kaksosraskaus ja liikunta

Kukkamaaria77

Esikoistani odottaessani olen hyvässä kunnossa ja käin jumpissa ja kuntosalilla synnytykseen saakka. Nyt odotan kaksosia, ihan alussa olen. Osaatteko sanoa mitään, saako kaksosiakin odottaessa harrastaa liikuntaa myös loppuraskaudessa jos ei tule erityisiä ongelmia? Ei tällä kertaa varmaan jumppia, mutta jos edes jotain vähän kevyempää saisi.

6

2378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkamaaria77

      Eikö ketään...?
      Kammottaa kun joka paikasta löytää vain tekstejä, joissa korostetaan lepoa ja miten kotityötkin kannattaa jättää muille, sairaslomalle jäädään viikkoja/kuukausia ennen laskettua aikaa vaikka vointi olisi hyväkin eikä mitään ongelmiakaan olisi!
      Onko ketään joka olisi käynyt töissä äitiyslomaan asti tai harrastanut liikuntaa, edes kevyttä, koko raskauden ajan?

      • ++++!

        Minä odotan myös kaksosia ja olen liikkunut näin alkuvaiheessa (viikkoja n. 10) vähän rauhallisemmin kuin normaalisti. En ole mitään hyppivää liikuntaa harrastanut, oikeastaan ainoastaan salitreeniä ja kävelyä ja pyöräilyä. Minkälaista liikuntaa sinä harrastat? En itsekään tiedä loppuvaiheesta, miten silloin voi liikkua ja jaksaa ja minkä kokoinen vatsa on...Monennella viikolla itse olet?


    • Jos oma vointi on hyvä, ei mitään poikkeavaa (muuta kuin että tulossa on kaksoset ;) ) ole tarkastuksissa havaittu, mikään ei käsittääkseni estä harrastamasta liikuntaa myös loppuraskaudesta. Usein kuitenkin lääkäri määrää sairaslomaa / liikkumiskieltoa jo aiemmin, ja suosittelen kyllä ottamaan määräykset vakavasti, niin kurjaa kuin liikkumattomuus onkin. Viikko 26 ei ole kuitenkaan mikään pakollinen rajapyykki, jolloin on pakko jäädä sairaslomalle ja jolloin kaikki fyysinen aktiivisuus pitäisi lopettaa - edellyttäen tietysti että raskaudessa on kaikki hyvin.

      Tiedän kaksosäitejä jotka ovat harrastaneet aktiivista liikuntaa loppumetreille saakka ja päässeet hyville viikoille. :) Sitten on myös meitä joille liikkuminen on aiheuttanut supistuksia ja sitä myötä muutoksia kohdunkaulassa > pakkolepoa viikkotolkulla, jotta lapset saataisiin mahdollisimman hyville viikoille. Jos lääkäri määrää lepoa supistusten / muutosten vuoksi, kehotan todella ottamaan asian tosissaan, kun pelissä on niin paljon. Omat lapseni syntyivät keskosina, mutta kiitos pitkän vuodelevon, pojille saatiin muutamia äärimmäisen arvokkaita lisäviikkoja maailmaan valmistautumiseen.

      Yleensä kaikki menee kuitenkin onneksi hyvin ja liikkuakin voi! Paljon tsemppiä teille mahan kasvattamiseen ja myöhemmin arkeen vauvojen kanssa, ja toivottavasti voitte harrastaa ainakin jonkinlaista liikuntaa viimeisille viikoille saakka. :)

      • Kukkamaaria77

        Toivotaan, että kaikki menee hyvin:)
        Olen ihan ihan alussa, viikolla 8 joten ei tämä vielä pitkiin aikoihin vaikuttane harrastuksiini. Harrastan liikuntaa aika monipuolisesti, käyn jumpissa, punttisalilla, juoksen jne. Lähinnä olen toivonut, että jos loppuvaiheessa voisi vaikka kävellä, uida ja käydä salilla (nykyistä pienemmillä painoilla treenaten).
        Tuosta liikunta-asiasta kaksosraskauden aikana on tosi vähän tietoa missään.
        Olen myös ymmärtänyt että aika moni jää sairaslomalle vaikka kaikki olisi kunnossakin ja voisi hyvin? Sellaiseen ei kai sentään painosteta. Työni on istumatyötä lähinnä.


      • Kukkamaaria77 kirjoitti:

        Toivotaan, että kaikki menee hyvin:)
        Olen ihan ihan alussa, viikolla 8 joten ei tämä vielä pitkiin aikoihin vaikuttane harrastuksiini. Harrastan liikuntaa aika monipuolisesti, käyn jumpissa, punttisalilla, juoksen jne. Lähinnä olen toivonut, että jos loppuvaiheessa voisi vaikka kävellä, uida ja käydä salilla (nykyistä pienemmillä painoilla treenaten).
        Tuosta liikunta-asiasta kaksosraskauden aikana on tosi vähän tietoa missään.
        Olen myös ymmärtänyt että aika moni jää sairaslomalle vaikka kaikki olisi kunnossakin ja voisi hyvin? Sellaiseen ei kai sentään painosteta. Työni on istumatyötä lähinnä.

        Juu, moni jää sairaslomalle juurikin tuossa raskausviikon 26 tienoilla. Silloin saikkua ilmeisesti yleensä tarjotaan, vaikka kaikki olisikin hyvin. Itse en ihan vielä tuolloin kokenut saikkua tarvitsevani, ja kun muutoksia ei vielä silloin ollut ja olin muutenkin hyvävointinen, jatkoin vielä jonkin aikaa töissä, ja tämä oli lääkärinkin mukaan o.k. Pakko sairaslomaa ei ole ottaa.

        Kaverini jäi saikulle muistaakseni viikolla 27 supistelujen vuoksi, mutta pystyi silti liikkumaan, käymään kävelyllä kroppaansa kuunnellen jne. Hänen lapsensa syntyivät täysiaikaisina. :) Sairasloma ei välttämättä tarkoita liikkumisen kieltämistä. Töissä ei vaan välttämättä pääsee lepäämään / makuuasentoon aina kuin siltä tuntuu, ja nuo lepotauot voivat olla tarpeen raskauden edistyessä, vaikka työ olisi istumatyötä.


      • Kukkamaaria77
        katarzyna kirjoitti:

        Juu, moni jää sairaslomalle juurikin tuossa raskausviikon 26 tienoilla. Silloin saikkua ilmeisesti yleensä tarjotaan, vaikka kaikki olisikin hyvin. Itse en ihan vielä tuolloin kokenut saikkua tarvitsevani, ja kun muutoksia ei vielä silloin ollut ja olin muutenkin hyvävointinen, jatkoin vielä jonkin aikaa töissä, ja tämä oli lääkärinkin mukaan o.k. Pakko sairaslomaa ei ole ottaa.

        Kaverini jäi saikulle muistaakseni viikolla 27 supistelujen vuoksi, mutta pystyi silti liikkumaan, käymään kävelyllä kroppaansa kuunnellen jne. Hänen lapsensa syntyivät täysiaikaisina. :) Sairasloma ei välttämättä tarkoita liikkumisen kieltämistä. Töissä ei vaan välttämättä pääsee lepäämään / makuuasentoon aina kuin siltä tuntuu, ja nuo lepotauot voivat olla tarpeen raskauden edistyessä, vaikka työ olisi istumatyötä.

        Tämähän kuulostaa hyvältä. Olen vähän kauhistellut, että jos aletaan painostaa ilman kunnon syytä saikulle monta viikkoa ennen odotettua (kop kop, toivottavasti pääsen niin pitkälle) h-hetkeä, niin ei tietenkään ole kiv joutua napit vastatusten synnytyssairaalan kanssa. Varsinkin kun aion mitä kohteliaimmin toivoa sektiota, koska esikoisen syntymä komplisoitui ja hän syntyi hätäsektiolla, kuolema oli sekuntien päässä. Nyt en pysty edes ajattelemaan synnyttäväni kaksosia alateitse...

        Toki asiaan vaikuttaa se, että olen yrittäjä, ja sairasloma olisi taloudellinen katastrofi. Mutta toki jään, jos tulee ongelmia ja siihen on aihetta. Otetaan sitten vaikka lainaa.

        En todellakaan siis ajattele hyppiväni ja juoksevani kaksosten kanssa loppumetreillä mutta jos ei ihan liikkumattomana tarvcitsisi olla. Ilman muuta silti jään vaikka vuodelepoon, jos tilanne niin vaatii.

        Kiitos teille toivoa herättävistä vastauksista.

        Toivon hyvin sujuvaa odotusta meille kaikille tuplaodottajille, ja tietysti myös yksösiä vartovillekin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1079
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe