Missä vika? Minulla on Volvo AQAD 41 DP -90 lasikuituisessa 7,5 metrisessä cabin-veneessä. Huiput normaalisti 32 solmua 3800 kierroksilla. Nyt kun ajelin viikonloppuna matkavauhtia, n. 3300 kierrosta ja 26 solmua, niin kone muutaman kerran itsekseen nosti kierroksia yli 4400 ja gps näytti yli 38 solmua. Vauhti hiipui kun käänsin kaukosäätövipua taaksepäin, mutta vähän ajan päästä sama uusiutui. kierrokset ja vauhti kasvoi hitaasti, ei äkkinäisesti ja tuntui että olisi vaan kiihtynyt jollei olisi pudottanut tyhjäkäynnille. Onko vakavaa, minulla vasta tämän kesän kokemus tästä veneestä ja koneesta.
Volvo ryntää
5
434
Vastaukset
- ↓→
olla samanlaisesta asiasta kysymys kun VW-golf dieselissä oli joskus 80-luvulla. Siinä ryntäilyn syy oli kampikammion huohotinjärjestelmässä ollut vika jossa öljyä pääsi kerääntymään johonkin paikkaan mistä se sitten otollisissa olosuhteissa pääsi imusarjan kautta palotilaan.
Olin tuolloin 80-luvulla oppipoikana eräässä autokorjaamossa ja muistaakseni näihin golfeihin tehtiin jokin pieni muutos jolla ongelma fiksattiin. Taisi olla vielä niin, että silloin kun kone ryntäsi niin ei auttanut vaikka nosti jalan kaasupedalimelta...en muista kovin tarkaan enään kun on vuosia kulunut ja enkä tietysti kovin paljoa ymmärtänytkään, oppipoika kun olin.
Sinun tapauksessa tuskin on 1/1 samasta jutusta kysymys, mutta olisiko tästä kokemuksesta jotain apua kun ratkaisua mietitte. - R K-S
ei toimi oikein.
- Päästi varmaan mahtavat savut kun otti 4.400 rpm?
- Kampikammion tuuletus on Volvossa tehty suodattimen kautta ulos? Ei aiheuta öljyä imusarjaan.
- Voi olla öljy turbon laakereista?
- Onko imusarja puhdas öljystä? Jos on, niin ainoa mahdollisuus on pumpun säädin.
Kysy vielä lähimmästä dieselhuollosta. kun 40:ssä teki kerran tuon niin tuttu asenta kysyi heti, onko moottoriöljy vähentynyt ja olihan se. Kone siis "ryysti" öljyä turbon kautta palotilaan. Tuolloin tuli myös savupilvi. Turbo toimi loppumatkan normaalisti jonka jälkeen vein sen kotjattavaksi. Silloinkin oli "sika kuuma" ilma.
Katso öljynpinta.- 12
Tarkista vedenerotin. Pösön kone joskus ryntäs, kun pumppuun oli päässyt vettä.
- Rudolf Diesel
Tarkista ihan ensimmäiseksi imuilman suodatin. Jos suodatin tukkeutuu vaikka vesihöyryn vuoksi niin turbo ei saa haluamaansa ilmaa ja silloin tapahtuu se mihin joku jo edellä viittasi. Turbon laakerien läpi kova alipaine ryystää moottoriöljyä joka palaa sylintereissä valtoimenaan eikä moottoria pysty edes sammuttamaan koska se ei käy dieselillä vaan moottoriöljyllä. Käy kunnes kilahtaa tai muuten talttuu. Autossa manuaalivaihteilla voi sentään sammuttaa väkisin mutta veneessä et. Ilmeisesti vaatii vähän vikaa myös laakeriden suunnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.933970Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973337Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1302654Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2232086Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m901843Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211809Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001803- 1141617
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11311- 571222