Kalevassa pe 2.7.2010 s. 6 kerrotaan, että lestadiolaisuus kattaa yli sata suuntausta. Onkohan niin? Näihin asti on puhuttu parista kymmenestä suuntauksesta. Suviseurojen tiedotuskeskuksen isännän Hannu H:n mukaan pääsuuntauksia on puolen kymmentä, mm. uusherätys, isoesikoisuus, elämänsanalaisuus ja kososlaisuus.
Esikoiset eivät tykkää, jos heitä kutsutaan isoesikoisiksi. Ei kai ole tarvetta loukata ketään? Elämänsanalaisuus eli ns. pappislinja on kuihtunut pieneksi. Sen sijaan rauhansanalaisuus on elinvoimainen suuntaus. Ihmetystä herättää kososlaisuuden mainitseminen omaksi suuntaukseksi. Onkohan Hannu tarkoittanut sillä sillanpääläisyyttä, joka perusti Suomen vanhoillislestadiolaisen rauhanyhdistyksen surullisenkuuluisien 1970-luvun loppupuolen hoitokokousten aikana.
Koska kososlaisuudesta on epäselvyyttä, esitettäköön tässä kaksi kososlaisuuden määritelmää, akateeminen ja vähän kevyempi:
Väitöskirjassaan ”Lestadiolaisuus Helsingissä vuoteen 1963” (Jyväskylä 1999, Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys) Martti Vuollo tarkastelee Helsingissä ilmennyttä ”kososlaisuutta” s. 230-232. Vuollo kirjoittaa mm:
>>Kososlaisuus sai nimensä Säämingistä kotoisin olleesta saarnaajasta Juhana Alfred Kososesta (1877-1937). Muutettuaan Viipuriin 1900-luvun alussa hän aiheutti opetuksellaan ristiriitoja vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Pääkaupunkiin kososlaisuuden ensimmäiset vaikutteet tulivat helsinkiläisten vanhoillislestadiolaisten vierailtua Viipurissa Kososen kodissa. Kun P. H. (kirjassa on koko nimi) muutti Helsinkiin 1930-luvulla, hän toi mukanaan lisää ”kososlaista henkeä”, joka sitten 1940-luvun lopulta alkaen voimistui. Ryhmä sai nähtävästi muutamista Viipurista tulleista siirtolaisista samanhenkisiä kannattajia, mistä johtui, että se sodan jälkeen voimistui. Helsingin vanhoillislestadiolaisten keskuudessa olleet monet riidat johtuivatkin ”kososlaisuudesta”, jolla oli yhdistyksen piirissä jonkin verran hyvin aktiivisia kannattajia. Myös Oulussa kiivaana esiintynyt ”kososlaisuus” aiheutti häiriöitä paikallisen rauhanyhdistyksen elämässä.
”Kososlaisuuden” analysointi on vaikeaa, sillä sen kritiikki kohdistui milloin mihinkin, eikä sillä ollut selviä ja yhtenäisiä dogmaattisia perusteita. Se oli antinomistinen suuntaus, sillä Kosonen oli opettanut, että neuvon ja opetuksen sanat eivät kuuluneet ”Jumalan lapsille”. ”Kososlaisten” keskuudessa opetettiin, että uskovan nimi vielä lankeemuksen jälkeenkin säilyy ”Elämän kirjassa”. Heidän keskuudessaan rakkaudella ei ollut tilaa muille kuin samanmielisille. He halveksivat evankelis-luterilaista kirkkoa ja sen työntekijöitä, eivätkä heille kelvanneet Helsingissä puhujiksi esim. kirkkoherrat O. H. Jussila ja L. P. Tapaninen. ”Kososlaiset” arvostelivat yhteiskuntaa ja rauhanyhdistysten uusia työmuotoja, mm. lauantaiseuroja ja ylioppilaskotia, jossa eivät käyneet nähtävästi milloinkaan. Heidän keskuudessaan osittainen ”synnin luvallisuuskin” hyväksyttiin.>>
Toisenlaisen määritelmän oli kuullut entinen Taivalkosken kirkkoherra Olavi Hietava, jonka haastattelu on Hymy-lehdessä 2/1980 s. 50-53. Toimittaja Aila Seppälä kirjoittaa: ”Ainoa edes jonkinlainen selitys, jonka Olavi Hietava on kososlaisuudesta saanut, on Taivalkosken saarnaajan Heikki Lohilahden Jokijärven kansakoulun vahtimestarille Juho Seppäselle antama vastaus pari vuosikymmentä sitten.
Seppänen: - Miten voit vaatia minua tekemään parannusta kososlaisuudesta, kun et itsekään tiedä mitä se on?
Lohilahti: - Olkoon vaikka v-ttu!”
Kososlaisuusko lestadiolaisuuden
9
683
Vastaukset
- Kiittäjä.
Kiitos kirjoittajalle seikkaperäisestä ja havainnollisesta jutusta. Olen tähän asti luullut että hoitomiehet keksivät itse sen sanan kososlaisuus joskus 70-luvun hämärissä. Mutta se "keksittiinkin" jo paljon varhemmin. Ajatella että sen niminen mies sai kontolleen näin moniselitteisen "suuntauksen".
>> Kalevassa pe 2.7.2010 s. 6 kerrotaan, että lestadiolaisuus kattaa yli sata suuntausta. Onkohan niin?
- oli armoitettu
saarnamies. Varhaisnuoruudestani muistan, kuinka hän erään ry:n toimitalossa saarnasi: - Piru on ottanut käherryssakset ja kähertänyt naisten tukat, ja kerihtimet ja leikannut naisten hameenhelmat.
Seurapenkissä istui kylän kauppiaan rouva, joka oli ottanut selvästi permanentin hiuksiinsa. Ajattelin, mitähän hän mahtoi ajatella!
Heikillä oli jo näkökyky heikentynyt ja huoneen yleisvalaistuksen lisäksi hän tarvitsi tekstinluvussa taskulampun.
Seuratilaisuus jäi elävästi mieleeni.- nähdään,
kuinka "Jumalan valtakunnan" oppi on muuttunut 40 vuodessa. Nykyään ei tule mieleen, että permanenttia on joskus pidetty syntinä. Jumalan sana pysyy, mutta tulkinnat muuttuvat. Minihametta voidaan pitää nykyäänkin synnillisenä, se on liikenneturvallisuusriskikin!
Seuroissa huomaa nykyään, että murrosikäiset tytöt ja nuoret naiset näyttävät pukeutumisellaan selvästi seksistisiä merkkejä. Mihin he pyrkivät sillä? Tietenkin samaan kuin naiset kautta aikojen! Ihminen ei voi mitään geeneilleen.
Muodikas pukeutuminen ja meikkaamattomuus muodostavat silmiinpistävän kontrastin. Sallisin siionin tyttärille kevyen ehostuksen. Ehostus on parhaimmillaan silloin, kun sen tuskin huomaa. Lauluntekijäkin laulaa: "Maalatkaatte tytöt kun on maalin aika, tulee aika sellainenkin ettei maali auta"!
- Tosi-iso
Esikoisuus on isossa hajaannuksessa jäänyt läntinen suunta ja yhdistyksen virallinen nimi Suomessa on Esikoislestadiolaiset ry.
Nimitys isoesikoisuus ei olekaan kirkkohistoriallinen vaan nimitys on vanhoillislestadiolaisuuden myöhemmistä hajaannuksista johtuva (Rauhan Sana jota "haukuttiin" pikkuesikoisiksi joten sitten erotukseksi esikoisia piti ruveta kutsumaan isoesikoisiksi) ja lähinnä vl:n sisällä käytetty. Toivottavasti vanhoillisuuteen ei tule lisää hajaannuksia jolloin rauhansanalaisista tulisi isoesikoisia ja esikoisista tulisi isoisoesikoisia : ) Tuntisin itseni 110 vuotiaaksi.. - käyttävät
suuntauksestaan nimitystä uusheräys, ei uusherätys. Heräämisellä ja herättämisellä on vissi ero. Aamullakin on mukavampi herätä luonnollisella tavalla kuin tulla herätetyksi vaikkapa kännykän pimputuksella!
- ilmoituksen
mukaan Oulun Rauhan Sanan kesäseuroissa ensi viikonloppuna on puhujana mm. Martti Vuollo. Onkohan sama mies kuin avauksessa mainitun väitöskirjan tekijä?
- LAHKOISTA KÄRSIVÄ
ETTÄ VOE SOATANA ! KUN VAIN ME TAVALLISET IHMISET PYSTYTTÄISIIN UNOHTAMAAN KOKO LAHKO JA LAHKOLAISET! MUTTA KUN NE PIRUN LÄHETTILÄÄT OVAT JOKA PAIKASSA!
- KYPY
NIITTEN LEHTI--- RAUHAN TERVEHDYS--, NÄITTEN, JOTKA OVAT SAANEET KAIKEN PAHAN AIKAAN!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis915160Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1724869BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2114078- 2153255
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1143105Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main992960- 1251810
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok151649Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1431594- 611359