Korostuneen kyfoosin suoristusleikkaus??

mutkaselkä

Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta ylikorostuneen kyfoosin suoristusleikkauksesta/leikkaushoidosta? Tai onko kyseinen leikkaushoito yleensäkään mahdollinen?

6

5133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voin syöjä
      • mutkaselkä

On myös notkoa. Eli selkäranka on sivulta katsoen s-kirjaimen muotoinen. Mutkaisuuden aiheuttaa selkärangassa olevat nuoruudessa kasvuhäiriöstä tulleet kiilamaiset nikamat. Korjausleikkaus olisi sekä esteettisistä syistä että kiputilojen takia ajankohtainen.

• lleea10

Viime huhtikuussa kirjoitin: Teini-ikäisellä lapsellani todettiin Scheuermannin tauti. Koska kyfoosi oli jo yli 80 astetta, päädyttiin selkäleikkaukseen. Parhaillaan on toipumisaika käynnissä. Haluaisin kuulla kokemuksia henkilöiltä, joille on tehty selän korjausleikkaus. Miten toipuminen meni ja miten pitkään kesti ennen kuin elämä normalisoitui? Vaikuttaako selkäleikkaus elämään toipumisajan jälkeen ?
      Sain yhden kommentin:
      Siis en ymmärrä, mitä tässä taudissa voitaisiin leikata? Koko selkärankako?. Jokin pieni korjausko pahimpaan kohtaan? Aika outo juttu. Tätä tautia ei voi leikata pois, jollei leikkaa pois koko ihmistä.
      Ja vastasin:Niin, hänellä todettiin useiden selkärangan nikamien kasvaneen kiilamaisesti, terveellä ne ovat "tiiliskivimäiset". Muistaakseni terveen selkärangan kyfoosi on 35 -40 astetta, joten hänen
      poikkeavuutensa näkyi selvästi jo ulospäin. Leikkauksessa koko selkä avattiin ja ortopedi kertoi "rakentaneensa" selkärangan uudelleen oikeaan muotoon. Arvioitu olo leikkaussalissa oli 8 tuntia, mutta leikkaus sujui hyvin ja kesto oli 6 tuntia. Lopputulos oli mahtava, selkä on nyt suora ja pituutta tuli
      3,5 cm lisää.
      ..... Toipumisaika jatkuu yhä, kontrollikäynti leikkauksen jälkeen on vasta puolen vuoden kuluttua eli meillä siis elokuussa. Toivottavasti joku, jolle on leikkauksesta enemmän aikaa, kertoisi kokemuksistaan elämästä leikkauksen jälkeen.

• apua1

Minulla todettiin kyseinen tauti vähän aika sitten ja leikkaus lähestyy (kyfoosi myös yli 80 astetta). Haluaisin vain tietää mitkä ovat leikkauksen riskit?

• Anonyymi

Olen 29 vuotias ja mulla on vakava kyfoosi. Meinattiin jo leikata pienenä mun selkä mutta mulla oli halvaantumisen riski jos se epäonnistuu. Miettiny tätä nyt viime vuosina että olisiko korjausleikkaukset parantunu vuosien varrella jos se onnistuis

• Anonyymi

Minulla myös scheuermannin tauti eli voimakas kyfoosi, kyttyräselkäisyys. Todettiin muistaakseni 13-14-vuotiaana koululääkärintarkastuksessa. Tuohon aikaan ei mitään jatkotoimia tehty, 70-80-luvun vaihteessa. Nyt ikää yli 50 v ja selän kumaruus/mutka on lisääntynyt nuoruuteen verrattuna. Alaselkä kipeytyy helposti ja välilevyongelman takia jalkoja välillä puuduttaa. Koska selkärangan köyryys on saanut myös kaularangan etukenoon, on esim. kävellessä vaikea katsoa sujuvasti sivulle kun pääkin on etukenossa. Kyllä rangan oikaisuleikkaus olisi todella kiva, mutta eivät taida helpolla leikata ja riskit lie isot. Mutta ei kyfoosikaan kiva ole, ja esteettisesti häiritsee vaikkapa kesävaatteissa kulkiessa (käyryys näkyy esim t-paikassa ollessa selvästi). Lisäksi kyfoosi sai kasvuiässä aikaan ns. linnunhäkki-rintakehän eli rintakehä työntyy myös korostuneesti eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6799
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3926
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      110
      1858
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      59
      1848
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      191
      1438
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      81
      1431
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1081
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      974
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      969
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      223
      936
    Aihe