Olen aina ollut vannoutunut käytettyjen ostaja. Jokaisen, joka ei ole kultalusikka suussa syntynyt eikä kuulu Liliuksen lähipiiriin, täytyy ottaa rajalliset rahavaransa huomioon ja uudesta autostahan raha palaa nopeammin parin ensimmäisen vuoden aikana ja lisäksi mahdolliset takuunalaiset korjaukset on silloin takana. Nyt olen kuitenkin ajatellut ostaa ihan ihka ensimmäisen UUDEN auton. Ykkössyy tähän on, että haluan ostaa Yetin ja niitähän ei käytettynä vielä oikeastaan löydy.
Kysyisinkin, että mitkä on teidän kolme ykkössyytä miksi olette ostaneet tai olette ostamassa UUTTA autoa, ettekä käytettyä. Se, että pääsee korkkaamaan auton ensimmäisenä ei oikein tunnut syyltä, ei ainakaan hyvältä. Autoissahan pätee sama asia kuin naisissa tässä asiassa, sisäänajettu on aina parempi hankinta ;-)
Miksi ostaa uusi auto?
52
1241
Vastaukset
- 4444314
Uusi oli saman hintainen (kampanja) kuin 2-vuotias 40000km ajettu.
- gsdfsdfs
Merkki/malli?
- asdfsdfsddfas
gsdfsdfs kirjoitti:
Merkki/malli?
Vaimon kuppikoko, puhelinnumero?
- Skodisti
Asiallinen vastaus kysymykseesi:
Ostin uuden FL Octavian 2009 vuoden alussa. Olisin ostanut käytetyn MUTTA MUTTA, ei huvittanut maksaa kolme vuotta vanhasta "vanhemmasta" korimallista vm. 2006 autosta 16000-17000€:a kun uuden 1,4TSI:n sai silloin 21t€:oon. Sain uuden auton takuun eikä kukaan ollut pilannut autoa kenkimällä sitä, tuhnuttelemalla siinä, saati sammuttamalla autoa välittömästi ajon jälkeen..
Kyllä, turbokoneet on "edelleen" hyvä jäähdyttää myös lyhyen ajon jälkeen, itse annan auton AINA käydä tyhjäkäytiä n. 1-2min ajon jälkeen lämpöjen tasaamiseksi. Kummallista kyllä en ole koskaan nähnyt kenenkään kanssaautoilijan tekevän niin? Ja sitten ihmetellään kun turbot rikkoutuvat..
Tuosta uuden ja käytetyn hinnasta vielä, mieti tätä:
Uusi:
Ostin uuden 2009, sanotaan että maksoin autosta 22000€, vaihdan auton neljä vuotta vanhana 2013, saan autosta esim. 14000€:a, eli auton arvo on tippunut 8000€/4 vuotta (=kyllä Octavialla taitaa olla hyvä jälleenmyyntiarvo!)
Käytetty esim. vm. 2006:
Olisin ostanut auton 2009 vuonna käytettynä 16000€:lla. Vaihdan auton neljä vuoden käytön jälkeen 2013 vuonna, saan autosta 8000€, eli auton arvo on tippunut 8000€ eli saman verran kun uudessa! Eli samalla arvonpudotuksella olisin saanut ajaa 4 vuotta sillä omalla uudella autollani josta 2 vuotta olisi ollut takuunalaista ajamista ilman huolia ja murheita..hmm
Johtopäätös: Uuden auton arvo ei kaikissa tapauksissa tipu nopeiten vaan auton käyttö esim. 3 vuotiaasta 7 vuotiaaksi voi maksaa ostajalle ihan saman määrän euromääräisesti kuin uuden!
Tässä mietittävää!- 28
jäähdyttää nestejäähdytteistä turboa,idioottimaista toimintaa sinulta!
Ennen ilmajäähdytteisissä turboissa oli ylikuumenemisriski,ei nesteeellä jäähdytetyissä! - %&%&%&%&%
28 kirjoitti:
jäähdyttää nestejäähdytteistä turboa,idioottimaista toimintaa sinulta!
Ennen ilmajäähdytteisissä turboissa oli ylikuumenemisriski,ei nesteeellä jäähdytetyissä!tyypillistä nykypäivän kakaroiden kielenkäyttöä, ei osata asiallisesti keskustella vaan haukutaan heti idiootiksi. Ei se pieni jälkikäynti pahitteeksikaan ole, lämmöt tasaantuu. Idiootiksi huomaa itsensä viimeistään silloin kun kovan ajon jälkeen turbo kilahtaa.
- Skodisti
28 kirjoitti:
jäähdyttää nestejäähdytteistä turboa,idioottimaista toimintaa sinulta!
Ennen ilmajäähdytteisissä turboissa oli ylikuumenemisriski,ei nesteeellä jäähdytetyissä!Vastataan sitten epäasiallisesti itsekkin! Ite oot vixxx keila. Et ole varmaan kuullut koskaan sanasta lämpötilatransientti??
Tiedän tasan tarkkaan että siinä on nestejäähdytteinen turbo. Vanhojen oppejen mukaan turboa tulee jäähdyttää erityisesti kovan ajon jälkeen. Ei ne laakeroinnit ainakaan siitä pidä, että heti esim. motarilta tultuasi sen pysäytät laakista, oli sitten koneessa vaikka suora vesisuihkutus sinne öljyn joukkoon laakereille! Heh...heh - 1.4 TSI
28 kirjoitti:
jäähdyttää nestejäähdytteistä turboa,idioottimaista toimintaa sinulta!
Ennen ilmajäähdytteisissä turboissa oli ylikuumenemisriski,ei nesteeellä jäähdytetyissä!Entä mitäs jo turbo on just pyöriny sen 200 000rpm ja menet heti pysäyttämään sen, siinä ei paljon vesiruiskutukset auta!
- TSI 1,4
%&%&%&%&% kirjoitti:
tyypillistä nykypäivän kakaroiden kielenkäyttöä, ei osata asiallisesti keskustella vaan haukutaan heti idiootiksi. Ei se pieni jälkikäynti pahitteeksikaan ole, lämmöt tasaantuu. Idiootiksi huomaa itsensä viimeistään silloin kun kovan ajon jälkeen turbo kilahtaa.
moottorin yläpää kuin turbo tyhjäkäynnin vuoksi,nokka-akseli ym. Tyhjäkäynnillä nykymoottoreissa voitelu heikkoa moottorin yläosissa.
- Yrkelö
TSI 1,4 kirjoitti:
moottorin yläpää kuin turbo tyhjäkäynnin vuoksi,nokka-akseli ym. Tyhjäkäynnillä nykymoottoreissa voitelu heikkoa moottorin yläosissa.
vai on voitelu heikkoa. Mene messuamaan muualle.
- HEHHEH!
Skodisti kirjoitti:
Vastataan sitten epäasiallisesti itsekkin! Ite oot vixxx keila. Et ole varmaan kuullut koskaan sanasta lämpötilatransientti??
Tiedän tasan tarkkaan että siinä on nestejäähdytteinen turbo. Vanhojen oppejen mukaan turboa tulee jäähdyttää erityisesti kovan ajon jälkeen. Ei ne laakeroinnit ainakaan siitä pidä, että heti esim. motarilta tultuasi sen pysäytät laakista, oli sitten koneessa vaikka suora vesisuihkutus sinne öljyn joukkoon laakereille! Heh...hehMinäkään en ole kuullut lämpötilatransientista!
Hakusanallakaan netistä ei löydy juuri mitään,voisitko kertoa yksityikohtaisesti mitä kyseinen ilmiö tai sana tarkoittaa,liittyykö se erityisesti Skoda 1,4TSI moottoreihin! - "#"#"#"#"#"
HEHHEH! kirjoitti:
Minäkään en ole kuullut lämpötilatransientista!
Hakusanallakaan netistä ei löydy juuri mitään,voisitko kertoa yksityikohtaisesti mitä kyseinen ilmiö tai sana tarkoittaa,liittyykö se erityisesti Skoda 1,4TSI moottoreihin!että kyseessä on amistason jeppe, joka ei tiedä mistään mitään, kunhan soittaa poskeensa. Tyhmyys paistaa tänne saakka.
- TSI-09
"#"#"#"#"#" kirjoitti:
että kyseessä on amistason jeppe, joka ei tiedä mistään mitään, kunhan soittaa poskeensa. Tyhmyys paistaa tänne saakka.
peiliin kun huomasit tyhmyyden paistavan vasten naamaasi!
Omistan 1,4TSI Octavian,haluan myös kuulla tästä "lämpötilatransietista" jonka vuoksi Octaviaa pitäisi tyhjäkäynnillä pyörittää ajon jälkeen 1-2minuuttia!
KERRO NYT LÄMPÖTILATRANSIETISTA KAIKKI MEILLE MUILLE SKODISTEILLE,KOSKA NETTIKÄÄN EI TUNNE KYSEISTÄ ILMIÖTÄ!!!! - #¤#¤#¤#¤#¤
TSI-09 kirjoitti:
peiliin kun huomasit tyhmyyden paistavan vasten naamaasi!
Omistan 1,4TSI Octavian,haluan myös kuulla tästä "lämpötilatransietista" jonka vuoksi Octaviaa pitäisi tyhjäkäynnillä pyörittää ajon jälkeen 1-2minuuttia!
KERRO NYT LÄMPÖTILATRANSIETISTA KAIKKI MEILLE MUILLE SKODISTEILLE,KOSKA NETTIKÄÄN EI TUNNE KYSEISTÄ ILMIÖTÄ!!!!nyt pienempää suuta. Ilmeisesti olet 15-vuotias jolle maailmassa eri ole mitään muuta kuin netti, jossa muka kaikki tieto on. Mene kouluun ja opiskele jotta saat vähän sivistystä ja siinä sivussa myös teknistä tietoa.
Transientilla tarkoitetaan äkillistä muutosta. Ahtimessa lämpötransientti tarkoittaa kuumien osien lämmön johtumista nopeasti osista toisiin.
"Turboauton ahtimen elinikää lyhentää huomattavasti ajon jälkeinen lämpörasitus, kun poljetaan mutka punaisena ja tämän jälkeen lyödään kone sammuksiin - jää öljy ja jäähdytysneste seisomaan tulikuumaan turboon tehden pahojaan."
Tämmönen tapaus. - TSI-09
#¤#¤#¤#¤#¤ kirjoitti:
nyt pienempää suuta. Ilmeisesti olet 15-vuotias jolle maailmassa eri ole mitään muuta kuin netti, jossa muka kaikki tieto on. Mene kouluun ja opiskele jotta saat vähän sivistystä ja siinä sivussa myös teknistä tietoa.
Transientilla tarkoitetaan äkillistä muutosta. Ahtimessa lämpötransientti tarkoittaa kuumien osien lämmön johtumista nopeasti osista toisiin.
"Turboauton ahtimen elinikää lyhentää huomattavasti ajon jälkeinen lämpörasitus, kun poljetaan mutka punaisena ja tämän jälkeen lyödään kone sammuksiin - jää öljy ja jäähdytysneste seisomaan tulikuumaan turboon tehden pahojaan."
Tämmönen tapaus.luulisi hakusanalla LÄMPÖTRASIENTTI löytyvän jotain tietoa kaikentietävästä netistä sinun lisäksi,opiskelukaan ei silloin auta jos ei tietoa löydy muualta kuin sinulta!
45-vuotiaana alkaa olla turhaa mennä koulun penkille opiskelemaan LÄMPÖTRASIENTISTA!
Yhdestäkään turbollisista autoista joita olen ostanut 3kpl uusia ei ole turbo tai moottori särkynyt omistukseni aikana vaikka niitä ei ole jälkikäytetty 1-2min. ajon jälkeen,kilometrejä n.450000 kyseisillä vehkeillä!
KYSYMYS:ONKO OMISTAMASSANI 4;SSÄ TURBOLLISESSA AUTOSSA JOKA ON OCTAVIA 1,4TSI PYSÄHDYKSEN JÄLKEEN ANNETTAVA MOOTTORIN KÄYDÄ TYHJÄKÄYNNILLÄ 2MIN. ENNEN SAMMUTUSTA?
TÄSTÄ EN LÖYDÄ MAININTAA MANUAALISTA! - hintit epänormaaleja
#¤#¤#¤#¤#¤ kirjoitti:
nyt pienempää suuta. Ilmeisesti olet 15-vuotias jolle maailmassa eri ole mitään muuta kuin netti, jossa muka kaikki tieto on. Mene kouluun ja opiskele jotta saat vähän sivistystä ja siinä sivussa myös teknistä tietoa.
Transientilla tarkoitetaan äkillistä muutosta. Ahtimessa lämpötransientti tarkoittaa kuumien osien lämmön johtumista nopeasti osista toisiin.
"Turboauton ahtimen elinikää lyhentää huomattavasti ajon jälkeinen lämpörasitus, kun poljetaan mutka punaisena ja tämän jälkeen lyödään kone sammuksiin - jää öljy ja jäähdytysneste seisomaan tulikuumaan turboon tehden pahojaan."
Tämmönen tapaus.Eihän nää tollot mitään ymmärrä, ovat niitä tyttöilijöitä, jotka tuntevat itsensä karjuksi kaahailessaan turbo punaisena, ilman autoaan ovat aivottomia vikiseviä neitejä. Karu totuus joka sattuu. Ikävä kyllä todella yleinen näky nuo ylpeilevät hinttimiehet.
TRANSVESTIITTI noilla munattomilla uikuttajilla tuli "sanahirviöstäsi" mieleen.
ps. herkkänahkaiset uivelot ilmoittakaa äkkiä ylläpidolle, että teitä on taas loukattu - 696969696
hintit epänormaaleja kirjoitti:
Eihän nää tollot mitään ymmärrä, ovat niitä tyttöilijöitä, jotka tuntevat itsensä karjuksi kaahailessaan turbo punaisena, ilman autoaan ovat aivottomia vikiseviä neitejä. Karu totuus joka sattuu. Ikävä kyllä todella yleinen näky nuo ylpeilevät hinttimiehet.
TRANSVESTIITTI noilla munattomilla uikuttajilla tuli "sanahirviöstäsi" mieleen.
ps. herkkänahkaiset uivelot ilmoittakaa äkkiä ylläpidolle, että teitä on taas loukattuEn oikein oivaltanut miten kirjoituksesi littyy tähän keskusteluun? Taidat tuntea hyvin nuo transvestiittiasiat kun niistä niin mielelläsi kirjoitat. Pidä hyvänäsi, mutta palsta on vähän väärä. Voisit siirtyä kirjoittelemaan tuonne: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4534
- MUFRLDWTJ&%
28 kirjoitti:
jäähdyttää nestejäähdytteistä turboa,idioottimaista toimintaa sinulta!
Ennen ilmajäähdytteisissä turboissa oli ylikuumenemisriski,ei nesteeellä jäähdytetyissä!Kerro miten se vesijäähdytys jäähdyttää sitten kun moottori on sammutettu? Jos ajetaan pannu kuumana ja sen jälkeen heti koneet pistetään seis, niin kuumuus jää sinne ahtimeen ja kun jäähdytystä äkkiä lakkaa, niin lämpötilai nousee saattaen vaurioittaa turboa.
Onko niin noloa tunnustaa, ettei tällaista enää nykyään tiedetä eikä osata? - .....
1.4 TSI kirjoitti:
Entä mitäs jo turbo on just pyöriny sen 200 000rpm ja menet heti pysäyttämään sen, siinä ei paljon vesiruiskutukset auta!
Mikä moottori kiertää noin kovilla kierroksilla, ei edes 2-tahti crossipyörä.
- 1.4 TSI
..... kirjoitti:
Mikä moottori kiertää noin kovilla kierroksilla, ei edes 2-tahti crossipyörä.
Ei mikään moottori pyöri niin lujaa vaan turboahdin, niin kuin viestissäni selkeästi ilmoitin!
Ja kaikille inisijöille jotka väittävät että näin ei ole, ette joko tiedä asiasta mitään tai ette osaa käyttää nettiä, jopa täältä se tieto löytyy.. tosin VW pohjaiselta sivulta. - jälkijääh dytys
Yrkelö kirjoitti:
vai on voitelu heikkoa. Mene messuamaan muualle.
Kyllä se skodissa ja volkkareissa on heikkoa, siksihän volsu pääsikin viime talvena lukuisten TDI rikkojen myötä julkisuuteen. Alkuperäisen kirjoittajan olisi pitänyt tarkentaa, että turbo autoissa pitää hoitaa jälkijäähdytys aina kovan ( 140kmh) ajon jälkeen, ja tavallisessa ajossa silloin, jos keulalla on VW tai Skoda logo.
- vesipumppu
MUFRLDWTJ&% kirjoitti:
Kerro miten se vesijäähdytys jäähdyttää sitten kun moottori on sammutettu? Jos ajetaan pannu kuumana ja sen jälkeen heti koneet pistetään seis, niin kuumuus jää sinne ahtimeen ja kun jäähdytystä äkkiä lakkaa, niin lämpötilai nousee saattaen vaurioittaa turboa.
Onko niin noloa tunnustaa, ettei tällaista enää nykyään tiedetä eikä osata?Siellä on sähköinen kiertovesipumppu joka tarvittaessa kierrättää vettä turbolla myös moottorin sammutuksen jälkeen, ei sen kummempi juttu.
- MUFRLDWTJ&%
vesipumppu kirjoitti:
Siellä on sähköinen kiertovesipumppu joka tarvittaessa kierrättää vettä turbolla myös moottorin sammutuksen jälkeen, ei sen kummempi juttu.
Sellainen pumppu näyttäisi sieltä tosiaan löytyvän. Mutta kaiketi se jäähdyttää vain laakereita, eikä pysty imemään kaikkea kuumuutta pois turbiinista, joten jälkijäähdytys lienee silti paikallaan.
- eiteknikko
TSI-09 kirjoitti:
luulisi hakusanalla LÄMPÖTRASIENTTI löytyvän jotain tietoa kaikentietävästä netistä sinun lisäksi,opiskelukaan ei silloin auta jos ei tietoa löydy muualta kuin sinulta!
45-vuotiaana alkaa olla turhaa mennä koulun penkille opiskelemaan LÄMPÖTRASIENTISTA!
Yhdestäkään turbollisista autoista joita olen ostanut 3kpl uusia ei ole turbo tai moottori särkynyt omistukseni aikana vaikka niitä ei ole jälkikäytetty 1-2min. ajon jälkeen,kilometrejä n.450000 kyseisillä vehkeillä!
KYSYMYS:ONKO OMISTAMASSANI 4;SSÄ TURBOLLISESSA AUTOSSA JOKA ON OCTAVIA 1,4TSI PYSÄHDYKSEN JÄLKEEN ANNETTAVA MOOTTORIN KÄYDÄ TYHJÄKÄYNNILLÄ 2MIN. ENNEN SAMMUTUSTA?
TÄSTÄ EN LÖYDÄ MAININTAA MANUAALISTA!Hakusanalla "LÄMPÖTRASIENTTI" ei varmastikaa löydy mitään, kuten ei todennäköisesti myöskään "trasientti" sanalla. ;-)
Transientti-ilmiö sensijaan on ihan yleiskieltä ja termiä käytetään monissakin yhteyksissä. Vaikka siis et tuota "lämpötransienttia" ehkä sellaisenaan netistä löytäisikään, niin jonkinverran tekniikkaan perehtyneet varmasti jo termistä itsestäään ymmärtävät mistä ilmiöstä kyse.
Eli on todellakin turhaa mennä 45-vuotiaana koulunpenkille opiskelemaan termiä jonka voi helposti oppia sanakirjan avulla.
- kivaa lomaa
Jos ajaisit kaikki ajosi taksilla ja bussilla kun se olisi mahdollista tai sitten uudella/käytetyllä autolla?! Kummalla tapaa tulisi halvemmaksi? Kysyn tätä siksi koska sinulle tuo raha on noin tärkeä asia.
Kaikki mukava yleensä maksaa ja kehen niin mukavaan kannattaa satsata kuin itseensä, kerran sitä vaan eletään. Uudessa autossa on se paska puoli, että kaikki ensimmäiset naarmut, lommot ja nitinät harmittaa.
Käytetyssä voit taas miettiä kuinka tuo auto on korjattu ison kolarin jäljiltä tai kuinka sitä on edellinen omistaja rankaissut?
Kunhan näitä asioita mietit ja pohdit helteessä, niin kyllä pannu kuumenee ja teet varmaan ainoan ja oikean päätöksen.- Käytetyn ostaja
sinun pannu käy ilmeisen punaisella sillä harvoin kuulee nolla-arvoisia perusteluja. Veikkaisin että jokaista uutta autoa kohden ostetaan enemmän kuin yksi vanha. Ollaanko me kaikki vanhan ostajat siis idiootteja?
Ja tuo "kerran täällävain eletään" pitää toki paikkansa nykyisen tiedekäsityksen mukaan mutta hullu pistää kaiken rahansa autoon vaan jakaa sitä hyvää useampaan tarkoitukseen. Mietippä tätä! - loma jatkuu
Käytetyn ostaja kirjoitti:
sinun pannu käy ilmeisen punaisella sillä harvoin kuulee nolla-arvoisia perusteluja. Veikkaisin että jokaista uutta autoa kohden ostetaan enemmän kuin yksi vanha. Ollaanko me kaikki vanhan ostajat siis idiootteja?
Ja tuo "kerran täällävain eletään" pitää toki paikkansa nykyisen tiedekäsityksen mukaan mutta hullu pistää kaiken rahansa autoon vaan jakaa sitä hyvää useampaan tarkoitukseen. Mietippä tätä!Juurihan tuossa kerroin vain vaihtoehtoja perusteluja jokaiseen eri vaihtoehtoon, siis kulkea julkisella, ostaa uusi tai ostaa käytetty. Pointtina oli ehkä se, että älä liikaa mieti vaan tee mikä tuntuu sillä hetkellä parhaalta. Oikeaa vastaustahan tuohon alkukysymykseen ei ole.
- YetiYes
loma jatkuu kirjoitti:
Juurihan tuossa kerroin vain vaihtoehtoja perusteluja jokaiseen eri vaihtoehtoon, siis kulkea julkisella, ostaa uusi tai ostaa käytetty. Pointtina oli ehkä se, että älä liikaa mieti vaan tee mikä tuntuu sillä hetkellä parhaalta. Oikeaa vastaustahan tuohon alkukysymykseen ei ole.
TSI Yetin käyttöohjeessa aivan selkeästi ohjeistetaan käyttämään konetta tyhjäkäynnillä vähintään 2min raskaan ajon jälkeen, näin myös itse teen kuten vanhanajan oppien mukaan mennään oikein. Jonkun lyhkäsen ja rauhallisen kaupunkipyrähdyksen jälkeen annan koneen käydä sen pienen hetken jonka lompakon, puhelimen ym. mukaan ottaminen vie aikaa, eli olisiko 30s.
- 8888888889
YetiYes kirjoitti:
TSI Yetin käyttöohjeessa aivan selkeästi ohjeistetaan käyttämään konetta tyhjäkäynnillä vähintään 2min raskaan ajon jälkeen, näin myös itse teen kuten vanhanajan oppien mukaan mennään oikein. Jonkun lyhkäsen ja rauhallisen kaupunkipyrähdyksen jälkeen annan koneen käydä sen pienen hetken jonka lompakon, puhelimen ym. mukaan ottaminen vie aikaa, eli olisiko 30s.
Minulla on tuo TSI:n Yetin käsikirja ja siellä ei MISSÄÄN mainita tuollaista. Mitä sinä voitat tällaisella valehtelulla?
- YetiYes
8888888889 kirjoitti:
Minulla on tuo TSI:n Yetin käsikirja ja siellä ei MISSÄÄN mainita tuollaista. Mitä sinä voitat tällaisella valehtelulla?
Niin on minullakin kyseinen käsikirja ja kyllä sieltä moinen maininta löytyy, suomiversio on tällähetkellä tuolla Yetin hanskalootassa mutta voit tarkastaa saman asian myös englanninkielisestä versiosta...jos et osaa kieliä niin käytä vaikka kooklen kääntäjää ;)
https://mediaportal.skoda-auto.com/resource/documentation/manuals/en/Yeti/11-2009/manual/A-SUV_Yeti_OwnersManual.pdf ja sivu 112, löytyy suomiversiosta osiosta jossa neuvotaan moottorin käynnistäminen ja sammuttaminen ;) - Seuraajako
YetiYes kirjoitti:
Niin on minullakin kyseinen käsikirja ja kyllä sieltä moinen maininta löytyy, suomiversio on tällähetkellä tuolla Yetin hanskalootassa mutta voit tarkastaa saman asian myös englanninkielisestä versiosta...jos et osaa kieliä niin käytä vaikka kooklen kääntäjää ;)
https://mediaportal.skoda-auto.com/resource/documentation/manuals/en/Yeti/11-2009/manual/A-SUV_Yeti_OwnersManual.pdf ja sivu 112, löytyy suomiversiosta osiosta jossa neuvotaan moottorin käynnistäminen ja sammuttaminen ;)Yhteenvetona tästä maailmaa pelastavasta keskustelusta jäi käteen seuraavaa, osta uusi tai käytetty auto ja jos siinä on turbo niin sitä on ehkä syytä jäähdytellä ajon jälkeen tai sitten ei ole tarpeen.
- Kyzyn vaan
Seuraajako kirjoitti:
Yhteenvetona tästä maailmaa pelastavasta keskustelusta jäi käteen seuraavaa, osta uusi tai käytetty auto ja jos siinä on turbo niin sitä on ehkä syytä jäähdytellä ajon jälkeen tai sitten ei ole tarpeen.
Kun kerran käsikirjassakin neuvotaan jäähdyttelemään, niin miksi niin _ei_ sitten kannattaisi tehdä?
- 14+18=?
Itse olen ostanut sen mukaan auton mitä on tarjolla ollut ja jos käytetty on löytynyt sopivilla varusteilla ja riittävän paljon halvemmalla niin käytetyn olen ostanut - harvoin vain on löytynyt.
Uusiin olen joutunut useasti päätymään kun käytettyjä joko ei ole lainkaan myynnissä sitä mallia jota haluan tai sitten hinta on niin lähellä uutta ettei parin tonnin säästö ole sen arvoinen.
Kun säästö alkaa mennä yli 10000e niin alkaa se käytetty kiinnostaa - 2v vanhassa on ollut usein hinnassa jo 20000e ero uuteen - kun puhutaan siis kokoluokkaa suuremmista autoista eikä mistään micra/yaris kokoluokasta. Mutta silti varustelujen puutteet voi olla se mikä vie ostamaan kuitenkin uuden. - poksi kulkee
Aiemman autoni(Nissan ALmra) ostin käytettynä, joten ei ole mitään käytettyjä vastaan.
Käytettyä turbomoottorista autoa en tosin ihan helpolla osta. Ostin aivan uuden 1,4TSI farmari Octavian ja sain toki valita juuri haluamani varustelun, sekä sisustavärin/ulkovärin. - käytetty ok
Uuden subin hinnalla saa 2-3 vuotta vanhan loistoauton tyyliin bmw 500 tai Audi A6. Kummatkin hakkaa subin 100-0. Kaiken päälle saat kunnioutusta.
- 123987
Jos ostaa vanhan LOISOTAUTON niin saa KUNNIOUTUSTA.
- Loistava-autoilija
Niinin, mutta 3 vuotta vanhalla A6:lla tai 5 Bemulla on päästelty jo toista sataa tuhatta kilometriä Suomen pakkasissa ja suolatuilla teillä. Eli ovat aikaslailla käytettyjä pelejä.
Jos haluaan uuden auton, niin sitten.... - Uber alles ja
Loistava-autoilija kirjoitti:
Niinin, mutta 3 vuotta vanhalla A6:lla tai 5 Bemulla on päästelty jo toista sataa tuhatta kilometriä Suomen pakkasissa ja suolatuilla teillä. Eli ovat aikaslailla käytettyjä pelejä.
Jos haluaan uuden auton, niin sitten....Alle 50000 kilsan ajettuja A6:sia saa noin 30000 eurolla. On se kuitenkin hiukka eri ajaa isolla Audilla tai bemulla kuin Skodalla. Olen varma että jokaisella Superb kuskilla kirpaisee sydämestä, kun iso Audi tai Bemu menee ohi sujahtaen. Ajatuksena vain, ehkä mullakin joskus... Naapurien pilkka muuten loppuu kanssa. Ei kysellä enää, miksi päädyit itäblokkiin ja sen muotoiluun.
- puppua puppua
Uber alles ja kirjoitti:
Alle 50000 kilsan ajettuja A6:sia saa noin 30000 eurolla. On se kuitenkin hiukka eri ajaa isolla Audilla tai bemulla kuin Skodalla. Olen varma että jokaisella Superb kuskilla kirpaisee sydämestä, kun iso Audi tai Bemu menee ohi sujahtaen. Ajatuksena vain, ehkä mullakin joskus... Naapurien pilkka muuten loppuu kanssa. Ei kysellä enää, miksi päädyit itäblokkiin ja sen muotoiluun.
ihan vaan härsyilyksi kirjoitettu, mutta vastaan silti. Voin kertoa, ettei ole mitään eroa sillä, ajaako Superbilla vai "isolla" Audilla. Se kirpaisu taitaa olla sillä käytetyn Audin ostaneella mielummin kuin uudella Skodalla ajavalla. Tämä on tätä päivää, jotkut vaan nukkuu tynnyrissä prinsessa Ruususen unta.
- ei paluuta
puppua puppua kirjoitti:
ihan vaan härsyilyksi kirjoitettu, mutta vastaan silti. Voin kertoa, ettei ole mitään eroa sillä, ajaako Superbilla vai "isolla" Audilla. Se kirpaisu taitaa olla sillä käytetyn Audin ostaneella mielummin kuin uudella Skodalla ajavalla. Tämä on tätä päivää, jotkut vaan nukkuu tynnyrissä prinsessa Ruususen unta.
Vaihdoin työpaikkaa ja palkka nousu huimasti. Samalla Skoda vaihtui Audiin. Niin kävi minullekkin, joka "köyhänä" puhui Skodan puolesta, on se Audi AUTO.
- ¨¨¨
ei paluuta kirjoitti:
Vaihdoin työpaikkaa ja palkka nousu huimasti. Samalla Skoda vaihtui Audiin. Niin kävi minullekkin, joka "köyhänä" puhui Skodan puolesta, on se Audi AUTO.
on näitä juttuja. Miksi se palkanlisä muka piti heti siirtää autoon? Elintaso ei siis noussut ollenkaan koska auto syö kaikki ansiot. Pelkästään sen vuoksi piti maksaa ilmaa autosta että saa näyttää nousukasmaisuutensa naapureillensa? Se raha, mitä Audiin joutuu laittamaan Skodaan verrattuna, ei ole missään suhteessa sihen, mitä rahalle saa vastineeksi.
Köyhyys ja henkinen köyhyys, ne ovat kaksi eri asiaa. - A6 uus
Uber alles ja kirjoitti:
Alle 50000 kilsan ajettuja A6:sia saa noin 30000 eurolla. On se kuitenkin hiukka eri ajaa isolla Audilla tai bemulla kuin Skodalla. Olen varma että jokaisella Superb kuskilla kirpaisee sydämestä, kun iso Audi tai Bemu menee ohi sujahtaen. Ajatuksena vain, ehkä mullakin joskus... Naapurien pilkka muuten loppuu kanssa. Ei kysellä enää, miksi päädyit itäblokkiin ja sen muotoiluun.
Autotalli tarjoaa max. 30.000 egee ja 50tkm ajettuja autoja peräti kaksin kappalein. Toinen on Pörhölla Rovaniemellä 2006 pienellä bensalla ja Toinen RintaJoupilla 2004 ja tuhat kilometriä ajettu isokoneinen quatro.
Näilläkö mennään tukka takana naapureita kiusaamaan. Korkeintaan joku kortiton teini ihailee tuota 2004:sta "isolohkoa"
Ai niin mutta saksalaiselta toriltahan niitä vähän ajettuja saa edullisesti. - lähtee lujaa
A6 uus kirjoitti:
Autotalli tarjoaa max. 30.000 egee ja 50tkm ajettuja autoja peräti kaksin kappalein. Toinen on Pörhölla Rovaniemellä 2006 pienellä bensalla ja Toinen RintaJoupilla 2004 ja tuhat kilometriä ajettu isokoneinen quatro.
Näilläkö mennään tukka takana naapureita kiusaamaan. Korkeintaan joku kortiton teini ihailee tuota 2004:sta "isolohkoa"
Ai niin mutta saksalaiselta toriltahan niitä vähän ajettuja saa edullisesti.3 kirjainta, 3 syytä itäblokkia ihaileville Skodamiehille harrastaa kateutta.
- ^^^
lähtee lujaa kirjoitti:
3 kirjainta, 3 syytä itäblokkia ihaileville Skodamiehille harrastaa kateutta.
Skodamies ei tunne sellaista sanaa kuin kateus. Skodamiehellä kaikki on hyvin. Skodamiehellä on hyvä auto eikä mikään rassi, jonka maineen teinit ovat pilanneet.
- Romustasiko kateeell
lähtee lujaa kirjoitti:
3 kirjainta, 3 syytä itäblokkia ihaileville Skodamiehille harrastaa kateutta.
myös ITÄAUTO koska sitä valmistetaan Venäjällä?
- Helmut Schön
Romustasiko kateeell kirjoitti:
myös ITÄAUTO koska sitä valmistetaan Venäjällä?
Skoda muistuttaa meitä vielä DDR:stä.
- %¤%¤
Helmut Schön kirjoitti:
Skoda muistuttaa meitä vielä DDR:stä.
huono on historian ja maantiedon tuntemus pojulla. Tsekkoslovakia ja DDR (eli Itä-Saksa) ovat kaksi ihan eri asiaa. Selvitäpä kummasta Skoda on peräisin ja missä Trabanttia on tehty.
- valinta jokaisella
Uber alles ja kirjoitti:
Alle 50000 kilsan ajettuja A6:sia saa noin 30000 eurolla. On se kuitenkin hiukka eri ajaa isolla Audilla tai bemulla kuin Skodalla. Olen varma että jokaisella Superb kuskilla kirpaisee sydämestä, kun iso Audi tai Bemu menee ohi sujahtaen. Ajatuksena vain, ehkä mullakin joskus... Naapurien pilkka muuten loppuu kanssa. Ei kysellä enää, miksi päädyit itäblokkiin ja sen muotoiluun.
'Alle 50000 kilsan ajettuja A6:sia saa noin 30000 eurolla. On se kuitenkin hiukka eri ajaa isolla Audilla tai bemulla kuin Skodalla. Olen varma että jokaisella Superb kuskilla kirpaisee sydämestä, kun iso Audi tai Bemu menee ohi sujahtaen. Ajatuksena vain, ehkä mullakin joskus...'
Tuossa tekstissäsi ei ole mitään logiikkaa, koska kuten totesit niin kuka tahansa Superbin ostanut olisi halutessaan voinut valita samalla rahalla myös käytetyn A6:n tai 5-sarjan Bemarin. Syystä tai toisesta valinta on kuitenkin kohdistunut Superbiin, joten ei ole mitään syytä olla kateellinen ns. premium-merkeillä ajaville. Mitä tulee naapureiden kommentteihin, niin ei kai voi todeta kuin että jos jollain arvomaailma ja maailmankuva on 70-80 -luvulta, niin se hänelle sallittakoon mutta suotta siitä itse stressiä ottaa. - Seat_ibiza..
valinta jokaisella kirjoitti:
'Alle 50000 kilsan ajettuja A6:sia saa noin 30000 eurolla. On se kuitenkin hiukka eri ajaa isolla Audilla tai bemulla kuin Skodalla. Olen varma että jokaisella Superb kuskilla kirpaisee sydämestä, kun iso Audi tai Bemu menee ohi sujahtaen. Ajatuksena vain, ehkä mullakin joskus...'
Tuossa tekstissäsi ei ole mitään logiikkaa, koska kuten totesit niin kuka tahansa Superbin ostanut olisi halutessaan voinut valita samalla rahalla myös käytetyn A6:n tai 5-sarjan Bemarin. Syystä tai toisesta valinta on kuitenkin kohdistunut Superbiin, joten ei ole mitään syytä olla kateellinen ns. premium-merkeillä ajaville. Mitä tulee naapureiden kommentteihin, niin ei kai voi todeta kuin että jos jollain arvomaailma ja maailmankuva on 70-80 -luvulta, niin se hänelle sallittakoon mutta suotta siitä itse stressiä ottaa.auto ??
Ajatelkaapa sitä, että autoverorahat menevät valtion pohjattomaan kassaan. Siitä sitä riittää jaettavaksi tarpeeseen, vaikkapa vankeinhoitoon. Yksi vanki kustantaa n.50 000 eur / vuosi, kun häntäylläpidetään vankilassa. Olemme siis hyväntekijöitä, kun tälläiset Porvoon mielipuolisurmaajat pidetään poissa ja lukkojen takana.
pienempi ja vähempimerkityksinen asia se, että saa hetken tuntea uuden auton hurmaa.. - tylytulevaisuus
Seat_ibiza.. kirjoitti:
auto ??
Ajatelkaapa sitä, että autoverorahat menevät valtion pohjattomaan kassaan. Siitä sitä riittää jaettavaksi tarpeeseen, vaikkapa vankeinhoitoon. Yksi vanki kustantaa n.50 000 eur / vuosi, kun häntäylläpidetään vankilassa. Olemme siis hyväntekijöitä, kun tälläiset Porvoon mielipuolisurmaajat pidetään poissa ja lukkojen takana.
pienempi ja vähempimerkityksinen asia se, että saa hetken tuntea uuden auton hurmaa..olen samaa mieltä sinne pohjattomaan kassaan ei lisää rahaa. Tiet voidaan rahoittaa tullein ja puomein, katoo romut tien päältä. Terveydenhoidon saa kotia kun lyö nappulaa tiskiin, sopivalla summalla päivystästävät mukana koko ajan helikopterin kanssa. Koulutuksen kakaroille voi ostaa vaikka Jenkeistä, kyllä ne tänne rahalla tulee. Ja tätä rataa. Voi pojille tulevaisuus tuoda pieniä yllätyksiä, seuraava hallitus jo niitä rupee tarjoilemaan.
- Gluk gluk
tylytulevaisuus kirjoitti:
olen samaa mieltä sinne pohjattomaan kassaan ei lisää rahaa. Tiet voidaan rahoittaa tullein ja puomein, katoo romut tien päältä. Terveydenhoidon saa kotia kun lyö nappulaa tiskiin, sopivalla summalla päivystästävät mukana koko ajan helikopterin kanssa. Koulutuksen kakaroille voi ostaa vaikka Jenkeistä, kyllä ne tänne rahalla tulee. Ja tätä rataa. Voi pojille tulevaisuus tuoda pieniä yllätyksiä, seuraava hallitus jo niitä rupee tarjoilemaan.
Oli niin rajua vuodatusta että on pakko kommentoida.
Monelle auto on pakolinen kulkuväline, kun takakälviältä ei yleisillä kulkuneuvoilla pääse. Pakko ajaa sillä romulla.
Terveydenhoito kuuluu kaikille, oli nappulaa tai ei. Yksityiset lääkäriasemat ryöväävät jo nyt asiakkaitaan.
Koulutuksen pääsyä pitäisi helpottaa, ei ainakaan pääsymaksuilla. Liian moni nuori nykyisinkin pyörii nurkissa ja tekee pahojaan, kun ei ole päässyt haluamaansa koulutukseen.
Että tämmöstä, tästä voisi jatkaa jollain muulla foorumilla.
- $epe
Vain köyhän tarvitsee tällaisia pohtia! Mässiä kun on tarpeeksi niin ei tarvitse tyytyä käytettyyn missään!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 136979
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten305782Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48589- 75514