Mistä vettä

Sisukas Kukka

Lähden vaeltamaan Pallakselta Hettaan puolentoista viikon päästä. Onko ajankohta hyvä? Itikoita varmasti muutama, mutta sille ei voi mitään. Ja kyllä se kuuluu asiaan. Miten ko. välillä löytyy juomavettä? Onko veden otto paikkoja aina taukotuvilla? Entä välillä? Kuinka vähällä vaatetuksella tulee toimeen tähän aikaan? Grammoja viilailen. Ajattelin yöpyä taukotuvissa, joten jätän teltan kotiin. Onko tyhmä ratkaisu? Onko ko. välillä jotain mitä kannattaa ottaa huomioon. Lähden yksin ensimmäistä kertaa. Ei vain ole kaveria jonka kanssa voisi lähteä ja halu mennä metsään on kova. Kokemusta on jonkinverran. Erätaidot hallinnassa. Onko vielä olemassa autonsiirtopalvelua kyseisellä alueella? Mitähän maksaa?

12

909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gombazzi

      jutussasi. Kyselet, että mistä vettä (Suomen lapissa!) ja kuitenki on erätaidot hallinnassa. Vesiasia varmaan hoituu, mutta toivottavasti ne erätaidot on tosiaan RIITTÄVÄSTI hallinnassa.

      • kanssa.....

      • Sisukas Kukka

        Enpä osannut ilmaista itseäni selvästi, kun noin väärin ymmärrettiin. Tottakai lapista vettä löytyy. Tarkoitin että onko vettä sopivasti, niin että vettä ei tarvitse kantaa mukana pullotolkulla.


      • Eräjeppe
        Sisukas Kukka kirjoitti:

        Enpä osannut ilmaista itseäni selvästi, kun noin väärin ymmärrettiin. Tottakai lapista vettä löytyy. Tarkoitin että onko vettä sopivasti, niin että vettä ei tarvitse kantaa mukana pullotolkulla.

        selvisi ettet ainakaan Lapissa ole niitä erätaitoja opetellut.
        Suosittelen vaikka Karhunkierrosta


      • on kai....
        Eräjeppe kirjoitti:

        selvisi ettet ainakaan Lapissa ole niitä erätaitoja opetellut.
        Suosittelen vaikka Karhunkierrosta

        pitempi kuin pallaksen reitti.Kyllä ne siitä tunturipurot tulevat tutuksi ja kokemusta karttuu.Hetta-Pallas oli kai 55 km Karhunkierros 80 km minusta tuo 55 km ei vielä hengenvaarallinen ole.Täällä viestitetty kyllä että noilla tuvilla joskus kaljaporukoita joten teltta tai laavukangas voisi olla hyvä mukana varsinkin heinäkuussa parhaaseen aikaan.Linkkjä vaellusnet.com tai ruka.fi


    • Jänkäjussi..

      Viikon 27 olin Enontekiön seudulla, jossa sääskiä runsaasti.

      Tarvit teltan jo yksistään hyönteissuojaksi, että pystyt yöpymään
      muuallakin, kuin autiotuvissa.

      Autiotupia miehittävät kaljaporukat harvenee sitämukaan, kun
      tallotaan ajotiestä syrjempään, ei ne kaljojaan etäs kanna.

      Meille luonto satoi vettä ja varusteemme kastui, ilmankosteus
      suuri ja vaatteitten kuivuminen hidasta, retkikeitokseen tunkevat
      lapinsääsket antoi oman lisänsä päivittäiseen ruoka-annokseemme
      ja hyttysvoitetitten aromit valui hien mukana kirveleen silmiä.

      Kosteissa varusteissa yöpyissä palelee, vaikka lämpötila olisi
      päältä 20 astetta.

      Seisovassa vedessä on sääskentoukkia, ota vetesi mieluummin
      purosta, noita löydät kyllä.

      Monta asiaa opittiin tälläkin retkellä, kirjoitellaan näistä
      sitten talvella.

    • Forest Q

      Pari kertaa Hetta-Pallaksella olleena voin sanoa, että ota se teltta mukaan. Kyseinen pätkä on niin suosittu, että en lähtisi sinne ilman omaa telttaa. Hetta-Pallas-välillä ei valitettavasti oman kokemuksen mukaan ole yhtään liikaa vesipaikkoja - tuvilta löytyy kaivot, mutta raikkaita tunturipuroja ei ole lukematonta määrää.

      Suosittelen käyttämään myös googlea, josta löytyy venetaksit ja autonsiirtopalvelu. Myös luontoon.fi on annettu vinkiksi. Onnistunutta reissua joka tapauksessa!

      • rankisella pärjää

        kannata kesäisin kantaa, rankinen riittää vallan mainiosta. Minä jo kymmenvuotta sitten kevensin teltan rankiseen, kolmen viikon reissuilla yksin kun menee, on joka juttu tarkoin harkittu.


      • Kuruerkki
        rankisella pärjää kirjoitti:

        kannata kesäisin kantaa, rankinen riittää vallan mainiosta. Minä jo kymmenvuotta sitten kevensin teltan rankiseen, kolmen viikon reissuilla yksin kun menee, on joka juttu tarkoin harkittu.

        Kun tulee sade niin ainakin minun rankinen päästää vedet lävitse, itikoita ei... parempi on rankisen lisäksi ottaa vaikka muovinen sade katoksen pala mukaan ja rakentaa siitä sitten jonkinlaisen laavukatoksen, ei niitä kiintolaavuja joka paikassa ole.


      • rankisella pärjää
        Kuruerkki kirjoitti:

        Kun tulee sade niin ainakin minun rankinen päästää vedet lävitse, itikoita ei... parempi on rankisen lisäksi ottaa vaikka muovinen sade katoksen pala mukaan ja rakentaa siitä sitten jonkinlaisen laavukatoksen, ei niitä kiintolaavuja joka paikassa ole.

        rankisen päälle sadeviitta, se kyllä riittää. Kunnon sateella nukkumapaikka on haettava, niin että lounnosta saa vähän suojaa, minun reiteillä ei juuri kiintolaavuja löydy.Vaelluksella kuuluu olla vähän karut olot. Reitin suunnittelu se työläin vaihe on, koska yritän saada ihmisvapaat vaellukset.


    • kairan kiertäjä

      Eipä vakuuta "erätaidot ja kokemus" mitä kertoilet! Mokasit jo uudelleenkin kun olevinaan paikkasit??? Oikeat kartat ja sen ymmärrys ensisijaista! "Viilaat" varmasti väärin varusteetkin eli teltta mukaan vaan jotta varma tukikohta aina. Tunneliteltta ei paljoa paina eli säilykkeet pois ja teltta mukaan...

      Olen lähes varma että kyseessä joku feikki!

      • pois......

        ja teltta mukaan. Oletko muslimi ja se Ramadan eli paastokuukausi alkamassa.Reitit on merkitty


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe