Mitä kaikkea sisältyy kihlautumiseen?

cabbage rose

Juu kihlaus on lupaus tulevasta avioliitosta, mutta itse kihlausprosessin yksityiskohdat on minulle vähän vielä hämäriä..

Eli ensin kositaan kumppania ja sitten ostetaan sormukset ja pidetään mahdollisesti pienmuotoiset juhlat? Miten toimin kultasepänliikkeessä/ onko erityistä huomioitavaa? Miten tavallista on ilmoittaa lehdessä kihlauksesta?

Suunnitteilla olisi omat kihlat 3v seurustelun ja 1v avoliiton jälkeen ja olisin kiitollinen jos joku ihana ihminen helpottaisi jännitystä kertomalla oman kokemuksensa kys asiasta. Aiomme pitää miehen puolelle sukua kakkukahvittelut ja minun puolelle haluamme pitää tämän asian yllätyksenä ja kerromme kihlauksesta erään toisen juhlan yhteydessä.

Olen hirmuinen jännittäjä suurien asioiden suhteen niin ehkä tämä auttaa minua suhtautumaan rennommin ;-).

9

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummastuu

      Menin kyllä ihan sanattomaksi tuosta, että kihlausta ei samaan aikaan julkaista molempien lähisuvulle.

    • joops3

      "itse kihlausprosessin yksityiskohdat "

      Siis MITKÄ? :O

      "Eli ensin kositaan kumppania ja sitten ostetaan sormukset ja pidetään mahdollisesti pienmuotoiset juhlat?"

      Tai ostetaan sormus ja kositaan. Tai päätetään yhdessä mennä naimisiin, ilman että kumpikaan kosii ja ostetaan tai ollaan ostamatta sormuksia tai tehdään sormukset pajusta. Juhlat voi pitää tai olla pitämättä.

      "Miten toimin kultasepänliikkeessä/ onko erityistä huomioitavaa?"

      Riippuu siitä mitä asiaa sinulla on ko. liikkeeseen. Jos olet ostamassa kihlasormuksia, pyydät saada nähdä sellaisia sormuksia kuin haluat. Eihän siinä ole mitään sen ihmeempää.

      "Miten tavallista on ilmoittaa lehdessä kihlauksesta?"

      Hyvin epätavallista. En edes muista, milloin olisin nähnyt kihlailmoituksen. Toki jos tapana on ilmoittaa kaikki syntymäpäivät ym. paikallislehden sivuilla, niin mikäs siinä.

      Itse olen sitä mieltä, että kihlajaiset on kissanristiäisiin verrattava juhla. Kihlauksen tarkoituksena on kuitenkin sopia avioitumisesta, joten miksi noin henkilökohtaisesta kahden ihmisen välisestä sopimuksesta pitää informoida suurella äänellä koko maailmaa. Kannattaa varautua sitten siihen, että osaa sanoa jotain häiden ajankohdasta. Vai onko tarkoitus vain kerätä sukulaisilta ja ystäviltä kihlajaislahjat?

    • 1+20

      oletteko jo sopineet menevänne naimisiin? Siinä tapauksessa olette kihloissa, onneksi olkoon.

      Vai oletteko sopineet, että päivänä xx.xx.2010 sovitte menevänne naimisiin? Aika monimutkaista. Mistään yllätyskosinnasta mitä ilmeisimmin ei joka tapauksessa ole kysymys, kun on jo suunniteltu sukulaisille kertomisestakin. Eli haluatte jonkun tietyn päivämäärän kihlajaispäiväksenne, vaikka asiasta (avioliittoon lupautumisesta) on oikeasti jo sovittu ja siinä mielessä olette jo kihloissa? No, kihlauksellahan ei ole juridisesti juuri mitään merkitystä, joten käyhän se noinkin. Tuossa tapauksessa voitte varmaan mennä yhdessä kultasepänliikkeeseen, pyytää nähtäväksenne kihlasormuksia (hintaluokan varmaan jo tiedätte), valita sopivat, pyytää kaiverrukset sille tietylle päivälle ja sitten sinä päivänä vaihdatte sormuksia lupautuen vielä avioliittoon toistenne kanssa.

      Hälytyskelloni hieman soivat tuosta lauseesta "kerromme kihlauksesta erään toisen juhlan yhteydessä". Minkä juhlan? Muistakaa, että toisten juhlat eivät ole teidän kihlajaistenne julkistamistilaisuus! Jos kyse on teistä jomman kumman omista syntymäpäiväjuhlista (tai valmistujaisista tms), niin sitten kihlauksen voi kertoa siinä samalla, mutta ei missään tapauksessa kenenkään muun juhlissa.

      • cabbage rose

        "Menin kyllä ihan sanattomaksi tuosta, että kihlausta ei samaan aikaan julkaista molempien lähisuvulle. "
        Sen takia, että nämä suvut ovat toisistaan 200km päässä. Olisin ensin halunnut että oltaisiin menty salakihloihin, mutta tuleva anoppi on jo aiemmin asiasta puhunut ettei missään nimessä saa salakihloja joten ajateltiin pitää asia salassa minun puolelta sukua joten voimme sillätavalla kuitenkin olla salakihloissa.

        "Vai onko tarkoitus vain kerätä sukulaisilta ja ystäviltä kihlajaislahjat? "
        Ei, olemme sanoneet ettei meille tarvitse ostaa mitään muistamisia, vaan haluamme itse kakkukahvittaa miehen puolen sukua (tuo suku -sana saa sen kuulostamaan 50 -henkiseltä juhlalta, mutta aikeenamme on kahvittaa vain hänen perheensä, täti ja kummitädit läheisten välien takia).

        "Eli haluatte jonkun tietyn päivämäärän kihlajaispäiväksenne, vaikka asiasta (avioliittoon lupautumisesta) on oikeasti jo sovittu ja siinä mielessä olette jo kihloissa?"
        Tavallaan. Mies oli jo menossa kanssani kihloihin ennen yhteenmuuttamistamme joten siltä osin olemme olleet periaatteellisesti jo kihloissa, mutta halusin ensin kokea millaista on asua yhdessä ja vasta sitten kihlautua.

        "Minkä juhlan? Muistakaa, että toisten juhlat eivät ole teidän kihlajaistenne julkistamistilaisuus!"
        Sattumoisin tämä on minun juhlani, joka pidetään tosin eri syystä kuin kihlautumisesta :-).

        Ymmärrän sen, että kihlat ovat joillekin kissanristiäiset, sillä sehän ovat vasta lupaus avioliitosta. Itselleni tämä on sellainen medium kokoinen juttu, ei pieni muttei mikään kovin isokaan. Mielestäni pienen juhlan/ illanvieton paikka, sillä oikean löydyttyä ei enää kovin montaa kertaa luulisi kihloihin mentävän ;-). Ovathan sukulaiset meitä kutsuneet kissanristiäisiinsä niin tässä näen hyvän tilaisuuden vihdoin päästä itse kestittämään (vaikka juu tokihan sitä aina voi pyytään ihan ilman syytäkin kahville).

        Tänään sitten menemme ostamaan sormukset. Valittuna on jo sellaiset ihanat kultaiset kalevalat sillä tavalliset ovat jotenkin tylsät. Mieluummin sitä ostaa jotain aidosti suomalaista ja sitten on ajan myötä helppo ostaa sormuksia ja koruja yleensäkin kun voi ostaa samaa sarjaa.


      • cabbage rose
        cabbage rose kirjoitti:

        "Menin kyllä ihan sanattomaksi tuosta, että kihlausta ei samaan aikaan julkaista molempien lähisuvulle. "
        Sen takia, että nämä suvut ovat toisistaan 200km päässä. Olisin ensin halunnut että oltaisiin menty salakihloihin, mutta tuleva anoppi on jo aiemmin asiasta puhunut ettei missään nimessä saa salakihloja joten ajateltiin pitää asia salassa minun puolelta sukua joten voimme sillätavalla kuitenkin olla salakihloissa.

        "Vai onko tarkoitus vain kerätä sukulaisilta ja ystäviltä kihlajaislahjat? "
        Ei, olemme sanoneet ettei meille tarvitse ostaa mitään muistamisia, vaan haluamme itse kakkukahvittaa miehen puolen sukua (tuo suku -sana saa sen kuulostamaan 50 -henkiseltä juhlalta, mutta aikeenamme on kahvittaa vain hänen perheensä, täti ja kummitädit läheisten välien takia).

        "Eli haluatte jonkun tietyn päivämäärän kihlajaispäiväksenne, vaikka asiasta (avioliittoon lupautumisesta) on oikeasti jo sovittu ja siinä mielessä olette jo kihloissa?"
        Tavallaan. Mies oli jo menossa kanssani kihloihin ennen yhteenmuuttamistamme joten siltä osin olemme olleet periaatteellisesti jo kihloissa, mutta halusin ensin kokea millaista on asua yhdessä ja vasta sitten kihlautua.

        "Minkä juhlan? Muistakaa, että toisten juhlat eivät ole teidän kihlajaistenne julkistamistilaisuus!"
        Sattumoisin tämä on minun juhlani, joka pidetään tosin eri syystä kuin kihlautumisesta :-).

        Ymmärrän sen, että kihlat ovat joillekin kissanristiäiset, sillä sehän ovat vasta lupaus avioliitosta. Itselleni tämä on sellainen medium kokoinen juttu, ei pieni muttei mikään kovin isokaan. Mielestäni pienen juhlan/ illanvieton paikka, sillä oikean löydyttyä ei enää kovin montaa kertaa luulisi kihloihin mentävän ;-). Ovathan sukulaiset meitä kutsuneet kissanristiäisiinsä niin tässä näen hyvän tilaisuuden vihdoin päästä itse kestittämään (vaikka juu tokihan sitä aina voi pyytään ihan ilman syytäkin kahville).

        Tänään sitten menemme ostamaan sormukset. Valittuna on jo sellaiset ihanat kultaiset kalevalat sillä tavalliset ovat jotenkin tylsät. Mieluummin sitä ostaa jotain aidosti suomalaista ja sitten on ajan myötä helppo ostaa sormuksia ja koruja yleensäkin kun voi ostaa samaa sarjaa.

        " "itse kihlausprosessin yksityiskohdat "

        Siis MITKÄ? :O "

        Tätä kuin myös keskustelunotsikkoa haluan avata vähäsen. Minulle ei ole koskaan opetettu että mitä kaikkea kuuluu kihlautumiseen, tiedonpalaset ovat tulleet vähän sieltä täältä. Pienenä vanhemmat eivät ole puhuneet asiasta ja yllätyksellisesti koulussakaan ei asiasta puhuttu (eikä myöskään sellaista yllätyksellistä valaistumisesta 'ah näinhän tämä menee' -kokemustakaan koskaan minulle ole tullut). Tarkoituksenani tässä ketjussa oli lieventää jännitystäni ja ottaa selvää etten ole vain jäänyt paitsi mistään tärkeästä ja näemmä en, joten hyvä niin :-). Kuten ei voi tietää kysymättä, ei voi myöskään olla varma varmistamatta.


      • se menee näin
        cabbage rose kirjoitti:

        " "itse kihlausprosessin yksityiskohdat "

        Siis MITKÄ? :O "

        Tätä kuin myös keskustelunotsikkoa haluan avata vähäsen. Minulle ei ole koskaan opetettu että mitä kaikkea kuuluu kihlautumiseen, tiedonpalaset ovat tulleet vähän sieltä täältä. Pienenä vanhemmat eivät ole puhuneet asiasta ja yllätyksellisesti koulussakaan ei asiasta puhuttu (eikä myöskään sellaista yllätyksellistä valaistumisesta 'ah näinhän tämä menee' -kokemustakaan koskaan minulle ole tullut). Tarkoituksenani tässä ketjussa oli lieventää jännitystäni ja ottaa selvää etten ole vain jäänyt paitsi mistään tärkeästä ja näemmä en, joten hyvä niin :-). Kuten ei voi tietää kysymättä, ei voi myöskään olla varma varmistamatta.

        "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet." (Avioliittolaki, 1. pykälä.)

        Tuo on ainoa "virallinen" juttu, ainoa "mitä kaikkea kuuluu kihlautumiseen". Kaikki muu on valinnaista ja kukin tekee niin kuinka tykkää. Ja tuonkin iso osa porukasta jo unohtaa eli väitetään olevansa kihloissa, vaikkei ole sovittu naimisiinmenosta.


      • sopimushan se
        se menee näin kirjoitti:

        "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet." (Avioliittolaki, 1. pykälä.)

        Tuo on ainoa "virallinen" juttu, ainoa "mitä kaikkea kuuluu kihlautumiseen". Kaikki muu on valinnaista ja kukin tekee niin kuinka tykkää. Ja tuonkin iso osa porukasta jo unohtaa eli väitetään olevansa kihloissa, vaikkei ole sovittu naimisiinmenosta.

        Näin on, itse kihlautumiseen ei sisälly muuta kuin tuo, että on sovittu naimisiin menosta keskenään. Silloin on kihlauduttu ja muuta ei tarvita. Ei mitään sen kummempia rituaaleja. Toisin kuin naimisiin mennessä on vihkiminen todistajineen ym.

        Se miten asiasta sovitaan on ihan vapaamuotoista, voi kosaista polvillaan (mies tai nainen) tai ihan missä tahansa muussa asennossa (paikankaan ei ole väliä). Tai sopia muutoin keskenään. Sanamuodolla ei ole väliä, kunhan asia tulee molemmille selväksi.

        Tapahtuneen kihlautumisen merkiksi voidaan hankkia sormukset tai olla hankkimatta. Voidaan hankkia ne etukäteen tai jälkikäteen. Yhdessä tai erikseen. Voidaan laittaa ilmoitus lehteen tai olla laittamatta (harvemmin ilmoituksia nykyään näkee). Voidaan pitää juhlat kihlauksen kunniaksi tai olla pitämättä. Harva taitaa juhlia enää pitää. Pohjanmaalla se kuulemma on yleisempää ja pidetään isot juhlat.

        Liikkeessä voi esim. kertoa, että haluamme katsoa kihlasormuksia. Yleensä myyjä varmaan kysyy minkätyylistä olette etsimässä. Keltakultaa, valkokultaa, saako olla kiviä jne. Ja kysyy varmaan kaiverruksesta. Eipä siinä kummempaa.

        Samahan tuo on avioitumisessa, sitä voi pitää hääjuhlat tai olla pitämättä. Voi laittaa ilmoituksen lehteen tai olla laittamatta.


      • Miten?
        cabbage rose kirjoitti:

        "Menin kyllä ihan sanattomaksi tuosta, että kihlausta ei samaan aikaan julkaista molempien lähisuvulle. "
        Sen takia, että nämä suvut ovat toisistaan 200km päässä. Olisin ensin halunnut että oltaisiin menty salakihloihin, mutta tuleva anoppi on jo aiemmin asiasta puhunut ettei missään nimessä saa salakihloja joten ajateltiin pitää asia salassa minun puolelta sukua joten voimme sillätavalla kuitenkin olla salakihloissa.

        "Vai onko tarkoitus vain kerätä sukulaisilta ja ystäviltä kihlajaislahjat? "
        Ei, olemme sanoneet ettei meille tarvitse ostaa mitään muistamisia, vaan haluamme itse kakkukahvittaa miehen puolen sukua (tuo suku -sana saa sen kuulostamaan 50 -henkiseltä juhlalta, mutta aikeenamme on kahvittaa vain hänen perheensä, täti ja kummitädit läheisten välien takia).

        "Eli haluatte jonkun tietyn päivämäärän kihlajaispäiväksenne, vaikka asiasta (avioliittoon lupautumisesta) on oikeasti jo sovittu ja siinä mielessä olette jo kihloissa?"
        Tavallaan. Mies oli jo menossa kanssani kihloihin ennen yhteenmuuttamistamme joten siltä osin olemme olleet periaatteellisesti jo kihloissa, mutta halusin ensin kokea millaista on asua yhdessä ja vasta sitten kihlautua.

        "Minkä juhlan? Muistakaa, että toisten juhlat eivät ole teidän kihlajaistenne julkistamistilaisuus!"
        Sattumoisin tämä on minun juhlani, joka pidetään tosin eri syystä kuin kihlautumisesta :-).

        Ymmärrän sen, että kihlat ovat joillekin kissanristiäiset, sillä sehän ovat vasta lupaus avioliitosta. Itselleni tämä on sellainen medium kokoinen juttu, ei pieni muttei mikään kovin isokaan. Mielestäni pienen juhlan/ illanvieton paikka, sillä oikean löydyttyä ei enää kovin montaa kertaa luulisi kihloihin mentävän ;-). Ovathan sukulaiset meitä kutsuneet kissanristiäisiinsä niin tässä näen hyvän tilaisuuden vihdoin päästä itse kestittämään (vaikka juu tokihan sitä aina voi pyytään ihan ilman syytäkin kahville).

        Tänään sitten menemme ostamaan sormukset. Valittuna on jo sellaiset ihanat kultaiset kalevalat sillä tavalliset ovat jotenkin tylsät. Mieluummin sitä ostaa jotain aidosti suomalaista ja sitten on ajan myötä helppo ostaa sormuksia ja koruja yleensäkin kun voi ostaa samaa sarjaa.

        Ihan mielenkiinnosta kysyn millä tavalla ollaan "periaatteellisesti jo kihloissa"?

        Eikö sitä joko olla tai ei olla?


    • toiset ilmoittaa

      Jollain paikkakunnilla on tapana laittaa kihlajaisilmoitus lehtiin, toisilla ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe