Päästöt korkeat

corola

HC-arvo (jos oikein muistan nimen) huitteli 700-900 välillä, riippuen käyntinopeudesta. Auto käy lämpimänä liian hitaasti, jolloin ei pala täydellisesti. Joka tapauksessa hylsyn antoivat toyootalle. Auto siis kaasarikoneella. Miten nyt päästöt alas? Kaasarin säätöön liikkeeseen? Tulpat, ilmanputsarit ynnä muut vaihto-osat vaihdettu juuri, lukuunottamatta tulpan johtoja. Kelpaako pienen korjaamon antama päästöarvotulos katsastukseen, vai mittaavatko siellä uudestaan?

9

2601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan tankkiin

      ja uusinrakatsastukseen..Mutta älä pistä pelkästään, sekoita sekaan tavallista, tai huomaavat epäillä jotain liian hyvien arvojen takia.

    • RattiTatti

      Etanolia bensan sekaan, jos hiilipäästöt korkeet. Etanolissa ei ole hiiltä :-)

    • lolaflafksdl

      unohda tuollaiset pienkonebensa-neuvot. hc-arvo kuvaa palamattoman polttoaineen määrää pakokaasun seassa, joten kyse ei ole mistään "hiilestä", vaan ilman ja polttoaineen seos ei pala kunnolla.

      jos kyseessä on 4A-F-moottori (eli 1.6 16V twin cam), niin luulisin että ilmansuodatinkotelon alla oleva 3-lähtöinen kalvorasia vuotaa. tällainen alipainevuoto on toyotan tyyppivika.

      jos moottori käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti "rynkyttämällä", vian voi rajata tiettyyn sylinteriin irroittelemalla vuorotellen sytytystulppia moottorin käydessä. vian aiheuttaja on siinä sylinterissä, minkä tulpanhatun irroitus vaikuttaa vähiten tyhjäkäyntiin.

      lisäksi vanha ja hyvä kikka on suihkutella jotain hyvin palavaa aerosolia (esim. jarruosien puhdistus-spray) imusarjan tiivisteisiin moottorin ollessa käynnissä. jos kierrokset nousevat imusarjaan suihkuteltaessa, jokin tiiviste todennäköisesti vuotaa tai letku on irti.

      • qwerqwefasd

        niin ja autokorjaamon ottama päästötodistus on kelvollinen katsastusasemilla, mikäli korjaamolla on valtuudet suorittaa pakokaasutestejä. eivät mittaa uudestaan tällöin pakokaasuja katsastuksessa.


      • corola

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tänään tosiaan oppisin tuon HC-arvon tarkoituksen. Auto oli paikallisella pajalla kiinni mittarissa. Pelkästään kaasuttimen päästöllä ei päästy HC-arvon sekä seosarvon hyvään kombinaatioon vaan toinen aina kumosi toisen. Virranjakaja härskisti alas kääntämällä kuitenkin käynti selvästi rauhoittu ja juuri kyseinen epätasaisuus ja rynkytys loppui miltei olemattomiin. Ja mikä parasta HC tippui 300 pintaan seosluvun ollessa hyvä. Tyhjäkäynnin säätö vielä 900rpm ja paketti oli valmis. Nyt kuitenkin pari asiaa muuttui. 120 ajaessa moottoritietä alko lämmöt huitomaan lähelle punarajaa, ei kuitenkaan ihan lähelle. (29 astetta lämmintä tosin). Toisekseen pienempi mutta yllättävän häiritsevä ongelma ilmeentyi, noin 1/4 kaasua painettaessa tulee alue jolla ei kiihdy ollenkaan kun auto ennen ollut herkkä kiihtymään jo pienellä painalluksella. Pätkimistä ei tapahdu ja siitä eteenpäin veto on tasaista iloista.

        Myös välillä sammuttaessa auto ei meinaa sammua, eli potkaisee pari-kolme kertaa ennen kuin sammuu.


      • corola
        corola kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tänään tosiaan oppisin tuon HC-arvon tarkoituksen. Auto oli paikallisella pajalla kiinni mittarissa. Pelkästään kaasuttimen päästöllä ei päästy HC-arvon sekä seosarvon hyvään kombinaatioon vaan toinen aina kumosi toisen. Virranjakaja härskisti alas kääntämällä kuitenkin käynti selvästi rauhoittu ja juuri kyseinen epätasaisuus ja rynkytys loppui miltei olemattomiin. Ja mikä parasta HC tippui 300 pintaan seosluvun ollessa hyvä. Tyhjäkäynnin säätö vielä 900rpm ja paketti oli valmis. Nyt kuitenkin pari asiaa muuttui. 120 ajaessa moottoritietä alko lämmöt huitomaan lähelle punarajaa, ei kuitenkaan ihan lähelle. (29 astetta lämmintä tosin). Toisekseen pienempi mutta yllättävän häiritsevä ongelma ilmeentyi, noin 1/4 kaasua painettaessa tulee alue jolla ei kiihdy ollenkaan kun auto ennen ollut herkkä kiihtymään jo pienellä painalluksella. Pätkimistä ei tapahdu ja siitä eteenpäin veto on tasaista iloista.

        Myös välillä sammuttaessa auto ei meinaa sammua, eli potkaisee pari-kolme kertaa ennen kuin sammuu.

        2E- moottori eli 1.3 12V


      • lolafl32ewjrf
        corola kirjoitti:

        2E- moottori eli 1.3 12V

        onkohan sitten jakopään merkit varmasti kohdillaan ? tuo virranjakajan kääntäminen viittaisi siihen. ajoitus on helppo tarkistaa irroittamalla jakopään kopan ylempi osa ja kääntämällä kampiakselin hihnapyörän merkit kohdalleen.

        Kampiakselin hihnapyörässä on lovi, jonka täytyy olla jakopään kopan alemmassa osassa olevan 0-merkin kohdalla. merkki näkyy yläpuolelta katsottaessa. tällöin nokka-akselissa olevan reiän läpi katsottaessa pitäisi näkyä akselin laakeripukkiin koneistettu pieni täplä. jos näin ei ole, ajoitus on yhden hampaan pielessä. jos nokka-akselin hammaspyörän ajoitusreikä ei ole näkyvissä, vaikka kampiakseli on oikeassa kohdassa, pyöräytä kampiakselia 360°, jolloin reiän pitäisi tulla näkyviin.


      • lolafl32ewj
        lolafl32ewjrf kirjoitti:

        onkohan sitten jakopään merkit varmasti kohdillaan ? tuo virranjakajan kääntäminen viittaisi siihen. ajoitus on helppo tarkistaa irroittamalla jakopään kopan ylempi osa ja kääntämällä kampiakselin hihnapyörän merkit kohdalleen.

        Kampiakselin hihnapyörässä on lovi, jonka täytyy olla jakopään kopan alemmassa osassa olevan 0-merkin kohdalla. merkki näkyy yläpuolelta katsottaessa. tällöin nokka-akselissa olevan reiän läpi katsottaessa pitäisi näkyä akselin laakeripukkiin koneistettu pieni täplä. jos näin ei ole, ajoitus on yhden hampaan pielessä. jos nokka-akselin hammaspyörän ajoitusreikä ei ole näkyvissä, vaikka kampiakseli on oikeassa kohdassa, pyöräytä kampiakselia 360°, jolloin reiän pitäisi tulla näkyviin.

        korjaan vielä, että nokka-akselissa ei ole mitään reikää, vaan kyseinen tarkistusaukko löytyy nokka-akselin hihnapyörästä. aukon vieressä on merkintä "2E".


    • jotenkinyksinkertainen

      Täh?! Miksi VAIN päästtötestin ajaksi, joka kerran autossa on valmius vähentää päästöjä?

      "Tutkijoiden mukaan auton ajotietokone pystyi päättelemään hetken jolloin auto on päästötestissä. Tällöin tietokone aktivoi autossa järjestelmän, joka vähensi päästöjä testin ajaksi."

      http://www.is.fi/autot/art-2000005222539.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe