Suzuki dt4 tyhjäkäynti ongelma

Advi

Moi
Eli tuli ostettua vanhempi (vm.85) suzukin 4hv perämoottori mutta ei tunnu käyvän tyhjäkäyntiä yhtään.
Ostin uudet kalvot bensapumppuun ja putsasin kaasarin. Ei auttanut. Lähtee käyntiin vaan ryyppy päällä ja sitten kun vetää ryyppyä vähän niin sitten saa vähän käymään hiljempaa. Ihan kun sais liikaa ilmaa.

kovemmalla kaasulla kyllä käy. Ilmaruuvin ruuvvaamisesta ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
Mitäköhän pitäis seuraavaks kokeilla.?

13

8388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pavepave

      Että kaasuttimessa on edelleen likaa avaa ja puhdista huolella (paineilma ja puutikku) liotinaineilla.
      Tutki tiivistys.
      Erittäin hyvä moottori kannattaa pitää kunnossa ajaa vielä 30 vuotta.

      • advi

        Mikäs olis hyvä liotin aine millä kannattais viel liotella?


      • pavepave
        advi kirjoitti:

        Mikäs olis hyvä liotin aine millä kannattais viel liotella?

        Tihnneri
        Pura paloiksi ja laita thinneriä kanaviin , ota muovinen koho pois ettei liukee.
        Montakertaa pelkkä Bensa riittää kun välillä puhaltelet kanavia paineilmalla.
        Lopuksi seosruuvi kiinni ja siitä avaat 1. 5 kierrosta on suunnilleen kohdallaan


      • Ajr92

        Suutin tukosa itelä tekkee välilä sammaa


    • JamoJ

      Viime keväänä elvytin samanlaista Suzukia joka oli ollut n. 15 vuotta käyttämättömänä.

      1) Vanhat bensat pois tankista ja tankin putsaus kunnolla
      2) Kaasari irti ja pariksi päiväksi likoamaan polttoöljyyn
      3) Kaasari osiksi ja kaikkien osien puhdistus. Apuna sopivat työkalut, paineilma, rätti ja joku liuotin. Kaasarin suuttimen sai kätevästi rassattua teräsharjan piikillä.
      4) Kaasarin kasaus ja toiminnan silmämääräinen tarkastus (koho liikkuu, ilma menee läpi puhaltamalla/imemällä jne).
      5) Koekäyttö ensin tynnyrissä ja sitten veneen perässä.

      Hienosti pelasi tunnin pari, jonka jälkeen taas tyhjäkäynti hävisi ja alkoi hyytyä isolla kaasulla. Ryyppy auttoi jonkin verran alkuun, myöhemmin ei enää.

      6) Kaasari irti ja edellisen toisto. Taas oli roskaa suuttimessa.
      7) Kokoon ja koeajoon.

      Käyntihäiriöt toistuivat.

      8) Kaasari irti ja osiksi. Taas oli roskia.

      Bensahanan takana on ns. "oravasuodatin" eli metalliverkko joka pysäyttää isommat roskat. No siinä on myös vaahtomuovista tms. tehty tiiviste, joka 25 vuoden jälkeen oli hieman hapertunut ts. meni jauhoksi peukalon ja etusormen välissä.

      9) Oravasuodatin huitsin kuuseen ja Motonetista 2€ hintainen paperisuodatin, jonka asensin bensaletkuun ennen kaasaria. Enää ei tule roskat kaasariin saakka.

      Nyt käy ja kukkuu nätisti kaikilla kierroksilla. Kestää uistella tuntikausia ja kuljettaa myös nikottelematta soutuvenettä kaasu pohjassa 7 solmun vauhtia. Kasatessa kaasaria ilmaruuvi ensin täysin kiinni ja sitten avaat jonkun 3/4 - 1 1/2 kierrosta. Kannattaa tehdä säätö lämpimälle koneelle, tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä. Huom. Älä pudota ruuvaria veteen :)

      Summa summarum: Hyvä kone, ajettu ehkä 100 tuntia, myyntiarvo ehkä 250 €, käyttöarvoa huimasti enemmän.

      • Advi

        Siinä olikin jo aika lailla tietoa ja varsinkin hyvä kun oli viel samasta moottorista. Noh sellainen kysymys kun kokemusta on kyseiusestä moottorista niin millä saa suuttimet irti toista en saannut millään. Mutta rassasin sen ohuella kuparilangalla ja wd40 ja sit ilmalla perään se suutin minkä päällä on sellainen ruuvi ensin. Ei se mikä on kohokammiossa.

        Ja jos sattuis jollain olemaan hyviä vinkkejä bensahanasta. koneen oma hana niin tykossa ja jumissa etten ole millään saannut toimimaan. Ajattelin jos jostain sais ns. jonkin yleishanan letkun väliin mikä vain kestäis bensaa niin se toimis bensahanana. Tällä hetkellä ei ole hanaa ollenkaan. Ostin tänään suodattimen siihen väliin.


      • rassaaja123
        Advi kirjoitti:

        Siinä olikin jo aika lailla tietoa ja varsinkin hyvä kun oli viel samasta moottorista. Noh sellainen kysymys kun kokemusta on kyseiusestä moottorista niin millä saa suuttimet irti toista en saannut millään. Mutta rassasin sen ohuella kuparilangalla ja wd40 ja sit ilmalla perään se suutin minkä päällä on sellainen ruuvi ensin. Ei se mikä on kohokammiossa.

        Ja jos sattuis jollain olemaan hyviä vinkkejä bensahanasta. koneen oma hana niin tykossa ja jumissa etten ole millään saannut toimimaan. Ajattelin jos jostain sais ns. jonkin yleishanan letkun väliin mikä vain kestäis bensaa niin se toimis bensahanana. Tällä hetkellä ei ole hanaa ollenkaan. Ostin tänään suodattimen siihen väliin.

        Tyhjäkäyntisuutinhan tuossa sun vehkeessä on tukossa, mutta sen paikka vaihtelee eri kaasareissa, jokatapauksessa se on pienempireikäinen kuin pääsuutin ja suuttimien rassauksessa kannattaa olla varovainen, että ei isonna suutinta, silloin menee seokset liian rikkaalle.


      • s. niidu
        rassaaja123 kirjoitti:

        Tyhjäkäyntisuutinhan tuossa sun vehkeessä on tukossa, mutta sen paikka vaihtelee eri kaasareissa, jokatapauksessa se on pienempireikäinen kuin pääsuutin ja suuttimien rassauksessa kannattaa olla varovainen, että ei isonna suutinta, silloin menee seokset liian rikkaalle.

        http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1988/DT4/CARBURETOR (DT4)/parts.html


      • Advi

      • boats.net
        Advi kirjoitti:

        Juu niin taitaa olla mutta taitaa olla ilmeisesti tossa sillai kiinteä että suutinta ei saa irti kun suuttimessa ei näy mitään mistä esim vois pyörittää kun se on sellaisessa reijässä.

        sivun linkki vastaa sun kaasaria, niin kuvassa numero 2 on tyhjäkäyntisuutin, siis kaasarin yläpuolelta ruuvattava ja no 15/16 pääsuutin. 5 on ilmaruuvi, jolla seosta saa hiukan säädettyä.


      • Advi
        boats.net kirjoitti:

        sivun linkki vastaa sun kaasaria, niin kuvassa numero 2 on tyhjäkäyntisuutin, siis kaasarin yläpuolelta ruuvattava ja no 15/16 pääsuutin. 5 on ilmaruuvi, jolla seosta saa hiukan säädettyä.

        Jess... Eilen 5h uistelemassa ja toimi koko ajan moottori... Suutinta en saannut irti mutta rassasin sen taas ohuella kuparilangalla.. Tossa kuvassa toi 2 on joo se ruuvi mikä tulee sen suuttimen päälle mutta sen alla kolossa on se suutin ja sitä en saannut irti mutta langalla sain rassattua. noh katsotaan kauan toimii. Toivotaan että koko kesän murheitta niin sitten talvella on aikaa huoltaa ja pulata noita kesävälineitä sit....

        Mutta suuri kiitos kaikille jotka auttoi......!!!!!

        Hyvät kesät!!!


      • de_spair
        Advi kirjoitti:

        Jess... Eilen 5h uistelemassa ja toimi koko ajan moottori... Suutinta en saannut irti mutta rassasin sen taas ohuella kuparilangalla.. Tossa kuvassa toi 2 on joo se ruuvi mikä tulee sen suuttimen päälle mutta sen alla kolossa on se suutin ja sitä en saannut irti mutta langalla sain rassattua. noh katsotaan kauan toimii. Toivotaan että koko kesän murheitta niin sitten talvella on aikaa huoltaa ja pulata noita kesävälineitä sit....

        Mutta suuri kiitos kaikille jotka auttoi......!!!!!

        Hyvät kesät!!!

        Wanha DT4 käy taas vähän oikutellen talven jälkeen. Kone toimi hyvin vielä viime syksynä mutta nyt tuntuu taas olevan joku säätö pielessä tai sitten on vieläkin roskaa kaasarissa vaikka sen purinkin ja puhaltelin kaikki kanavat ja suutimet omasta mielestäni puhtaiksi.

        Eli säädöistä ensimmäisenä kysyisin. Mitenkäs tuo ilmaruuvin asento? Liian kiinni => tyhjäkäynti turhan kova uisteluun, liian auki => sammuu vaihde päällä kun antaa kaasua paitsi jos ryyppyä pitää hiukan päällä.

        Tuo linkin kaasari näyttää samanlaiselta vaikka onkin 6hv mallissa.
        http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1986/DT6/CARBURETOR/parts.html


    • pienkonemekaanikko

      kannattaa tarkistaa myös kampikammion stefat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      99
      1690
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1531
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      139
      1434
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1336
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      270
      1089
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      975
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      957
    Aihe