Köyhän "eloonjäämispakkaus"

Rikas mielikuvitus..

Jos ja kun tulee eteen tilanne, ettei ole varaa mennä kauppaan esim. 1-2 kuukauteen niin miten etukäteen kannattaa varustautua. Kertokaa vinkkejä "eloonjäämispakkauksestanne" eli miten varustaudutte pahan päivän varalle. Eli sellainen kuvitteellinen tilanne kun kuvitellaan että voi ostaa kaappeihin jotakin säilyvämpää kun rahat on jossain vaiheessa totaalisesti loppu eikä vähään aikaan mistään rahaa tule. Niin rikkaissa kuin köyhissä on moniruokaisia tai yksinkertaisempaan linjaan tottuneita, siksipä olisi hauskaa kuulla mitä teillä yleensä ostetaan? Laitanpa tuohon alle vähän omia suunnitelmia:

Kuivakaappiin: hiutaleita, jauhoja, kuivahiivaa, sokeria, mausteita, hernekeittopurkkeja, tonnikalapurkkeja, ananaspurkkeja, tummaa makaronia, maitojauhetta, soijarouhetta, tomaattimurskaa.

Jääkaappiin: maitoa, kananmunia, margariinia, porkkanoita, perunoita, sipulia, kaalia, vihanneksia kauden mukaan.

Pakastimeen lihaa, kalaa, pakastevihanneksia, marjoja, itse leivottuja sämpylöitä ja pullia.

- Kaupasta otan niitä punaisella merkittyjä halvempia tuotteita ja pakastan.

- WC- ja talouspaperit, shampoot ja saippuat ja siivousaineet.

Arvaan että joku suuttuu kun tällaista köyhyys-palstalla kirjoitellaan mutta siihen sanon että olin hiljattain monta viikkoa käymättä kaupassa ihan siitä syystä että ei ollut rahaa. Ei sitä nytkään paljon ole, mutta huvittelenpa tällaisella ajatuksella että jos rahaa olisi niin laittaisin kaappeihin varalta sellaista että pahan päivän tullen on mistä ottaa.

176

12076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaappisyöppö

Syvän rauhan oloissa ei ehkä ole syytä varautua ihan noin pitkään katkokseen kaupassa käynnissä. Viikko pari riittää hyvin. Köyhällä harvoin on kaappitilaakaan valtavaa varastoa varten.

Tehokkaampi tapa varautua on pitää jemmassa sen verran rahaa, että pystyy ostamaan kaapin täyteen silloin kun tarvitsee. Itse otan usein käteistä nostettuani päältä kaksikymppisen ja pistän sen talteen. Siitä kertyy vähitellen sievä setelinippu, josta voi tarvittaessa ottaa ilman sen kummempia hakemuksia. Parisataa kaapissa on ihan mukava selkänoja eikä se vie tilaakaan enempää kuin perintäkirje. Ja mistä minulla riittää niitä kaksikymppisiä? Riittäähän niitä, kun eivät mene pikavippien korkoihin. Jos olet koko ajan tiukalla, kokeile viitosilla.

• tämä toimii

Itse laittaisin tuossa tilanteessa aina edes pienen summan silloin kun voi toiselle tilille pahanpäivän varaa. Ajan oloon sinne kertyy mukavasti, vaikka ei suuria summia säästäkään kerralla. Pitää ne rahat myös siellä eikä käy nostamassa heti kun jotakin ylimääräistä tekee mieli. Lisäksi voi ostaa kuivatuotteita ja säilykkeitä viikon tai kahden varalle, mutta niitä on käytettävä aina vanhimmasta päästä jos pitää jatkuvaa varastoa kotonaan.

• Kysyn vaan
        tämä toimii kirjoitti:

Itse laittaisin tuossa tilanteessa aina edes pienen summan silloin kun voi toiselle tilille pahanpäivän varaa. Ajan oloon sinne kertyy mukavasti, vaikka ei suuria summia säästäkään kerralla. Pitää ne rahat myös siellä eikä käy nostamassa heti kun jotakin ylimääräistä tekee mieli. Lisäksi voi ostaa kuivatuotteita ja säilykkeitä viikon tai kahden varalle, mutta niitä on käytettävä aina vanhimmasta päästä jos pitää jatkuvaa varastoa kotonaan.

X-vaimo sanoi sijoittavansa rahoja omalle tililleen myös pahan päivän varalle. Minä otin lainaa samaan aikaan ja sitten myöhemmin eron. Järki käteen! Kuka voi pistää sivuun jos kaikki menee vuokriin, veroihin ja velkoihin - kysyn vaan!

• Vähävarainen
        tämä toimii kirjoitti:

Jo 30 euron sivuun laittamisella kertyy vararahasto. Käytän myöskin kahta tiliä. Toiselle tilille siirrän joka kukausi asumiskustannusten verran sekä noin 50 euroa vararahastoa.

Aina tulee eteen suurempia laskuja tai yllätysmenoja. Jos yllätysmenoihin käyttää luottokorttia saa maksaa sievoisen summan korkoja. On huomattavasti edullisempaa kerätä rahat jo etukäteen.

Toimii.

• kortillinen
        Kysyn vaan kirjoitti:

X-vaimo sanoi sijoittavansa rahoja omalle tililleen myös pahan päivän varalle. Minä otin lainaa samaan aikaan ja sitten myöhemmin eron. Järki käteen! Kuka voi pistää sivuun jos kaikki menee vuokriin, veroihin ja velkoihin - kysyn vaan!

on kertynyt huomaamatta muutaman satasen vararahasto S-pankkiin, kannattaa ehkä harkita tätäkin vaihtoehtoa, vaikkei mainostaa saakaan, sieltä sitten voi tosi tiukan paikan tullessa käydä hakemassa apua

• nx

Nestesaippuaa 3 pulloa 2 euroa tarjouksesta.
      Kuivia herneitä, maapähkinöitä, rusinoita, makaroneja, jauhoja, hiivaa. Näkkileipää.
      WC-paperia säkki, kaveri joskus oli niin rahaton, ettei ollut edes paperia. Astianpesuainetta, sitä halpaa totta mooses.
      Paistopusseja kaalin ja perunapaistoksen valmistukseen.
      Halpoja teepusseja unohtamatta, siltä varalta jos kahvikin loppuu.
      Öljypullo.

Sitten yksi vaatekerta pakattuna äkkilähdön varalta, että pääsee puolessa tunnissa toiselle puolelle kaupunkia.
      Naisten hygieniatuotteet tarjouksesta.

• puhasta

Käsisaippuakanisterin saa 2 euroo ja joskus allekkin, siinä on 3 l käsisaippuaa.

• saa tosiaan

3 litran tonkissa tarjouksesta sillä parilla eurolla. Palasaippuakin tulee muuten käytössä edullisemmaksi. Astianpesuainetta ei köyhän kannata ostaa halvinta mahdollista, sillä sellainen on niin luirua että kuluu heti. Esim. Lidlistä saa W5-merkkistä käsitiskiainetta, joka ei ole hinnalla pilattu, mutta on silti aika riittoisaa. kaikkein paras on Fairy, mutta sitä kannattaa köyhän ostaa tarjouksesta. Normaalihinta on Fairylla kallis.

• Tosi Pihi
        saa tosiaan kirjoitti:

3 litran tonkissa tarjouksesta sillä parilla eurolla. Palasaippuakin tulee muuten käytössä edullisemmaksi. Astianpesuainetta ei köyhän kannata ostaa halvinta mahdollista, sillä sellainen on niin luirua että kuluu heti. Esim. Lidlistä saa W5-merkkistä käsitiskiainetta, joka ei ole hinnalla pilattu, mutta on silti aika riittoisaa. kaikkein paras on Fairy, mutta sitä kannattaa köyhän ostaa tarjouksesta. Normaalihinta on Fairylla kallis.

Laita sellaiseen tyhjentyneeseen (Bliv )käsisaippua tötsään fairya ,menee paljon vähemmän,kun vain tippa riittää.

Ostan yleensä kaikki tarjouksesta ja kun olen seurannut (laitan kaikki ylös) hintoja on Prisma edullisin ja S-etukortille kertyneiile olen avannut S-pankkitilin .Ei sinne kerry paljon ,mutta aina vähän kumminkin.

Teen kerralla esim.lasangea ruispastasta enemmän ja laitan annokset pakkaseen,on mistä ottaa.

Muutenkin kannattaa ostaa silloin ,kun jokin on tarjouksessa.

• 32

jos ja kun 0n pakastin, se on eri asia kuin vain jääkaappi pienellä lokerolla.

Ostan aina tarjolla olevat ale-lihat ja kypsennän pakasteeseen.
      Leivon leivän aina itse joten jauhot ja tarvikkeet aina varastossa. Tuore hiivan osta koko paketteina jotka pakastan. Soijajauhoa https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/3979/Soyolk-soijajauho- käytän muutenkin maidon ja kananmunan asemasta.

Pahan päivän varalle ei kannata ostaa mitään, mitä ei muutenkaan söisi. Tuore tavarana pakasteessa on Herneitä Maissi-Herne-Paprikaa ja muita pakaste vihanneksia. Kananmunat hankin katsomalla päivä määrät.

Minulla on AINA korkkaamaton purkki/purnukka/pakkaus pesupulveria sampoota saippuaa hammastahnaa/voiteita/tiskiainetta/mäntysuopaa..

Jos taloudenpidossa on vaikeuksia, on parempi seurata kulutustaan jolla saa kuvan menekistä> on kyse sitten elintarvikkeita tai hygienia tuotteista.
      Ei ne suuret varastot vaan oman kulutuksensa tietäminen ja hallinta.

Oli arkkupakastin, tosin 20 vuotta vanha, vaan ei kenellekkään kelvannut vaikka olisi saanut hae h*lvettiin hintaan. Sinne mahtui 120 litraa tavaraa. Että sen verran köyhemmätkään vaivautuu itsensä eteen tekemään, sama oli astianpesukoneen kanssa.

• sähkösyöppö
        ***** kirjoitti:

Oli arkkupakastin, tosin 20 vuotta vanha, vaan ei kenellekkään kelvannut vaikka olisi saanut hae h*lvettiin hintaan. Sinne mahtui 120 litraa tavaraa. Että sen verran köyhemmätkään vaivautuu itsensä eteen tekemään, sama oli astianpesukoneen kanssa.

Kaikella ystävyydellä. Tuo 20v arkkupakastin syö sähköä niin jumalattomasti, että köyhän ihmisen ei todellakaan kannata sitä päällä pitää.

• täpöli
        ***** kirjoitti:

Kaiken lisäksi aika monella köyhällä ei ole autoa tai ainakaan kärryä, edes joltain lainaksi, että hakisi. Tarjouduitko kuljettamaan, jos mahdollista?

• En olis varma
        sähkösyöppö kirjoitti:

Kaikella ystävyydellä. Tuo 20v arkkupakastin syö sähköä niin jumalattomasti, että köyhän ihmisen ei todellakaan kannata sitä päällä pitää.

Elinkaarikustannuksia laskettaessa se vanha arkku maksaa vähemmän kuin tän päivän louskut. Viisi vuotta jos se uusi arkku jaksaa pitää eineet jäässä nii saa jo onnitella itseensä yksilön löytämisestä. Samalla rahalla minkä kannat kauppaan joka viides vuosi sponssaat helposti sen vanhan ja luotettavan "väestösuojas" sähkönsyönnin. Ja toisekseen, jätekuormat ja jälleenkäsittelykulut jättävät vanhoilla vehkeillä pienemmän hiilijalanjäljen. Markkinatalouden kusetusta nuo a-luokan tarrat pakastimien perseessä, ei muuta. Jos et uso, paa mittari kii ja katto mikä kannattaa, saatat samalla säästää kiinalaisen lapsen selkäruotoa.

täpöli kirjoitti:

Kaiken lisäksi aika monella köyhällä ei ole autoa tai ainakaan kärryä, edes joltain lainaksi, että hakisi. Tarjouduitko kuljettamaan, jos mahdollista?

Vai luuletko ettei minulle työttömälle bensamaksa ? Ei minullakaan ole varaa kuljetella edes ilmaisia tavaroita, mutta olkaa ilman, jos teillä ei tuttuja tai edes sukulaisia jotka auttaisivat. Ja kun ei kelpaa ilmaiseksikaan niin olkaa ilman. Itse sain tuon pakastimen että astianpesukoneen ilmaiseksi ja itse hainkin, kun en odota ette ILMAISTA KOTIIN ASTI KANNETAAN !

En olis varma kirjoitti:

Elinkaarikustannuksia laskettaessa se vanha arkku maksaa vähemmän kuin tän päivän louskut. Viisi vuotta jos se uusi arkku jaksaa pitää eineet jäässä nii saa jo onnitella itseensä yksilön löytämisestä. Samalla rahalla minkä kannat kauppaan joka viides vuosi sponssaat helposti sen vanhan ja luotettavan "väestösuojas" sähkönsyönnin. Ja toisekseen, jätekuormat ja jälleenkäsittelykulut jättävät vanhoilla vehkeillä pienemmän hiilijalanjäljen. Markkinatalouden kusetusta nuo a-luokan tarrat pakastimien perseessä, ei muuta. Jos et uso, paa mittari kii ja katto mikä kannattaa, saatat samalla säästää kiinalaisen lapsen selkäruotoa.

Nykyään, kun on uudempi pakastin- jääkaappi yhdistelmä, sähkölasku on isompi. Mutta minun kuullen ei kenenkään enää kannata valittaa, kun ei ole pakastinta tms. jos ei kelpaa niin olkaa edes hiljaa.

• asdfjhgfds
        En olis varma kirjoitti:

Kyllä se tämänhetkinen kulutus on se joka merkitsee, jos säästää pitää. Lainaapa kulutusmittaria.

• kili-topi
        sähkösyöppö kirjoitti:

Ei hätää.SOSSU MAKSAA SÄHKÖT jos todella on köyhä

• mahdollinen syy
        ***** kirjoitti:

Vai luuletko ettei minulle työttömälle bensamaksa ? Ei minullakaan ole varaa kuljetella edes ilmaisia tavaroita, mutta olkaa ilman, jos teillä ei tuttuja tai edes sukulaisia jotka auttaisivat. Ja kun ei kelpaa ilmaiseksikaan niin olkaa ilman. Itse sain tuon pakastimen että astianpesukoneen ilmaiseksi ja itse hainkin, kun en odota ette ILMAISTA KOTIIN ASTI KANNETAAN !

minulle tulee mieleen, miksi ilmainen arkkupakastin tai astianpesukone ei kelpaa:

1) Noin vanha pakastin on tosiaan aikamoinen sähkösyöppö. Toki pitkä käyttöikä kompensoi kustannuksia, mutta pitkästä käyttöiästäkään ei enää se uusi omistaja välttämättä voisi mitenkään nauttia. Tuskin sinäkään uskallat noin vanhalle pakastimelle enää kovin montaa toimintavuotta varmaksi luvata.
        2) Erillinen arkkupakastin vie tilaa, jollaista ei kaikilla välttämättä ole.
        3) Monella köyhälläkin saattaa olla jo vuokranantajan puolesta hankittuna jääkaappi-pakastin yhdistelmä. Harva köyhä toista pakastinta ainakaan tarvitsee.
        4) Astianpesukoneellekaan ei esim. keittokomeroissa useinkaan olisi tilaa.
        5) Kaikki eivät koe tarvitsevansa astianpesukonetta.

Ei kukaan, köyhäkään, halua nurkkiinsa pyörimään sellaisia kodinkoneita, joita ei koe tarvitsevansa. Varsinkin jos niiden kuljetuksen järjestäminenkin olisi hankalaa. Kaikilla ei ole sellaisia ystäviä ja sukulaisia, joilla olisi mahdollisuus saada käyttöönsä pakettiauto.

mahdollinen syy kirjoitti:

minulle tulee mieleen, miksi ilmainen arkkupakastin tai astianpesukone ei kelpaa:

1) Noin vanha pakastin on tosiaan aikamoinen sähkösyöppö. Toki pitkä käyttöikä kompensoi kustannuksia, mutta pitkästä käyttöiästäkään ei enää se uusi omistaja välttämättä voisi mitenkään nauttia. Tuskin sinäkään uskallat noin vanhalle pakastimelle enää kovin montaa toimintavuotta varmaksi luvata.
        2) Erillinen arkkupakastin vie tilaa, jollaista ei kaikilla välttämättä ole.
        3) Monella köyhälläkin saattaa olla jo vuokranantajan puolesta hankittuna jääkaappi-pakastin yhdistelmä. Harva köyhä toista pakastinta ainakaan tarvitsee.
        4) Astianpesukoneellekaan ei esim. keittokomeroissa useinkaan olisi tilaa.
        5) Kaikki eivät koe tarvitsevansa astianpesukonetta.

Ei kukaan, köyhäkään, halua nurkkiinsa pyörimään sellaisia kodinkoneita, joita ei koe tarvitsevansa. Varsinkin jos niiden kuljetuksen järjestäminenkin olisi hankalaa. Kaikilla ei ole sellaisia ystäviä ja sukulaisia, joilla olisi mahdollisuus saada käyttöönsä pakettiauto.

Lukenut, vastasin tuolle yhdelle jolla ei ole pakastinta, että kun niitä saa ilmaiseksi, vaan ei kelpaa. Pitääkö ilmaiselle vielä vuosien takuukin luvata ? Kannattaako valittaakaan, kun kaiken pitää olla uutta, ilmaista, takuulla ja vielä kotiin tuotuna ? Ja mites paljon tilaa luulet 120 litraisen vievän ?

• Maca Niemi

Entä jos meneekin sähkö ja vedentulo katkeaa,kaivoja ei ole lähettyvillä ja jos on niin sinne pääseminen jonon jatkoksi on epävarmaa jos vesi loppuu,Entä jos ei edes sada,missä liotat herneesi tai muut vaikka sellaisen pussimuusin.

Toivotaan nyt ettei joudu ilman sähköä ja hanavettä,ne kun vielä' katkeavat on moni sormi suussa koska ei omista minkäänlaisia pakkeja tai keittimiä,yleensäkin pullovesi on vain harvoilla kotona sillä niillä janonsa vakituisesti sammuttavia ei monia yleensäkään ole.

• dfdminä
        ******* kirjoitti:

Lukenut, vastasin tuolle yhdelle jolla ei ole pakastinta, että kun niitä saa ilmaiseksi, vaan ei kelpaa. Pitääkö ilmaiselle vielä vuosien takuukin luvata ? Kannattaako valittaakaan, kun kaiken pitää olla uutta, ilmaista, takuulla ja vielä kotiin tuotuna ? Ja mites paljon tilaa luulet 120 litraisen vievän ?

hei missä päin tuo arkkupakastin on nyt ois tarvetta kun vauvan pilttejä pitäs saada satseina valmistettua..

• että edes
        ******* kirjoitti:

yritin ymmärtää niitäkin, jotka eivät halua ilmaiseksikaan tavaraa, jota eivät niin kovasti tarvitse.

"vastasin tuolle yhdelle jolla ei ole pakastinta"

Niinkö? Vastasit minun nähdäkseni tähän viestiin:

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9184132/44834533

Missä sen kirjoittaja sanoo, että hänellä ei ole pakastinta?? Jollei hänellä ole pakastinta, niin miksi hän kirjoittaa näin:
        "Ostan aina tarjolla olevat ale-lihat ja kypsennän pakasteeseen.
        Leivon leivän aina itse joten jauhot ja tarvikkeet aina varastossa. Tuore hiivan osta koko paketteina jotka pakastan."

"kun niitä saa ilmaiseksi, vaan ei kelpaa."

Ja minä juuri kerroin muutamia mahdollisia syitä, miksi ei ole kelvannut niille, joille sinä pakastintasi olet tarjonnut. Mikä on ongelmasi?

"Kannattaako valittaakaan, kun kaiken pitää olla uutta, ilmaista, takuulla ja vielä kotiin tuotuna ?"

Kuka täällä on valittanut sinulle yhtään mitään??

"Ja mites paljon tilaa luulet 120 litraisen vievän ?"

Kai se nyt saman verran lattiapinta-alaa vie kuin vaikka pesukone? Kaikilla ei tosiaan ole järkevää sijoituspaikkaa sellaisille, varsinkin kun arkkupakastinta ei voi sijoittaa esim. minkään tason alle, eikä sen päällä voi säilyttää tavaraa.

Mainittakoon, että itse olen aikoinani ottanut ilmaiseksi 20 vuotta vanhan kaappipakastimen. Ainoa mihin sen pystyin silloisessa asunnossani sijoittamaan oli eteiseen vaatenaulakon alle. Onneksi se oli kaappimallinen eli saatoin sen päälle laittaa vielä metallilankakorikon hatuille, hanskoille, kaulahuiveille, kengille yms. mitä nyt yleensä ihmiset takkien lisäksi eteisen naulakossaan säilyttävät...

• jdir

kyllä pers aukisuus on monen ihmisen itse aiheuttama.minullakin tulot nettona vain 2000e eikä ikinä ole ollut raha huolia.

• KÖYHÄ 84

2000e nettona, mä eläisin jo herroiksi tollasella summalla. Paljon pienemmälläkin tulen toimeen.

• tosi köyhä

Itsellä 800 tulot,ja sillä tullaan toimeen,kyllä edellinen kirjoittaja on oikeassa,kyllä raha on parempi säästää pahanpäivän varalle,kuin hamsrata ruokaa pakastimeen,itse luovuin pakastimesta,siis ylimääräsestä,aikaisemmin keräsin tuotteita pakastimeen,tulin siihen tulokseen että ei kannata,säästö on pieni,sen saman säästön saa muutenkin...seuraamalla menoja,eli 8 saturaisessa onkin seuraamista että riittää

• kansalainen 84

minulla on nettotulot aikalailla tasan 1600 eskoo ja eukko on ollut nyt töissä vuoden ajan hiukan isommilla tuloilla. Minun nettotuloni riittivät silloin jo, kun eukko ei ollut töissä, niin hyvin että minullakin jäi säästöön, saatikka nyt moninverroin paremmin kun puolisokin ollut töissä. Mutta käytännössä kaikilla kavereilla, heilläkin joilla on suuremmat nettotulot kuin minulla, ovat aina lähestulkoon peeaa. Se johtuu juurikin siitä, mistä ed. kirjoittaja julkaisi, elikkä itseaiheuttamia. Ei osata yksinkertaisesti elää tulojen mukaan.

Palstan muille lukijoille voisin mainita sen, että kun itse olin työttömänä, enkä saanut käytännössä mitään, niin sain kyllä rahat aina riittämään, piti vain elää tulojeb mukaan.

• xdcfgvhjkjhgv

Lapsellisia yhdyssanavirheitä. Mikä työ?

• KÖYHÄ 84 kirjoitti:

2000e nettona, mä eläisin jo herroiksi tollasella summalla. Paljon pienemmälläkin tulen toimeen.

Jos on suuret tulot on menotkin sen mukaset. 10 vuotta työttömäna köyhyyteen tottuu se vie vaan oman aikansa. jos nälkää näkee ni tekee jotain kivaa että pääsee/joutuu vankilaan ni ei tarvi miettiä jääkaapin sisältöö. kyllä valtio omansa ruokkii!

• hymy10
        KÖYHÄ 84 kirjoitti:

koittakaa syödä 1kk 120€ niin tiedätte mitä on olla pienellä raha määdällä. itse olen käyttänyt noin 3 vuotta 120€ kuukaudessa ruokaan.

• jokuv*tunköyhä

tulot 800e kuussa ja leipäjonon vakioasiakas. jos ois 2000 kuussa tulot ni mä voisin lähtee ulkomaille joka toinen kuukaus

• jonna-makinen
        kansalainen 84 kirjoitti:

minulla on nettotulot aikalailla tasan 1600 eskoo ja eukko on ollut nyt töissä vuoden ajan hiukan isommilla tuloilla. Minun nettotuloni riittivät silloin jo, kun eukko ei ollut töissä, niin hyvin että minullakin jäi säästöön, saatikka nyt moninverroin paremmin kun puolisokin ollut töissä. Mutta käytännössä kaikilla kavereilla, heilläkin joilla on suuremmat nettotulot kuin minulla, ovat aina lähestulkoon peeaa. Se johtuu juurikin siitä, mistä ed. kirjoittaja julkaisi, elikkä itseaiheuttamia. Ei osata yksinkertaisesti elää tulojen mukaan.

Palstan muille lukijoille voisin mainita sen, että kun itse olin työttömänä, enkä saanut käytännössä mitään, niin sain kyllä rahat aina riittämään, piti vain elää tulojeb mukaan.

Olen huomannut saman. Riippuen olenko ollut opintotuilla, töissä, äitiysrahoilla tai kodinhoitotuilla niin aina rahanmeno on yleensä sen mukasta mitä tienaa/tilille tulee. Iso hatun nosto kyllä niille jotka pystyy säästää vähästäkin. Itse ihmettelen sitä et kun lukiossa aikonaan sain opintotukee 90mk/kk niin sillä pärjättiin.. =)

• Halvalla ja hyvin
        hymy10 kirjoitti:

koittakaa syödä 1kk 120€ niin tiedätte mitä on olla pienellä raha määdällä. itse olen käyttänyt noin 3 vuotta 120€ kuukaudessa ruokaan.

Itselläni menee noin 90-100 euroa ruokaan kuukaudessa, vaikka olen kohtuullisen lihaksikas mies (103 kg / 185 cm).

Itse asiassa ruokamenot pysyvät kohtuullisina kun ei osta mitään valmistuotteita. Tuollaisena hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että ei osta tuotteita joiden kilohinta on yli kolme euroa.

• kääretorttuakin
        Halvalla ja hyvin kirjoitti:

Itselläni menee noin 90-100 euroa ruokaan kuukaudessa, vaikka olen kohtuullisen lihaksikas mies (103 kg / 185 cm).

Itse asiassa ruokamenot pysyvät kohtuullisina kun ei osta mitään valmistuotteita. Tuollaisena hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että ei osta tuotteita joiden kilohinta on yli kolme euroa.

menee tuo 90-100e.2 lasta toinen vetää viel purkkiruokaa. että kyllä aika jalostettuja taitaa olla edellisen ruuat.

• Valmistan itse
        hymy10 kirjoitti:

Syön joka päivä kaurapuuron ja lämpöisen ruuan ja iltapalaksi leipää.Valmistan itse ruuat.Minulla menee
        80 euroa ruokaan,siinä on kissa ruuat samassa.

Olen vanhempi nainen.

• nuukuus kunniaan

ei pääse kuukauteen tai pariin, ei maidosta jääkaapissa ole suurtakaan hyötyä. Sen sijaan voi ostaa maitojauhetta.
      Jääkaappiin ei myöskään mahdu isoja peruna- eikä juuresvarastoja. Sipuli säilyy huoneenlämmössä, samoin tomaattimurskapurkit. Jos talossa on kylmäsäilytystilat, niin sitten tietysti pari perunasäkkiä, jotka on ostettu silloin kun ne ovat edullisimmillaan, itse poimituista puolukoista tehtyä survosta ja juureksia.
      Jauhot, ryynit, ruokaöljy, kuivahiiva, leivinjauhe, sokeri, suola, maitojauhe, kuivat herneet, siinäpä perusvarasto. Vaihtelua ja herkuttelua varten vaikkapa kaakaojauhe, ketsuppi, siirappi. Myös kuivatetut keittojuurekset ovat hyviä.

• .

siihen tulokseen että olet selkäytimiäsi myöten katkera ihminen, nuukuus kunniaan.

Mieti miten voisit nauttia elämästä ystävistä ja suhteista, vai sekö on salaisuutesi heitä ei ole?

Olet esimerkillinen, ihmisten hädän > päähän potkija, erinomaisuudellasi ja tietämykselläsi, joka on aitoa rehvastelua tyhjästä.

• s<bd,vfjfbs,
        . kirjoitti:

siihen tulokseen että olet selkäytimiäsi myöten katkera ihminen, nuukuus kunniaan.

Mieti miten voisit nauttia elämästä ystävistä ja suhteista, vai sekö on salaisuutesi heitä ei ole?

Olet esimerkillinen, ihmisten hädän > päähän potkija, erinomaisuudellasi ja tietämykselläsi, joka on aitoa rehvastelua tyhjästä.

Mikään ei nähtävästi eräille kelpaa, vaan aivan kaikessa ollaan näkevinään jotain negatiivista.

On itsekäs paska jos ei piittaa, mutta jos haluaa auttaa onkin epäillyttävä tyrkyttäjä jolla on pahat mielessä. Jos yrittää ystävällisesti neuvoa on ikävä rehvastelija. Jos ei neuvo on katkera ja kylmä ihminen jolla ei ole kavereita.

Kyllä ihminen on todella pohjalla jos koko maailmankuva on tällainen. Joskus epäilen että tosiaan elän ihan eri todellisuudessa näitten tapausten kanssa.

• nuukuus kunniaan
        . kirjoitti:

minulle osoitettu viestisi, hyvä ., herätti uteliaisuuteni, että on pakko kysyä, millä lailla olen mielestäsi potkinut jotakuta päähän. Ei ole ollut ainakaan tarkoitus. Tarkoituksenani oli tällä kertaa vastata aloittajan kysymykseen köyhän eloonjäämispakkauksesta. Mikä siinä sai sinut tuohtumaan tuolla lailla?

• köyhäilijä.
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

minulle osoitettu viestisi, hyvä ., herätti uteliaisuuteni, että on pakko kysyä, millä lailla olen mielestäsi potkinut jotakuta päähän. Ei ole ollut ainakaan tarkoitus. Tarkoituksenani oli tällä kertaa vastata aloittajan kysymykseen köyhän eloonjäämispakkauksesta. Mikä siinä sai sinut tuohtumaan tuolla lailla?

ei teille tarkoitettu viesti.

• asdfghjklasdfghj

Jos on iso pakastin, niin sinne kannattaa käydä ostamassa leipomosta tarjousleipiä. Toki itse leipomalla tule halvemmaksi, mutta niitä ei syö kuin tuoreena ja leivän päälle köyhällä ei ole tiukkana aikana muuta kuin ylähuuli.

Lihaa ei kannata pakastimeen hankkia kuin rahakkaampana aikana. Parempi ostaa soijarouhetta (halpaa ja kuivatuote), jonka säilyvyys on yli vuosi... ja voi käyttää ihan jauhelihan asemasta. Janojuomana halvin vaihtoehto eli vesi. Riisiä ja makarooni täyttää vatsaa. Kaurapuurokin on edullista, mutta sen syömiseen kyllästyy hyvin nopeasti.

Monivitaamitabletti täydentää epäterveellistä ruokavaliota ... jos pariin kuukauteen ei ole varaa käydä kaupassa, niin jää tuoretuotteetkin ruokalistalta pois.

• 0j0

"Parempi ostaa soijarouhetta (halpaa ja kuivatuote), jonka säilyvyys on yli vuosi... ja voi käyttää ihan jauhelihan asemasta. "

En osoo tehä soijasat syötvää on todella hirviää..

• gvnvbb.j
        0j0 kirjoitti:

"Parempi ostaa soijarouhetta (halpaa ja kuivatuote), jonka säilyvyys on yli vuosi... ja voi käyttää ihan jauhelihan asemasta. "

Soijahan ei itsessään maistu oikeastaan miltään (=hirveältä) mutta jujuna onkin se, että se imee itseensä kaikki mausteet, kastikkeet ja marinadit. Jos käytät esim. jauheliha- tai grillimaustetta saat siitä esim sipulin/tomaattimurskan kanssa paistettuna ihan oivallista lihankorviketta riisin, perunoitten tai pastan kanssa nautittavaksi. Meillä kersat ovat jo niin tottuneita soijaan, että osaavat pyytää sitä ateriaksi.

• ap.
        0j0 kirjoitti:

Tein tänään (keskiviikkona) tällaista soija-makaronipataa:

Keitin tummia makaroneja vedessä johon olin laittanut pari liemikuutiota ja silputun sipulin. Siihen sitten lisäsin soijarouhetta muutaman ruokalusikallisen, silppusin vähän varsiselleriä mukaan, ketsuppia, murskattua mustapippuria reilusti, suolaa, basilikaa, paprikajauhetta, chilimaustetta. Mukaan meni myös juustoraastetta ja jämät tilli-mustapippuri-tuorejuustosta jotka sekoitin huolellisesti seokseen.

Laitoin vielä uuniin n. 40 minuutin ajaksi. Tuli aika mausteinen pata, mutta eipähän tarvitse syödä niin paljon. Sen kanssa kävisi joku salaatti tai vaikka kaaliraaste.

• soijasta kysysin
        ap. kirjoitti:

Tein tänään (keskiviikkona) tällaista soija-makaronipataa:

Keitin tummia makaroneja vedessä johon olin laittanut pari liemikuutiota ja silputun sipulin. Siihen sitten lisäsin soijarouhetta muutaman ruokalusikallisen, silppusin vähän varsiselleriä mukaan, ketsuppia, murskattua mustapippuria reilusti, suolaa, basilikaa, paprikajauhetta, chilimaustetta. Mukaan meni myös juustoraastetta ja jämät tilli-mustapippuri-tuorejuustosta jotka sekoitin huolellisesti seokseen.

Laitoin vielä uuniin n. 40 minuutin ajaksi. Tuli aika mausteinen pata, mutta eipähän tarvitse syödä niin paljon. Sen kanssa kävisi joku salaatti tai vaikka kaaliraaste.

että minkä kokosia ne pakkaukset on ja mitä suunnilleen maksaa per kilo? Olen usein ajatellut kokeilla sitä, mutta lähikaupassa ei ole eikä ollut isossa marketissakaan.
        Syön hyvin vähän lihaa enkä koskaan osta valmiiksi marinoitua enkä jauhelihaa, sen jauhan itse yleiskoneella.
        Ja noista maustepusseista nehän on kalliita ja esim. valmiit maustesekoitukset sisältää suolaa melkein puolet. Santamaria jauhelihamauste, suolaa 41%, tulee hyvä kilohinta suolalle.
        Maustepussien sisältö painaa 5-tai jtn grammaa ja kappalehinta siinä 0,70€. Nyt ostin pussin tilliä 5gr, hinta 0,69€.

Olen kokenut ajan, kun rahaa ei tullut mistään, mutta onneksi olin säästänyt etten pulassa ollut. Niin, olen eläkkeellä (=vanha). Kerrohan, kiitos.

• ap.
        soijasta kysysin kirjoitti:

että minkä kokosia ne pakkaukset on ja mitä suunnilleen maksaa per kilo? Olen usein ajatellut kokeilla sitä, mutta lähikaupassa ei ole eikä ollut isossa marketissakaan.
        Syön hyvin vähän lihaa enkä koskaan osta valmiiksi marinoitua enkä jauhelihaa, sen jauhan itse yleiskoneella.
        Ja noista maustepusseista nehän on kalliita ja esim. valmiit maustesekoitukset sisältää suolaa melkein puolet. Santamaria jauhelihamauste, suolaa 41%, tulee hyvä kilohinta suolalle.
        Maustepussien sisältö painaa 5-tai jtn grammaa ja kappalehinta siinä 0,70€. Nyt ostin pussin tilliä 5gr, hinta 0,69€.

Olen kokenut ajan, kun rahaa ei tullut mistään, mutta onneksi olin säästänyt etten pulassa ollut. Niin, olen eläkkeellä (=vanha). Kerrohan, kiitos.

Itse olen ostanut soijarouhetta S-marketista, myös K-supermarketista. Olen tuon soijarouheen kaatanut pussista tölkkiin, mitähän veikkaisin, olisiko ollut n. 1 kg pussissa, hinta saattoi olla vähän alle 2 €, en tosiaan muista. On se ainakin lihaa säilyvämpää, helppo pitää kaapissa varalla ja maistuu vaikka jugurtin seassa kun on aika mautonta. Terveysvaikutuksiakin soijalla on, alentaa kolesterolia.

Mausteet on kallita, mutta jos käyttää hyvin vahvoja mausteita - vaikka cayennepippuria tai murskattua mustapippuria niin niitä ei tarvitse laittaa paljon.

Tuolla alla löytyy jotakin keskustelua soijasta.

http://kiloklubi.fi/foorumi/Ruoka-9/Ensikerta-soijan-kanssa-9333/0/

• soijan ystävä

Kilonpakkauksia ovat. Ja luulin, että niitä on joka kaupassa, minulla on naapurissa pikkuinen siwa ja sielläkin on.
        Ne on siellä jossain kuiva- tai jauho- tai jopa säilykehyllyllä. Yleensä sellaisessa muovipussissa, päällä lukee soijarouhe. Pitää hyvin nälkää. Miehen ei kannata soijaa syödä liikaa, vaikuttaa miehisyyteen.

Mausteista kannattaa tosiaan ostaa niitä missä on oikeasti mausteita, ei suolaa. Ja aina kannattaa ostaa niitä euroshopperita tai muita halvempia, samaa tavaraa eri purkissa.

• ed. eläkemuori
        ap. kirjoitti:

Itse olen ostanut soijarouhetta S-marketista, myös K-supermarketista. Olen tuon soijarouheen kaatanut pussista tölkkiin, mitähän veikkaisin, olisiko ollut n. 1 kg pussissa, hinta saattoi olla vähän alle 2 €, en tosiaan muista. On se ainakin lihaa säilyvämpää, helppo pitää kaapissa varalla ja maistuu vaikka jugurtin seassa kun on aika mautonta. Terveysvaikutuksiakin soijalla on, alentaa kolesterolia.

Mausteet on kallita, mutta jos käyttää hyvin vahvoja mausteita - vaikka cayennepippuria tai murskattua mustapippuria niin niitä ei tarvitse laittaa paljon.

Tuolla alla löytyy jotakin keskustelua soijasta.

http://kiloklubi.fi/foorumi/Ruoka-9/Ensikerta-soijan-kanssa-9333/0/

aion kyllä kokeilla soijarouhetta. Ei ole kolesterolia, verenpainetta tms. vaivaa, mutta kun se liha ei vaan maistu. Eli vaihteluksi varmaankin ihan hyvä. Tässä kun on Ikää kertynyt, niin on täytyy välttää vaikeasti sulavia ruoka-aineksia samoin liian väkevää maustamista.
        Nooh, eiköhän tuota jostain löydy. Hyvää kesää sinulle!

• Makkis22
        0j0 kirjoitti:

Reseptit löytyy makuhaku.

www.tinyurl.com/makuhaku

• T:opiskelia

niit ostapatta mausteet Sellaiselta sivulta kuin Prima mauste Sielt saa tosi halval kaikki mausteet esim just ostin 80€ mausteita kun oli vähän ylimääräistä niin kaupas se mauste määrä ois maksanut 350€ noin

• Tschernobyl

Ok:ssa asuessamme oli alakerrassa hyvä, viileä sisävarasto.
      Kaakon kulmalla asuen oli syytä ottaa huomioon Suomenlahden pohjukan mahdollinen radioaktiivinen vuoto.

Minulla oli luettelemaasi monipuolisempi valikoima säilyviä tarvikkeita 4:n henkilön 3 -4:n viikon tarpeisiin.
      Lisäksi käyttöveden säilytykseen olin varannut 2 x 200l 1 x 100l tavalliset ämpärit yms.

Spriikeitin ja 4l pirtua.

Otin huomioon sähkön ja veden jakelun katkeamismahdollisuuden.
      Rinnetalon rinteen puolella sijaitseva saunaosasto olisi toiminut kohtuullisena säteilysuojana.
      Yläkerran rakenteet 10cm 20cm betonia. Ei täytä pommisuojavaatimuksia mutta tyhjää parempi kuitenkin.

Hätävarastoa kierrätin hiljalleen ja sillä myös tasattiin syömisen vaatimien pennosten tarvetta.
      Huomattavan osan varastosta pystyi ostamaan tarjouksista.

• papuja

miten olisi vielä jostain säkki riisiä ja kuivattuja papuja, (esim.kidney,butter beans, kik-herneitä, linssejä, jne) niitä saa noista maahanmuuttajien kaupoista halvalla, jos on aikaa liotella ja keitellä, niin aika halvalla pääsee pitkälle. Liottaminen ja vedenvaihto ja keittäminen ohjeen mukaan vaan pitää pavuissa aina muistaa! (linsseissä vähempi työtä) Ja öljyä pitää muistaa syödä kans kun on muuten liian rasvatonta. Kannattaa maustaa maun mukaan. (tomaattimurskat, chilit, pippurit, sipulit, /curry jne)

• sailoja

Puolukkasurvosta kylmiöt täyteen ja omenasosetta pakkaseen.

• Suomalainen "köyhä "

Alle 1200 kaikki tulot ,siitä 570 vuokraan sähkö ja muut kulut. Olen pitänyt kirjaa jo vuosia tuloista ? ja menoista.Mielestäni se on ainoa keino selvitä.

En juo en polta ja kaiken ruuan teen itse. Joka kuukausi laitan vielä pikkuisen säästöönkin.

Pitää olla aina vähän pahanpäivän varalta,sillä jotain yllättävää voi sattua,sairautta tms.

Mihinkään "kivaan " ei juurikaan jää rahaa ja vaatteita pitää ostaa harkiten.

• pihalla,,
        Suomalainen "köyhä " kirjoitti:

Alle 1200 kaikki tulot ,siitä 570 vuokraan sähkö ja muut kulut. Olen pitänyt kirjaa jo vuosia tuloista ? ja menoista.Mielestäni se on ainoa keino selvitä.

En juo en polta ja kaiken ruuan teen itse. Joka kuukausi laitan vielä pikkuisen säästöönkin.

Pitää olla aina vähän pahanpäivän varalta,sillä jotain yllättävää voi sattua,sairautta tms.

kerro, että olit jkärkytynyt!

• hillokellari

En ole varma onko tämä aivan oikea tähän avaukseen, mutta laitan kuitenkin.
        Viinejä olen varastoinut noin 100 pulloa. Varastoinnissa arvo nousee, kun ei käytä. Kulutukseen menevät halvimmat laadut. Varastoinnissa arvokkaammat viinit, joista useat ostettu ulkomailta ja monet suoraan tuottajalta.
        Itsekerätyt luonnon tuotteet. Suolattuja sieniä on varastossa koko vuoden tarpeita varten. Tekemisessä oma pikku vaivansa, mutta voihan sitten nauttia ympäri vuoden.
        Itse kuivatut tuotteet. Sienet, hedelmät säilyvät "ikuisesti". Ovat mukavia lahjojakin tuliaisiksi vietäväksi.
        Perunakellarissa säilyvät sadon perunat vuoden.
        Hillot ja mehut. Raaka-aineita saa suoraan luonnostakin. Itsetehdyissä tietää mitä syä.
        Säilykepurkit. Tapaan ostaa, kun näen mielenkiintoisia ja halpoja. Usein ulkomailtakin. Eksoottisia ruokia helposti tarvittaessa kellarista.

• kr

tuollahan tulisi toimeen ihanasti. minulle jää 200e rahaa vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan.

• Suomalainen "köyhä " kirjoitti:

"elooonjäämispakkaukseen" lisäisin vielä kaikki ruokajakelut, joita kunta/kaupunki ja erilaiset järjestöt järjestävät esim. EU-ruokajakelut (työttömien yhdistykset, seurakunnat, Mannerheimin Lastensuojeluliitto yms). Niissä on arvokkaita kuivaelintarvikkeita; makaronia, jauhoja, pastaa, maitojauhetta, näkkäriä, hapankorppua yms. Tällöin nekin vähäiset rahat voi käyttää tuore-elintarvikkeisiin ja hygieniatuotteisiin. Itse kannattaa tehdä ruokaa, kuin että ostaisi valmiita ruoka-annoksia (toki tarjoukset niissäkin kannaattaa hyödyntää mm. päiväysalennukset). Ilmaisia harrastuksia ovat erinomaiset kirjastonpalvelut, ja itselläni pitkät kävely- ja pyöräilyretket ja syksyisinhän marja- ja sienimetsät ovat oivallista hyötyliikuntaa.
        Itse olen ollut työttömänä puolivuotta ja edellisetkin työsuhteet pätkittäisiä (matalapalkka-aloilla), joten senttiä on saanut venytellä ILMAN, että olisin saanut sosiaalisia avustuksia (asumis- tai toimeentulotuki).

• pärjäsin

Maapähkinöitä, kanamunia, makaroonia, tomaattisose purkkeja, ketsuppia, perunasäkki, näkkileipää, jauhoja, kuivahiivaa, maitojauhetta, voita. Pakastimeen vihennespusseja, nakkeja, jauhelihaa, leipäjuustoo tai muuta juustoo ja jäätelöö. Voi tehdä nakkisoppaa ja pizzaa mielinmäärin, paistella vaikka lättyjä ja hilloo päälle.

On tullut muuten kokeiltua millä safkoilla pärjää kuukauden käymättä kaupassa. Pähkinöillä voisin elää vaikka kaksiviikkoa, niin hulluna niihin olen.

• Myös pienituloinen

Suosittelen pienituloiselle, että varastoi pahan päivän varalle hieman rahaa. Se vie vähemmän tilaa, ei pilaannu niin helposti ja täyttää tarkoituksen silloin kun hätä on suurin.

• kylmä totuus

Saman verran ne tuotteet maksaa ostipa niitä varastoon tai tarpeen mukaan.

• asdfghjkjhgf

Kuitenkin kun kaupassa käy useammin, niin tavaraa tarttuu mukaan enemmän. Moni tuolla periaatteella shoppaileva ostaa turhan paljon polttoainetta autoon. Näin se menee käytännössä. Terveysnäkökulmasta katsoen säästäisin kyllä sokerissa ja kananmunissa.

• muna on kiva
        asdfghjkjhgf kirjoitti:

Kuitenkin kun kaupassa käy useammin, niin tavaraa tarttuu mukaan enemmän. Moni tuolla periaatteella shoppaileva ostaa turhan paljon polttoainetta autoon. Näin se menee käytännössä. Terveysnäkökulmasta katsoen säästäisin kyllä sokerissa ja kananmunissa.

Munat on terveellisiä!
        Vanhaa tietoa se munien kolesterolin nosto, ellei niitä syö ihan hulluna.

sokeri onkin sitten ihan turha.

• sdfhjkjhgf
        muna on kiva kirjoitti:

Munat on terveellisiä!

Mistä tuo tieto on peräisin? 6,2 oli kolestroli ja lopettamisen jälkeen 1kk 5,4. Että kannattaa puhua, jos tietää.

• sdfghjkjhgf
        muna on kiva kirjoitti:

Munat on terveellisiä!

Juuri vältin kolestrorilääkkeet pelkästään lopettamalla kananmunien syömisen. Terveellisyydestä puhuvat ovat varmaankin munantuottajia.

• kolesteroli?
        sdfghjkjhgf kirjoitti:

Juuri vältin kolestrorilääkkeet pelkästään lopettamalla kananmunien syömisen. Terveellisyydestä puhuvat ovat varmaankin munantuottajia.

wanhaa harha oppia sanoisinko keskiaikaista noitaoppia. jospa linkit puhuisi.

http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

http://timoyla.wordpress.com/2009/10/27/laakarin-kirjoittama-kriittinen-katsaus/

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1406

http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

ps. voi on halpaa ja terveellisenpää kuin margariini

• 6543212345
        kolesteroli? kirjoitti:

wanhaa harha oppia sanoisinko keskiaikaista noitaoppia. jospa linkit puhuisi.

http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

http://timoyla.wordpress.com/2009/10/27/laakarin-kirjoittama-kriittinen-katsaus/

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1406

http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

ps. voi on halpaa ja terveellisenpää kuin margariini

Jokainen leikkiköön omalla terveydellään.

• Sama se
        6543212345 kirjoitti:

Jokainen leikkiköön omalla terveydellään.

"Ravintosuositusten muutos

Ancel Keysin sodan aikana tekemät ravintotutkimukset antoivat suunnan uusille päätöksille ravitsemuspolitiikassa. Hän oli vieraillut 1951 Oxfordissa Englannissa, jossa hänen teorialleen rasvasta ja kolesterolista sydänsairauden aiheuttajina naurettiin. Tämä jäi kenties kalvamaan hänen mieltänsä kun vuonna 1953 hän aloitti Minnesotan yliopistossa tutkimuksen, jolla hän päätti näyttää toteen runsaan tyydyttyneen rasvan käytön haitallisuuden sydämelle. Se tulikin vuosikausiksi linkittämään rasvan, korkean kolesterolin ja sydänsairaudet toisiinsa. Ja Keysta tuli koko kansan "Herra Kolesteroli". "

----------

"100-vuotias Keys
        Ancel Keys kuoli itse satavuotiaana, mutta jätti jälkeensä kyseenalaisen perinnön. Sadattuhannet ihmiset ympäri maailmaa kuolevat ennen aikojaan koska eläinrasva julistettiin pannaan, keinotekoiset rasvat valtasivat alaa, elintarvikkeisiin alettiin syytää sokeria ja lisäaineita mauttomuuden peittämiseksi ja diabeteksen, lihavuuden ja sydänsairauksien räjähdysmäinen kasvu ei vaan ota laantuakseen. Kenties jokin muu noista lukuisista tieteenaloista olisi ollut herra Keysille se parempi vaihtoehto - ja meille muille."

http://vhh-123.blogspot.com/search/label/ancel keys

• Köyhis.

Kun saan työkkärirahan, niin ostan kuivakaappiin:
      - kuivahiivaa, sokeria, suolaa
      - hylamaitoa
      - maitojauhetta (käy kahvinkin kanssa)
      - kauraryynejä, näkkileipää
      - erilaisia jauhoja leiväntekoa varten
      - tomaattimurska-, makrilli- ja tonnikala-, maissi-, herkkusieni-, ym. säilykkeitä
      - hernekeittoa
      - makaronia, riisiä, perunamuusijauhetta
      - teetä, kahvia
      - öljyä, soijaa

ja pakastimeen:
      - seitä tai muuta kalaa, jos saan halpaa
      - lenkkimakkaraa, nakkeja, jauhelihaa, kanaa
      - pakastekeittoja (pinaattikeitto on halpaa)
      - pizzoja tarjouksesta
      - marjoja

ja jääkaappiin:
      - kasviksia, joista teen pakastimeen keittoja ja muutenkin irrallaan pakastan
      - margariinia muutama
      - kasvirasvakermoja muutama

Perunoita, porkkanoita, sipulia, valkosipulia pitää olla kokoajan. Kesällä metsästä sieniä ja marjoja paljon pakastimeen. Erilaiset keitot on hyviä ja täyttäviä, pastat turvottaa ja masentaa mutta niillä saa hyvän yöunen.

Ps. Ymmärrän hyvin aloituksesi. Köyhän ilo on haaveilla siitä, mitä voisi ostaa sitten, kun voi jotakin ostaa. Hyvää kesää!

• ahven 39

me hyvä ihminen ongelle,kuukauden päästä kasvaa jo nätti suomu selkään eikä ole nälkä.

• säästäjät

Ainut hyvä kirjoitus tästä aiheesta,juuri näin voi toimia,hyvää kesää ja säästetään ihan piruuttaan..

• H. Erne

...hernesoppapurkit muutamalla pussillisella kuivattuja herneitä. Ovat halvempia ja niistä syntyy hernekeitto, jonka rinnalla purkkisoppa kalpenee mennen tullen.

• Lusikalla

kaurapuuroa kolmatta viikkoa.
      Eihän teistä kukaan täällä ole todella köyhä !

• fifty

käyttämään Lidliä. Siellä on halpaa ruokaa ja saa rahalle enemmän vastinetta.
      Tiedän kyllä miltä susta tuntuu. Koko ajan on mietittävä miten rahat saisi riittämään.
      Eikä aina ole ollut niin. On kuin olis pudonnut takas 70-luvulle, jolloin oli aina tiukkaa.
      Välissä muutama vuosikymmen, kun oli enemmän rahaa. Opia ikä kaikki. Vanhat keinot vaan käyttöön ja nuukuus kunniaan.

• Kapitalisti20100000

Miksi varastoida /ostaa "kallista" hernekeitto-purkkeja.
        Kun voi ostaa kilon kuivaherneita ? Ei ole vaikea homma laittaa ne yöksi veteen likomaan ja aamulla
        keittää...
        Itse päättää mitä laittaa sekaan ja makukin on pikkaisen parempaa, kuin jokin valmispurkki.

Eikä rahat pääse loppumaan, kun:
        Osta ulkomaista, älä kotimasta. Ruotsalaiset uudet perunat 90 sentti/kilo
        Suomalaiset -::- 1,50 senttiä kilo

Viinapitoiset aineet kannattaa tehdä itse ja röökit ostaa Ryssiltä. Ei paljon arvolisä korotukset paina.
        Hiukset kannatta leikata muilla köyhillä ( työttömiä parturi/kampaajia muita alanammitilasia)
        Töistänsä sanerattuja löytyy kyllä pilvinpimein ja pimeitä markkinoita.
        Kympillä saa jo samanlaisen kuontalon, kuin oikeassa parturissa.

Musiikit/leffat kannatta impata suoraan netistä.
        Laskuja ei kannata maksaa muutakuin pakoliset, muut kannattaa laittaa ulosottoon...

Eikö kuulosta helvetin helpolta ja rikolista tossa osa on.
        Kyllä pärjää kun oikoo...
        Jos käteen jää 300 ekua kuussa. Niin toi edellä mainuttan olisi aivan turhaa jos köyhätkin saisi sen mitä niille lain mukaan kuuluu.
        Onhan sen jo Tutkijatkin todistaneet että jälkeen on jäänyt. 300/400 ekua perusturvakin.

Että kyllä köyhäkin pärjää :) Ja ihan hyvällä omalla-tunnolla.

• vbnhjkkjv
        Kapitalisti20100000 kirjoitti:

Miksi varastoida /ostaa "kallista" hernekeitto-purkkeja.
        Kun voi ostaa kilon kuivaherneita ? Ei ole vaikea homma laittaa ne yöksi veteen likomaan ja aamulla
        keittää...
        Itse päättää mitä laittaa sekaan ja makukin on pikkaisen parempaa, kuin jokin valmispurkki.

Eikä rahat pääse loppumaan, kun:
        Osta ulkomaista, älä kotimasta. Ruotsalaiset uudet perunat 90 sentti/kilo
        Suomalaiset -::- 1,50 senttiä kilo

Viinapitoiset aineet kannattaa tehdä itse ja röökit ostaa Ryssiltä. Ei paljon arvolisä korotukset paina.
        Hiukset kannatta leikata muilla köyhillä ( työttömiä parturi/kampaajia muita alanammitilasia)
        Töistänsä sanerattuja löytyy kyllä pilvinpimein ja pimeitä markkinoita.
        Kympillä saa jo samanlaisen kuontalon, kuin oikeassa parturissa.

Musiikit/leffat kannatta impata suoraan netistä.
        Laskuja ei kannata maksaa muutakuin pakoliset, muut kannattaa laittaa ulosottoon...

Eikö kuulosta helvetin helpolta ja rikolista tossa osa on.
        Kyllä pärjää kun oikoo...
        Jos käteen jää 300 ekua kuussa. Niin toi edellä mainuttan olisi aivan turhaa jos köyhätkin saisi sen mitä niille lain mukaan kuuluu.
        Onhan sen jo Tutkijatkin todistaneet että jälkeen on jäänyt. 300/400 ekua perusturvakin.

Että kyllä köyhäkin pärjää :) Ja ihan hyvällä omalla-tunnolla.

Kyllä partureilla ei ole työt mihinkään vähentyneet, päinvastoin. 15 Euroa saa jo ihan laillisen leikkauksen. Voihan sulle joku tuttu kympillä leikata.

• lorutnvo
        vbnhjkkjv kirjoitti:

Kyllä partureilla ei ole työt mihinkään vähentyneet, päinvastoin. 15 Euroa saa jo ihan laillisen leikkauksen. Voihan sulle joku tuttu kympillä leikata.

vitttu multa ottaa parturi aina kakskymppiiviilaakohan se linssiin

• asdfghjkjhg
        lorutnvo kirjoitti:

vitttu multa ottaa parturi aina kakskymppiiviilaakohan se linssiin

Olet kai vertaillut hintoja?

• Käy

Talkoissa!Siellä on kestitykset päällä aina.

• Köyhimys

Kas vain onpas hauska nähdä että monet muut ovat päätyneet samoihin ratkaisuihin kuin minä. Tästäkin ketjusta huomaa ketkä ovat oikeasti köyhiä, ja ketkä vain luulevat tietävänsä mitä köyhyys on.

Itse ostin viime vuonna pakastimen juuri siksi että saisin säilöttyä ruokaa. A- energiankulutuksella varustettuja pakastimia saa varsinkin alennusmynneistä uusinakin yllättävän halvalla. Vaikka se viekin väh. yhden kokonaisen kuukauden käyttörahat, on se hyvä sijoitus köyhälle. Pakastimeen säilön mieluiten tarjouksista saatavia tuotteita:

- lohta ja muuta kalaa
      - pakastevihanneksia
      - marjoja
      - kanaa ja broileria

Kuivaruoista parhaita ovat säilykkeet ja pitkään kestävät kuivatuotteet. Säilykkeet ovat käteviä ja terveellisiäkin, koska ne eivät sisällä lisäaineita. Tonnaria, säilykehedelmiä, tomaattimurskaa, sieniä jne. Säilykehedelmissä kannattaa valita mehuun säilötyt, eikä sokeriliemeen. Kuivaruoista suosin esim. ituja, jotka korvaavat hyvin muut tuorevihannekset ja salaatit. Idunsiemenet säilyvät ikisuuksia. Parissa päivässä niistä saa idätettyä erittäin ravintorikasta ruokaa. Tietysti kaapissa pitää olla riisiä, siirappeja ja ruokosokeria makeutusaineiksi, tummaa makaronia, noodeleita, raakakaakaota, pähkinöitä, manteleita, kaikenlaisia siemeniä joilla voi rikastaa ruokavaliota yms. Mausteita kannataa varastoida, ja kuivata itse. Kuivaaminen käy kätevästi ihan itsestäänkin, mutta kaupoista saa myös kuivureita joilla prosessi nopeutuu. Kesällä teen itse pakastevihannessekoituksia tuoreista ja maukkaista vihanneksista, ja säilön ne minigrippusseihin jotka kestävät pitkälle talveen. Maku on ihan toista luokkaa kuin valmiissa pakasteissa. Ihania keittoja saa niistä. Kana- ja kalaliemikuutiot kannattaa korvata fondilla, joka ei sisällä lisäaineita. Itse pakastan kana- ja kalafondeja jääpalapusseihin, jolloin se säilyy pitkään. Jääpalafondikuutiot toimivat kuten liemikuutiot, mutta ovat terveellisempiä. On uskomatonta mitä kaikkea voikaan pakastaa kun vähän käyttää mielikuvitusta! Juustoraastetta, sipulia jne jne...eivätkä mene miksikään.

Maitojauhe vanhenee aika nopeasti, mutta ilman maitoakin tulee toimeen. Useimmiten kuitenkin siihen 65 centin lidlin maitopurkkiin on varaa. Kahvia ja vihreää teetä pitää olla aina varastossa.

WC- ja talouspaperit, saippuat, shampoot ja muut pesuaineet alennuksista.

Kampaamotuotteitakin saa toisinaan havalla alennusmyynneistä. Laadukkaat tuotteet maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin, koska ne ovat aina kymmenen kertaa riittoisampia ja myös laadukkaampia kuin tavalliset kaupan tuotteet. Yksi ainoa kampaamotuoteshampoo- ja hoitoainepulloni on kestänyt jo lähes vuoden päivät koska niitä ei tarvitse käyttää kuin herneenkokonen pisara kerrallaan!! Sama juttu monissa muissa laadukkaissa kosmetiikkatuotteissa. Kerran kun kirpaisee ja maksaa vähän enemmän laadusta, saa piiiitkäksi aikaa nauttia myös köyhänä laadukkaammista itsehoitotuotteista. Tavallisista kaupan tuotteista joutuu maksamaan pitkässä juoksussa enemmän kuin kampaamotuotteesta tai laadukkaasta kosmetiikkatuotteesta koska ne eivät ole lainkaan niin riittoisia kuin laadukkaammat tuotteet. Kokeilkaa vaik! Koulutuskeskuksista saa kampaamo-, hieroja yms. palveluita huomattavasti tavallista halvemmalla.

Lääkekaappi kannattaa pitää ajan tasalla. Kuume- ja särkylääkkeitä kannattaa pitää aina varastossa. Lisäksi tietysti vitamiinivalmisteilla voi tukea immuniteettiaan ja pysyä terveenä. Sairastaminen tulee köyhälle kalliiksi ainakin mielenterveydellisesti kun pitää kohdata vittumainen moralisoijalääkäri joka ylenkatsoo köyhiä, joten terveyden ylläpitämiseen ja itsensä hoitamiseen kannattaa satsata ja siihen varautua.

Kun on köyhä, kannattaa säästää itseään ja mielenterveyttään yhteiskunnan halveksunnalta, ja vältellä vittumaisia ihmisiä. Sekin ylläpitää terveyttä.

• Kysymys?

"Mausteita kannataa varastoida, ja kuivata itse. Kuivaaminen käy kätevästi ihan itsestäänkin, mutta kaupoista saa myös kuivureita joilla prosessi nopeutuu."

millaisesta kuivurista puhut ja mistä niitä käytännössä saa?

Lisäksi olisin halukas kuulemaan, vaikka sinä et tästä puhunutkaan, että miksi perunat säilyvät perunakellareissa pitkään mutteivät jääkaapin viileäosassa. Johtuuko se lämpötilasta vai mistä?

• kyykkyyn vaan

Jos nyt 50 metriä hampparinmakkaraa, koiranmakkarakin käy, 50 litraa pullovettä, makaröönejä 20 kg, tops korvapuikkoja 500 kpl ja jättiravun pyrstöjä 20 kg

• Ei hoopotettu

On joillakin joutoaikaa. Kuka tahansa esittää jotain höpötystä ja rahvas, niin köyhät kuin jokunen rikaskin joukossa alkaa väsätä loppumattomia litanioita vastaukseksi olemattomaan ongelmaan. Menkää ulos kauniiseen kesäpäivään, uida saa ilmaiseksi, paitsi sen rikkaan ääliönaapurin uima-altaassa

• asdfghjhgf

On joillakin aikaa vastailla pehmoisia. Hih hih!
        On se tuo syöminen kuitenkin ihan tärkeä juttu.

• Ard

En kyllä ymmärrä mitä tuolla listalla tekee mm. maito, mistä ostat maitoa joka säilyy 2 tai edes 1kk semmoisena että sitä pystyy irvistämättä juomaan? Itse ostan valion hyla maitoja ja niissäkin on päiväystä yleensä 2 vko, kyllä niitä juomaan pystyy vielä 3 viikonkin jälkeen mutta sitten neljännellä viikolla alkaa maito olemaan jo niin hurjan näköistä että en kehtaa edes harkita.

Kaikki muu tuolla listalla on kyllä nähdäkseni semmoista tavaraa jolla nyt elää sen 2kk.Näkkileipä?

• iskukuuma

Voi ostaa pahaa iskukuumennettua maitoa, mikä säilyy sen kuukauden /pari. Ei sitä tosin erkkikään juo, mutta menee kahvin kanssa tai ruuanlaitossa.

• miettikääs sitä

Huono hankkia sellaista "pakkausta", jos ei ole rahaakaan. Ja ei se ruoka ikuisesti säily. Jos olisi rahaa, sitä voisi säästää hieman. Mutta jos ei ole mistä säästää. Mitä tekee sellainen ihminen jolla ei ole lähisukua joka auttaa ja raha loppuu. Ei seurakunnan apu välttämättä auta.

Niin minne menee? Muualla, kuin pääkaupunkiseudulla. En tiedä miten sielläkään on järjestetty asia.

• Talvella on hyvä käydä kauppojen roskiksilla löytää paljon syömäkelpoista lihaa ja muuta. Nykyään vaan monien kauppojen roskikset on lukossa!

• Matti Viikate

Riisi ja makarooni on ainakin sellaisia aika hyvia. Puurot on kanssa jos niita pystyy syomaan. Omenat halvalla ostettuna on kanssa hyvia. Muutenkin mika hyvaan mita saa halvalla jostain niin toimii oikein hyvin. http://mattiviikate.newsvine.com/

• Kiitos poistuisitko.

typerän oman sivustosi mainonnan kanssa. Sanoisit joskus edes jotakin älykästä etkä tuota samaa tyhjänpäiväisyyttä mitä viljelet joka osastolla.

• Matti Viikate
        Kiitos poistuisitko. kirjoitti:

typerän oman sivustosi mainonnan kanssa. Sanoisit joskus edes jotakin älykästä etkä tuota samaa tyhjänpäiväisyyttä mitä viljelet joka osastolla.

Niin kylla nuo minun kommenttini vahintaan ylittaa selkeasti yleisen tason taalla. http://mattiviikate.newsvine.com/

• Asenne ratkaisee

'Kaappisyöppö', '32' ja 'Suomalainen "köyhä"' kirjoittivat viisaita kannustavasti!

Minäkin kokemuksen syvällä rintaäänellä suosittelen muutaman erittäin tarpeellisen taidon opettelemista - ne ovat hyviä taitoja myös lihavina vuosina!

Olen ollut melkein kymmenen viime vuotta työmarkkina-/toimeentulotuella, lyhyitä muutaman kuukauden työjaksoja lukuun ottamatta. Opiskelin siinä välillä myös uuden ammatin. Tutuksi tuli menu: makaronia ja sipulikastiketta sekä sipulikastiketta ja perunaa, mutta koskaan en ollut rahaton... ;o)

1. Opettele säästämään äläkä tee velkaa!
      2. Pidä talouskirjanpitoa ja tee budjetti!
      3. Suunnittele pitkän aikavälin ruokatalous!

Jokaisella tulisi olla vararahastossa ainakin summa, joka riittää niukin naukin yhden kuukauden menoihin. Kaksisataa (tai vaikka vain satakin) kuulostaa hyvältä ja sillä tekee jo ihmeitä =o)

Fakta on, että se rahasumma, joka kuukausittain on käytössä ei lisäänny vaikka sen tuhlaa jo alkukuusta ja sitten saa syödä manaillen pelkkää ”kaurapuuroa” loppukuun. Lisäksi näin toimien saa vielä stressin, joka ei todellakaan lisää uskoa elämänhallintaan! Siis, se on todella paha juttu! Ja laskut tulevat edelleen säännöllisesti, kuten ennenkin, joten ne eivät ”yllätä”, vaikka monesti kuulee ihmisten niin valittavan.

Suunnittele ja suunnittele suunnittelemasta päästyäsi. Käy mielellään vain kerran viikossa kaupassa, ellet sitten laillani ota tavaksesi käydä fillaroiden/kävellen hyötyliikunnan merkeissä bongaamassa tarvitsemasi tarjoustuotteet ruokavarastoosi. Ei heräteostoksia ja ostoslista aina mukaan.

Tee vertailuja. Kauppojen välillä on huomattavia hintaeroja (norm. hinta) peruselintarvikkeissa mm. leipä, maito jne. Kokemukseni mukaan (Kymenlaakson) K-ryhmän kaupat ja niistä ne pienimmät yksiköt ovat kalleimpia. Jos on mahdollisuus, käy Lidlissä, useasti Lidlin tuotteissa on myös vähemmän lisäaineita verrattuna muihin...

Monella jo nykyisin on tietokone, joten kirjanpidon/budjetin teko helpottuu huomattavasti (ilmainen OpenOffice.org Calc-sovellus, jolla voi tehdä niitä laskentataulukoita), mutta ihan yhtä hyvin ne voi tehdä ruutuvihkoon. Mikäli vähävarainen, kuten minä, on saanut hankittua kovan säästämisen ansiosta tietokoneen nettiyhteyksineen, saa siitä jatkossa myös taloudellista hyötyä. Tässä omaa listaa:
      - ilmainen verkkopankki (Handelsbanken sekä jäsenilleen S-Pankki)
      - Saunalahden gsm-liittymän bonuksena voin lähettää 20 tekstiviestiä netin kautta
      - työnhaku/opiskelu/itseopiskelu
      - viranomais- ja tietopalvelut jne. (Kela-ilmoitus työttömyydestä ym.)
      - hintavertailut (kulutushyödykkeet, sähkö-, ja televerkkopalvelut ym.)
      - lähikauppojen tarjoukset (verkossa sanoma-/kaupunkilehdet: S-Market, Prisma; kotisivut: K-ryhmän kaupat, Valintatalo/Siwa, Lidl, Robinhood jne.)
      - reklamaatiot/palautteet tuotteista (tarvittaessa kamerapuhelimella kuva, siirto PC:lle ja liitteeksi viestiin)
      - verkkokaupat ja muut kaupalliset palvelut (esim. paketin lähetysseurantapalvelu)
      - kilpailuihin ja arvontoihin osallistuminen
      - netti-TV:t (ei kannata hankkia TV:tä ja -maksua maksaa, kun netistä tulee enenevässä määrin ilmaisia streaming-lähetyksiä, tosin vaatii ehkä väh. 8/1 Mbps laajakaistanopeuden?)
      - sosiaalisten suhteiden ylläpito (sähköposti, ilmaiset puhelut/chatti Skype tai Messenger, Facebook ym.)
      - kannanotot ja mielipidekirjoitukset
      - rajattomasti tietoa saatavilla ja on hyvä seuralainen paljon yksin aikaansa viettävälle
      - ja mikä tärkeintä: tietoyhteiskunnassa pysytteleminen sen avulla!

Ja jos ahdinko jatkuu, vaikka itse on jo kaiken mahdollisen tehnyt, on parasta hyväksyä vähävaraisuus elämäntavaksi ja noppia kaikki mahdolliset onnenmuruset pitkin matkaa, mottona:
      ”Lakkaa murehtimasta maantien kuoppia
      ja iloitse itse matkasta.”

Ja hanki taloudenpidon lisäksi vielä joku toinen iloa tuottava harrastus, joka ruokkii henkisen puolen nälkää esim. vapaaehtoistyö?

Puuh! No, tulipa siinä vuodatus - nyt on sieluni tyhjä.
      Lopuksi vielä toivotan onnea matkaan kaikille ”kollegoille”! =o)

• hamstraaja

Ja edellisiin lisätäkseni jatketaan listaa
        - papuja ja linssejä
        -soijaa
        -kuskussia
        -pähkinöita, rusinoita ja gojimarjoja
        -purkkiruokaa esim. lihapullat ja tilliliha

Ideahan näissä listoissa se on se, että ei nyt tarttis niin usein käydä kaupassa.

• asiaa!
        hamstraaja kirjoitti:

Ja edellisiin lisätäkseni jatketaan listaa
        - papuja ja linssejä
        -soijaa
        -kuskussia
        -pähkinöita, rusinoita ja gojimarjoja
        -purkkiruokaa esim. lihapullat ja tilliliha

Ideahan näissä listoissa se on se, että ei nyt tarttis niin usein käydä kaupassa.

Eikö kukaan köyhä tunnusta dyykkaavansa? Se on varsin hupaisaa käydä omankin ison kerrostalo-alueen parilla roskis-katoksella katsomassa mitä ihmiset heittävät roskikseen. Sieltä nappaat aika tuurilla lukemista ja ehkä jonkun käytännöllisen huonekalusteen mitä voi itsekseen vähän duunata. Entisellä asunto-seudullani oli tuotu roskiksen viereen kasa hyviä nahka-laukkuja ja jalkalamppu ilman lamppua.
        Olen lukenut ilmais-jakelusta että kauppojen roskiksilla käy ihmisiä löytämässä vaikka sellaista köyhän erikoisempaa ravintoa kuin karkkipusseja ja kylmien ilmojen tultua säilyy moisessa paikassa myöskin liha-paketit.
        Tässä vain tosi-köyhille...

• 12+5+85+17+0,12-28,1
        asiaa! kirjoitti:

Eikö kukaan köyhä tunnusta dyykkaavansa? Se on varsin hupaisaa käydä omankin ison kerrostalo-alueen parilla roskis-katoksella katsomassa mitä ihmiset heittävät roskikseen. Sieltä nappaat aika tuurilla lukemista ja ehkä jonkun käytännöllisen huonekalusteen mitä voi itsekseen vähän duunata. Entisellä asunto-seudullani oli tuotu roskiksen viereen kasa hyviä nahka-laukkuja ja jalkalamppu ilman lamppua.
        Olen lukenut ilmais-jakelusta että kauppojen roskiksilla käy ihmisiä löytämässä vaikka sellaista köyhän erikoisempaa ravintoa kuin karkkipusseja ja kylmien ilmojen tultua säilyy moisessa paikassa myöskin liha-paketit.
        Tässä vain tosi-köyhille...

Roskiksesta haetut vaatteet ja huonekalut voivat "sisältää" vaikkapa vaatekoita toukkina ja munina, jotka ovat lähes mikroskooppisen pieniä. Uskokaa kun sanon: ette halua kotiinne vaatekoita! Niistä ei ilman ammattimyrkyttäjää pääse eroon. Homma vaatii deltametriiniä ULV-sumutteena. Raid ei riitä.

• Kissa hietikolla
        12+5+85+17+0,12-28,1 kirjoitti:

Roskiksesta haetut vaatteet ja huonekalut voivat "sisältää" vaikkapa vaatekoita toukkina ja munina, jotka ovat lähes mikroskooppisen pieniä. Uskokaa kun sanon: ette halua kotiinne vaatekoita! Niistä ei ilman ammattimyrkyttäjää pääse eroon. Homma vaatii deltametriiniä ULV-sumutteena. Raid ei riitä.

Tein vuosia sitten töitä sosiaalitoimistolle siivoamalla heidän asiakkaiden koteja. Moniin asuntoihin tehtiin myrkytykset ennen varsinaista siivousta. Se oli hirveää. Patjojen alla puolikuolleita toukkia jne. Olimme onneksi suojattu hyvin päästä varpaisiin ja hengityssuojaimet olivat ehdottomat.

Miettikää hyvät ihmiset tarkkaan mitä ostatte nykyään niin muodissa olevilta kirpputoreilta. Ne tosiaan ovat KIRPPUtoreja.

• köyhä ja kipee

Rahaa ja kultaa. Mielummin paljon.

• Työtä teh. yli 30vuo

Sinulla on runsas ruokalista suunniteltu valmiiksi.Minä osan kaupasta ainoastaan perunoita,leipää ja maidon ja joko jauhelihaa tai seitiä tai sitten vain pinaattia,että teen keiton tai sekavihanneksia ,jotka maksaa 0,50senttiä.Leivän tai kaksi ,kun opiskelijat äy viikonloppuna.Heillekin pitää olla jotain.Varastoon ei ole rahaa ostaa.Vaan nämäkin eväät ostan,jos saan lainaa tai apua hyviltä ystäviltä.Elei,niin sittenmyydään jotain esim,nyt pyörä,että pääsee kauppaan viikonloppuna ja saa bensaa.Kauppaan on 17km.Jos nyt tulisi tilanne vielä hullumpi,ei auta kuin mennä kerjuulle.Olen toista vuotta ollut rahatta,kun en jaksa tehdä töitä,en pääse eläkkeelle.Sairaspäivärahaakaan ei makseta.Nyt kun menin keväällä kurssille,joka on työvoimapoliittinen.Nyt maksetaan kurssin ajalta päiväraha ja heinäkuu loma kuukausi silloin ei kuulema makseta.Nyt onkin vuoden aikana velkaantunut niin paljon,että ulosotomies alkaa ottamaa suoraan jo päivärahasta.Se on seuraava harmi.Olen uskossa taistelen ,rukoilen ,anon ja kyselen.Jos joku antaisi lainaa,jota en ekä koskaan pysty maksaman.Js Luoja antaisi terveyttä ja saisin työpaikan ja rahaa,olisi helpompaa.Nyt menee voimat taistellessa.Älä hyvä ihminen pelkää tulevia päiviä.Rukoillan,että Jumala pitää huolen .Syödään mitä saadaan ja liotetaan kuivat leivät,jos ei jakseta leipoakkaan.
      Ne mitä listaan olit laittanut,niitä varmaan monikin hamstraisi.Aiemmin kun asuin Helsingissä.Olin kotipalvelussa,enää ei varmaan samat ihmiset enää eläkkään.Yksi oli säityttänyt viljan jyväsiä vuosia ja matoja tuli jo niihin.Se oli opetus siitä,että oppisimme luottamaan Jumalaan.Jeesus sanoo Älkää murehtiko,mitä söisitte tai mitä joisitte j.n.e. Toivon runsasta Jumalan siunausta elämääsi.Hyvä on jotain olla varalla aapissa esim.näkkileipää,jos sattuu tulemaan yllättäin vieraita tai kauppa olemaan kiinni jostain syystä,kun maailma pauhaa.

• nuukuus kunniaan

niin huonossa kunnossa, ettet jaksa leipoa, niin luulisi, että viikonlopuksi syömään tulevat "opiskelijat" leipoisivat. Leivän hinnalla saa monta kiloa jauhoja. Samaiset opiskelijat olisivat voineet käydä hyvin pyörällä kaupassa, kuntokin olisi noussut ja bensarahat säästyneet.
        Laske sekavihannesten kilohinta ja vertaa tuoreiden hintaan. Lähiaikoina saa taas edullisesti uuden sadon porkkanaa, lanttua ja sipulia. Maku on niissä ratkaisevasti parempi kuin pakastevihanneksissa.
        Käykääpä ahkerasti marjassa koko perheen voimin kun kerran on lomaa. Marjasaaliiseen ei pysty ulosottomieskään, vaan saat syödä sen itse ja syöttää lapsillesi tai vaikka myydä. Sillä tavalla korkeammat voimat huolehtivat meistä Pohjolan asukkaista kesäaikaan.

• ihan sama

Itse kärsin ainaisesta köyhyydestä ja kurjuudesta! Kuten joku mainitsikin vedän köyden kaulan ympäri ja se siitä! Ei tätä enää kestä, mikään ei koskaan muutu...

• ap.
        ihan sama kirjoitti:

Itse kärsin ainaisesta köyhyydestä ja kurjuudesta! Kuten joku mainitsikin vedän köyden kaulan ympäri ja se siitä! Ei tätä enää kestä, mikään ei koskaan muutu...

Älähän nyt! Ei sitä ikinä voi tietää jos asiat vaikka muuttuisi ja vaikka vähän parempaankin suuntaan. Ei tässä oma tilannekaan ole parhaimmasta päästä. Hiljattain satoi vettä ja sitä oli mennyt tämän talon kellareihin. Tänään sitten kannoin roskiin tavaraa selkä vääränä, ei ollut mitään arvotavaraa mutta tavaraa kuitenkin - no, tulipahan kellari siivottua samalla. Mutta yritetäänhän me vielä päivä kerrallaan?

• Miss Mossad.

Mene ihmeessä HETI sosiaalitoimistoon ja vaadi itsellesi apua. Muista, että Jeesus sanoi myös: Kolkuttakaa, niin teille avataan. Jeesu ei halunnut, että jäät kärsimään. Hän haluaa, että käyt toimeen etkä anna paholaiselle tilaisuutta alistaa sinua köyhyyteen. Puhelin käteen ja soita itsellesi aika sosiaalityöntekijälle. Sitten marssit kirkkoon ja seurakuntaan ja pyydät apua. Menet leivänjakelupisteisiin heti! Sitten otat kynän ja paperia ja kirjoitat kirjeet Kelaan ja minne vaan, josta saat eläkkeen itsellesi! Lopeta säälissä makaaminen, se ei ole Jumalasta vaan saatanasta. Voimia ja ennenkaikkea rohkeutta elämääsi!

• -töissä olija-

Kyseistäkin hommaa on joskus nuorempana tullut kokeiltua. Hamstrasin hernesoppaa sun muuta säilyvää sapuskaa yhteen kaappiin rahattomien päivien varalle. Voin vakuuttaa että on aika typerää hommaa. Tuota varmuusvarastoakin pitää kierrättää eli syödä vanhimpia pois ja ostaa vastaavaa tilalle.
      Paljon parempi tapa on laittaa rahaa sinne rahattomien päivien varastoon. Silloin saa kaupasta tuoretta maitoa, voita ja leipää yms. Pahimmassa tapauksessa pääsee bussilla mummolaan nälkää karkuun.
      Kannattaa myös muistaa että sosiaaliluukulta saa rahaa elämiseen kun vaan osaa hakea. Leipätoreilta yms. saa leipää ja muutakin kuivamuonaa.
      Yks tuttu sanoi että hänellä on ihan oikeat 'työvaatteet' eli jotkut säälittävät vanhat retkut jotka puetaan sosiaaliluukulle menon ajaksi päälle.
      Nykyisin ei enää tarvitse kikkailla rahan eikä ruuan kanssa kun on oikea vakituinen työpaikka josta jää 1200€ kuussa käteen.

• ...

Mikä leipätori?? Ei muualla ole sellaisia? Vain kehäkolmosen sisäpuolella vai.

• tai vastaava paikka
        ... kirjoitti:

Mikä leipätori?? Ei muualla ole sellaisia? Vain kehäkolmosen sisäpuolella vai.

Ainakin täällä Savonlinnassa on paikka josta annetaan leipää, pullaa, jauhoja ja muuta kuivatuotetta köyhille. Tuotteet ovat ruokakauppojen lahjoituksia, niitä jotka ovat menossa vanhaksi. Tuttu oli siellä töissä (8 euroo/päivä) ja kertoi että välillä on ihan herkkuja jaossa.

• ---
        tai vastaava paikka kirjoitti:

Ainakin täällä Savonlinnassa on paikka josta annetaan leipää, pullaa, jauhoja ja muuta kuivatuotetta köyhille. Tuotteet ovat ruokakauppojen lahjoituksia, niitä jotka ovat menossa vanhaksi. Tuttu oli siellä töissä (8 euroo/päivä) ja kertoi että välillä on ihan herkkuja jaossa.

Ei tampereella ole sellaisia. Pelkästään seurakunta, tuskin siitä on paljon apua.

• nuukuus kunniaan

on pakastin, kannattaa ruokaa valmistaessaan tehdä sitä sen verran enemmän, että saa annoksen tai pari pakastimeen. Sillä lailla kertyy varasto valmista ruokaa, ja edelliset tarjoukset ja sesonkituotteet pystyy hyödyntämään.

• Köyhille kortsuja sossusta tai kelasta.

• sdfghjkkjhgv

Se kasvattaa älliä.

• turboURPO

EI MITÄÄN KORTSUJA KU PAKKOSTERILOINTI

• ex nuori mies

neuvoi meitä silloin niin poikasia nuoria miehiä. teidän pojat kannattaa laittaa turpeen alle tervattu köysi.ja kun se ylitsepääsemätön vitutus joskus iskee on teillä köysi jonka voi kietasta kaulan ympärille ja menoksi.kukaan ei tiedä että teillä on varakeino näreen alla odottamassa. näin neuvoi sodat käynyt mies nuoria poikia jotka oli juuri täyttäny 17v. se jäi minulle elävästi mieleen.se mies muuten kertoi jänniä tarinoita sodan melskeistä.

• 12+18

miksi pitäisi hamstrata ruokaa huonojen päivien varalle? Eikä järkevämpää olisi laittaa se sama raha vain talteen? Esim. joka päivä muutama kolikko säästöön, niin pian niistä kertyy jo ihan hyvät ruokarahat pariksi viikoksi. Älä nyt hyvä ihminen törsää silloin kun sitä rahaa on, vaan elä joka päivä samalla tavalla, varautuen tulevaan.

En ymmärrä niitä, joiden mielestä palkkapäivän jälkeen rahaa on ja elintaso on hyvä, mutta loppukuusta onkin köyhä. Sama elintasohan on oikeasti joka päivä ja joka päivä on varaa yhtä paljon. Mitä merkitystä sitä on sillä, koska se palkka sattuu tilille tupsahtamaan? Mielestäni oma palkka pitäisi jakaa mielessään aika kuukauden päivillä ja siitä laskea kuinka paljon on varaa käyttää päivässä, viikossa jne.

Tämä nyt ei ollut niinkään aloittajalle, vaan monelle muullekin. Tietysti joskus voi käydä vain huono tuuri, esim. tulee jokin yllättävä meno tai joutuu työttämäksi eikä tuet tule heti. Siksi olisikin hyvä, että pikkuhiljaa keräisi sitä pientä vararahastoa tällaisen varalle. Kaikki turhat menot, kuten ulkona syöminen, valmisruoat, lehdet jne pois.

• vaan säästä

Minustakin on turhaa hamstrata ihan hurjia määriä kuivaruokaa. Mieluummin rahaa säästöön.
      Mutta ymmärrän, että joillekin se rahan säästö on vaikeaa. Siis on helpompaa ostaa joka kauppareissulla muutama ylimääräinen tonnikala ja makaronipussi, jolloin vaikutus näkyy 2-3€ isompana kauppakuittina, kuin oikeasti laittaa se 20€ säästöön.

Mutta oikeasti rahaa säästävä vinkki on se, että tee isompia annoksia ruokaa, jonka voit pakastaa!
      Näin yhden annoksen hinta laskee paljon, ja pakastimessa on aina jotain syötävää.
      Samoin kaupassa pitää käydä noin kerran viikossa tai kahdessa. Ja aina listan kanssa. Tällöin heräteostoksia tulee ehkä 2-3€, jos kaupassa käy 4 kertaa viikossa tulee heräteostoksia tuleekin 8-12€ edestä!

Ja toki kaapissa kannattaa aina olla perustarvikkeita:
      Makaroni
      Jauhot
      Soija
      Linssi
      Tonnikala
      Ananas
      Tomaattimurska
      Mausteet
      -Puurohiutaleita

• ale 58

huomena 07.00 katsomaan punasen lapun tuotteet,olis jo aamu 3.5 ekuu taskussa.

• Köyhis.
        ale 58 kirjoitti:

huomena 07.00 katsomaan punasen lapun tuotteet,olis jo aamu 3.5 ekuu taskussa.

mulla 1.78 ja rahaa tulee kahden viikon kuluttua. Yksi keitto kaapissa.

• ihmettä odotellessa
        Köyhis. kirjoitti:

mulla 1.78 ja rahaa tulee kahden viikon kuluttua. Yksi keitto kaapissa.

Meitä vain on 3 aikuista, työssä käyvää persaukista. Ei ole edes makaronia tai perunoita tai leipää. Jos löytäis jostain muutaman tölkin, että vois ostaa hiivapaketin, vois sämpylät leipoa. Perjantaihin asti pitää pärjätä ilman kahvia, maitoa ym. Kaurapuuroa sentään voi tehdä. Poika tuli juuri intistä ja aloitti tänään työt. Enpä tiedä, millä hänetkin ruokkisi, kunnes saa ensimmäisen palkkansa. Minulle ei jää tilistä mitään käteen, kun maksan pakolliset menot. Auton katsastukseen ei ole rahaa, eikä se vanha romu menisi läpikään. Korjauttaakaan ei pysty. Koiran rokottaminen on myöhässä ja eläinlääkäriin on 30 km matkaa. Busseja ei sinne kulje ja kävellä ei jaksa. Kirpparillekaan ei voi mitään viedä, kun viikkomaksu pitää maksaa etukäteen. Ei kyllä paljon viemistä olisikaan. Elämä on umpikujassa ja valoa ei tunnelin päässä näy. Soskuun on turha mennä, koska siellä ei oteta velkoja huomioon. Nälkä kurnii vatsassa, mutta vielä tulee vettä hanasta. Positiivista tässä on se, että pian on kroppa bikinikunnossa. Ehkä pääsen sitten kymmenen vuoden kuluttua etelään lomalle eläkkeelle pääsyn kunniaksi.

• _timonen_

Sanoisin että kestäisit mahdollisen tulevan kriisin huomattavasti paremmin kuin ns. pienituloinen, joka valittaa että 3000 egen kuukausipalkalla ei saa mitään.

• vähäisiN mieliN

jauhoja ja jyviä me on säilötty sadat vuodet ja ne kestää kauan, kuivahiivat sanoit jo, myös papuja purkeissa tomatisoseessa on varma ja halpa sijoitus, paistinrasva ilman höysteitä säilyy, mäntysuopa kelpaa kyllä hygieniaan ja muuhunkin puhtauden hoitoon, kalastuskortti on myös hyvä olla ja kalastus vehkeet, metsästys lupa ja pyssy auttais myös, bigbog-purkit sisältää lihaa ja eivät maksa älyttömästi, herneet säilyy vuosia myös ja pekoni siivut pakasteessa ei ota tilaa, kannattaa tuntee joku joka tekee omaa kaljaa jos tekee mieli juhlia - jos ei ite tee kiljua ;-D

• asdklö

"...ettei ole varaa mennä kauppaan esim. 1-2 kuukauteen niin miten etukäteen kannattaa varustautua ...-- jääkaappiin: maitoa ..."
        Maito yleensä säilyy vajon viikon. :)

Mutta siis juuri mainitsemasiasi ruokia. Leivo itse niin rahaa säästyy. Ja leivo niin paljon että pakastimeenkin on laittaa. Halpoja ruokiahan ovat juuri makaroonit ja perunat, osta niitä. Ostaessasi myös esim. lihaa, voit hyvin ostaa niitä ns."punaisia tuotteita", säilyvät pakkasessa ja ota pois vain jos valmistat siitä jotain.

• iso huomauttaja

vaan sinähän kerroit ihmisen joka ei osaa rahaa käyttää selviytymiskeinot eli ihminen joka ei osaa rahaa käyttää ostaa varastoihin ja pakkaseen tavaraa, koska loppukuusta ajoista ei ole rahaa.

Oikeasti köyhä mitä minäkin olen ollut laskee kuukauden tulot ensin siitä pakolliset menot ja mitä jää ruokaa niin se raha jaetaan viikko määriin mitä pitää elää ja sen mukaan ostetaan ruokaa. Sitä ennen selvitetään ja haetaan mahdolliset eu-avustukset jauhot, puurohiutaleet, herneripurkit, näkkärit ja maitojauhe (köyhä ei osta maitojauhetta joka on pirun kallista) Noiden avustuksien ympärille ostetaan kaupasta ja yksinhuoltaja kolmen koulu-ikäisen pojan kanssa selviää normi kouluviikkoina 10-20 eurolla. Tosin juustot ja muut näkkärin päällyset voi unohtaa heti kättelyssä.

• JJ

mun elämään.. Olin juuri viikon juurikaan syömättä ja oli meinaan aikaa miettiä että mitä hankin seuraavaksi varastoon..

-Elikkäs siis pastaa (saa yleensä n.3-4 pussia eurolla)
        -Kaikki alennuksessa/tarjouksessa olevat lihat pakkaseen talteen!!!
        -Leivontatarvikkeita (tiedätte varmaan mitä tarkotan)
        -Jtn voiteluun leivän päälle
        -Kaikki mikä on tarjouksessa!!
        -maitojauhe (on kätevää oikeesti :))
        -kaikkia kuiva elintarvikkei (näkkäri yms. )
        -tonnikala, ananas, yms säilykkeet
        -riisiä

saatoin jtn unohtaa mutta sama se , ja loppuun ,muutama ihan perus vinkki, osta kaikki mikä on tarjouksessa, suosi pakastinta, "halpismerkit" kunniaan, ja en jaksanut puhua mistään pesuaineista yms. koska ei niillä hengissä pysytä, ovat pelkkää luksusta :) Ja voin kertoa että pelkällä voilla, öljyllä ja suolallakin voi saada hyvänmakuista ruokaa :D

• nuukuus kunniaan
        JJ kirjoitti:

mun elämään.. Olin juuri viikon juurikaan syömättä ja oli meinaan aikaa miettiä että mitä hankin seuraavaksi varastoon..

-riisiä

saatoin jtn unohtaa mutta sama se , ja loppuun ,muutama ihan perus vinkki, osta kaikki mikä on tarjouksessa, suosi pakastinta, "halpismerkit" kunniaan, ja en jaksanut puhua mistään pesuaineista yms. koska ei niillä hengissä pysytä, ovat pelkkää luksusta :) Ja voin kertoa että pelkällä voilla, öljyllä ja suolallakin voi saada hyvänmakuista ruokaa :D

Prismasta saa 400 g makaronipaketin 19 sentillä, eli eurolla lähtee 2 kiloa.

Säilykepurkeissa oleva tavara on kallista. Katso kilohinta.

• piste,,,
        JJ kirjoitti:

-riisiä

turhan tyyristä. Tonnikala ja ananassäilykkeet maksaa myös liikaa.

• ""raataja""

Kannattaa todellakin muistaa että 2000 euroa NETTONA halåå on suuri tuloinen, sillä eläisi moni herroiksi se on ISO RAHA!!!! Varsinkin näin naisalalla, vaikka teet täyttä päivää niin ei eipä moni pääse tuohon 2000 euron kuukausituloon!!!!!!!!!!!!!!

• mummopupu

myös kuten hot madras curryä, valkosipulijauhetta, inkivääriä, minttua, vanilliinisokeria, ...

• oiskoaikalähteäkotii

kysy noilta kalasatamanromaaneilta ne kyllä neuvoo miten normaali duunari tyhjennetään

• ..Eiköyhä...

Sopivan pitkän ja kestävän köyden. Sillä pääsee kaikista murheista.

• Jungle Fin

Onhan se jo kumma kun popula ei vieläkään ymmärrä! Kun hyväveli-ketääneijätetä puolueveljet etsivät vääräoppisia köyhiä ja löydettyään näitä tämän yhteiskunnan luottokelvottomia ne vetelee niitä Bemarin tai Meban vetokoukun jatkeena pitkin Marskia Maamme-laulun soidessa tulee tosi ikävä niin parjattuja puoli automaatti aseita!Onhan tämä kummallinen asetelma kun ensin halutaan montasataa vuotta eroon Venäläisistä ja nyt halutaan eroon Suomalaisista!Porukka vaan ryyppää terasseilla ja kehuu näitä hittipoliitikkoja.Tervemenoa Islanti ja Jenkkilä kastiin.Muistetaan maksaa sitten ne Kreikan, Epsanjan ja Portugalin muut laskut ennen valomerkkiä.

• M-u-r-m-e-l-i

Aloittajan ja muutaman muun listat on hyviä. Perusperiaate on hankkia varastoon sitä, mitä normaalistikin syö. Tosin, jos ruokavalio on kovasti tuoreruokapainotteinen, joutuu asteen verran enemmän suunnittelemaan.

Eikä sitä varastoa tarvitse hakea kerralla, jos ei ole esim juuri rahaton kausi tiettävästi tulossa, vaikka miksei säännöstelisi ostoksiaan.

Joka kerran kun käy ruokakaupassa, ostaa pussin tai purkin pari ylimääräistä. Näin varanto kertyy pikkuhiljaa. Tottakai, helpoin tapa on kierrättää suoraan niitä ekstroja, mutta jos tilaa ja halua on, miksei perusta ruokavarastoa?

Pitää pitää mielessä pari asiaa: Säilyvyys, vain sen verran tiettyä ruokaa kuin noin säilymisaikana käyttää. Siis maksimissaan. Kuiva/säilyketuotteita siis sopii huomattavasti enemmän kuin tuoretta. Pakasteet ovat hyviä, kunnes sähkö loppuu. Silloinkin voi vielä osan pelastaa, hieman vaivaa nähden, kuivaamalla, valmistamalla tms.

Kotivaraan kuuluu myös lääkkeet, hygienia ja miksei mukavuuskin. Lääkkeitä ei oikein voi muuta kuin käsikauppalääkkeitä varastoida, niistäkin kannattaa huomioida päiväykset. Salvoja yms rasvoja kannattaa pitää myös varastossa.
      Saippua, vessapaperi, deodorantti yms mukavuustuotteet voivat olla hyvinkin tarpeellisia ylellisyysvälineitä, jos ei kaupat ole auki jostain syystä.

Vettä on hyvä pitää ainakin 10l per henkilö varastossa, huomioiden vain säilyvyys. Vedenpuhdistin hyvä lisä.

Raha on toisaalta hyvä, toisaalta huono säilytyksen kohde. Sitä tarvitaan usein, mutta sitä ei voi syödä. Ei auta jos on tuuman nippu 500e seteleitä, jos ei kaupasta saa mitään.

Useat täällä pitävät älyttömänä kotivaran ylläpitoa. Siperia opettaa, jos vaikka et pääse viikkoon kauppaan tai tulee yleislakko, rahan arvo sukeltaa piiloon penkin alle yms. Kyllä minua sitten hymyilyttää, kun nämä luksustelijat saavat ehkä g'old-kuponkeja, joilla pettuleivän palasen voi ostaa.

Ihan mielenkiinnosta, miksi ei kannattaisi pitää kotivaraa? Pitkällä tähtäimellä kasattu kotivara ei vie enempää rahaa kuin kädestä-suuhun-meininki. Itseasiassa säästää, kun ei aina tarvi hakea sitä uupuvaa kahvipakettia tai tomaattimurskaa.

• 13

niin se että kotona on elintarvikkeissa perusvarasto on omassa elämässä vastuu otto asia.

Kädestä suuhun eläjiä on ollut aina, ne joilla raha kulkee kädestä suuhun, eikä sitten muuta ole ovat niitä vanhempien huoltamia ihmisiä. Jo tuo että WC paperi pöllitään on todiste oman vastuun puutumisesta.

Mutta ehkä tuokin on periytyvää malli vanhemmilta kotoa.

• inhorealistiakka

Tämä oli hyvä kirjoitus. Tilanteita on monia, eikä aina ole kyse vain siitä että rahat loppuisivat kesken. Laajoihin sähkökatkoihin, lakkoihin, pandemioihinkin on järkevää varautua. Itse jouduin pulaan jo sikataudin vuoksi, kun lapsi sairastui siihen todella pahasti: Juuri silloin oli pahin hysteriavaihe meneillään eikä kukaan tuttava halunnut tartuntavaaran vuoksi tulla häntä hoitamaan. En voinut ottaa häntä kauppaan mukaan, enkä jättää yksinkään. Tulimme toimeen hätävaravarastolla, kunnes sukulainen toi ruokaa ovelle, jätti vain kauppakassit siihen ja maksoin ne hänelle nettipankin kautta. Entäs jos ei olisi ollut tällaista sukulaista? Entä jos tulee pandemia ja kaikki ovat sairaana? Entä jos tulee kylmin talvi 1000 vuoteen ja infrastruktuuri pettää?

Rahaa ei voi syödä, joten varmuusvarasto täytyy olla! Olen pienituloisena yrittänyt laittaa 50e/kk sivuun, mutta aina käy niin että sairastuminen tai äkillinen yllätysmeno tulee puun takaa ja joudun käyttämään nuo hätävararahat. Ne toki ovat hyvät olemassa näitä tilanteita varten, mutta SÄÄSTÖÖN ei jää mitään, koska elän kädestä suuhun ja vaikkapa pesukoneen hajotessa (taloyhtiössä ei ole pesutupaa!) jostakin on vain revittävä yht äkkiä rahat uuden ostamiseen!

Joku kirjoitti kalastamisesta ja siitä kuinka juureksia voi vain nyhtää maasta... Hohhoijaa. Jos asuu kaupungissa, eikä PUHDASTA järveä/jokea ole lähellä, mistäköhän sitä kalaa saa niin paljon että sillä elätetään perhe? Itse satun olemaan kalalle allerginen enkä edes voi siksi sitä syödä. Ja pitää olla hyvä kalaonni jos saa joka onkimiskerralla kassillisen kalaa. Olen myös kiitollinen tiedosta, missäpäin maassa kasvaa juureksia joita voi nyhtää...? Sen tiedän, että voikukan, osmankäämin ja joidenkin vesikasvien juuria voi syödä, mutta en tiedä onko niissä ravintoarvoa? Muurahaisiakin olen valmis paistamaan, niisä on paljon proteiinia. Mutta mistä niitäkään saa talvella?

Mistä saa vedenpuhdistimen ja kuinka paljon se maksaa? Minkälaista vettä kannattaa säilyttää? Kauppojen pullo/pönttövedet sisältävät jo myyntihetkellä bakteereita, minkä vuoksi suhtaudun epäillen niiden pitämiseen hätävarana. Vichyä kai pitäisi sitten ostaa?

Jauhoista ja kuivatuista herneistä ei paljoa ole hyötyä jos ei ole sähköä. Kannattaa miettiä tarkkaan minkälaisia tuotteita varastoi, että voi niitä sitten hyödyntää myös silloin kun ei ole sähköä eikä lämmitystä. Eikä spriikeitintä voi todellakaan käyttää sisätiloissa. Odotan kauhulla sellaista poikkeustilannetta, että kaikki kerrostalon asukkaan keittelevät huoneistossaan ja/tai parvekkeella sapuskaa spriikeittimellä tmv. Siinä palaa useampikin kerrostalo joka päivä, niin kauan kuin kpoikkeustilanne jatkuu.. huhhuh

• eloonjäämispakkaus koostuu onkimistaidosta ja riistan kiinnissaamistaidosta. juurekset sun muut lisukkeet löytyvät myös luonnosta.

• Köyhis.

vaan huuhtelee itsensä käsisuihkulla. Onneksi Suomessa on vettä.

• -

irto rullia yleisö vessoista. Aika lista kertynyt vessoista mistä saa mukaansa rullan tai pari.

• hyötykäyttöön

Vessaharja on ekologisempi ja taloudellisempi vaihtoehto paperille.

• dfghjklkjhgv
        - kirjoitti:

irto rullia yleisö vessoista. Aika lista kertynyt vessoista mistä saa mukaansa rullan tai pari.

Työleireille tuollaiset.

• turboURPO

JOS EI OO KÄSISUIHKUA NIIN VESIPULLOLLAKIN HUUHTELEE

• Papruu
        - kirjoitti:

tämmöinen lista löytyy? Pk-seudulla asun..

• töppöteppo

hirttoköysi, esim. Etolasta saa edullisesti

• Fartman extra

Ei kannata unohtaa Papuja tomaattikastikkeessa,halpaa ja terveellistä. Purkki papuja riisiä=terveellinen ja halpa ateria.

• perheenäiti

Hei,
      hanki sellaista, mitä teillä syödään. Ihan hyvältähän listasi kuulostaa. Kannattaa varastoida vain sellaista, mikä tekee kotona kauppansa - ei ole järkeä varastoida vaikkapa soijaa tai tonnikalaa, jos ei sitä normaalioloissakaan kukaan syö. Minusta olet ihan järkevästi suunnitellut.

Itse pidän varastossa sekä rahaa että ruokaa. Meiltä löytyy mm. hernekeitto- ja lihasäilykepurkkeja, hedelmäsäilykkeitä, ryynejä, riisiä, muroja, näkkileipää, öljyä, kuivahiivaa ja jauhoja, maitojauhetta, lettu- ja perunamuusijauhetta, sokeria, kahvia, suolaa, makeisia. Noin viikon tarpeisiin. En varastoi kovin paljon pakastimeen, koska oletan, että jos tarvitsisin kriisivarastoani, se saattaisi liittyä esim. pidempään sähkökatkokseen tms. poikkeustilanteeseen. Silloin pakasteet olisivat enemmänkin hankalia.

Meiltä löytyy myös spriikeitin ja siihen polttoainetta.

SPEK on julkaissut hyvän esitteen "Kotivara - jos kauppaan ei pääse". Siinä on hyvä lista tarvikkeista.
      t. perheenäiti

• 20+20

itse pidän noiden kaikkien lisäksi hyvin tärkeänä mausteita. niillä saa nimittäin halvasta vihannessekoituspussista mielenkiintoisen makuisen ja mausteet eivät mielestäni ole koskaan maksaneet paljoa, kun riittävät minulla noin 2-5kk riippuen mikä mauste kyseessä

• .....

säilykkeet eivät ole kalliita, ainakin paikalisessa supermarketissa ovat hyvässä tarjouksessa aina, esim 8 prk tonnikalaa 2e ei ole kohtuuton hinta omasta mielestäni ja maitojauhe maksaa itsensä takaisin ja eikös sitä ole jossain avustuspakkauksessa? sen ainoan kerran kun olen sellaisen hakenut oli ainakin mukana ja se purkki kestikin lähemmäs vuoden :D

• Köyhällä ei varaa olla netissä, eikä ostaa mitään varastoon. Taidat olla aika tekopyhä?

• millanoora

Laitan pahan päivän varalle säästöön rahaa. Ruoka vanhenee kaapissa, raha kasvaa korkoa tilille ja voi sitte ostaa tuoretta ruokaa!!

• nuukuus kunniaan

rahaa on pantava säästöön. Mieluiten heti tilin päältä, kun sitä on.
        Korkotaso on nykyään niin alhainen, että koroilla ei piensäästäjä pääse rikastumaan.
        Ruoka ei vanhene kaapissa, jos sitä kierrättää. Esim. makaroni säilyy toista vuotta. Kannattaa laskea, kuinka monta pussillista sitä vuodessa menee, ja koota enintään sen suuruinen varasto. Tuoreimmat alimmaiseksi tai taaimmaiseksi.
        Kannattaa myös miettiä, missä ja kuinka ruokiaan säilyttää. Kuiva, pimeä ja viileä paikka on paras kuivatuotteille. Ruokakaapien siisteys ja puhtaus on tärkeää.
        Yksineläjälle riittää melko pieni varasto. Mutta kun täältä saa lukea, kuinka monilapsisella perheellä ei ole kaapissa muuta kuin yksi peruna ja puoli porkkanaa, tulee mieleen, että hätävara olisi siinäkin huushollissa tarpeen.

• cfvbnhgfxcv

Mistä sitä nykyään saa? Inflaatio vaan syö.

• Nefer1769

Köyhät eivät Suomessa harjoitetulla köyhdyttämispolitiikalla jää henkiin.

• nslknnla

Anna esimerkkejä siitä miten tämänhetkisellä politiikalla Suomessa kuolee köyhiä kuin kärpäsiä lumimyrskyssä?

• Hetken onnellinen

Sain tyttöystävältäni synttärilahjaksi kokonaisen vesimeloonin, en ole syönyt mitään niin hyvää aikoihin ja tiedän,ettei hänelläkään olisi ollut kyllä oikein varaa siihen.

• Jeerkeeee

Ensi´näkin älä hamstraa maitoa. toisena, älä wc ja talouspaperia. Luutu ajaa talouspaperin asian hyvin ja perseen voit pyyhkiä vedellä, ja on muuten hygienisempaakin.
      Ja kolmanneksi, tonnikala on melkein jauhellihan hintaista, osta ennemmin soijarouhetta.

Esimerkki omasta kuivamuona ja muusta varastosta jota pitää olla aina:
      Korppu ja näkkileipää 1 paketti kumpaakin
      Makaroonia 10pussia
      Jauhoja 1 pussi
      Kuivahiivaa 1paketti
      Spakettia
      Tomattipyrettä 3pakettia/tölkkiä
      Kuiva ruokapussi/3kpl (yleensä esim lidlissä 3kpl maksaa 3euroa)
      Nuudeleita muutama paketti
      Riisiä ja puuroriisiä.
      Kuivapaketti Maitojauhetta. (sen saa avustuspaketeista ilmaseks)
      ja kuivattuja herneitä.

Näihin yleensä menee se 15-20euroa, riippuu ihan mistä ostat ja ostatko merkkituotteita.

Sitten pakasteeseen:

Seitiä 2pakettia n. 1,5-2euroa/pkt
      Jauhellihaa 2pkt( paista ennen pakastamista)
      Lenkkiä (yleensä halvinta mahdollista)2-5 pakettiin, yleensä jtn 70c paketti.
      Ranskanperunoita. Lidlin ranskikset on hyvimpiä, ja halvimpia.

Näihin menee se 10-12 euroa, sekin riippuu mistä ostaa ja merkki =)

Vihannes hyllyyn kannattaa napata:

Porkkanaa 3kiloa (yleensä 1 saa 2kiloa)
      Pottua 5kiloa (yleensä alle euron kilo)
      Lanttu tai kaks (jtn 1euron luokkaa kans)
      Sipuleita reilusti ( myös 2 euroa yleensä nippu)

Näihin menee se 5-10euroa, ja riittää hyvin kuukaudeks yhelle ihmiselle.

Näin saat 50eurolla ihan kelpo varaston voit herkutellakkin kaupan lisäksi. Pystyt tekemään laatikoita, keittoja, patoja ja mitä ikinä keksitkään.

Ja mitä jääkaappiin ei juurikaan kannata ostaa mitään, sillä harvemmin köyhällä sinne on varaa muuta kuin vihannekset laittaa.

• ystävällinen neuvo :

Jauhojen, riisin, makaronin ravintoarvo on olematon. Ja miten teet ruokaa jos ei tule sähköä? Varmuusvarasto on myös sitä varten että infra pettää !

• rouva nimi-merkki

Meillä on kolikkopurkki, piilossa kaiken varalta. Siihen tyhjennämme aina kolikot; yleensä keräämme niitä varta vasten. Myös viiden euron seteleitä. Sieltä on ollut myös antaa lukiolaislle joku kahden euron summa, jos itsellään ei ole ollut, esim. luokan keilausta varten.

• opiskelija78iufg7t8l

Mulla on pieni pakastin, että siellä nyt on tarjouslihaa ja just jotain itseleivottua. Pakastevihanneksia on hyvä olla, ja marjojakin. Keittoihin saa, kasviskeitot tulee edulliseksi, ja voi vähän täydentää sitten tuoretta, että saa.
      Mutta joo, kyllähän sitä tietty voi joitain tuotteita ostaa, riisiä, puuroriisiä (puurolla pärjää viikonkin), hernekeitto ei paljon maksa. Tonnikala ei ole kovin halpaa, siitä ei saa paljonkaan syömistä ja näin, mutta voihan sitäkin pari purkkia olla. Kastikkeet, ruskea, ja valkoinen on halpaa tehdä jauhoista, ja kananmunakastike on ruokaisaa. Perunoita tietty, mutta joskus voi sijoittaa bataattiinkin, saa vaihtelua, vaikka se on kilohinnaltaan kallista, niin yhdestä syö kyllä parikin päivää. Soijarouhe on hyvä jauhelihan korvike. Joo, ihan hyvä lista sulla on. Kala ei säily kauaa pakkasessa, kesällä saa tarjouksesta esim. kokonaisia kirjolohia joskus 2,5 euron hintaan... ja jos nyt 4 päivääkin voi syödä samaa ruokaa, ei kannata ihan tolkuttomasti hamstrata vaan ostaa tarjouksia: katselee vähän millä mitäkin saa.
      En mäkään mitään kahden kuukauden varastoja voisi edes kasata, tarttee vaan yrittää sumplia, mutta jos peruselintarvikkeita on (nää riisit, jauhot, sokeri, mausteet jne.) niin niihin saa aika halvalla jo yhtä ja toista.

Joku ehdotti säästämistä, mutta jos elää todellista kädestä suuhun elämää, ja laskuista saa just sen verran maksettua aina, ettei karhuta ja mene luottotiedot, niin ei siitä enää säästöön laiteta. Ei välttämättä yhtään.

Köyhänä yritän pitää huolta, että syön mahdollisimman terveellisesti, etten sairastu, kun ei ole varaa lääkkeisiin. Yritän katsoa siis ruoan todellista sisältöä aina. Mitä se on, onko se pelkkää hiilaria ja miten paljon ravintoa siitä todellakin saa. Ostan tuotteista aina sen, mikä on ravintoarvoiltaan paras hintaan (ja siis kilohintaan nähden) paras. Esim. jotkut vetää nuudeleita; nehän on ihan törkeän kalliita! Kilohintaa on, ja ravintosisältö on lähes nollaa, siis ei mitään hyödyllistä. Ennemmin kannattaisi panostaa kasviksiin. Näkkäriä ja tummaa leipää, vaaleeta en juurikaan syö, paitsi ns. pullana ihan joskus. Pullaa taas en syö koskaan. Kesällä ostan jätskin joskus, mutta muuten en juuri turhuuksiin voi tuhlata, se kun on aina jostain muualta pois.

Syön lähes aina monta päivää samaa ruokaa. Pizzat kannattaa leipoa itse, ja tarjoustuotteitahan siihen kyllä löytyy. Käyttää muitakin jauhoja kun vehnää lisänä, lisää kuituja ja soijaa, niin jopa on ravitsevaa :)
      Joo, soijamaitoa ja hylamaitoa löytyy aina kaapista, kahvia tarjouksesta jne. Tiettyjä juttuja pitää olla.

Makaronilaatikko, kaalilaatikko ja keitot on aika edullisia tehdä, ja etenkin tosiaan ravitsevia, jos jauhelihasta ainakin puolet korvaa. Ei tarttekaan niin paljon.

Mutta noi hygieniatuotteet on muuten hyvä hamstrata: olen löytänyt tarjouksia ihan ok laatuisista tuotteista, mitä on saanut eurolla. Joten ostan aina kun on iso tarjous, koska sitten menee taas monta kuukautta ettei tartte ostaa. Joitain tuotteita kannattaa ostaa silloinkin kun ei ihan just tartte, saattaa pitemmän päälle säästää paljonkin. Mutta kampanjatuotteissa pitää olla tarkkana: jonkun tuotteen tarjoushinta voi olla litrahinnaltaan silti kalliimpi kuin yhtä hyvä viereinen normaalihintaan.
      Niin, ja sitten pitää verrata sitä laatua: ei ole varaa paskaan. Aina halvin ei ole hyvää, vaikkei aina kalleinkaan ole parasta. Mutta pitää silmät auki ja miettii.

Eväät on aina töissä, sillä säästää, ei ole varaa käydä syömässä lounaalla. Semmosta.

Opiskelijana en syö joka päivä, jos ei ole kouluruokaa. Ja jos yhden päivän ruokaan sijoittaa liikaa, toisena päivänä en sitten syö. Aamupalan nyt aina, se on ravitseva ja pitää kyllä kunnossa. Eipähän ole ylipaino-ongelmaa :)

• Voi vittulan.......

Varasta jonku pakolaisen identiteetti, niin asiat on hyvin. Valtio tuo pullaa suuhun ja valittamalla saat lisää. Ei me suomalaiset saada mitään, vaikka anellaan. On vittu kumma valtio tämä suomi.. että silleen..

• sdfghjkjhg

Onhan sulla pelit ja vehkeet. Pitäisi varmaan mersuja jakaa ja vielä oikeaa mallia. Joku tolkku valittamisessakin.

• MyymäläParas
    • OnnellisestiKöyhä

Ei noita rikkaita kannata kadehtia,
      kun niistä tulee köyhiä niin ei ne osaa edes ruokaa ittelleen kattoa
      kun halpisruoka ei kelpaa.
      Melkein voisin sanoa näin että köyhä osaa elää viisaammin kuin "rikas".
      Köyhä osaa katsoa viisaammin mitä ostaa ja mitä jättää ostamatta,
      kun "rikas" taas ostaa sitä mitä huvittaa otetaan kauheasti velkaa
      ja kirotaan sitten kun lainat painaa päälle.
      Köyhällä sitä ongelmaa ei ole.

Itse olen mieheni kanssa ostanut makaroneja, nuudeleita,
      kaurapuuroa, perunamuusijauhetta, riisiä ja jauhoja
      koska leipomistaidon olen oppinut, niin turhaan sitä kallista leipää ostaa kaupasta.

Tiettyjä säilykkeitäkin ostetaan kaappiin varalle,
      tarjousliha on hyvä koska sen voi paistaa pakkaseen, niin kuin yks kirjoittaja sano.

Pakastekasviksiakin on tullut ostettua ja kaikkea tarpeellista mitä sitä nyt vaan tarvii pahanpäivän varalle.
      Varsinkin kun tietää että melkein joka kuukauden viimesellä viikolla on tiukkaa.

• hgjygj

Sinä olet varmasti fiksu, tai en ainakaan haluaisi ajatella, että tällaisellakin palstalla mikään kirjoitus olisi provo... Kuitenkin: esimerkiksi mainitsemasi nuudelit eivät ole mitään halpoja - tiedän mitä ne maksavat, eli ainakin niissä yksittäispakatuissa nuudeleissa, n. about kuusikymmentä senttiä pakkaus ja yhden sellaisen ravintoarvo yhdelle hengelle, n. neljäksi- max viideksi tunniksi on: n. kolmisensataa kilokaloria, per pakkaus. Lisäksi ovat lähestulkoon melkein pelkkiä hiilihydraatteja, eli nälkä tulee ja äkkiä, ainakin jos pelkkiä sellaisia suurinpiirtein pääravinnokseen vetäisi... Lisäksi perunamuusijauhe on kalliimpaa, kuin tuoreperunat ja sellaisista tehty muusi, joskin jos tarvitsee pitkäaikaista säilyvyyttä, niin ehdottomasti siinä tapauksessa prsunamuusijauhevaihtoehto on parempi vaihtoehto, jollei ole kellaria. Osan lihatuotteista voi pakastaa, osa ei säily. Ja kaikilla ei ole pakastinta. Pakastevihannekset on säilyvyydessäään hyvä lisä melkein ruokaan, kuin ruokaan. Siinä olet oikeassa.

• Heppatyttö96

Osta hernekeittoa.

• Saita Itara

paljon halvempaa tehdä itse.

• nuukuus kunniaan
        Saita Itara kirjoitti:

paljon halvempaa tehdä itse.

Ja itse tehty hernesoppa on paljon parempaa kuin purkkisopat.

• tätitäti
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

Ja itse tehty hernesoppa on paljon parempaa kuin purkkisopat.

Käytä hyödyksesi mm. eu-avustuskassit joita jaetaan jossain päin kaupunkeja....

• asdfwertgyhygt
        tätitäti kirjoitti:

Käytä hyödyksesi mm. eu-avustuskassit joita jaetaan jossain päin kaupunkeja....

Sossupummina työttömänä ollessani minulle jäi 417e rahaa laskujen jälkeen. Se riitti hyvin. Ostin joka kuukausi vaatteita ja kenkiä yms. "ylimääräistä". Vuokra oli 600e, sain asumistukea ja loput toimeentulotukea. Reseptilääkkeet, terveyskeskusmaksut,kotivakuutus ja sähkölaskut maksoi sossu. Edes monelle työssäkäyvälle kaverille ei jäänyt rahaa paljoa enempää.

Oletteko hirveästi velkaa? Vai miksi noin käyhää? Jos ei ole edes leipään varaa.

• gfdgfrd
        asdfwertgyhygt kirjoitti:

Sossupummina työttömänä ollessani minulle jäi 417e rahaa laskujen jälkeen. Se riitti hyvin. Ostin joka kuukausi vaatteita ja kenkiä yms. "ylimääräistä". Vuokra oli 600e, sain asumistukea ja loput toimeentulotukea. Reseptilääkkeet, terveyskeskusmaksut,kotivakuutus ja sähkölaskut maksoi sossu. Edes monelle työssäkäyvälle kaverille ei jäänyt rahaa paljoa enempää.

Oletteko hirveästi velkaa? Vai miksi noin käyhää? Jos ei ole edes leipään varaa.

Tuon on pakko olla provo! Iljettävää, mikäli joku provosoi niinkin vakavalla asialla, kuin köyhyys yhteiskunnassa. En voi uskoa(!), että kenellekään jäisi toimeentulotuesta _laskujen maksun jälkeen käteen_ yli neljääsataa euroa kuukautta kohden! Miten tuollainen voi olla mahdollista?! En ole perillä, että millaisilla tarverhakinnoilla toimeentulotukea kenties missäkin myönnetään, mutta muistaakseni toimeentulotuki on yleensä kokonaisuudessaan sen noin vähän päälle nelisensataa(?) (joo nio joo pitäisi tarkistella, kun kerran noin kummallisia faktoja joku esittää..) ja siihen sitten tyystin tuloton tai hyvin vähävarainen voi päälle saada lisänä yleistä asumislisää. Sähkölaskut ja reseptilääkkeet käsittääkseni yleensä myös korvataan toimeentulotuen asiakkaille, mutta jo toi kotivakuutus ihmetyttää... Samoin, olen joistakin yhteyksistä kuullut, että esimerkiksi mitään sanomalehtiä jne. pakollisia hajonneita kodinkoneitakin on hyvin vaikeaa köyhän saada sosiaalitoimea korvaamaan, tai mistään uusien vaatteiden ostelemisista nyt puhumattakaan! Olitko omakotiasuja, kun kotivakuutuskin sinulle muka korvattiin? Ja mikset ilmoittanut sosiaalitoimeen, jos sait liikaa rahaa? Ei niistä ( toimeentulotuki)rahoista kukaan mitään vaatteita ja kenkiä yleensä osta - ei ainakaan kukaan mun tuttuni, joka koskaan on toimeentulotukea saanut.

Voin kertoa sulle erään tarinan... Yksi mun ystävä haki kerran eräästä suuresta suomalaisesta kaupungista toimeentulotukea, äkillisessä hyvin hankalassa tilanteessa ja siten, ettei koskaan aiemmin ollut sosiaalitoimen asiakas ollut ( eikä ole ollut sen koommin, kun sai sitten työpaikan, läheistensä ensin autettua hänet jaloilleen). Hän oli palannut ulkomailta muistaakseni niihin aikoihin, ja työpaikkaa ei siten ollut, kuten ei todellakaan mitään tulojakaan, vaikka erittäin aktiivinen suomalaisen yhteiskunnan veronmaksaja ja ahkera asiakas oli kyseessä. Tuon täysin silloin tuloja omaamattoman ihmisen jopa hakemuksenkin sosiaalitoimisto oli muka hukannut(!), joten odoteltuaan sitten viikkokausia päätöstä, henkilö kuulemani mukaan meni ( varmaan suurinpiirtein nälissään..) sitten itse paikan päälle ja kysyi siitä. Sosiaalitoimisto vain nosti kädet pystyyn ja oli, että voi voi: on hukkunut koko paperi... Muistaakseni ko. tuttu teki asiasta sitten vielä valituksenkin, jonka laati hänen sosiaalialan ammattilainen ystävänsä lakipykäliä viilaten - eikä tulosta. Lopputulema oli, että ko. henkilön oli mentävä hattu kädessä pankkiin ja ilman sukulaisen apua ei olisi ruokaa ja kattoa pään päälle järjestynyt. Että se suomalaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta...

Suututtaa sellaset, jotka vetää välistä, kun on oikeasti apua tarvitsevia. Olen aivan varma, että joissakin kaupungeissa jo pelkkä sukunimi riittää siihen, ettei tukea kaikille apua tarvitseville samoilla kriteereillä heru, tai jos on tilanne, että henkilöllä olisi esim. vielä kuukausi- pari sitten ollut joitakin ropoja tilillään, ei kaikille sosiaaliapua tule, vaikka rahaa olisi nolla euroa ja ne kaikki olisivat menneet pakollisiin menoihin, ilman mitään velanottoja ja kerskakulutusta ilman olemassaolevia varoja... Samaten ainakin yhdessä kaupungissa ( en mainise, missä) tavataan ainakin opiskelijoilta ( lainmukaistako muka?) vähentää muutamakymmen prosenttia alimmasta mahdollisesta toimeentulotuesta muutaman kuukauden sisällä, jollei henkilö valmistu tavoiteajassa ja jos opintotukikuukaudet ovat kaikki käytetty... Sen sijaan varmaan on monia perhekuntia, joiille maksetaan joillekin automaattisesti ihan jopa tilille(!!) vaan huh heijaa tilille joka kuukausi toimeentulotukea - ainakin olen kuullut sellaisistakin tapauksista, eivätkä kyseessä kaikissa tapauksissa ole olleet mitkään sairaat tai sellaiset apua tarvitsevat.

Mitä sinä arvostelet tuota aloittajaa, joka laati aivan asiallisen alloituksen? Osa ymmärtää, että raha ei kasva puussa, joten on aivan järkevää pohtia ruokakustannuksia ja aloituksen aihe on järkevä.

• gfdgfrd
        gfdgfrd kirjoitti:

Tuon on pakko olla provo! Iljettävää, mikäli joku provosoi niinkin vakavalla asialla, kuin köyhyys yhteiskunnassa. En voi uskoa(!), että kenellekään jäisi toimeentulotuesta _laskujen maksun jälkeen käteen_ yli neljääsataa euroa kuukautta kohden! Miten tuollainen voi olla mahdollista?! En ole perillä, että millaisilla tarverhakinnoilla toimeentulotukea kenties missäkin myönnetään, mutta muistaakseni toimeentulotuki on yleensä kokonaisuudessaan sen noin vähän päälle nelisensataa(?) (joo nio joo pitäisi tarkistella, kun kerran noin kummallisia faktoja joku esittää..) ja siihen sitten tyystin tuloton tai hyvin vähävarainen voi päälle saada lisänä yleistä asumislisää. Sähkölaskut ja reseptilääkkeet käsittääkseni yleensä myös korvataan toimeentulotuen asiakkaille, mutta jo toi kotivakuutus ihmetyttää... Samoin, olen joistakin yhteyksistä kuullut, että esimerkiksi mitään sanomalehtiä jne. pakollisia hajonneita kodinkoneitakin on hyvin vaikeaa köyhän saada sosiaalitoimea korvaamaan, tai mistään uusien vaatteiden ostelemisista nyt puhumattakaan! Olitko omakotiasuja, kun kotivakuutuskin sinulle muka korvattiin? Ja mikset ilmoittanut sosiaalitoimeen, jos sait liikaa rahaa? Ei niistä ( toimeentulotuki)rahoista kukaan mitään vaatteita ja kenkiä yleensä osta - ei ainakaan kukaan mun tuttuni, joka koskaan on toimeentulotukea saanut.

Voin kertoa sulle erään tarinan... Yksi mun ystävä haki kerran eräästä suuresta suomalaisesta kaupungista toimeentulotukea, äkillisessä hyvin hankalassa tilanteessa ja siten, ettei koskaan aiemmin ollut sosiaalitoimen asiakas ollut ( eikä ole ollut sen koommin, kun sai sitten työpaikan, läheistensä ensin autettua hänet jaloilleen). Hän oli palannut ulkomailta muistaakseni niihin aikoihin, ja työpaikkaa ei siten ollut, kuten ei todellakaan mitään tulojakaan, vaikka erittäin aktiivinen suomalaisen yhteiskunnan veronmaksaja ja ahkera asiakas oli kyseessä. Tuon täysin silloin tuloja omaamattoman ihmisen jopa hakemuksenkin sosiaalitoimisto oli muka hukannut(!), joten odoteltuaan sitten viikkokausia päätöstä, henkilö kuulemani mukaan meni ( varmaan suurinpiirtein nälissään..) sitten itse paikan päälle ja kysyi siitä. Sosiaalitoimisto vain nosti kädet pystyyn ja oli, että voi voi: on hukkunut koko paperi... Muistaakseni ko. tuttu teki asiasta sitten vielä valituksenkin, jonka laati hänen sosiaalialan ammattilainen ystävänsä lakipykäliä viilaten - eikä tulosta. Lopputulema oli, että ko. henkilön oli mentävä hattu kädessä pankkiin ja ilman sukulaisen apua ei olisi ruokaa ja kattoa pään päälle järjestynyt. Että se suomalaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta...

Suututtaa sellaset, jotka vetää välistä, kun on oikeasti apua tarvitsevia. Olen aivan varma, että joissakin kaupungeissa jo pelkkä sukunimi riittää siihen, ettei tukea kaikille apua tarvitseville samoilla kriteereillä heru, tai jos on tilanne, että henkilöllä olisi esim. vielä kuukausi- pari sitten ollut joitakin ropoja tilillään, ei kaikille sosiaaliapua tule, vaikka rahaa olisi nolla euroa ja ne kaikki olisivat menneet pakollisiin menoihin, ilman mitään velanottoja ja kerskakulutusta ilman olemassaolevia varoja... Samaten ainakin yhdessä kaupungissa ( en mainise, missä) tavataan ainakin opiskelijoilta ( lainmukaistako muka?) vähentää muutamakymmen prosenttia alimmasta mahdollisesta toimeentulotuesta muutaman kuukauden sisällä, jollei henkilö valmistu tavoiteajassa ja jos opintotukikuukaudet ovat kaikki käytetty... Sen sijaan varmaan on monia perhekuntia, joiille maksetaan joillekin automaattisesti ihan jopa tilille(!!) vaan huh heijaa tilille joka kuukausi toimeentulotukea - ainakin olen kuullut sellaisistakin tapauksista, eivätkä kyseessä kaikissa tapauksissa ole olleet mitkään sairaat tai sellaiset apua tarvitsevat.

Mitä sinä arvostelet tuota aloittajaa, joka laati aivan asiallisen alloituksen? Osa ymmärtää, että raha ei kasva puussa, joten on aivan järkevää pohtia ruokakustannuksia ja aloituksen aihe on järkevä.

Niin ja lisään sen verran, että tarkoitin ihmetellä, että miksi jotkut arvostelee ihmisiä, jotka haluavat keskustella aloituksen asiallisesta aiheesta...

• gtfthfh

No mulla ei erityisiä vinkkejä ole, mutta säilykelinjaa se olisi. Jos pitäisi olla kuukausi kokonaan käymättä kaupassa, jos olisi äärimmäisen tiukalla rahat ja kun olisi kuitenkin syötävä, ostaisin varmasti n. kaksi- kolmekymmentä purkkia tonnikalaa ja lisäksi muita halpoja liha- tms. kalasäilykkeitä ( tarjoukses- sellaisia), ison satsin tomaattipyreetä ja erilaisia liemikuutioita, hyvin säilyvää ruokakermaa useita purkkeja, makaronia paljon ja erilaisia lajikkeita - samoin riisiä, jos tarjouksesta hyvin saisi, sipulia ison määrän
      ( helppo maun antaja ruokaan), jotakin purkkihedelmiä tms. vitamiinitabletteja vitamiineja antamaan, säilyviä jauhoja jne. hiivaa leivän valmistukseen, teetä tai kahvia, margariinia useamman paketin, parhaiten säilyvää maitoa tms. miatotuotetta, ja lisäksi perustarvikkeet kodin ja itsen puhtaana pitämiseen.

Periaatteessa uskon, että esim. n. viidelläkymmenellä- kuudellakymmenellä eurolla nyky- Suomessa voisi syödä ja siten elää kuukauden, mutta sitten ei paljoa ulos olisi asiaa, eli mihinkään ei matkustettaisi ja missään ei voisi käydä tai tehdä ylipäätään mitään, mikä maksaa.

Kananmunat ja perunat ja juurekset myös ovat hyviä ja niistä saa todella monipuolisia ruokia paljon, mutta säilyvyyttä ainakaan pariksi kuukaudeksi on ehkä vaikea taata. Kananmunien hinta- laatusuhde on ihan mielettömän hyvä! En ole miljonääri, mutta jos olisin, söisin varmasti silti niitä! Hyviä ja halpoja ja rakastan niitä.:) Iso pussi kevätsipulia maksaa naurettavat alle euron ja punasipulikin on usein halpaa, perunaa yleensä saa pariinkin ateriaan reippaasti alle eurolla, kaalit ja osa muistakin juureksista ovat usein halpojakin ja tarjouslihatuotteet kannattaa yleensä hyödyntää, jos vain suinkin voi.

Se mikä on kallista, ovat usein juustot ja muut tietyt maitotaloustuotteet. Samoin kaupasta ostettu leipä on toisaalta aika hinnoissaan. Lisäksi kaikki erikoismausteet ja erikoistuotteet, tms. uutuudet maksavat.

Varmasti jos tietää, että raha voi olla tiukassa, voi olla viisasta satsata ja ostaa säilykkeitä varastoon.

• wewesedrfgfdsahgfdsa

Teitä on kustu silmään?

"Toimeentulotuen perusosan määrä
        (euroa/kk vuonna 2010)

Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 €
        Avio- ja avopuolisot, kumpikin 354,83 €
        Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 304,74 10,16 €
        10–17-vuotias lapsi:

Toimeentulotuen perusosan pitää riittää muun muassa seuraaviin menoihin:

ruokakulut
        vaatteet (osto, pesu ja huolto)
        parturin ja kampaajan kulut
        henkilökohtainen hygienia
        ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
        matkakulut (muut kuin työ- ja opiskelumatkat)
        tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
        harrastus- ja vapaa-ajankulut

Lisäosan kattamat menot

Perusosan lisäksi toimeentulotukea voi saada seuraaviin kuluihin paikallisten ohjeiden mukaan:

asunnon vuokra tai vastike, kohtuulliset kulut sähköstä, kaasusta, kotivakuutuksesta, tontin vuokrasta ja kiinteistöverosta
        hyväksytyt kulut julkisessa terveydenhuollossa sekä julkisessa terveydenhoidossa määrätyt reseptilääkkeet
        kiireellinen hammashoito
        lasten päivähoitokulut kuitteja vastaan
        silmälasit
        hautauskulut sosiaalitoimiston päätöksellä
        tarvittavat kustannukset työ- tai opiskelumatkoja varten ja muut työpaikasta aiheutuvat kulut
        Toimeentulotukea ei voi saada opintolainan tai muun lainan eikä velkojen maksuun.

Vähennykset
        Jos toimeentulotuen saaja on kieltäytynyt tälle tarjotusta työstä tai muusta työllistämistoimenpiteestä ilman hyväksyttävää syytä, tai on esim. unohtanut saapua paikalle, perusosaa voidaan laskea 20 prosenttia ilman minkäänlaista hyvitysmahdollisuutta. Jos hakija toistuvasti kieltäytyy töistä ja työllistämistoimenpiteistä, perusmäärää voidaan vähentää maksimissaan yhteensä 40 prosenttia. Vähennetty perusmäärä on voimassa enintään kaksi kuukautta kerrallaan. Jos perusmäärää lasketaan, kunnan sosiaalityöntekijän tulee yhdessä asiakkaan kanssa tehdä suunnitelma, jossa ilmenee kuinka asiakas voi parantaa toimeentulomahdollisuuksiaan.

Pääosin vähennykset riippuvat paikallisiin ohjeisiin riippuvasta käytännöstä."

En ole provo. Vaan ihmettelen miten jollakin ei ole ruokaan varaa.

• kiukuttaapahan
        wewesedrfgfdsahgfdsa kirjoitti:

Teitä on kustu silmään?

"Toimeentulotuen perusosan määrä
        (euroa/kk vuonna 2010)

Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 €
        Avio- ja avopuolisot, kumpikin 354,83 €
        Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 304,74 10,16 €
        10–17-vuotias lapsi:

Toimeentulotuen perusosan pitää riittää muun muassa seuraaviin menoihin:

ruokakulut
        vaatteet (osto, pesu ja huolto)
        parturin ja kampaajan kulut
        henkilökohtainen hygienia
        ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
        matkakulut (muut kuin työ- ja opiskelumatkat)
        tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
        harrastus- ja vapaa-ajankulut

Lisäosan kattamat menot

Perusosan lisäksi toimeentulotukea voi saada seuraaviin kuluihin paikallisten ohjeiden mukaan:

asunnon vuokra tai vastike, kohtuulliset kulut sähköstä, kaasusta, kotivakuutuksesta, tontin vuokrasta ja kiinteistöverosta
        hyväksytyt kulut julkisessa terveydenhuollossa sekä julkisessa terveydenhoidossa määrätyt reseptilääkkeet
        kiireellinen hammashoito
        lasten päivähoitokulut kuitteja vastaan
        silmälasit
        hautauskulut sosiaalitoimiston päätöksellä
        tarvittavat kustannukset työ- tai opiskelumatkoja varten ja muut työpaikasta aiheutuvat kulut
        Toimeentulotukea ei voi saada opintolainan tai muun lainan eikä velkojen maksuun.

Vähennykset
        Jos toimeentulotuen saaja on kieltäytynyt tälle tarjotusta työstä tai muusta työllistämistoimenpiteestä ilman hyväksyttävää syytä, tai on esim. unohtanut saapua paikalle, perusosaa voidaan laskea 20 prosenttia ilman minkäänlaista hyvitysmahdollisuutta. Jos hakija toistuvasti kieltäytyy töistä ja työllistämistoimenpiteistä, perusmäärää voidaan vähentää maksimissaan yhteensä 40 prosenttia. Vähennetty perusmäärä on voimassa enintään kaksi kuukautta kerrallaan. Jos perusmäärää lasketaan, kunnan sosiaalityöntekijän tulee yhdessä asiakkaan kanssa tehdä suunnitelma, jossa ilmenee kuinka asiakas voi parantaa toimeentulomahdollisuuksiaan.

Pääosin vähennykset riippuvat paikallisiin ohjeisiin riippuvasta käytännöstä."

En ole provo. Vaan ihmettelen miten jollakin ei ole ruokaan varaa.

Monilla on käytännössä se tilanne, että asumiskulut verottavat tuosta perusosasta jopa puolet. Tuo reilu 400e PITÄISI jäädä käyttörahaksi ruokaan ym. mutta eipä jää KÄYTÄNNÖSSÄ. Vuokra-asuminen on niin kallista että harva löyttää niin halvan asunnon että toimeentulossa hyväksytyt asumismenot kattavat vuokran. Esimerkiksi itse asun oman paikkakuntani halvinta hintatasoa olevassa luukussa, vuokra 670e/64 neliötä. Meitä asuu tässä kaksi henkilöä. Toimeentulotuessa myönnetään kahdelle henkilölle vuokraan vain alle 500 euroa, joten takkiin tulee lähes 200e/kk. Jääpi sitten KÄYTÄNNÖSSÄ VAIN reilu 200e tuosta 417 perusosasta käteen ! Tämä on se syy, miksi moni on tiukilla mutta valtaosa ei tätä hommaa tajua.

HALPOJA asuntoja on vain syrjäkylillä, missä ei ole työpaikkoja. Autottomana ja ajokortittomana on järjetöntä muuttaa pelkän vuokran vuoksi jonnekin hornan tuuttiin jossa ei ole mitään mahdollisuuksia työllistyä. Omalla paikkakunnallani ei tämän halvempaa suntoa löydy kahdelle hengelle 30 km säteellä. Sinne 30 km päähän kulkeekin sitten perätä pari bussivuoroa päivässä, joten turha ehdottaa että muutan sinne ränsistyneeseen mommonmökkiin ja kuljen pyörällä 60 km päivässä töihin jos sellaisen saan.

• ..

Hedelmäsäilykkeitä, pussikeittoja, tietenkin hiivaa, öljyä ja jauhoja, yleensä mitä vain näkee tarjouksessa, niin kannattaa käyttää hyväkseen.
      Harvoin toki on kerralla niin paljon rahaa, että voi varautua pitkäksi aikaa, vaan koko ajan tarkkana.
      Edessä se on kuitenkin, vai tehdäänkö näin kuin mummo, joka aina pihisti, hän ei muistanut kumpaa piti ostaa, pala- vai hienosokeria, hän ei ostanut kumpaakaan.
      Tai rouva, joka ei käynyt kaupassa ollenkaan, "kun tulee ostettua niin paljon", perheessä oli jääkaappi tyhjä koko ajan, lapset söivät vain leipää.

• ASDCFCDS

"Toimeentulotuessa myönnetään kahdelle henkilölle vuokraan vain alle 500 euroa, joten takkiin tulee lähes 200e/kk. "

Entä sitten asumistuki?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      82
      5832
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      127
      3953
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      46
      3889
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      66
      3584
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2948
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2467
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2204
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2111
    9. 33
      2049
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      443
      1812
    Aihe