Korostuneen kyfoosin suoristusleikkaus??

mutkaselkä

Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta ylikorostuneen kyfoosin suoristusleikkauksesta/leikkaushoidosta? Tai onko kyseinen leikkaushoito yleensäkään mahdollinen?

6

5353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voin syöjä
      • mutkaselkä

On myös notkoa. Eli selkäranka on sivulta katsoen s-kirjaimen muotoinen. Mutkaisuuden aiheuttaa selkärangassa olevat nuoruudessa kasvuhäiriöstä tulleet kiilamaiset nikamat. Korjausleikkaus olisi sekä esteettisistä syistä että kiputilojen takia ajankohtainen.

• lleea10

Viime huhtikuussa kirjoitin: Teini-ikäisellä lapsellani todettiin Scheuermannin tauti. Koska kyfoosi oli jo yli 80 astetta, päädyttiin selkäleikkaukseen. Parhaillaan on toipumisaika käynnissä. Haluaisin kuulla kokemuksia henkilöiltä, joille on tehty selän korjausleikkaus. Miten toipuminen meni ja miten pitkään kesti ennen kuin elämä normalisoitui? Vaikuttaako selkäleikkaus elämään toipumisajan jälkeen ?
      Sain yhden kommentin:
      Siis en ymmärrä, mitä tässä taudissa voitaisiin leikata? Koko selkärankako?. Jokin pieni korjausko pahimpaan kohtaan? Aika outo juttu. Tätä tautia ei voi leikata pois, jollei leikkaa pois koko ihmistä.
      Ja vastasin:Niin, hänellä todettiin useiden selkärangan nikamien kasvaneen kiilamaisesti, terveellä ne ovat "tiiliskivimäiset". Muistaakseni terveen selkärangan kyfoosi on 35 -40 astetta, joten hänen
      poikkeavuutensa näkyi selvästi jo ulospäin. Leikkauksessa koko selkä avattiin ja ortopedi kertoi "rakentaneensa" selkärangan uudelleen oikeaan muotoon. Arvioitu olo leikkaussalissa oli 8 tuntia, mutta leikkaus sujui hyvin ja kesto oli 6 tuntia. Lopputulos oli mahtava, selkä on nyt suora ja pituutta tuli
      3,5 cm lisää.
      ..... Toipumisaika jatkuu yhä, kontrollikäynti leikkauksen jälkeen on vasta puolen vuoden kuluttua eli meillä siis elokuussa. Toivottavasti joku, jolle on leikkauksesta enemmän aikaa, kertoisi kokemuksistaan elämästä leikkauksen jälkeen.

• apua1

Minulla todettiin kyseinen tauti vähän aika sitten ja leikkaus lähestyy (kyfoosi myös yli 80 astetta). Haluaisin vain tietää mitkä ovat leikkauksen riskit?

• Anonyymi

Olen 29 vuotias ja mulla on vakava kyfoosi. Meinattiin jo leikata pienenä mun selkä mutta mulla oli halvaantumisen riski jos se epäonnistuu. Miettiny tätä nyt viime vuosina että olisiko korjausleikkaukset parantunu vuosien varrella jos se onnistuis

• Anonyymi

Minulla myös scheuermannin tauti eli voimakas kyfoosi, kyttyräselkäisyys. Todettiin muistaakseni 13-14-vuotiaana koululääkärintarkastuksessa. Tuohon aikaan ei mitään jatkotoimia tehty, 70-80-luvun vaihteessa. Nyt ikää yli 50 v ja selän kumaruus/mutka on lisääntynyt nuoruuteen verrattuna. Alaselkä kipeytyy helposti ja välilevyongelman takia jalkoja välillä puuduttaa. Koska selkärangan köyryys on saanut myös kaularangan etukenoon, on esim. kävellessä vaikea katsoa sujuvasti sivulle kun pääkin on etukenossa. Kyllä rangan oikaisuleikkaus olisi todella kiva, mutta eivät taida helpolla leikata ja riskit lie isot. Mutta ei kyfoosikaan kiva ole, ja esteettisesti häiritsee vaikkapa kesävaatteissa kulkiessa (käyryys näkyy esim t-paikassa ollessa selvästi). Lisäksi kyfoosi sai kasvuiässä aikaan ns. linnunhäkki-rintakehän eli rintakehä työntyy myös korostuneesti eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe