löytyykö korvaavia maaleja ns. kalliille venemaaleille(es. Hempel). Tarkoitus olisi maalata 20v vanha lasikuituvene uudestaan, pinta-alaa n. 20 neliötä.
onko mitän järkeä yrittää "säästää" maalissa? kertokaa vinkkejä tai mistä mahdollisesti saisi edullisemmin noita oikeita venemaaleja.
LASIKUITUVENEEN MAALAUS
9
4592
Vastaukset
- Timop
Vesirajan yläpuolella voit käyttää PU-automaaleja tai vaikkapa tuossa edellisessä viestissä kaupattua Teknodur 190 polyuretaanimaalia.
Luultavasti ainakin yhtä kestäviä kuin viralliset kuluttajavenemaalit. Levitettävyydessä saattaa olla eroja. "Kuluttajamaalien" tuotekehittelyssä on yritetty myös siveltimellä ja tyynyllä levittämistä pitää mielessä.
Teknoksen maaleja saanee RTV:stä, ainakin näin olen kuullut, ja automaaleja autokaupasta...
Älä kuitenkaan maalaa noita PU-maaleja vesirajan alapuolelle (Ei hemppeliäkään). Sinne maalataan epoksi(primeriä)...- Lauri
Näin mä tein 24 vuotta vanhalle lasikuitu veneelle:
-hionta epäkeskokoneella 120/180 nauhalla, pinnat puhtaaksi/kevyt karhennus
-teippaus huolellisesti
Sitten tuota Teknodur 190 (kiiltävä) pintaa, levitys hienolla vaahtomuovitelalla. Vaahtomuovi tela kestää noita liuotin aineita jonkin verran, mutta ei paljoa yli tuntia. Kun alkaa murenemaan niin vaihto heti uuteen. Ei kannata kokeilla Mohair telaa, pensseliä tai maalaustyynyä. Noi on kokeiltu eikä voita vaahtomuovitelaa.
Kannattaa ohentaa noin 5-10% oikealla ohenteella. Maalaus kahteen kertaan. Kummallakin kerralla ohennus. Telaus tosi ohuelti. Saa painaa ihan kuunnolla, mutta rauhallisin liikkein että ei synny ilma kuplia. Kannattaa telata kohtuu pieni alue kerralla kuntoon ja sitten heti seuraava vieressä oleva jne. niin ei jää rajoja.
Vaikka itse sanoinkin niin helvatun hyvä tuli. Melkein kuin ruiskulla tehty, jos nyt ei 30 sentin päästä tule katsomalla katsomaan. Tulos ainakin 100 kertaa parempi kuin lähtötilanne.
Maali maksaa noin 100 euroa/3l -> riittoisuus 12m2/litra. Väreissä saa kaikki mahdolliset ja myyjä RTV. - Ahti
Lauri kirjoitti:
Näin mä tein 24 vuotta vanhalle lasikuitu veneelle:
-hionta epäkeskokoneella 120/180 nauhalla, pinnat puhtaaksi/kevyt karhennus
-teippaus huolellisesti
Sitten tuota Teknodur 190 (kiiltävä) pintaa, levitys hienolla vaahtomuovitelalla. Vaahtomuovi tela kestää noita liuotin aineita jonkin verran, mutta ei paljoa yli tuntia. Kun alkaa murenemaan niin vaihto heti uuteen. Ei kannata kokeilla Mohair telaa, pensseliä tai maalaustyynyä. Noi on kokeiltu eikä voita vaahtomuovitelaa.
Kannattaa ohentaa noin 5-10% oikealla ohenteella. Maalaus kahteen kertaan. Kummallakin kerralla ohennus. Telaus tosi ohuelti. Saa painaa ihan kuunnolla, mutta rauhallisin liikkein että ei synny ilma kuplia. Kannattaa telata kohtuu pieni alue kerralla kuntoon ja sitten heti seuraava vieressä oleva jne. niin ei jää rajoja.
Vaikka itse sanoinkin niin helvatun hyvä tuli. Melkein kuin ruiskulla tehty, jos nyt ei 30 sentin päästä tule katsomalla katsomaan. Tulos ainakin 100 kertaa parempi kuin lähtötilanne.
Maali maksaa noin 100 euroa/3l -> riittoisuus 12m2/litra. Väreissä saa kaikki mahdolliset ja myyjä RTV.Vaahtomuovi teloissa ei kannata säästää.
Niissä on paljon laatueroja. Ostin ensi halvalla ison pussin ja sen jälkeen kävin hakemassa hyvät kalliimmalla hinnalla.
Halvat murenee epoxin vaikutuksesta välittömästi. - jeesjees
Ahti kirjoitti:
Vaahtomuovi teloissa ei kannata säästää.
Niissä on paljon laatueroja. Ostin ensi halvalla ison pussin ja sen jälkeen kävin hakemassa hyvät kalliimmalla hinnalla.
Halvat murenee epoxin vaikutuksesta välittömästi.Tiedän ihan pirun hyvän maalin, joka sopii niin lasikuituveneen, kuin myös teräsveneen pintaan.
Kyseessä on vanha tunnettu teollisuusmaali. Ihan älyttömän paljon halvempi kuin esim. lasikuituveneen ns. gelcoat. On kuitenkin vastaava, ellei parempi, paitsi kiilto puuttuu.
En kuitenkaan kerro sitä teille.
Ottakaa itse selvää asioista.
Ei liian paljon liian helpolla.
Tieto on valtaa! - ottamatta?
jeesjees kirjoitti:
Tiedän ihan pirun hyvän maalin, joka sopii niin lasikuituveneen, kuin myös teräsveneen pintaan.
Kyseessä on vanha tunnettu teollisuusmaali. Ihan älyttömän paljon halvempi kuin esim. lasikuituveneen ns. gelcoat. On kuitenkin vastaava, ellei parempi, paitsi kiilto puuttuu.
Tieto on valtaa!...
- Pete
jeesjees kirjoitti:
Tiedän ihan pirun hyvän maalin, joka sopii niin lasikuituveneen, kuin myös teräsveneen pintaan.
Tieto on valtaa!urpot niinkuin SINÄ, vois hakeutua hoitoon.
Kun sua on potkittu päähän koko pienen ikäsi,niin
kai taudinkuvaan kuuluu, että tollasta akkamaista
kitinää täytyy nimenomaan kasvottomana esittää.
Lienee ainoa asia mihin kunnolla pystyt. - aku
jeesjees kirjoitti:
Tieto on valtaa!Mulle kerran työkaveri heitti vastaavan kommentin kun kysyin viatonta työasiaa.
Lienee ensioire jostain vakavammasta, koska ko. äijä joutui melko pian lähtemään sekoamisen takia.
- Jeppe
toplac on "itsesiliävä" maali, jonka voi levittää myös siveltimellä.
itse maalasin pari vuotta sitten veneen toplacilla. ensin pohjatyöt (hionta ja pesu) sen jälkeen maalia telalla pintaan ja toinen kaveri (tai toinen käsi) perässä LAADUKKAALLA tasoittajalla (tasoittamiseen tarkoitettu hieno sivellin). tasoittaja tasoittaa telasta jääneet pienoiset ilmakuplat. kappaskummaa, parin maalikerroksen jälkeen sinulla on KIILTÄVÄ pinta kyljessä.
itse yllätyin positiivisesti homman helppoudesta.- Yrtzi
minkä hintainen tää toplac on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859