Ensi vuonna täytän 65v ja pääsen eläkkeelle. Minulle on kertynyt yksityispuolelta 561 e ja kunnalliselta puolelta 597 e eläkettä. Yhteebsä 1158 e paljonko saan vanhuuseläkettä Kansaneläkelaitokselta?
1946
4
893
Vastaukset
- Esikoispoika
Jos olet avo- tai avioliitossa et saa Kelan kansaneläkettä lainkaan, kun työeläkkeesi on vähän yli 1075,30 euron rajan, minkä jälkeen kansaneläkettä ei tule. Jos asut yksin saat kansaneläkettä seuraavan kaavan mukaan: 584,13 - (1158-51,54) : 2 eli 30,9 euroa tärähtää joka kuukausi työeläkkeen päälle kansaneläkettä. Toivottavasti pärjäät vaikka eläkkeesi on pieni, tosin yli 200 euroa suurempi kuin äidilläni, joka pärjää juuri ja juuri omillaan ellei ole mitään isompia hankintoja edessä. Jos sellaisia on, niin olemme velipojan kanssa kimpassa ostaneet ne äidillemme. Mm. pakollinen muutto hissilliseen taloon huonojen polvien kanssa ei olisi onnistunut millään vaikka välirahaa ei tarvittu kuin reilut 14.000 euroa. 7.000 meno per äijä kirpaisi jonkun verran, kun olisi ollut omiakin menoja, mutta aika sydämetön olo olisi tullut, ellemme olisi maksaneet.
- laketaan yhteen
Yksityisen ja kunnallisen puolen eläkkeet ei tule täysmääräisenä kummaltakin vaan ne lasketaa yhteensovitus kaavan mukaan joka pienetää eläkettä. Joskin ei varmaan paljon näin pienistä eläkkeitä.
- Esikoispoika
Yhteensovitus on minulle uusi asia, tuntuu oudolta, epäoikeudenmukaiselta ja myös siltä, ettei pitäisi paikkaansa. Mikä peruste yhteensovittamiselle olisi, joka olisi järkeenkäyvämpi kuin se, että kahden eri yksityisen puolen työnantajan palveluksessa tehdyt urat joutuisivat yhteensovituksen ja vähennyksen piiriin.
En ole tosin hirveän tarkkaan perehtynyt aiheeseen, kun ikää vasta 47-v, eikä asia ole kovin ajankohtainen. Eläkettäkin kertynyt onneksi niin, ettei yhteensovitus haittaisi (noin 80 euroa valtion hommista ja 2300 yksityisen puolelta), mutta järjettömältä yhteensovitus kuulostaisi.
Jos noin on, niin silloin ketjun aloittaja saisi enemmän kansaneläkettä täydentämään pientä työeläkettään kuin yllä olin laskenut. - koskee vain
Esikoispoika kirjoitti:
Yhteensovitus on minulle uusi asia, tuntuu oudolta, epäoikeudenmukaiselta ja myös siltä, ettei pitäisi paikkaansa. Mikä peruste yhteensovittamiselle olisi, joka olisi järkeenkäyvämpi kuin se, että kahden eri yksityisen puolen työnantajan palveluksessa tehdyt urat joutuisivat yhteensovituksen ja vähennyksen piiriin.
En ole tosin hirveän tarkkaan perehtynyt aiheeseen, kun ikää vasta 47-v, eikä asia ole kovin ajankohtainen. Eläkettäkin kertynyt onneksi niin, ettei yhteensovitus haittaisi (noin 80 euroa valtion hommista ja 2300 yksityisen puolelta), mutta järjettömältä yhteensovitus kuulostaisi.
Jos noin on, niin silloin ketjun aloittaja saisi enemmän kansaneläkettä täydentämään pientä työeläkettään kuin yllä olin laskenut.Yhteensovitus koskee vain ennen 2005 ansaittuja eläkkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1361240
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34791Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 14570
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä23512Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott29506Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad21465Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .14462Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14461- 21447