mielipiteitä

bella sunmar 9000

olemme hankkimassa niinsanottua puoliplaanari venettä ja yksi meille houkutteleva vaihtoehto olisi
esim. Bella Sunmar 9000. Haluaisin kuulla teiltä kommentteja kyseisestä veneestä. Tarkoitus ei
ole "hurjastella" max nopeutta vaan pitää sopivana marssivauhtina 8 - 10 solmua mutta joskus
on hyvä päästä kovempaakin. Siksi kyseinen paatti kiinnostaa.

Kuuntelen mielelläni myös kokemuksia ja suosituksia muista vastaavista veneistä.

Asiallisia kommentteja siis.....

16

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muonavaraston hoitaj

      Mitä muuta odotat veneeltä? Eli millaisella porukalla ajattelitte venettä käyttää ja miten pitkiä aikoja veneessä asustaa?
      Näihin ominaisuuksiin vaikuttavilla tekijöillä kun on isojakin eroja eri valmistajien ja mallien kesken. Lisäksi ne vaikuttavat kovasti siihen miten veneessä viihdytään.

      • kaksi tai neljä

        yleensä ollaan kahdestaan mutta usein myös vieraita on mukana ja yöpyvätkin. vesillöä liikutaan paljon eli kesällä 4 - 6 viikkoa ollaan veneellä vesillä. Käytännössä siis koko loma-aika. Päijänne on kotijärvemme mutta myös merelle tekee mieli tulevaisuudessa. suosituksia siis. Vetolaite paatit eivät niin kiinnosta.


      • muonavarastonhoitaja
        kaksi tai neljä kirjoitti:

        yleensä ollaan kahdestaan mutta usein myös vieraita on mukana ja yöpyvätkin. vesillöä liikutaan paljon eli kesällä 4 - 6 viikkoa ollaan veneellä vesillä. Käytännössä siis koko loma-aika. Päijänne on kotijärvemme mutta myös merelle tekee mieli tulevaisuudessa. suosituksia siis. Vetolaite paatit eivät niin kiinnosta.

        Kun veneessä viettää paljon aikaa kannattaa panostaa asuttavuuteen. Puolilukuvista Nimbuksen 2600 on tiloiltaan erittäin toimiva kahden hengen vene, jossa on kuitenkin mukavasti makuutilat vieraille niin, että silti jää vapaa oleskelu ja ruokailutila.
        Kokonaispakettina niin toimiva, että ruotsalaiset ottivat mallin uudelleen tuotantoon. Se kertonee jotakin veneen haluttavuudesta.


    • solmua on hieman liian vähän puoliliukuvlle, kone ei pysy välttämättä tarpeeksi kuumana jolloin sylinterit voivat mm. "lasittua". Ko. veneen matkavauhti, tietysti riippuu millä koneella tuo on, asettuu 16-18 solmun paikkeille. Huiput noilla on noin /- 20.

      • dsf45

        Normaali asianmukaisesti asennettu jäähdytys pitää moottorin käyntilämpötilan oikeana kaikissa tilanteissa.


      • olisi penta 200 hv
        dsf45 kirjoitti:

        Normaali asianmukaisesti asennettu jäähdytys pitää moottorin käyntilämpötilan oikeana kaikissa tilanteissa.

        tavoittelen paattia joka olisi 200 hv pentan koneella. Onhan noita myös pienemmillä 170 hv yanmarinin koneilla mutta mielummin isompi saisi olla. ei ole itselläni vielä ajokokemuksia kyseisestä laitteesta. Olettaisi että myös tuo kutoskone olisi hieman hiljaisempi kun ei tarvitse niin kierrättää konetta. mikähän on kututus tuolla 16.-18 marssivauhdilla ?


      • dj7h
        olisi penta 200 hv kirjoitti:

        tavoittelen paattia joka olisi 200 hv pentan koneella. Onhan noita myös pienemmillä 170 hv yanmarinin koneilla mutta mielummin isompi saisi olla. ei ole itselläni vielä ajokokemuksia kyseisestä laitteesta. Olettaisi että myös tuo kutoskone olisi hieman hiljaisempi kun ei tarvitse niin kierrättää konetta. mikähän on kututus tuolla 16.-18 marssivauhdilla ?

        En tiedä. Minulla on liukuva, syvä-v (3300kg) vene 200''lla aq41'llä ja muutama vuosi takaperin laskin koko kesän kulutuksen ja se taisi olla 1,2l/NM. Matkanopeus on 20-23kn kierroksilla 3500 . Nopeus vaihtelee veneen kuormauksen ja kelin mukaan. Nykyään lyhkäsillä lomaetapeilla


      • dsf45 kirjoitti:

        Normaali asianmukaisesti asennettu jäähdytys pitää moottorin käyntilämpötilan oikeana kaikissa tilanteissa.

        mutta "isot pojat" vaan huollossa varoittelivat. Volvolla kun ei noita ylikuumenemisilmiöitä niinkään ole kuten muissa.
        Kyllä ainakin minulla "lilliessä" kone on liian viileä pitkään ajoon.


      • paatti sulla
        dj7h kirjoitti:

        En tiedä. Minulla on liukuva, syvä-v (3300kg) vene 200''lla aq41'llä ja muutama vuosi takaperin laskin koko kesän kulutuksen ja se taisi olla 1,2l/NM. Matkanopeus on 20-23kn kierroksilla 3500 . Nopeus vaihtelee veneen kuormauksen ja kelin mukaan. Nykyään lyhkäsillä lomaetapeilla

        oikeen on ? Liekuva meilläkin on nyt mutta alle kaksitonninen ja kulutus 17 l/h.
        Minkälaisella ajelet. Harkitsemme myös liukuvaa edelleen mutta isompaa.


      • cgr5
        paatti sulla kirjoitti:

        oikeen on ? Liekuva meilläkin on nyt mutta alle kaksitonninen ja kulutus 17 l/h.
        Minkälaisella ajelet. Harkitsemme myös liukuvaa edelleen mutta isompaa.

        valmistaja on tämä.
        http://www.tiiskeri.fi/


      • äyspää
        cgr5 kirjoitti:

        valmistaja on tämä.
        http://www.tiiskeri.fi/

        sp vai dp? aika kovat kierrokset 20(-23) solmulle? paljonko kiertää max?


      • äyspää kirjoitti:

        sp vai dp? aika kovat kierrokset 20(-23) solmulle? paljonko kiertää max?

        Tiiskeri 770 P, entinen poliisivene, painoa oli n. 3.700 kg ja moottorina AQAD 41/290 SP. Matkanopeudella 23-24 solmua oli kierroksia 3.400 ja kulutus 30 l/h. Huiput 28-29 solmua ja 3.600 kierrosta. Koneessa oli myydessäni veneen tunteja 3.600, joten ei moottori aivan "uudenkarhea" ollut. Eli en voi välttyä ajatukselta että kaikkia hänen moottorinsa hevosia ei ole ruokittu oikein, tarkoittaen kunnollista moottorin huoltamista.


      • jrsj kirjoitti:

        mutta "isot pojat" vaan huollossa varoittelivat. Volvolla kun ei noita ylikuumenemisilmiöitä niinkään ole kuten muissa.
        Kyllä ainakin minulla "lilliessä" kone on liian viileä pitkään ajoon.

        Kyseisen moottorin todella nopea nokeentuminen. Ahdin alkaa syöttämään kunnolla runsaassa 2.000 kierroksessa, ja silloinkin puhutaan liukuvasta veneestä. Itse hinasin aikoinaan isoa venettä runsaan tunnin verran n. 5 solmun nopeudella, kierroksia oli n. 2.000, ja musta savu oli vaikuttava kun sen jälkeen nostin liukuun.


      • fjöp
        äyspää kirjoitti:

        sp vai dp? aika kovat kierrokset 20(-23) solmulle? paljonko kiertää max?

        SP ja tämän kevään huiput oli 27/28kn ja rpm 3800.


      • edelleen...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyseisen moottorin todella nopea nokeentuminen. Ahdin alkaa syöttämään kunnolla runsaassa 2.000 kierroksessa, ja silloinkin puhutaan liukuvasta veneestä. Itse hinasin aikoinaan isoa venettä runsaan tunnin verran n. 5 solmun nopeudella, kierroksia oli n. 2.000, ja musta savu oli vaikuttava kun sen jälkeen nostin liukuun.

        eli onko mielipiteitä siis tuosta Bella Sunmar 9000 veneestä ?


      • edelleen... kirjoitti:

        eli onko mielipiteitä siis tuosta Bella Sunmar 9000 veneestä ?

        nyt kahdella tuttavalla on ja itsekin aikoinaan harkinnut, niin ei pahaa sanottavaa. Vähän ehkä ahdas isolle sieltä täältä mutta eihän kyse olekaan hurjan isosta veneestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      796
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      613
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      561
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      123
      540
    Aihe