Miten tapan hiiriä?

Esa K Ojala

Hei

Minulla on kahdeksan kappaletta täysikasvuisia viljakäärmeitä (n.120-150cm keskimäärin). Niiden ruokinta alkoi käydä viime keväänä talvihorroksen jälkeen tyyriiksi. 4,5e/kpl*16 (koska kaikki syövät kaksi hiirtä kerrallaan) = 72euroa kuukaudessa pelkkään ruokaan.

Ostin muutama viikko sitten 40x40x25cm häkin ja kaksi uros, sekä naaras hiirtä, jotta rupeisin kasvattamaan käärmeenruoka hiiriä. Ei kestänyt kuin muutama tunti niin nämä olivat jo toistensa kimpussa. Kesti noin kaksi viikkoa että tuli ensimmäiset poikueet. Laskujeni mukaan parissa kuukaudessa voin jo elättää käärmeeni pelkästään omilla hiirilläni.

Varsinainen kysymykseni on: Suomen laki kieltää ELÄVIEN hiirien syöttämisen käärmeille. Suomen laki myös kieltää eläinrääkkäyksen. Joten miten saisin tarvittavan määrän hiiriä hengiltä mahdollisimman humaanisti? Esimerkiksi. Pistäisinkö ne muovipussiin (hidas kuolema) tai taittaisin niskat (=erittäin nopea).

Mitä mieltä te olette?

18

3223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä vaihtoehtoja

      Hiirien lopetus käy nopeasti, kun otat hännän tyvestä kiinni ja kopautat hiiren hyvällä ja voimakkaalla ranneliikkeellä pöydän kulmaan (tähtäät niskan osumaan pöytään) tai toinen vaihtoehto on taittaa niskat kulmikasta lyijykynää apuna käyttäen, hiiri pöytää vasten ja lyikkäri niskan taakse ja taas hännän tyvestä reipas veto taaksepäin.. molemmat tekniikat vaativat hieman harjoittelua, jotta onnistuvat luontevasti ja nopsaa. Muovipussi ei kuulosta hyvälle mielestäni :) kolmas ja helpoin vaihtoehto on napauttaa hiirtä vasaralla päähän, jolloin toimenpide käy nopeasti, mutta sotkee hieman enemmän.

      T: hiiriä ruoaksi lopettanut

      • 1111pox

        lopetuksesta en niinkään tiedä, mutta suosittelisin hankkimaan muutaman häkin lisää hiirten elättämiseen. Halvimmat häkit saa kun tekee ne metallisesta seulaverkosta. Kannattaa ajatella puhdistus ja hiirten kiinni saaminen häkistä häkkiä tehdessä, eli siis isot luukut vaikkpa kahteen kohtaan. Ja hiirten lopetus voisi onnistua myös kaasuttamalla. eli hiiret häkkiin ja häkki esim jätesäkkiin johon johdetaan auton pakokaasua. ja nopein tapa on tietenkin niskasta kiinni ja vasaralla päähän. Sotkusta kei kannata välittää, kun panee teurastuspaikan kohdalle sanomalehden.


      • TonttuRauha
        1111pox kirjoitti:

        lopetuksesta en niinkään tiedä, mutta suosittelisin hankkimaan muutaman häkin lisää hiirten elättämiseen. Halvimmat häkit saa kun tekee ne metallisesta seulaverkosta. Kannattaa ajatella puhdistus ja hiirten kiinni saaminen häkistä häkkiä tehdessä, eli siis isot luukut vaikkpa kahteen kohtaan. Ja hiirten lopetus voisi onnistua myös kaasuttamalla. eli hiiret häkkiin ja häkki esim jätesäkkiin johon johdetaan auton pakokaasua. ja nopein tapa on tietenkin niskasta kiinni ja vasaralla päähän. Sotkusta kei kannata välittää, kun panee teurastuspaikan kohdalle sanomalehden.

        HIILIDIOKSIDI


      • ...
        TonttuRauha kirjoitti:

        HIILIDIOKSIDI

        Ittes ja syötä niille käärmeille, murhaaja


      • -RiiRii-
        ... kirjoitti:

        Ittes ja syötä niille käärmeille, murhaaja

        Hetkonen.. Väität murhaajaksi henkilöä, joka haluaa pitää hyvää huolta lemmik(e)istään?
        Ovatkos koiran, kissan ja vaikka vielä fretinkin omistajat mielestäsi murhaajia, kun ruokkivat eläimensä oikein - eli lihalla?


      • veerus-ka
        -RiiRii- kirjoitti:

        Hetkonen.. Väität murhaajaksi henkilöä, joka haluaa pitää hyvää huolta lemmik(e)istään?
        Ovatkos koiran, kissan ja vaikka vielä fretinkin omistajat mielestäsi murhaajia, kun ruokkivat eläimensä oikein - eli lihalla?

        ANTEEKS MUT MITEN KUKAAN PYSTYY KASVATTAMAAN ELÄIMIÄ JOITA ITTE TAPPAA... SAIRASTA MUN MIELESTÄ.. OLIS VOINU TÄTKIN ASIAA AJATELLA ENNEN KÄÄRMEIDEN OTTOA.. AIKA KARMIVAA.. NE VOIS SAADA HYVÄN ELÄMÄN NE HIIRET :(


      • oot joku hihhuli
        veerus-ka kirjoitti:

        ANTEEKS MUT MITEN KUKAAN PYSTYY KASVATTAMAAN ELÄIMIÄ JOITA ITTE TAPPAA... SAIRASTA MUN MIELESTÄ.. OLIS VOINU TÄTKIN ASIAA AJATELLA ENNEN KÄÄRMEIDEN OTTOA.. AIKA KARMIVAA.. NE VOIS SAADA HYVÄN ELÄMÄN NE HIIRET :(

        Hahaha, mee syömään salaattias äläkä itke täällä.. ihminenkin syö lihaa ja joku sen lihan kasvattaa ja joku sen lihan myös tappaa, että ihmisillä olis ruokaa. Mikä sen egolokisempaa, kuin itse kasvattaa lemmikilleen ruokaa ja varmistaa paras ja nopein tapa lopettaakseen ruoan asianmukaisesti.. ainakin käärmeen omistaja tietää, mitä se syö :) Tiedätkö itse millaisissa oloissa kasvatettua lihaa syöt ja mitä omat lemmikkis syö?? siinä sulle miettimistä..


      • varsin helppoa
        veerus-ka kirjoitti:

        ANTEEKS MUT MITEN KUKAAN PYSTYY KASVATTAMAAN ELÄIMIÄ JOITA ITTE TAPPAA... SAIRASTA MUN MIELESTÄ.. OLIS VOINU TÄTKIN ASIAA AJATELLA ENNEN KÄÄRMEIDEN OTTOA.. AIKA KARMIVAA.. NE VOIS SAADA HYVÄN ELÄMÄN NE HIIRET :(

        jos omaa vähääkään tosi elämän realiteetteja.mutta kyllä sinäkin kasvettuasi ymmärrät paremmin.


      • veerus-ka
        oot joku hihhuli kirjoitti:

        Hahaha, mee syömään salaattias äläkä itke täällä.. ihminenkin syö lihaa ja joku sen lihan kasvattaa ja joku sen lihan myös tappaa, että ihmisillä olis ruokaa. Mikä sen egolokisempaa, kuin itse kasvattaa lemmikilleen ruokaa ja varmistaa paras ja nopein tapa lopettaakseen ruoan asianmukaisesti.. ainakin käärmeen omistaja tietää, mitä se syö :) Tiedätkö itse millaisissa oloissa kasvatettua lihaa syöt ja mitä omat lemmikkis syö?? siinä sulle miettimistä..

        a) en syö lihaa ja b) mulla on marsu joka ei syö lihaa?? pimpomm..


      • Vieraileva tähti
        TonttuRauha kirjoitti:

        HIILIDIOKSIDI

        Hiilidioksidi on orgaaninen kaasu joka aiheuttaa eläimelle/ihmiselle hengitettynä kyllä tajuttomuuden sekä kuoleman. Se kyllä tuntuu epämiellytävältä. Sen sijaan jokin inertti kaasu, kuten typpi, aiheuttaa tajuttomuuden ja kuoleman suuressakin nisäkkäässä minuuteissa, tajuttomuuteen riittää 15 sekuntia.

        Kaasulla, inertillä sellaisella, aiheutettu hapen puute tuottaa ennen tajuttomuutta euforisen olotilan. Vrt. huumeet, alkoholi. Sen jälkeen ei edes ihminen halua palata normaaliin vaikka vieressä seisoisi toinen ihminen ja sanoisi: Jos, et nyt laita happinaamaria päähän, kuolet.


    • hiirelle

      riitä jos pään napsasee lujaa esim.pöydän nurkkaan?mikäänhän ei estä sinua työntämästä niitä esim.hiirenliskuun sehän on laillinen kapistus

      • liharuokaa

        tarvitset aika paljon hiiriä, joten hanki useampia häkkejä. Yksi siitoshäkki missä uros ja naaraat ( yksi uros riittää 5-6 naaraalle) ovat yhdessä. Sitten selvästi tiine naaras omaan häkkiinsä, ei tartte olla kovin suuri, mutta nartulla on pesimärauha. Uros tai vieras naaras saattaa tuhota poikaset ja emäkin tressaantuneena hävittää pennut. Sitten on hyvä olla kasvatushäkki minne lihakarja pistetään odottamaan vuoroaan. Ja voihan niille hiirille tarjota hyvän elämän,kunnon virikkeelliset häkit ( pahvilootia jyrsittävksi ja käkkyräisiä oksia kiipieltäväksi. Naaraat kestää 4-6 synnytystä, sitten kannattaa ottaa nuorempi hommiin ja heittää vanha rutku lihoksi ja urosta voi vaihtaa vuoden välein. Häkeiksi sopii verkokannella varustetut tukevat muovilaatikot, esim säilytyslaatikot, tai mieluummin peltiset tai lasiset terraariot. Vinkkejä hiirien kasvatukseen läytyy jyrsijät- osastolta. Tappamiseen kyllä tottuu, ja isku nuppiin on nopein tapa. ( on sitä listytty kanojakin tusinoittain eräässä elämän vaiheessa)


    • tania78

      Eläin tulee lopettaa kivuttomasti.
      Mielestäni paras tapa on kalauttaa päähän tai iskeä pää johonkin.

      Osaa keskustelijoista varmaan hirvittää näin julma puhe. Itse kanin omistajana tiedän hyvin, että kanejakin voidaan hyödyntää sekä lihana, että turkiksena.

      Onneksi Suomessa ei enää saa syöttää elävää !
      Muistan vieläkin lapsuudessani sen valkoisen hiiren, joka kiven päällä värisi peloissaan... Käärmeet ympärillään... HYI HELVETTI ! ( nimeä mainitsematta yksi lapsille suunnattu puisto )
      Olisi ollut edes luonnollinen ympäristö missä tuo saali- saalistaja olisi toteutunut, mutta ei...

      • ^^sisu

        Meil on ainaki hiiret aina lopetettu taittamalla niskat poikki tai löymällä esim lavuaarin reunaan. Kaikista kivuttomimmat tavat ja nopea kuolema. Ei kivaa, mut kai siihenki ajan myötä turtuu. Ja jos jotain häiritsee aihe mitä täällä käsitellään miksi ylipäätänsä pitää tulla lukemaan?!?


      • itsekin harkitseva
        ^^sisu kirjoitti:

        Meil on ainaki hiiret aina lopetettu taittamalla niskat poikki tai löymällä esim lavuaarin reunaan. Kaikista kivuttomimmat tavat ja nopea kuolema. Ei kivaa, mut kai siihenki ajan myötä turtuu. Ja jos jotain häiritsee aihe mitä täällä käsitellään miksi ylipäätänsä pitää tulla lukemaan?!?

        hiirifarmi pyörii?


      • siinähän

        toteutui vain normi luonnonlaki kun käärme söi elävän hiiren,niin ne tekee luonnossakin,miksi käärmeet ei saa harjoittaa luonnollista käyttäytymistään?ja miksi lapset vieroitetaan luonnosta eikä näytetä millainen se todellisuudessa on????!


    • Keskustelussa mainittua hiilidioksidia käyttävät sekä jyrsijäjalostajat/kasvattajat, sekä käärmeille ruokajyrsijöitä kasvattavat. En sen aiheuttamista tuntemuksista eläimelle osaa sanoa, mutta muutamassa sekunnissa se eläimen tainnuttaa. Kaasun käyttö ei vaadi samalla tavalla taitoa kuin erilaiset tavat napsauttaa niska poikki. Napsutellessa alkuvaiheessa onnistumisprosentti ei kellään liene täyttä sataa, mikä johtaa harjoituskappaleiden turhaan kärsimykseen. Minkä lisäksi, ihan täsmälleen lakia ja asetusta tulkittaessa se ei ole lain mukaista.

      Pari otetta eläinsuojeluasetuksesta (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960396) valoittavat ehkä tilannetta entuudestaan. Tai sitten eivät, koska nuohan sisältävät keskenään ristiriidan...

      31 §
      Tajuissaan olevan nisäkkään, linnun ja matelijan lopettaminen hukuttamalla tai tukehduttamalla on kielletty.

      32 §
      Pienikokoiset seura- tai harrastuseläimet
      Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe