1946

pärjäänkö

Ensi vuonna täytän 65v ja pääsen eläkkeelle. Minulle on kertynyt yksityispuolelta 561 e ja kunnalliselta puolelta 597 e eläkettä. Yhteebsä 1158 e paljonko saan vanhuuseläkettä Kansaneläkelaitokselta?

4

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esikoispoika

      Jos olet avo- tai avioliitossa et saa Kelan kansaneläkettä lainkaan, kun työeläkkeesi on vähän yli 1075,30 euron rajan, minkä jälkeen kansaneläkettä ei tule. Jos asut yksin saat kansaneläkettä seuraavan kaavan mukaan: 584,13 - (1158-51,54) : 2 eli 30,9 euroa tärähtää joka kuukausi työeläkkeen päälle kansaneläkettä. Toivottavasti pärjäät vaikka eläkkeesi on pieni, tosin yli 200 euroa suurempi kuin äidilläni, joka pärjää juuri ja juuri omillaan ellei ole mitään isompia hankintoja edessä. Jos sellaisia on, niin olemme velipojan kanssa kimpassa ostaneet ne äidillemme. Mm. pakollinen muutto hissilliseen taloon huonojen polvien kanssa ei olisi onnistunut millään vaikka välirahaa ei tarvittu kuin reilut 14.000 euroa. 7.000 meno per äijä kirpaisi jonkun verran, kun olisi ollut omiakin menoja, mutta aika sydämetön olo olisi tullut, ellemme olisi maksaneet.

    • laketaan yhteen

      Yksityisen ja kunnallisen puolen eläkkeet ei tule täysmääräisenä kummaltakin vaan ne lasketaa yhteensovitus kaavan mukaan joka pienetää eläkettä. Joskin ei varmaan paljon näin pienistä eläkkeitä.

      • Esikoispoika

        Yhteensovitus on minulle uusi asia, tuntuu oudolta, epäoikeudenmukaiselta ja myös siltä, ettei pitäisi paikkaansa. Mikä peruste yhteensovittamiselle olisi, joka olisi järkeenkäyvämpi kuin se, että kahden eri yksityisen puolen työnantajan palveluksessa tehdyt urat joutuisivat yhteensovituksen ja vähennyksen piiriin.

        En ole tosin hirveän tarkkaan perehtynyt aiheeseen, kun ikää vasta 47-v, eikä asia ole kovin ajankohtainen. Eläkettäkin kertynyt onneksi niin, ettei yhteensovitus haittaisi (noin 80 euroa valtion hommista ja 2300 yksityisen puolelta), mutta järjettömältä yhteensovitus kuulostaisi.

        Jos noin on, niin silloin ketjun aloittaja saisi enemmän kansaneläkettä täydentämään pientä työeläkettään kuin yllä olin laskenut.


      • koskee vain
        Esikoispoika kirjoitti:

        Yhteensovitus on minulle uusi asia, tuntuu oudolta, epäoikeudenmukaiselta ja myös siltä, ettei pitäisi paikkaansa. Mikä peruste yhteensovittamiselle olisi, joka olisi järkeenkäyvämpi kuin se, että kahden eri yksityisen puolen työnantajan palveluksessa tehdyt urat joutuisivat yhteensovituksen ja vähennyksen piiriin.

        En ole tosin hirveän tarkkaan perehtynyt aiheeseen, kun ikää vasta 47-v, eikä asia ole kovin ajankohtainen. Eläkettäkin kertynyt onneksi niin, ettei yhteensovitus haittaisi (noin 80 euroa valtion hommista ja 2300 yksityisen puolelta), mutta järjettömältä yhteensovitus kuulostaisi.

        Jos noin on, niin silloin ketjun aloittaja saisi enemmän kansaneläkettä täydentämään pientä työeläkettään kuin yllä olin laskenut.

        Yhteensovitus koskee vain ennen 2005 ansaittuja eläkkeitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe