mitä lie keksivät.
Joku lääkäri sanoi mulle joskus ku kysyin että miksei laita mulle stenttiä sinne suoneen, nii että se solislaskimon kohta selllanen paikka missä se "hiertäis" ja vois aiheuttaa vaan pahempaa vauriota. Pelottaa vähän jos ne nyt sellasta on sitte mulle miettiny, vai oliskohan niitä muita keinoja, leikata niitä suonia jotenki.. - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
Leikattuluu sullahan kävi hyvin ku pääsit noin nopeesti hoitoo ja heti leikkauksee:)
Multa siis poistettiin marraskuun alussa nyt se oikea ylin kylkiluu ja toivuin siitä tosi hyvin ainaki pintapuolisesti. Olin jo tosi toiveikas ja luulin että olin vihdoin parantunut, kunnes tällä viikolla kävin varjoaine kuvauksessa, josta selvisi ettei leikkausesta ollut juurikaan suurta apua. Tai vaikka olisi niin suoni on silti tosi ahdas. No lääkärit sanoi että se voi olla jääny vielä lyttyy leikkauksen jäljiltä että välillä pitää tehä pallolaajennus että se aukeaa taas. Pallolaajennushan siihen sitten samalla tehtiin mutta heti kun sen jälkee otettiin uudet röntgenkuvat, niin se suoni oli palautunu entiselleen eli ahtaaks.
Joten klexane se vaan jatkuu ja mulle varataan aika verisuonikirurgille ja vaikuttaa vähän siltä että toinen leikkaus tulossa. Alkaa vaa koko ajan mennä pelottavammaks.. Mitä lie keksivät.
Joku lääkäri sanoi mulle joskus ku kysyin että miksei laita mulle stenttiä sinne suoneen, nii että se solislaskimon kohta selllanen paikka missä se "hiertäis" ja vois aiheuttaa vaan pahempaa vauriota. Pelottaa vähän jos ne nyt sellasta on sitte mulle miettiny, vai oliskohan niitä muita keinoja, leikata niitä suonia jotenki..Harmi, ettei sullakaan ollu apua kylkiluun poistosta. Mullahan suoni on arpeutunut umpeen kokonaan, eikä sitä siis saatu pallolaajennettua tai stentattua. Ne ois mulle Tampereella laittanu sellasen muistimetalli-stentin, eli se oli palautunu alkuperäiseen muotoon jos olis lytistyny. Nyt pitäs seuraavan kontrollin olla helmikuun puolivälissä. Minä muuten joudun pistämään Klexanea kerran päivässä todennäköisesti loppuelämäni ajan, että ompahan kivaa olla mustelmamaha lopun elämäänsä.
Tuliko sulle leikkauksen jälkeen mitään hermo-oireita käteen ja poistettiinko koko kylkiluu vai vain pala siitä? Mulla puutuminen on levossa helpotanu, mutta edelleen jos teen jotain pidempiaikaisesti tai jotain tosi raskasta niin etenkin käden iho puutuu samalta alueelta kuin heti leikkauksen jälkeen. Voimaa on onneksi tullut ihan kivasti käteen.
Mulla loppu kädestä johtuva sairasloma joulukuun lopussa, mutta oon nyt taas sairaslomalla lievän masennuksen takia. Viime vuosi oli tosi raskas sairastumisen takia ja moni muukin asia meni pieleen. Voikun sais "entisen" elämän takaisin, nyt kaikki tuntuu niin raskaalta ja epätietoisuus tulevaisuudesta on ärsyttävää. - tulppa321
Harmi, ettei sullakaan ollu apua kylkiluun poistosta. Mullahan suoni on arpeutunut umpeen kokonaan, eikä sitä siis saatu pallolaajennettua tai stentattua. Ne ois mulle Tampereella laittanu sellasen muistimetalli-stentin, eli se oli palautunu alkuperäiseen muotoon jos olis lytistyny. Nyt pitäs seuraavan kontrollin olla helmikuun puolivälissä. Minä muuten joudun pistämään Klexanea kerran päivässä todennäköisesti loppuelämäni ajan, että ompahan kivaa olla mustelmamaha lopun elämäänsä.
Tuliko sulle leikkauksen jälkeen mitään hermo-oireita käteen ja poistettiinko koko kylkiluu vai vain pala siitä? Mulla puutuminen on levossa helpotanu, mutta edelleen jos teen jotain pidempiaikaisesti tai jotain tosi raskasta niin etenkin käden iho puutuu samalta alueelta kuin heti leikkauksen jälkeen. Voimaa on onneksi tullut ihan kivasti käteen.
Mulla loppu kädestä johtuva sairasloma joulukuun lopussa, mutta oon nyt taas sairaslomalla lievän masennuksen takia. Viime vuosi oli tosi raskas sairastumisen takia ja moni muukin asia meni pieleen. Voikun sais "entisen" elämän takaisin, nyt kaikki tuntuu niin raskaalta ja epätietoisuus tulevaisuudesta on ärsyttävää.Eiks sille enää voida tehä mitään?:(
Mulle ei pahemmin tullu mitään hermo oireita leikkauksen jälkee (tähystysleikkaus). Tai n kuukauden oli oikeen käsivarren sisäpuoli tunnoton/yliherkkä ja samoin oikee kylki ja rinta jossa 4 pientä viiltoa mistä leikkaus tehtiin. Tai noi paikat oli periaatteessa melkee tunnottomia mut silti ku niihin osu vähänki ni se iho äärsyynty ja se vähän sattu. Ja tosiaan en tiiä paljon ne sitä luuta otti tai että millanen se ylin kylkiluu edes on et meneeks se edessä ja takana vai onks vaa yks, mutta ymmärsin että kokonaa ottivat pois.
Mulla loppu kans sairaslomas joulukuun lopussa ja nyt sain luvan mennä töihin ainaki aluks, toisaalta ihana päästä töihin mut toisaalta pelottaa ton käden takia. Onneks tulossa se aika sinne verisuonikirurgille sit saa viimestää kuulla jotain tuomioita. Jotain sanottiin toisesta leikkauksesta mutta seki lääkäri puhu sitä niitten omaa hienoa kieltä ni en mitään ymmärtäny tarkemmin ja ku kysyin et mitä se tarkottaa ni ei vastannu vaa jatko vaa. Mutta jotain niille verisuonille ois tarkotus tehä jos siihen päädytään. En kyllä usko että mullakaan enää kovin montaa vaihtoehtoa:( Onkohan mitään muuta keinoa ku stentti tai voikohan sitä leikata laajemmaks tai laittaa jotain tilalle..
Klexanen käyttö alkaa jo ottaa päähän ja piikkikammo nousee taas useemmin esille. Kun nyt vaihtu vuos ni ne on taas helvetin kalliita lähemmäs 100 e / 10 ruiskua muistaakseni, ja mä ku oon työtön(osa-aika) ni se on aika iso hinta niistä. Suurin osa rahasta mitä tulee niin menee siis niihin jos nyt saa jatkaa vielä tällä kerta päivässä annoksella. Mulle sanottiin että jos tulee kunnon oireita ni sit pitää alkaa taas pistää 2 kertaa päivässä. osaatko muuten sanoa kuinka isolle alueelle mahassa saa pistää? ku ennen pistin noin 10-15 cm alueelle navan oik ja vas puolille ja alapuolelle, nyt se iho on ollu tosi pitkään "pattista", kivikovaa ja kipeetä, ni oon siirtyny ylemmäs mahanahkaa niin ylös ku "makkaroita" riittää. Joskus on vaa käyny mielessä et voiks siitä olla jotain haittaa jos niin ylös pistää. Ja olen hoikka tai normaalipainoinen eikä tota vatsanahkaa oo ihan hirveesti tarjolla, pitäis varmaan lihotttaa :D
Ikävää.. Ei aina tunnu reilulta tää tällänen. Mulla kanssa oli koko viime vuosi todella rankka ja sama tuntuu vaa jatkuvan. Osaa sitä nykyään arvostaa terveyttä, ku ennen se oli ja on monille vähän niiku itsestäänselvyys. - vena subcalvia
tulppa321 kirjoitti:
Eiks sille enää voida tehä mitään?:(
Mulle ei pahemmin tullu mitään hermo oireita leikkauksen jälkee (tähystysleikkaus). Tai n kuukauden oli oikeen käsivarren sisäpuoli tunnoton/yliherkkä ja samoin oikee kylki ja rinta jossa 4 pientä viiltoa mistä leikkaus tehtiin. Tai noi paikat oli periaatteessa melkee tunnottomia mut silti ku niihin osu vähänki ni se iho äärsyynty ja se vähän sattu. Ja tosiaan en tiiä paljon ne sitä luuta otti tai että millanen se ylin kylkiluu edes on et meneeks se edessä ja takana vai onks vaa yks, mutta ymmärsin että kokonaa ottivat pois.
Mulla loppu kans sairaslomas joulukuun lopussa ja nyt sain luvan mennä töihin ainaki aluks, toisaalta ihana päästä töihin mut toisaalta pelottaa ton käden takia. Onneks tulossa se aika sinne verisuonikirurgille sit saa viimestää kuulla jotain tuomioita. Jotain sanottiin toisesta leikkauksesta mutta seki lääkäri puhu sitä niitten omaa hienoa kieltä ni en mitään ymmärtäny tarkemmin ja ku kysyin et mitä se tarkottaa ni ei vastannu vaa jatko vaa. Mutta jotain niille verisuonille ois tarkotus tehä jos siihen päädytään. En kyllä usko että mullakaan enää kovin montaa vaihtoehtoa:( Onkohan mitään muuta keinoa ku stentti tai voikohan sitä leikata laajemmaks tai laittaa jotain tilalle..
Klexanen käyttö alkaa jo ottaa päähän ja piikkikammo nousee taas useemmin esille. Kun nyt vaihtu vuos ni ne on taas helvetin kalliita lähemmäs 100 e / 10 ruiskua muistaakseni, ja mä ku oon työtön(osa-aika) ni se on aika iso hinta niistä. Suurin osa rahasta mitä tulee niin menee siis niihin jos nyt saa jatkaa vielä tällä kerta päivässä annoksella. Mulle sanottiin että jos tulee kunnon oireita ni sit pitää alkaa taas pistää 2 kertaa päivässä. osaatko muuten sanoa kuinka isolle alueelle mahassa saa pistää? ku ennen pistin noin 10-15 cm alueelle navan oik ja vas puolille ja alapuolelle, nyt se iho on ollu tosi pitkään "pattista", kivikovaa ja kipeetä, ni oon siirtyny ylemmäs mahanahkaa niin ylös ku "makkaroita" riittää. Joskus on vaa käyny mielessä et voiks siitä olla jotain haittaa jos niin ylös pistää. Ja olen hoikka tai normaalipainoinen eikä tota vatsanahkaa oo ihan hirveesti tarjolla, pitäis varmaan lihotttaa :D
Ikävää.. Ei aina tunnu reilulta tää tällänen. Mulla kanssa oli koko viime vuosi todella rankka ja sama tuntuu vaa jatkuvan. Osaa sitä nykyään arvostaa terveyttä, ku ennen se oli ja on monille vähän niiku itsestäänselvyys.Jos käsivaiva jatkuu tosi invalidisoivana, voidaan vena cephalica-suoni kääntää ohitteeksi tukkeumakohtaan. Mutta kirurgin mukaan tälläiset ohitteet eivät aina välttämättä pysy auki, joten en sitten tiedä onko siitä oikeasti hyötyä. En tiedä, uskallanko mennä tälläiseen laikkaukseen, kun pelkään, että käden hermot menee lopullisesti pilalle (nyt kun puutumista ei enää juurikaan ole levossa, ainoastaan raskaammassa työssä). Nyt pitäs vaan kovasti treenata kättä maitohapoille pienillä painoilla, niin verisuonet kehittyisivät ja verenkierto parantuu.
Minä olen pistänyt Klexanea lähinnä alavatsalla ja navan sivuille ja korkein kohta johon oon pistäny on n. pari senttiä navan yläpuolella. Ihan navan viereen en pistä, kun siitä tulee mulle ihan kamalat mustelmat, samoin jos pistää ihan mahan sivulle lähes kylkeen. Nyt ei maha onneksi oo ihan niin kauhean näköinen kuin kesällä, kun ei tarvi pistää kuin kerran päivässä, nyt mulla ei esim. oo pahempia kovia möykkyjä, kesällä oli kyllä senkin edestä. Mäkin oon hoikka, ja ei kyllä kamalasti ole tuota läskiä mihin pistää. Pirun kallis lääkehän tuo on, mä taktikoin nyt niin, että hain kolmen kuukauden satsin ihan vuoden lopussa, kun sai vielä sillä 1,5 eurolla viime vuoden puolella. Mutta mieluummin pistän kuin syön Marevania (mullahan tuli uusi tulppa kesällä, kun söin Marevania), niin ei tarvi miettiä toimiiko lääke vai ei.
Kiva jos oot päässy töihin kokeilemaan kestääkö käsi vai ei. Jos ois menny suunnitelmat niinkuin olisin toivonu, oisin kans nyt menny töihin, mutta en saanutkaan hakemaani virkaa (ja tod näk. syy oli mun käsi, koska perustelut oli niin keksittyjä ja mä olin kokeneempi hakijakin kuin virkaan valittu ja olin kuitenkin n. 1,5 vuotta töissä kyseisessä paikassa). Mutta tää maailma ei vaan oo reilu ja sille ei valitettavasti voi mitään. Nyt olis sit ekat työt sovittu viikoille 8 ja 9. Ei kai tässä auta muu kuin toivoa, että aurinko paistais joskus tähänkin risukasaan. - tulppa321
vena subcalvia kirjoitti:
Jos käsivaiva jatkuu tosi invalidisoivana, voidaan vena cephalica-suoni kääntää ohitteeksi tukkeumakohtaan. Mutta kirurgin mukaan tälläiset ohitteet eivät aina välttämättä pysy auki, joten en sitten tiedä onko siitä oikeasti hyötyä. En tiedä, uskallanko mennä tälläiseen laikkaukseen, kun pelkään, että käden hermot menee lopullisesti pilalle (nyt kun puutumista ei enää juurikaan ole levossa, ainoastaan raskaammassa työssä). Nyt pitäs vaan kovasti treenata kättä maitohapoille pienillä painoilla, niin verisuonet kehittyisivät ja verenkierto parantuu.
Minä olen pistänyt Klexanea lähinnä alavatsalla ja navan sivuille ja korkein kohta johon oon pistäny on n. pari senttiä navan yläpuolella. Ihan navan viereen en pistä, kun siitä tulee mulle ihan kamalat mustelmat, samoin jos pistää ihan mahan sivulle lähes kylkeen. Nyt ei maha onneksi oo ihan niin kauhean näköinen kuin kesällä, kun ei tarvi pistää kuin kerran päivässä, nyt mulla ei esim. oo pahempia kovia möykkyjä, kesällä oli kyllä senkin edestä. Mäkin oon hoikka, ja ei kyllä kamalasti ole tuota läskiä mihin pistää. Pirun kallis lääkehän tuo on, mä taktikoin nyt niin, että hain kolmen kuukauden satsin ihan vuoden lopussa, kun sai vielä sillä 1,5 eurolla viime vuoden puolella. Mutta mieluummin pistän kuin syön Marevania (mullahan tuli uusi tulppa kesällä, kun söin Marevania), niin ei tarvi miettiä toimiiko lääke vai ei.
Kiva jos oot päässy töihin kokeilemaan kestääkö käsi vai ei. Jos ois menny suunnitelmat niinkuin olisin toivonu, oisin kans nyt menny töihin, mutta en saanutkaan hakemaani virkaa (ja tod näk. syy oli mun käsi, koska perustelut oli niin keksittyjä ja mä olin kokeneempi hakijakin kuin virkaan valittu ja olin kuitenkin n. 1,5 vuotta töissä kyseisessä paikassa). Mutta tää maailma ei vaan oo reilu ja sille ei valitettavasti voi mitään. Nyt olis sit ekat työt sovittu viikoille 8 ja 9. Ei kai tässä auta muu kuin toivoa, että aurinko paistais joskus tähänkin risukasaan.Mulla toi "paras" pistoalue mahassa on ihan kokkaretta ni en oo varmaa puolee vuotee uskalta sinne sörkkiä :D mutta kaipa se on aika sama kuhan se lääke menee ihonalle/rasvakudoksee.. Mun ois kans pitäny ostaa varastoo klexanea mut ku lääkrit ja minä oltii niin siinä uskossa että leikkaus autto ja saan jättää klexanen pois niin ajattelin apteekkia ja luontoa etten osta niitä turhaa jos en tarvii.. ja nyt siitä sit sai kärsiä. Apteekissa olivat vaaan että voivoi. Pitäis toi lääkemaksu juttu olla kyllä vuosi siitä ku sitä on alkanu kertyä eikä kalenterivuosina. kiva jos sairastuu vasta loppuvuodesta. Mullakin tuli se toinen tukos marevanin kanssa vaikka se oli koko ajan hoitotasolla :/
Minkälaisia töitä nyt sulla sitten tiedossa? Ite mulla on nyt vaan tiedossa viikonlopputöitä aluks, täytyy kyllä ettii toistaki työtä että riittää raha, ja muutenki oli tarkotus viime syksy ja tää kevät tehä töitä ja säästää rahaa ku ei päässy viel tänä vuonna opiskelemaa ni ois sitte vähä säästöjä ens syksyks:D - vena subclavia
tulppa321 kirjoitti:
Mulla toi "paras" pistoalue mahassa on ihan kokkaretta ni en oo varmaa puolee vuotee uskalta sinne sörkkiä :D mutta kaipa se on aika sama kuhan se lääke menee ihonalle/rasvakudoksee.. Mun ois kans pitäny ostaa varastoo klexanea mut ku lääkrit ja minä oltii niin siinä uskossa että leikkaus autto ja saan jättää klexanen pois niin ajattelin apteekkia ja luontoa etten osta niitä turhaa jos en tarvii.. ja nyt siitä sit sai kärsiä. Apteekissa olivat vaaan että voivoi. Pitäis toi lääkemaksu juttu olla kyllä vuosi siitä ku sitä on alkanu kertyä eikä kalenterivuosina. kiva jos sairastuu vasta loppuvuodesta. Mullakin tuli se toinen tukos marevanin kanssa vaikka se oli koko ajan hoitotasolla :/
Minkälaisia töitä nyt sulla sitten tiedossa? Ite mulla on nyt vaan tiedossa viikonlopputöitä aluks, täytyy kyllä ettii toistaki työtä että riittää raha, ja muutenki oli tarkotus viime syksy ja tää kevät tehä töitä ja säästää rahaa ku ei päässy viel tänä vuonna opiskelemaa ni ois sitte vähä säästöjä ens syksyks:DMenen kunnaneläinlääkärin sijaiseksi, elikkä niihin samoihin hommiin, jossa olin ennen sairastumista. Nyt tosin tässä paikassa työ on enemmän pieneläinpainotteista. Kovasti kyllä toivon, että tulee myös suureläinkäyntejä, että pääsisi testaamaan pystyykö kädellä tekemään rektalisointia (sisätutkimus peräsuolen kautta lehmille). Jos hyvä tuuri käy, tulee myös poi'ituksia, jotka ovatkin sitten se raskain työ tässä ammatissa.
Milloin sä sait ensimmäisen tulpan? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oliko sulla jotain oireita ennen tulpan tuloa? Mulla ei nimittäin ollut mitään oiretta ennen tulppaa. 24.5.2010 klo 16.00, kun olin puhelimessa, huomasin että kylläpä oikea käsi tuntuu hassulta. Kun pidin puhelinta korvalla, tuntui hauis jotenkin omituisen paksulta ja se osui kyynärvarteen erilailla kuin aikaisemmin. Sitten katsoin kättä ja huomasin, että se on turvonnut ja sinertävä. Koskaan käsi ei ole ollut kipeä, ainoastaan turvonnut ja sininen. Näin jälkeenpäin ajatellen ainoat asiat, jotka ovat jotenkin viitanneet siihen, että solislaskimo on ahtaalla on se, että joskus viime talvena huomasin että verisuonitus oikealla puolella rinnassa on runsaampi ja näkyy huomattavasti paremmin kuin vasemmalla ja kuntosalilla tehdessä laitteella, jossa molemmat kädet nostetaan ylös samaan aikaan, oikea käsi väsyi ehkä hieman vasempaa enemmän. Verisuonituksen ajattelin olevan oikealla runsaampi siksi, että olen oikeakätinen, mutta tuolle käden väsymiselle en syytä keksinyt.
Toivottavasti löydät toisen työn ja saat rahaa säästöön. Mulla on onneksi ollut jonkinlaiset säästöt, niin on toimeen tullut. Nyt pitäs vaan saada aikaseksi ilmottaa verottajalle, että tarvis ennakkoveroja pienentää, kun ei huvitas maksaa 2000 euroa kuussa, kun ei ole töissä ja praktiikkatuloa ei ole (mulla on toiminimi, joka tarvitaan, että voi rahastaa asiakkaat kunnaneläinlääkärinä toimiessa ja tämä toiminimi sitten velvottaa maksamaan ennakkoveroa, jonka suuruus määräytyy tälle vuodelle 2009 vuoden tulojen perusteella). Rupeaa vaan jo kyllästyttämään ainainen lappujen täyttely, nytkin pitäs tuon ilmotuksen lisäksi tehdä KELA:lle 5. sairauspäiväraha-anomus. - tulppa321
Menen kunnaneläinlääkärin sijaiseksi, elikkä niihin samoihin hommiin, jossa olin ennen sairastumista. Nyt tosin tässä paikassa työ on enemmän pieneläinpainotteista. Kovasti kyllä toivon, että tulee myös suureläinkäyntejä, että pääsisi testaamaan pystyykö kädellä tekemään rektalisointia (sisätutkimus peräsuolen kautta lehmille). Jos hyvä tuuri käy, tulee myös poi'ituksia, jotka ovatkin sitten se raskain työ tässä ammatissa.
Milloin sä sait ensimmäisen tulpan? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oliko sulla jotain oireita ennen tulpan tuloa? Mulla ei nimittäin ollut mitään oiretta ennen tulppaa. 24.5.2010 klo 16.00, kun olin puhelimessa, huomasin että kylläpä oikea käsi tuntuu hassulta. Kun pidin puhelinta korvalla, tuntui hauis jotenkin omituisen paksulta ja se osui kyynärvarteen erilailla kuin aikaisemmin. Sitten katsoin kättä ja huomasin, että se on turvonnut ja sinertävä. Koskaan käsi ei ole ollut kipeä, ainoastaan turvonnut ja sininen. Näin jälkeenpäin ajatellen ainoat asiat, jotka ovat jotenkin viitanneet siihen, että solislaskimo on ahtaalla on se, että joskus viime talvena huomasin että verisuonitus oikealla puolella rinnassa on runsaampi ja näkyy huomattavasti paremmin kuin vasemmalla ja kuntosalilla tehdessä laitteella, jossa molemmat kädet nostetaan ylös samaan aikaan, oikea käsi väsyi ehkä hieman vasempaa enemmän. Verisuonituksen ajattelin olevan oikealla runsaampi siksi, että olen oikeakätinen, mutta tuolle käden väsymiselle en syytä keksinyt.
Toivottavasti löydät toisen työn ja saat rahaa säästöön. Mulla on onneksi ollut jonkinlaiset säästöt, niin on toimeen tullut. Nyt pitäs vaan saada aikaseksi ilmottaa verottajalle, että tarvis ennakkoveroja pienentää, kun ei huvitas maksaa 2000 euroa kuussa, kun ei ole töissä ja praktiikkatuloa ei ole (mulla on toiminimi, joka tarvitaan, että voi rahastaa asiakkaat kunnaneläinlääkärinä toimiessa ja tämä toiminimi sitten velvottaa maksamaan ennakkoveroa, jonka suuruus määräytyy tälle vuodelle 2009 vuoden tulojen perusteella). Rupeaa vaan jo kyllästyttämään ainainen lappujen täyttely, nytkin pitäs tuon ilmotuksen lisäksi tehdä KELA:lle 5. sairauspäiväraha-anomus.No kiva että kuitenki sitte niitä samoja hommia:)
Sain ekan tulpan huhtikuussa 2010. Tai sillon se vasta huomattiii. Heräsin vaa yks aamu ja heti tajusin että mun käsi tuntu tosi oudolta, se oli sinertävä/punertava ja turvonnu ja särki tosi hassusti vähän sellai kiristävä tunnne, varmaa siitä ku veri ei pääse liikkumaa ni tulee painetta. Aateltii poikaystävän kanssa että oon vaa nukkunu sen päällä tai jotain, mut sit se ei menny koko päivänä ohi ja tuntu vaa pahemmalta ni menin illalla lääkäriin ja vasta siitä seuraavana päivänä selvisi että mulla onkin veritulppa, kun mut varmuudeks laitettii ultraa. Aluks sitä luultii vaa lihastulehdukseks, ku ei näin nuorella muka vois olla veritulppaa... Ennen sitä en ollu ees ikinä ajatellu saavani mitään tulppaa ja ainahan jotain paikkaa kolottaaa ni jos joskus onki ollu jotain kipua muuta oiretta kädessä ni en oo sitä kyllä tajunnu että se vois olla jotain vakavaaki. Muistan kyllä joskus tulppaa edeltävänä parina aiempana kuukautena kun kävi step aerobicissä ja siinä ku nostellaa ja heilutelllaa käsiä paljon siinö laudalla askeltaessa ni joskus muistan et oikeeta kättä jomotti ja tuntu et sormet räjähtäää ja se oli ihan punanen, ni nyt jälkee päin yhdistäisin sen kyllä siihen tulppaa. Epäilen et mulla se tulppa tullu aika nopeessa ajassa, ku aloin niihin aikoihin käydä paljon jumpassa ja pumpissa mikä rasittaa paljon just tota aluetta. Tietty varmaa moni seikka vaikuttaa mutta varmaa sekin aika paljon koska aiemmin ei oo ollu mitään tollasta. Mul varmaa vaikuttanu se ahtauma eniten ku vieläki joku sitä painaa (tai sit oon miettiny et jos se on ollu aina ahdas ni se suoni on aina ollukki niin ohut? :D) ja toi yläraajojen treenaaminen ja ehkäsypillerit on sit saanu sen hidastuneen veren hyytymää, koska mulla ei oo mitää hyytymistekijöitä veressä.
Jooo musta on tosi stressaavaa ku joutuu kaiken maailman papereita laittelee joka paikkaa. Kelahan ei vissii maksa mitää korvausta ku vaa noista lääkkeist'ä sitte ku menny se vajaa 700 e vuodessa niihi. Apteekissa sanottii että vois kysyy jostain sosiaalitoimistosta onko mahollista saada jotain tukia. En ees pystyis asuu nyt yksin ku ei ois varaa vuokraa eikä mihinkää muuhun ku suurin osa palkasta/tuista menee lääke ja sairaalakuluihin. Luulis että jotain tukea ois tarjolla, pitää varmaan ottaa selvää :D - R
tulppa321 kirjoitti:
Eiks sille enää voida tehä mitään?:(
Ikävää.. Ei aina tunnu reilulta tää tällänen. Mulla kanssa oli koko viime vuosi todella rankka ja sama tuntuu vaa jatkuvan. Osaa sitä nykyään arvostaa terveyttä, ku ennen se oli ja on monille vähän niiku itsestäänselvyys.Moi!
Pakko sivullisena udella että missä toi tehtiin tähystyksessä ja minkälainen oli sairaalassaoloaika ja kivut jälkeenpäin ja millasta kipulääkitystä vaati operaation jälkeen?
Itelle tehtiin scalenotomia torstaina ja tohtori totesi että vaikka angiografiassa ei näkynyt niin solisluun ja 1. Kylkiluun väli "kapenee erittäin pahasti niin että lateraaliosassa luiden väliin ei sovi juuri mitään mediaaliosassakin puristaa kovin sormea."
Lopputulos oli että ellei oireet merkittävästi helpota, on syytä tehdä 1. Kylkiluun resektio.
Tohtori sanoi kanssa tietävänsä tekijän tähystyksessä mutta ensin katotaan ny kuukaus helpottaako jatkuva käsikipu yhtään vai ei..
Mulla on kohta 2v ollu sietämätöntä käsikipua, tos diagnosoitu ja mikää kuntoutus ei oo helpottanu - tos-vaivainen
R kirjoitti:
Moi!
Pakko sivullisena udella että missä toi tehtiin tähystyksessä ja minkälainen oli sairaalassaoloaika ja kivut jälkeenpäin ja millasta kipulääkitystä vaati operaation jälkeen?
Itelle tehtiin scalenotomia torstaina ja tohtori totesi että vaikka angiografiassa ei näkynyt niin solisluun ja 1. Kylkiluun väli "kapenee erittäin pahasti niin että lateraaliosassa luiden väliin ei sovi juuri mitään mediaaliosassakin puristaa kovin sormea."
Lopputulos oli että ellei oireet merkittävästi helpota, on syytä tehdä 1. Kylkiluun resektio.
Tohtori sanoi kanssa tietävänsä tekijän tähystyksessä mutta ensin katotaan ny kuukaus helpottaako jatkuva käsikipu yhtään vai ei..
Mulla on kohta 2v ollu sietämätöntä käsikipua, tos diagnosoitu ja mikää kuntoutus ei oo helpottanuOlen menossa ylimmän kylkiluun poistoon muutaman viikon sisällä paikalliseen yliopistosairaalaan, jossa verisuonikirurgi tekee operaation tähystysleikkauksena. Kävin tutkimuksissa sairaalassa, sekä hermoratakokeissa että ultraäänitutkimuksissa. Hermoradoissa on pientä muutosta ja verisuonissa pinteen aiheuttamaa vaurioitumista nähtävissä. Käsien kohoasennossa verenkierto vähenee käsissä noin 80 %.
Olen oireillut vuosikausia niska-hartiaoirein, käsien väsymisellä ja puutumisella, päänsäryllä ja nyt viime aikoina yläaukeamassa on tuntunut kamalaa poltetta jos käsiä käyttää yhtään enempää. Fysioterapian eri muotoja kokeiltu vuosikausia ja omaehtoista liikkumista myös, liikunnallinen kun olen. Työni on fyysistä ja sisältää paljon käsien käyttöä ja nostelua. - tulppa321
tos-vaivainen kirjoitti:
Olen menossa ylimmän kylkiluun poistoon muutaman viikon sisällä paikalliseen yliopistosairaalaan, jossa verisuonikirurgi tekee operaation tähystysleikkauksena. Kävin tutkimuksissa sairaalassa, sekä hermoratakokeissa että ultraäänitutkimuksissa. Hermoradoissa on pientä muutosta ja verisuonissa pinteen aiheuttamaa vaurioitumista nähtävissä. Käsien kohoasennossa verenkierto vähenee käsissä noin 80 %.
Olen oireillut vuosikausia niska-hartiaoirein, käsien väsymisellä ja puutumisella, päänsäryllä ja nyt viime aikoina yläaukeamassa on tuntunut kamalaa poltetta jos käsiä käyttää yhtään enempää. Fysioterapian eri muotoja kokeiltu vuosikausia ja omaehtoista liikkumista myös, liikunnallinen kun olen. Työni on fyysistä ja sisältää paljon käsien käyttöä ja nostelua.Mulle tehtiin se tähystysleikkaus Meilahden sairaalassa Hesassa. Olen Lahdesta, mutta täällä ei ilmeisesti ollu hirveesti kokemusta niistä leikkauksista tai ei ollu lääkäreitä? Olin kolme päivää sairaalassa ja kivut ei ollu niin isot ku odotin. Sain kyllä melkeen ajan jotain kipulääkkeitä ja leikkauksen jälkeisenä päivänä myös pahoinvointilääkettä. Leikkauspäivänä oli oksettavaa oloa ja se tais johtua kipulääkkeestä, koska ku sitä vaihettii ni huono oloki loppu. Kotii sain kipuihin reseptin panacodia ja se autto ihan hyvin eikä sitäkää tarvinu syödä ku 1-2 viikkoa. Leikkauksesta mulle jäi 4 pientä viiltoa oikeaa kylkeen kainalon ala puolella ja rinnan vieree. Mulle laitettiin sulavat ompeleet ja ne parani aika hitaasti ja oli kuukauden vai kaks vähän ongelmallista vaatteiden kanssa, etenki rintsikoiden käyttö. Niskat on jääny vähä kireiks oikeelta puolelta ois varmaa pitäny jumpata/venytella enemmän ja joissain käden ääriliikkeissä tuntuu joskus repivää tunnnetta selässä/kyljessä.
- R
tulppa321 kirjoitti:
Mulle tehtiin se tähystysleikkaus Meilahden sairaalassa Hesassa. Olen Lahdesta, mutta täällä ei ilmeisesti ollu hirveesti kokemusta niistä leikkauksista tai ei ollu lääkäreitä? Olin kolme päivää sairaalassa ja kivut ei ollu niin isot ku odotin. Sain kyllä melkeen ajan jotain kipulääkkeitä ja leikkauksen jälkeisenä päivänä myös pahoinvointilääkettä. Leikkauspäivänä oli oksettavaa oloa ja se tais johtua kipulääkkeestä, koska ku sitä vaihettii ni huono oloki loppu. Kotii sain kipuihin reseptin panacodia ja se autto ihan hyvin eikä sitäkää tarvinu syödä ku 1-2 viikkoa. Leikkauksesta mulle jäi 4 pientä viiltoa oikeaa kylkeen kainalon ala puolella ja rinnan vieree. Mulle laitettiin sulavat ompeleet ja ne parani aika hitaasti ja oli kuukauden vai kaks vähän ongelmallista vaatteiden kanssa, etenki rintsikoiden käyttö. Niskat on jääny vähä kireiks oikeelta puolelta ois varmaa pitäny jumpata/venytella enemmän ja joissain käden ääriliikkeissä tuntuu joskus repivää tunnnetta selässä/kyljessä.
Meilahteen sain sitten itsekkin tänään ortonista lähetteen. Tai saan jahka se tulee postissa. Täytyy toivoa että pääsisi suht nopealla syötöllä sinne. Itellä hommat menee sairaskuluvakuutuksen piikkiin joten menen sinne tavallaan maksavana, enkä kunnan puolesta. Ei meinaan paljon houkuttanut poisto kainalon kautta avoleikkauksena xxx sairaalassa joten pyysin juurikin meilahteen tähystykseen. Toivottavasti sais itekkin vajaan 2v putken poikki kipujen kanssa. Mulla käsi meni vaan yhtäkkiä ihan paskaks, ei kestä tehä yhtää mitää kipeytymättä järkyttävästi. Tehty acromioplastia ja skalenotomia muttei ole merkittävästi helpottanut eikä fysioterapia auttanut vaikka vuoden kävin :( jospa se tästä vihdoin!
- tulppa321
R kirjoitti:
Meilahteen sain sitten itsekkin tänään ortonista lähetteen. Tai saan jahka se tulee postissa. Täytyy toivoa että pääsisi suht nopealla syötöllä sinne. Itellä hommat menee sairaskuluvakuutuksen piikkiin joten menen sinne tavallaan maksavana, enkä kunnan puolesta. Ei meinaan paljon houkuttanut poisto kainalon kautta avoleikkauksena xxx sairaalassa joten pyysin juurikin meilahteen tähystykseen. Toivottavasti sais itekkin vajaan 2v putken poikki kipujen kanssa. Mulla käsi meni vaan yhtäkkiä ihan paskaks, ei kestä tehä yhtää mitää kipeytymättä järkyttävästi. Tehty acromioplastia ja skalenotomia muttei ole merkittävästi helpottanut eikä fysioterapia auttanut vaikka vuoden kävin :( jospa se tästä vihdoin!
Toivottavasti pääset nopee, ite jouduin oottaa melkee puol vuotta:/ Miten se siis auttais sun tilanteessa toi kylkiluun poisto? Onks sulla jänteet tai lihakset jotenki pinteessä sen ja solisluun välillä vai mikä`?
Huomenna verisuonikirurgin vastaanotolle aika täällä Lahessa ku kaupunki ei haluu maksaa mun hoitoa siellä Helsingissä ku täälläki on vastaavia lääkäreitä. Toivottavasti saan yhtä hyvää hoitoa ja niil on kaikki mun tiedot. Epäilyttää vähän. Ja mun Klexane lääkitys on muka aateltu lopetettavaks, ku ne on jostain syystä ymmärtäny et oon täysin oireeton, vaikken ole. En tosiaankaa uskaltais olla ilman Klexanea, Marevan ei toiminu viime vuonna ni miks se toimis nytkään, ku tilanne on lähes sama. Onkohan klexanen tapasia verenohennuslääkkeitä mitä vois ottaa suun kautta.. - R
tulppa321 kirjoitti:
Toivottavasti pääset nopee, ite jouduin oottaa melkee puol vuotta:/ Miten se siis auttais sun tilanteessa toi kylkiluun poisto? Onks sulla jänteet tai lihakset jotenki pinteessä sen ja solisluun välillä vai mikä`?
Huomenna verisuonikirurgin vastaanotolle aika täällä Lahessa ku kaupunki ei haluu maksaa mun hoitoa siellä Helsingissä ku täälläki on vastaavia lääkäreitä. Toivottavasti saan yhtä hyvää hoitoa ja niil on kaikki mun tiedot. Epäilyttää vähän. Ja mun Klexane lääkitys on muka aateltu lopetettavaks, ku ne on jostain syystä ymmärtäny et oon täysin oireeton, vaikken ole. En tosiaankaa uskaltais olla ilman Klexanea, Marevan ei toiminu viime vuonna ni miks se toimis nytkään, ku tilanne on lähes sama. Onkohan klexanen tapasia verenohennuslääkkeitä mitä vois ottaa suun kautta..Puoli vuotta!! Voi taivas ja perse.. Mulla on jatkuvaa hermosärkyä, käsi tulessa käytännössä kokoajan. Tossa skalenotomiassa todettiin vaikea solisluun ja ekan kylkiluun välinen ahtaus, eli se leikkaus meni hukkaan. Mulla litistyy se väli sillei ettei veri kierrä, mut ilmeisesti toi hermosärky tulee jonkunlaisesta jatkuvasta pikku puristuksesta hermoissa. Nyt tilanne on niin paha että morfiinilinjalla ollaan (temgesic) ja lyricaa maksimiannos. Eli mulla on jatkuva leposärky eikä kädellä voi tehä yhtikäs mitään. Kohta 2v ollu saikulla.
Huomena käyn lääkärissä jutteleen kipulääkityksestä että miten kivut sais hallintaan, ja pitää soitella sinne meilahteen lähipäivinä että miten tässä nyt edetään. Kipu on niin kova että toivon ettei tarvisi kuukausia odottaa. Mutta niinhän siinä totennäkösesti kuitenkin käy... - vena subclavia
R kirjoitti:
Puoli vuotta!! Voi taivas ja perse.. Mulla on jatkuvaa hermosärkyä, käsi tulessa käytännössä kokoajan. Tossa skalenotomiassa todettiin vaikea solisluun ja ekan kylkiluun välinen ahtaus, eli se leikkaus meni hukkaan. Mulla litistyy se väli sillei ettei veri kierrä, mut ilmeisesti toi hermosärky tulee jonkunlaisesta jatkuvasta pikku puristuksesta hermoissa. Nyt tilanne on niin paha että morfiinilinjalla ollaan (temgesic) ja lyricaa maksimiannos. Eli mulla on jatkuva leposärky eikä kädellä voi tehä yhtikäs mitään. Kohta 2v ollu saikulla.
Huomena käyn lääkärissä jutteleen kipulääkityksestä että miten kivut sais hallintaan, ja pitää soitella sinne meilahteen lähipäivinä että miten tässä nyt edetään. Kipu on niin kova että toivon ettei tarvisi kuukausia odottaa. Mutta niinhän siinä totennäkösesti kuitenkin käy...Toivottavasti pääset pian leikkaukseen! Minulla solislaskimo oli arpeutunut umpeen ja 1. kylkiluun poisto ei sitten enää auttanutkaan (minun TOS on vaskulaarinen, eli vain laskimo oli puristuksissa). Onneksi käsi on pikkuhiljaa tullut normaalimmaksi, ihan normaalia siitä tuskin enää koskaan tulee.
Minkä ikäinen olet? - R
Toivottavasti pääset pian leikkaukseen! Minulla solislaskimo oli arpeutunut umpeen ja 1. kylkiluun poisto ei sitten enää auttanutkaan (minun TOS on vaskulaarinen, eli vain laskimo oli puristuksissa). Onneksi käsi on pikkuhiljaa tullut normaalimmaksi, ihan normaalia siitä tuskin enää koskaan tulee.
Minkä ikäinen olet?Olen 34v mies. Tänään soitti meilahdesta, lähete oli tullut perille. Selitettyäni lääkityksen sain ensi maanantaiksi ajan, muuten olisi ollut kuukauden päästä. Hoitaja sanoi että todennäköisesti olen kiireinen potilas koska mun lääkitys on niin kamala (4x0,4 mg temgesic ja 2x300mg lyrica ja 120mg arcoxia päivässä) ja eilen anestesialekuri piikitti suoraan hermoon puuduketta).
Parasta oli että hän sanoi tekevänsä kiireisen maksusitoumuspyynnön mun sairaanhoitopiiriin, jos ne maksas kuitenkin. Jos ei niin sit ite ja osa vakuutuksesta.
Antasin kyllä vaikka toisen jalan että tää tuska loppuisi.
Tulee 4kk päästä 2 vuotta täyteen tätä tuskaa ja tosiaan vasta 2 leikkausta tehty :)..
Mä en enää ees osaa kaivata täysin toimivaa kättä,helpottas ees tuska niin kelpais vähemmänkin pelaava räpylä. Mun käsi toimii täydellisesti mutta on kaamee hermosärky. Eli ilman kipua toiminnot ois ok. Lihaksetkaan ei oo surkastunu ku puristusvoima on 50kg mikä on ihan ok normi ihmiselle.
Täytyy kirjotella jatkoa kunhan kuulen maanantaina mikä on aikataulu. Toivottavasti nopea, toi temgesic on morfiinia ja annos aika kova, kunka paljon kipu paheneekaan kun sitä lääkkeillä peitellään! - R
Toivottavasti pääset pian leikkaukseen! Minulla solislaskimo oli arpeutunut umpeen ja 1. kylkiluun poisto ei sitten enää auttanutkaan (minun TOS on vaskulaarinen, eli vain laskimo oli puristuksissa). Onneksi käsi on pikkuhiljaa tullut normaalimmaksi, ihan normaalia siitä tuskin enää koskaan tulee.
Minkä ikäinen olet?Mullakin eka epäiltiin vaskulaarista vähä mut pääasiassa arteriapuolen puristusta. Kävin varjoainekuvauksissa mut niissä ei näkyny mitää. Silti 90 asteen nostossa verenkierto pysähty, käsi ihan kalpeeks ja sitku käänsi päätä niin käsi punastu heti. Tossa skalenotomiassa tosiaa tohtori sitä väliä katteli leikkausaukosta ja totesi että kiinni vetää että pätkähtää kun käsi nousee eikä välii mahdu mitää.
Perseestä tämmöset taudit ku meidän tuppukylän lääkärit väittivät terveeksi saatana ja sairaslomakaputkin hylättiin kelassa kun muka on kykenevä töihin :)
Ortonista löyty tietoa heti, ja en ollutkaan enää luulotautinen.
Käsi on kokoajan nin kipeä että ees auton virta-avainta voi kääntää ku kivut pahenee. Eli oikea käsi hengaa vaan mukana ja "palaa", pienintäkään liikettä se ei siedä. - vena subclavia
R kirjoitti:
Mullakin eka epäiltiin vaskulaarista vähä mut pääasiassa arteriapuolen puristusta. Kävin varjoainekuvauksissa mut niissä ei näkyny mitää. Silti 90 asteen nostossa verenkierto pysähty, käsi ihan kalpeeks ja sitku käänsi päätä niin käsi punastu heti. Tossa skalenotomiassa tosiaa tohtori sitä väliä katteli leikkausaukosta ja totesi että kiinni vetää että pätkähtää kun käsi nousee eikä välii mahdu mitää.
Perseestä tämmöset taudit ku meidän tuppukylän lääkärit väittivät terveeksi saatana ja sairaslomakaputkin hylättiin kelassa kun muka on kykenevä töihin :)
Ortonista löyty tietoa heti, ja en ollutkaan enää luulotautinen.
Käsi on kokoajan nin kipeä että ees auton virta-avainta voi kääntää ku kivut pahenee. Eli oikea käsi hengaa vaan mukana ja "palaa", pienintäkään liikettä se ei siedä.Toivottavasti pääsisit jo ensi viikolla leikkaukseen! Mulla ei oo ollu puristuksissa muuta kuin solislaskimo ja se olikin sitten niin tiukassa puristuksessa, että kirurgi ihmetteli, että sieltä on menny yhtään verta läpi (no siinä vaiheessa ei kyllä enää mennykään, tod näk. suoni on tukkeutunut toukokuussa 2010, jolloin yhtenä iltapäivänä käsi oli yht'äkkiä sininen ja turvonnut, mitään oireita ei aikaisemmin ole ollut). Mulla oli vielä jokin sidekudosjuoste kiertynyt laskimon ympärille ja tiukensi puristusta entistä tiukemmaksi. Mulla ei mene kädet valkoiseksi, kun nostaa ylös, mutta pulssi kuitenkin katos oikealta puolelta kädet 90 asteen kulmaan nostettaessa ja nyt pulssi taas tuntuu koko ajan.
Hermosärky on ihan kamalaa. Mulla ei ennen 1. kylkiluun poistoa ollut hermotuksessa mitään vikaa. Leikkauksessa (joka mulle tehtiin kainalosta normaalina leikkauksena syyskuun puolivälissä 2010) käteen menevää hermopunosta jouduttiin venyttämään ja siitä seuras se, että multa puutu kädestä pikkurilli ja nimetön ja koko käden alaosa kainaloon asti. Nukkumaan en pystyny kahteen viikkoon muuten kuin selällään, kun kyynärhermoa kiskoi tosi ikävästi muissa asennoissa koko käden mitalta. Kädestä katos puristusvoima ihan täysin, en esim. pystynyt avaamaan ovea avaimella tai leikkaamaan kynsiä kynsileikkureilla. Nyt onneksi käsi toimii lähes normaalisti, ainoastaan peukalon ja pikkurillin pinsettiote ei ole yhtä vahva kuin aikaisemmin. Käsi kyllä puutuu jonkin verran jos teen sillä pitkään töitä.
Mulle KELA ei oo onneksi ryppyilly, vaan on maksanu kiltisti viime vuoden loppuun asti, mihin asti mulla oli sairauslomaa. - k
Minkä ikäinen olet?Hei vena subclavia,
Kyllä siitä kädestä vielä peli tulee. Mulle on nim käynyt samoin. Olen 30 v nainen. Oikeassa olkapäässä oli veritulppa kaksi vuotta sitten, tuli täysin yllättäen ja kävi ilmi, että taustalla tuo TOS. Myös multa suunniteltiin luun poistoa, kunnes laskimo arpeutui umpeen. Lääkärit toesivat, että on parempi antaa olla koska verenkierto näytti kutakuinkin toimivan pienten suonien kautta. Käsivarsi on kyllä voimistunut, hitaasti mutta varmasti, enkä nykyään aina edes muista mokomaa. Hieman heikommaksi se on entisestään jäänyt, mutta ei mainittavasti. Jaksamista siis! - R
k kirjoitti:
Hei vena subclavia,
Kyllä siitä kädestä vielä peli tulee. Mulle on nim käynyt samoin. Olen 30 v nainen. Oikeassa olkapäässä oli veritulppa kaksi vuotta sitten, tuli täysin yllättäen ja kävi ilmi, että taustalla tuo TOS. Myös multa suunniteltiin luun poistoa, kunnes laskimo arpeutui umpeen. Lääkärit toesivat, että on parempi antaa olla koska verenkierto näytti kutakuinkin toimivan pienten suonien kautta. Käsivarsi on kyllä voimistunut, hitaasti mutta varmasti, enkä nykyään aina edes muista mokomaa. Hieman heikommaksi se on entisestään jäänyt, mutta ei mainittavasti. Jaksamista siis!Noniin, nyt on meilahdessa käyty. Minkä niminen kirurgi on leikellyt teitä ketkä sielä on käynyt? Mun huono nimimuisti iski taas mutta joku Räsänen taisi olla..
Enivei, mulla kävi säkä. 20 kuukautta kärsimystä on kuulemma enemmän kuin riittävästi, pikaisena leikkausjonoon ja lääkärin mukaan hyvällä säkällä 2 viikon sisään voi päästä operaatioon.
Keskustelu alkoi sillä että tohtori kertoi ettei kannata elätellä mitään harhakuvitelmia että nyt parannutaan, sanoi että voi olla että auttaa, ja voi olla että ei mitään. Tai sitten auttaa osittain.
No empä niitä elätellytkään, kunhan tuota saatanan hermosärkyä vähentäisi niin sekin ois jo jotain :)
Nyt vain ristitään käsiä että tosiaan 2 viikkoa ois aika, ja että vielä jotain apuakin olisi. Plussana että mun sairaanhoitopiiri oli vastannu vielä maksusitoumuspyyntöön ja operaatio menee sittenkin kunnan piikkiin. Mä olin valmistautunu maksaan sen itte ku menin yksityissairaalan lähetteellä suoraan tonne enkä sinne mihkä mut ois "kuulunu" lähettää eli omaan keskussairaalaan..
- TOS-vaivainen
Minut leikattiin kaksi viikkoa sitten (ylimmän kylkiluun poisto) paikallisessa yliopistosairaalassa. Sairaalaan menin sunnuntaina, leikkaus maanantai aamuna ja kotiutus fysioterapeutin jumppaohjeiden kera keskiviikkona. Kainalon kautta leikattiin ja kainalossa on nyt noin 10 cm mittainen arpi. Puristustila oli ollut kirurgin mukaan vaikea. Tikit sulavat itsekseen pois. Kontrollikäynti kirurgilla 1,5 kk kuluttua leikkauksesta.
Minun leikkauksessa keuhkopussiin tuli "viilto" ja laitettiin sellaiset putket kylkeen (toinen putki hapetti, toinen imi kudosnestettä pois) kahdeksi päiväksi. Tämä on kuulemma riski tuon alueen leikkauksissa. Nyt keuhkot ovat ok, niiden paranemista seurattiin keuhkoröntgenillä.
Kivun kanssa olen pärjäillyt hyvin särkylääkkeillä. Käsivarren alapinta ja kainalo ovat edelleen hieman tunnottomat ja lavan seudulla on sellaista tuntoherkkyyttä, aristusta ja kipua etenkin jos alueeseen osuu jokin. Pelkään myös kovasti hermovaurioita. Toivottavasti tunto palautuu normaaliksi. Miten muiden kohtalotovereiden laita on ?- vena subclavia
Minulla leikkaus kainalosta tehtiin 2010 syyskuun puolivälissä ja silloin puutui nimetön ja pikkurilli ja iho käden alapuolelta kainaloon asti. Nyt puutuneisuus on poistunut suurimmaksi osaksi, ainoastaan jos kättä rasittaa pidempiaikaisesti tai tekee jotain tosi raskasta käsi saattaa puutua hieman. Iho on edelleen osittain tunnoton/tunto ei ole normaali kainalossa ja kädessä alapuolella kyynärpäästä kainaloon. Tämän alueen tunnon palautumiseen voi kirurgin mukaan mennä vuosikin. Haava on siisti, eikä se vaivaa mitenkään.
Normaalia mun kädestä ei enää koskaan tule (minulla siis vaivana oli se, että solislaskimo oli puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä, mitään hermo-oireita ei ollut), koska solislaskimo on arpeutunut umpeen. Onneksi on muodostunut paljon kollateraalisuonia, joiden kautta veri sitten kiertää pois kädestä. Käsi edelleen sinertyy, tosin onneksi ei enää niin voimakkaasti kuin aikaisemmin ja, ja turpoaa raskaissa töissä.
Töitä (olen eläinlääkäri) olen nyt tehnyt ensimmäisen kerran toukokuun lopun jälkeen (jolloin minulle tuli 1. veritulppa) reilun viikon ja onneksi käsi näyttää kestävän työt ja olen kaikkea pystynyt tekemään.
- R
Mä venailen aikaa vieläkin, just soitin eilen ja hyvällä säkällä ensviikolla vois päästä. Jos ei ens niin sitten seuraavalla. Mulla käsi menee välillä itekseen myös punaseksi ja kylmäksi, saattaa särkeä pelkkää kämmentä mikä on punainen ja kylmä.. Odottavan aika on pitkä, jos ykköskiireisellä lähetteellä menee n.5vk, en uskalla ees miettiä kauanko jonottasin 2 tai 3 luokassa :)
Täälä sitä vaan nappeja popsitaan ja ootellaan... - R
Täälä sitä maataan meilahdessa ilman kylkiluuta. Joku hermopinteen tyylinen oli löytynyt joten toivottavasti ongelmatkin poistuvat. Muuten ei oo pahoja kipuja mutta dreeni tulee lapaluun alta ja se on saatanan kipiä lu letkua on 20 cm sisässä ja makaan sen päällä.. Kirjoittelen myöhemmin lisää kun alkaa selvitä auttoiko tämä vai ei
- vena subclavia
Kiva, että pääsit vihdoinkin leikkaukseen. Mulla dreenit tuli kainalon alta, tosin mun leikkaus oli avoleikkaus. Pikaista paranemista ja kerro kuulumisistasi!
- R
Noniin.. Kirjoittelen hieman ajatuksia. Leikkaus ei sinänsä tähystyksenä ollut kovinkaan karmiva, sitä ei ainakaan kannata pelätä. 6 päivää aikaa ja eilen söin yhden buranan, eikä yhtään tramalia. Kattotaan onnistuuko se enää tänään :D
Sinänsä noi leikkausalueen haavat ja muut ei oo niin karseen kipeet ollu, sitä samaa vanhaa hermosärkyä vain mitä ennenkin pitkin kättä, ja puutumisen tunnetta.
Olen hieman skeptinen että noinkohan loppupelissä hyödyn tästä mitään mutta tulipahan koitettua. Tohtori kyllä varoitteli että menee fifti sixti ne onnistumiset ja hyödyttömät leikkaukset, mutta ei auta kuin katsoa ja todeta miten käy.
Onhan tässä tosin vielä aikaa, vasta 6 päivää takana, mutta aattelin että jos hermopinnettä löytyy, se helpottaisi sitten muka heti :)
Kauanko teillä dreenin reikä on valuttanut? En oikein tiiä mitä tekis, muutaku vaihtaa lappua joka päivä, ja käyn ilman lappua suihkussa.
Ei tullu kysyttyä mikä sen kohtalo on. Muuten on sulavaa ommelta ja muut haavat liimattu umpeen.
Ei se haava paljoa valuta mutta vähän! :) - vena subclavia
Mulla ei dreenin reikä valuttanu ollenkaan. Onko sulla puutuminen samanlaista kuin ennen leikkausta? Mullahan avoleikkausessa käteen menevää hermokimppua venytettiin ja puutuminen johtui siitä (mulla kun puutumista ollut ennen leikkausta eikä mitään hermosärkyä ole koskaan ollut). Puutuminen on nyt onneksi lähes kokonaan poissa ½ vuotta leikkauksen jälkeen.
Harmi, että et saanut heti apua leikkauksesta. Mutta jospa hermo toipuisi pikkuhiljaa, onhan se ollut melko kauan puristuksissa ja hermothan parantuu todella hitaasti. - tos-vaivainen
Minulle tehtiin helmikuussa tos-leikkaus avoleikkauksena ja dreenit olivat kainalon alla 2 päivää. Sen jälkeen ne poistettiin ja dreenien reiät olivat peityttynä 3 päivää sellaisella isolla tarralapulla. Tuona aikana en saanut poistaa lappuja tai käydä suihkussa. Dreenien reiät eivät valuttaneet yhtään. Ompeleet liukenivat itsekseen. Särkyä ei ollut leikkauksen jälkeen juuri lainkaan, muutamalla särkylääkkeellä selvisin. Käden alapinta oli tunnoton jonkun aikaa, kainalossa vielä hieman tunnottomuutta, sekin jo parantunut huomattavasti. Kylki oli todella kipeä monta viikkoa kainalon alta ja takaa, sykkivää ja sytkyttävää hermosärkyä, sekin kuulemma normaalia kun siinä on paljon hermoja ja lihaksia, joita "sorkittu" leikkauksen aikana. Sekin kipu on parantunut hiljalleen mukavasti.
Mulle lääkäri sanoi, että leikkauksen vaikutus selviää vasta noin puolen vuoden, vuoden sisällä. Hän painotti että malttia ja kärsivällisyyttä tarvitaan! Verisuonet ja hermot olleet kauan puristuksissa ja menee aikaa, ennenkuin ne "oppivat" toimimaan oikein. Nyt jo jatkuvat päänsäryt ja kasvosäryt ovat helpottaneet ja pahin hartiaseudun kipu myös. - R
Hmm, mulle lekuri sano että leikkauksen jälkeinen hermon toipuminen lievästä venytyksestä mitä oli tapahtunut vaikka se oli tähystyksenä tehty, kestää 1-3vk. Mulla on kontrolli 2.5, ja kuulemma siihen mennessä on selvinnyt kirkkaasti auttoiko leikkaus mitään vai ei.
Ootin paljon kyllä tästä mutta toistaiseksi näyttää vähä heikolta. Mulla on jännästi toi melkeen koko käsi kylmempi kuin vasen mikä toimii normaalisti. Tuntuu olkapäästä "jäätävän" aika helposti. Tämä oli tosin jo ongelmana aijemminkin.
Sinänsä harmi että nyt multa on katkottu kaikki kaulan skalenuslihakset, ja viety kylkiluu joten hermokimpun ja verisuonten on oltava sen puolesta vapaana.
Jos mikään ei muutu, sitten täytynee vielä tutustua "pectoralis minor syndrome" hakusanalla googelin antamiin vaihtoehtoihin.
Eli esim : http://ce-preview.bmjknowledge.com/monograph-proof/en-gb/images/592-10-iline_default.gif tosta kuvasta näkyy miten pectoralis minorin alta kulkee tää saakelin sama hermokimppu ja verisuonet mitkä tässä tuntuu kaikilla olevan ongelmana :)
Ameriikassa tehdyn tutkimuksen mukaan suurella osalla tos potilaita on ongelmana myös tämä kyseinen "vamma" :)
Ah, löysinpäs sen sivun, eli -> http://www.ecentral.com/members/rsanders/
Pectoralis minor surgery: In 2005 we became acquainted with the pectoralis minor syndrome, a condition that was described 60 years ago but which most of us had ignored (described above under "cause" and "diagnosis"). Each patient we now see for TOS is also examined for this. We have been surprised to find that over 75% of the people who have TOS also have complaints and positive physical exam findings of pectoralis minor syndrome. If following a pectoralis minor muscle block there is significant improvement within a few minutes, we have been performing a very simple operation called pectoralis minor tenotomy.
Eli suomeksi 75% TOSsivammasista oireilisi myös pectoralis minorin suuntaan.
Kun olin Ortonissa hoidossa, Vastamäki osoitti yhdessä vaiheessa just tota kohtaa ja totesi että vika voi olla myös tuola, mutta hän ei ollut saanut yhtään diagnosoitua vielä. Noh, jos tää ei tässä 1kk aikana ennen jälkitarkastusta ala parantua, varaan samalla reisulla ku meilahessa käyn ajan myös ortoniin ja kattoo oisko siihen mitää ajatusta että tutkis vielä siitä. Kyse on kuitenkin loppuelämästä, eikä oma firmakaan oikein pyöri 1-kätisenä.
Tulipa pitkä vuodatus :D
Mun oireet on perseestä ku käsi ei siedä venyttelyä yhtään. Helppoahan se ois koittaa venyttää että tulis tilaa muttaku saatana ei. Käytän semmosta kinesioteippausta millä nostan ihoa tosta vähä yläsuuntaan tosta pectoralis minorin kohdalta niin se helpottaa aavistuksen oloa. Sen puolesta sielä vois myös jotain ollakkin.. - R
Lisään vielä että jos jollain tuohon suuntaan oireilee niin lisäjuttua tuosta pectoralis minor tenotomystä mikä varmaan tarkoittaa lihaksen katkaisua, niin tässä jotain jotain kelle se on tehty:
http://neurotalk.psychcentral.com/showthread.php?t=43823
http://neurotalk.psychcentral.com/showthread.php?t=28049&highlight=pec minor
Ilmeisesti jotenkin vaikuttaa tarttumiseen tai käsien puristamiseen yhteen tai jotain, oli tuolla siitä selitystä, katselin vain ylimalkaisesti. - TOSi on
Hei kaikki! Uusi TOS-vaivainen liittyy joukkoon mukaan.
R, jos hermosi ovat ehtineet vammautua, niin niiden paraneminen voi viedä kauan aikaa. Minulla on ennestään kasvohermovamma ja tunnon palautumiseen meni kolmisen kuukautta, mutta kivun poistumiseen meni vuosi ja ensimmäinen puoli vuotta oli pahin (minulla oli silloin kolme kipulääkettä päällekäin). Toivoa siis on :)!
Kannattaa tosiaan selvittää tuo pectoralis minor asia. Yhdysvalloissa testaavat johtuuko kipu pectoralis minorista laittamalla lihakseen ultraääniohjauksessa botoxia tai puudutetta, joka päästää lihaksen rennoksi. Jos kipu poistuu, on vika todennäköisimmin pectoralis minorissa. Täytyy toki muistaa, että jos hermovammaa on ehtinyt tulla, niin silloin testi ei anna luotettavaa tulosta. Asiasta tarkemmin kirjassa Vascular Surgery (2010, Eskandari, Morasch, Pearce & Yao) - tilasin sen Amazonilta. Minulla ei ole hajuakaan tehdäänkö näitä diagnostisia testejä Suomessa, mutta kuulostaa ainakin teoriassa ihan kätevältä. - TOSi on
Sanders, joka on leikannut 2000 TOSia sanoo tuossa Vascular Surgery kirjassa " The surprising finding was that at least 75 % of TOS patients had positive findings of Pectoralis Minor Syndrome". Riippuen löydöksistä he tekevät scalenectomian ja / tai kulkiluun poiston ja / tai pectoralis minorin katkaisun. Jos on viitteitä pectoralis minor syndroomaan, he neuvovat potilaita tekemään 3 kertaa pecoralis minorin venytyksen ovensuussa viisi kertaa päivässä 2-3 kk. Jos tilanne ei helpota, niin he leikkaavat. Minua kiinnostaa tehdäänkö näitä leikkauksia edes Suomessa, kun muutenkin TOSin tuntemus ja leikkauksen onnistumiset tuntuvat olevan paljon Yhdysvaltoja jäljessä... Sandersin ryhmä myös laittaa scalenectomian (eri, kuin vanha scalenotomia) yhteydessä hermopunoksen ympärille jonkinlaisen aikaa myöten sulavan suojuksen. Tämän ansiosta he saivat puolitettua tapaukset, jossa TOS uusii leikkauksen jälkeen.
Löysin myös Sandersin kuvausta TOSin hoidosta webistä: http://www.ecentral.com/members/rsanders/ - R
Tuota sandersin nettisivua itekkin luin alunperin jokunen kuukausi sitten ja kiinnostuin tuosta aiheesta. Sulava suojus jotenkin suojelee arpikudokselta? tai jotain.
Jos viitteitä tuohon pectoralis minor syndroomaan on niin varmaankin varaisin ajan sitten Martti Vastamäelle ortoniin joka siitä mullekkin alunperin puhui. Epäilemättä leikkaa jos aihetta näkee, ilmeisesti hää on jonkin sortin pioneeri tässä tos asiassa suomessa. Ainahan voi ottaa soittoajan ja tiedustella, jos kovinkin läheltä omasta mielestä liippaa.
Hän teki mulle skalenotomian tammikuussa ja tosiaan totesi heti kun heräsin että luitten väli on liian ahdas vaikkei se näkynyt verisuonikuvauksissa.
Siitä jonottelin 6vk meilahteen ja pääsin onneks kiireisenä potilaana heti kun on tullu kohta 2v jo kärvisteltyä tän kanssa.
Mulla hermokimppu kulki lihaksen ja luun välistä jostain, näin tohtori sanoi kun 1. kylkiluun poisti, mutta jännä nähdä mitä tässä nyt tapahtuu.
Paleleeko kellään kättä? Mulla on olkapään nuppi saakeli kokoajan ihan jäässä. Sisällä t-paita, flanellipaita ja vaikka vielä huppari niin jumalauta että se on silti kylmä.
Olen miettinyt crps mahdollisuutta, mutta toisaalta mulla ei oo mitää ongelmaa olla kuumassa suihkussa, olkapää ei reagoi siihen mitenkään.
Mun täytyy tota venytystä vielä koittaa jahka tulee varoaika täyteen leikkauksen jälkeen. Vielä ei uskalla tehä mitää. Ennen leikkauksia ku olin fysioterapiassa niin tuo venytys kuului jokapäiväiseen ohjelmaan mutta kaikki yrityksetkin oikeastaan saada olkapäätä "taakseppäin" aihettu välittömän ärsytysreaktion. - TOSi on
Hei R, hyvä, että Vastamäki oli tästä pectoralis minor TOSista tietävä :). Olen itsekin käynyt Vastamäellä kaksi kertaa ja hän on valmis leikkaamaan scaleniukset tarvittaessa.
Pahenivatko kipusi scalenotomian jälkeen?
Jos epäilet CRPS:aa, niin kannattaa hakeutua CRPS kuntoutukseen ajoissa jollekin osaavalle taholle, jotta se saadaan kuriin. Toivotaan kuitenkin, että kyseessä olisi joku vähän helpommin korjattava / korjautuva tila, esim. pectoralis minor syndrooma tai korjautuva, pitkäaikaisesta puristuksesta johtuva, mutta korjaantuva hermovamma.
Joo, tuo on aika paha, jos käsi ei kestä venytyksiä :( - silloin on paha venytellä.
Minulla ei kättä varsinaisesti palele.
Minulla on ollut TOS viime kesästä. Fysiossa olen ollut marraskuusta. Diagnoosin sain vasta nyt talvella, mutta muuten tutkimukset ovat kesken. Kaularangan ja olan magneetti olivat ok, samoin ENMG ja verikokeet. - R
Kivut paheni 100x skalenotomiasta. Nousivat 1vk ajan ja sit olikin maksimissaan. Jouduin nostaan lyrican 75 -> 600mg, sit alottaa arcoxia 120mg ja temgesic 0.4mg x 4.
Mulla kudokset turposi leikkuualueelta ja se paino kylkiluun lähellä hermoa pahasti. 8vk päästä se sormia napauttamalla sit loppu taas vanhaan edeltävään tilaan kun leikkuuturvotus lakkasi.
Meilahden kirurgi tämän mulle vahvisti kun se löytynyt "pinne" oli just se, lähellä sitä aluetta ja taatusti ollut puristuksessa kuulemma leikkuun turvotuksesta.
Näin mä sen arvasinkin että ei noin pieni haava voi halvaannuttaa koko kättä muuten :)
Mulla on leikattu sappirakko ja nivustyräkin tässä 3kk sisää niin arvelin niitten haavojen turvotuksen kestosta ihan oikein sen ajan mitä siinä menee.
Alkaa kyllä kieltämättä vituttaan kun oireet ei ole muuttunu miksikään, täytyy tosiaan alkaa punoa uusia sotasuunnitelmia tässä. Luovuttaa ei auta.
Hammasta purren kai se jälkitarkastus ooteltava ja sit katottava kuvauttasko magneetilla olkapään uusiksi vielä. Se on kuvattu ennen acromioplastiaa joskus 1.5v sitten ja jotenkin tuntuu jäykistyvän omituisesti.
Mulla on ihme lihaskiristyksiä tossa rinnan alueella ja kainalosta muutenkin, tuntuu että lihakset yrittää vetää oikein olkapäätä eteenpäin ja jumiin.
Ota tästäkin selvää :) - TOSi on
R, joo ei vielä ole luovuttamisen aika, sillä esim. se pectoralis minor asia on selvittämättä. Tuo pectoralis minor saattaa vetää olkapäätä eteenpäin. Oletko kokeillut lihasrelaksanttikuuria? Jos se auttaa yhtään, niin viittaisi lihaspuristukseen. Jos niistä on apua, niin se voisi myös helpottaa venyttelyn, fysion yms. käsittelyjen aloittamista.
Itselläni oli alunperin scaleniukset niin spasmissa, että niiden laukaisu hieronnalla ja venytyksin oli todella tuskallista ja sai aina tunnon pois sormista. Nyt niitä sietää jo käsitellä.
Minulla huomattiin myös roikkuva lapaluu / olka, jota koetetaan päivittäisin lihasharjoituksin saada nostettua ja stabiloitua. Nyt se saattaa rouhia rakenteita kättä liikuttaessa.
Mietin miksi eivät anna kortisonia leikkauksen yhteydessä, jotta selviäisi vähemmällä kärsimyksellä. Olin aivoleikkauksessa pari vuotta sitten ja silloinhan turvotusta ei saa tulla lainkaan, joten kortisoni aloitettiin hieman ennen leikkausta ja jatkettiin jonkin aikaa leikkauksen jälkeen. - R
Mnjoo, mää kävin vuoden varmaankin fysikaalisessa missä toi mun olkapään etuasento saatiin korjattua taakseppäin, normaaliksi, ja sitten loppujen lopuksi fyssari nosti kädet pystyyn ja suositteli ortonia kun toi käsi ampu sen kuntoituksen jälkeen taas ihan kamalaksi. Totesi että jotain muuta sielä on kun mitä normaalisti, käden pitäisi olla jo terve.
Kuulemma olkapää oli paremmassa asennossa kuin terve olkapää sitten loppupelissä.
En ole aikoihin syöny relaksantteja, joskus sillon 2v sitten kun tää teki tuloaan, vetelin dolaneita. Vois kokeilla kyllä niitä, on jopa ollu mielessä mutta en ole saanut aikaiseksi.
Olen yrittäny lopettaa lääkityksiä kun on tullu niitä vedettyä niin radikaaleja määriä 2v aikana. Just eilen puotin aamu ja ilta-annostuksen lyricasta 150->75mg ja voi pojat heräsin puoli viideltä ku oli karsee hiki, ja rapula, eikä puhettakaan että nukkua voisi. (join muuten 2 kaljaa ja siiderin, mikä ei aiheuta rapulaa vajaa 197cm/104kg kaverille)
Menin sitten kissojen kanssa pötkötteleen sohvalle, ne oli kyllä mielissään tästä odottamattomasta ylösnoususta :D
Eniten tässä huolettaa lähinnä tuo olkapään jäätyminen ja käden kylmyys. tuo crps vaihtoehto on pahin mahollinen mitä tässä enää voi ilmentyä. Koska mulla ei mitää veritulppaa alunperinkään ollut, en käsitä miks toi käsi on viileempi kokoajan, ja sit tosiaan olkapään nuppi jäätää tosi inhottavan tuntusesti.
Mun TOS on muutenkin ollu vinkee, käsi on ollu kokoajan siinä kunnossa ettei sillä tehä yhtää mitää, ei vaiheta vaihteita autossa, ei käynnistetä virta-avaimella, just ja just leipänsä tekee ja tietokoneen hiirtä saa käytettyä tunnin päivässä. Pahimpina aikoina kun kivut on kamalat, rakkaani palastelee sapuskat lautaselle kun veitsen painaminenkin on liikaa.
Jopa puhelimen kantaminen tuntuu välillä ylivoimaselta, eikä tuo iphone nyt NIIN paljoa paina. .. - TOSi on
R, onhan sinulla katsottu, ettei valtimo ole arpeutunut osaksi umpeen? Eli siis ei pelkästään laskimoiden angiografia vaan myös _valtimoiden_ angiografia? Valtimo-TOSissahan käsi vetää kylmäksi, mutta yleensä myös valkoiseksi.
Mieheni on lääkäri ja huomasi, että vaikka minulla epäillään nimenomaan valtimo-TOSia, niin Meilahdessa olivat lähettäneet pelkästään ns. tavalliseen laskimoiden angiografiaan ja siinä tuskin näkyy mitään, koska minulla ei ole veritulppaa, eikä käsi turpoa ja vedä siniseksi (laskimo-TOSin oireet). Vähän leväperäiseltä vaikuttaa asian tutkiminen. Minulla on myös hermosärkyä, joten pelkästään valtimo-ongelmista ei liene kyse.
Minä en pysty myöskään tekemään kädellä mitään. Pahimmillaan ei syömisestäkään tahtonot tulla kivun ja heikkouden vuoksi mitään ja viime yön käsi särki ja tuntui, ettei veri kierrä - käsi vetää valkeammaksi, kuin vasen. Minulla myös pään liikkeet saavat särkyä aikaiseksi, eli lukeminen ei juuri onnistu (ei voi kannatella mitään ja toisaalta pään liikutus provosoi tilannetta). - R
Kävin angio ja venografioissa eikä niitten perusteella löytynyt pienintäkään puristusta. Mulla käsi meni valkoiseksi silti ylös nostettaessa ja sit punastu hetken päästä , ja pulssi hävisi. Siksi sinne leikkakseen pääsin, vaikka varjoainekuvaukset ei näyttäny mitään.
Miten sun hermosärky ilmenee? Mulla yöt menee hyvin mut päivät, varsinkin aamupäivät särkee. Jatkuvaa leposärkyä oikeastaan. Niskan asento ei vaikuttanut, enkä mitään yläasentohaittaakaan kerenny tajuta kun tää veti ihan 2kk aikana täysin terveestä totaalisen paskaksi, ja sillä tiellä ollaan.
Leikkaukset ei ole vaikuttanut paskan vertaa, ei siis edes promillen parannusta.
Muija tänään koitti pulssia, se tosiaan ei nyt häviä kyllä kun käden nostaa ylös, tuntuu vahvana. Vaan ei silti auttanu mun kipuihin mitkä on kokoajan samat.
Pistää väkisin mietityttään inhottavampia vaihtoehtoja.
Lyrican vähennys saa mielialankin nähtävästi matalaksi, täytyy kattoo nostaisko annoksen takaisin. Tosin lyrican vierotusoireiden lista on pitkä kuin nälkävuosi :) - Melina_80
R: pääsitpä nopeasti leikkaukseen.
Sama juttu, että provokaatiossa suoni menee täysin tukkoon. Toinen käsi leikattiin liian myöhään ja solislaskimo arpeutui kiinni ja nyt kolme vuotta tuon leikkauksen jälkeen voisin todeta, että ei tästä kädestä enää normaalia tule.
Olen puoli vuotta jonottanut Meilahteen toisen käden kanssa ja nyt minut sitten heitettiin pois leikkausjonosta ja uudestaan poliklinikalle.
Olen niin kiukkuinen kun voi olla.. :/ Maanantaina soitan ylilääkärille... - R
Mulla on nyt 3 viikkoa operaatiosta ja taidan kallistua siihen että ei auttanut. Mikään ei muuttunut, ei sitten pätkääkään. Kivut ehkä sensijaan lisäytyivät ja levisivät, nyt tuntuu poskessakin asti joku omituinen tunne, aijemmin se rajoittui käteen ja hartijaan.
Jouduin käymään ensiavussa viimeviikolla kun alkoi karsea kipukohtaus ja vetäsin pari tramalia, ja sitten kohta pari temgesiciä kun tramalit ei auttaneet.
Sitten kun temgesickkikään ei helpottanu niin läksin päivystykseen.
Ei uskaltanu tehdä mitään lääkityksen sijaan kun oli jo niin vahva, seuraavana päivänä sain ajan sitten tk-lääkärille mikä kirjoitti pari pakettia oxynormia pahimpaan tuskaan.
Meinasi kivut olla niin kovat että pää oli räjähtää käden lisäksi.
Mites Melina se sun räpylä oireilee? vaihtaa väriä vai?
Mulla kun alkaa joku säteilykipu sormissa niin se alue alkaa punertaa. Kipu vaihtelee aika railakkaasti paikkaa hartijasta sormiin.
Lääkityksenä nyt jatkuvasti lyrica 150 aamulla 150 illalla, ja illaksi lisäksi 25mg triptyl.
Sitten kipuihin on tramalia, tradolania, temgesiciä ja oxynormia. Näitä otan vain sillon kun on pakko.
3vk päästä ois meilahdessa jälkitarkastus, en tiedä mihin se sitten johtaa, eli onko enää mitään tehtävää, vai pelkkää saattohoitoa ja lääkkeiden säätöä.
Ajattelin käydä vielä Ortonissa sen jälkeen, jospa olisi tehtävä vielä kaikki mahdolliset testit, tai mahdolliset tutkimukset. Sama se mitä se maksaa kun tässä kerran loppuelämä on kyseessä.
Jonkunlaiset osa-aikaeläke paperit tai mitä lie on saatava kun kädellä ei voi tehdä yhtään mitään ja hermokipu on jatkuvaa.- Melina_80
Käsi puutuu lähes koko matkalta, puristusvoimat hukassa, joten esim. kauppakassan kantaminen on tosi hankalaa.
Oikealla kädellä kirjoittaminen on hankalaa kun kynää vaikea pitää kädessä.
Hienomotoriset toiminnot vetävät sormet "nakeiksi" hetkessä.
Toinen käsi on vähän väliä violetin sävyinen, toinen taas vaaleampi.
Kipua sitten vaihtelevasti sormista hartioihin asti.
- R
Niin joo, sain sitten lähetteen kipuklinikalle ja jonottelen sinne.
Varasin samalla ortonin kipuklinikalle ajan, se on joskus kuukauden päästä.
Tk-lääkäri laitto vielä varuilta olkapään röntgenin ja ultraäänen eiliseksi, ne katottiin ja missään ei ole mitään vikaa. Niinkuin oletinkin kyllä.
VIlli arvaus on että tää kallistuu crpssään kun sitä tarpeeksi tutkitaan.
Jännä nähdä. - R
Oho. Tuli aika jyväskylän kipuklinikalle ensviikoksi. Crps epäily ilmeisesti ohitti puolen vuoden jonon. No jospa sielä sitten selviäisi onko tämä sitä vai ei.
Ihmeitä en muuten odota sillä sielä varmaankin anestesialääkärin kanssa käydään vain lääkitystä läpi, ja sitä olen kyllä jo yksityisen anestesialääkärin kanssa puljannu puolen vuoden aikana aina kun on tarvinut jotain muutosta.
Noh, odotan innolla mitä sielä sanotaan. - R
Meni yksinpuheluksi, mutta kirjoitan kuitenkin.
Kävin kipupolilla. Ei diagnosoitu crpssää toistaiseksi mutta joku sympaattisen hermoston toimintahäiriö.
Kylkiluun poiston jälkeen hermo-oireet hyppäsivät myös poskeen, eli sitäkin jomottaa samalta puolelta. Tänään laitettiin joku sympatikus vai mikä lie puuduke kaulaan että hermosto puutuisi mutta eipä paljon helpottanut.
Kipulääkkeitä lisää, ja TNS laite millä voi antaa kotona sähköiskuja hermostoon.
Kivut on miehekkäät ja ei varmaankaan kovinkaan ruusuista toipumisen mahdollisuutta..- vena subclavia
Ikävää, ettei leikkaus auttanut ja sait jopa lisää oireita. Jospa vielä tulevaisuudessa keksitään jokin uusi lääke tai hoitomuoto...
- Melina_80
Pitkästä aikaa taasen täällä lueskelemassa.
Kesäkuun alussa luovuin toiselta puoleltakin 1. kylkiluusta.
Meni ihan eri malliin kuin eka kerralla, koska tällä kertaa luu repäistiin kokonaisena irti.
1 haava repesi samantien kun pääsin kotiin, sitten lykkäsi infektion, josta liki 2 viikkoa lämpöä kokoa ajan ja pari viikkoa antibiootteja.
Henki ei meinannut kulkea kun nestettä tuli keuhkoon (atelektaasi), käskettiin vaan puhallella pulloon.
Rintakehän karmeat kivut selvisivät vihdoin, leikkauksessa on murtunut rustoa joka kiinnittää kylkiluun rintalastaan 3. kylkiluun kohdalta. Tuo rusto pullahteli hengityksen tahtiin ulos rintakehältä ja piti outoa naksetta.
Ei kärsinyt nukkua kuin istualtaan kun rintakehällä karmea paine ja kipu.
Lääkitys on aika hurjaa siihen nähden että leikkauksesta 7. viikkoa, mutta ainakin veri kiertää kädessä...
Että tässähän tämä kesä sitten on mennytkin.. - tulppa321
Voi voi lisää kohtalotovereita:( en olekkaan pitkään aikaa käyny täällä lueskelemassa. Noi hermokivut kuulostaa tosi ikäviltä:/
Iteltäni poistettiin ylin kylkiluu viime marraskuussa, ja mitään huomattavaa parannusta ei ole ilmennyt. Leikkaus ei siis auttanut läheskään niin paljon kuin oli tarkoitus. Edelleen yläasennoissa tai edes vähän nostettaessa sivulla suoni "litistyy" ja verenkierto heikkenee. Ei kai niin pahasti kuin aiemmin, mutta kuitenkin. Minulle on tehty useita pallolaajennuksia, joista ei ole ollut mitään apua. Klexane onneksi vaihdettiin Marevaniin primaspaniin, mikä on toiminut tähän mennessä ihan hyvin (ei ole ainakaan vielä tullut tulppaa). Oikean käsivarren sisäpuoli on jäänyt tunnottomaksi/yliherkäksi ja ranteen lähellä tuntuu välillä jänniä hermosykäyksiä/pistelyä tai mikskä niitä nyt kutsuis :D
Kesällä minulla oli vielä oireita (särky/turvotus kädessä ja pistäviä kipuja solisluun lähistöllä), joten pääsis ultraääneen tarkistukseen. Ei löydetty tulppaa, mutta selvis, että mulla on kainalon lähellä joku suoni/kohta missä ei löytynyt ollenkaan verenkiertoa.. Siitä sitten terveyskeskuslääkärin kautta hematologille, joka kuitenkin ilmoitti, ettei sille ole järkeä tehdä mitään tällä hetkellä. Kuulemma se arpeutuu itsestään umpeen ja keho ottaa muut reitit käyttöön. Hirvittää silti, että sinne syntyy ajan kanssa jotain hyytymiä. Sanoi, että jos niitä suonia lähetään leikkelemään, niin tilanne voi vaan pahentua, että tilannetta nyt vaan seuraillaan. Taitaa olla vähän pidempäänkin tarkotettu olevan tää mun marevan-lääkitys.
Ens marraskuussa kontrolli varjoainekuvaus kun leikkausesta on mennyt n vuosi. En kyllä enää osaa odottaa mitään parannusta tilanteeseen. Olisin tyytyväinen jos tulpat pysyisivät vaan loppuikäni poissa marevanin tai jonkun muun vastaavan lääkkeen kanssa. - vena subclavia
Kai minunkin täytyy tänne kirjoittaa kuulumisia. Huomenna muuten on tasan vuosi siitä, kun 1. kylkiluu leikattiin pois :). Käsi toimii suht kivasti, raskaammassa työssä käsi muuttuu edelleen sinertäväksi ja turpoaa hiukan, kun veri ei pääse normaalia vauhtia poistumaan kädestä (minulla siis oikea solislaskimo arpeutunut umpeen). Lisäksi käsi puutuu vieläkin jonkin verran raskaammissa hommissa ja kainalossa on ihossa tunto edelleen heikompi kuin vasemmalla puolella. Voimaa kädessä ei ole yhtä paljon kuin ennen leikkausta, esim. autoa tankatesssa bensakorkin aukivääntäminen oikealla kädellä ei onnistu yhtä helposti kuin ennen leikkausta. En tosin ole käynyt salilla treenammassa 9 kuukauteen, joten kai sekin tuohon voimapuoleen jonkin verran vaikuttaa.
Mulla on kontrolliultra ens kuun lopussa, ja samalla tehdään ENMG-tutkimus hermojen tilan tutkimiseksi. Klexane-pistokset jatkuu kerran päivässä todennäköisesti loppuelämän ajan, ilman lääkitystä en todellakaan uskalla olla ja marevania en suostu syömään, kun se ei tulppaa estänyt aikaisemmin.
Töissä olen pärjännyt hyvin, tosin pahaa lehmän poi'itusta ei vielä ole ollut, ainoastaan helppoja vasikan ulosvetoja. Hienomotoriikka kädessä toimii normaalisti, joten mm. leikkaaminen onnistuu samalla tavalla kuin ennen tulppaa.
Kesäkuun puolivälissä mulla poistettiin puolet kilpirauhasesta, kun helmikuussa solislaskimon kontrolliultrassa ihan sattumalta huomattiin n. 2cm kokoinen möykky oikeassa lohkossa. Möykky oli onneksi adenooma, eli hyvänläätuinen ja tänään sain tulokset kilpirauhashormoni-verikokeista ja ne olivat normaalit. Mulla puolikas kilpirauhanen onneksi riittää tuottamaan tarvittavan määrän kilpirauhashormonia.
Hauskaa syksynjatkoa kaikille TOS-vaivaisille! On mukava kuulla muidenkin samasta vaivasta kärsivien kuulumisia. - TOSi on
Hei, väliaikatietoja myös täältä:
Minulla on TOS edelleen meneillään. Olen ollut nyt säryn ja käden voimattomuuden vuoksi 15 kuukautta pois töistä ja leikkausta suunnitellaan. Minulta löytyi kaulakylkiluut, jotka fuusioituvat ylimpiin kylkiluihini (jotka ovat nekin poikkeavat: ns. J:n malliset C:n sijaan röntgenkuvissa). Oma TOSsini on luettu valtimo-TOSsiksi, mutta kuulemma hermopunos puristuu valtimon ohessa. - ???
Hei!
Tietääkö kukaan suositella pätevää verisuonikirurgia Turun seudulta? Minulla on vaskulaarinen tos, oikealta 100% tukos ja vasen 50% tietyssä asennossa. Kaipaisin nyt todella hyvää lääkäriä! - TOSi on
Hei!
Minut on nyt leikattu. Leikkauksessa poistettiin ylimääräinen kaularankakylkiluu, ylin kylkiluu, ylimääräinen scaleniuslihas (!) ja etummainen scaleniuslihas. En ole varma leikattiinko vielä jotakin muutakin. Minut leikattiin kainanalon kautta ja haavasta (1kpl) päätellen ei ollut tähystys, mutta saatan toki päätellä väärin :). - tos-vaivainen
Vajaa vuosi ylimmän kylkiluun poistosta ja olen parantunut hyvin. Leikkausalueelle jäi lievää tunnottomuutta, mutta pahimmat niska- hartiavaivat jäivät leikkauspöydälle ja jätkuva särkylääkkeiden syönti päänsärkyyn on myös jäänyt lähes kokonaan. Joudun tosin käymään (varmaan loppuelämäni) säännöllisesti fysioterapiassa työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi, mutta ero vuoden takaiseen tilanteeseen on kyllä huomattava. Minulta leikattiin siis vasen puoli ja oikealla on myös alkavaa verisuonipinnettä, jota tarkkaillaan ja leikataan myös tarvittassa. Minua leikkaus on ainakin toistaiseksi auttanut huomattavasti ja en kadu leikkausta yhtään, päinvastoin, olisi pitänyt leikata jo vuosia aikaisemmin.
- vaivanen
Miten olette nyt pärjäilleet? Minullakin on TOS ja vaivannut jo monta vuotta. Scalenetomia tehty josta ei apua.
- Anonyymi
Hei, minulla todettiin juuri TOSista aiheutuva tulppa. Leikkaus todennäköisesti tulossa. Pelkään kovasti post-tromboottista oireyhtymää, sillä olen muusikko. Miten olette ehkäisseet sitä? Onko jollakin turpoaminen ja värin muuttumistaipumus mennyt ohi lopulta täysin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019