Honda bf 2.3hv 4T

MT

Mikä tarkoitus on hondan pakoputken alku käyrässä oleva levennys ja siinä reikiä?
Niistä reiistä tulee pieneen moottoriin liian kova ääni.
Onko reiistä tulevalla pakokaasulla tarkoitus lämmittää moottoria vai mitä?

11

4669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykä2

      Levennyksessä, äänenvaimentimessa, olevan reiän tarkoitus on helpottaa koneen käynnistystä sekä tyhjäkäyntiä. Koneen pakoputki menee veden alle ja aiheuttaa pakoputkeen vastapaineen. Koska koneessa ei ole vesijäähdytystä eikä myöskään vapaapoistoaukkoa pakoputken vedenpäällisessä osassa, on pakokaasuille järjestetty helpompi poistumistie sinne kotelon alle.
      Olet aivan oikeassa siinä, että reikä nostaa koneen melutasoa. Vaihtoehtona olisi ollut tehdä vastaava aukko alemmaksi, suoraan ulos, mutta se aiheuttaisi vähintään yhtä suuren melun lisäyksen ja lisäksi aukko olisi joissakin tapauksissa kuitenkin veden alla käynnistettäessä konetta. Näitä ilmajäähdytyksen ja ympäri kääntyvien koneiden suunnitteluongelmia!

      • MT

        Heippa. Eikö asian voisi korjata isontamalla potkurin yläpuolella olevaa pakoaukkoa?
        Siellä perässä on meinaan paljon pienempi reikä kuin mitä pakoputki on? n. 1cm2 kolo.
        Ja riki varressa on joku reikä 5mm mistä näkyy pakoputki, eikös sekin voisi ajaa asiaa? Vai mikä se reikä on?

        Nyt samainen kone otti itseensä ja ei anna enää kipinää vaikka on uusi tulppa. Mikähän voi olla vikan?
        Menikö korjatessa tulpanjohto poikki vai hajosko puola?


      • Ykä2
        MT kirjoitti:

        Heippa. Eikö asian voisi korjata isontamalla potkurin yläpuolella olevaa pakoaukkoa?
        Siellä perässä on meinaan paljon pienempi reikä kuin mitä pakoputki on? n. 1cm2 kolo.
        Ja riki varressa on joku reikä 5mm mistä näkyy pakoputki, eikös sekin voisi ajaa asiaa? Vai mikä se reikä on?

        Nyt samainen kone otti itseensä ja ei anna enää kipinää vaikka on uusi tulppa. Mikähän voi olla vikan?
        Menikö korjatessa tulpanjohto poikki vai hajosko puola?

        Potkurin yläpuolella oleva pakoputken aukko on aina veden alla. Aukon koko on varmasti mitoitettu riittäväksi täyden kaasun ajoa ajatellen. Pakoputken vastapaineeseen käynnistettäessä ja hiljaa ajettaessa ei aukon koolla ole mitään vaikutusta, se on riippuvainen vain siitä kuinka syvällä sen yläreuna on.
        Alaosassa oleva pieni reikä on veden poisvalumista varten kun kone kipataan tai nostetaan pois veneen perästä.
        Kipinän katoamiseen voi olla syynä sähköjohdon liittimen irtoaminen kun olet koonnut konetta. Sen muovisen suojan läpi menevä piuha on ainakin omassani kovin lyhyt ja olen itsekin pariin kertaan onnistunut irrottamaan sen kokoonpanon aikana.
        Yleisesti ottaen vaikeasti huollettava laite. Suunniteltu varmaan aikoinaan ilman kotelointia käytettäväksi ja kotelot lisäilty myöhemmin.

        Päristellään


      • MT
        Ykä2 kirjoitti:

        Potkurin yläpuolella oleva pakoputken aukko on aina veden alla. Aukon koko on varmasti mitoitettu riittäväksi täyden kaasun ajoa ajatellen. Pakoputken vastapaineeseen käynnistettäessä ja hiljaa ajettaessa ei aukon koolla ole mitään vaikutusta, se on riippuvainen vain siitä kuinka syvällä sen yläreuna on.
        Alaosassa oleva pieni reikä on veden poisvalumista varten kun kone kipataan tai nostetaan pois veneen perästä.
        Kipinän katoamiseen voi olla syynä sähköjohdon liittimen irtoaminen kun olet koonnut konetta. Sen muovisen suojan läpi menevä piuha on ainakin omassani kovin lyhyt ja olen itsekin pariin kertaan onnistunut irrottamaan sen kokoonpanon aikana.
        Yleisesti ottaen vaikeasti huollettava laite. Suunniteltu varmaan aikoinaan ilman kotelointia käytettäväksi ja kotelot lisäilty myöhemmin.

        Päristellään

        heippa.
        "Kipinän katoamiseen voi olla syynä sähköjohdon liittimen irtoaminen kun olet koonnut konetta. Sen muovisen suojan läpi menevä piuha":
        Tarkoitatko sammuttimen johdon irtoamista puolasta vai onko siellä joku muu piuha jota en ole edes huomannut?
        Kokeilin sammuttimen piuhan kokonaan irrottamista ja käynnistystä pelkkä tulpanjohto kiinni, ei kipinää. Testasin myös pelkkä maajohto kiinni ei kiåpinää.
        Voiko olla niin ovelasti tehty sähkötyöt, että sammutinpiuhan poisotolla puolasta ei annakaan kipinää ja vika onkin sammuttimessa? Pitäisikö piuha maadoittaa jotenkin erikseen ohittamalla sammutin nappi?
        Tämä honda on varmaan tarkoitettu merkkihuoltoa varten:( ei vetten päällä huollettavaksi.


      • Ykä2
        MT kirjoitti:

        heippa.
        "Kipinän katoamiseen voi olla syynä sähköjohdon liittimen irtoaminen kun olet koonnut konetta. Sen muovisen suojan läpi menevä piuha":
        Tarkoitatko sammuttimen johdon irtoamista puolasta vai onko siellä joku muu piuha jota en ole edes huomannut?
        Kokeilin sammuttimen piuhan kokonaan irrottamista ja käynnistystä pelkkä tulpanjohto kiinni, ei kipinää. Testasin myös pelkkä maajohto kiinni ei kiåpinää.
        Voiko olla niin ovelasti tehty sähkötyöt, että sammutinpiuhan poisotolla puolasta ei annakaan kipinää ja vika onkin sammuttimessa? Pitäisikö piuha maadoittaa jotenkin erikseen ohittamalla sammutin nappi?
        Tämä honda on varmaan tarkoitettu merkkihuoltoa varten:( ei vetten päällä huollettavaksi.

        Kun en nyt muista, en voi varmasti sanoa mitään. Mulla on vanhempi versio, 2000 mallinen 2hv. Sinne mustan muovikuoren sisään menee samasta raosta, mistä tulpanjohto tulee ulos, piuha, jossa on helposti irtoava liitin. Piuha on lyhyt ja paskamainen saada pysymään kunnolla sitä muovia päälle laitettaessa. Minulle jäi mielikuva, että omani ei käynnisty jos tuo liitin on auki. Kone on veneen perässä ja en nyt oikein viitsi lähteä sitä purkamaan ja selvittämään mikä se johdin oikeasti on. Jos se on sammuttimen johdin, niin senhän ei pitäisi vaikuttaa käynnistymiseen, se sammutinhan yleensä maadoittaa sytytyksen, joten sillä ei pitäisi olla irti ollessaan muuta vaikutusta kuin, ettei kone sammu pysäytysnapista. Jos se piuha on kuitenkin virtaa puolalle tai sytytysyksikölle toimittava, niin kipinähän on kateissa liittimen ollessa auki.


      • MT
        Ykä2 kirjoitti:

        Kun en nyt muista, en voi varmasti sanoa mitään. Mulla on vanhempi versio, 2000 mallinen 2hv. Sinne mustan muovikuoren sisään menee samasta raosta, mistä tulpanjohto tulee ulos, piuha, jossa on helposti irtoava liitin. Piuha on lyhyt ja paskamainen saada pysymään kunnolla sitä muovia päälle laitettaessa. Minulle jäi mielikuva, että omani ei käynnisty jos tuo liitin on auki. Kone on veneen perässä ja en nyt oikein viitsi lähteä sitä purkamaan ja selvittämään mikä se johdin oikeasti on. Jos se on sammuttimen johdin, niin senhän ei pitäisi vaikuttaa käynnistymiseen, se sammutinhan yleensä maadoittaa sytytyksen, joten sillä ei pitäisi olla irti ollessaan muuta vaikutusta kuin, ettei kone sammu pysäytysnapista. Jos se piuha on kuitenkin virtaa puolalle tai sytytysyksikölle toimittava, niin kipinähän on kateissa liittimen ollessa auki.

        Heippa.
        Johto on vuosimallissa 2006 2,3hv versiossa sammuttimelle menevä.
        Testaan vielä kun kerkiän niin neula tulpanjohdon juureen ja testaus tuleeko sieltä kipinä
        sillä ainakin selviää onko vain johto poikki.


    • päristin

      Olen itse tukkinut ne reiät kemiallisella metallilla ja ääni hiljeni huomattavasti eikä mitää ongelmia ole ilmentynyt.

    • Anonyymi

      Mikä tarkoitus honda 2.3 vaihteistoon menee pieno putki josta on sinne tihkunut öljyä ei ihme jos luistaa irrotin putken pään vaihteistosta jos kuivana käpälät ottais paremmin kiini

      • Anonyymi

        Onkohan se joku huohotinputki


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan mikä se on

    • Anonyymi

      En ota kantaa noihin uusiin kysymyksiin, mutta koska tuolla edellä ihmeteltiin tuon koneen pakoputkiasiaa, niin luettuani aikoinaan käsikirjaa sieltä jäi mieleeni kohta, jossa sanottiin, että konetta ei saa käyttää kuivana, vaan pakoputki täytyy olla aina vedessä jäähdytyksen takia.

      Sytytystulpista vielä lisäisin, että niitä on vaikea löytää. Ei ole hyllyssä, vaan joutuu tilaamaan.
      Minusta tuo keskipakoiskytkin on mukava keksintö - ei tarvitse vaihdevipua kurkotella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      141
      8604
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1413
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      60
      1199
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1185
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      140
      1028
    7. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      795
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      771
    10. 42
      716
    Aihe