Päästöt korkeat

corola

HC-arvo (jos oikein muistan nimen) huitteli 700-900 välillä, riippuen käyntinopeudesta. Auto käy lämpimänä liian hitaasti, jolloin ei pala täydellisesti. Joka tapauksessa hylsyn antoivat toyootalle. Auto siis kaasarikoneella. Miten nyt päästöt alas? Kaasarin säätöön liikkeeseen? Tulpat, ilmanputsarit ynnä muut vaihto-osat vaihdettu juuri, lukuunottamatta tulpan johtoja. Kelpaako pienen korjaamon antama päästöarvotulos katsastukseen, vai mittaavatko siellä uudestaan?

9

2783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan tankkiin

      ja uusinrakatsastukseen..Mutta älä pistä pelkästään, sekoita sekaan tavallista, tai huomaavat epäillä jotain liian hyvien arvojen takia.

    • RattiTatti

      Etanolia bensan sekaan, jos hiilipäästöt korkeet. Etanolissa ei ole hiiltä :-)

    • lolaflafksdl

      unohda tuollaiset pienkonebensa-neuvot. hc-arvo kuvaa palamattoman polttoaineen määrää pakokaasun seassa, joten kyse ei ole mistään "hiilestä", vaan ilman ja polttoaineen seos ei pala kunnolla.

      jos kyseessä on 4A-F-moottori (eli 1.6 16V twin cam), niin luulisin että ilmansuodatinkotelon alla oleva 3-lähtöinen kalvorasia vuotaa. tällainen alipainevuoto on toyotan tyyppivika.

      jos moottori käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti "rynkyttämällä", vian voi rajata tiettyyn sylinteriin irroittelemalla vuorotellen sytytystulppia moottorin käydessä. vian aiheuttaja on siinä sylinterissä, minkä tulpanhatun irroitus vaikuttaa vähiten tyhjäkäyntiin.

      lisäksi vanha ja hyvä kikka on suihkutella jotain hyvin palavaa aerosolia (esim. jarruosien puhdistus-spray) imusarjan tiivisteisiin moottorin ollessa käynnissä. jos kierrokset nousevat imusarjaan suihkuteltaessa, jokin tiiviste todennäköisesti vuotaa tai letku on irti.

      • qwerqwefasd

        niin ja autokorjaamon ottama päästötodistus on kelvollinen katsastusasemilla, mikäli korjaamolla on valtuudet suorittaa pakokaasutestejä. eivät mittaa uudestaan tällöin pakokaasuja katsastuksessa.


      • corola

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tänään tosiaan oppisin tuon HC-arvon tarkoituksen. Auto oli paikallisella pajalla kiinni mittarissa. Pelkästään kaasuttimen päästöllä ei päästy HC-arvon sekä seosarvon hyvään kombinaatioon vaan toinen aina kumosi toisen. Virranjakaja härskisti alas kääntämällä kuitenkin käynti selvästi rauhoittu ja juuri kyseinen epätasaisuus ja rynkytys loppui miltei olemattomiin. Ja mikä parasta HC tippui 300 pintaan seosluvun ollessa hyvä. Tyhjäkäynnin säätö vielä 900rpm ja paketti oli valmis. Nyt kuitenkin pari asiaa muuttui. 120 ajaessa moottoritietä alko lämmöt huitomaan lähelle punarajaa, ei kuitenkaan ihan lähelle. (29 astetta lämmintä tosin). Toisekseen pienempi mutta yllättävän häiritsevä ongelma ilmeentyi, noin 1/4 kaasua painettaessa tulee alue jolla ei kiihdy ollenkaan kun auto ennen ollut herkkä kiihtymään jo pienellä painalluksella. Pätkimistä ei tapahdu ja siitä eteenpäin veto on tasaista iloista.

        Myös välillä sammuttaessa auto ei meinaa sammua, eli potkaisee pari-kolme kertaa ennen kuin sammuu.


      • corola
        corola kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tänään tosiaan oppisin tuon HC-arvon tarkoituksen. Auto oli paikallisella pajalla kiinni mittarissa. Pelkästään kaasuttimen päästöllä ei päästy HC-arvon sekä seosarvon hyvään kombinaatioon vaan toinen aina kumosi toisen. Virranjakaja härskisti alas kääntämällä kuitenkin käynti selvästi rauhoittu ja juuri kyseinen epätasaisuus ja rynkytys loppui miltei olemattomiin. Ja mikä parasta HC tippui 300 pintaan seosluvun ollessa hyvä. Tyhjäkäynnin säätö vielä 900rpm ja paketti oli valmis. Nyt kuitenkin pari asiaa muuttui. 120 ajaessa moottoritietä alko lämmöt huitomaan lähelle punarajaa, ei kuitenkaan ihan lähelle. (29 astetta lämmintä tosin). Toisekseen pienempi mutta yllättävän häiritsevä ongelma ilmeentyi, noin 1/4 kaasua painettaessa tulee alue jolla ei kiihdy ollenkaan kun auto ennen ollut herkkä kiihtymään jo pienellä painalluksella. Pätkimistä ei tapahdu ja siitä eteenpäin veto on tasaista iloista.

        Myös välillä sammuttaessa auto ei meinaa sammua, eli potkaisee pari-kolme kertaa ennen kuin sammuu.

        2E- moottori eli 1.3 12V


      • lolafl32ewjrf
        corola kirjoitti:

        2E- moottori eli 1.3 12V

        onkohan sitten jakopään merkit varmasti kohdillaan ? tuo virranjakajan kääntäminen viittaisi siihen. ajoitus on helppo tarkistaa irroittamalla jakopään kopan ylempi osa ja kääntämällä kampiakselin hihnapyörän merkit kohdalleen.

        Kampiakselin hihnapyörässä on lovi, jonka täytyy olla jakopään kopan alemmassa osassa olevan 0-merkin kohdalla. merkki näkyy yläpuolelta katsottaessa. tällöin nokka-akselissa olevan reiän läpi katsottaessa pitäisi näkyä akselin laakeripukkiin koneistettu pieni täplä. jos näin ei ole, ajoitus on yhden hampaan pielessä. jos nokka-akselin hammaspyörän ajoitusreikä ei ole näkyvissä, vaikka kampiakseli on oikeassa kohdassa, pyöräytä kampiakselia 360°, jolloin reiän pitäisi tulla näkyviin.


      • lolafl32ewj
        lolafl32ewjrf kirjoitti:

        onkohan sitten jakopään merkit varmasti kohdillaan ? tuo virranjakajan kääntäminen viittaisi siihen. ajoitus on helppo tarkistaa irroittamalla jakopään kopan ylempi osa ja kääntämällä kampiakselin hihnapyörän merkit kohdalleen.

        Kampiakselin hihnapyörässä on lovi, jonka täytyy olla jakopään kopan alemmassa osassa olevan 0-merkin kohdalla. merkki näkyy yläpuolelta katsottaessa. tällöin nokka-akselissa olevan reiän läpi katsottaessa pitäisi näkyä akselin laakeripukkiin koneistettu pieni täplä. jos näin ei ole, ajoitus on yhden hampaan pielessä. jos nokka-akselin hammaspyörän ajoitusreikä ei ole näkyvissä, vaikka kampiakseli on oikeassa kohdassa, pyöräytä kampiakselia 360°, jolloin reiän pitäisi tulla näkyviin.

        korjaan vielä, että nokka-akselissa ei ole mitään reikää, vaan kyseinen tarkistusaukko löytyy nokka-akselin hihnapyörästä. aukon vieressä on merkintä "2E".


    • jotenkinyksinkertainen

      Täh?! Miksi VAIN päästtötestin ajaksi, joka kerran autossa on valmius vähentää päästöjä?

      "Tutkijoiden mukaan auton ajotietokone pystyi päättelemään hetken jolloin auto on päästötestissä. Tällöin tietokone aktivoi autossa järjestelmän, joka vähensi päästöjä testin ajaksi."

      http://www.is.fi/autot/art-2000005222539.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5054
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      2733
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1280
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1257
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      883
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      835
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      763
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      732
    Aihe