Yamahan perämoottorin polttoaineletkun liittimen kumiset tiivisteet hajoavat muutamassa vuodessa. Onko tämä tyyppivika? Onko jotain muuta tehtävissä kuin vaihtaa liittimet 2 - 4 vuoden välein?
Miksi polttoaineletkun liitin ei kestä
24
9983
Vastaukset
- heh62
, mutta älä osta uusia liittimiä Motonetista tai Biltemasta.
- liittelijä
Vaihda koko liitinhöskä erilaiseen. Siis moottoriin ja letkuun uusi liitin. Homma ei tietenkään käy ihan heittämällä. Esim. sellainen pyöreä liitin jollainen oli aikoinaan Terhi-perämoottoreissa on erinomainen ja vahva. Terhikissäkin se oli ainoa kunnolla toimiva osa.
- liitintin
Onko jokin erityinen syy niitä liittimiä jatkuvasti räplätä? Itse kosken liittimiin kaksi kertaa vuodessa - keväällä kun vien tankin veneeseen ja syksyllä kun vien veneen talviteloille. Nyt on kahdeksas vuosi menossa samoilla liittimillä.
- Mökkiveneilijä
Minulla on kaksi polttoaineletkua. Niistä toista on käytetty ja toista ei, se oli varalla. Tiivisteet hajoavat molemmista, siis räpläsi tai ei. Perämoottorikorjaamo sanoo että hajoaminen johtuu nykyisestä bensasta. Tiedä siitäkään. Olisiko kenelläkään varmaa tietoa miksi tiivisteet hajoavat?
- skit....
Mökkiveneilijä kirjoitti:
Minulla on kaksi polttoaineletkua. Niistä toista on käytetty ja toista ei, se oli varalla. Tiivisteet hajoavat molemmista, siis räpläsi tai ei. Perämoottorikorjaamo sanoo että hajoaminen johtuu nykyisestä bensasta. Tiedä siitäkään. Olisiko kenelläkään varmaa tietoa miksi tiivisteet hajoavat?
Kuten purkaamo sinulle kertoi , mutta kun et mitään usko .
Eli jatka ketjua ja kysele lisää - seppoo
skit.... kirjoitti:
Kuten purkaamo sinulle kertoi , mutta kun et mitään usko .
Eli jatka ketjua ja kysele lisääpurkaamosta kukaa oo sanonu mitää!
- Joakim_
Mökkiveneilijä kirjoitti:
Minulla on kaksi polttoaineletkua. Niistä toista on käytetty ja toista ei, se oli varalla. Tiivisteet hajoavat molemmista, siis räpläsi tai ei. Perämoottorikorjaamo sanoo että hajoaminen johtuu nykyisestä bensasta. Tiedä siitäkään. Olisiko kenelläkään varmaa tietoa miksi tiivisteet hajoavat?
Ei ole kokemusta uudemmista, mutta vm -90 Yamahassa on alkuperäinen polttoaineletku ja tankki otetaan pois jokaisen ajokerran jälkeen. Muita tankkeja ja letkuja on ainakin 80-luvun alusta, kaikki ehjiä ja alkuperäisiä.
Miten tiiviste hajoaa? - ddfflfl
Joakim_ kirjoitti:
Ei ole kokemusta uudemmista, mutta vm -90 Yamahassa on alkuperäinen polttoaineletku ja tankki otetaan pois jokaisen ajokerran jälkeen. Muita tankkeja ja letkuja on ainakin 80-luvun alusta, kaikki ehjiä ja alkuperäisiä.
Miten tiiviste hajoaa?90 Honda paatissa ja todellakin yks pumppuletku suodattimelta koneella menee per ajokausi. Nyt ajellaan vielä viime kajuden letkulla mutta sekin tiputtelee jo käsipalluran kohdalta bensaa lävitse. Nykyisen ostin veneliikkeestä, ei kestä. Turun molemmista biltemoista kaikki universal-bensaletkut loppu, joten kulutustavaraa todellakin.
- Mökkiveneilijä
Joakim_ kirjoitti:
Ei ole kokemusta uudemmista, mutta vm -90 Yamahassa on alkuperäinen polttoaineletku ja tankki otetaan pois jokaisen ajokerran jälkeen. Muita tankkeja ja letkuja on ainakin 80-luvun alusta, kaikki ehjiä ja alkuperäisiä.
Miten tiiviste hajoaa?Aloittaja: liittimessä on tiiviste joka näyttää O-renkaalta. Se saa halkeamia jotka melkein katkaisevat tiivisteen. Niistä halkeamista vuotaa ilmaa letkuun, onhan letku bensapumpun imupuolella. Muut bensaletkun osat ovat hyväkuntoisen näköisiä. En ole hajoittanut päätä niin että tietäisin onko kyseessä O-rengas.
Sen O-renkaan edessä on eräänlainen kalvon näköinen tiiviste tms. Sen tehtävänä voisi olla pyyhkiä roskat ja vesitipat pois kiinni laitettaessa. Niin ainakin päättelen. - deeyyii
Mökkiveneilijä kirjoitti:
Aloittaja: liittimessä on tiiviste joka näyttää O-renkaalta. Se saa halkeamia jotka melkein katkaisevat tiivisteen. Niistä halkeamista vuotaa ilmaa letkuun, onhan letku bensapumpun imupuolella. Muut bensaletkun osat ovat hyväkuntoisen näköisiä. En ole hajoittanut päätä niin että tietäisin onko kyseessä O-rengas.
Sen O-renkaan edessä on eräänlainen kalvon näköinen tiiviste tms. Sen tehtävänä voisi olla pyyhkiä roskat ja vesitipat pois kiinni laitettaessa. Niin ainakin päättelen.Omassa koneessa toi tiiviste meni vaihtoon ekan kerran viiden vuoden jälkeen, tosin rikki tuo on ollut jo varmaan kauemmin. Vika tuli vastaan tosiaan vasta kun liittimestä kuului jo tyhjäkäynnillä vinkunaa padan imiessä ilmaa halkeamasta sisään..
Kannattaa tsekkaa tosiaan aiankin kerran vuodessa että on kunnossa.
(Mutua:) Yksi mikä tota saattaisi kuluttaa on ajaminen tankin huohtinruvi kiinni, jolloin kone tiiviste joutuu kovemmalle fyysislle rasitukselle kuin normi polttoaineen imupaineella. - NYKYkumit
Mökkiveneilijä kirjoitti:
Aloittaja: liittimessä on tiiviste joka näyttää O-renkaalta. Se saa halkeamia jotka melkein katkaisevat tiivisteen. Niistä halkeamista vuotaa ilmaa letkuun, onhan letku bensapumpun imupuolella. Muut bensaletkun osat ovat hyväkuntoisen näköisiä. En ole hajoittanut päätä niin että tietäisin onko kyseessä O-rengas.
Sen O-renkaan edessä on eräänlainen kalvon näköinen tiiviste tms. Sen tehtävänä voisi olla pyyhkiä roskat ja vesitipat pois kiinni laitettaessa. Niin ainakin päättelen.On jatkuvasti huonontuneet, kohta kuulemma auton renkaatkin valmistetaan jostain viljasta tai kortteesta.
Voitele ne bensaliittimet vaikka vesivaseliniilla, niin voi vähä auttaa.-Myös ilmavuotoihin-luulisin.
- koettu juttu
menee, näitä liittimiä hajoaa ja se johtuu nykyajan bensasta, lisäaineet haurastuttavat pakeliittiliittimen. Varaosaliittimet voivat hajota ihan hetkessäkin. Homma hoituu lisäämällä ylimääräinen O-rengas liittimen alle ja se pitää.
- Kalamies-73
Itsellä on 20- heppanen 3 vuotta vanha uutena ostettu yamahan moottoripaketti letkuineen ja hallintalaitteineen. Liittimiä ei ole erikseen räplätty, muuta kuin keväisin ja syksyisin huoltojen yhteydessä.
Käynnistysongelmat jä käyntihäiriöt alkoivat kuitenkin tänä vuonna ja asiaa tarkemmin tutkittuamme
vika löytyy aivan uudennäköisestä bensaletkusta, joka ei pidä painetta joten vuotaa tiivisteistä tai liitoksista. Kokeilimme toista letkua varmuudeksi "diaknoosistamme" ja pelasi kuin junan vessa...
Ongelmaa on siis Yamahan alkuperäisissä bensaletkuissa, joten sieltä varmaan löytyy seasta minunkin omistamia "sunnuntaikappaleita" joukosta. Itse Yamahan moottoriin olen tyytyväinen. Itsekin olen kuullut tiiistemuoveista, jotka eivät kestä nykyistä bensaa ja ongelmat kuulemma pahenevat, kun se uusi E10 tulee markkinoille ensi vuonna, kun kaiken merkkiset moottoritkaan (uudetkaan) eivät kestä sitä...- TimoEv
Bensiinissä on nykyään etanolia. Sitä eivät kaikki kumilaadut kestä. Tämä on ihan tuttu asia sairaalapuolella, koska siellä käytetään paljon etanolipitoisia desinfiointiaineita.
Ensi vuonna on sitten sitä viinaa vielä enemmän, josta IHAN VARMASTI aiheutuu ongelmia. Jotkin metalliseokset - en tiedä mitkä - eivät sitä kestä, vaan syöpyminen on varmaa.
Nyt sitten Etolaan tai Hiflexiin etsimään uutta liitintä & letkua. - vanhassavaraparempa
TimoEv kirjoitti:
Bensiinissä on nykyään etanolia. Sitä eivät kaikki kumilaadut kestä. Tämä on ihan tuttu asia sairaalapuolella, koska siellä käytetään paljon etanolipitoisia desinfiointiaineita.
Ensi vuonna on sitten sitä viinaa vielä enemmän, josta IHAN VARMASTI aiheutuu ongelmia. Jotkin metalliseokset - en tiedä mitkä - eivät sitä kestä, vaan syöpyminen on varmaa.
Nyt sitten Etolaan tai Hiflexiin etsimään uutta liitintä & letkua.kannattaa tyhjentää bensasta talven ajaksi...tippa silikonia tiivisteisiin...tosin nykyään taitaa kumit olla heikkoja sillä ei vesipumpun siipipyörätkään enää kestä niinkuin ennen
- julma7
kyllähän vanhatkin perämoottorit kestävät E10 bensaa jos ei muut niin ainaskii evinrudet ja jonssonit jotka ovat samoja moottoreita!
- liitin on huono
kuulema myös kumia. Vaikka koneet ovat keskimäärin ok, niin yamahan liitin on aivan hanurista, on monen moista merkkiä ollut mutta tuo on ehkä surkein viritys kaikista. Tohatsun liiten on simppeli ja selkeä, taitaa suzukilla oll samatyyppinen. Täytynee vaihtaa.
- sitaseon
Liityn joukkoon, eli liittimen tiiviste kaput.
- YanYan
Tänään ilmeni sama ongelma täälläkin.
Kone on Yamaha 30DEO vm.1990
Tarjolla on näköjään kahta liitintyyppiä, 8 mm ja 10mm letkuille.
Onko tietoa kuppaa tyyppiä ko. koneen yhteydessä on käytetty?- 2Brute
8mm
- OnkoSyy
Nykyinen bensa?
- Yammu-setä
Yamaha kieltää käyttämästä 95E10-bensaa, mutta kyllä 98E5:ssäkin se 5% alkoholia on. Pienkonebensa taas on turhan kallista. Pitäisiköhän tuoda Virosta alkoholitonta bensaa? Ei vaan oikein onnistu kun saa olla vain yksi 10 litran kanisteri mukana.
- allilehti
Minä olen käyttänyt Virosta tuotua alkoholitonta olutta ja hyvin toimii
- AlkoholinKestävä
Kun liittimen tökkää tankkiin kiinni, jää siihen kuitenkin reilu millin rako. Tiivisteellä ei mitään virkaa. Tarvikeletkusta kumitiiviste puuttuu ja silti tuntuu toimivan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897229- 353831
- 453430
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402562- 2082386
- 412352
- 1232246
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292149Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241878- 401819